De som kjenner dere vet jo at han har stordag og om dere har tenkt å feire sånn rundt de tider han faktisk har bursdag så holder det vel med et par mnd i forveien? Spesielt om han har på en tid av året der det er myyyye annet, i mai mnd f.eks., der er det jo gjerne konfirmasjoner, bryllup, langhelger, pinse og 17. mai som folk er opptatte med.
Aww, snilt! Men sjokkrosa vet jeg ikke om jeg kan leve med, altså! :lol: Og så liker jeg litt tanken på å kjøpe en helt ny en, av flere grunner. :)
Takk! Jeg har jo IKKE peiling, men innrømmer glatt at jeg er et vanedyr, og har lagt min elsk på Sony Ericsson i en årrekke!
Tusen takk for tips!
Takk for innspill, alle! Nå er jeg litt klokere. Har ikke tenkt å kjøpe ny mobil med én gang, men bruke god tid på å velge en jeg blir fornøyd med.
Det med silikondeksel var lurt!
Han fyller i påsken, så planen var egentlig 3. mai. Men så fant vi ut at de nærmeste vennene våre er opptatt da, så da tenkte vi 10. mai.
Mai er den du måned, som du sier er det utrolig mye for foregår. Hm..... kanskje vi skal legge det til uken før påske. Får tygge litt på den.
Ja, 2 måneder er veldig god tid, jeg hadde 6 uker i hodet, så da er vi ikke så langt fra hverandre i tankeganen :D
Ja, der kan du se. Folk er jammen meg ute i god tid.
Vi har takk og pris litt tid på oss enda, så en eller annen gang etter nyttår får vi sende ut. Tenker at lokaet og band kan bookes så fort vi setter datoen, så vi ikke risikerer at de er booket allerede :)
Jeg ville valgt å feire før påske, i mai er det så utrolig mye - for ikke å snakke om at selskapslokaler og band er fullbooket i lange tider i forveien. Send ut innbydelsene i januar og feir like før påske - det er mitt råd. :)
Jeg har Smsung Galaxy S3, å er kjempefornøyd med den. Hadde S2 tidligere,
å den var også helt topp. Den har nå mannen.
Jeg kjøper nye, å han får de gamle av meg :D:eek:
Det er sikkert ikke så farlig å sette føttene oppi en såpass svak klorblanding, for 1 kork er ikke mye... men ellers så sies det jo at grønnsåpefotbad også er kjempefint mot både infeksjoner og ellers. Jeg bruker bare grønnsåpe til slikt. Herlig, og med en skikkelig fet og guggete fotkrem etterpå, føler jeg meg som ei dronning.
Lurer på en ting. Den fargen man får i solarium, er dem med på å beskytte huden når man er i ekte sol? Skal til syden i juni, og har ikke fått sol på kroppen enda, så da lurer jeg på om det hjelper å gå og ta solarium.
Det kommer an på solariumtypen. Er det nye solarium med fullspekter-rør (BÅDE uvA og uvB) er min erfaring at man får noe beskyttelse. (Men omtent halvparten så mye som fargen ville tilsi om man hadde fått samme farge ute. - om det gir noen mening.)
Ellers anbefaler jeg Riemann p20 "once a day" om man ønsker brunfarge OG beskyttelse mot brenning. At den kun skal smøres på en gang om dagen er også en stor fordel, synes jeg. (Holder ikke dét må man i tilleg bruke solblokk - men aller helst trekke i skyggen.)
Jeg tør ikke sånn solarium jeg... men ellers er jeg jo tøff og naturistisk nok. må jo følge med mannen, he he... og da er det vel ikke så lenge igjen før den sesongen starter. Egentlig kjempedeilig altså.
Jeg vil jo svært gjerne bli brun der nede, men samtidig beskytte huden som har levd uten sol et halvt år. Ikke gøy å få soleksem og måtte være bare i skyggen
jaja, nå har jeg sun vaskemiddel for et år framover, så yes får vente :p men jeg må skaffe sånn glansmiddel imorra da. for imorra kommer maskinen, og når den er installert skal jeg vaske. "spart opp" oppvask for å prøve :p
Jeg skal hekle et pledd i en annen garntype/tykkelse enn det oppskriften sier.
Dermed kan jeg ikke forholde meg til det anntall nøster som står oppført.
Blir det riktig å rekne meter ?
Så hvis oppskriften sier 10 nøster = 1650 m, så kan jeg kjøpe 22 nøster av det jeg skal bruke, som også tilsvarer 1650 m :confused:
(Jeg kjøper noen ekstra da, for sikkerhets skyld. Må jo ha samme innfarging på hele pleddet).
Nei, ikke sikkert at meter blir riktig heller. Det er jo ikke sikkert at du kan bruke samme krok, eller samme antall ruter. Det beste er å hekle noen prøvelapper (pute?) samme garn/mønster som du skal bruke og så bestille utifra det...
Nei, jeg fant det ut etterhvert jeg også. Vanskelig å vite før man er ferdig egentlig.
Dette skal bli et stort pledd som er strikket i ett, så det nesten umulig å teste ut på forhånd.
Skal ut å kjøpe garn nå, og tar med 50 % mer enn originaloppskriften. Får jo levert tilbake det jeg ikke bruker ;)
Jeg frøs ned en halv kartong laktosefri kremfløte, og da jeg tinte den opp, hadde innholdet skilt seg! Er den da fortsatt brukanes? Tenkte å ha en skvett i en gryte jeg har laga.
Lagde koljekaker i går. De var kjempegode, men hang LITT dårlig sammen. Hva gjør jeg for å få dem til å bare henge litt bedre sammen? Fiberhusk? Er bare egg i fra før.
Yay! Har aldri problemer med at mine faller fra hverandre, og da står de gjerne i flere timer. Ellers har jeg bare egg i, tror ikke jeg har brukt fiberhusk, i alle fall. Men jeg har også bacon og en liten skvett farris i. :)
Det har ikke noe med overgang å gjøre. Målt ned i 2.7. Og kjenner det veldig godt når det skjer. Skjer med jevne mellomrom, når det er lenge siden jeg har spist. Har ingen problemer med blodsukkeret på kost med litt mer karbohydrater, uansett hvor lang tid det går mellom måltidene.
Jeg har begynt på en ny medisin som har som bivirkning at jeg mister matlysta. Og spiser jeg så kommer det garantert opp igjen, med mindre det er frokost, som er det eneste måltidet jeg kan spise og beholde.
Så derfor, hva kan jeg spise til frokost som er optimalt med tanke på lite mat ellers i døgnet?
Denne "lite lyst på mat" er en bivirkning som jeg regner med går over om ikke så veldig lenge, men inntil da?? Hva kan jeg spise på morgenen som holder omtrent for en hel dag??
Jeg spiser nå to-tre egg (kokt eller stekt), tre-fire skiver røkt laks, noen buketter brokkoli og en avocado til frokost. Er dette nok pr dag for en uke eller tre?? Jeg klarer knaske agurk og selleristang sånn ellers på dagen uten at det kommer opp igjen.
Spør på vegne av en annen person. Hvor mye har utleier lov til å heve leia etter at kontrakta har gått ut og man skal fornye? Mener at man mot normalt må følge konsumprisindeks fra år til år. Vedkommende har bodd i kommunal bolig i snart fem år (de opererer visst med femårskontrakter), og plutselig er det vedtatt at husleiene skal følge markedspris, ergo er valgene å enten flytte eller betale betraktelig mer i husleie fra og med høsten (som vedkommende har forstått det) Innmari kjipt for en med minstepensjon ... :(
Hmmm ... Det var ikke helt enkelt å forstå. Er det snakk om "gjengs leie", da eller? For dette er Boligbygg, som leier ut kommunale leiligheter, og da er det snakk om å justere opp til markedspris. Det kan ikke være småtteri, da leia (en 50 m2 toroms midt i Oslo) nå ligger på ca 6000 kr, om jeg ikke husker feil.
Først vil jeg anbefale alle som leier bolig og melde seg inn i Leieboerforeningen, de gir uvurderlig råd og støtte og har mye god info på sine nettsider.
Når det gjelder husleie er denne regulert av Husleieloven. Sitigning ihht til konsumprisindeksen gjelder bare de tre første årene (se §4.2). Når det gjelder tilpasning til "gjengs leie" kan det skje først etter 3 år og leietaker skal da ha skriftlig varsel minst 6 mnd i forkant.
Dette er litt vagt og kan tolkes i ulike retninger, men jeg ble forklart av Leieboerforeningen at både standard, størrelse og beliggenhet skal ha betydning. For det om en 50 m2 i Oslo sentrum ligger på 6000 per mnd kan standarden i den leiligheten du snakker om være lavere og bør da reguleres lavere. Det finnes mulighet til og klage på dette ihht til loven, dersom man mener at stigningen er urettmessig høy ifht standard, beliggenhet osv.
Konklusjonen er at Utleier har lov å gjøre dette, så lenge leietaker har fått/får varsel 6 mnd i forkant og at leia ikke blir uforholdsmessig høy. Men hva som er riktig pris er vanskelig og si noe om uten og vite mer om leilighet og området den ligger i. Mitt råd er å vente til du vet hva prisen blir og ta det der i fra.
Mener å huske at det var en eller annen her i tråden som ville ha deksel til mobilen med polkadotter??
Vel jeg fant nettopp flere silikondeksel til min Samsung Galaxy S4 med prikker på My Trendy Phone. Er jo ikke urimelig om de har til andre modeller også. Har bestilt herifra før, uten problem med grei leveringstid, ,men mener og huske at de har 200 kr grensen for toll siden de sender fra utlandet. Finner garantert billigere fra Ebay, men de jeg har funnet der er av elendig kvalitet og det er ikke alltid at de passer til tlf med tanke på div åpninger og sånt.
Ja! Jeg har lest meg godt gjennom den der, og også gjennom hva Boligbygg gjør rent praktisk. Ser at de benytter gjengs pris på sine kommunale leiligheter, og visstnok har gjort det en stund. Kan liksom ikke helt se for meg at de holder på med noe snusk. De forholder seg da også ut fra leie ut fra område, størrelse etc. Denne personen ble nok litt fortvilt og gjorde kanskje saken større enn den var. Går ut fra at bostøtten øker i takt med leieøkning, så jeg krysser fingrene for at det ordner seg!
Jeg sitter og gleder meg som en liten unge til jeg får (Sams)ungen min, i mellomtiden bestiller jeg tilbehør som jeg overhodet ikke trenger, gadgets freak som jeg er :D Pimp my phone :D
Ja! Prøver å hjelpe vedkommende som per nå nok er litt overveldet ... :o Problemet er dersom husleien øker over grensa for bostøtte. For enslige beboere Oslo er den rett i underkant av 7000 kr i måneden. Noe som i realiteten ikke er spesielt realistisk, gitt boligprisene her i byen. :cool: Skulle liksom tro at kommunale boliger tar høyde for dette, men ...
Men hva angår mobiltelefoner, hva tror folket om denne? Prisen er jo relativt snill, og jeg har lest en rekke anmeldelser som gir den tommel opp. :)
Hahaha, det der var så fugly at det var kult :D Selv har jeg et med sebramønster og et sjokkrosa med sommerfugler :o (egentlig har jeg mange, men det er en annen historie)
eBay- spørsmål: blir det egen porto på hver eneste ting man bestiller, eller slås det på noen måte sammen til slutt når det er fra samme selger?
Er jo helt vilt å betale 40,- i porto for hver brødform man bestiller......
I know! :D Var andre langt finere leopardmønstra deksler der, men de var jo ikke i gummi/silikon, og da er noe av poenget borte. :o Jeg er uforbederlig leopoliker! Det meste i klesskapet mitt som ikke er svart, er i leopardmønster. :hearts:
Haha! Det er ikke synd i det hele tatt! Får skabb på sjela bare av tanken på å eie et apple-produkt. Fysjameg! :p (Ikke til forkleinelse for andre som eier en iphone, bare min subjektive mening. ;))
Jeg ser den. Har selv en Samsung S2 nå og den har funka som bare det, men nå er batteriet dårlig og det er ting som begynner å fuske å da må man ha ny og siden jobben betaler tar jeg det beste :D De betaler ikke for tilbehør da og jeg vil ha rosa tlf bare for å provosere alle mannfolka jeg jobber med :D
Haha, det var med tanke på de grelle dekslene altså. :p Er ikke mye begistret for Appledingser selv. (bortsett fra den klassiske ipoden, men det er mest pga manglende bedre produkter :\ )
Ser det er mer enn nok av grelle deksler for den Samsung-telefonen også. :D Nå har ikke jeg noe behov for mer enn et deksel, da. Ser liksom ikke for meg at jeg skal ha flere og bytte, da kommer jeg bare til å bli forvirra. :cool:
Se på portoen - vanligvis er det oppgitt for én ting og i tillegg for "additional items".
Alternativt må du bare finne en selger som opererer med lavere portosatser.
I stedet for å trykke "kjøp nå", kan du putte varen i handlekurven, og fortsette å handle. Når du har alt du skal ha i kurven, så sender du en mail til kjøperen spør om det er mulig å samshipe det, til lavere porto. Det har funket bra for meg. Selgeren endrer da "fakturaen", og så går du inn og betaler i etterkant :smile:
Tenkte det var noe sånt, men syns likevel det er et litt dumt system! Skal prøve meg neste gang, da. Fikk jo en selger til å sende til Norge selv om h*n egentig ikke gjorde det! Ble dyrt, men håper det er verdt det når Snuppa får One Direction elektrisk tannbørste og tannkrem til bursdagen om 3 uker!:)
Ikke dårlig at denne gamle damen kunne tipse om "data-netting", for egentlig er jeg håpløs når det gjelder slikt.
Akkurat som deg Kitt, har jeg også handlet av selgere som egentlig ikke har Norge på lista :)
Hvis du skal ha flere av samme ting (samme artikkelnummer), så trykk Kjøp-knappen, men send mail om selger kan oppdatere til riktig antall og legge på porto, så betaler du når dette er gjort. Da behøver du ikke ta veien om handlekurven, siden det er flere antall av samme vare.
Mitt inntrykk er at selgerene er veldig kjappe med å svare og å korrigere faktura :)
Jeg har pleid å bestille en del tøy fra Ellos, da jeg var på det største og hadde problemer med å få klær i butikk. Nå er jeg imidlertid krympet litt, selv om jeg fremdeles er stor. Det jeg lurer på er om det finnes andre ok nettbutikker å handle klær fra hvor det ikke er så dyrt, og hvor det er lett å bestille, evt sende varer i retur. Har vært borti Cellbes og Castaluna, men ser der er det en del samme varer som på ellos.
Kombinasjonen lite budsjett, og lyst på sommer klær er ikke så grei alltid, men tenkte nå se om jeg kunne finne noe likevel :-)
Hvilken skritteller bør jeg kjøpe? Den trenger ikke å gjøre noe annet enn å telle skritt (jeg driter i kilometer, kaloriforbruk og sånn), men den må være mest mulig nøyaktig. Fant ingen nyere tester ved et kjapt googlesøk ...
Jeg hadde forsåvidt en omron walking style II før som jeg var veldig fornøyd med bortsett fra at displayet ble ødelagt etter et par måneder (tallene forsvant gradvis). Men den var i hvert fall ganske nøyaktig. Fikk ikke bytta den fordi de var tomme på lager (fikk bare igjen pengene), og har ikke kjøpt samne igjen fordi jeg tenkte displayet kunne være en svakhet ... Men kanskje det bare var jeg som fikk et mandagsprodukt :o
Mogleg du fekk eit mandagsprodukt, ja. Min har halde bra, mannen sin vart til og med vaska i vaskemaskin og overlevde. Men kanskje verdt å teste III'aren?
Jeg hadde en omron jeg slett ikke var fornøyd med, jeg kontrolltelte skritt og den telte knapt halvparten av de skrittene jeg faktisk gikk! Måtte trå temmelig hardt for at den skulle telle. Nå har jeg denne:
Hm, så rart. Den II'ern kom ut best i test som den mest nøyaktige (riktignok i 2006, så er jo en stund siden). Jeg kontrolltelte også skritt og den var veldig nøyaktig. Har hatt to andre også tidligere (ikke omron) og den ene telte for mange og den andre for få. Kanskje du også fikk et mandagsprodukt, eller kanskje følsomheten var feil innstilt. Får i hvert fall håpe jeg blir fornøyd :)
Hei, da stiller jeg samme spørsmålet her som jeg stilte hos Camomilla. Tenkte det kunne være greit å få litt flere meninger:
"Jeg spør etter ren synsing. Jeg har vært røykfri i over ett år, men har i det siste blitt fristet mer og mer. Jeg kan ikke bare røyke av og til. Røyker jeg så røyker jeg, og da røyker jeg mye. Men, det jeg lurte på er om det kanskje kunne være en ide å prøve en slik elektrisk dings med bare damp. Uten nikotin. Kanksje de å ha noe i hendene kunne hjelpe litt med småspisingen... Eller kan det bare vekke demonene igjen...?"
Husker ikke hvor jeg leste det, men den eneste fordelen med de elektriske er at ikke omgivelsene blir røyket... De er visstnok farligere for den som "røyker".
Har du hørt noen begrunnelse for hvorfor de skulle være farligere? Det jeg har lest er at man bare får i seg nikotin og slipper de andre skadelige stoffene som f.eks. tjære.
Såvidt jeg kan forstå ligger tvilen på om tilsetningene er bedre, like dårlige eller verre enn ordinær tobakk. www.guardian.co.uk/commentisfree/2013/apr/03/e-cigarette-smokers-inhaling-unknown
Men... jeg har aldri røyket nok til å la det blil en vane, så for meg er det lett å si at jeg ikke hadde ønsket å ta denne risikoen...
Såvidt jeg har lest meg til består væsken som fordampes og inhaleres enten propylenglykol eller vegetabilsk glyserol som hovedbestanddel (eller en blanding av disse). Dette er tilsetningsstoffer som er vanlig i mat, kremer, tannpasta osv. Disse væskene blir tilsatt aroma (smak), også i kategorien mattilsetningsstoffer og evt. nikotin. Bortsett fra å være sterkt vanedannende er visstnok ikke nikotin i seg selv så fryktelig skadelig - mens selve forbrenningsprosessen i en tobakkssigarett er svært skadelig. Bortsett fra de åpenbare skadelige stoffene som kullos og tjære er det svært mange fler både skadelige og kreftfremkallende stoffer i en forbrenningssigarett. Sitter på jobb, men jeg skal nok greie å hoste opp (haha) noen linker på dette :)
Hvor lang tid tar det før man føler seg hjemme etter å ha flyttet inn til noen?
Ungene og jeg flyttet jo inn til sambo for fire år siden. Jeg hadde så og si ingenting med meg siden jeg forlot omtrent alt jeg eide da jeg flyktet fra faren til mine søte "små".
Mange har sikkert tusen ting i heimen sin, sambo har titusenvis! Jeg føler ofte at jeg er i et museum eller en slags utstilling. Jeg kan ikke noe for det, men jeg savner å sette mitt preg, men det er ikke plass til det. Huset er jo på ca 400 kvm i boligflate, men han har altså fyllt opp alt fra topp til tå.
Kan liksom ikke kaste ut hans ting heller.
Så, når blir hans ting også mine slik at jeg trives med dem?
Jeg flyttet inn hos Gubben for 20 år siden og sakte, men sikkert forsvant alle hans ting og kun våre står igjen! ;)
Etter at vi flyttet, er jo huset vårt og de aller fleste ting er byttet ut med noe som nå er vårt!
Jeg tenker at dette er noe du må snakke med han om, rett og slett! At du ønsker å gjøre noe med huset slik at du føler at det er ditt hjem også, at du ikke bare er på besøk, liksom!
Dere er jo så glade i huset, så det blir nok du som må ta kampen om å sette ditt preg på deres felles hjem!:klem:
Hvilke butikker selger kunstige blomster ? Vet om europris. Gjerne billig. Skal snart fylle opp noen utepotter og tenkte å kjøpe noe kunstig som tåler sterk sol uten vanning
Ut ifra dette virker det for meg fortsatt som de er mindre farlige enn vanlige sigaretter. Vanlige sigaretter inneholder veldig mye skadelig. Jeg skjønner selvfølgelig at det er dumt å begynne å røyke disse hvis man ikke røyker fra før, men for noen som allerede er avhengig, må det da føles veldig dumt at man ikke skal få lov til å røyke noen som er mindre skadelig.
Men milena har jo vært røykfri i et år, og da er det jo dumt å begynne med sånne syns jeg. Stefaren min kan fortsatt få lyst på en røyk i visse situasjoner selv om han sluttet for 15 år siden. Jeg får også lyst på røyk inniblant selv om jeg har vært helt røykfri i et par år nå. Men det er jo ikke den fysiske avhengigheten som taler da. Det beste er vel å lære seg å leve med at man kan få jævlig lyst på en røyk i blant.
Det er jo det jeg og føler. Men, har vært så svak med maten i det siste, at jeg ble redd at det skulle gjøre utslag på skikkelig røyk også. Ville liksom være føre var og kanskje redde meg ved å bruke disse uten nikotin (sluttet jo tvert i fjor i februar uten nikotinplaster/tyggi/osv. Men, er nok bare å bite tennene sammen og holde ut:rolleyes:
Ja, det er jeg enig i. Jeg snakket litt mer generelt, jeg. Sjøl sluttet jeg å røyke for mange år siden nå, og det var sikkelig vanskelig. Takk og lov for nikotinplaster, uten det vet jeg ikke om jeg hadde greid det. Det tok veldig lang tid etter at den fysiske avhengigheten hadde gitt seg før den verste psykiske greia forsvant, husker jeg. Det å holde på med hendene, sugebehovet osv... Jeg kan fortsatt få lyst på en røyk en gang iblant, men nå er det ikke noe problem å stå imot lenger.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.