har leilighet med kun to dører, den ene inn til soverommet :) så var mest naboen jeg var bekymra for når han mjaua som værst...
jeg spurte om det var ting jeg kunne gi utenom foret, men de så helst at jeg ga for det meste foret. men jeg kunne gi sei en gang iblant. sånn noen få ganger i måneden typ. men jeg har en del egg, så kan jo prøve. vispa egg da eller?
Ok, da er det nok litt verre med tanke på lyd og slikt. Men om han roer seg på badet så går det vel ann å la han ligge der, evt prøv å lage et lite "reir" av et teppe under en stol, i en krok eller lignende. Eller oppå en stol under bord. Katter er jo glade i og ligge på små plasser med ryggdekning, spesielt dersom de ikke er helt trygge og vil være i fred. Utenom snuppene her som akkurat nå breier seg i hele sofaen og vel så det.
Jeg tar egg og visper lett sammen før jeg gir det. Mine katter elsker det og slafser det i seg. Kan jo være verdt og prøve og se om katten liker det. Fisk av og til går jo, men siden det ikke er naturlig for katt gir jeg ihvertfall minimalt av det. Mine snupper er uansett mer glade i egg.
Jeg har en seng, rettere sagt en kurv med teppe i. men tror ikke han har skjønt at det er seng. men trives på badet med varmekabler gjør han. finner han der hver gang jeg har vært ute. skal prøve ett egg idag, skader ikke å prøve. får bare håpe magen hans tåler det og han ikke får tilbake diareen han har sliti med av det :)
han spiste noe av egget, men mesteparten er igjen.. kan vel ikke la det ligge over natten.. var et stort egg, så sette i kjøleskapet til imorgen går kanskje?
Katter digger å legge seg på de merkeligste steder. En ting med trange plasser, men min pus er veldig glad i å legge seg oppå bøkene jeg har slengende overalt. Gjerne også samtidig som jeg leser dem. :cool:
Et triks jeg brukte da han var yngre for å bl.a. få ham til å bruke klorebrettet, og ikke sofaen eller leggen min, var å kjøpe kattemynte på sprayboks og sette inn brettet med det. Samme prosedyre da jeg skal frakte ham i katteburet. Ikke alle, men de fleste kjønnsmodne katter er ville etter kattemynte, og skal gni seg i det og i det hele tatt. De blir også litt sånn euforiske og ganske rolige og til med litt sløve av det i en kort tid. Ikke uten grunn at det kalles kattehasj. :p Men det er helt ufarlig, og kan hjelpe på litt å trygge situasjoner for en katt som enda ikke har blitt vant til sitt nye hjem, og kanskje fortsatt er litt uttrygg. :)
jeg kjøpte katnip spray på dyrebutikken og spraya litt på senga han ikke skjønner at and skal bruke som seng.. nå ligger han halveis inni og jobber med potene... :D Ikke har han skråla inatt heller :)
Jeg kjøpte Philadelfia ost forrige dagen, for første gang på lenge. Et eller annet fikk meg til å lese næringsnnholdet, og der var det (plutselig ?) over 3 kh :eek:
Var ikke den merket med tilnærmet null tidligere - eller lider jeg av ektremt dårlig hukommelse ?
Neida, jeg vet at det ikke er veldig mye, men mener bare å huske at den var merket med null, og at det har vært årsaken til at jeg har brukt den i stedet for Tines naturelle....
Så var det det med hukommelsen da.... :rodme:
Det ble nylig tatt en avføringsprøve av meg for og sjekke om jeg har nok elastase (fordøyelse-enzymer),og da jeg fikk svaret tilbake sa de at grunnen til at den var så "utvannet" var fordi jeg spiser en "overload av fett".
Jeg innbilte meg at når man bruker fett som energikilde, så trekker kroppen ut det den trenger og da burde ikke resultatet i andre enden være "utvannet" (normal fast avføring, men altså visstnok "utvannet"). Noen som vet?
Vel, problemet ditt er vel at kroppen din ikke klarer å nyttegjøre seg all den energien du putter inn i den. Du sier jo selv du spiser mer enn 3500kcal og likevel går ned i vekt.
Mangel på fordøyelses- enzymer er jo feks akkurat noe som kan hindre at næringsstoffene tas opp av tarmen og dermed seiler mer eller mindre ufordøyet gjennom. Man trenger ikke få fett- diare selv om det er mye fett i avføringen.
Nedsatt elastase- produksjon tyder på problemer med bukspyttkjertelens enzymutskillelse og er vanlig blant feks diabetikere!
Noen erfaringer med Kenwoods Prospero-kjøkkenmaskin? (Jeg jakter fortsatt på en god kjøkkenhjelper jeg faktisk har plass til - har aller mest lyst på en Major, men det har jeg rett og slett ikke plass til... :o)
Da er det nok en annen grunn til at kroppen din ikke klarer å ta opp all næringen. Det er jo feks ikke uvanlig å ha nedsatt mobilitet i tarmen som følge av diabetiske nerveskader. Jeg har det, og jeg har jo bare vært type2.
Ellers sier man jo at kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg av så og så mye vann eller proteiner osv pr tidsenhet. Kanskje det samme gjelder for fett?:confused:
Jeg aner rett og slett ikke hva som kan være fasitsvaret her, sånn rent bortsett fra at det vel er opplest og vedtatt at kroppen din ikke oppfører seg sånn helt etter boka uansett!;) :klem:
Da grandonkelen min døde for to år siden testamenterte han hele formuen sin til en uten om familien. Jeg ble fester for hans gravplass.
Er det for sent å be hovedarvingen om penger til gravstell? Det utgjør ganske mange hundrelapper i året...
Nei, du sier noe der. :) Jeg synes faktisk en som arver en så stor formue som dette burde ha skam nok til å sette av et respektabelt beløp til stell av graven til mannen som gjorde ham rik. :rolleyes:
Da får jeg manne meg opp og kontakte ham.
Lundheim folkehøyskole her på Moi er spesielt tilrettelagt for de med sykdommer (de har en haug med elever i rullestol) og de har en datalinje. Det er jo den som var øverst på lista Rin ga deg faktisk.
Noen her som har erfaring med trykk- og syremåling? Jeg sitter nå her med en slange ned fra nesa til magesekken, og en sånn trykkedings. Jeg synes det hele var en så grusom opplevelse, at det var marginalt hva jeg fikk med meg av instruksjoner, og skrivet de ga meg var ikke kjempeinformativt.
Det jeg lurer på: skal man bare skal trykke på måltidsknappen når man begynner og slutter og spise, eller kan man trykke på den smerteknappen dersom man får plager under spisingen før man har trykket for å ha avsluttet måltidet? Og må man trykke på måltidsknappen dersom man drikker vann? Eller kaffe? Ikke lett detta. Og ingenting jeg ønsker å gjenta med det første dersom jeg gjør noe feil. :eek:
Du trenger ikke logge deg på. Jeg unngår det/gjør det bare ikke for da prøver chromen å synkronisere favoritter og lignende og det blir bare tull for meg. Jeg vil ha de favorittene forskjellige på forskjellige maskiner.
Aha! Jeg synes det er greit å logge seg på, ettersom alle mine bokmerker fra sist var lagret, dessuten får jeg en skikkelig god notifier på epost. Ingen favoritter å spore her?! Men da kan jeg altså bruke chrome på skolemedisinen UTEN å logge på. Takk!
Jeg vil tro at du kan logge deg på på flere maskiner samtidig også hvis du vil, men jeg vet ikke om jeg direkte har noen erfaring med det, for jeg logger meg sjelden på.
Hihihi, det var bokmerker jeg tenkte på! Logget meg på en gagn på pappa sin maskin (tenkte ikke over det). Og plutselig så slo chrome sammen hans og mine bokmerker... Fytti for en ryddejobb!
Hadde besøk av en på søndag kveld med lungebetennelse, som påsto at det ikke smitter. :mad: Noen timer etterpå begynner halsen, og nå er jeg ikke helt i form for å si det sånn. Men det kan jo like godt være vanlig forskjølelse også... Det er bare det at jeg føler meg litt tungpustet.
Det kan godt hende. :p Men syk er jeg... Tenkte bare lungebetennelse, da jeg fant ut at det faktisk ER smittsomt. Men tar det 1-3 uker før det bryter ut, så er det nok bare forskjølelse. :ja:
Jeg skal øde dosen min på somac fra 1 til 2x40 mg. Jeg vet såpass som at jeg må ta dem en time før (og muligens etter?!) måltid, men kan jeg ta begge på en gang? Er så dårlig på å huske på å ta tabletter utenom måltidene, men har klart relativt greit å holde orden på morgetablettene, i alle fall.
x2 betyr 2 ganger om dagen, helst med 12 timer mellom! For full effekt et det nok best å gjøre det på den måten! Alarm på mobilen er en fin greie om det ikke blir for mange av dem!:p
Sukk! Jaok, da. :p Takk for svar, Kitt!
Har skrevet "SOMAC!" med stoore bosktaver på skrivebordsbakgrunnen min fordi jeg glemte dem hele tiden (de jeg har i dosetten husker jeg fordi den er på kjøkkenet og jeg tar alt i den til mat), og det hjelper jo faktisk. Men alarm kan nok være lurt.
Som den kriminelle lovbryter jeg er, har jeg funnet ut at den gamle lap-topen er ypperlig til å streame filmer på :eek:
Sitter her og er litt småsur og smålei, junior er lagt og gubben er fortsatt på jobb (som vanlig).
Føler for å se noe skikkelig feel-good altså - og liker gjerne romantiske komedier eller skikkelig gode krimfilmer :)
Photo - den har kjeg ikke sett, og heller ikke American reunion Bønna. De må jeg sjekke ut.
De andre dere foreslår har jeg sett - veldig gode alle sammen - og jeg har ikke noe imot å se gode filmer flere ganger :D
Jeg likte veldig godt Seven Psychopaths. Meg-type-humor, litt krim og veldig underholdende :) Om du liker litt Disney, så anbefaler jeg Rise of the guardians (De fem legendene på norsk). Jeg satt og smilte gjennom store deler av den filmen, og fikk en skikkelig koselig følelse :)
Helt ukjent for meg - så disse må sjekkes ut også. Det er jo ikke den siste kvelden jeg sitter her alene og kjeder meg ;)
Tusen takk for tips :blomster:
tips til et greit middel til oppvaskmaskin? får min første maskin til uka, og imorra skal jeg en tur innom hos søta bror.. og vet av erfaring at det ikke er alltid det dyreste som er best eller at billig er dårlig.. men oppvaskmaskinsåpe kan jeg lite om...
Sun tabletter. Den enkle typen, ikke den med masse fancy power-greier. Du finner store pakninger billig på Rusta.
(når deg gjelder vaksemidler generelt er billig dårlig... Mye fordi de hovedsaklig består av vann)
Yes Platinum! Har ikke brukt annet siden jeg først fikk tips om det - vasker merkbart bedre enn både Sun og Finish. Ofte dyrt, men Rema har det billig. Aner ikke hvordan svenske priser er.
Om pris er vesentlig så er det billigere pr vask å kjøpe pulver i stedet for tabletter - OM man følger doseringen. Vi bruker sun pulver og er godt fornøyd med det.
Vær obs på om du har hardt eller surt vann. Har du hardt vann (høy pH) må du kjøre oppvaskmaskin-salt innimellom for å fjerne kalkavleiringer.
Velger du å bruke pulver så er glansmiddelet vesentlig for å få tørket glass jevnt. :)
Ellers er det forskjell på oppvaskmaskiner og oppvaskmaskiner. Og hvor mye man skyller koppene før man setter dem inn. Skyller man godt trenger man naturlig nok mindre vaskemiddel og lavere varme på vasken. ;) Så man må prøve seg fram.
Jeg har brukt mye forskjellig og må innrømme at jeg ikke merker noen som helst forskjell så jeg holder meg til billigmerkene. Har brukt både Finish, Sun og flere andre, akkurat nå har jeg ett som begynner på A (husker ikke navnet) og jeg synes alt er like rent uansett. Men jeg skyller ting og tang ganske godt før jeg setter det inn i maskina da og det blir sjeldent stående i dagesvis før jeg kjører en maskin liksom. Er det mye og inntørkede matrester så er det klart det krever mer.
Sun her også. Iflg. en som reparerte min maskin etter jeg hadde brukt billigmerke ei stund, så er Sun den eneste som har et middel i seg som gjør at det ikke samler seg dritt/møkk/avleiringer i rørene/slangene inni maskina og tetter.
det ble sun på meg. sånn megabox med 105 tabletter til 89 svenske. samme pris på rusta og maximat forøvrig. men jeg får jo sånn liten benkoppvask. så da må jeg vel dele tabletten i to, siden jeg har "halv" maskin. sånn glansmiddel kjøpte jeg ikke da jeg ikke har peil, men det kan jeg jo kjøpe her.
Skal hekle et pledd, og skal bruke garn som er ganske tykt. Dvs, mellom 60 m og 75 m pr. 50 g.
Sparkjøp har Gullgarn, men det er litt for tykt ( 55 m pr. 50 g).
Jeg er ikke kjent med hva som finner på Nille, Europris, Rema etc.
Noen som kan hjelpe ?
Og ja, det må være superwash, kan godt være akrylblanding og skal ikke være altfor dyrt :o
Noen som er i stand til å være bittelitt objektive hva angår mobiltelefoner? :p
Jeg innser at mobilen min (Sony Ericsson) begynner å synge på siste verset. Det er greit, den har holdt ut lenge. Så innser jeg også etter snart to semestre på universitetet at det faktisk er kjekt med en sånn hersens smarttelefon ... Dessuten er det vel ikke så lett å finne en ny telefon som ikke er sånn smart, heller.
Så. Jeg har gitt meg selv til høsten for å finne en sånn greie. Jeg har kjempeliten peiling på hvordan de egentlig fungerer på alle områder, men jeg har noen få krav/ønsker, og håper noen kan komme med noen gode tips om hvilken telefon som kan være adekvat for mitt vedkommende. :)
Det skal under ingen omstendigheter være en iphone - så er det rydda av veien. :p
Den skal ikke være for dyr, helst under 2000 kr (uten abonnement)
Den skal ikke være for stor og uhåndterlig, men passe godt å hånda
Jeg trenger den til normalt bruk, samt det praktiske med å kunne sjekke ting på nettet, som endringer i timeplan, rutetider med trikken etc. Så den behøver absolutt ikke å være særlig hi tec og fancy
Skjermen bør ikke så lett knuses ... jeg er litt slepphendt og klønete ... :o
Den bør ha bra batterikapasitet
Og gjerne ikke være i hvit eller sølv eller andre teite farger som ikke er svart. Haha!
Og så lurer jeg på - kan man stille sånne smarttelefoner til å koble seg på andre tilgjengelige nettverk sånn at man ikke bruker tellerskritt på å være på nett?
Jeg kan ikke svare på så mye av dette (begynner å bli gammal vet du :p), men det går i hvert fall an. Jeg gjør nemlig det med min .
Har en HTC x-one, og er fornøyd med den. (Den er svart ;))
Tror ikke alderen har så mye å si (ikke at jeg skal påberope meg å være så himla ung, atte), men jeg er håpløst gammeldags når det kommer til sånt noe, og jeg har hatt all mulig motstand mot smarttelefonhysteriet (ev. tilgjengelighetshysteriet) lenge, og har det vel fortsatt. :p
Men hvorfor er du fornøyd med den? Har aldri hørt om den ... :o
Jeg er egentlig fornøyd bare telefonen har godt kamera, lett å tekste med og ellers enkel å bruke. Måtte bytte i fjor sommer, og da ble det en moderne en gitt. Den var ganske dyr, rundt 4000,- tror jeg, men jeg slang med på innkjøpet til gubben på jobben.
Vel, den tar bra bilder, enkelt å tekste, har bluetooth og jeg er ikke avhengig av ledning mellom pc og tlf for å overføre bilder. Det synes jeg er no' herk, så derfor ble det ikke apple. Da jeg kjøpte den, var det den siste utgaven til HTC, uten at det egentlig sier meg så mye.
Har en følelse av at de fleste har apple, men det var noen få ting jeg kunne med HTC og ikke apple som var utslagsgivende for meg.
Er litt "dum" når det gjelder alt sånt, så jeg husker ikke engang lenger hva det var :o
Hehe, takk for mange gode pekere for en smart-n00b. :D
Kan fint ta til takke med en gammel modell, altså. Det er virkelig ikke så farlig til mitt bruk om den er av året eller ei, så lenge den er ny i den forstand at den er ubrukt. :)
Hører mange sier så mye pent om ... Samsung galaxy eller noe?! Bekreftes/dementeres?
På cdon.no har de flere LG-telefoner uten abonnement til under 2000,-. Jeg kjøpte min der for to år siden straks og er veldig fornøyd. Jeg har en LG Optimus 500, men den er sikkert ikke i salg lenger. Det eneste negative er at den er ganske glatt og har glippet ut av hendene mine noen ganger og flakset bortover golvet - problemet ble løst med et silikon-deksel. :)
Jeg bruker den til å ta litt bilder med, til å ringe, kan høre musikk på den når jeg går tur, sende mms og sms og er bittelitt på nettet en sjelden gang. Funker helt fint for meg. :)
Jeg har Samsung Galaxy S2 og forguder den. Jeg får nesten hjerteinfarkt om den oppfører seg rart - i tilfelle jeg må kjøpe ny fon :rolleyes:
Samsung Galaxy er ikke ulik, den tilfredsstiller nok noen av kravene dine, og er ikke ny og superdyr. Jeg synes den er helt ok, selv om den ikke er liiike fancy som min eller en nyere modell. Skulle fått prøve min altså, men da må du komme hit :D
Kan skrive under på dette. S2 er et fint kjæledyr, og en verdig erstatter til min gamle Sony Ericscon (som deiset i flisgulvet det øyeblikket jeg skulle sjekke meldingen som sa at S2 hadde kommet frem i posten :p )
Jeg har en htc one v og må si jeg er veldig fornøyd, betalte 2000 for den for noen månder siden, og jeg ahr det samme bruket som deg, og den holder for meg.
Har i løpet av de siste te årene hatt først en HTC som var ok, så en Samsung s2 som var bra, men bl.a hadde elendig lyd. Dessuten har det skjedd flere ganger at oppdateringene fra Samsung har kræsjet hele operativsystemet på den (alle på gamlejobben var nede en hel dag pga det f.eks).
Nå har jeg en Sony experia v og elsker den! Ligger bedre i hånda, føles mindre plastic, sinnsykt bra kamera, bra lyd, overraskende bra batteritid (lader ca hver tredje dag selv når jeg kjører alle funksjoner) og det tar ca 40 min å fullade den. Ikke uten grunn den har knust f.eks eplefonen og de fleste andre i tester. :rolleyes:
Tror den finnes i en litt mindre, rimeligere versjon også.
Ellers er a-mobil.no et bra sted å sjekke anmeldelser osv.
Det med lyden kommer nok an på hva man sammenligner med. Selv sambo, som nok liker sin s2 bedre enn han liker de fleste andre ting i verden inkl meg (:p) måtte innrømme at den ikke holdt mål mot sony'n.
Vel, som sagt slo en slik kræsj ut alle som hadde jobbtelefon på gamlejobben så da hadde dere flaks. I august/september en gang tror jeg det var.
Glemte forresten at Sony-modellene er vanntette (nå er dt vel mindre sjanse for at din plutselig havner i do eller andre steder toåringen finner på å putte ting, men... :))
Her er den mindre jeg tenkte på www.amobil.no/artikler/sony-xperia-go-st27i/111032
Har s2. Synes lyden er helt grei. Mannen har s3, og den er verre. Synes s2'en har alt untatt den nye blåtannprotokollen. Slepphendt? Da kjøper du et sillikoncover til 2-4 pund på ebay. Dette stikker også såpass mye ut at linsa (som ellers er det høyeste pkt på telefonen) ikke slites fryktelig fort - selv i jevnlig bukselommebruk.
Funker finfint. Min har forresten overlevd en tur i badekaret (med vann!) 14 dager etter jeg fikk den (for halvannet år siden) så jeg er fornøyd (parterte ut batteri, deksel og hoveddel og tørket den - avslått - på 50 grader varmluft med døra på gløtt i 3-4 timer etterpå...
Jeg har ikke hatt noen problemer med oppdateringer.
Kommer i fasjonabelt svart...
Ja, de kan koble seg til åpne trådløse nett, eller nettverk som du har nøkkel til.
Når det gjelder batterikapasitet er det ingen smarttelefon som kan måle seg med en god gammel "jeg kan kun ringe"-telelfon... siden de gjør så mye mer...
Jeg har også Galaxy S2, og kommer nok til å velge ny Samsung neste gang jeg må ha ny. Batteritiden er drittdårlig, men mye av det kommer nok av at jeg har alt for mange småprogrammer som hele tiden synker mot wifi/ 3g. Dette går selvsagt an å slå av, eller velge å synkronisere sjeldnere. Var ikke fornøyd til å begynne med, men etter å ha kjøpt noen app'er, og fått et bedre tastatur, og et bedre sms-program enn det som hører med telefonen, så er jeg rimelig fornøyd. Alltid noen småting jeg synes var bedre på iPhonen, men alt i alt så er det mange flere ting som er bedre på Android.
Om du vil ha en billig mobil, så synes jeg også at du skal sjekke ut Huawei sine telefoner. Kjøpte Huawei G300 (omtrent 1000,- uten binding) til mamma for ca 6 mnd siden, og det er absolutt ingen dårlig telefon selv om den er billig. (Men den har jeg ikke fått tilpasset slik jeg ville hatt den.) Jeg hadde gjort som noen over her foreslo, gått inn på amobil.no og lest de ulike testene de har gjort, og gjort meg opp min egen mening.
Neste gang jeg skal ha ny skal jeg først sjekke at det finnes rødt deksel med hvite prikker å få kjøpt til den telefonen... For det har jeg ikke funnet til min! :o barnslig og elsker prikker
Jeg vet finnes slike deksler, men har ikke funnet det til min mobil. Så neste gang - deksel først, mobil etterpå. Jeg :love: også polkadots, Dietta! :)
Gubben fyller 50 neste år, og vi skal ha fest med band som spiller 50-talls musikk, og kle oss i 50 talls klær. Da skal jeg ha kjole med polkadotter :D
Forøvrig, hvor lang tid i forveien bør jeg sende ut invitasjoner ? Folk må jo få litt tid på seg til å fikse antrekk.
Det er ikke noe som heter virus på balansenerven. Det var i gamle dager. Nå er det krystaller på avveie og symptomer er svimmelhet såpass ille at man knapt klarer bevege seg. En lege kan fikse det på null komma null svisj!
Det kan ikke være så gamle dager, ei veninne var sykmeldt i et år pga det for ikke alt for lenge siden. Ikke mye null komma svisj der i gården hvertfall.
Men jeg lurte uansett hovedsaklig på symptomene. Er svimmelheten konstant?
Regner med at du mener medisiner ?
Svigerinnen min hadde det i fjor, og hun var kjempedårlig i flere måneder. Kunne ikke kjøre bil, og noen dager var hun så svimmel at hun måtte krype på gulvet. Ikke mye hjelp fra leger der, så nå ble jeg litt nysjerrig (igjen :o).
Svigerinnen min hadde dårlige og enda dårligere dager, så den er ikke helt konstant nei.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.