< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Rin sa for siden:

Blåbær: Store blåbær som er hvite inni har ganske mye høyere karbohydratinnhold enn "vanlige" blåbær. De omtales som hageblåbær/american blueberries, ligger godt over 10g kh per 100g.

Oster: Jeg kan ikke si jeg kommer på en eneste ost som skulle være "fyfy" for noen kostholdsretning, bortsett fra brunostvarianter og sjokolade-philadelphia og andre åpenbare søtsaker. En appelsinost må du nesten undersøke eller spørre betjeningen om for å finne ut hvor mye frukt som eventuelt er tilsatt.

Kanutten sa for siden:

Noen som vet hva slags sykehus som skriver ut LDN? De gjør det ikke her og jeg vil så gjerne at mspoden min skal få prøve den.

Kitt sa for siden:

LDN som i lavdose naltrexon? Det kan fastlegen skrive ut (3mg) og apoteket bestille fra apoteket i Drøbak(?)
LDN.no

Kanutten sa for siden:

:suss: Takker! Da skal jeg bestille time hos fastlegen!

Rin sa for siden:

Bestilles fra Kragerø, har jeg blitt behørig opplyst om denne uka i min jakt på et apotek som kunne skaffe den til veie, siden jeg også skal få prøve. Måtte til et enkeltapotek som hadde en fast bestillingsavtale - de andre sa at det var inntil to måneder å vente fordi det var tomt på lager, og plutselig enorm pågang på grunn av det tv2-programmet som også fikk min fastlege til å foreslå det for meg. Så det kan ta tid, tydeligvis. :cool:

smgj sa for siden:

Så bra dersom det virker for mange. Da vil det bli mer brukt også. Og det er jo veldig få bivirkninger virker det som.

Janis sa for siden:

Jeg skal servere kalkunbryststeik til familien i dag. (håper jeg klarer å steke den riktig)

Jeg vil lage et lavkarbomåltid. Leser barn i balanse, og har fått mange a-ha opplevelser. Ønsker å servere et lavkarbo-måltid, og etterhvert som jeg får kunnskap nok- legge helt om her i huset.

Til poenget:

Forslag til tilbehør? Noe enkelt.
Kalkun er magert, så det må legges til fett i måltidet.
Jeg vil at det skal se pent ut på bordet. Små skåler med
tilbehør, slik at ungene kan forsyne seg selv- og at vi foreldre ikke skal
blande oss inn i hva-og hvor mye de spiser av det som står på bordet.
(fra barn i balanse boka av Fedon)

Dette ble langt, men trenger ikke lange svar :)

TrillTrall sa for siden:

Waldorfsalat er et must til kalkun synes jeg, og den er vel ikke helt feil på moderat lavkarbo vel?

Potetsalat, bare bytt ut potetene med f.eks. blomkål og sellerirot? Forskjellige grønnsaker i små skåler - som agurk, paprika, småtomater, revet gulrot/kålrot, strimlet kål, kikerter?

nellie sa for siden:

Er det lov å være student på to bachelorstudier, på samme skole, samtidig?

milena sa for siden:

Tror ikke det skal være noe problem. Det jeg vet kan bli ett problem er når du skal skrive oppgavene og hvis stoffet er noenlunde lignende. Blir veldig lett å havne i plagiatfella ved å gjennta seg selv...

Photobscura sa for siden:

Det er det på universitetet, i alle fall. :)

nellie sa for siden:

Får la være å gjøre det da.:) Ser det er en praksisperiode som kræsjer, men.. Så lenge det er lov fra skolen sin side så går det ihvertfall an å prøve og se.

Ziltoidia sa for siden:

Herregud, de har så mange fine oljer på butikken her: hasselnøtt, valnøtt, mandel, sesamfrø, gresskarkjerner, avokado.... men hva kan man bruke dem til? (Annet enn salater) Smaker de som det de er lagd av?
Jeg leter etter et påskudd til å kjøpe noen av dem. :p

nellie sa for siden:

Hvis de er kaldpressede så smaker de vel sånn.

Her er f.eks et godt påskudd til å kjøpe sesamolje

TrillTrall sa for siden:

Spørs hva du skal bruke den til. Den kan ikke elte brøddeiger f.eks., men det er kanskje ikke så aktuelt når jeg tenker meg om. :o Jeg hadde en slik en gang og den ble vel mest brukt til å rive gulrøtter og lage milkshake i...

Rin sa for siden:

Ligner på min lille Bosch, som klarer å rive grønnsaker, kverne nøtter, blande fiskekake- og leverposteimasse. Sånn av ting jeg kan huske å ha brukt den til. :cool: Ellers vanskelig å vurdere hvor bra den er ut fra bare et bilde og ikke hele modellnavnet eller opprinnelig pris eller andre ledetråder, selvsagt.

Kitt sa for siden:

Jeg hadde en sånn og gråt nesten da den gikk i stykker for godt! Så om du bare jobber med mindre porsjoner og trenger en god maskin, så bare løp og kjøp, spør du meg!

Janis sa for siden:

Tror jeg kjøper en ny.
Trenger en som gjør jobben til en stavmikser + enkel baking.
Brød blir ikke helt aktuellt :)

Janis sa for siden:

Når du ser på bildet, ser det ut som noe mangler?
Kan denne brukes med funksjonene som blender og stavmikser?

Kitt sa for siden:

Den har samme kniven i bollen som min stavmikserbolle i hvertfall! Har jo lagt min elsk på Braun stavmikser, jeg da! ;)
Men for 200,- får du det du trenger akkurat nå. Så kan du heller kjøpe noe mer avansert når du etter hvert får råd til det!

Kanutten sa for siden:

Ene sjefen på jobb frøs sånn i går formiddag. Det var 24 grader i rommet. Sjefen er både sprek og tynn så jeg svarte på fleip at han måtte trimme for å få opp blodsirkulasjonen så ble han varm. Da sa han til meg at det var ikke rart at jeg ikke frøs så godt polstret som jeg er. :confused: DET syntes jeg ikke var et fint svar, eller? Selv om han sikkert mente det som fleip han også?

vaskeklut sa for siden:

Kanskje han mente du var frekk som sa han måtte trimme (dvs at han ikke forsto at du fleipa) eller at han tok det personlig fordi han vet han burde trimme.

Kanutten sa for siden:

Han trimmer mye, og det vet han at jeg vet, det var derfor jeg mente jeg kunne fleipe med det.

TrillTrall sa for siden:

Dere var like (u)fine begge to.

Kanutten sa for siden:

Kan hende det....:o

langaard sa for siden:

Du kunne vel heller ha varma han litt:p

vaskeklut sa for siden:

Enig.

vaskeklut sa for siden:

Hvorfor kan man bare få tre kortisonsprøyter i samme øh, senefeste? Jeg trenger fleeeeeeeeeeer :o

Kanskje sa for siden:

Dere vet sånn stålamper, med lys opp mot taket, og en leselampe. Synes ofte disse blir så vinglete etter en stund, og direkte henger mot en side. Hvordan får man strammet dem opp så de står rett ??

Kitt sa for siden:

Skrur dem til igjen! Ofte sitter det en mutter under/nederst som må strammes med gjevne mellomrom!
Er lampen av litt dårligere kvalitet, bør den nok kastes når den begynner å få alvorlig slagside dersom den ikke kan skrur til!

Kanskje sa for siden:

aha ! skal prøve å vri på den mutteren.

Lava sa for siden:

Er perleblomster giftige for katter? Mine prøver å spise dem...
Har søkt men fant ikke noe svar

BenteR sa for siden:

Denne listen er kjekk for oss dyre-eiere
charlott.no/toxipet/planter5db7.html?cmd=list&order=nnavn

Der står ikke perleblomst oppført som giftig, men svært mange løkplanter er giftige, og da jeg googlet litt blir det frarådet og bruke perleblomst til kakedekor for eksempel.
Wikipedia er heller ikke så veldig hjelpsom no.wikipedia.org/wiki/Hyasintfamilien
og på denne tyske siden www.gartendatenbank.de/wiki/muscari-1_infos_traubenhyazinthen forstår jeg det som det er usikkerhet om de er giftige

Cyan sa for siden:

Noen som vet hvor lang tid det tar før SRO audience gir tilbakemelding om man har fått publikumsplass på et show. Har søkt om billetter til et talkshow den 2. mai i London og er grådig spent :o

Lava sa for siden:

Takk! :)

Sivensvans sa for siden:

Mikro med crisp og grill-funksjon

Etter nærmere 20 år tok mikrobølgeovnen min kvelden etter lang og tro tjeneste. Jeg brukte den til å tine og varme mat i.

Nå har jeg fått i hus en Whirlpool GT 285 med crisp, jet crisp og grillfunksjon, men sliter med å finne oppskrifter og tips til hvordan jeg kan bruke den...!
Fulgte med kun et ark som forklarte de forskjellige funksjonene, så jeg føler meg litt lost:p

Noen som har noen gode tips og råd om hvordan jeg kan utnytte mulighetene?
Hva bruker du din mikrobølgeovn til?

Supera sa for siden:

Jeg skal ha en god gjeng på tacokveld hos meg til helga og må steke opp en stor porsjon kjøttdeig. Kan man steke en stor porsjon kjøttdeig på en lett måte - uten å steke 200g om gangen? Noen som har tips? Ser for meg at hvis man bare putter det i en ildfast form i ovnen at det blir kokt og ikke stekt. Det blir annet kjøtt til tacoen også, men må nesten ha kjøttdeig og har ikke lyst til å stå i en time og steke kjøttdeig på panna.

Carisma sa for siden:

Du kan steke i en stor kjele, men jeg tror jeg ville teste på en plate i ovnen. Spredd det godt utover.

Supera sa for siden:

Steker man i stor kjele så blir det jo kokt og ikke stekt på grunn av alt vannet i kjøttdeigen... Plate i ovnen blir jo litt bedre. Kan jo ta i tre brett og sette på varmluft kanskje?

Ziltoidia sa for siden:

Såeh, er det noen som vet hva jeg skal se etter i engelske butikker når jeg leter etter det som i i Norge kaller 'lettsaltet sideflesk'? Finner bare bacon, og 'rashers', som tydeligvis også er bacon.

Carisma sa for siden:

Urøkt bacon kanskje?

Ziltoidia sa for siden:

Når jeg leser wikipedia nærmere i sømmene, så gir jo det faktisk mening. :p Takk!

Lava sa for siden:

Jeg slenger da 400 gr i panna om gangen, trykker den flat og steker på ene siden før jeg vender og deler opp etter litt steking, funker flott og blir ikke kokt.
Har ikke prøvd i langpanne, men kanskje? Da må du jo likevel dele opp på forhånd og snu og røre, så det er kanskje ikke så mye tid å spare.
Ferdigstekt kjøttdeig holder seg jo, så du kan ta det en dag eller to i forveien.

Lava sa for siden:

Hvordan fungerer "tretthetsbrudd" i foten?

Jeg har hatt vondt en stund på oppsiden av foten, blåmerke og hovent. Kunne ikke gå med tresko, og div andre sko. Det er fortsatt vond ved trykk.
Lurer derfor på om det kan ha vært ett brudd..

En avdød venninne fikk "tretthetsbrudd" sånn plutselig, tilfeldig oppdaget hos legen. Hun hadde ikke slått/dunket/annet med foten. Ikke jeg heller.

Hvordan vil det evt behandles? hvis det kan?

Lava sa for siden:

vet noen om hvor det er "tryggest" å registrere seg som single på ett nettsted?

Min bror er klar for å prøve, men jeg vet ikke hvor det er best...

Har hørt av andre at noen sider har "åpne dager" hvor man kan se alle, eller noe slikt, og han vil helst holde det hemmelig for naboer og slikt. :)

Lillemy71 sa for siden:

Tja vanskelig og si hva som er "tryggest", kommer ann på hva du legger i det begrepet. En del slike nettsider lar deg opprette bruker og gir deg begrenset adgang til funksjoner, slik at du kan prøve litt. Men det begrenser seg jo hva man kan se og hvor lett det er og komme i kontakt med andre medlemmer. Noen sider viser bla ikke bilder før man har betalt medlemsskap og det kan jo være en fordel. Selv på "åpne" dager er det jo begrenset hva "ikke-medlemmer" kan se, det er ihvertfall min erfaring. Selv har jeg prøvd Match.com, men etter at den ble slik at alle fra hele verden som er på Match kan se alle profiler ble det litt slitsomt. Fikk alt for mange lugubre forslag fra østeuropeiske og asiatiske mannfolk som bare var ute etter en billett til Norge. Muligens det er litt enklere for en mann men vil tro det er nok av damer der ute som er ute etter det samme. Min beste erfaring er på Sukker.no og en venninne fant mannen sin der. De arrangerer jo også singlefester innimellom for de som vil gå på det.

Lykke til til broren din :) Si at det bare er å hive seg utpå og ikke være flau over det. "Alle" gjør det jo om dagen. Det viktigste er å være ærlig og være seg selv (har lang erfaring på slike nettsteder :o).

Cyan sa for siden:

Jeg skal lage Boeuf Bourguignon (med elgkjøtt) i påsken. Har aldri laget det før, men har funnet en oppskrift som bruker 1 kg kjøtt. Jeg har derimot drøyt 1.4 kilo kjøtt (veid i frossen tilstand), og lurer på om jeg burde justere oppskriften noe - da spesielt med hensyn til væske, og om jeg gjør det burde jeg da legge til mer rødvin eller bare mer kjøttbuljong? Og bør jeg da også ha litt mer mel i? Oppskriften sier i utgangspunktet 1/2 flaske rødvin og 4 dl kjøttbuljong og 2 ss hvetemel.

Jeg er ikke så dreven på å lage denne type mat :o

Anarko sa for siden:

Har en kompis som kan gå god for sukker.no. Men vet ikke om de har åpne dager der? En venninne av meg var medlem på sukker tidligere, hun fant sin mann der :)

Lillemy71 sa for siden:

Det kommer jo ann på om det er rent kjøtt du har eller om det evt må renskjæres noe, kanskje blir det ikke så mye mer kjøtt. Dersom du ikke bruker mer væske, blir det rett og slett litt mindre saus på kjøttet. Øker du opp væskemengden må du kanskje øke litt på hvetemel men ikke så mye for dette skal jo være en slags sjysaus. Hva du evt skal øke på med av buljong eller vin blir jo en smakssak også, så kanskje litt av begge deler? Evt kan du ta alt i oppskriften og gange opp med 1,4 men det blir jo fort litt "teite" mål på diverse ingredienser.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare brukt kjøttet du har og målt opp de andre ingrediensen etter oppskriften, ser det ut til å bli litt lite saus kan du jo fylle på litt til før alt er ferdig.

Cyan sa for siden:

Det er rent kjøtt jeg har, men elg (fra høstjakta :D) og ikke okse. Litt usikker på hvordan elg oppfører seg i forhold til okse mtp krymping og sånt.

Tenkte i utgangspunktet å gjøre som du foreslår, men var litt usikker på dette med rødvinsmengde siden jeg aldri har laget noe rødvinssausgreier :p På bildet i oppskriften ser den gryta i og for seg ganske tynn ut, så kanskje det er like greit å beholde mengdene. Mer kjøtt bruker jo som regel ikke å være et onde ;)

Lillemy71 sa for siden:

Synes og huske at krympinga er omtrent som for storfe, men det kommer jo litt an på hvor på dyret kjøttet er i fra. Elg er vel også noe magrere enn storfe, så litt ekstra fett i gryta skader jo ikke :D

Cyan sa for siden:

Ekstra fett skal bli :D Apropos rødvin i matlaging, noe spesielt man bør tenke på eller fungerer en hvilken som helst billigvin?

smgj sa for siden:

Unngå de som er veldig skarpe/syrlige. Til elg hadde jeg lett etter en rimelig merlot (Merlot er som regel litt mer(skogs-)bæraktig, rund i smaken)

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg har et litt uregelmessig rødt nettingaktig (stormasket, og med bred netting i så fall, men det var ellers den beste sammenligenlsen jeg kunne kommer på. :p) mønster på lårene? Ikke utslettaktig; hovent eller kløete, gjør ikke vondt. Ser mer sånn brennesle-rødt ut eller som om man skulle ha smekket til med en strikk eller noe. La merke til det for et par uker siden også, vet ikke om det har vært der i mellomtiden før nå igjen.

Carisma sa for siden:

Hørtes ut som det bør sjekkes for evt blodpropp.

Man registrerer seg jo med et kallenavn, så man skal jo jobbe litt for å finne kjente sånn uten videre. (men er det så ille at naboene vet man er på leit da? Kanskje drømmedama er i nabolaget? :o jeg vil si det er positivt med de som går aktivt utog leter fremfor de som sitter og venter på at noen skal ette ned utenfor trappa liksom...)

Sukker.no er vel litt oppbrukt? I følge mine single venninner er det mest et sted for de som er ute etter spenning på si' eller noe uforpliktende enn de som seriøst vil ha et forhold. Hvertfall i aldersgruppa 30+ til 45.

På betalstedene vet man hvertfall at folk er seriøse, ellers gidder de ikke betale for sånt. Dessuten trenger man jo ikke begrense seg til et sted. Flere steder gir flere muligheter.

Lillemy71 sa for siden:

Kan jo søke litt på nettet og se om du finner noe lurt, ellers går det an å spørre på polet. De fleste er veldig flinke og hjelpsomme og vet sikkert om noe lurt du kan bruke :)

langaard sa for siden:

Kan det komme av lav fettposent, at det er blodårer du ser:confused:

Riktignok har jeg tynne lår, men ikke så ille. :p Fettprosenten ellers er ikke spesielt lav heller. Det ser ikke ut som blodårer, tror jeg?!

Kanutten sa for siden:

:heia: Da har jeg fått både resept og pillerter!! Poden kan begynne i dag allerede! Jeg lurer bare på hvordan nevrologen kommer til å reagere.......:o

smgj sa for siden:

Vel - enten blir han bedre, får ingen virkning, eller merkelige drømmer... Det er vel stort sett alternativene. Nevrologen kan enten tro på dette, stille seg åpen for å se, eller bli drttfornærmet...

Det store spørsmålet er om dere kan samarbeide videre hvis siste alternativ er det som slår til... Jeg sparket selv fastlegen i en liknende situasjon, men det er vanskeligere å gjøre det med spesialister.

Vet ikke hvordan det er med MS, men har lest med hashimotos at man skal starte på 1,5mg(?) og trappe opp for å unngå søvnpåvirkningen (og for hashimotos: at overgangen for kroppen blir for stor dersom LDN virker veldig bra)

Kanutten sa for siden:

Han skal gå i fire uker på 1.5, deretter fire uker på 3, så skal han opp på 4.5 for å sjekke der. Der blir han enten værende eller så er det ned til 3 igjen.

Anne sa for siden:

Jeg får lignende merker hvis jeg sitter lenge i badstua eller får "varmeutslett" når jeg sitter i sola med en mørk bukse feks. Går fort over...

Ja, tenkte det var varmeutslett da jeg fikk det da jeg var i Barcelona, men har ikke akkurat omgått av varme i dag. :p Hmm ...

Anne sa for siden:

Ikke sittet i solveggen en halvtime heller?

Hvilken? :p

langaard sa for siden:

Kanskje det skyldes kulde, da:)

Ja, kanskje det? Har bare aldri sett noe sånt på kroppen min før, tror jeg.

Carisma sa for siden:

Kulde tenkte jeg også :ja: små barn får jo lett sånn når de blir kalde.

Rin sa for siden:

Jeg blir sånn om jeg blir for kald på låra. Ellers så tenkte jeg at du driver og kjenner på ketoseånde og sånn for tida, og min erfaring er at de gangene jeg har vært ute av ketose og gått inn igjen, så blir huden også midlertidig ekstremt følsom for syntetiske stoffer og det blir hissig rødt der det gjelder.

Kanutten sa for siden:

Dårlig blodsirkulasjon kan også forårsake slike mønstre på huden.

Bønna200 sa for siden:

jeg får noe sånt når jeg blir enten for varm eller for kald. :ja: Trodde nesten det bare var meg, siden det er så mye rart med denne skrotten. :p

ancecilla sa for siden:

:confused:
Dette er bare en test fra en nybegynner:eek:
:D:)

Og i dag var det borte igjen! :p
Tror ikke det har noe med ketose å gjøre, altså. Jeg har antagelig vært mer eller mindre i ketose hele tiden, men får bare den ketosesmaken i munnen når jeg får spist nok og bra nok, noe jeg her vært veldig flink på den siste halvannen uka, og ikke nødvendigvis i Barcelona. :p

Kitsu sa for siden:

Laptop i fanget?

Jøss! Akkurat sånn så (ser?!) lårene mine ut! Men jeg har aldri laptopen andre steder enn på bordet. En sjelden gang den lille skole-pcen, men det skjer så og si aldri og kun om jeg ikke har et bord tilgjengelig. :)
Laptop er et teit navn, egentlig, det er tydeligvis ikke bare veien til ødelagt vifte. :p

Se her, ja! Jeg tror gåten er løst. Det ser ut til å være ganske harmløst, og utløses gjerne av både kulde og varme. Ikke har jeg dårlig blodomløp eller noen problemer med hjerte eller blodtrykk eller annet sånt. Men jeg er veldig lys i huden, særlig på vinteren, og jeg har en tendens til å gå litt tynnkledd – særlig på beina (korte skjørt, litt for tynne ullstrømpebukser. :p), samt at jeg sliter litt med at jeg både blir fort for kald og fort for varm (dårlig temperaturregulering er et typisk symptom på stoffskiftesykdom som jeg jo har.). Mulig det har vært der mer enn hva jeg har lagt merke til, for det har bare vært tilfeldig at jeg har sett det, ettersom jeg sjelden stirrer så mye på egne lår. :p

Kitsu sa for siden:

Medisinske termen er erythema ab igne, har du vært utsatt for andre varmekilder?
Jeg har og fått noe lignende av kulde - det går dog over så snart jeg blir varm igjen.

Heh, ser du fant samme linken som jeg nettopp satt å så på.

I verste (beste?!) fall en katt. :D
Som jeg svarte i innlegg nummer to over, så tror jeg bare at jeg er en bleiking som er litt ekstra følsom for kulde og varme, tydeligvis. :)

Kitsu sa for siden:

Ditto. ;) Dermed kjente jeg igjen beskrivelsen.

Flott, takk for hjelpa! Da slipper jeg å tro at jeg holder på å dø av en mystisk hudsjukdom. :p

Kanutten sa for siden:

?? Jeg har alltid trodd at alle så sånn ut når de var kalde; dårlig blodsirkulasjon. Helt normalt.

Carisma sa for siden:

Antagelig derfor små barn får lett sånn, de har jo trangere blodårer. Og røykere som jeg nevnte over her.

Ziltoidia sa for siden:

Så fant jeg dessverre ut hvor fantastisk fersk tunfiskfilet er forleden. Jeg sier dessverre, fordi kiloprisen er ikke akkurat studentvennlig. Frosne fileter er heldigvis billigere, og selv om jeg ikke regner med at det er heeelt det samme... er det noen vits i å kjøpe det istedenfor, eller er det penger ute av vinduet?
Lurer rett og slett på hva folk sin erfaring med fersk kontra frossen tunfisk er. :p

Lava sa for siden:

Har dere ikke en "pute" enten kjøpt eller laget, som beskytter dere mot varmen??

Lava sa for siden:

Og.. Tretthetsbrudd er hva jeg har hatt i foten min! Det ble sjekket idag av legen, og alt er grodd fint, så intet å gjøre, men kan være alvorlig..

Les her: tretthetsbrudd

smgj sa for siden:

Vet ikke hvordan det er med tunfisk spesielt, men frossne fiskefileter (så fremt de ikke har tinet og blitt refrosset) er generelt ferskere enn "fersk" fisk om man ikke bor på kysten og kjenner en fisker...

Kanutten sa for siden:

Hvorfor har jeg dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver når jeg ikke er på jobb i dag fordi at jeg ligger hjemme og spyr?

Lillemy71 sa for siden:

For det at vi er alt for pliktoppfyllende og lider av "snill-pike-syndromet". Er dessverre akkurat lik selv :o

Fokuser på deg selv og at du faktisk er skikkelig syk og bruk kreftene på og bli frisk og "drit" i arbeidsgiveren. God bedring :klem:

Rin sa for siden:

Fersk tunfiskfilet er superdigg, helt enig. Jeg har bare kommet over frosne fileter én gang - mener å huske at det også var helt ålreit, men det var før jeg hadde møtt en helt fersk en, så jeg fikk liksom ikke sammenlignet skikkelig. :p

Men, hmm.... nå lurer jeg på om ikke de kanskje har tunfiskfilet i frysern på asiamarkedet, og om jeg tør å kjøpe og spise den, tatt i betraktning at jeg ikke ble forgiftet eller døde av tilapiaen deres. Tror jeg må prøve. :D

nellie sa for siden:

Grunnen til at tunfisk er så dyrt er vel at det snart ikke er noen igjen å fiske..

amritam sa for siden:

Sist jeg tok blodprøver hadde jeg lett forhøyet vitamin d3. I det siste har det jo vært ganske mye om at d3 er viktigere enn vi har trodd, og at man kanskje trenger mer enn man har trodd før. Er det noen som vet noe om hvordan dette er i forhold til de referanseverdiene de bruker ved boldprøver. I følge blodprøvene bør jeg jo redusere d3 noe, men jeg lurer litt på hva som er optimale verdier, særlig ettersom jeg har noen autoimmune sykdommer.

Jeg får i meg mellom 1200-1500 ie om dagen + at jeg et par ganger i uka har tatt 5000 ie. Så nå lurer jeg på om jeg bør slutte med de 5000 ekstra et par ganger i uka, evt. redusere det til en gang i uka. Er det noen som har noen god info å referere til når det gjelder optimale verdier?

Humbalaa sa for siden:

Hvor mange gram er en typisk salat for deg? Og hvor mye er for lite/mye?

Var å plukket ut salat til lunsjen min på kiwi som inneholder blandt annet revet ost,kylling isbergsalat,paprika,agurk og da jeg veide det ble det totalt 300gram, er det for mye for et måltid ?

smgj sa for siden:

I overkant av ref - eller like innenfor er iallfall det jeg sikter mot. I f.eks USA har de et mye høyere "øverste referanseområde" enn det vi har her etter konvertering av verdiene, så sånn sett kan du nok fortsette som før om du ønsker det. Jeg tviler jeg på at det er problematisk... Men dersom du har spist deg opp så høyt med tilskudd så hadde nok jeg redusert tilskuddet nå (om det ikke er helsemessige årsaker til å bruke så høye tilskudd) og heller toppet opp med litt sol - siden d-vitamin fra sol er selvregulerende. Og da ikke primært for å få verdiene ned, men heller for å få inn selvreguleringen - og siden vi ikke kan garantere at d-vitamin fra tilskudd fungerer like godt som den vi danner sel på alle måter. Det kan hende selve prosessen (å danne dvitamin via huden fra sola) også er en del av d-vitaminets positive virkning...

www.grassrootshealth.net/

Ziltoidia sa for siden:

DA har jeg gått til innkjøp av frossen tunfisk. Så får vi se om det smaker. Det kostet hvertfall under halvparten av den ferske, så det hjelper kanskje litt på smaken. :p

Men hvorfor er tunfisk på boks så billig igjen? D:

Sanney sa for siden:

avskjaer de ikke kan selge som filet? alla muk kjottdeig.... bare en tanke >>;

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.