< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ziltoidia sa for siden:

Åja. Hm.. men påvirker det ikke blodsukkeret?

Men ja, at det er noe miljøherk er jo grunn nok i seg selv til å unngå det.

Janis sa for siden:

Er det bare "Den lille nøttefabrikken" som fører Paranøtter?`
Svinedyr pose til nesten 50lappen.

Anarko sa for siden:

Kan man gi katter tran (type møllers)? Istedet for å kjøpe en pitteliten flaske på dyrebutikken med fiskeolje til nesten 200 kroner...

BenteR sa for siden:

Jeg har hørt at tran for mennesker er tilsatt vitaminer for mennesker og at det vitamininnholdet er feil for dyr og derfor skal dyrene IKKE ha vår tran. Googlet litt, og fant bla dette

"Jeg har googlet dette litt og det jeg finner ut er at vanlig tran IKKE må gis til hunder og helt sikkert ikke katter heller. Tran for oss mennesker er tilsatt vitamin A, D og E. Hunder og katter trenger ikke så mye av disse vitaminene og dersom dyret får et kvalitetsfor, har den ikke bruk for tilskudd. Vitaminene A, D og E skilles ikke ut i urinen, men blir tatt opp i tarmene og kan føre til forgiftning pga for høyt nivå av en eller flere av disse vitaminene. Skulle katten din pga røyting eller lignende har bruk for ekstra tilskudd av omega3, bør du kjøpe Dr. Baddakys fiskeolje hos veterinæren. Denne er spesialtilpasset hunder og katter og ikke tilsatt A, D og E vitaminer. "
Kilde www.dyresiden.no/forum/viewtopic.php?t=7021

Lillemy71 sa for siden:

Forstår ikke helt hvorfor dere vil gi fiskeolje til en katt? :rolleyes:

Anarko sa for siden:

Tusen takk BenteR! :)
Lillemy: fordi at hannkatten min røyter noe enormt. Han får kvalitetsfòr, men jeg fikk tips om å gi han fiskeolje.

Janis sa for siden:

Kanskje det hjelper på hunder også?
Hunden min får Royal, trodde det var bra nok.
Men på en annen side, så er det vel en naturlig røyte sesong nå.

Janis sa for siden:

En dæsj Cocosa i stekepanna?
Til bacon, egg og div kjøtt.

Lillemy71 sa for siden:

Mine katter også røyter noe helt vannvittig nå. Helt normalt på denne tiden av året. Hu ene begynte og flasse (tørr i huden stakkars) og jeg ble da tipset om mer fett i maten men ikke fra fisk siden det ikke er naturlig mat for en katt. Jeg gir fett fra koteletter, entrecote og kyllignfilet. Mindre fett på meg men kattene elsker det :D

smgj sa for siden:

Har du prøvd egg? Et egg om dagen gjør pelsen kjempefin og blank. Egg - iallfall økologiske - skal vel også inneholde en grei fettsyreblanding, mente jeg? (Gidder ikke google)

Anarko sa for siden:

Skal man i såfall koke egget?

Hannkatten min røyter mye hele året. Jeg har en hunnkatt også, de spiser samme maten, og hun røyter nesten ikke. Jeg har snakket med dyrebutikker, veterinærer osv, det eneste jeg får beskjed om er å gi mer fet mat. Så tar gladelig i mot tips om andre fettkilder som er trygge å gi mine vakre puser :)

Anarko sa for siden:

På dyrebutikken jeg var innom sist hadde de fiskeolje til hunder også :)

Janis sa for siden:

Da skal jeg prøve det.
Papillonen min, med den lange hvite pelsen.. kan tenke deg hvordan det blir på gulvet. :rolleyes: Hår overalt.

TrillTrall sa for siden:

Koker kattene eggene de finner i naturen? ;) Jeg ville gitt det rått.

smgj sa for siden:

(Lett vispet) Rått egg, ja. Om de ikke liker det så har vi hatt stor suksess for vår kresne kattefrøken å blande det med bittelitt våtfor. (Jupp, de er AKKURAT som unger. ):p

Anarko sa for siden:

Jeg har blitt såpass mye overrasket av pusene mine gjennom årene, og intelligensen deres blant annet, at det skulle pokker ikke forundre meg.. :P

Anarko sa for siden:

Det skal jeg prøve! Om de liker det er det supert!

Lillemy71 sa for siden:

Jeg gir tørrfor til kattene også for at der skal få de rette vitaminer/mineraler. I naturen vil jo en katt spise alt av innvoller og tildels ben og ved å bare gi rent kjøtt/fett evt fisk vil den ikke få irktig balanse i kosten. Jeg kjøper foret med mest proteiner og fett av merket Eukanuba, men i tillegg forer jeg altså med fett/kjøtt fra ulike animalske kilder. Tenker på hva en villkatt naturlig ville spist og det er jo fugl, mus og evt annet småvilt som et ekorn i ny og ne. Prøver også å gi egg men de synes ikke det er noe stas. Vet mange som sverger til fiskeoljen til katter/hunder men det er delte meninger om dette og veterinæren jeg bruker mente på at det jeg holdt på med var bedre for katten. Men det er jo bare å prøve fiskeoljen det blir jo tross alt solgt som kattetilskudd :)

BenteR sa for siden:

Paranøtter er rike på selen, og selen er ganske essensielt for og få ned antistoffer. Jeg har flere typer antistoffer i kroppen, og da er smakfulle paranøtter absolutt ikke og forakte:D
Jeg knasker dem som de er. Skal jeg spise f,els en halv kiwi, har jeg alltid noen paranøtter samtidig for og fiorhindre blodsukkerstigning, og lager jeg energibarer, så bruker jeg halvparten paranøtter og halvparten mandler.

Janis sa for siden:

Ang. diett.no:
Jeg fant ut at det er en genial side for meg.

Når jeg skal legge inn frokosten på 2. stk "ziggy lapper"- hvordan gjør jeg det riktig?

Gracella sa for siden:

Hva er det egentlig som renner av yoghurt når man har den i et kaffefilter og lar den stå en stund?
Jeg kjøpte en halvliter yoghurt naturell og skulle la den renne av litt, men glemte av den, så den stod nesten en hel dag. Da var det bare en liten klump igjen av yoghurten og nesten 3 dl med denne væsken som dannes.
En kokk jeg kjenner, sa at det er "sukkervann", fint å bruke i bakverk osv.
Er det virkelig "laktosevann"?? :confused:

amritam sa for siden:

Ja, det er i hvert fall mye laktose i denne væsken. Hva den evt. inneholder i tillegg vet jeg ikke.

nellie sa for siden:

iherb.:)

Marella77 sa for siden:

Er det bare meg som blir helt mørbanket av 1,5 time med yoga eller? Blir det etter hver gang! Trodde det var avspenningstrening jeg...

Ziltoidia sa for siden:

At du holder ut i 1,5 er imponerende, spør du meg. :p
Noen sekunder i downward-facing-dog og jeg er ferdig! D:

Carisma sa for siden:

Da har du for mye vekt på skuldrene/armene. Du skal ikke støtte deg, bare hvile på armene og bruke bandaene til å holde deg oppe.
Jeg gjorde det før, men da jeg fikk hjelp til å stå riktig kan jeg stå leeeeenge.

nellie sa for siden:

Bruker man mye bandanas i yoga?

Janis sa for siden:

Hvor kan jeg finne næringsinnhold i blåbærene som selges¨på Meny i disse dager`?
Roal berries, opphav marokko-tror jeg det var.

Er blåbær ok?
Nesten hele karb rasjonen min gikk til blåbærene. ¨Nam!

Janis sa for siden:

Men er det lov å "ta inn" til Norge?

nellie sa for siden:

Aldri hørt om at ikke det skal være lov.

Marella77 sa for siden:

Ja den er tung syns jeg også!

Hva er banda?

Ziltoidia sa for siden:

Men jeg kan da ikke trosse tyngdekraften heller! D:

Høhø, ja, jeg gjør nok noe feil da ja... men jeg forstår ikke helt disse "låsene" heller. Kanskje jeg rett og slett ikke har dem. :p

Carisma sa for siden:

Stram leggene og lårene, løft bekkenet, slapp av i rumpa, sug inn navlen og skyt ut brystet. Så holder du det gjennom hele mens du puster inn gjennom nesa og ut gjennom nese og munn med hvislelyd. Da er det meste gjort :D

vaskeklut sa for siden:

dersom du finner ut hvordan man trosser den - please share :p

jane winter sa for siden:

fitness center i Berlin ?

noen anbefalinger ?

Ziltoidia sa for siden:

Æh... skal det gjøre vondt bak langs bena? D:

Will do :p Men det ser stygt ut.

Carisma sa for siden:

Hvorfor spiser jeg bare dritt når jeg er syk? :confused:
Har levd på et par biter smågodt om dagen i et par uker nå... :eek::flau:
Og hvorfor går jeg ikke ned noe selv om jeg ikke spiser? :mad:

Supera sa for siden:

Med "skikkelig diagnose" mente jeg "har blitt utredet skikkelig og fått diagnose". Altså at de hadde kjørt masse tester før de ga ham diagnosen. Jeg føler altfor mange barn får diagnosen ADHD nå for tiden og jeg tviler på at alle har blitt utredet skikkelig, men lillebroren min ble faktisk grundig testet før de ga ham diagnosen. Om det var at noen av testene ikke viste tydelige tegn eller om det var en veldig grundig lege vet jeg ikke. De begynte utredningen fordi han var en vanskelig unge som slet med å følge med i timene og som endte i slåsskamp nesten hver dag på skolen (alvorlige talefeil som han ble ertet for hjalp ikke på heller). Når han ble sint så klikket det for ham og han ble han rasende og var umulig å snakke fornuft til.

smgj sa for siden:

Du går ikke ned fordi du ikke spiser det kroppen trenger og heller gir den noe den ikke trenger? :rolleyes:
Som oppegående kvinne vet jeg at du egentlig vet dette. ;)

Carisma sa for siden:

Det var mest for å blow off some steam :o

nellie sa for siden:

Spis.

Ziltoidia sa for siden:

Den herlige gørra de har i hårfarger og/eller hårfargebalsam... Hvorfor kan de ikke bare selge den på flaske? Jeg har så myyykt hår!

smgj sa for siden:

Sillikon? :o Finnes i Wash-and-go-produktene også...

Carisma sa for siden:

Har ikke smakssansen og får hetta av konsistensen på mat når den ikke smaker bare kjennes... Så det går ikke noe særlig :o

Photobscura sa for siden:

Kan du lage deg nærinssrike smoothies, da? Som du bare hølker nedpå som drikke (ettersom du ikke smaker noe, kan du jo tynne dem ut med vann med tanke på konsistens) sånn at du får noe skikkelig i kroppen? Vil tro at du får en bedre og raskere rekonvalesens med litt næring framfor et par biter smågodt om dagen ...

nellie sa for siden:

Som lure-Photo kom på før meg: drikk. Er ikke du glad i den avocadosmoothien?

nellie sa for siden:

Hvor mye D-vitamin bør egentlig en halvtjukk, smådeprimert 27-åring ta? Har tatt masse i vinter, men tenker at det kanskje bør trappes ned litt. Er 2000 iu per dag greit?

smgj sa for siden:

Det er en vedlikeholdsdose for noen, for lite for andre - tror ikke jeg har hørt om noen (friske) som det har vært for mye for. Dersom det er tørre tabletter så ta dem sammen med fett.

Det beste er å be om en prøve hos fastlegen for å sjekke nivået. :)

Jeg bruker 2000 iu hele året, og solarium om vinteren, ikke solkrem annet enn ved forbrenningsfare på sommeren. Må opp i 4-5000 for å øke. Men på 5000 øker jeg raskt. Det er dog oljekapsler - som er mye mer effektive... Så dessverre ingen fasit her heller.

nellie sa for siden:

Har ikke mangel. Ligger på et helt OK nivå. Har tatt oljekapsler hittill, men bestilte feil, så ble tørre piller denne gangen.. Er det bare til å innta dem med fett? Tar det sammen med Memorex..

smgj sa for siden:

Kan jo ikke være store mengdene som skal til? *vetikkehelt - men ser på kapselstørrelsen på de oljefylte... *

Tar sammen med memorex selv, og det er iallfall bedre enn uten fett for min del.

Edit:
Grassroothealth har en tabell med nivå og hvor mye som folk flest må bruke for å opprettholde/øke. (Oppe på siden)
www.grassrootshealth.net/

Omregning mellom norsk og amerikansk system kan man gjøre ved hjelp av denne kalkulatoren www.soc-bdr.org/rds/authors/unit_tables_conversions_and_genetic_dictionaries/e5196/index_en.html (Faktoren er "amerikansk d-vitaminmål" * 2,6 = "norsk d-vitaminmål")

Jeg tar 4000 iu i vinterhalvåret og 2000 på sommeren som regel. Må i hvert fall opp i den dosen, og innimellom litt høyere om det har vært en dårlig sommer. Skal uansett godt gjøres å overdosere. :)

Fett er lurt om tablettene er tørre, ettersom d-vitamin er fettløselig, og opptaket dermed blir bedre sammen med fett. :)

Carisma sa for siden:

Egtar 4000iu (1t i sola gir 25000, så det er ikke noen fare med å overdosere...)

Carisma sa for siden:

Takk for omtanken, men smoothie uten smak blir litt for likt det gamle bulemitrikset med vaniljeisen, uten å utdype det for mye... :o

Men burde kanskje i det minste prøve å få i meg vann.... :rolleyes:

Mmmmkey. Men om du klarer å spise et par biter smågodt, så burde du kanskje klare å spise en ss med kjøleskapskald cocosa eller smør? Barre for å få LITT NÆRING, liksom?! Uten at jeg helt skjønner hvorfor jeg forklarer et voksent oppegående menneske at næring er en bra ting, særlig når man er syk. :p
Vann er bra! Kjør på med vann!

nellie sa for siden:

Hva med barn da? Treåringen har barneastma og er utrolig mye syk i form av forkjølelse. Det går sjeldent to uker uten at hun er hjemme fra barnehagen. I det siste har hun fått ganske mye tilskudd av D-vitamin, i form av tranfisker og d-vitamindråper. Har ikke vært syk siden vi startet med dråpene, men det kan jo bare være tilfeldig..

Anyways.. Hvor mye bør et slankt barn få i seg?

Carisma sa for siden:

Ja, det kan du si... Det har nok også med at når man ikke har energi så går fornuften litt åt skogen også. Og de gamle tankene om at man kan jo benytte sjansen til å ikke spise når man uansett ikke orker tanken på mat. For "alle" sier jo at bare man spiser mindre så raser man jo ned i vekt... :rolleyes: da føles det ekstra urettferdig å gå opp enda en halvkilo over natta, også spiser man enda mindre også... Ja.
Vann ja. Det har jeg ikke drukket siden tirsdag faktisk. Fått i meg et par glass tranebærjuice daglig for uvi'en da.

smgj sa for siden:

Hmm.. det vet jeg ikke, men jeg hadde nok sett på vekt og vurdert ut fra det?

Mercola mener at opp til 2500 IU er greit articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/03/28/Four-Times-the-Recommended-Vitamin-D-Dose-Needed-for-Winter.aspx

• jeg er litt redd for at amerikanerne holder på å "ta av" på vitamin d og hadde nok ikke tatt de anbefalningene som god fisk. Men det halve bør være trygt iallfall. Og så kommer det jo sterkt an på hvor lenge/hvor ofte... Man får jo mye mer av å være en dag i sola - men det er jo ikke alle dager som er gode soldager, liksom. Så jeg tenker at vi må ha ganske god toleranse for enkelte dager med høye doser, men at man nok skal være forsiktig med å kjøre høye doser uavbrutt (huden vår blir jo brun og demper danningen av d-vitamin etter hvert)....

children.webmd.com/news/20080528/kids-may-need-10-times-more-vitamin-d
www.livestrong.com/article/383525-what-is-safe-dosage-for-vitamin-d/

nellie sa for siden:

Takk!:) Jeg har nok kjørt på med litt for mye i litt over ei uke nå, men tenkte at det er greit å slappe av nå, spesielt etterhvert som sola titter frem og barneastmaeffekten avtar sånn rundt mars/aprilskiftet.

Ja, jeg vet. :o Det der sa jeg nok like mye til meg selv, enn om jeg spiser mer enn du gjør om dagen. :p Men begynn der du klarer, i alle fall, og få i deg noe vann! Tenker man teoretisk pådet, så kan man i alle fall klare seg lenger uten fast føde enn væske. :)

Kitt sa for siden:

Har dere sjekket jernlagrene hennes?
Sønnen hadde astma og var syk støtt! Helt til en vennlig sjel på legevakten lurte på jernlageret hans. Han begynte på floradix jern så snart det var konstantert ikke eksisterende jernlagre og har siden den vinteren han fylte 4 år (nå 19 år) så og si ikke vært syk!:D

Carisma sa for siden:

Berlin: hvilket område bør man satse på hotell?

Rin sa for siden:

Skal ha en kort uke i Stockholm i mai - noen lommekjente der med tips om spisesteder, kule museum, evt helsekostvarer og sånt? Og er det en ICA et sted noenlunde sentralt hvor jeg kan få klørne i en boks LCHF-iskrem fra Alvestad? :p

Kanskje sa for siden:

Må bare spørre: Hvorfor ble pannekakene mine harde og seige ??

Brukte pose fra toro, styrk melk for proteiner, og proteinpulver. Blandet på "frihånd" for jeg skulle ikke lage av hele posen.

Men de ble altså harde og rare å spise. En pannekake skal jo være myk og god.

Har jeg rørt for masse kanskje ?

Mulig det er litt for shabby for deg (?!), men jeg holder en knapp på Kreuzberg, alltid! :D Utrolig spennende bydel, men kanskje litt mer for spesielt interesserte? Mitte er kanskje mer aktuelt sånn sett. Der ligger både Brandenburger Tor og Aleksander Platz. Mitte er sentrumsbydelen i Berlin øst, med masse muligheter for shopping og severdigheter og er et veldig historisk område. Noe mer kan jeg ikke bidra med, tror jeg. Er en del år siden jeg var der nå.

smgj sa for siden:

Aner ikke, men iler til og anbefaler helhjertet en fortynnet røre som denne lchf-bloggen.blogspot.no/2012/07/lavkarbo-vafler.html til pannekaker også. Jeg klarte ikke å kjenne forskjell i konsistens eller smak fra "vanlige" vafler(med forbehold om svekket hukommelse siden det var 2 år siden siste vaffel) - og er sikker på at samme røre (uten kardemomme og litt tynnere) kan bli til fortreffelige pannekaker.

Carisma sa for siden:

Vi er ikke så fine på det :D ( har jo bodd 6,5 år i Oslo indre øst...)
Så på ett på aleksanderplatz, men det var ikke ledig den helga vi muligens kan.

Om du ikke er så nøye på det, har du jo en del å velge mellom! Personlig syntes jeg i alle fall at det meste vest for Checkpoint Charlie var alt for kjedelig, støyete og turistinfisert.

vaskeklut sa for siden:

Jeg har en sånn fin og lilla oljeflaske med hellekork (sånn der som lager tynn olje"stråle" vet dere? :o ) i plast. trouble is: den samler på fett og støv! Jeg får det ikke bort, hverken i oppvaskmaskin eller med eddik eller noe. Noen som har et siste forslag før den går i søpla og flaska blir enblomstsvase i stedet?

Carisma sa for siden:

Salmiakk? Evt cilit bang.

vaskeklut sa for siden:

Salmiakk på noe som olja skal renne igjennom?! :eek: Jeg burde kanskje utdypt at det er en sånn dings til matolje (o.l)...

Carisma sa for siden:

Ja, du skyller den jo etterpå? Jeg har hive masse ting i salmiakkvann jeg for å få bort fettet, så kjørt de en runde i oppvaksmaskinen etterpå.

Kanutten sa for siden:

Noen som vet om noen megabra Stomp-dvder??

Lillemy71 sa for siden:

Jeg har et gammelt, trekantet, lite teak hjørnebord og det har blitt antydet at det kan være et designbord fra 50-60-tallet. Prøver febrilsk å finne ut om det faktisk kan være en av de gode, gamle designerne (dansk??) som kan ha laget dette.

Er det noen som har peiling på om det finnes en nettside der man kan legge inn bilde/beskrivelse og få tilbakemelding på slikt? Har prøvd å søke men finner ingen bord som ligner eller noen som kan gi meg svar.

TrillTrall sa for siden:

Det er ikke noen etikett eller noe på undersiden? Jeg kjøpte et slikt til en kollega for et par år siden (50,-!) og da jeg tok en titt under det så viste det seg å være fra en norsk møbelfabrikk og såvidt jeg kunne bedømme "skikkelig vare". Om det ikke er noe slikt på det og det ikke er veldig spesielt og gjenkjennelig (for eksperter) er det kanskje vanskelig å fastslå? Sjekk her samler.no/samler-antikkb%C3%B8rsen/ om du finner noen som kan hjelpe deg kanskje. Lykke til!

Lillemy71 sa for siden:

Ingen etikett nei, men den kan ha falt av for det er en litt lysere firkant på undersiden. Det var faktisk en av de såkalte ekspertene som mente på at det kanskje var dansk design, men så langt har jeg ikke funnet noen som har greie nok på teakmøbler fra 50/60-tallet. Bordet ligner forøvrig på Ikea sitt Lövet fra 1956 (?) men er ikke det, mistenker at det er et helt vanlig, norskprodusert bord fra 60-tallet men det hadde bare vært gøy og vite :)

smgj sa for siden:

Endelig skal vi til Dublin! Jeg har jo fått med meg at det er flere her som har vært der. Hva bør vi gjøre/se? Jeg har fått med meg at det er flere fine parker i sentrum - sånne steder liker vi, så de skal vi nok finne, men hva mer?

Vi er ikke så veldig museums-galleri-folk, men litt går an. Så ut som det var noen vikingemuseum der som kanskje kunne være interessant? Hva med åpne hager... akvarium eller sånt?

Kanutten sa for siden:

Når skal dere dit? :spent: Vi reiser dit om to uker. Vi har vært der 25-30 ganger så vi kjenner byen ganske godt.

Det er i allefall to parker på sørsiden av elva; Stephens Green og Iveagh Gardens. Iveagh ligger litt bortgjemt innimellom husene så den må man lete litt etter. På nordsiden har du en enorm botanisk hage; National Botanic Garden Glasnevin.

Dublinia er et vikingemuseum, rett ved Christ Church. Masse å se på der. :ja: Det er også en krypt nede i kjelleren som har åpent av og til.

Ellers så er det en annen krypt under en annen kirke hvor du kan få håndhilse på en 800 år gammel tempelridder. :rolleyes: Han har utrolig myke fingre til å være såpass gammel.

Det er så knotete å skrive på mobilen så jeg kan heller sende deg en mer utfyllende pm med linker, hvis du ønsker.

Bønna200 sa for siden:

Jeg synes dyreparken der er kjempefin! :ja:

Kanutten sa for siden:

Ja, den er nydelig. Det eneste er at det kan være ganske så kaldt der oppe på denne tiden siden det er så åpent område. Den er finest om sommeren.

Akvarie finner du i Bray. Ca en time med darten (toget). Akvariet der er ikke særlig stort, men absolutt verd et besøk.

smgj sa for siden:

Takk for tips! Vi skal dit allerede til helgen (men jeg har hatt det så travelt at jeg helt hadde glemt det).
Kanutten - jeg vil gjerne vite mer om du gidder.

Kanutten sa for siden:

Først og fremst, hvor skal dere bo? Bare så jeg kan orientere meg.

smgj sa for siden:

"The Morgan" sies det. Skal visst være sentrum...?

Kanutten sa for siden:

Det er jo midt i smørøyet!

En dagligvarebutikk rett over gata.
Rock cafe vis a vis.
Når du går ut av hotellet og går mot høyre kommer du inn i temple bar. IKKE ha på høyhælte sko. Det er brostein og brosteinen er glatt.

Kanutten sa for siden:

Hvis du svinger til venstre når du går ut av hotellet og går til "hovedveien" noen meter unna, svinger til venstre, går over brua og elva og fortsetter oppover til "stilken" så har du ei laaaaang gågate med mange butikker til venstre for stilken. Det er billigere på den siden av elven enn i den gågata som er rett opp fra dere skal bo.

Kanutten sa for siden:

Og hvis du har hotelldøra i ryggen, går til høyre, og ved første veikryss tar du til venstre (mellom Gogartys og The Auld Dub, fantastiske pubber med fantastiske musikere! Vennene våre spiller blant annet på disse), gå 30-50 meter opp denne gata (Angleseastreet), og da vil du komme til en mongolsk restaurant. Du plukker selv kjøtt, grønnsaker, krydder og sauser og alt blir stekt på en stooooor plate. I tillegg får du en stor skål med ris, men jeg ble mer enn nok mett av det andre. En sånn porsjon koster 5 €. Råbillig!

smgj sa for siden:

Glimrende! Tusen takk!

synsegulla sa for siden:

Tusen takk til alle kloke hoder som svarte meg på mitt forrige innlegg, jeg setter så stor pris på det.

Jeg har selvsagt et nytt spørsmål også. Og jeg bare nevner det, det er ikke tull at jeg er helt lost her. Here goes:
Jeg bare spør jeg...siden jeg er datainvalid altså. Saken er jo at jeg har opprettet en side for bloggen min på facebook. Men jeg ønsker jo ikke å bli identifisert som eier/admin av siden for gud og hvermann nå siden jeg føler at det blir litt vel personlig. Så jeg har laget en egen side til bloggen, dvs at jeg må logge ut av min priv facebook og inn på bloggen sin hver gang jeg skal hit eller dit. Det er tungvindt. Går det på noensomhelst lettfattelig måte an å få meg til å administrere bloggen sin facebook fra min private facebook uten at alle mine private venner får det med seg, og uten at de som følger bloggen min får med seg mine private mld? Og uten at det kommer opp i mine venners logg at jeg har blitt admin av siden, og uten at det kommer opp på bloggen sin facebookside at jeg har blitt det?

Noen med litt friseringsskills som kan si meg om det er veldig dumt å bruke mild blonderingsspray/shampoo (som f.eks. John Friedas Sheer Blonde) og sølvshampoo samtidig? Innbiller meg at det at blonderingssaken inneholder mild bleking (går jeg ut i fra, i alle fall - har skjønt det sånn at sprayen i hvert fall har noe sitrusgreier i seg som blir aktivert ved føning ellernoesånt) og at sølvshampooen inneholder farge (selv om det ikke er det samme som å farge håret) kan bli messy. :p

Lemen sa for siden:

Hva med å bruke en nettleser du ikke bruker til vanlig, og så alternerer du mellom to nettlesere i stedet for å logge av/på?

Ziltoidia sa for siden:

En mellomting er jo å bruke inkognito/privat fane/vindu (navnet kommer an på nettleseren). Da kan man være pålogget på to kontoer samtidig. Men den kontoen man er pålogget via den private fanen vil naturligvis bli logget ut når man lukker fanen, ettersom det er poenget med slike faner.

Det er litt som å bruke to nettlesere, via en nettleser. :p

Lemen sa for siden:

Ahh, smart. Går det med Chrome? Har både privat jobbmail, og fellesjobbmail jeg gjerne kunne tenke meg å ha åpent i en og samme nettleser, men det går ikke, så da har jeg en egen webleser jeg kun bruker til fellesjobbmailen...

Ziltoidia sa for siden:

Åjadda! Det blir to ulike vinduer da - et incognito (som du åpner fra menyen i øverste høyre hjørne) og et vanlig.

Lemen sa for siden:

Huh, dette har jeg ikke sett før! Snedig. :D

Tetra sa for siden:

Er potet helt utelukket? Eller er det greit å ha potet feks 1 gang i uka? 1-2ganger i mnd?
Er det bedre å skjeie ut med potet på en lørdag istedenfor godis? ;/

Janis sa for siden:

Næringsinnhold i blåbær fra Meny? Store. På tilbud til 14 kr.

Ang oster: Hvilke typer ost er fy-fy?
Tenker på oster fra disken. Appelsin ost feks? Selges i smale skiver innpakket i plast på meny.

Bønna200 sa for siden:

Det spørs jo litt på hvilken retning du følger og hvor mange karber du ligger på. Jeg spser en potet i ny og ne, men synes ikke det smaker mer enn søtt lenger, så det er kanskje et par ganger i året nå. Men jeg vet om flere lavkarbere som spiser potet en gang i måneden, f.eks. :)

Dilly sa for siden:

Nei da, litt potet en gang i blant går sikkert bra inn i det daglige karboregnskapet, men kommer vel litt an på hvilken lavkarboretning du følger. Selv har jeg aldri vært særlig vill etter poteter, så det smaker mye bedre med fløtegratinert sellerirot, fløtekokt jordskokk, blomkålmos, blomkålris osv. i steden.

Ellers så mener jeg at det slett ikke er bra om man går og savner en matvare så veldig. Da må man se om det går an å få plass til den i programmet sitt på en måte :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.