< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kanskje sa for siden:

Jeg har også et spørsmål om svette. Jeg svetter veldig mye i hodebunnen. Om nettene kan jeg våkne helt våt i hodet og med våt pute. Og dagen etter så ser håret fett og ekkelt ut selv om jeg vasket det kvelden før. Når det er varmt ute, så svetter jeg også i hodebunnen, og i ansiktet ( Når jeg har vært i syden, så må jeg gå med serviett så jeg kan tørke meg i ansiktet. Flaut synes jeg, og så tørker jeg jo av sminken. Det bokstavligtalt renner av meg)

Men sånn til daglig så er det at jeg svetter i hodebunnen som er størst problem, for håret ser så ekkelt ut hele tiden :-( Noen som vet hva dette kan komme av? Det er noe som har begynt de siste 2-3 årene tror jeg

Kanutten sa for siden:

Jeg mener de selger sjampo og kremer med aluminium i på apotek som skal redusere hodesvette. Poden har slik, men jeg husker ikke hvor vi fikk tak i den.

Kitt sa for siden:

I natt oppdaterte pcen min seg helt av seg selv.
Da jeg skulle åpne Firefoxen for å starte dagen, vil den bare ikke åpne seg! Det fungerer helt fint å bruke Chrome feks, men jeg vil ha Firefoxen min!:hylgrine:

Noen som vet hva som har skjedd og hvordan jeg kan fikse det???:confused:

Carisma sa for siden:

Jeg går ut fra du har forsøkt å oppdatere til nyeste versjon av Firefox?

smgj sa for siden:

Det første jeg hadde gjort var å avinstallere firefox, restarte pc'en og så installere firefox pånytt.

smgj sa for siden:

Jeg synes aluminium på huden er såpass betenkelig at jeg ikke ville anbefalt det... Man bør iallfall tenke godt over det. (Aluminium er knyttet til blant annet alzheimer...)

Et alternativ kan være tørrshampo? Enten kjøpevarianten eller rett og slett maizena? (Endelig noe man kan bruke boksen på... ;) )

Carisma sa for siden:

I følge sambo er det best å barbere det bort :p

Kanutten sa for siden:

Tenk på all maten som lages i aluminiumkaseroller. :rolleyes:
Grøten koker ikke over og setter seg ikke fast i den. :p

vaskeklut sa for siden:

agreed. det trekker jo inn. jeg synes det er fishy nok å bruke deodorant med aluminium i, men det er dessverre det eneste som fungerer mot svette og lukt på meg.

Kanskje sa for siden:

Får ikke tørrshampo til helt. Det ser liksom bare klisset ut på en annen måte etterpå. Kan funke om jeg setter det opp. Men liker jo best å ha det løst.

Photobscura sa for siden:

Hvilken bruker du? Jeg har vært gjennom mange merker, og bortsett fra noen sjokkerende dyre, er det etter min erfaring kun Batiste som duger og som ikke koster skjorta. Den originale er best. Du får den kjøpt på bl.a. Vita. Den er tversover grønnstripete med hvitt lokk.
Trikset er å riste den godt, holde den på god avstand når du sprayer, og vær raus! :D La det får virke i minst ett minutt før du rister ut det overflødige pulveret med fingrene, og så grer gjennom det. Tørrshampooen skal fungere sånn at den suger til seg fett og fukt.
Dessuten er den fin å ha i når man skal ha litt mer volum og/eller style håret. F.eks. det å krølle håret funker mye bedre når det ikke er nyvaska, og tørrshampooen hjelper faktisk litt på.
Jeg :hearts: tørrshampoo!

Kitt sa for siden:

Får ikke avinstallert! Den sier jeg må lukke Firefox først, men problemet er jo at jeg ikke får åpnet den!!!:(

vaskeklut sa for siden:

Tiltredes!!

Carisma sa for siden:

Crtl+alt+delete - task manager (hva heter den på norsk?)
Gå på fane nr to og sorter alfabetisk. Så avslutter du alle åpne prosesser for firefox.
Da skal det gå.

Kitt sa for siden:

Takk! Du er en knupp!:suss: Da var det avinstallert!

Nå gjenstår det bare å se om jeg får oppdatert/installert en nyere versjon!

Kitt sa for siden:

Får fortsatt ikke åpnet den!!! Har installet på nytt og den sier alt er greit, men nettleseren åpner seg bare ikke!:(

Kanskje det finnes noen tips i denne som kan være til hjelp?

Carisma sa for siden:

Jeg holder på å bli gal av å lure på dette: Så en gang på tidlig 2000-tallet en svensk film med samme tematikk som groundhog day. Mener fyren våkner i en heis hver morgen? Hva heter filmen?? :hjelp:

Tror du tenker på denne! :)

Carisma sa for siden:

Takk!!! Vi snakket om den på jobb her om dagen og jeg har holdt på å bli gal siden det :D

Å, my pleasure! Jeg kjenner følelsen, når det liksom bare er et stort tungt lokk over et minne! Men nå er det løst! :D

Carisma sa for siden:

Om jeg ikke husker feil har jeg til og med anbefalt den her inne, noe som gjorde det enda verre.... :rolleyes:

Rart med det. Jeg klarer på et eller annet merkelig vis å stadig vekk glemme navnet på The Stone Roses, som er et av mine favorittband. Skjønner ikke hvordan det er mulig, men det er det altså. Det bare sklir vekk ...!

Jeg lurer forresten på om noen har noen tips om 2. hand-shopping i Barcelona? Primært klær. :)

Kanskje sa for siden:

kan det hjelpe å sette pc tilbake i tid?

Kanskje sa for siden:

Har prøvd Define sin, og en rosa fra cubus, og rosa fra Batiste. Men jeg har nok sprayet for nær inntil hodebunn, og ikke brukt nok. Skal prøve orginalen :)

Carisma sa for siden:

Jeg syns det var bruktsjapper "over alt" der, spesielt i el Raval. Mellom new rambla og arkitekskolen/universitetet. Det stemmer med denne artikkelen også: www.opplevstorby.no/barcelona/shopping/vintage-og-second-hand
Men jeg ville sjekket i Poble sec også, mindre turister og billigere.

Ah, om det er den jeg tror det er, så har den sånn "hårpudder" i seg, altså vil håret blir veldig stivt av det. Men perfekt til tuppering, om du driver med den slags. :D
Om du sprayer tett til hodebunnen så vil det klumpe seg, og resultatet blir heller dårlig. Erfart. Rådet som står på de fleste spraybokser om å holde den minst tjue cm unna når du påfører er et godt et! :)
Både den fra Define, og om det er den "Proffs"-tørrshampooen du har prøvd (knallrosa med masse hvit skrift), kan jeg (som har prøvd meg gjennom et utall i alle prisklasser) bekrefte at de knapt er verdt produksjonsprisen av kanna de kommer i. :rolleyes:

Kult! Takker!

Carisma sa for siden:

jeg regner med dere vet at Raval er litt belastet? ;) særlig rundt new rambla.... Kjenner en del folk som har bodd/bor der nede og de har opplevd å bli "held at gunpoint" flere ganger.... (hva er et bra norsk uttrykk for det?)
Vi gikk der flere ganger, også seint på natta uten å oppleve noe da, er vel anderledes om man ferdes der daglig. Men greit å vite om, ikke være for vennlig mot alle man møter.

Vi er temmelig streetwise, særlig min kjære som vel har sett det meste, og ellers er vel bevandret på egen hånd i de områdene du snakker om (og som konsekvent ble kalt "el vikingo" av de lokale :p), så jeg tror ikke det er noe problem, altså. Men takk for heads up.

Carisma sa for siden:

Ja, jeg vet. Men det er ikke alltid det hjelper rundt der... Som hun ene kollegaen min sa, fyren som trua hu hilste hun på minst to ganger om dagen i månedsvis og plutselig fant han på å stå på hjørnet med en pistol mot henne liksom. :rolleyes: de er desperate på en litt annen måte enn de på plata. Har visst blitt merkbart mye verre etter finanskrisa. Men det er visstnok en fordel å se ut som en lavbudsjettsturist fremfor en veldig lommekjent, derfor kommentaren om å ikke være for vennlig mot alle. :o

Jojo, klart man skal være forsiktig og ikke ta unødvendige risikoer, det sier jo seg selv. :) Men når jeg sier at kjæresten min har sett "det meste", så mener jeg det ganske bokstavelig. Ikke bare Oslo, that is. Den mannen har bodd i den australske jungelen sammen med bushmen, i huler i fjellene over Granada, på gata med gangsterkids i Brighton og London, for å nevne noe. :p Føler meg aldri mer trygg på tur enn med ham. :)

Kula sa for siden:

Kult at du er sammen med Crocodile Dundee ;)

Jajamen. Bare mye kjekkere. :D

Kula sa for siden:

Det er vel Dundee jr da, kanskje... :)

:p

Leser litt på nettet, men lurer likevel. Er det noen begrensning på hvor mye væske man kan ta med seg i håndbagasjen, så lenge hver beholder ikke inneholder mer enn 100 ml, og posen tar en liter? Man kan altså klemme så mye man kan oppi zip lock-posen?

Carisma sa for siden:

Nei, det er tilsammen 1l, du kan ha det i en søplesekk om du vil, det er ikke posens str som begrenser. (jeg pakker det ofte ferdig hjemme i en IKEA pose på rundt 4l)

Ah, ok. Kom nemlig på at jeg må ha med linsevæske, men det er kanskje like greit å kjøpe der.

smgj sa for siden:

Ta den med - vanligvis selger optikeren også reisestørrelses-størrelser(??????) av linsevæske. Om du ikke finner ditt merke i Spania kan det hende du går en ferie som "rødøye" i møte...

Lillemy71 sa for siden:

Hentet fra Avinor sine sider:

Det kan bety at dersom du pakker i en større pose enn 1 l, kan du få problemer i sikkerhetskontrollen dersom han/hun maktsyke er på jobb den dagen. Noen bryr seg bare om str på flaskene, mens andre henger seg opp i absolutt alt. Bruk ihvertfall en pose som tilsynelatende ikke er noe særlig større enn 1l (1,5-2l) så skal du være rimelig trygg at du får med deg alt :)

God tur, litt missunnelig kjenner jeg for jeg har hørt at det er mye bra second hand i Bareclona :p

Tja, jeg kan jo se etter. Har brukt flere merker, og har ikke hatt noen store problemer med det. (Etter jeg faktisk ble vant til linser igjen).

Jepp! Har lest den. :) Zip lock-bagen jeg hadde revna, så da lurer jeg litt på hvordan det funker i praksis.
Og så stusser jeg litt over at mascara er væske. :p Trodde i utgangspunktet man måtte ha bare gjennomsiktige beholdere, men det gjelder tydeligvis bare posen.

Og takk! :D Om det er noen trøst, så kommer det til å høljregne halve uka. :p

Kanutten sa for siden:

Linsevæske kan gå utenom siden det regnes som medisin. Du får dessuten kjøpt små doser med saltvann, 10-15 ml som funker utmerket som linsevæske noen dager. Jeg har alltid nesespray og linsevæske/saltvann utenfor posen.

Lillemy71 sa for siden:

Masse regn, mer tid i butikker :D

Det er bare posen som skal være gjennomsiktig slik at de kan sjekke str på alle beholdere dersom de er i tvil. Bare pass på at alle flasker/beholdere er merket med str. Tenker da spesielt på tomme flasker du kan ha kjøpt og fyllt over i. Jeg gikk nemlig på en smell der for jeg hadde kjøpt tomemballasje på H&M (75ml), som ikke var merket, fyllt over shampo og måtte levere den fra meg i sikkerhetskontrollen - han sure var på jobb :D

Aha. Sist hadde jeg med meg en sånn pakke med zip lock-pose og et visst antall små beholdere som jeg kjøpte på Tiger. Tror ikke det står noe om størrelse på de. Vet de har på Granit, i alle fall.

Carisma sa for siden:

jeg har til til og med fått med min pose gjennom på Sola flere ganger, så det skal nok mye til (aka sikkerhetskontrollen fra helvete)... :rolleyes:

Ok. Flott! Har jo nesten blitt litt for vant til disse pakkereisene med innsjekk av bagasje inkludert, så dette har jeg ikke forholdt meg til på et års tid. :p

milena sa for siden:

De zip lock posene ser jeg alltid på flyplasser. Eller?

Carisma sa for siden:

:ja:

Men jeg blir litt..kremt.. hissig.. I sikkerhetskontrollen så det er best å ha slikt ordnet på forhånd. :flau:
Og hvertfall når man har med en liten unge og alt det innebærer av mat og greier også.

Ja, vet de har dem i sikkerhetskontrollen, men jeg er nok litt som Carisma der, og vil ha det årnet på forhånd. Jeg er uansett såpass anstrengt i sånne situasjoner, så det bør være på plass. Så jeg sjekker i butikken senere i dag. De selges jo som regel i dagligvarehandel. :)

Lemen sa for siden:

Det er feil!! Saltvann kan ikke erstatte linsevæske. I linsevæske er det tilsatt desinfiserende middel, og om man oppbevarer linser i saltvann så blir de altså ikke desinfisert. Og linser skal desinfiseres etter bruk, særlig i utlandet der man kanskje er utsatt for andre bakterier enn man er i Norge! Vi har som regel flasker på 60 eller 90 ml som vi selger som reisestørrelse. Mener også ha lest en plass at linsevæske kan taes med i tillegg til den blanke posen med inntil 1 liter i, men aner ikke hvor...

Kanutten sa for siden:

Det var nå optikeren min som sa at jeg kunne det da. Jeg bruker harde linser, men vet ikke om det er en slik forskjell på harde og myke. Bare jeg renset dem godt før jeg dro kunne jeg ha dem i saltvannet. Ikke noe problem.

Det finnes forresten en eske med småflasker og linseetui på Brilleland, mener jeg det er. Skal faktisk se om de har dem fremdeles siden jeg selv skal snart reise utenlands igjen.

Lemen sa for siden:

Jeg ville iallfall aldri anbefalt en kunde å oppbevare linser i saltvann uansett om det var harde eller myke linser, og evt. være årsak til at vedkommende fikk en øyebetennelse. Er en helt annen bakterieflora i utlandet, og dermed viktigere å være nøye med hygienen. :)

Kanutten sa for siden:

Og til meg sa han det var viktigst å holde dem rene for å unngå corneaerosjon. Og da var det fintfint med saltvann. :rolleyes: Men som jeg sa så ikke over så lang tid.

Kanutten sa for siden:

Jeg fant denne eska på brilleland; iWear All-in-1 Supreme.
Koster ca 80 kr og da er det 30 små flasker a 10 ml med linsevæske som både renser og desinfiserer. I tillegg følger det med et lite etui.

synsegulla sa for siden:

Jeg har vært syk siden oktober og har mengder med ulike symptomer og har til nå blitt mest utredet av kardiolog og ønh spesialist. Nå venter jeg på time til nevrolog. Har symptomer forenelig med bl a ME. Har påvist borelia i blodprøve 1 men ikke i kontrollblodprøve 2.
Jeg ønsker nå innspill fra dere i forhold til hvilke undersøkelser bortsett fra spinalpunksjon jeg kan be om å få tatt. Har tatt MR av hjerne x2, røntgen av lunger, tilt test, skal ta MR av hjertet på lørdag, utelukket det aller meste ved hjelp av utallige blodprøver.
Vil gjerne bli frisk og ønsker å vite hva annet nevrologer undersøker.

Janis sa for siden:

Er det restreksjoner på te? (ketolyse)

Rin sa for siden:

Det meste av te i poser og løsvekt er helt ok. Unntakene er: Instant-te (sånn pulver som røres ut i vann - disse er nesten bare sukker), enkelte løsvekt-teer er "dekorert" med sukkerfigurer (hjerter, snøfnugg, osv) - så dem kan man vurdere å pelle disse sukkertingene ut av før man brygger teen - ellers er det alltids greit å kaste et blikk på innholdsfortegnelsen på teen for å sikre at den ikke inneholder noe du ikke vet om. (Dette gjelder selvsagt mest te med smakstiletninger, ren svart/grønn/hvit te vil sjelden trenge en innholdsfortegnelse utover navnet sitt.)

Kitt sa for siden:

Så lenge jeg ikke vet noe om symptomene, er det så og si håpløst å råde deg til noe som helst, desverre!
Det eneste jeg kan si, er at ikke alt lar seg oppdage ved hjelp av prøver og at du kanskje må slå deg til ro med at du har fått en sykdom hvor diagnosen evnt stilles etter utelukkelse av andre ting.
Har feks fibromyalgi blitt nevnt? Det er jo en utelukkelsesdiagnose som har svært mange fellestrekk med ME.

Kitt sa for siden:

Svart te er helt ok, det samme med fruktte osv. Disse pulverteene på boks derimot, inneholder masse karber.

BenteR sa for siden:

Minsten min tok også ENG og EMG, fikk grundig sjekket stoffskiftet + masse andre blodprøver som jeg ikke husker i farten, i tillegg til de du ramser opp.
Håper IKKE det er ME du har; det er etter mitt syn som mor en skikkelig drittsykdom som det ikke finnes medisiner mot. Den blir ofte betegnet som en revmatisk sykdom og flere forskere mener det er en auto-immun sykdom, selv om fordommene i norsk helsevesen er store; de mener ofte man kan tenke seg frisk eller presse seg til og bli bra igjen.
Skjønner ikke hvorfor de ikke sier det samme til folk som for eksempel har Bechtrev, hypothyrose eller diabetes?

Et av kravene for og få en ME-diagnose er også tidsperspektivet; du må ha vært syk minst ett år for og få diagnosen.

Kanutten sa for siden:

Og her er de siste kriteriene.

Ziltoidia sa for siden:

Spørsmål: Er det egentlig noe håp for frossen blomkål?
Har kjøpt frossen blomkål, og de er FULLE av vann. Etter å ha tint dem og vrengt ut vannet er de bare gummiaktige og rare, så de er ikke noe særlig å spise som de er. Tips?

Har vurdert å lage klassisk blomkålmos, men det er ikke heeeelt det samme det heller. Kan godt utforske beslektede metoder da.

Kitt sa for siden:

Tenker blomkålgrateng/gratinert blomkål med mye ost og fløte, jeg da!

Kanutten sa for siden:

Jeg har vært syk i over tre år, med blant annet tretthet og utmattelse, og de har fremdeles ikke funnet årsaken til det. Jeg ble syk rett etter svineinfluensavaksinen. De har funnet endel andre ting som jeg har fått hjelp for, men fremdeles blir jeg fort utslitt. Det eneste som virkelig har funket for meg er manuellputten min. Jeg har gått ukentlig til ham i over to år.

Jeg skal også utredes for ME, men jeg har forstått det slik at ME er vanskelig å diagnostisere og at den diagnosen kommer som oftest etter at alt annet er testet og funnet negativt. Jeg har vært gjennom alle disse testene du nevner samt revmatolog, nevrolog og endokrinolog. Jeg har vært hos en kardiolog som foretok ymse tester, men jeg skal tilbake dit i mai for å gjennomføre coronar angiografi.

Nå har jeg vært gjennom såpass mange undersøkelser uten at de har funnet noe konkret at jeg skal nå som sagt vurderes opp mot disse internasjonale konsensuskriteriene for ME.

Jeg håper at de finner ut at det er hjertet det er feil med for ME vil jeg ikke ha! Hvis det er hjertet setter de bare inn en stent og så er jeg sprek som fy igjen!

Ziltoidia sa for siden:

Jeg driver ikke med meieriprodukter da :(
(De fleste meieriproduktene her i London smaker ikke godt en gang)

TrillTrall sa for siden:

Altså - ikke forvellet, men bare fryst rå? Om de er forvellet så er det jo bare å bruke dem som vanlig...

Ziltoidia sa for siden:

Sannelig om jeg vet om de er forvellet eller fryst rå, jeg vet bare at de er fulle av vann og blir gummiaktige i konsistensen, så de er ikke noe særlig å tygge akkurat.

Haha, nå virker jeg nok vanskelig... men jeg hater suppe. :p

Rin sa for siden:

Twice baked cauli tots? Har ikke testa dem ennå selv, men det ser jo digg ut.

vaskeklut sa for siden:

Jeg og :eek:

Marella77 sa for siden:

Hva veier skjellettet? Jeg har søkt men finner forskjellige svar...

vaskeklut sa for siden:

det kommen an på beintetthet og størrelse på skjelettet... mitt skjelett veier forhåpentligvis ikke det samme som en benskjør åttiåring på 149 cm...

Kitt sa for siden:

Mener jeg fant ut til slutt at det ikke veier mer enn et sted mellom 3 og 5 kilo på et voksent menneske!

Dilly sa for siden:

Så rart... jeg har alltid trodd at knoklene veide 14-15 kg...

Ziltoidia sa for siden:

Hihi, det var det jeg også tenkte :p

Kanutten sa for siden:

Men det går an å ha en kraftig beinbygning.

smgj sa for siden:

Karaftig i betydning at man er "bredbygd", ja. Men ikke "tunge bein". Der er ikke forskjellen så stor. Om man har brede skuldre, et bredt bekken osv - så vil man vanligvis også ha mer muskler utenpå skjelettet. Men det vil ikke være stor vektforskjell på et snauspist skjelett fra en 1.70 høy sumobryter kontra en 1.70 høy turner...

Kitt sa for siden:

Selvfølgelig, men det er altså ingen unnskyldning for å være "feit"! ;)
Det er klart at jeg med mine kraftige knokler, mine brede hofter og rett, brede skuldre vil måtte ha noen kilo mer kjøtt på kroppen en en som var like høy, men har spinkel beinbygning, smale hofter og skuldre for å se nogenlunde ok ut! Men det er altså ikke snakk om mange kilo, da!

Janis sa for siden:

Tyggis og ketolyse?
Alla extra white?

Carisma sa for siden:

Kommer an på hva den er søtet med. Men generelt vil tyggis gjøre deg sulten, for tyggingen er en beskjed til magen om at nå kommer det mat.

Frua sa for siden:

Jeg skal handle på iHerb for første gang og lurer på om jeg må kjøpe for over 40 dollar for å få billig shipping? Da får jeg vel toll og tull her i Norge. Hvordan gjør dere det?

Mariann S sa for siden:

For å sleppe toll og avgifter må du handle for under 200 kr, som tilsvarer ca 33-34 dollar, alt etter kursen. For å få billig shipping, 6 $, må du handle for under ca 1,8 kilo.

Frua sa for siden:

Takk!

Carisma sa for siden:

Er det bare hos meg skriv svar-knappen har forsvunnet?

Janis sa for siden:

Splenda vs Sukrin?

Kan barn spise mat med splenda/sukrin?

streber sa for siden:

Jeg er ikke så god til å forklare hvorfor -men sukrin skal være helt ufarlig/best, sukrinMELIS fungerer bedre i bakst, slipper litt metalisk smak som sukrin har.

Janis sa for siden:

Splenda er bare et alternativ til Sukrin?

Ziltoidia sa for siden:

Sukrin tas ikke opp av kroppen, men det gjør Splenda... og er ikke så ulikt sukker egentlig. Styr unna Splenda, du. :)

TrillTrall sa for siden:

Splenda inneholder et stoff (som jeg i farten ikke husker hva heter) som går rett gjennom oss og det oppløses heller ikke naturen og er i ferd med å bli et lite forurensningsproblem faktisk - man finner det igjen i fisk og dyr... Mer enn god nok grunn til å styre unna spør du meg.

Janis sa for siden:

Tusen takk for svar ang splenda vs sukrin. Sukrin er nå i kjøkkenskuffen :)

Carisma sa for siden:

Dette stemmer vel ikke helt? Splenda tas ikke opp i noenting, det er litt av problemet. Det brytes ikke ned, og man har f.eks sporet søtere fisk (ikke utseendemessig :p) etter at cola light ble søtetmed det.

vaskeklut sa for siden:

skuffa

Carisma sa for siden:

Karnevalstorsk :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.