vaskeklut sa for siden:
vi har sånn mådæææærne leilighet uten taklister..... :o
vaskeklut sa for siden:
vi har sånn mådæææærne leilighet uten taklister..... :o
vaskeklut sa for siden:
det var lurt, kanskje jeg kan overtale mannen til det :ja:
mereo sa for siden:
Så IKEA hadde fått noen sånne fine hyller man kunne putte bilder på :)
www.ikea.com/no/no/catalog/products/30152596/
Photobscura sa for siden:
Hvor lenge holder sellerirot seg i kjøleskapet ...?
Kanutten sa for siden:
Kjempelenge hvis du tar den ut av plasten.
Furine sa for siden:
Ja, den held LENGE. :ja: Men helst heil sellerirot, den held seg lengst. Berre tull at dei deler den opp i Noreg. :sint:
Flott! Kjøpte den før påske, og den er ikke pakka inn lenger. Da blir det sellerirotfries, da! :D
TrillTrall sa for siden:
Jeg lagde sellerirotfries i går av 1/2 rot som jeg kjøpte onsdag før påske - den har ligget både kaldt og i romtemperatur, har vært med på hytta og hjem igjen. :) Friesene var kjempegode! :sikle:
Hipp hurra! :D
Kanutten sa for siden:
Jeg lurer på når Vår Herre synes jeg har fått nok å stri med. Siden november har pappa "dødd" to ganger, eldstepoden har fått diagnosen ms og minstepoden har fått diagnosene add og asperger. Selv fikk jeg vite at årsaken til mine plager er posttraumatisk stressyndrom....
Det er nok nå!!!
Men æ står han a!! Det kunne ha vært værre!
Dilly sa for siden:
Du er sannelig ei tøff og positiv dame :klem:tenk om alle kunne takle motgang slik som du :hearts:
Carisma sa for siden:
Før påske kan regnes som dagsfersk ift den jeg brukte her om dagen. Tror den var fra januar... Litt muggen utenpå, men det skar jeg bare bort, like fin inni.
nellie sa for siden:
Er det ikke positivt å ha et svar på hva som er årsak til plagene dine da?
Kanutten sa for siden:
:klem: Tusen takk Dilly!
Kanutten sa for siden:
Visst er det positivt! Jeg bare lurte på om det ikke var nok nå. Jeg har 4-5 møtet i uken bare pga av podene mine og i tillegg kommer mine avtaler hit og dit.
Det at såpass mye skjer på en gang krever både tid og krefter.
Feks i dag skal jeg først til fastlegen med poden slik at han får sykemelding for hele skoleåret, etterpå skal vi på sykehuset for han må begynne på en kortisonkur siden det ms-attakket han fikk for ca 14 dager siden viser seg å være kraftigere enn det pleier, etter på skal jeg på skolen til minsten for å delta på et teammøte, deretter skal jeg til bup med minsten før jeg deretter henter den eldste på sykehuset. Håper jeg rekker alt i dag. Jeg som jobber bare 60% fordi jeg skal ta livet helt med ro i 40% i håp om å bli frisk nok til 100% igjen...:o
smgj sa for siden:
:klem:
Håper på en periode med silkeføre for deg snart...
mereo sa for siden:
Du er bra greit inspirerende for oss som bare surker over små dritt i hverdagen..
Sender deg masse gode vibber for framtia :D
Zillah sa for siden:
Meldekort, AAP:
Korleis gjer vi det igjen, når det ikkje har vore noko jobb å gå til i tiltaket pga påske, har jo ei heil veke med "tomme" dagar. Eg har jo framleis vore i tiltaket sjølv om arbeidsstaden har vore stengt, skal eg krysse eller ikkje? Trekkes det stønad for det? Eg hugsar ikkje frå jul til påske, heh, og loggen går ikkje så langt bak.
Kitt sa for siden:
Krysse av for at du har vært der! Du er fortsatt på tiltak! Det er ikke din skyld at de har feriestengt! ;)
vaskeklut sa for siden:
Nei, det skulle tatt seg ut :D
Jeg krysser ikke av for ferier (mitt tiltak er utdannelse), men de dagene jeg er på forelesning eller jobber med skolearbeid. Får fortsatt akkurat de samme summene utbetalt uansett antall avkrysninger.
Julie sa for siden:
Hva skal jeg studere på universitetet til neste år...? :rolleyes:
Lillemy71 sa for siden:
Noe du synes er spennende og interesserer deg for? Kan fort bli traurig ellers :ja:
Nå vet jeg ikke hva du studerer fra før, eller hvilke interesser, håp og drømmer du har for fremtiden. Men sånn på rent generelt grunnlag kan en studieveiledningstime være supert! Jeg visste forsåvidt hva jeg ville studere, men tok en sånn time uansett, og fikk masse nytte og inspirasjon av det! :)
Ellers kunne jeg ikke vært mer enig med Lillemy71. Jeg har et semester nå med fag som er obligatoriske i emnegruppen min og som jeg nok ikke ville valgt selv om jeg kunne, og jeg holder på å kjede vettet av meg. :p Men guleroten er at jeg kun vil ha ti obligatoriske studiepoeng igjen når dette semesteret er over, og ellers kan velte meg i mange andre spennende og relevante emner fremover. :)
Carisma sa for siden:
Må du studere på universitetet da? Det finnes mange gode høyskoler og ofte er miljøet mye bedre enn på de store universitetene.
Carisma sa for siden:
Junior har streptokokker, men er feberfri i dag. Kan han leke ute? Og kan han gå i bhg imorra?
Kitt sa for siden:
Har han gått på penicillin mer enn 24 timer, kan han leke og gå i barnehagen så mye han vil om allmenntilstanden er god!:)
Carisma sa for siden:
Jippi! Fra oss begge! :D Han begynner å bli litt selskapssyk for å si det mildt...
Kanutten sa for siden:
vaskeklut sa for siden:
Hvorfor poster du sånn her og ikke i en skravletråd eller lignende?
Kanutten sa for siden:
Fordi jeg har sittet ekstremt mye mye i sola de siste dagene og ble litt skeptisk da jeg så denne.
nellie sa for siden:
Sist var han bussjåfør. I England. OG han hadde kjørt med vinduet oppe på sommeren og derfor blitt sånn.
Rart det der.
vaskeklut sa for siden:
At sola påvirker huden er vel ikke akkurat nyheter.
Kanutten sa for siden:
Nei, ingen ny nyhet det, men blir DU påvirket av solen uten å tenke deg om at du blir det? Denne karen satt jo bak et vindu. Andre sier at så lenge det er overskyet gjør det ingenting om man ikke bruker solfaktor. Så derfor, har man det i bakhodet til enhver tid at man blir eksponert?
vaskeklut sa for siden:
Nei, jeg vet jeg blir det. Derfor bruker jeg også beskyttelse.
smgj sa for siden:
Og jeg vil heller være frisk og rynkete enn glatt og syk...
nhi.no/livsstil/vitamin-d-tar-vare-pa-immunforsvaret-34571.html
Når det gjelder hudaldring og uva og uvb er det kanskje sånn at det er bedre å bruke en (fullspektret) solkrem inne bak vinduer, og droppe den når man er utendørs på våre breddegrader - og heller stole på hudens varslingssystemer og gå i skyggen før man blir brent.
Carisma sa for siden:
Nå har jeg ikke lest linken, men kommentaren fikk meg til å tenke på morfaren min som var lastebilsjåfør. Han satt alltid med armen i åpen vinduskarm når han kjørte, så han var alltid brunsvart på venstre underarm og blek på resten av kroppen :rolleyes:
Julie sa for siden:
Lillemy: Hadde det bare vært så enkelt at jeg visste hva som interesserte meg. :rolleyes:
Photobscura: Har prøvd det men det var ikke så veldig hjelpsomt... Det eneste hun sa var "Det virker som om du vet hva som ikke interesserer deg, så nå gjelder det bare å fastslå hva det er som interesserer deg..." :lol:
Carisma: Hva er forskjellen på et universitet og en høyskole, egentlig? :p
Litt av "problemet" mitt er at jeg alltid har vært ganske flink i alle fag på skolen (foruten kunst, musikk og drama), så jeg har aldri vært "nødt" til å utvikle en preferanse... Så nå vet jeg ikke hvilke av fagene mine jeg foretrekker (vet bare at det ikke er matte). :p (Dere begynner kanskje å skjønne hvorfor rådgiveren sa det hun sa :lol:)
Carisma sa for siden:
Hvis du måtte velge en jobb i dag, hva ville du valgt? (du kan velge hva som helst) ikke tenk bare på hva som interesserer deg, men hva kan du faktisk tenke deg å holde på med hver dag selv på kjedelige dager? Om ti år, hva sier du til folk at yrket ditt er? (prøv ut hva som føles rett)
Høyskole har vel mer definerte linjer tror jeg (men du kan ta noen fag fra andre retninger), og det er mindre klasser og er generelt mer oversiktlig enn universitet (som jeg aldri har skjønt meg på :p)
Det høres forøvrig ut som et år på folkehøyskole eller med jobbing kunne være lurt for deg for å finne ut hva du vil/ikke vil gjøre....
Julie sa for siden:
Det er det som er planen: blir friår det året som kommer og håpet er at et år uten studier vil kaste litt lys over hvilke fag jeg savner osv. :ja:
vaskeklut sa for siden:
Det høres ut som du kunne hatt nytte av en yrkes- og interessetest? Det finnes flere av de på nett, pluss at flere bedrifter og konsulenter har sertifisering i Work Interest Explorer (WIE) som er en ganske fin og dyptgående yrkes- og interessetest.
Ser du bor i Trondheim, og jeg vet at flere attføringsbedrifter har konsulenter med WIE. Usikker på om du må søkes inn i et tiltak via NAV for å få tilgang til det, men du kan høre med f.eks KI Kompetanse eller Prima AS og høre om noen kan hjelpe deg med en sånn test mot en liten sum? (Nei, jeg jobber ikke for noen av de, så dette er ingen reklame, bare et forslag!)
Forøvrig er jeg ganske enig med carisma angående folkehøyskole! Det er mange som finner yrkesvalgene sine der.
silje21 sa for siden:
Noen gode tips for å gå på jobbintervju?
Carisma sa for siden:
www.nettbladet.com/jobb-og-karriere/jobbintervju-tips.html
www.dinside.no/293605/bli-en-klar-vinner-paa-jobbintervjuet
www.studenttorget.no/index.php?show=4793&artikkelid=3351
silje21 sa for siden:
Tusen takk :)
Humbalaa sa for siden:
Hei
Jeg merker allerede stor forskjell på vekta siden jeg begynte på ketolysekuren, da jeg begynte for noen uker siden veide jeg 92 kg og nå veier jeg 83. Jeg trener styrketrening anhver dag og har gått ned fra 23 til 18% i fettprosent siden november ( da jeg startet å trene) men mitt hovedmål er å minske magesekken. Det jeg har forstått er å spise mindre porsjoner for å ikke utvide magesekken.Men det jeg lurer på er om væske inntak har også noe å si på å "utvide " magesekken. Jeg drikker MYE vann, vann i store mengder på en gang . Har dette noe å gjøre med at magen ikke blir mindre? Bør jeg kutte ned og drikke mindre mengder om gangen? Takker for alle svar og hjelp :-)
BenteR sa for siden:
Væske utvider også magesekken, såvidt jeg vet.
Hvor mye vann drikker du i slengen og til sammen i løpet av dagen?
TrillTrall sa for siden:
Hvorfor drikker du store mengder vann på en gang? Med mindre du er kjempetørst er det ingen grunn til å trø innpå hele døgnrasjonen på en gang...
mereo sa for siden:
Hehe, da renner det jo bare tvers igjenom.
Er begrensa hvor mye kroppen faktisk tar opp om du drikker masse uansett. :)
Ja. :)
For å utdype: Det er viktig med nok væske, særlig på et ketogent kosthold. Et par tre liter per dag ligger innenfor det jevne, kanskje enda litt mer dersom du trener mye, men å innta hele dagsrasjonen i styrten har liten hensikt. Drikk litt jevnt over hele dagen. Et glass her og et glass der, når du er tørst pluss litt til. Ha med deg en vannflaske som du kan drikke litt jevnlig av.
Lillemy71 sa for siden:
Og sånn vil det nok være nesten uansett hva man velger, det er alltids noen obligatoriske fag man må slite seg igjennom som kanskje ikke er så interessant. Spesielt første året i et studieløp kan være litt kjedelig, men det går seg til.
Tradisjonelt sett driver ikke høyskoler forskning i særlig grad og tilbyr heller ikke master/doktorgrader, selv om det i senere tid har kommet enkelte studier hos enkelte institusjoner på dette nivået. Man kan heller ikke studere "rene" fag, feks historie, fysikk, på en høyskole, da disse fokuserer mer på yrkesrettede utdannelser. Men dette endrer seg hele tiden og det kommer også an på hva man velger av studie.
Høyskole og Universitet går om en annen og man finner begge deler innenfor en institusjon. Før kunne man ofte velge fag friere på universitetet, men nå er det lagt mer føringer på dette, spesielt dersom man skal ha en veldig spesifikk utdanning som ender i en spesifikk tittel. Dette gir visse krav til studiekompetanse. Men det er forskjell mellom institusjonene og fagretninger så her må man nesten sjekke litt opp på forhånd.
Sånne valg er ikke enkle, men det er ikke noe nederlag og skifte studieretning/fag underveis dersom man oppdager at man har gjort feil. Jeg begynte på dataingeniør mitt i den verste hypen (rett før 2000) og oppdaga raskt at jeg ikke ante hva jeg holdt på med. Skifta studieretning og fant mitt kall i materialteknologi som jeg nå også har en Ph.D. i.
Lillemy71 sa for siden:
Det finnes jo mange interessante utdanninger der man må gjennom en del matte i studieløpet, men kan holde det til et minimum og man trenger ikke å praktiserer så mye av det i arbeidslivet. Men så spørs det jo hva du legger i matte. Som ingeniør bruker jeg matte daglig, men ikke noen avanserte greier, jeg er mer inne i fysikkverdenen men det er jo mye matte der også :rolleyes:
Er enig med Carisma at jobb/folkehøyskole, et år i utlandet (om du kan) kan være en ide for å finne ut av ting. Ellers kan du jo ta et år på universitet der du bare følger et par klasser som virker interessant, om det lar seg gjøre. Lykke til, finner du ikke det rette med en gang er det bare og prøve igjen. Selv var jeg 29 da jeg gikk tilbake til høyskolen og har aldri angra.
Humbalaa sa for siden:
Jeg gjør det for å hemme sultfølelsen og ikke kjedespise osv :) og for å få nok vann!
Jeg drikker som oftest vann fra en farrisflaske , og når jeg drikker så drikker jeg som regel 0.5 liter om gangen ..
Ofte når jeg sitter heime og ser film og tar meg en god snus ( for å hindre søtsug og jeg er avhengi, så drikker jeg vann i tillegg for å ikke la meg friste av brus og andre søtsaker).
Men da får jeg begrense mitt vannintak da og spise mindre porsjoner, har til og med begynt å veie kjøttet jeg spiser . 100 gram kjøtt til middag med grønnsaker ved siden av. Dette går som det suser og da kan jeg vel kutte ut vannintaket også.
Må forresten takke alle for svar!
Ut fra vekt kontra fettprosent antar jeg at du er mann? Er ikke hundre gram kjøtt litt lite da? Særlig om du trener styrketrening i tillegg? Jeg trener ikke mye og er relativt normalvektig, men kan fint spise 150-200 gram kjøtt til middag for å bli mett.
TrillTrall sa for siden:
Hvis Photo har rett i at du er mann og driver med styrketrening er da 100 g kjøtt alt for lite! Jeg er ei lita flis av et kvinnfolk og spiser minst 150 g som regel - når det gjelder kjøttdeig går det som oftest med en halv pakke, altså 200 g... :o
Humbalaa sa for siden:
Jeg er nok mann ja! Mener jeg husker å ha lest at 100-150gram kjøtt holder for middags måltid , og siden har jeg holdt meg til det , kanskje jeg skal lese meg opp igjen på akkurat det. Men mindre volum skaper mindre arbeid for magen min med volumreduksjon, og jeg blir jo forsynt
Mener også at PT'en min anbefalte 100-150 gram kjøtt men nå ble jeg jaggu usikker
amritam sa for siden:
Hva mener du med om gangen? Alt samtidig, eller at du over en periode på f.eks. en halvtime eller en time drikker litt og litt av flaska? Hvis du styrter ned så mye på en gang, så er det ikke vits i - halvparten kommer til å renne rett igjennom, for kroppen greier ikke å ta opp så mye på en gang.
Humbalaa sa for siden:
med en gang så mener jeg en kort periode gjerne 10 min. før Middag kan jeg gjerne sluke(som styrting) i meg 0,5 litervann :)
mereo sa for siden:
Er ikke det litt heftig med vann? Renner jo tvers igjenom, prøv å drikk mere jevnt gjennom dagen :)
amritam sa for siden:
OK, det er ikke noe poeng. Jeg husker å ha lest et sted at på 10 min. greier kroppen å ta opp ca. 2,5 dl vann, resten går rett igjennom. Så når du er veldig tørst kan du styrte 2,5 dl, vente 10 min. og hvis du fortsatt er tørst, kan du drikke mer da.
mereo sa for siden:
Noe ala det jeg har hørt.
Er vel lov å sette ned glasset mener jeg :)
Dersom du virkelig blir passe mett på 100 gram, så. Det har ikke så mye hensikt å spise så lite med mindre du har en virkelig dårlig apetittregulering, eller sliter med å komme over et platå, selv da synes jeg det høres ut til å være i minste laget for en voksen mann.
Jeg kan forstå at du ønsker å redusere volum på magesekken, men du behøver ikke å spise så mye i faktisk mengde for å få nok energi. Dessuten er det cellene som i all hovedsak gir signaler om sult, noe man kan kjenne en viss forskjell på når man har et greit inntak over en tid.
Når jeg sier at jeg spiser 150-200 gram kjøtt i et middagsmåltid tar jeg også høyde for at jeg spiser 2-3 ganger daglig, forresten. Dersom du lever ketogent skal du ikke behøve å spise lite og hyppig. Lytt til kroppen din og hvilke signaler den gir!
Håper du får i deg nok fett, i det minste! :)
Humbalaa sa for siden:
Kjære photo veldig hyggelige av deg å komme med så mange fine råd!!
Jeg har lest meg frem til at om du vil minke magesekken så må du spise lite og regelmessig men om det ikke gjelder for ketolyse er det også greit. Jeg vet ikke helt om jeg missforstår deg når du sier at du spiser 150-200 gram kjøtt til sammen i løpet av dagen eller om dette gjelder et måltid (?) men jeg understreker hvertfall at for min del gjelder dette bare middag! jeg spiser mye kokte egg, egg og bacon , piknikkskinke, tunfisk og sørger for masse fett, majones, smør osv. Jeg skal nok få i meg nok fett hvertfall :).
huff.. er så mye jeg lurer på her inne men det får jeg heller ta en annen gang :) haha!
Yrla sa for siden:
hvis du spiser noe annet med proteiner i tillegg, som 50-100 g ost eller egg er det ikke lite, synes jeg. Fettkilde til + grønnsaker og sopp hjelper også på å skape metthet.Photobscura sa for siden:
Ja, det er snakk om til ett måltid. Middagen/dagens måltid nummer to er alltid mitt største måltid, forsåvidt. Jeg spiser ikke alltid 150-200 gram, altså. Men jeg kan fint gjøre det!
Jeg spør igjen - blir du passe mett av 100 gram kjøtt? Hvorfor er det så viktig for deg å få mindre magesekk? Jeg tenker at når du spiser næringstett nok mat, så vil mengdene gjerne minke også, dersom du spiste store mengder mat før, f.eks., og da vil dette med magesekken gå av seg selv. :)
Humbalaa sa for siden:
Jeg har nettopp spist 100 gram strimlet svinekjøtt + woka blomkål,sjampingon,gulrot og blomkål pg jeg ble mett! Jeg er litt redd for å overspise da jeg er veldig glad i kjøtt :)
Jeg vil ha mindre magesekk så jeg kan få en figur jeg hadde før, atletisk , mitt hovedmål er å få en sportslig kropp så jeg føler meg bedre og det er gøy å se hva man kan oppnå om man går inn for det :-)
Carisma sa for siden:
Du skal spise MYE kjøtt for å overspiste på et ketogent kosthold! Spis når du er sulten og til du er passe mett, så regulerer mengdene seg selv. Noen dager holder det med litt kjøtt, andre dager trenger man 2-3 kjøttstykker.
Se heller litt på totalmengde proteiner om du må telle noe, fremfor gram kjøtt.
Cyan sa for siden:
I slutten av mai skal jeg på en konferanse i København, og siden jeg aldri har vært der (:eek:), tenkte jeg å benytte sjansen og dra et par dager tidligere. Konferansen starter mandags kveld og jeg drar nedover søndags formiddag. Jeg har altså nesten en hel søndag og mandags formiddag og ettermiddag til å gjøre hva jeg vil :D Tipper at jeg vil bruke mandagen på litt shopping og bare traske gatelangs, men trenger noen tips til hva jeg kan gjøre søndagen. Hvis det er fint vær vil jeg helst bruke dagen på å gå en del, så tips på fine parker, arkitektur og gåturer mottas gjerne :) Tar også imot tips på hva jeg kan gjøre hvis søndagen blir regnfull og guffen.
mereo sa for siden:
tivoli!!!!!!!
Cyan sa for siden:
HAdde tenkt å stå over tivoli - heller ta det med familien en gang.
Rin sa for siden:
Torvehallerne er et fint sted å rusle gjennom. Der er også Palæo-restauranten hvor man feks kan spise en "meatza" (jeg rakk ikke å teste maten der selv, men det var kjekt å se, i alle fall). Og så er det en fin dyrepark, men det er kanskje for de barnsligere blant oss. :p
Cyan sa for siden:
Takk! Akkurat sånn type ting jeg er på jakt etter :) Zoo er jo kjempeflott, det :)Furine sa for siden:
Zooen er fin, den. Ganske flott flodhestområde og elefantområde blant anna, likte også "drivhusområdet" med mange, til dels store, sommarfuglar. (Lurt å vere der til andre tider enn til dømes palmehelg i strålande ver - slik som når vi var der, peisfullt overalt. :rolleyes:) Dei har også tasmanske pungdjevlar! :D
Køben er fin, generelt. :ja: Fint å gå i området med Amalienborg, Kastellet etc.
Humbalaa sa for siden:
Noen som vet om Extra tyggegummi inneholder kunstigsukker? Sorbitol er jo kjempe fyfy!!. På pakken ser jeg ingenting.
vaskeklut sa for siden:
Det inneholder xylitol/bjørkesøt så vidt jeg vet.
Humbalaa sa for siden:
Kan jeg tygge på det om jeg går på ketolyse?. Takker for svar!
langaard sa for siden:
Kjøp heller denne, på iherb:)
Supera sa for siden:
Har du ikke boka? Boka sier NEI.
Carisma sa for siden:
Om søndagen er guffen kan du gå på cafe med ei bok, i paralellgata ti strøget er det mange koselige. Eller så kan du shoppe. Om det er siste helga i mnd har både fields rett utenfor byen og fisketorvet i sentrum åpent. (de har søndagsåpent første og siste helg i mnd).
Ellers vil jeg anbefale en tur med kanalbåtene, og å avslutte med lunsj på cafeen som ligger helt ytters på baksiden av nyhavn (husker ikke hva den heter nå, men er det operaen tro som ligget der?) eller du kan ta metroen ut til christianshavn og rusle i christiania og langs kanalene (i ovengaden neden vannet, verdens beste gatenavn :D)
Hvis det er veldig fint vær kan du dra på assistenkirkegården (park og kirkegård i ett, populær hang out blandt de lokale) eller gå tur langs søerne. Eller dra på stranda på kalvebod brygge midt i byen. Vet du hvor du skal bo på hotell? Lettere å komme med tips om evt spiseplasser og sånn.
Shopping liker jeg å gjøre på vesterbro, fra hovedbanegården og oppover. Jeg syns strøget er litt masete, og det er mye av de samme butikkene som på Karl Johan. Ellers er det greit å gå i paralellgatene til strøget.
[url]Www.aok.dk[/url] er forøvrig min favorittside for å holde meg oppdatert på køben (tilsvarer oslopuls.no)
Humbalaa sa for siden:
Har boka og lest den men er ikke alt jeg husker. Jeg er hvertfall veldig obs på sorbitol :) får lese enda mer :).
Marella77 sa for siden:
Jeg savner gode smaker på kjøttretter og gode dressingen til salatene... Noen som har noen ketogene tips? Setter stor pris på linker til gode oppskrifter feks... :)
Lillemy71 sa for siden:
Noen som har prøvd pastamaskinen fra Clas Ohlson?
www.clasohlson.com/no/Marcato-Atlas-150-pastamaskin/Pr341165000
Lurer bare på om det er sånn som først kjevler ut veldig tynne leiver før man evt deler opp i ønsket "pastatype"? Driver og eksperimenterer med noen kjeks/snacks og er lei av at jeg ikke får de tynne nok med kjevle, tenkte kanskje en pastamaskin kunne være noe. Har også tenkt og prøve å lage pasta av sesammel :)
smgj sa for siden:
Ja, den kan brukes til å kjevle "leiver". Blir det noe klin om deigen ikke er tørr nok og seig nok til å henge sammen godt: ja.
Jeg tror ikke dette vil fungere uten det limet som glutenet i hvetemel gir...? Hadde du bodd i nærheten skulle du ha prøvd med vår støvsamler... (Bare du vasket den selv etterpå :D )
Cyan sa for siden:
Takk for fine tips, Furine og Carisma :blomster:
Camomilla sa for siden:
Går det an å bruke en slik maskin på en deigklatt mellom to bakepapir? Jfr. glutenmangelproblematikken og klissete lavkarbodeiger. (Er heller ikke glad i å kjevle :o )
Cyan sa for siden:
Kan man piske kremfløte som har vært fryst til krem?
smgj sa for siden:
Aner ikke... Og har ikke tenkt å ta den opp for å prøve. Min løsning er som regel knekkebrødvarianten - å lage deigen så tynn at den kan smøres med slikkepott.
Lillemy71 sa for siden:
Den deigen jeg sikter til er rimelig seig pga av egg og olje, så jeg tror kanskje det kan gå. Den kan rett og slett ikke smøres utover, da må man ha i mye egg gitt og jeg er så lei av "eggete" ting :D (utenom rene egg da).
Takk for tilbudet skulle seff ha vaska etter meg jeg, bare her på jobb jeg ikke gidder det for vi har en "guttunge" her som aldri tar koppevasken. Nå er vi så drittlei at vi bare bruker og passer på at det ikke er rene kopper til drittungen slik at han må vaske, som oftest vasker han bare den kroppen han trenger selv og lar resten stå. Er jo ingen vits at han vasker opp etter alle vel (som vi andre gjør)? Hva gjør man med sånne jyplinger??
smgj sa for siden:
Har et par sånne på jobb, jeg også. Og vi har til og med oppvaskmaskin - men både det å ta ut og sette inn er visst for mye forlangt. Si ifra dersom du finner noe som fungerer... :rolleyes:
silje21 sa for siden:
jeg er i sonen til å få meg jobb, venter på svar idag, og tror helt ærlig at det er en veldig stor sjanse for at jeg får den. med rimelig kjapp oppstart også.
det jeg lurer på er i forhold til NAV og dagpengene jeg går på. Når jeg skal sende meldekort neste gang, (om jeg har fått jobben da vel og merke), så kommer jeg til å krysse av for at jeg ikke lenger vil være arbeidssøker hos nav. men får jeg da den siste utbetalingen selvom jeg krysser av for å ikke være arbeidssøker lenger?
TrillTrall sa for siden:
Innfører kjøkkenturnus. Hver sin dag i uka, eller på rundgang med en tydelig liste hengende på veggen på kjøkkenet. Straff for ikke å gjøre det kan være en hundrings til felleskassen eller noe.
Lillemy71 sa for siden:
Sånn var det på den forrige jobben min, noen satte bare koppene i vasken og trodde de gikk inn i oppvaskmaskinen av seg selv. Vi så oss lei av det så vi hengte opp en Wanted -plakat over vasken: "The Kitchen sink messer - WANTED DEAD OR ALIVE" med et bilde av en særs lite innbydende vask full av kopper og kar. Hadde mye moro med den, spesielt da vi fant ut at direktøren var en av de verste rotekoppene, men det var noen andre der også, ble faktisk bedre etter den plakaten.
Her er vi bare 4 stk og det er ikke mye og vaske opp og selvfølgelig kan hver enkelt ta sin kopp slik som jyplingen foreslår, men da får han jaggu ta og vaske kopper etter sine gjester også. Det skjer ikke!! Eller jo forresten i dag "vaska" han opp, men de så jo ikke ut koppene. Tok en kopp og vaska den på nytt før jeg brukte den jeg :rolleyes: Usikker på om han er så dårlig på oppvask eller om han gjorde det for å slippe unna en annen gang. Men det skal vi bli to om..... he he he:D Turnus og liste blir for dumt for vi er så få og det tar et par minutter daglig og fikse dette, men han skal få kjørt seg, jeg er ikke mora hans så jeg har bestemt meg at får nå av har jeg en kopp med mitt navn og vasker kun den (og evt gjestekopper) :D
Men løsning, nei det finnes ikke. Det er alltid noen slike latsabber som tror de er hevet over alt og alle på enhver jobb :rolleyes:
Anne sa for siden:
Det kan du gjøre neste gang, når du jobber hele perioden.:)
Lillemy71 sa for siden:
Noen som har prøvd et produkt som heter "Just Like Sugar" ?
Høres nesten for godt ut til å være sant, men får mye skryt i diverse lavkarbo blogger.
Dilly sa for siden:
Dette høres spennende ut :) vil gjerne prøve det m det dukker opp i butikken/helsekosten, men ellers synes jeg at det har kommet mange deilige sukkerprodukter på markedet de senere år. Tenker på både Stevia, sukrin og tagatesse :) gleder meg til å lese mer om dette nye.
Lillemy71 sa for siden:
Jeg skal til Tyskland på en jobb snart og det ser ut til at de selger det der. Tror jeg må kjøpe med meg og prøve om jeg får tak i.
Sukrin klarer jeg bare ikke, selv i små mengder, Tagatess gir meg mageondt og Stevia passer ikke i alt synes jeg og kun i små mengder. Håper Just Like Sugar er så bra som ryktene tilsier.
Kanutten sa for siden:
Jeg lurer på hvem jeg kan godsnakke med slik at jeg kan overta ms'en til ene poden og aspergern til den andre. Det sliter mye på meg å vite at DE må slite med det..... :hylgrine:
smgj sa for siden:
Virker som et FOS/inulin-liknende produkt. Mener sikori er en av plantene som inulin kan utvinnes fra. :)
Ser sånn ut, ettersom inulin så vidt jeg vet regnes som et kostfiber, og det er 96% kostfiber i det. Inulin er nok ikke bedre for magen for de som reagerer på sukkeralkoholer, vil jeg tro ... (Jf. effekten mange av oss har opplevd av jordskokk, og til dels av løk).
smgj sa for siden:
Som en som har spist FOS i halvkilovis så kan jeg si at man kan begynne med 1/2 ts 1-2 ggr daglig og sakte bygge opp toleransen (les endre og tilvenne bakteriekulturen i magen) På slutten tok jeg 1ts i tekoppen - og jeg drikker ca 8-10 kopper daglig - uten problemer. :)
langaard sa for siden:
:klem:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.