Stek det i panna, ha i sopp, løk, paprika, squash, tomat i småbiter. Krydre med f.eks. paprika/chili, koriander, hvitløk(spulver),oregao, basilikum pepper og salt. Tilsett evt. litt creme fraiche eller snøfrisk. Strø reven ost på når det er ferdig hvis du vil.
Ellers kan du vel bruke det til det meste annet man bruker kjøttdeig til.
Tja jeg har brukt det i pastasaus, minus pastaen da :) Jeg har brukt både elghakk og annet vilt i alle type kjøttdeigretter som f.eks lasagne, burger, gryterett mm. Tapasboller spicet opp med hvitløk og chili er også veldig godt. Kan i grunn brukes til de fleste farseretter, men bruker kanskje litt andre krydderier. Bare fantasien som setter grenser :)
Jeg er 23 år, og søker voksenopplæring. Har vært i kontakt med en rådgiver og litt annet, men har et spørsmål ang lån/stipend fra lånekassen.
Dersom jeg faktisk kommer inn på voksenopplæring, selv om jeg ikke har retten til det, kan jeg søke stipend/lån på samme måte som en ville gjort dersom en hadde den retten?
Tenkte å være flink pike og se om jeg fant ut av det på lånekassen sine sider, men det har kanskje du gjort også :) Fant ikke noe jeg. Men tenker at om du får godkjent å ta voksenopplæring selv om du er under 25, må du sikkert kunne få støtte fra lånekassen også. Link til det jeg fant: lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Voksenopplaring/
Du kan jo ringe dem å spørre, de har vært veldig hyggelige de gangene jeg har ringt de :)
Nei - ikke noe problem dersom de ikke har tatt lukt fra andre ting i kjøleskapet (de tar lett lukt av løk og sånt).
Eggeplommer er stort sett brukandes til de enten lukter eller tørker inn, og norske egg er bra trygge også på grunn av rigid salmonellasjekking. (Vær mer forsiktig med utenlandsk egg og fjærkre.)
(Vokste opp med 2000 høner og en del egg å bruke... )
hehe ja sjekket jeg også, veldig kryptiske sider ;) men takk skal du ha, skal ha møte igjen med han rådgiveren imorgen, høre om han vet sikkert, hvis ikke ringer jeg :) (har ikke ringt enda fordi om det er noe jeg virkelig hater, så er det å snakke i telefon o.o )
Nå er jeg litt forvirret her.
Lærte jo da jeg begynte med lavkarbo at for at det skal virke, så skal man innta lite eller nesten ikke noen karbohydrater, og tilføre fett. Da vil kroppen ikke lenger kunne forbrenne karbohydrater, men heller begynne å forbrenne fettet (kanskje noe forenklet).
MEN - så dukker begrepet GROVKARBO opp - hvor man skal spise karbohydrater ,men grove. Og her kommer da det som forvirrer meg.
Hvis man tilfører kroppen disse grove karbohydratene, og antagelig kommer opp i et høyere antall karber, og man fremdeles spiser den fete maten - vil ikke kroppen da ha nok karbohydrater å forbrenne, og så lagre fettet ?? Da oppnår man vel noe helt annet enn det man forventet?
Grove karber er trege karber, som ikke gir samme kjappe blodsukkerstigning og dermed heller ikke stor utskillelse av insulin.
Uten fettlagringshormonet insulin, ingen fettlagring! :)
Men hvorfor skal man evnt spise så mange karber selv om de er grove/trege? Husk at lavkarbo går helt opp til 150karber pr døgn.
Grovkarbo er muligens bra for "folk flest" - dersom de er rimelig normalvektige og /eller ikke insulinresistense verken i lever, muskler eller hodet. Metabolsk friske kan nok spise grovkarbo og ikke legge på seg om man velger kabohydrater med omhu. Og de velger bort de mest stivelsesrike matvarene og ikke tror at f.eks brød på magisk vis virker annerledes dersom det er fullkorn.
Men personlig tror jeg at grovkarbo vil være en avsporing fordi det ikke bevistgjør folk om hvordan stivelse FAKTISK virker. Dermed blir det lett nok et argument til "lavkarbo virker ikke"-grupperingen.
Grovkarbobegrepet er på en måte et skritt i riktig retning... fordi det vedkjenner at ikke alle karbohydrater er like og virker likt, men da går det heller ikke langt nok, synes jeg - og jeg ser på det som en kompromissløsning mellom bondeorganisasjoner og ernæringsfolk... Kompromisser er som kjent metoden å gi alle en dårlig deal.
Det du snakker om et ketogen lavkarbo. Som bare er en liten del av lavkarbobildet. Er det ikke før du hørte om grovkarbo du har hørt om noe annet enn ikke-ketogen lavkarbo? Hva med f.eks Fedon Lindberg? Generell lavkarbo? Det er langt i fra noe nytt at man kan spise lavkarbo med mer enn "minst mulig" karbohydrater.:)
Som Kitt sier så er opptil 150 gram karbohydrater per dag "godkjent" som lavkarbo. Etterhvert som karboinntaket øker, så må fettinntaket minke. En teori er at går du over ca. 70 gram karbohydrat pr dag så bør fettinntaket begynne å begrenses.
Men det fungerer fortsatt for flesteparten, så lenge de ikke spiser mer enn de forbrenner. Noen må jo ned på ketogent nivå for å gå ned, men langt i fra alle.
Stemmer det at man kan spise opp til 150 gram, men vil man da gå ned i vekt, eller vil det være et "normal kosthold for dem som er normalt vektige"?.
Slik jeg har forstått det så går man mer ned i vekt, jo lavere man er på karber. Tror at om man ikke setter seg skikkelig inn i dette med fett og karber, så kan man virkelig rote seg bort med grovkarboen. Kjøre grovkarbo med "mye" karber, og masse fett, det er vel ikke beste kombinasjonen? Jeg tror nok det er en slags kompromiss løsning ja. Skal man spise grovkarbo og gå ned i vekt, så må man være mer forsiktig med fettet, stemmer ikke det ?
Nå går da vel ikke dette grovkarbogreiene ut på å spise mest mulig fullkorn.. Etter som jeg har forstått så går det ut på å kutte ned på karbohydratene OG la de karbohydratene som står igjen (bortsett fra grønnsaker og frukt) være grove/fullkorn.. Satt opp mot et strengere kosthold med bare grønnsaker som kilde er det så klart ikke "bedre", men i forhold til et kosthold hvor 3 av 4 måltider består av husmann knekkebrød er det vel ikke noe å diskutere at det blir sunnere. På tross av at man måtte velge å spise noen "grove" karbohydrater et par ganger om dagen..
For mange stemmer det at du må lavest mulig ned for å gå ned. Men at det gjelder for mange betyr ikke at det stemmer for alle, eller flesteparten. Jeg går mye mer ned når jeg spiser 50-70 gram pr dag, i forhold til nede på 15-20 gram pr. dag. Alle mine kilo har jeg gått ned på et sånt inntak, og jeg var ganske så overvektig da jeg begynte, med mine 116 kg.
Men ja, man må kanskje passe litt mer på det totale inntaket, om man spiser mer karbohydrater, da ketosen gjerne gjør at alt av søtsug, sult osv forsvinner. Og når man da må passe på det totale inntaket, så er det fettet det må gå ut over, siden det er det som gir mest energi pr gram.
De som forfekter grovkarbo sier IKKE at man skal spise ubegrenset med fett. Dette er jo noe Grethe Roede og gjengen har funnet på den siste tiden. Hvis folk mener de kan spise så mye fett de vil, så er det noe de har valgt å få for seg, heeeelt selv.
Man bør legge inn i regnskapet hva man faktisk klarer å holde seg til. Det hjelper ikke å spise 20 gram karbohydrater pr dag i et år og gå ned 30 kg, for så å "sprekke" fordi at man ikke klarer å ha det som livsstil, gå opp alt, også måtte begynne på nedgangen igjen.
Jeg har over lengre tid vært plaget av at nabolaget mitt (leilighetskompleks med ca 12 leiligheter) er så utrolig dårlige på å sortere avfallet sitt. restavfallet tømmes fredag og kan være stappa igjen lørdag ettermiddag.. mens matavfall, plast og papp stort sett alltid er tomme.
Så jeg har satt sammen en liten flyer/påminnelse, som jeg har tenkt å sette i postkassene til oss alle ikveld. Først en liten tekst som jeg skrev selv:
Kjære naboer :)
Over lengre tid her i nabolaget/smuget har jeg lagt merke til at restavfalls-dunkene
nesten bestandig er fulle, og har lagt merke til at mye søppla ikke er sortert.
Da det er viktig å få ut søppel, både for trivsel og hygiene, tar jeg meg friheten til å printe ut en liten påminnelse til oss alle, nemlig;
agderrenovasjon.no sin SORTERINSGUIDE.
(Se neste ark :))
Hvis vi alle tar oss 5-10 minutter ekstra til å sortere søppla vår skikkelig, så blir det lettere for alle å få fjernet sin søppel uten at man må slåss om plassen i dunkene.
Tusen takk for oppmerksomheten, og lykke til med sorteringen.
For mer informasjon se nettsidene : sortere.no og agderrenovasjon.no
Jeg bestilte ei pakke i ei venninne sitt navn, for at den skulle bli sendt til henne.. Bursdagsgave. Så ble det bare surr med adressene og den er blitt sendt hit i HENNES navn.. Hun bor i Bærum, så har jo ikke akkurat mulighet til å komme hit og hente den..
Kan jeg hente den ut, selv om den står i hennes navn?
Du vil nok fort bli oppfattet som en litt masete besserwisser... Hva med å ta en telefon til "søppelselskapet" og be dem legge ut ny info i postkassene?
Har dere ikke en oppgangsansvarlig/ordensansvarlig i oppgangen? Isåfall bør det tas gjennom han/henne eller eventuelt styret i borettslaget mener jeg.
Jeg har tenkt til å komme med samme påminnelsen her fordi enkelte kaster plast og uvaskede ting i papirspannet, men jeg er oppgangsansvarlig og styremedlem i borettslaget. Dog har jeg tenkt til å sende ut en kjapp påminnelse og ikke diverse linker og belærende informasjon.
Erfaring tilsier: folk gir faen uansett hvor mye info som sendes ut. Belærende eller ikke. Det er testa ut i blokka mi i hvert fall :rolleyes: (nei, ikke jeg som sendte ut!)
Kan jeg male kjøkkenskapene mine med veggmaling? Tenker liksom at de veggene, i likhet med kjøkkenskapene, er malte tre/sponplater, i all hovedsak, liksom. Jeg har grunnet dem.
Veggmaling er som regel mye mattere enn skap/dørmaling og vil derfor være mye verre å holde rent for søl og fingermerker etc!
Ellers spiller det vel ingen rolle! Jeg har aldri brydd meg noe om hva jeg maler med hva og det pleier å bli bra uansett!:D:D
Flott! Har jo en haug med veggmaling som står i fare for å forspilles. :D (At de er matte gjør ingenting, veggmalinga er i "satin", så det er vel sånn ca halvmatt. :) Dessuten bruker jeg jo bare knottene når jeg åpner/lukker skapene, så fingermerker blir det lite av.)
Det er vel mer det at det er lett å lage riper og sånn i. Vi har malt vanlige dører med veggmaling og det ble veldig fort stygt selv om vi ikke selv syntes vi var i nærheten av døra engang.
Var da dørene lakket i forkant? Grunnet/heftgrunnet dere dem? Har selv malt lister med vanlig veggmaling som ripet lett opp. Det endte med at jeg pusset dem ned og grunnet dem og malte dem med samme malinga. Satt fint, det.
De var malte på forhånd. Fra femtitallet engang, så hva som var underst vet ingen tror jeg. Vi slipte med sandpapir, heftgrunnet og malte tre lag maling.
Jeg hadde brukt den malinga du har jeg. Jeg tror vi brukte halvblank maling da vi malte kjøkkenskapene hos Lille Gubben og det ble så bra så. Etter 2,5 år ser det like fint ut. :) Det er vel ikke så mange skap du har? Blir det for ille får du legge i litt penger og male opp igjen når du blir lei! :)
Vel, hjørne på innsida av ei skapdør malt med veggmaling, så får jeg gi det litt tid før jeg tar en vaske- og skrapetest. :)
Kjøper jeg ny, blir det fortsatt mye til overs som jeg ikke har bruk for. Men jeg får se!
Jeg malte nylig mine kjøkkenskap, og da anbefalte de oljemaling. Men ser i ettertid at jeg kunne brukt vannbasert også. Men det er blankt og fint og sitte bra på :) utrolig hvor stor forskjell litt maling på noen skapdører kan gjøre !
Jeg vil ha lunsjen perfekt i morgen, så hva slags dressing er god til en salat bestående av ruccola, små perletomater, rødløk, rista pinjekjerner, ringer av snackpaprika, fetaost, kyllingbiter marinert i sursøt chilisaus og sprøstekt bacon?
Jeg liker dressing med sting, så min enkle dressing er cf med chili og hvitløk. La det stå en stund så smaken setter seg godt o cf'en. Hvis du synes det er for tykt, brukk litt vann så det blir mer tyntflytende.
Bruker gjerne litt paprikapulver i også, og kanskje en liten dæsj dijonsennep :)
Jeg har brukt det i muffins sammen med kokosmel og hasselnøttmel. Det ble veldig bra. Nå var det sjokolademuffins, da, så smaken ble vel litt overdøvet at kakao, så den kan jeg ikke uttale meg så mye om.
Du behøver ikke kjøpe den ferdig..:p
Jeg lager ofte pesto
Oppskrift:
Renplukk en basilikum
Rist et par ss pinjekjerner og ha i
1 dl olivenolje
4 fedd hvitløk ( slå de flate og fjern en event spire)
Salt og pepper
Kjøres med stavmikser
Ha i 50 gr reven Parmesan (ikke ferdigrevet i pose. Riv selv)og bland. Du kan
også ha i ureven Parmesan før du bruker stavmikser, men jeg syns den blir bedre når det bare blandes i tilslutt.
Tusen takk :blomster:
Alltid spennende å høre hva folk synes om nye produkter.
Tar gjerne en tilbakemelding på hvordan det blir i brød også ;)
Jeg tenker å teste i pai etterhvert :)
Edit: Hvilket forhold brukte du av de forskjellige meltypene i muffinsene ?
Du skjønner, jeg har det med å bake sånn litt på måfå av og til - uten oppskrift, bare prøve meg fram, så når folk spør etter oppskrift, så kan jeg bare si: jeg gjorde ca. sånn...
Det er et kjøkkentriks:
Man regner at en middagsrett skal bestå av protein (kjøtt/fisk/fugl/etc), grønnsaker og STIVELSE (ikke karbohydrater, men "stivelse" som i "potet/ris/pasta/brød/kanskje potenlta" - eventuelt under tvil bønner).
Ok. Har klart å fikse dette før, men ikke denne gang... :p
Facebook og mobilen min har ett koselig samarbeid. Mobilen kvitrer eller buzzer hver gang noen skriver på in "vegg", deler ett bilde med meg, eller kommenterer på samme innlegg som meg.
Kjekt nok, men ikke så kjekt når man har mange venner i USA, som er aktive når jeg skal sove. :o
Jeg har funnet "varsler" og huket av alt, men den fortsetter å pipe.
Dette kom nå etter at jeg la inn en kode, for hindre andre i å logge seg inn på min konto osv. Klarer ikke, husker ikke, velg selv, men får det ikke bort.
Har noen gode råd å gi?
Kan ikke dra på el-butikk for hjelp før neste uke pga jeg har besøk
"El-butikk" er greit nok, Expert har flinke folk som kan hjelpe, ikke med "facebook", men med mitt mobilproblem.
Som jeg skrev i innlegget mitt, jeg har alt gjort det du foreslår.
Dett har jeg sikkert lest om 100 ganger, men nå lurer jeg igjen.
Jeg holder på med kostholdsprogram sammen med ca 400 andre jenter og flere klager på at de har mistet mensen etter at de la om kosten. Jeg derimot. Jeg tar pillene mine som jeg skal og får mensen, selv om jeg ikke skal ha. Why? Jeg har aldri hatt noen problemer med hormonene, sånn sett. Regelmessig mensen osv.
Har du iPhone? Da skal det være mulig å gå inn på varsler på instillinger til selve telefonen (altså ikke i Facebook, men innstillinger på skrivebordet ditt). Har ikke min foran meg nå, men her kan man huke vekk varsler og push-innstillinger :)
Så du har gjort dette på mobilen altså? Og ikke på PCen? Jeg regnet med at du bare hadde gjort det på PCen. Det er nok å gjøre det jeg skrev på mobilen min som er en android.
Og dette er absolutt ikke expert sitt problem. Produktet de solgte funker akkurat som det skal. At du har installert et program og forandret på noen settinger og sånt er ikke deres problem... Det blir som å kontakte bilselgeren fordi du trenger nye kjørebriller. Dette er ikke et mobilproblem men facebookproblem. Du kan jo kontakte facebooks hjelpesenter?
når medisinen "minker" i blodet og man endrer oppførsel. f.eks når adhd-kids som går på ritalin for hyperaktivitet begynner å bli hypre og det er på tide med neste dose. tror jeg.
Sånne hold inn "drakter" som Trinny og Susanna selger (og tar på alle deltakerne i programmene nå om kveldene), må hele de av hver gang man skal på toalettet ??
Kan man "rense" et saueskinn i snøen? Hundene ligger på det i stuen, men det er blitt litt skittent, tror jeg har maskinvasket det en gang men husker ikke. Nå er det jo snø ute, så da måtte jo det være greit å kunne bruke snøen
Den åpningen må være særdeles liten , hehe, jeg ser den iallefall ikke på bildene. Hvis man åpner den som en boddy mellom beina, så ser jeg for meg at den ruller oppover, og at man ikke får den ned igjen ?
Hadde på meg en sånn tubelignende sak i et bryllupp, og endte opp med at hele greien rullet oppunder armene på meg ! Hehe, gjett om jeg var rød, bustet og forkavet da jeg kom ut av toalettet langt om lenge, etter å ha tvunget den nedover igjen over valker og hele meg :o
Ha ha ha jeg ser det for meg :D og alle trodde sikkert du hadde kost deg litt ekstra på dobesøket :D
Men for å være litt seriøs, jeg har ikke prøvd T&S sin hold-in men sverger til Spanx og de skal jo være ganske like. Det er en slags fransk åpning i skrittet, det et "klaffesystem" som legger seg over hverandre og lukker seg, så det ikke blir full gjennomtrekk i "kjøkkenet hennar mor" :D. Når du setter deg ned vil disse gli fra hverandre og dess mer du setter beina til siden dess mer åpning får du. Kan være en fordel og hjelpe til litt når man er på do, slik at man ikke "søler". Dette fordrer jo at du ikke har truse under og jeg vet mange som synes dette er et ekkelt system. Men jeg har brukt Spanx i mange år og er superfornøyd :)
Hehe Lillemy, ja de tenkte vel sitt. :D Huffameg.
jaja, jeg får ta og sjekke ut ulike varianter av hold inn. Må jo være ok å ta av og på, og man må kunne gå på toalettet uten å slite seg helt ut hehe.
Jeg har det som deg. Bruker pillen, men har nå blødninger i hytt og pine. Gjerne litt hver dag.
Sånn hadde jeg det sist jeg holdt på med lavkarbo også, så det må være noe med kostholdet som tuller til syklusen?!
Lavkarbo (helst de som spiser veldig lite karber kanskje?) normaliserer gjerne hormonstatusen og om man da bruker p-piller kan man risikere litt uvanlige blødninger såvidt jeg har forstått, p-piller påvirker jo hormonene våre. Og kvinner som har hatt uregelmessig eller manglende mens får den gjerne tilbake i en finfin skylus.
Jeg gikk på p-sprøyte, var uten mens leeeenge, men fikk mensen tilbake da jeg begynte med lavkarbo. Legen klødde seg i huet og skjønte lite, men lavkarbo fikser jo som kjent hormoner i uorden. :ja:
Jeg fikk også tøys med syklus etter lavkarbostarten. Det virker som om hele hormonsystemet restartes - ikke bare hormonene som styrer apetitt og fettlagring :p Min syklus ble kort og tøysete, og det tok laaaang tid før det stabiliserte seg på 28 dager igjen. Nå har jeg aldri brukt hormonprevensjon, så jeg har ingen erfaring med dét og lavkarbokost. Men jeg har en teori om at man får litt fortgang i eggløsning og slikt når man spiser næringstett og næringsrik mat :) Jeg vil tro at det har vært et evolusjonært fortrinn å bremse forplantningen ved dårlig mattilgang eller tilgang på dårlig mat. Når kroppen får det den trenger er det jo fritt fram, på en måte :p
Jeg mener ikke at det er Expert sitt problem, men at de har flinke folk som kan hjelpe en stakkars gammel dame. :p De har hjulpet med mye rart før og kan sine ting. I hvert fall de som jobber her borte.
Og ja jeg har gjort dette på mobilen.
Nå har jeg prøvd det i brød også. Det var positivt, synes jeg. Brukte det sammen med kokosmel og mandelmel. Brukte mer sesammel enn hver av de andre, og minst kokosmel. Jeg synes det ble bedre enn å bruke bare mandelmel og kokosmel i hvert fall - en litt grovere følelse og smak, ikke så mye men litt.
Jeg spiser ca. 100 gram karbohydrater hver dag, så er ikke noe veldig lavkarbo det er snakk om. :) Har alltid hatt en fin og regelmessig syklus uten piller, og ikke problemer med blødninger når jeg har tatt pillene mine heller.
Det har skjedd da jeg har skjerpet inn kostholdet før også da.. Da med mindre karbohydrater.
100 gram karbs med rene matvarer er for meg like lavkarbo som 50 gram karb med rene matvarer....
Spiser man rene matvarer og mye grønnsaker, ok da kanskje noe mer ris som et unntak og havner på 150-200gram karbs pr dag. Kan man da ikke si at man lever lavkarbo???
Altså. Jeg har spist lavkarbo i lange stunder og da lagt rundt 50-70 karbohydrater. Trilltrall svarte at dette spesielt skjer når folk legger om til de litt mer strenge versjonene av lavkarbo, derfor sa jeg hvor mye jeg ligger på nå. Dette var ikke et innspill i hva er lavkarbo og hva er ikke lavkarbo-debatten, det var et spørsmål om hvorfor det skjer rare ting med syklusen, når man endrer kosten.:)
Endring av kosthold, uansett hvordan det endres, er jo en form for stress på kroppen. Og stress kan jo tukle til så mangt. Kanskje forklaringen ligger der?
Det kan tenkes!:) Dette skjer jo, som jeg kanskje har sagt, også når jeg prøver meg på de litt strengere lavkarbovariantene, men da skjer det gjerne etter ei ukes tid. Nå begynte det ikke før etter over en måned. Men det kan jo være at kroppen har vært opptatt med sykdom og skade tidligere i denne omgangen.
Er det ikke cerazette du bruker da, Nellie? Den kan jo være litt rar sånn. Jeg bruker også den, nettopp fordi den stopper mensen for meg. Men en gang for noen måneder siden fikk jeg mensen likevel uten noen forklaring.
Jo, jeg gjør det. Men når jeg ikke er "flink" med kostholdet så skjer det ikke. Ikke noe utover starten heller. Skjer kun når jeg nettopp har skjerpet meg.:)
hvorfor både Junior og jeg har veldig lett for å begynne å nyse og snørre når vi er ferdige i dusjen ?
Vi kan nyse sikkert 20 ganger etter hverandre, og blir fulle av dritt i nesa. Tenker at det må være noe med pittepittesmå vanndråper som irriterer, men synes det er så rart.
Var det noen som sa som mor - så sønn :confused:
Det kan kanskje være noe soppgreier(?) som irriterer. Prøv å vaske ned dusjen med klorin. Slet med det samme der vi bodde før, og fikk det rådet og det virket. Husker ikke helt om det var sopp som var forklaringa, men tror det var det :p
Dette må være et spørsmål som kommer opp mange ganger på et sted som dette, men jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg skal forholde meg til det: Når folk sier at man har blitt tynn. Hva svarer man da? D:
Joda, har gått ned masse, men tynn er jeg strengt tatt ikke.
Jeg kan jo si takk... men det er ikke åpenlyst et kompliment?
Noen gode vitser jeg kan slå? :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.