vaskeklut sa for siden:
Og jeg er helt enig med photo! kattepuuuseer :love:
vaskeklut sa for siden:
Og jeg er helt enig med photo! kattepuuuseer :love:
Carisma sa for siden:
Nope. Og det stemmer heller ikke at man får det om man får unger heller.
Bønna200 sa for siden:
Jeg EIER ikke morsinnstinkt! Har aldri ønsket meg barn og skal absolutt aldri ha noen. Gubben er nå sterilisert, en beslutning vi er svæææært fornøyd med. :ja: Men jeg er, som flere nevner, veldig blaut for dyr. De stakkars pusene her i huset veit ikke hvor de skal gjøre av seg mange ganger, når jeg kommer på kosejakt. :p
Dilly sa for siden:
Å nei, det der er veldig spesielt. Jeg har to voksne barn, og da var morsinstinktet til stede (håper jeg) men ellers er det veldig forskjellig hvordan jeg reagerer på andres barn, Noen føler jeg absolutt ingenting for, og stresser med å komme meg vekk. Andre vekker rare følelser. Ja, det er merkelig.
Morsinstinkt er vel ikke noe som har fasitsvar.
langaard sa for siden:
Da er vi like, jeg har vært sånn så lenge jeg kan huske:)
TrillTrall sa for siden:
Sånn er det hos meg også. Jeg elsker og forguder mine egne barn (selv om jeg av og til kunne tenkt meg å slenge dem utfor verandaen i 3. etg...), men jeg kan ikke med hånden på hjertet si at "jeg er glad i barn" generelt. Jeg er da ikke glad i mennesker fordi de er under 120 cm høye!
Men lille tanteungen på 3 år tvinner tante rundt lillefingeren... :)
vaskeklut sa for siden:
Ja, sant! Jeg tok meg selv i dag å gå rundt i en bokhandel for å se etter noe hun ene jeg er filletante til hadde likt :rolleyes:
Carisma sa for siden:
Det er vel mer ønske om å bli likt, et glede andre enn noe innstinkt?
Jeg mener morsinstinkt i stor grad er behov for føle seg nyttig/verdsatt forøvrig. Mao er det såkalte morsinstinktet en stor porsjon egoisme.
Lemen sa for siden:
Mulig det er slik for deg. For min del når jeg er ute og handler, og plutselig ser noe som hadde vært perfekt til ett av tantebarna mine, så handler det slett ikke om at jeg vil bli likt av de. For det vet de å sette pris på ved å komme springende for å gi meg en lang klem om det har gått for mange dager siden sist jeg så de. (Til vanlig ser jeg dem mange ganger i uka.) Når jeg kjøper en ting til et tantebarn utenom bursdag/ jul så er det fordi jeg finner en ting som jeg vet de vil sette pris på, og som vil glede dem.
Jeg har generelt ikke sånn voldsomt morsinnstikt, men overfor noen av tantebarna er det sterkere enn andre. For noen av nabobarna er det en litt mer "stemor" innstinkt (sånn stygg stemor fra eventyrene... :o, takler ikke helt supernysgjerrige og småfrekke småbarn...).
For dyr derimot, de har jeg alltid beskyttelse og morsinnstinkt for, iallfall baby-dyr. Ikke den stinkende, litt travle bikkja til søster'n. ;)
vaskeklut sa for siden:
øøøøøh. kom ikke her og si at jeg gjør det for å bli likt altså! pokker heller. dessuten sto det ingenting om at akkurat det hadde med morsinstinkt å gjøre! går an å la seg sjarmere av en unge selv om man kanskje ikke vil ha en selv skjønner du. jeg skal dele hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde: jentungen kunne i jula fortelle at hun elsker bøker og at hun elsker å lære. jeg vet hvordan det er å være kunnskapstørst, så da jeg var der inne og fikk øye på barneavdelingen kom jeg på det hun fortalte.
Carisma sa for siden:
Det skulle stå evt glede andre. Regner med det er derfor dere misforstår. Det er ikke noe feil med å ønske det, og slik har vel (forhåpentligvis) de fleste. Nettopp ikke forveksles med morsinstinkt.
smgj sa for siden:
Nope. Iallfall ikke ovenfor menneskebabyer. (Ikke "stygge" dyrebabyer heller, forsåvidt.) :cool:
BenteR sa for siden:
Jeg er en bjørnemor; gjør hva jeg kan for ungene mine og har alltid gjort det. Ikke fordi de skal like meg bedre eller jeg skal føle meg uunværlig, men rett og slett en brennende varm kjærlighet fra de ble født.
Om du vil kalle det morsinstinkt eller morskjærlighet, går det ut på et fett.
Når det gjelder andres unger; jeg er et sånt håpløst menneske som liker mennesker i alle aldre, og unger er bare fremtidens voksne.:)
TrillTrall sa for siden:
Denne kroppen er litt rar... Den kan stå og hoppe opp og ned på de samme +/- 300 grammene i et par uker og så plutselig - så og si over natten! - slipper den 0,5-1 kg! Rare kroppen. :)
Zillah sa for siden:
Dei fleste har nok dette i større eller mindre grad. Nokre av oss har så vi klarer oss for våre eigne ungar og næraste familien, mens andre flaumar over i forhold til alle små hjelpelause - både mennesker og dyr.
Enkelte andre igjen har det ikkje. Det er greit nok tenker eg, så lenge ein ikkje har eller har ønske om å få barn. Ei veninne av meg arbeidde på ein mødreheim der mamma'ne overhodet ikkje viste nokon form for morinstinkt for ungane sine. Personalet måtte trå til for det dei fleste andre ville klart heilt utan å tenke for å dekke heilt grunnleggande behov. Da er det eit problem.
Slikt kan jo målast. Fysiologiske reaksjonar i kroppen når ein høyrer spedbarnsgråt, til dømes, kor sterk responsen er og korleis ein ubevisst skiljer mellom eige barn og andres. Spennande.
smgj sa for siden:
Og igjen ... hormoner. :) Oxytocin er et hormon som er sterkt involvert i følelser av tilhørighet og omsorg. Og det bidrar f.eks også til å "slippe ned" melk hos mødre. Men hva det er som styrer hvem som er "innenfor" og hvem som er "utenfor" er heldigvis ennå ukjent.
Photobscura sa for siden:
Godt poeng! :)
synsegulla sa for siden:
Jeg lurer på om noen av dere vet om gode nettsteder eller bøker om betennelsesdempende mat? Begynner å bli desperat etter å prøve å bli frisk nå, legene samarbeider ikke, alt går seint og jeg klarer bare å ligge på sofaen hele dagen, og det tar livet av meg, jeg er IKKE skapt for det. Har fått små drypp fra flere leger om at immunforsvaret mitt er på tur og at jeg har "vandrende" betennelser i kroppen som den stadig kjemper for å bli kvitt. Jeg vil gjerne hjelpe og tenker at inntak av føde kan ha noe å si.
Kitt sa for siden:
Ofte er det vel omvendt, altså at noen typer mat trigger betennelser. Jeg vet feks at mange med fibromyalgi og reumatisme generelt ikke spiser svinekjøtt eller sitrus fordi det trigger betennelser i kroppen.
Riktig balanse mellom omega-3,-6 og -9 er også viktig for betennelsesbekjempning uten at jeg kan mye om det. Du kan søke det opp her inne. Vet kloke hoder har skrevet om det flere ganger!
Lavkarbokosthold er jo noe mange sverger til for å holde plagsomme kropper oppgående og tilnærmet smertefrie, så det er i hvert fall et godt sted å begynne!
smgj sa for siden:
Basisen er iallfall
Å unngå
Å få i seg mye av:
Gjør annet som støtter opp under prosessen:
Se også
www.drweil.com/drw/u/ART02012/anti-inflammatory-diet
men vær klar over at "lavkarbo/lavfett-splitten" også preger synet på betennelsesdempende anbefalinger ... det finnes to leire. :rolleyes:
Om du har muligheten til å ta en tur til Oslo så kan jeg tipse deg om et privat helsesenter som jobber blant annet med sånne problemstillinger.
Dere som har vært en del i Tøyen-badet. Når på dagen er det best å være der, særlig mtp. folkemengder? Formiddagen, midt på dagen eller på kvelden? Og hvordan er helgene ift. ukedagene? (Og ikke si 8-9 på morran, skal dette være gjennomførbart for både meg og min kjære snakker vi antagelig tidligst klokka elleve. :p)
Kanskje sa for siden:
Min eldre bestemor har fått bestemor har fått beskjed om at hun har fått lumbago.
Hun har nå hatt vondt siden jul. Hun har fått paracett 1 gram, med beskjed om å ta tre om dagen. Og smørre med smertestillende salve.
Så lurer jeg: Kunne ikke kiropraktorbehandling hjulpet på dette? Fysioterapi? Slik jeg forstår det så er det nærver i klem som er årsaken til smertene. Vil ikke en kiropraktor kunne løsne opp slik at de ikke lenger er i klem?
Hvor lang tid på hun regne med at dette tar?
Det skulle jeg da virkelig mene! Ofte går det over av seg selv etter kort tid (lumbago er vel i likhet med isjias en sekkebetegnelse for en type ryggsmerter) men jeg kan ikke helt se at smertestillende skal fikse biffen når hun har gått sånn over lengre tid ...!
Carisma sa for siden:
Da må du nok dessverre velge enten seint og fullt hus, eller tidlig og lite folk... Erfaringsmessig er 07:30-08:30 eneste perioden man kan risikere å være helt alene der. Da har morgensvømmerene gått på jobb, og formiddagsvømmerene ikke kommet enda. Var der rett før ti, og da svømte jeg med bena til personen forran i nesa.... Det var rett og slett svømmekø! Det er endel skoleklasser der også på dagtid, så det tar jo endel av bassenget. har ikke vært det på kvelden, men det er fordi jeg hørte det var enda verre. Men mulig domus atletica er et bedre alternativ når man likevel er student?
Jeg ville heller prøvd manuellterapeut, siden de både kan strekke og brekke, ikke bare en av delene.
Kanskje sa for siden:
Takk Photo og Carisma :-)
Så det er på sin plass å få henne til å snakke med legen, og prøve å få noe behandling? Hun er jo overbevist om at paracett - DET er sterke greiene det .... men ser hun begynner å bli sliten av å gå med dette.
Kitt sa for siden:
Hun trenger da ikke snakke med legen om dette. Det er bare å finne den nærmeste som har ledig time først og komme seg dit.
Finnes det røntgenbilder, bør hun kanskje ha med dem.
Det jeg reagerer på er at hun skulle ta paracet. Det vanlige er å foreskrive ibumetin(ibux),eller en kombinasjon, mot denne typen plager!
Nå vet ikke jeg hvor gammel bestemor er og hva slags sykdommer hun evnt har i tillegg, men lumbago kan ta tid, faktisk måneder og kanskje til og med år!:eek:
Bønna200 sa for siden:
Når Phelix var syk nå så betalte vi 8000 kr for behandling. Hvorfor kommer folk og sier at det er bortkasta penger? :mad:
vaskeklut sa for siden:
fordi de ikke har sånn kjærlighet for dyr som du har. unødvendig av dem å åpne munnen når de (mest sannsynlig) vet hvor glad du er i dyra dine. jeg synes ikke det var bortkasta og ville nok gjort detsamma selv! :klem:
Bønna200 sa for siden:
Kluten min. :love:
Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg helst skulle latt pusen min dø, for å spare noen kroner...
Kanskje sa for siden:
Noen mennesker er bare sånn. De forstår ikke at dyrene er så viktige for oss. Her har det blitt ganske mange tusenlapper de siste årene, og i tillegg har forsikring dekket veldig mye. Men det er totalt uaktuelt å ikke gjøre det som trenges når de er syke.
Brukte 4000 på å operere en rotte, som jeg var veldig glad i. Desverre så gikk ikke det bra, hun klarte det ikke. Og hadde jeg visst det hadde hun nok fått slippe. Men prognosene før operasjonen var veldig gode, og så lenge hun hadde livslyst og var supersosial, så fortjente hun den sjansen. dette sier jeg ikke til så mange, for de synes jo dette er helt sprøtt ..... men men ..
Har man dyr så skal de ha det bra, enten det er en pus, eller en kanarifugl :-)
Bønna200 sa for siden:
Nemlig! vi har brukt x antall penger på hamstere, marsvin, kanin, puser... Masse på fuglene våre... Siste regninga var på 500 på en fink som blei skremt og fikk en nerve i klem på nyttårsaften. Her er avliving siste utvei... Dyra er jo hele livet mitt. :love:
Trist med rotta di. :hylgrine:
Kanskje sa for siden:
Hun var så tam ! Kunne sitte lenge i nakken min, og satt ved siden av oss i sofakroken om kveldene. Tok mat forsiktig fra munnen vår, beit aldri hele sitt lille liv. Da hun mistet søsteren, så ble vi hennes flokk, og jeg savner henne veldig.
nellie sa for siden:
Siden jeg brakk skuldra får jeg med jevne mellomrom en lei betennelsesfølelse i den. Går det lenge nok går det nedover i armen. Svigerfar, fysioterapeuten, mener det er en kronisk betennelse pga plata og skruene inni der. Finnes det noe man kan gjøre med sånt, bortsett fra å trene? Når jeg trener med jevne mellomrom holder det seg borte. Nå får jeg ikke trent, pga ribbeinsbrist og here we go again.. Kommer det til å være sånn for alltid, siden visst ikke plate og skruer skal opereres ut?
Tar en grei mengde omega-3 hver dag. Holde meg stortsett unna omega-6.
Kitt sa for siden:
Har dere ikke forsikring på dyrene deres?
Vi har lagt ut snart 50 000,- for den ene hunden(mye syk, ja), men har jo også fått igjen nesten alt, fordi vi selvføglelig har forsikret hundene!
Koster litt å forsikre også, men det er jo en fast utgift og ikke en plutselig regning man kanskje ikke har penger til!
langaard sa for siden:
Kan ikke sånne plater og skruer opereres ut? Jeg fikk fjerna i leggen etter et brudd:confused:
Catwoman sa for siden:
Ikke alle plater og skruer som kan opereres ut. Jeg har endel i venstre arm som de ikke tør ta ut.. Kirurgen er redd at nervene blir enda mer skadd da :(
Og når det gjelder dyr så tør jeg ikke tenke på hvor mange kr som har gått til veterinærer opp gjennom åra..
Men jeg hadde heldigvis forsikringer på alle! Kattungene som ble solgt var naturligvis også forsikret. Ellers så er jeg av den oppfatning at om man ikke har råd til uforutsette utgifter så bør du ikke ha dyr..
Tror bare jeg har en automatikk-tankegang i det at man trenger henvisning, så man betaler egenandel og det ikke koster skjorta. ;)
Carisma: Er det så ille altså? Domus Atletica er jo ikke aktuelt skal jeg ha med kjæresten. Moren hans hadde vært på Tøyen-badet en torsdag halv tolv for ikke lenge siden, og det var knapt folk der, men hun har ellers ikke vært der på flere år, så hun visste jo ikke om det var vanlig. Så tidlig på morgenen er jo helt uaktuelt uansett. ;)
Vi får vel bare prøve selv og se! :)
Bønna200 sa for siden:
Vi hadde forsikring, men den gjelder ikke lenger når katten har blitt ti år. :o
smgj sa for siden:
Jeg lurer på hvor humøret mitt har tatt veien... Sist sett i slutten av juleferien. Med det samme - kan noen sende hjem arbeidslysten?
BenteR sa for siden:
Vi betalte 8000 i egenandel for og redde livet til kullbroren til Roberto, og omplasserte han deretter helt vederlagsfritt til dyrlegen som reddet livet hans. (Han og broren ble rivaler og slåss så blodet sprutet hver eneste gang de hadde sjansen)
DA ble det jammen mye prat om hvor idiotiske vi var.
Angrer ikke en prikk, hverken på at vi brukte så mye penger på ham eller at vi omplasserte ham uten betaling; hunden lever i dag et drømmeliv og er et høyt elsket medlem av familien sin.
Da storpuddeltispa fikk livmorbetennelse i sommer føk igjen tusenlappene. Ene dyrlegen (og en hel del mennesker i familien) mente vi var idioter som ville spandere penger på og fjerne livmoren hennes fordi hun var så gammel. :eek:
Hun blir ni år denne måneden, og vi ser frem til flere gode år sammen.:hearts:
Mennesker som ikke har den kjærligheten til dyr, ville nok heller brukt pengene på noe annet, men for oss var det aldri et alternativ og la dyrene dø fordi vi ikke ville hjelpe.
Kanutten sa for siden:
Jeg tror at både humøret mitt og arbeidslysta mi har rømt sammen ditt humør og arbeidslyst. :( Skal vi sette opp en dusør?
Kitt sa for siden:
Jeg kan slenge inn litt på den dusøren, altså! Humøret mitt kom tilbake da banken endelig fikk orden i sysakene, men arbeidslysten har vært borte siden nyttårsaften! Sikker på rømmen sammen med deres!:eek:
BenteR sa for siden:
Humøret kan det være jeg har fått, men arbeidslysten har jeg ikke sett noe til.......
Kanutten sa for siden:
Kanskje vi kan håpe på at arbeidslysta, sånn helt av seg selv, har funnet ut at den vil hospiterer hos Gerd? :spent: :ja:
Kanutten sa for siden:
:klem: Tusen takk vakreste BenteR for humørprikken! :love:
Tror det vil hjelpe! :ja:
TrillTrall sa for siden:
Dersom det hade vært et dyr som hadde vært så gammelt at det ikke hadde hatt lang tid igjen uansett hadde jeg ikke brukt mange tusen på et inngrep, men 10 år er ingen gammel katt så det kunne jeg nok gjort.
Jeg kjenner noen som brukte 10.000,- på et inngrep på en 10 år gammel hund, den hadde blitt veldig gammel det siste året synes jeg og vel - jeg hadde heller latt hunden slippe. Året etter avlivet de den fordi den var så gammel... :rolleyes:
akas sa for siden:
Jeg kan være med på å høye dusøren! Ikke noe arbeidslyst og humør her heller. :mad:
smgj sa for siden:
Tilsluttes.
vaskeklut sa for siden:
dere kan få arbeidslyst av meg! jeg har i hauger og lass, men ikke fullt så mye å gjøre :o
Dietta sa for siden:
Jeg vil også ha humør og masse arbeidslyst - så tegn meg opp på dusørlista :ja:
(Mulig det er noe å finne på Finn.no :confused:)
Rin sa for siden:
Lurer på om stiv og vond venstre arm-håndledd-hånd henger sammen med fæl bihulevondt i venstre side av ansiktet/kjeven? Er jeg keivhendt-syk? :rolleyes:
smgj sa for siden:
:klem:
Kanskje jeg bare burde sende deg litt av mine "burde" ;)
Kanutten sa for siden:
Og jeg har for mye dårlig samvittighet jeg gjerne dele ut! Noen som vil ha? :rolleyes:
Dietta sa for siden:
Takk men nei takk :p Har mer enn nok selv .......
Carisma sa for siden:
Trenger ikke være student, det bare koster litt mer. Men dere burde teste morgentrening altså! Har sjelden hatt bedre dager enn de fredagene jeg trente spinning 06:45! bare følelsen av å få igang endorfinene før andre hadde tenkt på å gni sukaten ut av øya er ubeskrivelig.
det er hos meg! :Dnellie sa for siden:
Det kommer kanskje an på bruddet? Tror de fleste får det operert ut. Legen min heva øyenbryna da hun hørte at det ikke skulle ut, men det er ihvertfall det kirurgene sa på etterkontrollene.:)
Dette kan man jo eventuelt tenke på senere. Omstendigheter gjør at morgentrening ikke er helt overkommelig. Vi har vanskelig nok med å komme i gang med det i det hele tatt, om du skjønner. ;) Så det må være lokalt - for oss begge, og det må være på et tidspunkt på dagen som er overkommelig, særlig for en som sliter med insomnia og sjelden kommer seg opp før ti.
Men som sagt, vi får teste ut selv.
Jeg har et spørsmål til! Leser forskjellige tips på nettet om hvordan "break out" et par nye dr. Martens. De er i stivet skinn, og jeg vet jo at de blir gode til slutt, det tar jo bare litt tid. Men flere sier at man skal smøre dem inn med en slags mykningsolje som Dr. Martens produserer, men at både babyolje og vazelin er gode alternativer. Men ingen sier noe om man skal smøre på inn- eller utsida. Mulig dette er helt obvious, altså. ;) Militærboots har jeg jo bare lagt i vann, og gått med til de er tørre for så å impregnere dem, men de får jeg jo gratis av min major-svoger. Tør ikke å risikere det med et helt nytt par sko som koster 1500 spenn ...
vaskeklut sa for siden:
Jeg stekte kyllingfilet i biter på tirsdag og la den i kokossaus med eple, løk og karri + buljong oppi. skulle ha den til lunsj i dag, men rakk ikke spise, kan jeg spise den i morra? den har vært i lukka boks (som har vært åpna en eller to ganger) i kjøleskap.
elien sa for siden:
Ser ingen grunn til at det ikke skal gå bra:p
elien sa for siden:
Jeg har sluttet med store mengder Pepsi Max, å føler jeg nå har fått en annen smaksans.
Kan det være mulig :confused:
Carisma sa for siden:
Det var bare et tips forsåvidt. (Selv om morgentrening har spesielt god effekt på søvnproblemer, men all trening hjelper.) :ja:
forøvrig, om noen hadde fortalt meg bare mnd før at jeg skulle trene før klokka sju hadde jeg fått de innlagt, så alt er mulig :D
Det er ikke bare mulig, men veldig vanlig.
elien sa for siden:
Det er så store forskjell på kroppen etter jeg sluttet, skjedd ting jeg aldri hadde vært mulig:eek:
vaskeklut sa for siden:
Hvorfor lekker den splitter nye camelbak-flaska mi? :confused:
Bønna200 sa for siden:
For å irritere deg! :ja:
vaskeklut sa for siden:
Tingenes iboende faenskap, altså. mumle noe :snurt:
Carisma sa for siden:
Nja, mer at de flaskene er hypet og egentlig langt fra så bra de skal ha det til... Vi har en barneflaske til junior og den har alltid lekket som en sil.
vaskeklut sa for siden:
Er jo det jeg sier, tingenes iboende faenskap :lol: Men det er ok. Har i utgangspunktet kjøpt den for å ikke helle vann i tastaturet på jobb dersom jeg velter den. Så at den lekker litt om jeg har den opp-ned over lengre tid får bare være.
Kanskje sa for siden:
Huff, det kjennes ut som om det sitter et hår på tvers fast bak på tungen min ! Jeg har prøvd å børste det løs med tannkosten det hjalp ikke. Så har jeg prøvd å drikke masse, spist et eple, spist knekkebrød ... og likevel så kjennes det ut som om det sitter fast noe bak på tungen min. Svelger og svelger og irriterer meg. Hva kan dette være ?
Bønna200 sa for siden:
Kan det faktisk være et hår? Prøv å slappe av og evt "grave" litt nedi der. :o
Kanskje sa for siden:
Jeg har gravd med både med tannkost og heklenål, og det hjelper ikke. Svelger og svelger og prøver å gni tungen oppover mot ganen, men det løsner ikke noe. Skikkelig frustrerende .
synsegulla sa for siden:
Tusen takk for gode svar om betennelse og mat. Jeg setter utrolig stor pris på litt hjelp på veien når jeg er så sliten og dårlig som jeg er nå. I går ringte kardiologen min forresten og sa de hadde funn på blodprøven jeg tok før jul. Litt utslag på borelia. Jeg skulle bli kontaktet av nevrolog for å evt ta spinalvæskeprøve. De visste ikke om det hadde noe å si for hvorfor jeg har blitt så syk. Jeg fikk helt angst, dette syns jeg var kjempeskummelt. Noen som har gode råd? Jeg syns det er vanskelig å bare sitte å vente på bedre tider.
smgj sa for siden:
Litt utslag på borelia? For å si det rett fram og ubeøvlet og alt det der MEN tro meg på at det er i aller beste mening... har du først fått denne bakterien så er du KJEMPEHELDIG at du har fått utslag på prøven. Da kan du få god behandling. De prøvene for borreliose er notorisk usikre og ikke på "falsk positiv"-siden, men på "falsk negativ"-siden. (For noen år siden sto det i informasjonen at de kun klarte å fange opp ca 50% av de som faktisk var syke av borreliose.)
Og borreliainfeksjon kan forklare veldig mye av "uforklarlige betennelser"... Les om hvordan f.eks Lars Monsen har hatt det. Han har IKKE testet positivt og har måttet gå til alternativ behandling (dog under skolemedisinen, men ikke under de offisielle behandlingsretningslinjene) for å få hjelp. Uansett - nå har du en viss formening om hva det kan være og da har du mulighet til, om du ikke får god nok hjelp lokalt (men det kan godt hende at du vil få det nå), iallfall lettere lete videre etter spesialisert behandling.
Tvitvi og lykke til.
ElisaT sa for siden:
Stakkars deg :klem:! Jeg har en svoger som har Lyme borreliose, han kom ganske sent til behandling, noe legetull. Det er en forening, kanskje det er en idé å ta kontakt med den? Og så hadde jeg ikke vært redd for å mase. Men det er meg, da ;)! Lykke til!
Kitt sa for siden:
Nå aner ikke jeg hva slags syk du er, men borelia er jo som regel lett å behandle når man først har det konstanter.
Jeg har fibromyalgi og legen trodde jeg skulle bli bra når jeg hadde blitt behandlet etter utslag på borelia, men fibromyalgien ble slett ikke borte. Det var nok mest den som gjorde meg syk i utgangspunktet.:p
Er ikke så lett med en sykdom som gir masse forskjellige symptomer og ikke syns på noen blodprøve, men heldigvis finnes det nå gode diagnosekriterier på fibromyalgi også!:)
Håper du får kjapt svar på hva som faktisk feiler deg!
mereo sa for siden:
Heh, vil tru at du faktisk helt fint kan gjøre det med dem også, så lenge det er ekte skinn.. Eventuelt ta den mildere versionen.. Våte sokker..
Øøøøøh mulig jeg er sær nå, men hvorfor impregnere M-77 (jeg går ut i fra at det det du har)?
Eneste jeg har impregnert er ørken støvlene og kontor "tøfflene" pga stoffet på sidene..
index sa for siden:
For å holde dem vanntette, samt å mykgjøre læret? M-77 blir (som andre sko) stive og trekker vann som fy om de ikke stelles skikkelig...
index sa for siden:
Smør utsiden! Smøring fra innsiden blir bare kliss...
mereo sa for siden:
Derfor har man skokrem... Ikke impregnering som sannsynligvis vil skade mer enn det gjør godt..
Vil derfor også styre unna hvertfall vaselin, det er en grunn til at gardistene har to par støvler - parada og til normal bruk.. Spit ødelegger læret..
smgj sa for siden:
På alle typer lær (unntatt semsket da) er det kun skokrem (gjerne kiwi og gjerne "brent") og såkalt "bjørnefett"/"minkfett" www.123friluft.no/index.php?main_page=product_info&products_id=524 i bruk hos oss. Fettet gjør at skoene holder seg blanke og vanntette. (Og ja, de puster selvfølgelig noe dårligere da - i sær om fettet ble varmet før påføring, men det er generelt ikke noe problem for min del i ekte lær.) Men skoene må pusses veldig godt dersom du bruker fett (finnes også voks som glir en blankere og hardere overflate) for å ikke bli "seige".
amritam sa for siden:
Er det noen som vet om Dr. Martens er gode å gå i for noen som sliter med mye betennelser (også i føttene, spesielt hælene)? Er de myke og gode å gå i til slikt bruk? Jeg har aldri prøvd dem, men lurer på om jeg burde. Har vanskelig for å finne gode sko/støvler bortsett fra joggesko.
Rin sa for siden:
Jeg tviiiiler. :o Mine fot/ankel-betennelser har i alle fall ført til streng beskjed om å velge sko med mest mulig dempning, og å styre tvert unna alle harde, flate såler.
milena sa for siden:
NEEEEEI! Dr. Martens blir for noen gode men etter mye vondt og så er de utrolig kule, og så har de sinnsyk kvalitet, men... Jeg klarte aldri å gå inn mine (har får sarte føtter)... Hadde nok ikke utsatt føtter med betennelser for det.
amritam sa for siden:
Tusen takk for svar Rin og milena. Da kan jeg i hvert fall utelukke dem også. Jeg visste ikke helt hvordan sålene var på dem.
Ja, Milena svarer vel godt for meg her, men ja, de er INNMARI gode å gå i når de først er inngått, sålene former seg veldig godt etter føttene, men man må nesten spørre seg selv om det er verdt det, for de er jo i stiva skinn, og det tar gjerne et par uker med daglig trasking før man kommer dit. Vil som sagt selv prøve å smøre de inn med noe for å lette overgangen. Jeg får vel høre med en skomaker, tenker jeg. Jeg har heldigvis ikke sarte føtter, så det går jo bra. Men kjenner alt nå at jeg trenger et gnagsårplaster, gitt.
amritam sa for siden:
OK. Da får jeg bare ønske deg lykke tl videre med å gå dem inn! Du vet jo at de med tida blir bra for deg i hvert fall.
Takk! Jeg eeeelsker jo Dr. Martens!
TrillTrall sa for siden:
Note to self: Ikke, jeg gjentar IKKE gni deg i øynene etter at du har finhakket to hele chilier... :hylgrine:
Kanutten sa for siden:
Det er derfor lurt å bruke engangshansker!
TrillTrall sa for siden:
Det var kjempelurt! Må få tak i en pakke. :) Ikke at jeg spiser chili sååå ofte, men engangshansker er jo kjekt å ha liggende uansett.
vaskeklut sa for siden:
jeg lurer på hvorfor det er en note to self i "jeg lurer på"-tråden? :o
TrillTrall sa for siden:
Ehm... Godt spørsmål. :p
BenteR sa for siden:
Spørsmålet var kanskje hvor mange av oss som har gjort samme tabben med chilien :rolleyes: Jeg er en av dem :o
Bønna200 sa for siden:
Jeg klarte å gjøre det med løk...
vaskeklut sa for siden:
prøv hvitløk... :cool:
Bønna200 sa for siden:
Gjort det og! :lol:
langaard sa for siden:
Enn ingefær:cool:
Bønna200 sa for siden:
Det har jeg ikke prøvd. :p Men har hørt om mye verre ting med ingefær. :eek:
TrillTrall sa for siden:
Jeg er ikke helt sikker på om jeg tør spørre - men hva da?!
Bønna200 sa for siden:
Det egner seg ikke på trykk, men du kan få en PM om du vil. :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.