Bønna200 sa for siden:
Takk! Tenkte lage den nøytrale kakemixen til Funksjonellmat som gulrotkake. men jeg liker ikke så godt sukrin. Me får sjå! ;)
Bønna200 sa for siden:
Takk! Tenkte lage den nøytrale kakemixen til Funksjonellmat som gulrotkake. men jeg liker ikke så godt sukrin. Me får sjå! ;)
Kitt sa for siden:
Hjelp! Det er masse småfluer på Amaryllisen jeg har fått av mamma! Kan jeg bli kvitt dem uten å drepe planten, tro?
Furine sa for siden:
I følge ei veninne så skal det hjelpe å spraye på ei blanding av 50/50 vatn/blank eddik. Det likar ikkje flugene, og planta tek visst ikkje skade av det.
Kitt sa for siden:
Takker! :)
Da prøver jeg det! Blir smårar av å se det kryper og kravler på hele planten!:o
TrillTrall sa for siden:
Stikk fyrstikker med svovelenden ned i jorda på planten. Sett en liten skål med litt vann med mye oppvaskmiddel i (og en bitteliten slant rødvin om du har!) ved siden av planten - det vil snart bli en massedrukning av fluer i skåla!
smgj sa for siden:
Fyrstikkene fungerer nok ikke så godt med de vi har nå. Ellers er provado pins veldig fine mot sånne insekter.
www.planteborsen.no/vk_cms/detaljer/provado-bladluspin/865/24
Dilly sa for siden:
Få høre om det hjelper da:)
Lillemy71 sa for siden:
Tyder på at planten har hatt/har det alt for våt og at løken kanskje er i ferd med å råtne, ihvertfall deler av den. Provado er nok det som fungerer best, men ikke alle planter tåler disse. Sørg i første omgang for å tørke planten skikkelig ut. Løkplanter har det de tenger i løken og skal ikke ha noe særlig vann, det fører bare til at de strekker seg og får alt for lange stengler som ikke klarer å bære blomsten. Lykke til, håper du blir kvitt fluene.
Lillemy71 sa for siden:
Vet vi har vært innom dette før, men nå finner jeg det selvfølgelig ikke igjen :rolleyes:
Skal bestille Magnesium fra BigVits og ser at det opererer med 3 forskjellige typer: Mg Citrate, Mg Malate og bare Mg (fra Now Foods).
Hva skal jeg bestille? Kunne godt søkt litt på nettet om de forskjellige typene, men har desverre ikke tid til det og må få bestilt dette her nå.
Kanskje sa for siden:
For mange mange år siden så hadde jeg en kasett hvor jeg mener å huske at det var barn som sang.
De sang bla. denne linjen her : "gloria in excelsis deo, ære være gud i det høyeste, og fred på jorden i blant de mennesker ........." resten av sangen var på norsk, og jeg kan tonen inni meg, men husker ikke resten av ordene, og derfor finner jeg den heller ikke når jeg googler.
Mener det var adventsanger / julesanger.
Noen som drar kjennsel på dette?
Kitt sa for siden:
Er ikke det Juleevangeliet?
Ære være Gud i det høyeste, blant mennesker som har Guds velbehag!
Evnt en del av liturgien i den kristne kirke!
smgj sa for siden:
-citraten er pulver og smaker phy... Skal være effektivt, men en del får også effektiv virkning på magen.
Caps'en er en blanding, men jeg er sur på Now fordi de nekter å oppgi forholdet mellom -citrate/-oksid og -aspartat. Noe som gjør at jeg tror det er MYE -oksid som er billig og tas dårlig opp...
Jeg bruker selv 1 caps og 1 malate (anbefalt 3 om dagen) om dagen. På det nivået har jeg ikke noen kramper eller ander ting som jeg vet er magnesiummangelsymptomer. (Jeg bruker caps fra lifeexention da: www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=638&cid=37&tid=&bid=)
Helt generelt sies det at -ate-varianter tas bedre opp enn oksid.
En del synes forresten at epsom-salt (i badekaret) eller magnsium"olje" som da tas opp gjennom huden fungerer vel så bra.
En liten oversikt over typene:
www.globalhealingcenter.com/natural-health/types-of-magnesium/
En veldig bra artikkel om magnesium, typer og hva som påvirker opptak
www.ancient-minerals.com/magnesium-sources/absorption/
Anne sa for siden:
Fyrer du med ved, så kan du ta litt aske å legge oppå jorda. Funker fint.
Kanutten sa for siden:
Jeg lurer på om dommedagen er begynt i Stillehavet...? De ligger liksom noen timer foran oss. :p
Sanney sa for siden:
fikk nettopp fb oppdatering fra en venn i japan. ingen katastrofe der ennå :p men nå skulle det visst være en viss tidssone og et visst klokkeslett? husker ikke helt, tror faktisk ikke på det. men litt vitl hva folk egentlig gjør. hvis jorda går under hjelper det vel lite å hamstre salt og hermetikk?
mereo sa for siden:
Hvis jorda skulle gå under måtte det jo være bedre å gjøre ALT man har lyst til i stedet?
Lillemy71 sa for siden:
Tænk ju dahling :D
Det var du som visst alt dette her ja, kunne bare ikke finne det igjen i tråden her. Jeg tar noe mg (ikke hver dag en gang, tror det er oksid men sliter ikke med kramper så jeg er nok ikke så sensitiv, vil bare forebygge. Jeg trenger D-vit jeg, kroppen min har et sinnsykt forbruk for jeg sliter med å få opp nivået selv på 5000 IU daglig, men det er ikke faretruende lavt ennå da heldigvis.
Dietta sa for siden:
I går bakte jeg kake fra Funksjonellmat (ikke sjokoladekaken, men den andre blandingen som er mer som en basisoppskrift og er sukker- og glutenfri). Jeg laget den som krydderkake, etter oppskrift fra Funksjonellmat.
Smaken var bra, men synes kaken ble noe tørr, til tross for at jeg stekte den 5 min kortere enn anbefalt tid.
Sjokoladekaken er jeg superfornøyd med, steker den litt kortere tid en det sier på pakken, og den blir saftig og god. I sjokolademiksen blander jeg bare i olje.
I den andre blandingen er det 1 dl rømme og bare 0,5 dl olje.
Vil det å bruke bare olje gjøre kaken saftigere ?
Andre med erfaringer de kan dele ?
Marella77 sa for siden:
Er det ok å ta på rå svineribbe og deretter på stekt ribbe, UTEN Å VASKE HENDER FØRST?
langaard sa for siden:
Nei, det er ikke ok.
akas sa for siden:
Kjør den stekte ribben i ovnen en omgang til, om du er redd for bakteriene. :rolleyes:
smgj sa for siden:
Når det gjelder d-vitamin så tas gel-kapsler bedre opp enn pulver/tabletter og enda bedre om du tar den samme med tran/tranperle/omega3 eller litt makrell i tomat...
smgj sa for siden:
Det er ikke ok, men det er også liten sjanse for at det er noe "farlig" på den rå ribba. Norsk svin er godt kontrollert og trikinfritt. Men jeg ville jo ha vært skeptisk, som deg. Hvem vet hvor de fingrene var før.... :rolleyes: Det er greit å kjøre den litt lenger i ovnen, eller om du bruker skibrenner på svoren så er det bare å dra over litt med den.
Lillemy71 sa for siden:
Jeg bruker bare gel-kapsler eller dråper. Kan ikke spise feit fisk/tran, er verre enn ei ku og gulper det opp i flere døgn etterpå og det orker jeg ikke. Tar de sammen med Udosen min jeg :D
Marella77 sa for siden:
Takk for svar!! Det er ikke jeg som har gjort det, men Wenche i God morgen Norge! Hun gjør slikt hele tiden, og jeg blir så stressa av å se på! Hun tar ikke hygene og bakterier på alvor (syns jeg), og hun skal lissom være et forbilde ang. mat? Jeg lurer på om det er jeg som er fisefin... Derfor spurte jeg! ;)
Kitt sa for siden:
Altså atte!!!
Vi bor i Norge og det er svært lite som er så veldig farlig her! Hadde det vært kylling hadde nok selv jeg reagert(kanskje muligens, not), men at svinekjøtt skal utgøre noen som helst slags risiko, det kan jeg bare ikke si meg enig i! Men så spiser jeg svinefilet rått også, da!;)
Om det irriterer deg så voldsomt, kan du jo bare sende henne en mail å gjøre henne oppmerksom på at det plager deg, og dermed sikkert andre også! :)
vaskeklut sa for siden:
selv sier jeg som kitt: send en mail! personlig ser jeg ikke problemet... :cool:
Carisma sa for siden:
Takk! Trodde det var bare jeg som syns dette var i overkant hysterisk... :o å bekymre seg over slikt blir en garantert syk av!
Bønna200 sa for siden:
Ikke jeg heller. Og dette går jo går vel direkte på tv, så da kan man jo ikke stoppe og vaske seg hele tiden?
vaskeklut sa for siden:
Bønna: nemlig. :cool:
Altså... kremt Jeg har klart å sende en turkis t-skjorte (som aldri har vært vaska før...) inn i hvitvasken min. Nå er det altså en hvit og tynntynn genser/topp som har et turkis-skjær i seg :o Kan noen fortelle meg om og ev. hvordan jeg får den hvit igjen? Helst før søndag, jeg reiser bort da :o
:hjelp:
Dietta sa for siden:
Hvis du tør, kan du legge den litt i vann med litt klorin i. Tror ikke det er like smart med alle typer stoff, men med bomull fungerer det i hvert fall greit.
Dilly sa for siden:
Det går an blande litt varmet klorinvann og bare dyppe det misfargede plagget en stund.. følg med.. plutselig ser det greit ut og putt det i vaskemaskinen på en ny runde :)
vaskeklut sa for siden:
Okei! Skal prøve i morra! Men, hvor mye klorin på hvor mye vann?
Dietta sa for siden:
Start med bare en liten dæsj i en halv bøtte med vann :)
smgj sa for siden:
... og husk at lunka vann med samme mengde klorin blir "sterkere" enn i kaldt vann.
vaskeklut sa for siden:
Hmm. Okei. Jeg har aldri brukt klorin til slik... :o
Dietta sa for siden:
Klorin bleker. Men, sjekk genseren med jevne mellomrom, den må ikke ligge i for lenge, for da kan det gå galt gitt.
Kanutten sa for siden:
Jeg har to-tre ganger fått påvist forhøyede anaverdier. Jeg har forstått det slik at det kan ha noe med autoimmune sykdommer å gjøre. Så med andre ord, er det mulig at jeg kan være "årsaken" for min sønns ms?
Supera sa for siden:
vaskeklut: pass på at det står på plagget at den tåler klorbleking. Hvis ikke blir plagget gult.
Kitt sa for siden:
Niks!
ANA- screening handler om bindevevsykdom/reumatologi, da gjerne Lupus, og dreier seg ikke om nevrologiske lidelser!
Ja, man KAN arve anlegg for nervesykdommer ala MS, men det er nesten vel så vanlig at det ikke er noen i nær familie som har det! Arvelighet!
vaskeklut sa for siden:
åssen vet jeg det? det står ingenting om bleking. men det er 100% bomull...?
Dietta sa for siden:
Da går det bra :ja:
Marella77 sa for siden:
hm... ser ut til at jeg er alene om å bry meg om dette... jaja, godt er det. Jeg skulle ønske at jeg ikke brydde meg om det, men har jobbet flere år på restaurant, og der har jeg fått nøye opplæring på og ikke blande bakterier fra rått kjøtt til stekt kjøtt! Skjønner at hun ikke kan drive å vaske hendene sine under hele sendingen, men hva med å bruke redskap? Løfte kjøttet med en gaffel f.eks?
Jeg har faktisk skrevet til henne, og spurt om dette ikke er så farlig som jeg selv har blitt opplært til at det er. Men har ikke fått svar. Så derfor blir jeg i tvil...
vaskeklut sa for siden:
Marella77: Jeg vil tørre å påstå at det er forskjell på folks hygiene på restaurant og hjemme. Ja, det er kanskje riktig at man skal ha samme hygiene på restaurant og hjemme, men.. Så er det slik at hjemme skal vi bygge opp bakterier og bli resistente, mens på en restaurant så kan man bli saksøkt om man "bygger opp" bakterier... Litt klønete dette, men kanskje du skjønner hva jeg mener likevel? :o
Kitt sa for siden:
Du skal ikke stikke en gaffel i stekt kjøtt før det skal skjæres opp, da renner jo kjøttsaften ut!
På en restaurant blir maten ofte stående lenge, mange timer, før den blir spist og bakterier kan formere seg. Hos God morgen, Norge spiser de rett etter sending!
Syns dessuten Wenche er flink til å si hva folk skal gjøre og hvorfor det ikke alltid er praktisk at hun gjør det på den måten!
Og for all del, dersom man SELGER mat, er reglene dessuten helt annerledes! Selv i en liten pølsekiosk er det svært viktig å følge hygienerutinene nøye!
vaskeklut sa for siden:
Ja, det kitt sa! Det var det jeg prøvde å få frem :p
silje21 sa for siden:
Jeg har et problem, noe jeg faktisk sliter med; det jeg hører ofte er at når folk kommer i ketose, og holder seg der, så synker ofte søtsuget også. Jeg har det motsatt, når jeg er i ketose, spesielt over tid, med minimalt med søtt (også prøvd Kun kjøtt og grønnsaker+masse vann) så er jeg så sinnsykt godtesjuk! Vet det bare er hodet som vil ha mere søtt, men fy å det henger i å spise søte ting. Noen tips?
Dietta sa for siden:
Krom-tilskudd skal vel være med på å dempe søtsug. Prøv det :)
ElisaT sa for siden:
Det er noe jeg må tilstå. Jeg forstår ikke dette med grønne prikker! Finnes det en enkel bruksanvisning? Jeg har prøvd å søke, men det er så mye info. Svarer jeg på en grønn prikk? Det er jo veldig koselig å få en, men jeg forstår det ikke. Egentlig er jeg ganske bevandret i dataverden, men dette, altså :uskyldig:!
Så til alle dere som har vært så snille og gitt meg en, tusen takk! Og unnskyld hvis jeg har gjort noe feil :o! Det er ikke med meningen.
vaskeklut sa for siden:
du svarer ved å enten legge igjen en profilmelding til vedkommende eller gi en prikk! du prikker ved å finne det innlegget du vil prikke, ser til venstre under bildet osv til personen som skal få prikken. der er det tre symboler, du trykker på det i midten( som er en vekt!)! så kommer det en liten boks der du kan skrive beskjed om du vil osv :)
Dietta sa for siden:
Du kan lese litt om det her også :smile:
ElisaT sa for siden:
Dietta, jeg har sett på den oversikten før, men de snakker om rykte, og da faller jeg ut... Men nå er jeg litt klokere :D!
Dietta sa for siden:
Der kan du se, vi lærer noe nytt hver dag (og takk og pris for det ;))
vaskeklut sa for siden:
genser er hvit igjen! :heia: takk alle!
Dietta sa for siden:
Så flott :heia:
Photobscura sa for siden:
Noen her som har peiling på pre/probiotika særlig i forhold til antibiotikabehandling av streptokokker? Har ei lita niese her, som har hatt noen harde runder og har mye vondt i magen. Hun kan visst ikke ha melkesyrebakterier på grunn av laktoseintoleranse, forsto jeg.
vaskeklut sa for siden:
ja, vel. fram til jeg satte meg på toget og det drapp sølesnøvann fra kofferthjulene på hattehylla over.... :rolleyes:
Dietta sa for siden:
Erre mulig :confused::eek::eek::eek:
Ja, ja. Du vet i hvert fall hvordan du skal få det bort ;)
vaskeklut sa for siden:
først: kan ikkeno om probiotika, prøver heller ikke være bedreviter.
om hun er laktoseintolerant kan man jo f.eks bruke laktosefri biola eller laktosefri naturell yoghurt? i tillegg finnes det å få kjøpt laktase (enzymet vi intolerante mangler) på apoteket som man tar når man spiser melkeprodukter.
om hun ikke tåler laktosefritt meierprodukt er det sannsynligvis melkeallergi..
vaskeklut sa for siden:
jepp :lol:
Laktase tar hun allerede når hun skal i bursdager og sånn. Hun reagerer litt uansett, men i blant synes hun selv det er ok, om hun skal spise bløtkake eller is borte. Hun tåler laktosefrie produkter. Hun er alt utredet for allergier, så det er på stell. :)
Poenget er vel heller at jeg ikke vet hvilke bakterier som går dundas av de gode når man tar antibiotika mot streptokokker! Søstera mi var helt clueless, så tydelig at det fortsatt er litt sånn ikke opplagt at man må gjenopprette bakteriefloraen etter antibiotikakur. De skal til legen igjen på nyåret, men man vet jo aldri hva han vet ...
Smgj? Aner at du kanskje har noe å bidra med her? :D
smgj sa for siden:
Svar: det meste av tarmflora kan gå ad undas. Men det kommer an på kurlengder, hvor ofte... etc. Hva som er igjen, vet man i praksis ikke uten å ta en relativt dyr ( vi snakker 1500-2000kr ) avføringsprøve. Og den vil ikke gi særlig målrettet visdom om vi ikke snakker parasitter eller større oppblomstringer av bakterier man ikke vil ha.
Når det gjelder biola og desslike så virker de på vanlige mager såvidt jeg forstår mer på grunn av surmelksfaktoren enn på grunn av gjenværende bakterier. Det er et problem at det aller, aler meste man får kjøpt er pasturisert etter at det er ferdiggjæret.
Jeg ville sagt
Tusen takk for opplysninger, Smgj! Skal sende tips videre til min søster. :) Hun har vært gjennom to skikkelig antibiotikakurer nå på relativt kort tid, og har vondt i magen, og vondt for å gå på do. :(
smgj sa for siden:
Mye rå, nestenrå grønnsaker kan - om hun da tåler det - hjelpe på treg mage. Råkost.
Takk igjen! Skal videreformidle, i den grad det er mulig å få i en fireåring rå grønnsaker. :p (Selv om hun fint forstår hva hun ikke tåler og at hun må ta medisin. ;))
Gracella sa for siden:
Blåbærsuppe/blåbærgrøt er vel også greit for å få fart på systemet? Husker at ei venninne gav dette til barnet sitt da det hadde forstoppelse.
Dietta sa for siden:
Svisker og lakrisbåter gjør også vei i vellinga :ja:
Jeg kan ikke fordra svisker, men i mine høykarbodager, så spiste jeg en pose :eek: lakrisbåter hvis jeg var i trøbbel - og jeg skal si det funker ;)
Kitt sa for siden:
Behandlede blåbær virker stoppende! Ferske/råfrosne blåbær virker løsnede!:)
Carisma sa for siden:
Dette er et veldig intimt spørsmål, men.... Hvor lange "tørkeperioder" er ok før man må innse at noe er trøblete i forholdet? Eller kanskje viktigere, hvor ofte er det ok å ha tørkeperioder?
Kitt sa for siden:
Når man har små barn; nesten konstant! ;)
Men bare om man kan snakke litt om det!
Takk, det vet vi! :) Det var nå bakteriene jeg i hovedsak lurte på. :)
Carisma sa for siden:
Før eller etter barn har i grunnen ikke hatt noe å si i denne sammenhengen... :o
Kitt sa for siden:
Men snakker dere om det? Er det tørke for begge eller bare den ene? Er det ok for en, men ikke den andre å ha det sånn?
Er dere begge to ganske friske, eller kan det være noenmangler ute å går? Er du helt sikker påat det er trøbbel i samlivet og ikke andre steder, mener jeg! Jeg sendte Gubben til legen for å måle hormonnivåer etc etter en lang, laber periode hvor jeg følte på tørke på noen plan i livet vårt!
Alt var ok, men han skjønte jo at jeg reagerte på væremåten hans når det plaget meg såpass at han måtte til legen!;)
Carisma sa for siden:
Han var til lege for noen år siden, påstår at han har sjekket alt.
Jeg aner ikke om han er ok med det. Han sier han ikke er det, men gjør ikke akkurat noen innsats for å endre på det :rolleyes: Og egentlig er det vel ikke selve tørken som er issuet, men den manglende interessen for å finne ut hvorfor. :o
Å vi har hatt mange store samtaler. Har jo tross alt vært sammen i ti år. Men å hive ham ut er uaktuellt. Nå har vi jo unge også, så nå er vi jo uansett stuck for life :rolleyes:
Men spørsmålet er vel egentlig mer på generell basis, når ringer varselbjellene hos folk? Og hva gjør dere med de?
Lava sa for siden:
Vi har hatt tørke ett år nå.. og jeg gidder ikke gjøre noe med det. Men vi bor ikke sammen da! Hvis vi bodde sammen måtte vi funnet en løsning, hvis ikke hadde jeg kuttet ut. barn eller ikke barn. Du er ikke nødt til å bli om samlivet er så dårlig at ingen av dere trives, pga barnet! Ungen vil få det godt uansett, så lenge dere begge viser ungen kjærlighet og alt sånn.
Jeg selv har gitt opp.....
Edit: jeg sier jeg hadde kuttet ut, men har ikke gjort det, venter vel på rett tid og sted..
Sugarpill sa for siden:
Apropos den probitoika/antibiotika-diskusjonen: er den noe jeg bør/kan gjøre for kroppen min etter at jeg er ferdig med tidenes antibiotikakur (har bare gått på antibiotika sjelden og i korte perioder siden barndommen, men de siste tre ukene har jeg fått hestedoser av tre forskjellige antibiotikatyper intravenøst tre ganger daglig før jeg nå har fått lov til å gå over til å "bare" ta enorme mengder antibiotika i pilleform). Siden magen min uansett er så ødelagt nå grunnet operasjonene, er det umulig å si om hvor mye av magetrøbbelet jeg har som evnt. skyldes antibiotikaen (smertestillende medikamenter gjør vel heller ingenting bedre). ¨
Å spise er generelt et issue nå, å få i seg syrnede melkeprodukter som biola, yoghurt i noen form uaktuelt, siden jeg ikke liker det - og nei, jeg er ikke pragmatisk nok til å spise noe jeg ikke liker nå når jeg ikke greier å tvinge i meg yndlingsmaten min engang.
Kitt sa for siden:
De har vel ikke akkurat herjet inne i tarmen din, bare rundt om! Uansett er det lurt å spise yoghurt eller sånt når man går på antibiotika!
Paralgin/pinex forte gir treg mage, ikke diare som antibiotika!
Og nei, men skal ikke spise/presse i seg yndlingsmaten sin når man har liten/ingen matlyst, for da ødeleger man hele matopplevelsen og har aldri lyst på det igjen!
Nerthus sa for siden:
Bio-acidophilus, kapsler, fås på helsekost, du finner de i kjøleskapet! Har selv gått leeenge (7mnd)på antibiotika og berget chrons magen min med dette. Koster litt, men gjør underverker! Glemte en gang i fire dager og helv... brøt løs. Få dager etterpå var alt i orden :-) yoghurt og biola inneholder ikke nok bakterier for min mage...
smgj sa for siden:
Probiotika er nok lurt, ja. De fra helsekostens kjøleskap eller fra bigvits.co.uk. Veksle gjerne mellom typer og forsøk å få i deg så store mengder og så mange ulike typer som mulig.
Og så må du nesten kjenne selv hva som virker best for deg. Jeg hadde som sagt mye mer suksess med russisk villgjæret surkål enn med probiotika fra boks, men "jeg" er ikke "alle andre". ;)
Carisma sa for siden:
Hvor mye tåler en hest? Altså, hvis man skal på ridetur, hva bør man maks veie?
TrillTrall sa for siden:
Det kommer helt an på hesten. :) Selv de bittesmå shetlandsponniene klarer fint å bære en voksen mann på 100 kg, men det er jo ikke noe man anbefaler da.
Kommer litt an på hvilken rase hesten er, men en voksen hest klarer fint å bære 100-110 kg. En voksen og trent hest klarer naturlig nok mye mer enn en unghest som nettopp er innridd, en stor kaldblods mer enn en lett ponni f.eks.
Men husk at på Island har de bare islandshester, de er vel i snitt ca. 135-140 cm høye, men bærer voksne menn i full fart, mange timer for dag om nødvendig.
Carisma sa for siden:
joda, men det er desverre en viss forskjell på en gjennomsnittlig voksen mann og meg.... :(
Det er et ridesenter i nabolaget, og selv om jeg ikke har ridd mye kunne jeg tenke meg å prøve igjen. Men mistenker at dyrevernet kommer om jeg prøver meg nå.... :rolleyes:
TrillTrall sa for siden:
Hvor mye veier du da? Om de har en stor og kraftig hest så er det neppe noe problem om du får ri på den på ridebanen en liten stund i alle fall. :) Fjordinger :hearts: og kaldblodser tåler mye.
Hvorvidt du får ri på tur kommer vel an på om du har ridd noe tidligere eller ikke.
smgj sa for siden:
Har ridesenteret bra utvalg av hester så skal du være stor før det ikke finnes en hest som kan ta deg på tur en stund. Men det vil jo komme an på størrelsen på utvalget på senteret. Dersom alle de store, sterke hestene de har bare er uerfarne så kan det nok hende du må lete litt.
De aller fleste hester kan greit ta to voksne i en timestur. To voksne blir glatt 150kg. Ponnier tar generelt mindre, men dette vet folkene på sentret. Det er bare å ta kontakt og spørre.
Kanskje sa for siden:
Hvor tung rytter hesten kan ha, har litt med å si hvor trenet og sterk den er. En hest som er vant med å bære og å bli brukt til å bære tungt, tåler mer enn en som er vant å bære barn sånn av og til. Jeg har en hest jeg rir på, en diger tungdøl, som er vant med å jobbe og bære tung last om sommeren. Denne bærer fint mine 115 kg. Mens en annen tungdøl de har, er ikke så vant å bære, og der har de satt en grense på rundt 90 kg tror jeg
Det har også en god del å si at hesten har en god sal, og at man sitter som man skal og ikke lager vondt i ryggen med å sitte skjeivt, eller humpe rundt.
Jeg synes det er kjempekjekt å ri, :-) og er veldig glad jeg har denne hesten som jeg kan ri på :-)
Kanskje sa for siden:
Er det dumt å få barn uten at man har en far til det?.
Årene begynner å gå fra meg. Halvveis i 30 årene snart. Jo lengre man venter jo større er sjansene for komplikasjoner. Men er usikker på om jeg har funnet den rette mannen. Tankene om barn har kommet oftere og oftere i det siste, og jeg begynner så smått å føle et savn.:eek:
nellie sa for siden:
Det er vel ikke noe fasitsvar på det., Kanskje.:)
Min mening er at det er noe man må avgjøre selv. Det er jo mange barn som vokser opp med bare en forelder.
Personlig hadde jeg ikke valgt å få barn uten en far. Er altfor lat til det. Men hadde jo uansett fått masse hjelp av nettverket rundt meg, så hadde nok overlevd.
Kanskje sa for siden:
Det er det jeg tenker på. Det er mye ansvar alene. Men kjenner at jeg savner barn innimellom ja.
nellie sa for siden:
Jeg vet om maaaaaange som klarer det helt fint "alene". Cluet er vel å ha et nettverk rundt.
Lava sa for siden:
Se rundt deg hvor mange aleneforeldre det er! Man klarer det man vil klare, uten at jeg skal påvirke ett valg om å bli alenemor. Syns kanskje da man bør oppsøke en klinikk for hjelp, og ikke "bare fange en fyr" på byen.. fedrene bør få vite at de er blitt fedre syns jeg.
Men, mange er alene med ansvaret, selv om de var to i utgangspunktet.
Sett en evt unge først, og deg selv etter, det er det som skjer når man får barn.
:klem:
Lava sa for siden:
Finnes det noen råd til langvaring betennelse/infeksjon i livmor etter fødsel?
Datter har gått på mange kurer uten at det hjelper.. Glemte å spør i dag om den siste hadde hjulpet, men julaften hadde hun ikke kjent forskjell.
Hvis de ikke får tatt dette, må hun fjerne livmor, og det er synd når hun bare er 26 år..
Kitt, hvor er du?? :o
Carisma sa for siden:
Ikke hvis du har ork og helse til å sove halvannen til to timer, våken en time, sove halvannen igjen tre ganger i løpet av natta i to-tre år minst, våke gjennom oppkast, snørr, tenner... Levere OG hente i bhg ( du vet ikke hva stress er før du har stått i kø rett før bhg stenger...) være hjemme med sykt barn, aldri våkne av deg selv lenger (og alltid bli vekt før kl sju), aldri ha tid til venner, trening, sosialt med jobben, ferieturer... Aldri lenger ha råd til klær eller noe til deg selv. Ikke dusje på dagesvis, eller aldri kunne gå på do aleine.
Hvis du er klar for alt dette, og i tilleg har igjen overskudd til å følge opp og utvikle intellekt og mentale ferdigheter hos barnet... Så ok. Men jeg kan ikke fatte at noen vil seg selv eller barnet så vondt!
Jeg hadde ALDRI klart det uten en pappa. Og jeg var forberedt på at det kom til å bli slitsomt, enda var jeg ikke i nærheten engang av hvordan det egentlig er. Og jeg har en veldig frisk unge. Mange har absolutt ikke det....
Lån hvertfall en unge først i noen dager.
vaskeklut sa for siden:
du er så positiv, carisma :lol:
smgj sa for siden:
Effektiv prevensjon da. :D Bæsj og oppkast er bare toppen av kransekaka, liksom.
vaskeklut sa for siden:
definitivt! :D
Kitt sa for siden:
Er her!:)
Har desverre ikke noen erfaring med dette, men vil tro at de i første omgang bare fjerner livmorslimhinnen i så fall! Regner med at hun har vært ordentlig undersøkt av gynekolog med innvendig ultralyd etc for å utelukke at det ligger igjen noe som kan irritere, skader som ikke gror osv.
Dersom hun har fått de barna hun skal ha, er det heller ikke noe i veien for å fjerne hele livmoren. De lar eggstokkene være igjen, så hun kommer ikke i overgangsalderen eller noe sånt! Er bare på dyr de tar alt når de først holder på!
Dersom hun er ille plaget og de ikke finner noen annen grunn, bør hun fjerne hele nettopp fordi hun bare er 26 år og tross alt skal ha et (sex)liv i mange år til! ;)
nellie sa for siden:
Det blir vel rett og slett ofte hva man gjør det til selv.:) Har aldri kjent meg igjen i disse forferdelige skildringene Carisma spyr ut om foreldrelivet. Har aldri vært borti noen som har det så forferdelig med dette livet. Folk har store utfordringer med syke barn, det finnes alenemødre til både ett, to og åtte barn, likevel har de det ikke så grusomt som dette.
langaard sa for siden:
Liker:)
nellie sa for siden:
Det er ikke noe easy-peasy, fryd og gammen, men det positive veier langt tyngre enn det vanskelige. De fleste klarer det. Kanskje ikke perfekt, men hva så?
Lemen sa for siden:
Jøje-meg!
Tror aldri jeg har hørt noen svartmale det å få barn så grundig som dette. For meg er ikke dette noen preventiv skildring, heller en beskrivelse fra noen som ikke takler å ha barn. Kjenner da absolutt ingen, hverken alenemødre eller foreldrepar som har det på denne måten.
Jeg er ikke fremmed for tanken selv, å få barn alene, men gir det enda et par år å finne meg en mann. Jeg er såpass sikker på meg selv, og vant til å omgås barn, at jeg vet hva jeg er kapabel til å takle. Selvsagt blir det stressende og slitsomt til tider, men så er jeg ganske så sikker på at det er verdt det også.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.