Å joda, på en dårlig dag etter mange netter med lite søvn kunne jeg nok også ha beskrevet det på denne måten! :p
Vi er alle forskjellige og takler ting svært ulikt! Noen barn er mye syke, sover svært lite og er langt over middels aktive! Om man da sliter litt selv i perioder, kan det være svært, svært slitsomt å skulle være den voksne, store, sterke, fornuftige, flinke! Jeg har hatt pasienter i akuttpsykiatrien som har brutt sammen under slike forhold, både med og uten en far ved sin side! Har til og med hatt en far som tippet av alt styr og stress rundt et svært aktivt barn med ekstremt lite søvnbehov!
de aller færreste vil vel innrømme at det er slik det egentlig er. For det er tabu å ikke fake lykkelig småbarnsmor. Men om man snakker ordentlig med de (spør hva som er de største utfordringene f.eks) vil det komme fram en del andre ting. Det er en grunn til at forhold skjærer seg, tidsklemma er et velbrukt uttrykk, undersøkelser viser at barnløse er lykkeligst osv. :rolleyes:
Og det positive som veier opp... Hva er egentlig det? Når de endelig sover og du har noen timer til å rydde huset i fred og ro?
Google f.eks alenemor, sliten småbarnsmor, smbarnsforeldre eller andre ting i samme sjanger.... Eller se unge mødre på tv :rolleyes:
I tillegg kommer bekymringene for alt du ikke ante eksisterte engang før du fikk barn! og vissheten om at det bare er opp til deg at det fungerer i samfunnet og ikke blir en ny Breivik f.eks...
Jeg har da også hatt våkennetter, sykdom, vanskelige tider, mye å gjøre osv osv og har ingen problemer med å innrømme det. Det har vel alle? At vi takler det forskjellig er en ting, men at man ikke klarer å se noe positivt med å ha barn, når man har det, det er ganske drøye greier. Og å gå rundt og tro at alle har det miserabelt som forelder, men bare later som at det er helt Ok.. Det har ikke rot i virkeligheten.
Du tror ikke du kan gå rundt med en fødselsdepresjon, vennen! :confused:
Det ville ikke vært så rart med tanke på alle omstendigheter rundt svangerskap, fødsel og barseltid!
Jeg har jobbet noen år i barnehage, og er utdannet barne og ungdomsarbeider, og pedagogen inni meg er der nok, men jeg orker ikke stresset og lydene og kaoset som det er i barnehage, lenger. Og det har i veldig mange år vært svææææært effektiv prevansjon hehe. Har vært lykkelig over å slippe hyl og skrik og alt som kommer med det å ha barn.
Men nå kjenner jeg savnet. Har så mye jeg har lyst å føre videre, så mye jeg har lyst å gjøre sammen med et barn, Det å ha en så viktig liten person i livet. Pedagogen har jeg fremdeles i meg, og har mange tanker om hvordan jeg ville gjort i ulike situasjoner hvor jeg ser andre sliter. Men ser også at man er bare et menneske, og man er ikke perfekt. Og man blir sikkert lut lei mange ganger ! Og det er nok greit å ha noen å dele det med - så lenge denne personen er en som er klar for oppdraget. For det er jo ikke slik at om man er to så får man hjelp. Selv er jeg hjemmeværende, og da ville det meste med barn og hjem falle på meg, siden mannen da er i jobb. Og da er det jo naturlig at mannen gjør mindre hjemme, og kanskje ikke blir noen avlastning.
Det er et stort ansvar og det har tatt meg mange år å komme hit jeg er nå, og faktisk føle at jeg savner å ha barn ! :-)
Det er jo ikke slik for alle. Som du ser er det ingen som er enige med deg her så langt. Selv hadde jeg et barn som var hjertesykt (hadde stor hjerteoperasjon 6 dager, 6 mnd og 2 år 8 mnd gammel) og var til utallige kontroller i disse tre årene + et friskt barn som hadde kolikk fra hun var 2-12 uker gammel og hylte fra kl. 16-23 hver dag, det er 1 år, 11 mnd og 5 dager mellom dem. Selvfølgelig var det slitsomt og tungt innimellom, men så negativt og jævlig som du fremstiller det har jeg aldri syntes det har vært - heldigvis!
Stort sett har det vært fint og travelt, men jeg har en meget lav terskel for hvordan huset skal se ut til enhver tid da...
Jeg fikk 3 barn i løpet av under 5 år fra jeg var 35 år gammel. Kroppen tok stryk, og jeg fikk hypothyreose etter den tredje, men jeg har aldri angret et sekund! Var dog gift med barnas far i mange år. Lykke til, Kanskje, uansett hvilken beslutning du tar. Men om du lengter etter å bruke den siden av deg, så tror jeg du kanskje skal lytte til det? :klem:
Å, jeg tror at det er mange som kaver og sliter fælt, men har ikke noe svar eller trøst å gi. Jeg har to voksne barn, og mange flotte minner, men husker selvsagt at det var tøft til tider likevel.
Lykke til, alle som sliter. Håper tross alt at det er de gode minnene som blir husket i fremtiden.
Jeg vil snu litt på flisa og se vekk ifra hvor lyst man selv har på barn; tenk heller på barnet som skal vokse opp.
Om man mener man kan gi barnet et godt liv selv om man skulle oppleve et slikt skrekkscenario som Carisma skisserer, så er det bare og gå for det.
Nå må jeg få lov til og si at jeg aldri har hørt om noen som opplever barn på den måten, med unntak av noen få øyeblikk når man selv er på bånn og barna er syke.
Jeg har fire sønner med 7 år mellom eldste og yngste. De tre eldste var ADHD-barn med blant annet dyseleksi, persepsjonsfeil, språkproblem, motorikkproblem (både grov og finmotorikk) og lærevansker. I tillegg hadde to av sønnene mine jevnlig falsk krupp i flere år, 1 har alvorlig astma, 2 har eksem og en er sterkt plaget av allergi. Alle fire er født med hypotone muskler.
Ungene hadde behov for meg, så jeg sa opp jobben min på dagtid og gikk over til renholdsjobber om kveld/natt når gubben var hjemme fra jobb. Det ble trangt økonomisk, men var vel verdt det.
Selv ikke i min travleste småbarnstid ville jeg skissert livet med barn så svart som Carisma.
Ja, det er travelt med barn, men gledene over det lille livet er mye, mye større enn det man ofrer. Slik er det iallefall for meg.
Jeg sier ikke at det alltid er sånn, en det er et mulig scenario man bør være forberedt på. At ikke alt er kveldsbading, pludring og barselpermpå cafe som det fremstår i mammabloggene og blandt nybakte mødre som konkurrerer om det mest perfekte barnet. :rolleyes:
helsesøstra vi gikk hos det første året sa at det var skremmende ofte de nybakte grein på kontoret hennes fordi livet var alt annet enn som i rosabloggene....
Kveldsbading, pludring og barselperm på kafe er også et mulig scenario man bør være forberedt på. :love: Hos meg velger jeg å tro at glasset alltid er halvfullt, men jeg tror Carisma at hos deg er det stort sett alltid halvtomt?
Selvfølgelig er ikke alt rosenrødt med barn, men iallefall for mitt vedkommende har det ikke vært en eneste dag der jeg har angret på at jeg ble mor. Gleden over barn er større enn ulempene, så da blir de gangene det har vært tøft ikke noe jeg fokuserer på. Jeg liker bedre og fokusere på alt det positive :)
Jeg lurer på hvordan jeg fjerner flekker på sølvplett? Prøvde og polere det bort, men det gikk ikke.
Arvet min farmors bestikk i sølvplett for noen år siden, men det har fått flekker / ujevn farge.
Du setter nok ord på noe mange opplever, men ikke tør si, det er klart. Men folk vil ikke høre om det, og kanskje ikke så rett frem som du sier det ;)
Bortsett fra det, savner jeg nok noen ord om kosen, og gleden av å ha fått ett barn, ett nytt lite liv, som påvirkes av omgivelsene sine. Håper dere har mange kosestunder og trives sammen, på tross av problemene du hadde i starten :klem:
Det er det som er det mest skremmende med det. Hvor mye vondt de skal igjennom, og hvor mye man kan skade dem mentalt :rolleyes:
Og å være utdannet innen pedagogikk er definitivt ingen garanti for at det går vel med hverken barnet eller forholdet til det... Det er vel jeg et levende bevis på, min mor er jo førskolelærer med pedagogikkfordyping. :o
Hvordan er det egentlig med butikker på nyttårsaften? Jeg tenker detaljhandler primært, da. Som klesbutikker og sånn. Er de åpne? Det eneste jeg vet er at polet er stengt på nyttårsaften, uavhengig av hvilken dag det faller på.
Det meste er åpent, som for eksempel sentere, dagligvarebutikker osv, men jeg tror alle stenger senest kl tre. Og du får kjøpt øl i dagligvare. Jeg tror nok endel selvstendige småbutikker har stengt, det har jeg erfart.
De aller fleste butikker har åpent. Her jeg bor er gatebuttikkene åpne til kl 13, og senterbutikkene til kl 14. Matbutikkene har åpent til 15/16 alt ettersom. Kan nok regne med at det er lengre åpningstider i større byer. :)
Jeg må også en tur på butikken i morgen. Satser på kjøpesenteret i byen. Skal bare kjøpe litt brød + juice, og så har jeg lyst til å kjøpe noen hvite dekkebriketter eller noe, som er heelt annerledes enn jul. Er møkklei juleservise og julegreier nå.
Satser på å finne noe stæsj på Kid og Nille :)
kan verifisere at både oppkast og diaree kan komme med smerter, dessverre :)
Ellers så lurer jeg på hvorfor folk blir sjokkert over at man ikke har planer om å bli dritings nyttårsaften?
Har nok noe med alder å gjøre... I min krets er det like akseptabelt å drikke seg svingstang (og bli mobbet for det) som å ta et enkelt glass. Det er også akseptabelt (men forbundet med mer nysgjerrig undring) å ikke drikke alkohol i det hele tatt. :) Noen fordeler skal det da være med halve - nei, nesten hele - venneflokken i reproduksjonsalderen. :D
Jeg har fortalt sånn ca hele venneflokken min at drikkingen kommer til å bli kuttet ned til et minimum neste år. Spesielle anledninger og bursdager er selvsagt greit, men er dritlei av fredag/lørdagsdrikking uten at det er noe spesielt. Selv om jeg drikker lite så blir jeg trøtt dagenderpå. Men tror de fleste i min gjeng syns det høres fornuftig ut. Noen av de har til og med sagt de vil joine :)
har aldri likt å drikke meg full jeg, og liker generelt ikke fulle folk, plagsomme, høylytte og vulgære, i alle aldre dessverre. Selvfølgelig gjelder det ikke alle, men...
Har et ganske bredt spekter av kjente, unge som voksne ( er 23 selv, samboern er 28), og for de aller fleste er det helt naturlig å skulle være full til nyttårs. For man må jo få ha det litt gøy vel?, tror de glemmer alle de andre helgene de har det sånn gøy jeg. Forøvrig ser jeg ingen grunn til at alkohol = gøy. Er vel bare vi som er litt snåle da som ikke vil bli fulle. Skal bare være hjemme og slappe av vi uansett, kalkunmiddag og spillekveld:)
Ja, enig med deg der. Jeg drikker meg sjeldent full, men brisen. Nå er jeg bare lei hele drikkingen. Det blir jo ikke noe spesielt lenger med det når det er flere ganger pr mnd, selv om man ikke drikker seg full... Nei, edruelig treningsAnarko fra nå av :)
brisen er helt greit det, selv om jeg personlig pleier ha max 2 cidere eller 2 svake drinker når jeg vel drikker. Vurderer å bli helt avholds helt egentlig, ser ingen grunn til å drikke, for drikkingens skyld hvertfall. Men er da godt med en cider til maten nå og da også, så semi-avholdsSilje på vei da kanskje hehe.
Hvordan får man mannen sin til å skjønne at bart og geiteskjegg ... er fælt? xD
Vi skal bruke morgendagen til å forberede oss på et nytt år hvor vi har planer om store nyttårsforsetter. Siden vi er to om dem tror jeg vi skal klare dem. Men vi skal likavel unne oss et par glass vin til kalkisen.
Med mindre vedkommende har samme bank som deg så hadde jeg droppet en eller annen form for "gavekort" fra en bank. Jeg fikk noe slikt fra Fokus bank en gang og har ikke konto i den banken selv. Steike som jeg strevde med å få ut de pengene! Man kan jo ikke gå i banken og få tatt dem ut lenger - bankene driver jo ikke med slikt! Jeg prøvde meg i en annen bank med kasse, men det gikk jo ikke. Fikk til slutt pengene over disk, men de gjorde det egentlig ikke sånn lenger fikk jeg vite.
Kanskje et universalgavekort er like lurt? De kan brukes veldig mange plasser. Jeg har fått slike etter å ha deltatt i fokusgrupper/spørreundersøkelser og de er veldig kjekke.
Det var mye lurere! I Trondheim har man f.eks. Midtbykortet og flere store kjøpesentra har egne gavekort som kan brukes på hele senteret. Men hvis det er penger man vil gi så bør man finne kontonummeret eller kanskje man fremdeles kan sende penger slik at mottaker får en utbetalingsblankett som kan løses inn på posten? Men om jeg kjenner posten rett er ikke gebyret der rent lite...
Helt håpløst å sende utbetalinger, ja. Men visagavekortet er jo fint, her er ett av dem www.spendon.no/ og de kan brukes alle steder som tar vanlig visa. :)
Det er ikke chip på disse korta så det er egentlig få butikker man får brukt dem i. Jeg kjøpte et slik et til poden og det endte opp med at jeg kjøpte det tilbake fra ham for på nette går det greitt å bruke spendon.
Det skal da kunne brukes uten chip også... Virker ikke chipen (på et vanlig kort) skal man jo kunne bruke stripa. Stripa er riktignok mindre sikker, men de stedene jeg har vært fungerer den som "reserveløsning". Men som du sier - nettet er fint. :)
Tja, jeg har opplevd at det står "bruk stripa" og bruker så stripa og så må man vente i evigheter før man ender med å måtte bruke chipen. Dette var på Mega og jeg var for kjapp med å bruke stripa da det stod "bruk stripa" at de rakk ikke å stoppe meg. De visste nemlig at det ikke gikk. Men kanskje det er annerledes når det ikke er chip på kortet eller at det er i en annen butikk?
Jeg har tenkt å ta førerkort i løpet av året! Har tenkt at det kan være en fordel å ta det i suburbene, f.eks. Drammen, Lillestrøm eller lignende. Har jeg rett i at det er lurt? Jeg har det nemlig for meg at det både er dyrere og vanskeligere å ta det i Oslo. Jeg har uansett ikke planer om å kjøre så mye i byen. Og om jeg har rett, kan noen anbefale en kjøreskole et sted bare en togtur unna?
Wright kjøreskole i Asker er veldig bra! Spør etter kjørelærer Anders!
Begge våre, både Sønnen og bonusbarnet, hadde han og klarte seg på første forsøk! :D
Takk for tips! Ser mest på pakketilbud, ettersom jeg har mulighet til å øvelseskjøre, pluss at jeg slipper trafikalt grunnkurs. En smule dyrt, men ikke ille! Og Asker er jo nært! :)
Det er mange som tenker som deg, så f.eks Lillestrøm og follo har lenger ventetid på oppkjøring enn Oslo.
Sambo sjekket det samme da han skulle ta lappen. Han får forøvrig ikke fullrost tempo kjøreskole på sofienberg, kjørelærer Espen. Han anbefaler han i hytt og pine, og har vel sørget for omtrent hele hans omsetning det siste året via anbefalinger :rolleyes: En amerikaner han kjenner trengte bare fire kjøretimer før han kjørte opp, han hadde ikke kjørt i Norge, og bare et par år i USA da han var 16-17 ( nå midt i 30 åra). Sambo slapp mye billigere unna enn fryktet også (han fikk ikke øvelseskjørt mens han tok den siden vi hadde fått junior), selv om han selv ba om noen ekstra timer før oppkjøringen.
Uansett, ikke velg Svendsen selv om de har gode pakketilbud! De er bannlyst fra oppkjøring i flere fylker pga for dårlig opplæring og annet snusk. Og skjønner hvorfor! Ei venninne av meg tok lappen via de, og det var virkelig med livet som innsats å sitte på med henne :eek:
Ah, takk! For både anbefaling og advarsel. ;) Kikker nå, og det var jo mye billigere kjøretimer!
Kan man ha så få som fire kjøretimer, altså? Trodde det var minimum åtte. Jeg har uansett kjørt mye før, og har som sagt mulighet til å kjøre med ei venninne, og dersom det ikke er verre å ta kjøretimer i Oslo enn utenfor Oslo, er det jo noe å tenke på. Og så bor jeg jo nesten på Sofienberg også!
Det blir nok sikkert ikke før veiene er bare at jeg får kommet i gang med øvelseskjøring, så jeg har enda god tid til å finne ut av det!
Mulig han slapp med færre siden han hadde det midlertidige førerkortet fra USA.
Sambo kjørte mye utenfor byen i begynnelsen, helt opp til Harestua og sånn faktisk. Og utover i Enebakk. Men det er uansett en stor fordel å ha kjørt litt i Oslo, og om du tar lappen utenfor må du uansett ha bykjøring en gang før oppkjøring.
Det er nok rimeligere inne i byen pga større konkurranse.
Noen som vet hvordan man kan få høyt hår uten å tuppere det helt i stykker? Noe man kan legge under liksom? Ikke som før da de brukte brødskalker hehe men noe mer moderne. :)
Og sorry for slem tome, men... En ting er å bruke farger som et virkemiddel en gang i blant, men er det virkelig nødvendig å skrive med farger nesten hele tiden? Jeg redigerer det konsekvent bort fra sitatene når jeg siterer deg fordi det er jo helt forferdelig å lese når hele teksten er farget.
Du bør kutte ut røyken min 3 uker før en operasjon og du bør i hvert fall holde opp til sting/stifter er tatt!
Du skal også kutte ut vit- E 2 uker før en operasjon!
Takk Kitt. :) Blir operasjon innen mai, så da får jeg kutte røyken 1. april, som en liten aprilsnarr :D
E-vitaminet visste jeg om, men fint at du sa det tilfelle andre også lurer.
Edit: Gror godt altså, blir man haste operert så rekker man jo ikke slutte,
men dette er op i ansiktet og da tenker jeg det er greit å droppe røyk for å få
finest mulig arr.
Hvor mye protein skal ma spise hver dag? Hva er anbefalt? Kanskje det er forskjellig i forhold til diett?
Jeg leste akkurat at man skulle spise 1,2 g pr kg. Dvs at jeg som veier 91,3 kg skal spise ca 110g protein. Hver dag. Det hørtes mye ut! Dette er hentet fra PSMF-dietten, som er en ekstrem diett.
I kylling er det 20-30 gram protein pr 100, dvs at jeg må spise (om jeg regner med 25 g/100) 4 kyllingfilet à 100 gram, dvs 400 g kylling pr dag for å spise ca 110 g protein hver dag? Er det jeg som surrer noe veldig her eller? Stemmer dette?
Takk for svar Kit! Syns du dette var mye kjøtt? Vet du hvor mye kjøtt det er vanlig å spise når man går på ketolysedietten?
Har et spørsmål til: Når man er på PSMF dietten, så er det snakk om en spisedag... Betyr det at man skal spise mer den dagen, eller at man ikke skal spise mer enn en dag i uken?
Vurderer du PSMF? PSMF er lavkarbo, lavfett, lavkalori og høyprotein... Når man kutter ut karbohydrater må man erstatte denne energien med fett og ikke protein. Protein er en byggestein og fungerer dårlig som energikilde... Anbefaler deg å lese hovedinnlegget i denne tråden. PSFM er ikke noe jeg vil anbefale i alle fall...
Takk, men det er akkurat denne artikkelen jeg har lest, hehe... Kanskje jeg ikke leste den godt nok, for jeg fikk ikke svar på alt der. Men takk for svar og tips ;)
Jeg leste at man skulle pøse på med gode grønnsaker, de som var lave på karbo. Tenkte at dette kunne være bra for en liten periode. Men tenker evt. å tilsette litt fett i tillegg, men da virker den kanskje ikke?
det er også flere artikkler om psmf, jeg har selv prøvd den flere ganger, og jeg syns den fungerer veldig bra, så lenge man følger den slavisk. det er jo en ekstrem diett, og er ikke sunn i lengden, men denne er jo ment for et kortere tidsrom
Jeg er litt misunnelig på de som sliter med å få i seg nok protein - som matglad karnivor får jeg heller i meg for mye. :p Men om kroppen min (som er syk og ikke trener, men er velsignet med en del muskelmasse fra naturens side) helst vil ha nærmere 1,5 g protein per kilo kroppsvekt er det vel egentlig ingen krise? Hvor mye er egentlig for mye?
Hadde det bare vært kjøtt som inneholdt protein, ville det vært lett og ikke overstige dagsbehovet, men det finnes preoteiner nesten overalt, f.eks. om man spiser 50 gram mandler får man i seg 10 proteiner, eller om man spiser 2 skiver jarlsbergost får man 5,4 gram proteiner, eller om man spiser 1 medium stort egg så får man 7,3 proteiner.
Ah. Det antyder jo at jeg med mine ca 60 kilo ikke bør få problemer av ca 90g protein i form av egg, kjøtt/fisk og evt litt ost/nøtter i dagsinntaket. :)
Hvor mange har egentlig problemer med for mye proteiner? Jeg vet at noen - spesielt arvelig belastede - kan få urinsyregikt, men er det et problem med inntaket av proteinet, eller er det et problem med nedbryting av proteinet... ? DVS går det virkelig an for et menneske med all rørlegging i orden (ja, jeg vet det gjelder fåtallet at man er helt 100% på alle punkt, men...) å bli syk av å spise mer ennn 1,5g protein pr kg? Jeg tenker på inuiter og samer og andre tundrafolk. Altså - ingen diskusjon om at lavproteinkost nok er en verdifull behandling for alle med podagra, men jeg forstår ikke helt at det skal være et generelt problem....
Man skal liksom ikke søke så veldig langt før man ser at "proteiner gir surt blod, men IKKE om proteinene kommer som melkvarer" ( www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15641075 )... og da begynner det å likne en forenkling som kan være villednende i mitt hode? I sær når jeg finner ut at bønner, linser, spinat og sopp regnes som urinsyredrivende. Jeg ville jo ha trodd at spinat - som de fleste ande bladgrønnsaker - skulle være basedannende.
NB - dette er stoff jeg kan lite eller ingenting om, men jeg er nysgjerrig...
Legene sier at om man har diabetes er nyrene i faresonen og man skal derfor ikke ukritisk spise proteiner.
Er man frisk, men vil gå ned i vekt så er det en tanke og ta med seg at protein i for store mengder vil føre til blodsukkerstigning og dermed også høyere insulin fordi kroppen vil selvsagt reparere det forhøyede blodsukker.
Det var det med blodsukkerstigning jeg tenkte på når jeg mumlet om hvor mye som evt blir for mye av proteininntak - men da fortsetter jeg med å stole på magefølelsen(!), jeg. :p
Ah... da kjenner jeg meg litt klokere. Har iallfall fått en liten ide om et par faktorer til som bør med i beregningen. (Holder med Rin - stoler på magefølelsen når det gjelder matvarer som ikke er sterkt vanedannende, som sukker og sjokolade og sånt iallfall.)
Kjenner det ikke, men jeg personlig hater å hekle med "loddent" garn... Jeg har strikket med noe liknende og selv om det var et hatprosjekt (tynn tråd på tykke pinner) så ble resultatet veldig luftig og varmt. Så har du en god idé hvor dette er viktig så kan det bli utrolig flott... men for min del var det HATHATHAT underveis. :rolleyes:
Er det greitt å puste inn en vademecumblanding i ca 8 timer? Jeg ligger jo hver natt med pustemaske. Lufta jeg puster inn går via vanndamp for å tilføre mer fukt til lufta for at halsen ikke skal bli for trang og tett. Nå ER jeg tett i hals og nese og vet at vademecumdamp lindrer. Men som sagt, blir en hel natt for mye??
Supert:) pleier å ta det med ro, spesielt om det er noe som skal brukes. Pluss at jeg skal prøvehekle med et litt annet garn først, for å sjekke om jeg får med meg mønsteret skikkelig ;)
Nydelig sjal da. Jeg hadde nok prøveheklet en bit i et liknende garn, eller brukt et nøste til prøve. Det kan hende du bør gå opp i nålstørrelse pga at garnet framstår som tykkere på grunn av "fløffet". Det var iallfall det jeg fant ut fungerte best for strikk.
Jeg har kjøpt noen ubehandlede treboller/spiseboller/salatboller og de er litt tørre og lite glatte innvendig. Hva kan jeg behandle de med som ikke er farlig å få i kroppen? Er det noe voks eller ufarlig lakk jeg kan bruke? Jeg har smsurt de inn med olivenolje nå men det gjør dem ikke glatte. Vet ikke hva de som lager treboller med glatt overflate bruker. Noen som vet?
Vel, da vi lagde drikkekopper av bjørketjuker i speideren, brukte vi vaselinolje eller renset parafinolje (i tillegg polerte vi med trespon). Da blir de i alle fall vanntette. Om dette er skadelig, vet jeg faktisk ikke, men det fungerer i alle fall.
Pappa brukte oppvarmet linfrøolje. Jeg hadde nok vært forsiktig med petroleumsoljer dersom de skal brukes til mat. Det er nok ikke farlig i den forstand, men dett er heller ikke matkvalitet over det....
Du må uansett polere dem på nytt med veldig fint slipepapir etter påførling av oljen og bruke fuktig klut, ikke vann for å trøke av etterpå. (Dersom oljen ikke har mettet treet vil fukt få trefibrene til å reise seg og de blir grovere igjen.) Polering med trespon har jeg aldri hørt om før, emn det høres fornuftig ut på den måten at det har omtrent samme hardhet som det som skal poleres og dermed ikke vil ripe.
Helt lakkliknende overflate får du ikke, men veldig tett inntil.
Og du bør i det lengste unngå zalo og bare bruke god skrubbing og varmt vann... Og tørke dem god raskest mulig etter vask.
Jeg var da speider i seks år! :D Man skal vel helst ikke vaske treredskaper med zalo, da. Det holder å skylle det i varmt vann, eller eventuelt bruke grønnsåpe. ;)
Det er i alle fall viktig å ikke bruke oljer som harskner! Jeg vet ikke med petroleum, om eventuelt skadelige stoffene blir i treet. Googla nå, og ser at du får renset parafinolje på apotek, bl.a. De skal stå litt etter at man har gnidd dem inn. Og man må fortsette å gni inn til det ikke trekker mere, sånn at flaten blir vannavstøtende. Når man i tillegg bruker trespon til slutt, så blir faktisk treet så godt som blankt! Mye bedre enn med fint sandpapir, faktisk!
Joda, har hørt det der med harskning jeg også... samtidig brukte jeg billig solsikkeolje på en IKEA skittentøy-kasse som har stått på badet i 7 år (mettet den en gang til etter 2-3 år) og det har ennå ikke luktet harskt av den. :) Kanskje industrielle matoljer kan ha sitt bruksområde også. :D
Har saltkar og -kopper innsatt med linfrøolje og de er veldig blanke og fine (men blir ikke vasket med såpevann heller).
Tipper at det blir bra uansett hva man velger - bare ikke overdriv med zalo. Og - om de blir styggere igjen så er det jo bare å pusse litt og gjenta behandlingen etter en god vask.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.