< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Lillemy71 sa for siden:

Ser at du har fått mange gode forslag allerede, men Ikea har hatt en olje som de anbefaler til skjærefjøler og benkeplater. Jeg har brukt denne på skjærefjølen min og den fungerer godt. Må jo gjenta det med jevne mellomrom men ikke så ofte. Tipper at diverse malerbutikker/hobbybutikker sikkert også har noe å anbefale.

smgj sa for siden:

Vi fikk satt inn en benk med noe sånt engang. En bolle kan nok funke, men rommet som benken sto i luktet gatekjøkken i ukevis... :eek: Dessverre husker jeg ikke hva voksen het. Det var en voks beregnet for kjøkkenbenker (og matlagingsområder)...

Edit: presisering - voksen vi brukte var voks for kjøkkenbenker, men IKKE kjøpt hos IKEA. Jeg kjenner dessverre ikke merke/navn på "gatekjøkkenvoksen".

Marella77 sa for siden:

Skulle gjerne gitt deg svar, men har desverre ingen anelse...

Marella77 sa for siden:

Noen som vet???

smgj sa for siden:

Jeg tipper de er ultrapasturisert siden de har lengre holdbarhet. Jeg er generelt skeptisk til sånne prosesser med tanke på at vi nok er tilpasset melk i mest mulig ubehandlet form. Pappa tålte f.eks melk fra tanken, men ikke pasturisert og homogenisert melk. så jeg er rett og slett usikker på om det som slike prosesser gjør med melka gjør at den er like lett å håndtere for kroppen som melk i mest mulig naturlig form. Så for min del er jeg som sagt mistenksom mot "evig" holdbar melk. Med eller uten laktose.

www.melk.no/meieribibliotek/meierileksikon/melk/sotmelk/faktaark/laktoseredusert-lettmelk/

Supera sa for siden:

Ett pussetips for å få den så glatt som mulig er å pusse mens den er fuktig. Altså når busta er reist. Når busta så legger seg igjen så får du enda glattere overflate.

Jeg brukte nylig oljen til IKEA på spisebordet mitt. Den var ca luktfri.

Supera sa for siden:

Har du så mye igjen da? Men hva med fettfaste? Det er noe Atkins anbefalte hvis man hadde et langvarig platå. 100g fett, 15g protein og 10g karbohydrat.

Kanskje sa for siden:

Jeg har tannlege skrekk. Panikk for å ligge bak i stolen, bli holdt nede, og for smertene i munnen. Da kan jeg både sparke bite og slå.
I vår så greide de å få overtalt meg til å fikse tre hull nede. og jeg skulle BARE ta en sprøyte som skulle bedøve hele underkjeven. Joda. Den var så vond at jeg ulte som en ulv hele tiden mens den ble satt og et halvt minutt etterpå. Det gjorde vanvittig vondt !! Og den bedøvelsen de hadde på tannkjøttet hjalp ikke noe. :eek:

Noen mnd etter så begynte det å ise når jeg drakk , langs disse tre jekslene. Men jeg har holdt ut, og prøvd å overse det.

Men nå er det nok ikke tvil - oppdagde i julen en intens stikkende smerte når jeg drikker og spiser på den siden. Så det er nok et nytt hull. :eek:

Da sa da jeg var der sist at jeg holder på å få huller oppe også.

Problemet nå er at jeg ikke våger tilbake !! Jeg blir helt kvalm og begynner nesten å grine, når jeg tenker på det, at jeg en gang MÅ fikse dette.

Om to uker skal jeg ta en operasjon, og er nå livredd for å bli smittet av noen så jeg blir syk og alt blir avlyst. Så jeg holder meg hjemme, og ungår å oppsøke steder med masse mennesker.

Dette tannlegekontoret har folk inn og ut hele dagene, og det er sikkert fullt av smittestoffer i luften. Så det er vel et sted jeg bør unngå nå rett flr operasjon, så jeg ikke blir smittet. Men så er det kanskje ikke så lett etter operasjonen heller, å komme seg ut og til tannlege, og da er det også farlig å bli smittet av noe så jeg blir syk.

Men siden denne tannlegeskrekken gjør at jeg får panikk ved å tenke på å ligge i den stolen og få vondt - så lurer jeg på hva alternativene er.

Skulle ønske de bare kunne dope meg ned med noe så jeg ikke kjennte hva de gjorde, og så kunne de fikse opp i alt som må gjøres. Sånn at jeg slipper å lide og slipper angsten.

Går det an å bli dopet? og hvor må jeg da tro? og hva koster noe slikt ? Nærmeste by blir Bergen, Må vel være noen der som kan ordne opp i munnen min ?

Huff, kjenner meg rett og slett redd, og kvalm, fordi jeg vet at noe er galt i munnen min :(

Noen som kan berolige meg :confused:

langaard sa for siden:

Finn en tannlege som bruker lystgass, det kurerte min skrekk:klem:

mereo sa for siden:

Jeg har blitt "dopa ned" alle gangen jeg har trekt tenner..
(Høres ut som om jeg har gjort det mye, men det er nesten fakta)..
Så det er fult mulig. Vanlig tannlege har den muligheten. Rett og slett si det som det er du har tannlegeskrekk, vil ikke tannlegen høre på deg bør du bytte tannlege.

Kanskje sa for siden:

Lystgass, hvordan virker det?

Sitter og søker på nettet om tannlegeskrekk, og kjennte at det var like før jeg begynte å grine :hylgrine:, da jeg leste at noen beskrev en ikke så hyggelig opplevelse i tannlegestolen. :hylgrine: Jeg er rett og slett livredd :( Hvis jeg hører på folk som snakker om tannlege, eller det er på tv - så får jeg faktisk noen grusomme drømmer om natten etterpå.

langaard sa for siden:

Lystgass gjør at du slapper helt av, blir litt rusa rett og slett:)

mereo sa for siden:

Lystgass fungerte ikke på meg..
Fikk noe piller i stedet (vival tror jeg)..

Blei greit fjønn av dem også, måtte bli henta for de lot meg ikke gå de 200 meterene jeg hadde å gå hjem ;)

Kanskje sa for siden:

Kan man få narkose, og så bare gjør de alt på en gang ?

Kanutten sa for siden:

:klem:
Og jeg kan sovne av i tannlegestolen... Slapper av som om det var DEN spaen selv om det var rotfylling! :eek:

mereo sa for siden:

Skal ikke se bort i fra at du faktisk kan få det også :) Hvis det er virkelig ille :)

Carisma sa for siden:

Min tannlege bruker elektrisk bedøvelse... Et apparat han setter inntil tanna også snakker en svensk dame i bakgrunnen til man er bedøvd :D veldig sært og veldig effektivt! Og ikke vondt i det hele tatt. Jeg har høy toleransegrense for bedøvelse og trenger alltid halvannen dose, noe jeg må gi beskjed om hver gang.

mereo sa for siden:

Jeg ler litt nå, for jeg hadde sikekrt død på meg av latterkrampe av den dama.. :P

Kanskje sa for siden:

Jeg er livredd jeg at det skal gjøre vondt.

Da de hadde bedøvd meg sist, og jeg egentlig ikke kjennte noe - så lå jeg helt stiv i stolen og bare ventet på at det skulle gjøre vondt. Glemte å puste, så jeg ble helt svimmel innimellom, Måtte se på magen om den faktisk bevegde seg og at jeg pustet.

Og etter at den sprøyten gjorde noe sånn inni H vondt - så har jeg jo blitt enda reddere :-(

vaskeklut sa for siden:

Haha, i påska da jeg skulle trekke betent visdomstann fikk jeg flunipam (synonympreparatet til rohypnol, visstnok :eek: kitt, kan du bekrefte eller avkrefte dette? :o), og haha!!! det er det sykeste noen gang. jeg fikk beskjed på forhånd om at jeg måtte ha med meg noen, så sambo ble med. etter jeg heiv innpå pilla så ble jeg jo sløvere og sløvere naturlig nok. Fra jeg satte meg i stolen og til jeg ble sakte geleida ut til sambo igjen trodde jeg det hadde gått 15 min. Det hadde i virkeligheten gått 1,5 time :rolleyes: Also: jeg har noia for tanntrekking. Skikkelig noia. Jeg husker at jeg syntes det faktisk var fascinerende! "åååh, se! der kommer det blod ut i slangen!" "hm? han hakker i tanna? kult." :lol:

Kanskje: du må spørre tannlegen om de tilbyr dop/gass. Om ikke så får du finne en annen tannlege :ja:

vaskeklut sa for siden:

Om du kjenner noe i hele tatt, så si i fra med en gang! Jeg får hauger og lass av bedøvelse, fordi jeg har så lav smerteterskel. :ja: Sprøyta stikker litt først, men det er mye greiere med ett stikk enn å kjenne tanna bli røska ut :o

smgj sa for siden:

Kanskje - jeg er enig med resten om at du må finne en flink tannlege som tar skrekken din på alvor. Da vil kanskje vedkommende ha noen forslag til hvordan du kan redusere skrekken også - for det blir jo lett sånn at man går for lenge uten å besøke tannlegen, og vips har skaden blitt så stor at det blir mye jobb og mer skrekk....

Kanskje det går an å få hjelp av en hypnoseterapeut i tillegg til en god tannlege?

elien sa for siden:

Jeg har kjempe tannlege skrekk, å det har gjort utslag i dårlige tenner. Har ikke en eneste igjen:eek: Selv om det høres brutalt ut med protese i så "ung" alder så klarte jeg å ha mine egne lenger enn min mor, veldig mye arvelig belastet med dårlige tenner. Å det beste av alt nå er at jeg er smertefri i munnen:p

Full protese både opp og nede. Den nede er bare imidlertidig, skal på sikt få to implantat til å feste den nede.

Der jeg går nå i Stavanger har de tilbud om full narkose, det skal jeg ha når implantaet ska inn.

Rekner med de store byer har en med behandling i narkose, men det kan ved enkelte tannlegekontor være litt ventetid med behandling i narkose

Rin sa for siden:

Jeg har heldigvis greid å unngå å utvikle ren tannlegeskrekk, men jeg er også veldig redd for at det skal gjøre vondt. Dette mye fordi jeg, i likhet med sikkert mange andre, ble aldeles traumatisert av skoletannleger som ikke gadd å bedøve for å borre når det var "bare litt"... :cool: Og så hadde jeg veldig mye hull i tennene som barn, så dette hendte jo dessverre ofte. Etter grunnskolen dro jeg ikke til tannlege på mange år, nettopp fordi jeg var redd, men så fikk jeg et dytt med å komme meg dit, og fikk oppleve at å være voksen hos tannlegen faktisk er noe helt annet.

Nå drar jeg til kontroll to ganger i året nettopp fordi jeg er redd for at noe skal gå galt inni gapet, har trukket ganske så mange tenner fjeg ikke hadde plass til - uten at det har gjort vondt eller vært skummelt - og til og med en rotfylling har jeg fått. Jeg innleder alltid med "Hei, jeg er redd for at det skal gjøre vondt, og jeg trenger kanskje ekstra bedøvelse". Min nåværende tannlege så forskrekket på meg da jeg sa det, og sa "Jamen det skal jo aldri gjøre vondt!" :)

Jeg kjenner flere som har brukt lystgass, og disse magiske ikke-sprøytebedøvelsene som Carisma beskriver har jeg også hørt mye bra om. I tillegg så finnes det garantert i Bergen en tannlege eller et tannlegesenter som har spesialisert seg på nettopp dette med tannlegeskrekk...

Kanskje sa for siden:

Puh, kjenner jeg blir litt lettere til sinns nå.

Hos kommunetannlegen her jeg bor har de ikke noen alternativer enn å ligge der våken og få sprøyte. Jeg var innom to ganger bare for å prøve stolen, snakke med de, se på utstyret osv før jeg skulle borre. MEN, den sprøyten som var så vond, forsterket liksom skrekken min. For nå vet jeg jo at det fremdeles er vondt å få bedøvelse. Og det tok rundt 15 sekunder å sette den. Vi sjekket ca tid før hun gjorde det. Og det var grusomt lange 15 sekunder mens jeg ulte som en ulv i en saksefelle!! Det stakk hoder inn døren som måpte, fordi jeg hylte sånn. Men det var så sinnsykt vondt at jeg greide ikke tie.

Må nok til bergen og sjekke der hva de kan tilby, Og så koster det sikkert en formue.

Kitt sa for siden:

Tannbehandling i narkose er det nok mest barn som får og det gjør de vel bare på tannlegehøyskolen, så vidt jeg vet!
Min tannlege bruker samme bedøvelse som Carisma sin. En slags elektronisk dubbeditt osm kun bedøver den tannen tannelgen skal jobbe med og ikke halve ansiktet!
Det gjør minimalt vondt, om noe, og bedøvelsen er ute temmelig fort!
Klart det er litt dyrere enn vanlig, gammeldags bedøvelse, men det var ikke snakk om mange kronene så vidt jeg husker!

Derosm du skal ha en annen operasjon, bør du ha vært hos tannelgen først! Bakterier går i blodet og kan skape problemer uansett hva slags operasjon du skal ha. Tannlegen min var veldig streng på at jeg måtte få ordnet tannen som trengte rotfylling i god tid før min GBP- operasjon!

Kanskje sa for siden:

Da skal jeg sjekke ut det med elektronisk bedøvelse. Kanskje det redder meg :)

Huff, det er bare to uker til jeg skal ha en operasjon, og jeg tviler på at jeg rekker å få fikset noe på den tiden. Men jeg får iallefall kvinne meg opp til å våge å få noen til å se på det iallefall. Huff :-( Jeg er en kjempepyse. :rodme:

smgj sa for siden:

Se her - her er ett senter med kompetanse både på lystgass og tannlegeskrekk i Bergen.
www.rosenkrantztannlegesenter.no/BEHANDLINGER_ArticlesList_3.aspx
Så det finnes nok muligheter. Er man så skrekkslagen som du er ville jeg nok ha gått til et sånt sted til redselen var under kontroll før jeg eventuelt prøvde en "vanlig" tannlege igjen. Jeg var redd, men ikke så ille som deg etter en kommunal skoletannlegeidiot... og jeg kom vel fram til at det var bedre å gå halvårlig og gjøre lite, enn å la det gå lang tid, bli vondt og dyrt... Nå er heldigvis all kvikksølv ute og de siste 10 årene har jeg bare hatt mindre og mindre styr etter at tannlegen min har hjulpet meg å komme fram til rett hygiene for min del, og etter at kostholdet ble bedre & jeg mindre syk. Rart - da jeg la om til lavkarbo og mer naturlig mat samt begynte med den gjærede kålen min fikk jeg mye mindre tannstein. Og jeg har hatt ekstremt mye av sorten...

Photobscura sa for siden:

Hva er det med skoletannleger, egentlig? Jeg har jo knapt hatt hull i tennene, men min trakk ei tann på meg uten bedøvelse da jeg skulle ha regulering ...
Uansett, søstera mi har det akkurat sånn som deg. Hun får narkose. Om det er vanlig, vet jeg ikke, men ingen får henne inn på et tannlegekontor på noen annen måte! Hun har lett for å få hull også.

Til dere som har reflukssyndrom: Er det vanlig å få tungt seigt slim i halsen/svelget når dere har spist? Sånn som nesten ikke går an å svelge ned?

Kanskje sa for siden:

Finner ikke noe når jeg søker på elektrisk bedøvelse. Og på elektronisk bedøvelse får jeg opp noen treff på dansk. Her bruker man også sprøyte men dosen reguleres elektronisk. Da er jeg jo like langt siden jeg er redd nålen :(

Men om du skal finne en ny tannlege i Bergen, kan du ikke ringe rundt og høre hvem som har dette, da? Det eksisterer jo åpenbart. :)

Carisma sa for siden:

Her er infoen på sidene hos min tannlege:
www.tannlege-svendsrud.no/Vare_tjenester/Ny_teknologi/Bedovelse/

vaskeklut sa for siden:

Jeg har det ikke, tror jeg! Antar det er såpass at man ikke unngår å merke det, som du tenker på? Det har jeg ikke, men skal ha det i hodet og komme tilbake til deg om jeg legger merke til noe :ja:

Carisma sa for siden:

Jeg får det. Har vel forsåvidt ikke reflukssyndrom, bare kødden magesyre... :o det slimet legger seg også som et hardt lokk i ganen i løpet av natten, som jeg må plukke bort på morgenen.

Det er helt umulig å ikke legge merke til, ja. Kommer alltid når jeg spiser noe fastere enn ... vann. :p Det er litt som etter man har kasta opp, eller når man er på slutten av en forkjølelse, tror jeg?! Det forsvinner etter en stund.

Eeeep! Det er nok ikke det jeg snakker om, da. Dette er helt klart/gjennomsiktig slim som ikke blir hardt eller noe, og kun kommer etter inntak av mat. Begynte å skje etter at jeg opererte spiserøret. Har blitt verre og verre. Somac hjelper heller ikke på akkurat dette.

Carisma sa for siden:

Har aldri sjekket fargen, men det er som du beskriver over. Og det blir liggende over mandlene på en måte, så når jeg sover og puster med munnen tørker det liksom, og legger seg i ganen. Det løser seg opp igjen om jeg drikker vann, men jeg må skrape med tannbørsten for å få bort alt.

Huff, det hørtes fælt ut. Men det forsvinner jo etter en stund hos meg, og kommer som sagt kun mens/rett etter jeg har spist. Jeg kan uansett aldri legge meg rett etter at jeg har spist, for da våkner jeg opp med ekstreme reflukser, så jeg kan ikke si at jeg vet om det blir sånn. Men det tror jeg ikke.

gha sa for siden:

Hei, eg bur i Bergen og har fått god hjelp for min tannlegeskrekk hjå denne tannlegen: www.tannlegenydal.no/tannbehandlingsfrykt Og som du ser er ho ekspert på tannlegeskrekk!! Dei kan sikkert også hjelpa ulike typar bedøvelse.

Lykke til!

vaskeklut sa for siden:

Photo: legger merke til at jeg har litt slim konstant som må svelges vekk, og akkurat nå har jeg en del refluks, så mye mulig det er sammenheng der. men tror ikke det henger sammen med maten.

langaard sa for siden:

Har ganske ofte kramper i fot og legg:mad: Jeg tar magnesiumtilskudd, 600mg om kvelden, er det mulig at kroppen min ikke tar det opp:confused:

Kanutten sa for siden:

Jeg har ofte krampe UNDER foten, i fotbuen, uansett hvor mye magnesium jeg knasker. Dessuten opplevde jeg noe rart i går natt og i natt. Musklene i føttene spente seg og slappet av med en varighet på ca 20 sek. Det skjedde flere ganger selv om jeg var våken og konsentrerte meg om å slappe av.
Det var ala sånn strømtrening,,,, :o

Yrla sa for siden:

Kaliummagel kan også føre til kramper. Og det er ikke bare magnesiummangelen i og for seg men ubalanse mellom kalsium og magnesium som fører til krampe. Spiser man mye ost får man i seg mye kalsium og kalsiumtilskudd er unødvendig.

smgj sa for siden:

Dersom dere tar magnesium bør dere lese på typen. Er det -oksid så tas bare ca 5% opp... Bytt ut med magnesiumsitrat eller andre magnesium[...]-at-typer, eller en form for magnesiumcaps (blandet type) uten for mye -oksid.

Og i tillegg til det Yrla skriver vil jeg si at ost faktisk inneholder en del k2 (mer enn andre melkeprodukter) - et vitamin som er ekstremt viktig for å få kalsiumen ut av blodbanen og inn i beina. :)

Yrla sa for siden:

takk til deg og andre som har svart meg.

Yrla sa for siden:

Det fører til blodsukkerstigning fordi det som er for mye omdannes til glukose (som blir blodsukker) og blir brukt som energikilde i hjernen ved lavkarbo og andre steder ved behov for energi (f.eks hvis man er på PSMF).

Catwoman sa for siden:

Jeg havna jo på sjukhus i Karlstad i romjula, og fikk med sjukinntyg (sykemelding) derfra. Men holder dette? Eller må min norske fastlege skrive ut også? Veit at det er spesielle regler innenfor Norden, og atter spesielle regler innenfor EU..

Kitt sa for siden:

Hvor lang sykemelding fikk du, da?
Innenfor de første 16 dagene er det jo arbeidsgiver som betaler sykepenger, så det er vel først utover det det spiller noen rolle!
Uansett bør du nok ta kontakt med fastlegen her for evnt oppfølging!

Carisma sa for siden:

Dette er ganske privat, men det begynner å bli så irriterende at jeg må gjøre noe.
Etter at jeg fikk kobberspiral får jeg et veldig vondt sår på kjønnslepper når jeg har mensen.... Kan det være noe jeg reagerer på i spiralen?
Har fått stereoidkrem av legen, men den funker ikke på det. Bakteriedrepende salve ( brulidine) hjelper heldigvis endel. Men utrolig irriterende at det dukker opp igjen så jevnlig!
Bør jeg fjerne spiralen for å se om det hjelper?

Kitt sa for siden:

Det du bør gjøre først er å be legen ta en prøve av såret og sjekke hva det kan være!
Sår som bare dukker opp under mensen, kan være så mangt!

nellie sa for siden:

Går det an å være sykemeldt fra f.eks skolen, men ikke jobben? Og går det an å være sykemeldt fra en jobb og ikke en annen?

Kanutten sa for siden:

Ja :ja:

nellie sa for siden:

Er det veldig komplisert?

Kanutten sa for siden:

Neida. Du må bare oppgi på sykemeldinga hvilken jobb du trenger sykemelding for.

nellie sa for siden:

Okei, thanks. Trenger egentlig bare sykemelding for skolen i noen uker.. Også fra en jobb for denne helgen, bare.. Synes det er så ekkelt å gå til legen og be om sykemelding.. Ihvertfall når det er så innvikla som det er. Hvorfor vil man ha sykemelding fra skolen og ikke fra jobb, liksom. Men legen vet jo alt som foregår og sånt, så hun ville vel helst at jeg skulle komme og få sykemelding fra alt, for flere måneder siden.:p

Carisma sa for siden:

Har gjort det (utrolig nok! :D), men fikk som sagt bare kortisonkrem/stereoidkrem. Og den funker ikke. I følge henne var det bare et kontaktsår, men det er rart det dukker opp så jevnlig. Det har nok med fuktighet å gjøre, men var aldri sånn før spiralen.

Kanutten sa for siden:

:rodme: Sambo merker at mensen min er rett rundt hjørnet før jeg selv merker det. For han blir nemlig sår på snoppen etter sex rett før mensen. Jeg bruker også kobberspiral.

Lillemy71 sa for siden:

Ehhh hørtes ekkelt ut. Jeg bruker en flytende olje og den lukter bare litt "oljete" og ikke noe spesielt når man holder på. Kjenner ikke noe særlig lukt etterpå og den skjærefjøla er diger og jeg sauser den godt inn. Vet andre også som har brukt Ikea sine greier til kjøkkenbenken og har aldri lagt merke til noe lukt.

Kanutten sa for siden:

Jeg brukte noe bievoks til mine kokser. Funket perfekt og er ikke skummelt.

smgj sa for siden:

Jeg diskuterte kobberspiral som en mulighet for hormon"fri" prevensjon, men han anbefalte det ikke siden en av "bivirkningene" det økte kobbernivået (ja, man tar opp litt) kan ha er forsterket irritabillitet... og det er noe jeg kan ha nok av uten hjelp... :rodme:

Kanskje sa for siden:

Hadde en diskusjon her om dagen, hvor ble diskutert om det var det samme hva man drakk. Jeg har hørt at det er vann som er tingen. Vann skal rense kroppen og nyrene. Om man drikker 2 liter kaffe om dagen, eller saft, eller brus, eller te så er vel ikke dette like bra som å drikke vann? Eller har det ikke noe å si hva man drikker så lenge man drikker ?

vaskeklut sa for siden:

Jeg har ikke fakta, men jeg føler meg absolutt best når den største prosentandelen av det jeg drikker er rent vann! Og om det er bare kaffe/te med koffein i så føler jeg meg helt råtten.

Kitt sa for siden:

All væske teller i et væskeregnskap, men hva som er BRA for deg å drikke er en helt annen diskusjon!
Dersom målet er å få i seg så og så mye væske, spiller hva man drikker liten rolle, vann, melk, saft, brus, te, kaffe, juice.............. så lenge det ikke er alkohol med i bildet.
Alkohol virker inn på det antidiuretiske hormonet(ikke- tiss hormonet) i kroppen og med fører at man mister mer væske enn man tilfører. Kaffe og te har en tendens til å "renne tvert igjennem", men tar ikke med seg mer væske enn det tilfører!

Kanskje sa for siden:

Men kan te virke skadelig inn på noe vis? Jeg er veldig glad i te og drikker gjerne 2-3 krus om dagen. Bruker suketter og ikke sukker.

Carisma sa for siden:

Hvorfor har ikke menn dårlig samvittighet? Hvorfor er det bare vi som f.eks må bekymre oss over familien, helsa, vekta, jobben osv?

Smalasussie sa for siden:

Jeg lurer på en ting! Nå som jeg har lagt om livsstilen min til lavkarbo, og kutta sjokoladen heeeelt ut, kan jeg begynne så smått å spise dette igjen etterhvert...?

Hva snakker du om? De fleste menn jeg kjenner bra med samvittighet, enkelte langt mer enn de har godt av (akkurat som folk flest, altså). Eller ... snakker du om noen in particular, kanskje ...?

Carisma sa for siden:

Det kommer vel an på om du vil bli tjukk igjen eller ikke.... ;)

Nei, menn generelt. F.eks det å spise hva de vil uten å bekymre seg for vekt, hva de rundt syns o.l. Eller å ikke la avisskriveriene om hvor grusomt barnehage er for småbarn gå inn over seg. Den type ting.

akas sa for siden:

Jeg har fjernet gips på en fot (onsdag) etter tre uker, og tok av det elastiske bindet av foten nå i dag. Den er hoven og litt blå (som forventet), men huden er veldig tørr. Er det noe jeg kan gjøre med hovenhet og tørrhet? Prøvde en vanlig fuktighetskrem, men vet ikke om det hjelper, og våger ikke smøre på operasjons-såret. Har ikke fått noen instruksjoner om hva jeg skal gjøre.

Tror vi kjenner helt forskjellige menn (og kvinner, kanskje også?!). Men jeg tror også at du bekymrer deg mer og maler større skrekkbilder enn noen andre jeg vet om ...! :o

Kitt sa for siden:

Etter 3 uker er alt groddd og du kan vaske og smøre som du vil! Tror ikke man pleier å gi instruksjoner om vanlig vasking, liksom!:p
Jeg ville begynt forsiktig og vasket/skrubbet foten med en klut før jeg smurte på en feit fuktighetskrem. Du må nok gjenta dette noen ganger før all den gamle, tørre huden blir borte.
Hovenheten bør blir borte sakte, men sikkert, etter som du belaster mer og mer! Overdriver du, vil foten bli mer hoven og vond igjen. Lytt til kroppens signaler når det gjelder dette. Den vet ofte best selv! ;)
God bedring og lykke til fremover!:)

Kitt sa for siden:

Jeg tror bare de rent generelt har lettere for å ikke tenke så mye! Gubben min tar lettere på ting og lar seg ikke slå i gulvt av et lite tilbakeslag, men det betyr ikke at han ikke bryr seg eller ikke kan plages av samvittighet innimellom!
Og hvorfor skal han bekymre seg og ha dårlig samvittighet? Jeg klarer det som regel for oss begge!;)

akas sa for siden:

Takk. Kitt! :klem:

Carisma sa for siden:

Ti min i grønnsåpebad. Det er desinfisferende på såret også!

smgj sa for siden:

Helt naturlig. Livmortappen synker ned i skjeden fram mot mensen og hever seg opp mot eggløsningen, om jeg husker riktig. Den endrer også konsistens i løpet av syklusen.
www.pernille.info/livmortappen.htm
Brukes som ett av tegnene i noen av metodene for Naturlig FamiliePlanlegging. :)

akas sa for siden:

Takk, Carisma! Da skal grønnsåpen fram! :klem:

Kanskje sa for siden:

Men kan te virke skadelig inn på noe vis? Jeg er veldig glad i te og drikker gjerne 2-3 krus om dagen. Bruker suketter og ikke sukker
?

Kitt sa for siden:

Neida! Ikke i så små mengder!
Det noen vel mener er skadeligst, er nok sukettene! ;)

smgj sa for siden:

Tjah... lever du på "bare te" og velger te fra områder med mye fluor i jorda kan det nok bremse stoffskiftet.

Men vil vel ikke si at 2-3 krus er noen stor mengde, jeg da... Drikker gjerne 6-10 krus selv. (Da grønn te eller urtete og gjerne litt tynn.)

TrillTrall sa for siden:

Jeg drikker nå fort 1-1,5 liter te om dagen jeg da... :o Men da jeg oppdaget Iherb sluttet jeg å bruke suketter, men gikk over til stevia og nå er jo stevia tilgjengelige på norske helsekostbutikker også. :)

Lava sa for siden:

Prøver meg her, siden jeg har fått svar på masse rart før. :p

Før jul kjøpte jeg fot-varmer til min mor, en slik man setter begge føttene oppi, og kan velge mellom varme og massasje, evt begge, aner ikke.

Poenget er at mor ikke kommer til å bruke den, og jeg sa jeg kunne ta det og gi henne pengene den kostet. Men, ikke finner jeg den på siden til Enklere liv, og ikke kommer jeg inn på hotmail som var adressen jeg brukte ved kjøp. Og ikke har de noe "logg inn og se hva du har kjøpt før" heller.

Så, hvis noen har kjøpt en slik fot-varmer fra Enklere Liv, og husker prisen, er jeg meget takknemlig for svar. Vi skal nemlig bytte gave imorgen... ha ha ha NOT!

Trenger da å vite prisen på denne

Lemen sa for siden:

Bla i katalogen deres, du finner link på forsiden på nettet. På side 48 er der to fotvarmere, så kan du se om det er en av de du kjøpte.

Lava sa for siden:

Har prøvd, den er ikke å finne! rister på hodet har lett alt jeg er god for, og kvitteringen er helt borte.

Lava sa for siden:

ÅÅ min kjære sønn har klart det!! :heia: Den koster 699,- :)

Jeg bladde i katalog før, men fant ikke den jeg ville ha. :p

Carisma sa for siden:

Hva er forskjellen på qigong og yoga? Har man noen styrkefordeler av qigong, eller er det bare meditasjon?
Det er ikke noe yoga her jeg bor, men det lokale senteret har av alle ting qigong-timer.

Sanney sa for siden:

qi gong ble kalt aktiv avspenning pa senteret jeg var pa. er vel ingen styrke i det hele tatt, det er mer bevegelse og balanse, og pust.

Rin sa for siden:

Tja. Quigong anbefales ofte for oss ME-syke, så det er vel et hint om at det ikke akkurat er mye aktiv trening av muskler eller noe annet involvert. :cool: Såvidt jeg vet handler det om et knippe forskjellige posisjoner, og mye arbeid med åndedrett.

(Jeg har aldri greid å finne et egnet lokalt tilbud, så har ikke førstehåndserfaring, dessverre.)

smgj sa for siden:

Quigong er sakte bevegelse og fokus av rolig, dyp pust til bevegelsene. Det er mikroskopisk mer aktivt enn yoga, (jeg har aldri prøvd "ordentlig" yoga, så det er mulig jeg tar feil), og bevegelsene er rolig, drømmeaktige (slow-mo). Jeg syntes det var veldig deilig. Ikke noe spente muskler (med mindre du gikk inn for en mer aktiv, thai-chi-liknende variant) og for meg fungerte det som "meditasjon i bevegelse"... Man lærer å puste til bevegelse, og bevegelsene kan i sin tur brukes til å roe og sentrere pusten.
Avspennende.

senka sa for siden:

Jeg lurer på om jeg må steke alle vaflene på en gang eller vafelrøre
kan stå i kjøleskapet til neste dag.Det haster med svar,tusen takk:)

Lemen sa for siden:

Vaffelrøre kan fint stå en dag eller to i kjøleskap. Bare røre i den litt før du steker resten, og evt. spe den litt mer ut om den har tyknet. :)

Kanutten sa for siden:

Den kan stå i kjøleskapet i flere dager!

senka sa for siden:

Tusen,tusen takk til Lemon og Kanutten for så raskt svar.
Dere er så effektive :):)

Kanutten sa for siden:

Vaffelrøre er fin å fryse ned i melkekartonger. Ta ut av frysern, tin, ha oppi litt væske, tett igjen pakken og rist godt. Da et det bare å helle rett oppi jernet.

senka sa for siden:

Det har gjort da jeg jobbet,fordi jeg lagde masse,men tenkte det ikke går
med lavkarbo vaffler,flott takk så mye.:):)

BenteR sa for siden:

Jeg trener Qigong daglig, og til og med min skranglete kropp klarer det, og det gir meg den tøyingen i ledd, sener og muskler som jeg trenger, i tillegg har jeg stort utbytte av puste-øvelsene.
Yoga var jeg ivrigere på før jeg ble syk; nå klarer ikke kroppen min og utføre mange av øvelsene lenger.
Tai chi er også deilig, og jeg liker det på gode dager, men sånn til vanlig er Qigong tingen for meg.

vaskeklut sa for siden:

Jeg var med på qigong på jobb i dag. det vaaar uhm. deilig for pusten, men flere av øvelsene var ikke helt min greie. men pusteteknikkene var deilige! vi er så heldige å ha tilbud om det hver tirsdag :ja:

Er det verdt å betale tusen kroner for å få rensa laptopen for støv og møkk? Mista litt haka da jeg spurte i en datasjappe rett ved meg, men jeg aner jo ikke hva som er standardpris. Samt at jeg er den heldige eier av en HP pavillion, som virker til å være den mest avanserte pc-en ever å ta fra hverandre ...

Gerd sa for siden:

jeg har også Hp-maskin, og betaler ganske mye for å få rensa den. Husker ikke sikkert hva det kosta, kan sjekke kvittering på jobb i morra :ja:
datamannen her sier også at det er ei maskin som må demonteres helt for å komme til skikkelig :ja:

Ah. Ja, gjerne det til sammenligning! Jeg hadde jo liksom tenkt å skru den opp selv, for på min gamle fra Dell var det bare å skru opp typ seks skruer under, og så bare vippe opp tastaturet og støvsuge i vei. Jeg kom så langt som å skru opp alle skruer, og sette meg ned og se en instruksjonsvideo på youtube, og fikk så prestasjonsangst at jeg bare skrudde i alle skruene igjen. :D

Lemen sa for siden:

Hmmm... Rense pc'n? Er det noe man bør gjøre? Eller må gjøre? Det har jeg aldri gjort...

Den går så fullstendig varm at det ikke går an å gjøre annet enn å surfe forsiktig på den. ;) Og den er ikke mer enn et par år gammel, heller. Ettersom jeg både har katt og røyker inne, så er nok mine pc-er langt mer utsatte enn de som gjør ingen av delene. Men i tillegg til å støvsuge litt over tastaturet og rillene der det kommer luft ut med jevne mellomrom, så det kan det visst lønne seg å gjøre det innimellom. Den slags var jo langt enklere å gjøre selv med de stasjonære ... Jeg må uansett få den åpnet, det kan også hende at det er vifta.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.