Takk for svar, da lar jeg det bare være inntil videre. ;) Min gikk også lett varm, men det har bedret seg betraktelig etter jeg sluttet å sette den rett i sofaen, men fikk den opp på et stativ, slik at det kommer luft under den. :)
Ikke på et underlag som loer, eller har mye hybelkaniner da alt dette drar seg inn i vifta etter hvert (typisk fra katter, klær eller strikking) og
På et underlag som tillater luft å flyte fritt inn i inntaket. Dette kan være på sidene, eller ofte, under... :( De som er under er lette å dekke når pc'en står på fanget, mens maskinen som oftest har små føtter som gjør at dette ikke er et problem på et flatt, hardt underlag.
nei, alt som skal gjøres av en "pc-fikser" har en skyhøy pris. jeg skulle bytte en veeeldig enkel ting en gang og fikk beskjed om at det var en timespris på 1500,- :eek: ....
så en tusenlapp for at de skal plukke fra hverandre, rengjøre og sette sammen igjen er ikke uvanlig.
spørs om ikke rensen er verdt pengene da ja. du kaaan jo spørre om de samtidig kan se om de ser slitasje på noen deler i tilfelle det er noe med det og som gjør at pc-en din er grumpy... så vet du ev. hva det er og slipper ny sjekk og kan bare be om bytting av x ved en anledning. bare kaster forslag ut i lufta her :ja:
Du kjenner ikke noen i bransjen eventuelt på en høgskole/VGS innen fagfeltet da. Det der er vanligvis ikke noe "hokus-pookus" for folk som har skrudd litt før...
Det har jeg aldri gjort! Bare ventet til det første strøket er ordentlig tørt! Og vingalssene på hytta har holdt seg pene i 10 år, så noe må jeg ha gjort riktig! ;)
Angående denne influensaen som går, er det nok å føle seg rar i magen og veldig trøtt? Poden og jeg har hatt det slik en uke. Det er liksom vondtrart i magen på en måte jeg aldri har kjent før. Poden kaldsvetter i tillegg. Vi spiser lite fordi tanken på mat frister ikke.
Hvor lang tid kan man minimum vente med å begynne trening etter et brista ribbein? Kardio går vel greit så fort det ikke gjør vondt lenger, men hva med styrke?
Jeg knakk to ribbein for endel år siden. Det tok laaaaaang tid før jeg klarte belaste. Ti år senere ble jeg gravid og poden i magen klarte jammen meg sparke opp bruddet! Går det virkelig an? Det var de to nederste ribbene.
Jeg brista ribbeinet på samme måte for fire år siden. Ganske nøyaktig på dagen for fire år siden.:p Lurer på om det er fordi at jeg har skoliose.. Skjer på den siden hvor ting er litt trøkka sammen. Og når jeg sitter og hoster..
Den gangen var det vondt i litt over ei uke. Ikke vondt når det skjedde, men dagen etter var det jævlig også ble det mye bedre i løpet av 2-3 dager.
Gummi-dingsen kan du trekke av og, tja, skylle? Jeg fant ut at det energiøkonomiserende alternativet var å kjøpe 5-pakninger med sånne på ebay ("camelbak bite valve" eller noe sånt) og bytte ut regelmessig. :o Flaska har tålt oppvaskmaskin greit - men greit å skylle etterpå for å være sikker på at det ikke er såperester igjen inni der, seff.
Når man er rettighetspasient og garantert utredning/behandling fra en avdeling /sykdomsområde, er fristen overholdt om man i stedet sendes til en annen avdeling/annen sykdomsutredning?
Jeg er rettighetspasient og har rett på hjelp fra endokrinologisk Rikshospitalet innen 27.januar, men blir i stedet innlagt på gastroenterologisk?
Betyr det at jeg da "bruker opp" retten til utredning med tanke på endokronolgiske sykdommer?
Vurderer og ringe sykehuset i morgen og spør hvorfor de sender meg til annen utredning....
Etter mye tankevirksomhet har eldstemann endelig funnet ut at han har lyst til å studere til å bli marinbiolog. Undrenes tid er ikke forbi! Men han mangler biologi og matte (R1) fra videregående. Han har funnet ut at de har et sommerkurs med fagene på Høyskolen i Ålesund, men da må han ta fag der. Han har sett på medisinsk og marint årsstudium her, og er villig til å ta det første året der for å komme videre. Det kan være en start på en bachelor i biologi.
Jeg har søkt opp og ned i mente etter (sommer)kurs i Bio 1 og 2 + matte R1, men enten er de veldig dyre, langt borte, osv. Så slo det meg, kanskje vet noen her på forumet om liknende? De har mattekurset som nettkurs ved UiA, men det koster over 10 000,-!
Hva med sonans eller disse andre private gymnasene?
Sjekk også universitetet i Bergen. Sambo har studert fiskeoppdrett(!) der, og det er mange fag felles med marinbiologi. På universitet er det vel ofte enklere å mikse og sette sammen egne fag enn på høyskolene.
Øh? Jeg er 44 år og har former så det holder og bruker glatt str. 14/16 i Devold sine barne-trøyer. L svømmer jeg i. At en normalvokst 11-åring ikke kommer inn i voksentøy i str L har jeg vondt for å tro.
Arbeidsulltøyet til Janus kommer garantert i stooore størrelser, men da snakker vi nok om ulltøy for digre arbeidskarer og jeg vet ikke om de selges i butikk eller kun direkte til firmaer. Send dem en mail og spør?
Janus har jeg liten personlig erfaring med, men Lille Gubben bruker str L i vanlige ulltrøyer derfra og han er normalstor over skuldrene. Mulig at damestørrelsene er veldig smale? Det er jo helt idiotisk.
Fordi ull puster og regulerer temperaturen din så du er passe temperert hele tiden. :) Med mindre du prøver å sove i ullundertøy midt på sommeren på Kreta eller noe sånt da... ;)
Jeg bestemte meg også for å tro på ulltråden rundt ankelen. Hadde til og med rosa :) men det hjalp dessverre ingenting.
Når krampebeina mine finner på å trøble med meg, så hjelper ingenting annet enn å stå opp og trave rundt.
Jeg tar magnesiumtabletter daglig, og hvis det skulle finne på å bli helt forferdelig grusomt, så må jeg ty til paralgin forte og glovarm dusj.
Det er nok av kjerringråd. Jeg ble rådet til å drikke Tonic Water pga. innhold av kinin. Bananer pga. innhold av kalium og sikkert mange andre råd.
Kramper er visst ikke farlig, og ikke noe å gjøre med, men det kan sannelig være ille i blant. Føler med dere andre som sliter med teite krampebein.
Vet mamma har kjøpt Devold sitt arbeids-ullundertøy til seg selv, og hun bruker str 2-3XL. Hun kjøpte på Devold-utsalg.
Ellers kjøpte jeg selv en vanlig herreskjorte i XXL fra Devold på en sportsbutikk da jeg trengte str. 56, det fungerte fint. Veldig tøyelig stoff i de, dessuten hadde jeg noe over, så var ingen som så at det satt litt stramt. ;)
Når vi snakker om ull... Hva er egentlig forskjellen på sommerull og vinterull? Junior har noe undertøy i sommerull, men usikker på om jeg kan bruke det nå på vinteren?
Etter hver jul med juleplanter, får jeg fluer i stua. Ser det kravler i flere potter, (herlig)! Noen som VET hvordan man blir kvitt de? Har kastet noen planter, men det er noen jeg ønsker å beholde!
Ønsker ikke div. kjærringråd som ingen har prøvd, men lurer på om det er noen som har personlig erfaring med å bli kvitt de fluene...
:) Blir glad om noen vet råd :)
Jeg er litt hysterisk på en del ting, så jeg lurer på om dette er meg som er hysterisk, eller om det er min mann som er sløv... hehe...
Vi har en gårdsplass med helling rett nedefor. Rett over vår gårdsplass, kjører det biler, det går folk og så står det biler parkert.
I gårdsplassen vår har vi akkurat fått en tilhenger. Den er ikke sikret, kun parkert. Hvem som helst, barn og voksne kan både ta den, og trille tur med den. Vi hadde en tidligere også, og da tok våre to barn og trillet litt på den en gang vi ikke fulgte med. Det endte i flaks, så alt gikk bra.
Min mann mener jeg er stressa for ingenting. Jeg mener den må bort! hehe... Iallfall sikres eller låses fast på noen måte... Så ikke barna kan trille på den og kjøre den rett på andre folk eller på andre biler...
Du kan i hvert fall legge murstein eller stein foran hjulene. Da vil den ikke trille av bare en liten dytt, og skulle ungene ville gå på tur med den, må de aktivt fjerne 4 steiner først :) Det er litt mer komplisert enn bare å løfte på den og trille avsted.
Finn en butikk som selger provado-tablettene. Trykk ned disse i jorda på ALLE plantene. (Eller løs dem opp i vannet du vanner med.) Hjelper i løpet av 2-3 uker. Kast alle spiselige urter sånn at du ikke spiser dette midlet. Ja, og fjern alt stående vann fra potter og ikke overvann. Hermygglarver trives i for våt jord.
Vill gjetting - sommerulla er mye tynnere enn vinterulla? ;) Om sommerulla er varm nok er det jo ikke noe problem å bruke den om vinteren, det kommer ikke noe ull-politi og tar deg. :D
Fyrer i peisen for andre gang. Er usikker på hvordan jeg skal bruke den. Det er to reguleringsmuligheter. Den ene stangen står det + og - på, så det tipper jeg er hvor mye trekk vi vil ha og derfor hvor mye futt vil vil ha i varmen.
Den andre digsten er jeg er usikker på. Den står helt nederst ved døren. Den kan dras ut ca 1,5 cm. Thats it! Noen som vet?
Gjetter på at den dingsen nederst ved døra regulerer "undertrekken", hvis det er vanskelig å få fyr så åpner du den slik at det kommer luft til fra undersiden og da blir det fart skal du se! :)
Tusen takk. Det var det jeg trodde. Men jeg vet ikke om den skal dras ut eller dyttes inn. Merker ikke noe forskjell inne ovnen ettersom hva jeg gjør... (føler meg veldig smart nå...)
Det er ikke den som åpner nedfallet til askeskuffen? (Sånn er det hos oss... Vi har dog ovnspeis med askeskuff - ikke sikkert det er det som dere har?) Dersom du spar ut asken over i ei bøtte (vær sikker på at du ikke har levende glo) så bør du kunne se i bunnen av ildstedet om det er noe som beveger seg der når du drar ut/inn den nederste.
Om den ruller og treffer noe/noen er det dere som er ansvarlig for skadene. Så det kan bli dyrt å la den stå usikret! Tenk om noen må svinge unna og treffer en fotgjenger f.eks?
Vanskelig å vite om den er varm nok når han som bruker den ikke kan si fra... :o
Joda, det finnes, vi har en sånn på tilhengeren, men jeg tror ikke den forhindrer hengeren i å rulle? Det er en metall-"kasse" som settes over "tappen" som skal gå over kula på hengerfestet og den låses med en hengelås. Om man skal få igjen noe på forsikringen om hengeren blir stjålet tror jeg muligens man må ha en sånn.
kan man få ekstra støtte til medisiner hvis man er permittert? Fikk resept på ny diabetes medisin som kommer til å koste ca 1000 kr mnd med mindre den blir mye billigere når frikortet kommer, og ble permittert 5 timer senere... det blir trangt nok uten medisiner...
Diabetesmedisin går jo på blåresept, og når du når frikort-taket på 2040 kroner så er det gratis etterpå www.helfo.no/privatperson/frikort/Sider/default.aspx
Jeg hentet akkurat ut teststrimler til blodsukkermåleren; 522 kroner i egenandel.
I fjor fikk jeg frikort allerde i slutten av januar; dette året håper jeg at jeg slipper og renne så mye til leger og sykehus, slik at frikort ikke oppnås før februar/mars.
Du kan få medisinen på blå hvitresept. :o
En blå hvitresept betyr at medisin du er avhengig av, omtrent uansett hva det er, kan bli til en blåresept. Det betyr at etter en viss sum koster det ingenting.
tja, jeg punga ut over 700 kr bare idag, og hver pakke victoza koster 520 kr. nar jeg kommer opp i normaldose varer den bare 15 dager. som regel har jeg frikort rundt sommerferien/september. i år får jeg vel frikort allerede i februar/mars. men jeg blir jo permittert allerede ved slutten av januar. da mister jeg hele 8000kr mnd.. da er 520 kr veldig mye. så jeg lurte på om jeg kan få støtte før jeg har fått frikort.
Har alle kvinner morsinstinkt? Sånn at man bare får lyst til å ta små hjelpeløse vesen opp og klemme de inntil seg, og gi kjærlighet og trygghet? Jeg er helt håpløs for tiden, Enten det er valper som gråter eller en liten apeunge på tv. :p.
Det er på en måte ikke medisiner, tror jeg. Det er en behandling i gang satt av en spesialist på et sykehus!
Kan nok hende han må betale egenandel neste runde når han er over 18! Men i overkant av 2000,- for medisiner til over 100 000,- er jo ikke akkurat dyrt, da!
Enig med Rin! Med unntak av steriliseringen, da. ;) Har ikke bestemt meg, og det er ingen krise med noen av utfallene, selv om det ikke opptar meg det grann atm. Dog blir jeg veeeeldig soft i sjela av dyrebabyer: kattunger, f.eks., kan få meg helt ut av balanse! :p Jeg tror dette er like individuelt som det meste annet, egentlig.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.