< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Lemen sa for siden:

Takk for svar, da lar jeg det bare være inntil videre. ;) Min gikk også lett varm, men det har bedret seg betraktelig etter jeg sluttet å sette den rett i sofaen, men fikk den opp på et stativ, slik at det kommer luft under den. :)

Carisma sa for siden:

Jeg skulle akkurat til å si at det ofte er viktigere hva slags underlag den står på enn hva som er inni. På fanget f.eks er ikke bra.

Photobscura sa for siden:

Min står ALLTID på et bord! Utelukkende! Har gjort den tabben der selv, å alltid ha den i sofaen. ;)

smgj sa for siden:

Det viktigste er

1. Ikke på et underlag som loer, eller har mye hybelkaniner da alt dette drar seg inn i vifta etter hvert (typisk fra katter, klær eller strikking) og
  2. På et underlag som tillater luft å flyte fritt inn i inntaket. Dette kan være på sidene, eller ofte, under... :( De som er under er lette å dekke når pc'en står på fanget, mens maskinen som oftest har små føtter som gjør at dette ikke er et problem på et flatt, hardt underlag.

Det er uansett for sent nå, og jeg har tatt de forhåndsregler man kan ta. :) Lurer fortsatt på om det er mye å ta tusen kroner for jobben?

vaskeklut sa for siden:

nei, alt som skal gjøres av en "pc-fikser" har en skyhøy pris. jeg skulle bytte en veeeldig enkel ting en gang og fikk beskjed om at det var en timespris på 1500,- :eek: ....

så en tusenlapp for at de skal plukke fra hverandre, rengjøre og sette sammen igjen er ikke uvanlig.

Gerd sa for siden:

Jeg har rabatt gjennom jobben, men betalte 850 for rens sist :ja:

Ok, takk for svar! Da er det vel verdt det, da! Ny pc av samme kaliber koster vel uansett seks- sju tusen ... :o

vaskeklut sa for siden:

spørs om ikke rensen er verdt pengene da ja. du kaaan jo spørre om de samtidig kan se om de ser slitasje på noen deler i tilfelle det er noe med det og som gjør at pc-en din er grumpy... så vet du ev. hva det er og slipper ny sjekk og kan bare be om bytting av x ved en anledning. bare kaster forslag ut i lufta her :ja:

smgj sa for siden:

Du kjenner ikke noen i bransjen eventuelt på en høgskole/VGS innen fagfeltet da. Det der er vanligvis ikke noe "hokus-pookus" for folk som har skrudd litt før...

Carisma sa for siden:

Har du sjekket med it-avdelingen/brukerstøtten på UiO?

Ja, tenkte på det selv! Kan jo også være vifta

Nope! Eneste jeg kjenner er på sykehus med brukket et eller annet veldig vitalt ... :/

Det har ikke slått meg en gang. Gjør de noe annet enn rene systemgreier knyttet til UiO, a?

vaskeklut sa for siden:

Det kan være veldig ut i fra hvem og når du snakker med de, i hvert fall om de ligner på Orakeltjenesten på NTNU :rolleyes: Skader ikke å spørre da!

Lava sa for siden:

hva heter sangen til kurt nilsen, om june og shitty little town? to sanger?

thessis sa for siden:

Sangen heter: Here she comes

"Have you ever met my friend?
Her name is June
She's a solid piece of work
Brought up in a shitty little town....."

Kanutten sa for siden:

Hvor er det blitt av Hypah?

Kitt sa for siden:

Borte! Fra medlemslisten og alt!

Lich sa for siden:

Det lurte jeg på her en dag også,jeg savner at noen "går litt midt i mot" da blir det litt liv:D Hallo Hypa kom tilbake!

Lillemy71 sa for siden:

Ja det fant jeg også ut i dag da jeg hadde tenkt å sende han en PM :(

Han er vel ikke stengt ute fra forumet?? Så ille var nå ikke flåkjeften :D

Gerd sa for siden:

Nei, han har selv bedt om å bli slettet :)

Gerd sa for siden:

Jeg driver og maler noen telysglass med glassmaling.
De skal tørke i 24 timer før jeg skal brenne de i ovnen.

Men jeg ser at jeg vil ha 2 strøk på. Bør jeg da vente 24 timer før jeg tar på 2. strøket?

Kanutten sa for siden:

Ser han har vært inne som ToreH så da kommer vel han tilbake igjen. Tror vi er mange som satte pris på rappkjeften hans. :ja:

Kitt sa for siden:

Det har jeg aldri gjort! Bare ventet til det første strøket er ordentlig tørt! Og vingalssene på hytta har holdt seg pene i 10 år, så noe må jeg ha gjort riktig! ;)

Gerd sa for siden:

Takk. Det blir vel som med annen maling da :)

Og yess, det er tørt, så da hiver jeg meg rundt å tar 2. strøket :D

Kanutten sa for siden:

Angående denne influensaen som går, er det nok å føle seg rar i magen og veldig trøtt? Poden og jeg har hatt det slik en uke. Det er liksom vondtrart i magen på en måte jeg aldri har kjent før. Poden kaldsvetter i tillegg. Vi spiser lite fordi tanken på mat frister ikke.

Lillemy71 sa for siden:

Har hørt om en del som har det sånn ja og tror det er influensaen, det er ihvertfall noe som går siden flere har det sånn.

God bedring :)

nellie sa for siden:

Hvor lang tid kan man minimum vente med å begynne trening etter et brista ribbein? Kardio går vel greit så fort det ikke gjør vondt lenger, men hva med styrke?

Kitt sa for siden:

Tenker det samme om styrke, jeg da! Så fort du kan gjøre øvelsene uten smerter, er det fritt frem! Er jo "bare" en brist!;)

nellie sa for siden:

Kjennes ut som jeg heller vil brekke skuldra igjen, akkurat nå.:p

Kitt sa for siden:

Da stopper det seg jo selv, på en måte!;)

Desverre tar brist i ribben som regel ganske lang tid.Man er jo liksom nødt til å puste og sånt! :p

Kanutten sa for siden:

Jeg knakk to ribbein for endel år siden. Det tok laaaaaang tid før jeg klarte belaste. Ti år senere ble jeg gravid og poden i magen klarte jammen meg sparke opp bruddet! Går det virkelig an? Det var de to nederste ribbene.

nellie sa for siden:

Ja, mange som får sparket brudd på ribbeina.

Jeg brista ribbeinet på samme måte for fire år siden. Ganske nøyaktig på dagen for fire år siden.:p Lurer på om det er fordi at jeg har skoliose.. Skjer på den siden hvor ting er litt trøkka sammen. Og når jeg sitter og hoster..

Den gangen var det vondt i litt over ei uke. Ikke vondt når det skjedde, men dagen etter var det jævlig også ble det mye bedre i løpet av 2-3 dager.

Men da var jeg gravid og satt på ræva.

vaskeklut sa for siden:

hvordan får jeg løsna og vaska bitedingsen på camelbak-flaska mi? also: tåler flaska oppvaskmaskin?

Rin sa for siden:

Gummi-dingsen kan du trekke av og, tja, skylle? Jeg fant ut at det energiøkonomiserende alternativet var å kjøpe 5-pakninger med sånne på ebay ("camelbak bite valve" eller noe sånt) og bytte ut regelmessig. :o Flaska har tålt oppvaskmaskin greit - men greit å skylle etterpå for å være sikker på at det ikke er såperester igjen inni der, seff.

vaskeklut sa for siden:

oh, smart. hva heter det på engelsk? regner med jeg får litt artige resultater om jeg søker etter "bite thingy" eller lignende :cool:

vaskeklut sa for siden:

nvm, leste litt raskt. så du skrev det nå. takk!

BenteR sa for siden:

Når man er rettighetspasient og garantert utredning/behandling fra en avdeling /sykdomsområde, er fristen overholdt om man i stedet sendes til en annen avdeling/annen sykdomsutredning?
Jeg er rettighetspasient og har rett på hjelp fra endokrinologisk Rikshospitalet innen 27.januar, men blir i stedet innlagt på gastroenterologisk?
Betyr det at jeg da "bruker opp" retten til utredning med tanke på endokronolgiske sykdommer?
Vurderer og ringe sykehuset i morgen og spør hvorfor de sender meg til annen utredning....

ElisaT sa for siden:

Etter mye tankevirksomhet har eldstemann endelig funnet ut at han har lyst til å studere til å bli marinbiolog. Undrenes tid er ikke forbi! Men han mangler biologi og matte (R1) fra videregående. Han har funnet ut at de har et sommerkurs med fagene på Høyskolen i Ålesund, men da må han ta fag der. Han har sett på medisinsk og marint årsstudium her, og er villig til å ta det første året der for å komme videre. Det kan være en start på en bachelor i biologi.

Jeg har søkt opp og ned i mente etter (sommer)kurs i Bio 1 og 2 + matte R1, men enten er de veldig dyre, langt borte, osv. Så slo det meg, kanskje vet noen her på forumet om liknende? De har mattekurset som nettkurs ved UiA, men det koster over 10 000,-!

Carisma sa for siden:

Hva med sonans eller disse andre private gymnasene?

Sjekk også universitetet i Bergen. Sambo har studert fiskeoppdrett(!) der, og det er mange fag felles med marinbiologi. På universitet er det vel ofte enklere å mikse og sette sammen egne fag enn på høyskolene.

vaskeklut sa for siden:

Hvem bestemte at tjukkaser ikke trenger ullundertøy? Jeg skulle hatt et par tre ord med'n :realmad:

Nå vet jeg ikke helt hva du legger i tjukkas-begrepet, men jeg mener bestemt at Eva-serien til Spar Kjøp har ullundertøy i store størrelser!

TrillTrall sa for siden:

Ullundertøy finnes da i store størrelser? Devold har dame opp til XL i alle fall og herre opp til XXL. Janus har dame opp til XXL.

Kitt sa for siden:

Det er da ikke store størrelser! Ikke når de er små i størrelsene og min da 11 år gamle datter ikke kom inn i L!

vaskeklut sa for siden:

Store størrelser meg bak :o Jeg trenger 56+...

vaskeklut sa for siden:

Joo.. Men de er ikke store nok :o:(

TrillTrall sa for siden:

Øh? Jeg er 44 år og har former så det holder og bruker glatt str. 14/16 i Devold sine barne-trøyer. L svømmer jeg i. At en normalvokst 11-åring ikke kommer inn i voksentøy i str L har jeg vondt for å tro.

vaskeklut sa for siden:

har prøvd.. ikkeno resultat..

TrillTrall sa for siden:

Arbeidsulltøyet til Janus kommer garantert i stooore størrelser, men da snakker vi nok om ulltøy for digre arbeidskarer og jeg vet ikke om de selges i butikk eller kun direkte til firmaer. Send dem en mail og spør?

Kitt sa for siden:

Ikke Devold, Janus!
Måtte sende trøyen til min mor, som er svært liten oventil! På Snuppa ble den for trang over skuldrene og puppene!

vaskeklut sa for siden:

har tenkt på det, men hvordan er mannestr over rompa og lårene? det er liksom der det store problemet sitter for min del :o

vaskeklut sa for siden:

det var smart, det skal jeg gjøre!

TrillTrall sa for siden:

Janus har jeg liten personlig erfaring med, men Lille Gubben bruker str L i vanlige ulltrøyer derfra og han er normalstor over skuldrene. Mulig at damestørrelsene er veldig smale? Det er jo helt idiotisk.

Kitt sa for siden:

Aner ikke, gadd ikke prøve mer. Min mor var veldig fornøyd, da! :)

nellie sa for siden:

Apropos ull. Jeg leste et sted at man sover bedre, hvis man sover i ull. Why? Og hvorfor hjelper det å ha en ulltråd rundt ankelen mot kramper?

Nå er jo ull ganske stretchy, da! Men prøv?

TrillTrall sa for siden:

Fordi ull puster og regulerer temperaturen din så du er passe temperert hele tiden. :) Med mindre du prøver å sove i ullundertøy midt på sommeren på Kreta eller noe sånt da... ;)

nellie sa for siden:

Hva med ulltråden rundt ankelen?

vaskeklut sa for siden:

det tror jeg er bs :o

smgj sa for siden:

... fordi man tror det skal hjelpe? (Jeg vet ikke, men jeg har sterk tro på placeboeffekten ;) )

nellie sa for siden:

Jamen det er jo sånn et veldig kjent kjerringråd.:p

vaskeklut sa for siden:

for kjerringråd kan ikke være bs? :p :lol:

nellie sa for siden:

Ganske mange kjerringråd virker jo av en grunn, så det kunne jo være en grunn til at dette funket også. Annet enn at det er placebo.

Dilly sa for siden:

Jeg bestemte meg også for å tro på ulltråden rundt ankelen. Hadde til og med rosa :) men det hjalp dessverre ingenting.
Når krampebeina mine finner på å trøble med meg, så hjelper ingenting annet enn å stå opp og trave rundt.
Jeg tar magnesiumtabletter daglig, og hvis det skulle finne på å bli helt forferdelig grusomt, så må jeg ty til paralgin forte og glovarm dusj.

Det er nok av kjerringråd. Jeg ble rådet til å drikke Tonic Water pga. innhold av kinin. Bananer pga. innhold av kalium og sikkert mange andre råd.

Kramper er visst ikke farlig, og ikke noe å gjøre med, men det kan sannelig være ille i blant. Føler med dere andre som sliter med teite krampebein.

akas sa for siden:

:confused::confused: Hva er bs?:confused: En "ny" forkortning etter mine 13 år i Sverige?

Dilly sa for siden:

Jeg leste det som bull shit :) ?

akas sa for siden:

Å ja!!! DET burde jeg kanskje kommet på! Takk, Dilly! :D

Lemen sa for siden:

Vet mamma har kjøpt Devold sitt arbeids-ullundertøy til seg selv, og hun bruker str 2-3XL. Hun kjøpte på Devold-utsalg.

Ellers kjøpte jeg selv en vanlig herreskjorte i XXL fra Devold på en sportsbutikk da jeg trengte str. 56, det fungerte fint. Veldig tøyelig stoff i de, dessuten hadde jeg noe over, så var ingen som så at det satt litt stramt. ;)

vaskeklut sa for siden:

Den var fin! Det er mer longs jeg trenger, men jeg kan jo dra på felleskjøpet og spørre :)

Carisma sa for siden:

Når vi snakker om ull... Hva er egentlig forskjellen på sommerull og vinterull? Junior har noe undertøy i sommerull, men usikker på om jeg kan bruke det nå på vinteren?

Marella77 sa for siden:

Fluer i plantene:

Etter hver jul med juleplanter, får jeg fluer i stua. Ser det kravler i flere potter, (herlig)! Noen som VET hvordan man blir kvitt de? Har kastet noen planter, men det er noen jeg ønsker å beholde!

Ønsker ikke div. kjærringråd som ingen har prøvd, men lurer på om det er noen som har personlig erfaring med å bli kvitt de fluene...
:) Blir glad om noen vet råd :)

Marella77 sa for siden:

Har et sp.mål til...

Jeg er litt hysterisk på en del ting, så jeg lurer på om dette er meg som er hysterisk, eller om det er min mann som er sløv... hehe...

Vi har en gårdsplass med helling rett nedefor. Rett over vår gårdsplass, kjører det biler, det går folk og så står det biler parkert.

I gårdsplassen vår har vi akkurat fått en tilhenger. Den er ikke sikret, kun parkert. Hvem som helst, barn og voksne kan både ta den, og trille tur med den. Vi hadde en tidligere også, og da tok våre to barn og trillet litt på den en gang vi ikke fulgte med. Det endte i flaks, så alt gikk bra.

Min mann mener jeg er stressa for ingenting. Jeg mener den må bort! hehe... Iallfall sikres eller låses fast på noen måte... Så ikke barna kan trille på den og kjøre den rett på andre folk eller på andre biler...

Hva syns dere? :)

Dietta sa for siden:

Du kan i hvert fall legge murstein eller stein foran hjulene. Da vil den ikke trille av bare en liten dytt, og skulle ungene ville gå på tur med den, må de aktivt fjerne 4 steiner først :) Det er litt mer komplisert enn bare å løfte på den og trille avsted.

smgj sa for siden:

Tipper det kun er tykkelsen det går på.

Finn en butikk som selger provado-tablettene. Trykk ned disse i jorda på ALLE plantene. (Eller løs dem opp i vannet du vanner med.) Hjelper i løpet av 2-3 uker. Kast alle spiselige urter sånn at du ikke spiser dette midlet. Ja, og fjern alt stående vann fra potter og ikke overvann. Hermygglarver trives i for våt jord.

TrillTrall sa for siden:

Vill gjetting - sommerulla er mye tynnere enn vinterulla? ;) Om sommerulla er varm nok er det jo ikke noe problem å bruke den om vinteren, det kommer ikke noe ull-politi og tar deg. :D

Marella77 sa for siden:

Tusen takk for tilbakemeldinger! :)

Nytt spørsmål:

Fyrer i peisen for andre gang. Er usikker på hvordan jeg skal bruke den. Det er to reguleringsmuligheter. Den ene stangen står det + og - på, så det tipper jeg er hvor mye trekk vi vil ha og derfor hvor mye futt vil vil ha i varmen.

Den andre digsten er jeg er usikker på. Den står helt nederst ved døren. Den kan dras ut ca 1,5 cm. Thats it! Noen som vet?

TrillTrall sa for siden:

Gjetter på at den dingsen nederst ved døra regulerer "undertrekken", hvis det er vanskelig å få fyr så åpner du den slik at det kommer luft til fra undersiden og da blir det fart skal du se! :)

Marella77 sa for siden:

Tusen takk. Det var det jeg trodde. Men jeg vet ikke om den skal dras ut eller dyttes inn. Merker ikke noe forskjell inne ovnen ettersom hva jeg gjør... (føler meg veldig smart nå...)

smgj sa for siden:

Det er ikke den som åpner nedfallet til askeskuffen? (Sånn er det hos oss... Vi har dog ovnspeis med askeskuff - ikke sikkert det er det som dere har?) Dersom du spar ut asken over i ei bøtte (vær sikker på at du ikke har levende glo) så bør du kunne se i bunnen av ildstedet om det er noe som beveger seg der når du drar ut/inn den nederste.

TrillTrall sa for siden:

Det kan være som smgj sier, men det kan også tenkes at det er så fullt av aske i ovnen din at det ikke kommer inn luft av den grunn.

Carisma sa for siden:

Om den ruller og treffer noe/noen er det dere som er ansvarlig for skadene. Så det kan bli dyrt å la den stå usikret! Tenk om noen må svinge unna og treffer en fotgjenger f.eks?

Vanskelig å vite om den er varm nok når han som bruker den ikke kan si fra... :o

nellie sa for siden:

Du kjenner på han om han er kald!:)

Kitt sa for siden:

Dere bør kjøpe en lås til nesehjulet som hindrer den i å trille og forhindrer den fra å bli stjålet!

Marella77 sa for siden:

Ovnen er rengjort på fohånd, og ikke brukt på 2 år. Takk for svar :)

Takk, jeg tenkte ikke på den delen!!!

Det skal vi gjøre! Visste ikke at det fantes en sånn lås.

Kjekt med dere her som vet så mye! Min mann bryr seg lite om sånt, så jeg føler meg så hysterisk! ;)

TrillTrall sa for siden:

Joda, det finnes, vi har en sånn på tilhengeren, men jeg tror ikke den forhindrer hengeren i å rulle? Det er en metall-"kasse" som settes over "tappen" som skal gå over kula på hengerfestet og den låses med en hengelås. Om man skal få igjen noe på forsikringen om hengeren blir stjålet tror jeg muligens man må ha en sånn.

smgj sa for siden:

Men... går det ikke bare an å få tak i en wire og en hengelås og "lenke den fast" i nærmeste faste objekt da?

TrillTrall sa for siden:

Det gjør det sikkert, men for sikkerhets skyld ville jeg hørt med forsikringsselskapet med tanke på erstatning ved evt. tyveri. :)

Sanney sa for siden:

kan man få ekstra støtte til medisiner hvis man er permittert? Fikk resept på ny diabetes medisin som kommer til å koste ca 1000 kr mnd med mindre den blir mye billigere når frikortet kommer, og ble permittert 5 timer senere... det blir trangt nok uten medisiner...

BenteR sa for siden:

Diabetesmedisin går jo på blåresept, og når du når frikort-taket på 2040 kroner så er det gratis etterpå
www.helfo.no/privatperson/frikort/Sider/default.aspx
Jeg hentet akkurat ut teststrimler til blodsukkermåleren; 522 kroner i egenandel.
I fjor fikk jeg frikort allerde i slutten av januar; dette året håper jeg at jeg slipper og renne så mye til leger og sykehus, slik at frikort ikke oppnås før februar/mars.

Kanutten sa for siden:

Du kan få medisinen på blå hvitresept. :o
En blå hvitresept betyr at medisin du er avhengig av, omtrent uansett hva det er, kan bli til en blåresept. Det betyr at etter en viss sum koster det ingenting.

Sanney sa for siden:

tja, jeg punga ut over 700 kr bare idag, og hver pakke victoza koster 520 kr. nar jeg kommer opp i normaldose varer den bare 15 dager. som regel har jeg frikort rundt sommerferien/september. i år får jeg vel frikort allerede i februar/mars. men jeg blir jo permittert allerede ved slutten av januar. da mister jeg hele 8000kr mnd.. da er 520 kr veldig mye. så jeg lurte på om jeg kan få støtte før jeg har fått frikort.

Kanutten sa for siden:

Hvorfor er noe unntatt egenandel?
Podens medisin koster 100 000 i året, men han får den gratis? Vi betaler ikke egenandel en gang.

Kanskje sa for siden:

Har alle kvinner morsinstinkt? Sånn at man bare får lyst til å ta små hjelpeløse vesen opp og klemme de inntil seg, og gi kjærlighet og trygghet? Jeg er helt håpløs for tiden, Enten det er valper som gråter eller en liten apeunge på tv. :p.

Kitt sa for siden:

Det er på en måte ikke medisiner, tror jeg. Det er en behandling i gang satt av en spesialist på et sykehus!
Kan nok hende han må betale egenandel neste runde når han er over 18! Men i overkant av 2000,- for medisiner til over 100 000,- er jo ikke akkurat dyrt, da!

Kanutten sa for siden:

Neida, jeg betaler det med glede! Egenandelen altså. :p

Rin sa for siden:

Dette ser ut som et retorisk spørsmål, men svaret er: Nei. Lykkelig sterilisert. :cool:

Enig med Rin! Med unntak av steriliseringen, da. ;) Har ikke bestemt meg, og det er ingen krise med noen av utfallene, selv om det ikke opptar meg det grann atm. Dog blir jeg veeeeldig soft i sjela av dyrebabyer: kattunger, f.eks., kan få meg helt ut av balanse! :p Jeg tror dette er like individuelt som det meste annet, egentlig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.