Alt er relativt. Jeg er nå 80, og synes det er veeeldig smalt, sett i forhold til at jeg har vært 95/100. Fordelen med at den er stram er at den varer mye lenger. Den er ikke "for" stram i mer enn et par ukers samlet bruk, opplever jeg. I løpet av et halvt års tid har jeg den som regel på innerste hakket, om jeg da ikke har mange bh-er å variere med. (Noe jeg sjelden har, ettersom kvalitets-bh'er koster deretter ...)
Du ser forskjell på maskene etter hvert. Har du strikket en rettmaske ser den ut som en V på neste omgang. En vrang maske vil se ut som en -. Dette skjønner du raskt når du strikker litt.
Jeg har hanglet med forkjølelse i halvannen uke nå, og med feber mellom 38 og 39,5. Nå har det gått over til hoste, og i natt sov jeg ca 10 min sammenhengende, resten avbrutt av hostinga. Needless to say er jeg ganske støl nå... Så jeg vet ikke om det er vondt å puste eller bare støl. Problemet er at jeg har fastlege i Oslo, 4 mil fra her jeg bor. Skal bytte, men det gjelder ikke før månedsskiftet. Skal jeg snike meg til å bruke legevakt her på kvelden, eller kan jeg ta noe antibiotika jeg har liggende og se om det funker? Orker ikke en slik natt til.... :rolleyes:
Ikke bruk antibiotika du har liggende. Det er skrevet ut til noe du har hatt før...og du vet ikke omvdet er bakteriellt denne gangen. Kan være virus og da hjelper ikke antibiotika. Bruk legevakten. Be om hoststillende/slimløsende.! Ikke misbruk antibiotika!
Ikke bruk den antibiotikaen du har nei... Må være sikker på at det er bakterier du har, og du bør få diagnose, med rett type og mengde antibiotika skrevet ut til deg. Bruker du den du har så kan du medvirke til at bakteriene blir resistente mot den antibiotikaen senere, hvis det ikke er rett type og mengde (styrke og antall doser og dager). Da blusser det bare opp igjen...
Jeg forstår ikke noe, etter at WIMP ble forandret på. Hvordan går jeg frem for å lage ny spilleliste?
Og før kunne man dra sangene fra høyre, og til de private spillelistene til venstre i margen , det går ikke lenger, for man må høyreklikke sangen og så bla nedover og velge legg til i spilleliste, og så hvilken liste. Var jo mye lettere å bare dra sangen over.
Før kunne man også ha oppe spillelistene sine til venstre, og bla gjennom musikk, og slikt midt på skjermen/ til høyre. Nå vises mine spillelister, i det felte hvor musikken vistes før, og må velge mellom å lete etter musikk, eller ha mine spillelister åpne.
Jeg har canal digital på parabolen nå. Jeg har CI+ CAM rett i TVen og så kortet i der og slipper en ekstra tuner. TVen er tuneren. Det er veldig greit. Har koblet en liten harddisk til TVen og vips så kan den ta opp også. Har bare to fjernkontroller i stua. En til TV og en til hjemme-kinoen med blueray.
Jeg "snylter" på familien min og er på samme abbonement ("TV i et ekstra rom"). Familien hoppet på et tilbud på en TV med viasat og skal nå ha viasat. I butikken påstod de at viasat ikke kan brukes med CI+ CAM og at jeg må ha en egen tuner. Stemmer dette? I så fall grrrr. Da skipper jeg hele viasat og kutter enten ut TV eller får mitt eget abbonement fra canal digital. Finner ikke noe informasjon om viasat kan brukes med CI+ CAM nå. Kan ringe og spørre dem, men lurte på om noen hadde vært borti det her?
Jeg er midt i eksamensmodus og prøver å holde meg unna forumet, men jeg må lure meg inn av og til...
I pendlerhulen min har jeg 2 madrasser på 80 cm med en en stor overmadrass. Problemet er at jeg merker sprekken så godt, selv om jeg har tykk og god overmadrass. Jeg lurer på om noen vet hvor jeg får tak noe som kan "tette" dette? Jeg husker, fra gammelt av, at Nytt og nyttig hadde noe slikt (formet som en T) i katalogen sin, men jeg har ikke funnet noe. Kan noen hjelpe meg :)?
Det morsomme er at jeg var i en butikk i dag og spurte, og da ser fyren i kassa rart på meg og spør om jeg var sammen med noen andre? Nei, svarte jeg, hvordan det? 5 minutter før meg hadde en fyr akkurat spurt om det samme!!!
Tror du det? Kan være verdt et forsøk :). Problemet er ikke at madrassene glir fra hverandre, men overmadrassen min er litt tempuraktig, veldig deilig, men jeg kjenner sprekken godt. Siden jeg stort sett sover alene ender jeg alltid opp i midten...
Er det noen sak :D Jeg har for alt i verden ikke klart å forstå hva det heter, men nå har jeg flust av navn å velge i! Jeg bor nærme både IKEA og Jysk, så nå kan jeg bare glede meg til en god natts søvn.
Strikkeoppskrift! Hva i alle dager skal dette bety? Skjønner ikke anvisningene på fellinga i raglan, her. Hvordan går det opp med all denne fellingen? (Jeg vet jeg har spurt om det før, for jeg har brukt denne oppskriften tidligere, men jeg husker ikke, og nå spør jeg på vegne av noen andre)
"Les hele neste avsnitt før det strikkes videre.
Raglanfelling: Les Strikketips! Det felles 1 m på hver side av alle merketrådene - se Felletips! Fell i hver side på for- og bakstk: I str S strikkes det en omg før fellingene på for- og bakstk begynner. På hver 4.omg: 2-0-0-0-0 ganger, på hver 2.omg: 24-27-28-26-22 ganger og deretter på hver omg: 0-4-5-12-23 ganger.
Fell i hver side på ermene: På hver 2.omg: 25-25-26-27-27 ganger og deretter på hver omg: 5-8-9-10-13 ganger."
Jeg tolker det som at det er gangene for de ulike størrelsene. Strikker du Medium skal du bare bry deg om siffer nr. 2. I Large skal du bare se på siffer nr 3 etc. Så for størrelse M, blir det (om jeg har rett:
Fell i hver side på for- og bakstk: På hver 4.omg: 0 ganger (altså glem denne fellingen!), på hver 2.omg: 27 ganger og deretter på hver omg: 4ganger.
Fell i hver side på ermene: På hver 2.omg: 25 ganger og deretter på hver omg: 8 ganger."
Jamen, det blir jo helt enormt mange fellinger! Blir det ikke? Skjønner jo at tallrekkene representerer de forskjellige størrelsene, altså, det var bare mengden fellinger, kan det være riktig?. :)
Grunnen til at det ikke finnes er at det er solgt ut. Jeg synes jeg finner det hele tiden og skjønner at hun som brukte det ikke går i de samme butikkene som meg. :)
Vel, jeg regnet på det nå, og jeg tror det blir litt vanskelig å felle av 488 masker av 324 og sitte igjen med 80. :p
Edit: Jeg TROR nå, ut fra en kommentar i bloggen (som jeg ikke har sett før nå, gitt!) på siden at det er forskjell på felling på forsiden og baksiden av genseren ... Så da er det vel strengt tatt omtrent halvparten av hva det ser ut som at det skal felles. Norske oppskrifter, altså. Elendig forklart! :realmad:
Såpass, ja? Har kjøpt det en gang for hundre år siden, til å rengjøre negativer med, hadde glemt at det var så dyrt. Trenger å rense laptopen min (og sikkert bytte vifte i samme slengen), den bråker som et uvær, blir glovarm og dør sikkert fem ganger om dagen. (Og er sikkert full av kattehår og tjære. :rolleyes:)
Stakkar lappisen :eek:
Men jo, det er uhyre dyrt for litt luft! Men man trenger heldigvis ikke mye av den. Husk bare å ta ut strømtilførsel og batteri før du begynner å fikle da :cool: :lol:
Jeg har stukket en strikkepinne eller to i støpslet i min veldig tidlige barndom, så jeg har respekt for strøm. :cool:
Det verste er at dette i all hovedsak begynte etter at jeg fikk den igjen fra reparasjon, der de oppdaterte biosen og skiftet ut harddisken. Den bråka noe fra før også, den er jo to år gammel (som vel er typ seksti menneskeår i dataår. :rolleyes:), men nå holder den på som en tåkelur. Arrrg.
Når slutter dere å drikke om kvelden? Tenker på vann, brus osv . Jeg blir sprø av å springe oppe om nettene for å tisse.:sove: Blir jo hele tiden avbrutt i søvnen min.
I natt var jeg oppe klokken 2 - 4 - 6- 8 og 10 for å tisse. :_oy: Våkner av at jeg kjenner jeg virkelig må tisse. Eller våkner av at jeg drømmer om at jeg må tisse. Det er såpass at jeg står opp, for jeg er redd for uhell om jeg fortsetter å sove.:rodme:
:forvirret Det kan vel ikke være normalt å skulle stå opp SEKS ganger for å tisse :confused:
Drikker når jeg føler for å drikke, men om du opplever dette, kan det være fordel å få i deg noe salt før du legger deg, typ noe spekespinke e.l., for å binde opp mer vann i kroppen, sånn at du slipper å måtte springe på do hele natta. Og så klart prøve å begrense væskeinntaket til akkurat så mye du trenger for å ikke være tørst. :)
Sjekke blodsukkeret kanskje?
Det siste jeg gjør før jeg legger meg er og drikke et stort glass vann, og det er kanskje to ganger i året jeg trenger og opp og tisse, men i tiden før jeg ble diagnotisert med diabetes drakk jeg som en svamp og urinerte som en helt døgnet rundt. Fikk i ettertid vite at dette er klassisk ved høyt blodsukker.
Jeg tok direkte på kontakten jeg skulle dra ut da plastdekselet falt av en gang..:cool: Farfar hadde jo gitt beskjed om at jeg måtte ta ut kontakten :rolleyes:
Eeeep!
Men det er klart. Jeg skrur ikke opp en laptop som er kobla til, eller for guds skyld på! Sist jeg rensa inne i en pc koblet jeg til og med batteriet fra, just in case. ;)
Forsøkt med hårføner? Ikke sikkert det trengs komprimert luft hvis man bare skal rense for støv generellt. Eller kan du ta den med til datakjeden eller lignende og spørre om de har luft og kan blåse i den. Ikke lever den inn, men bare få gjort det sånn over disk. De pleier å gjøre det gratis.
Jaså! Jeg har nemlig også problemet med at jeg er oppe for å tisse stadig vekk om natta. Men jeg drikker ikke spesielt mye på dagtid, teite meg. Så da blir jeg naturlig nok tørst om kvelden :rolleyes: Spiser gjerne kveldsmat ganske seint (blir gjerne sulten sånn i elleve, halv tolvtida) og medisinen min skal helst tas sammen/etter mat. Hvor mye koster det for en sånn billig blodsukkermåler sånn ca? Og er de til å stole på, de billige?
Hårføner?! Det skal sjelden stort til for å føkke til komponenter da. Varmen fra en hårføner ville ikke jeg stolt på at ikke ødela noe. Spesielt ikke rett før eksamen.
Hårføner? :eek: Det er da ikke nok styrke i en hårføner, som dessuten er for stor til å komme til. Heh. Nei, tror ikke det.
Jeg kjøpte den fra en nettbutikk ... i fucking Kongsvinger. Og jeg her forstått det sånn at du vet litt om info"care"? ;) Har en kompis som skal kikke på vifta, men det er ikke noen hjerneoperasjon å fjerne støvet fra inni en laptop. :)
Alle mine har jeg fått gratis på apoteket, det er teststrimlene som er dyre og du trenger resept til. Det følger ti teststrimler med måleren. Aner ikke om man betaler litt for en måler om man ikke sier fra at man har diabetes og er på jakt etter en ny måler.....
Målerne er i dag omtrent like gode uansett merke. For meg som stikker meg ofte, er det faktisk lansetten jeg er mest opptatt av. Stikker man seg 12-15 ganger hver dag, så er det greitt med en snill "stikker".
Jeg har både FreeStyle Lite og OneTouch Ultra Easy.
One Touch har de beste "stikkerne" men Free Style har det største displayet.
På de fleste apotek kan du få sjekket blodsukkeret gratis forresten.
Okai, takk BenteR! Men om jeg måler blodsukkeret mitt på apoteket så vil jo ikke det si såå mye om det jeg har før jeg legger meg? Am I Right? Forsåvidt, apoteket borti gata her har åpent til tolv, men gidder ikke gå dit i kjølig luft om kveldene før jeg skal sove og så våkne av lufta for å få målt altså :o
Problemet er kanskje at jeg drikker for lite om dagen. Og så blir det gjerne noen kopper te, og annet om ettermiddagen og kvelden, jeg er ikke spesielt tørst. Drikker nok sikkert alt for lite enn hva jeg burde. Men det er jo utrolig rart at alt dette bare spyles ut av meg om natten. Holder liksom ikke en gang, men annenhver time, holder på å bli sprø noen ganger :eek:
Hvis jeg drikker en del på dagtid, så får jeg samme greien med at jeg må tisse ofte, og det føles fort fullt og ubehagelig i blæren. Og er man på farten så er jo dette veldig upraktisk. Sikkert derfor jeg drikker lite, og så blir der mer om ettermiddag kveld.
Men skal prøve en stund å stoppe drikkingen før. Hvor lang tid bruker det gjennom systemet tro til blæren?
Jeg tok det for gitt at alle hadde sånn kaldluftknapp på føneren :o
Joda, det er nok kraft i den. Hvis du skrur opp maskinen og blåser litt i kroker og kriker fjerner den løst støv og kattehår osv, eller hvertfall samler det så du får det ut.
Du trenger ikke ha kjøpt den på den databutikken du evt går til. Bare lat som du kommer til å levere den der til rep om blåsinga ikke funker. "jeg tester og kommer tilbake for å få sett nærmere på det evt" funker alltid :ja: Jeg gjorde det med jobbmaskinen min på datakjeden på Stovner fordi sjefen var for gjerrig til å kjøpe komprimert luft :o
Man får gratis blodsukkermålere på nettet, bare google abbot free style, og så følger det med teststrimler som BenteR sier. Teststrimler får du også kjøpt billigere på nettet. På apoteket er de svindyre.
Har kaldluftknapp, men jeg prøvde med føner på den gamle maskina, og kom ikke skikkelig til, og det var som sagt ikke kraft nok, syntes jeg. Men med en del fikling med q-tip så gikk det da. Nå tenkte jeg på at jeg trenger komprimert luft uansett, for jeg skal melde meg inn i fotoklubben til studentersamfunnet sånn at jeg får tilgang til mørkerom, og jeg har en mengde gamle negativer, så to fluer i en smekk!
Prøv trykkeriet på UiO hvis du trenger å få renset pcen raskt, der har de garantert komprimert luft, og kanskje får du "låne" litt? Jeg var en tur på UiA og fikk tatt en rens på min maskin :).
Støvsuger pleier å hjelpe dersom du får løs dotten. Spesielt om du har et sånt smalt munnstykke til støvsugeren sånn at lufta får god fart. Prøv både over luft inntaket/vifta og "utblåsningen". Og du kan holde for det ene hullet mens du støvsuger over det andre for å få ekstra godt gjennomsug.
Om du åpner den for å rense bør du også sjekke at CPUen er godt skrudd fast. (Min løsna nemlig delvis etter kjøring til jobb daglig og da ble pc'en veldig raskt varm. Hjalp veldig å støvsuge og skru den godt til igjen.)
OG med katt eller tepper eller ullklær i huset så bør du A L D R I sette fra deg pc'en på golvet når den går... den suger nemlig inn all lo som beveger seg langs gulvet.
Trykkeriet? :confused: Er ikke noe trykkeri på på UiO, så vidt jeg vet? Hva tenker du på? Vi har jo Houston, men de jobber vel mest med systemer og sånn. Nå er det mulig jeg må skifte vifta også, skal som sagt få en kompis til å kikke på. :)
Har ikke noe smalt munnstykke, nei. Har faktisk kikka etter det, sånne kjempetynne munnstykker du kan sette på støvsugeren og gå over tastaturet med, men ikke funnet noe. Jeg støvsuger med spjeldet oppe i åpningene rundt vifta hver gang jeg støvsuger ellers, men det holder ikke. PC-en står alltid på et bord, og fraktes ikke noen steder. :) Det med CPU-en var et godt tips! :) (Særlig med tanke på at særlig dette med kræsj begynte etter at jeg fikk den igjen fra infocare ... :o)
Har ingen begrensninger på det. Drikker ofte rett før jeg legger meg, jeg. Da jeg var liten fikk jeg ikke lov til å drikke rett før jeg la meg. Ikke fordi jeg hadde et problem med det, men fordi moren min hadde et problem med det og trodde at det gjaldt alle.
Trenger man resept på strimler nå? Jeg kjøpte strimler for to år siden. Hadde man resept så fikk man dem billigere. Men man fikk kjøpt dem uten resept.
Ikke nå lenger... Tror det var for mange lavkarbere som ville måle blodsukkret. ;) Nå må man ha diabetes for å få gratis.
Jeg regner med at du tenker på noe annet enn cpu siden det er prosessoren og står på en sokkel. Kanskje det er vifta PÅ cpuen du tenker på? Hvis den er vifteavkjølt da.
Jeg tenker på CPU/prosessor, ja... Det var DEN som løsna hos meg. Husk at det som regel også er temperaturmåler koblet til CPU'en (og kjølepasta mellom CPU og sokkel for å lede bort varme) så om det svikter her vil viftene dras igang, selv om det ikke er egen CPU-vifte. Jeg har da gått ut ifra at vi snakker om bærbar her, og de har som regel ikke dedikerte cpu-vifter.
Se om du finner noe her? Jeg kjøpte nylig sånn børste-munnstykke til min støvsuger, var i postkassa i løpet av 3-4 dager og det passa perfekt. :) Bare mål diameteren på røret på støvsugeren din og bestill rett størrelse.
Har en liten kattepus (se profilbildet), som er snart 5 mnd. Hentet henne hos dyrebeskyttelsen her når hun var 3 mnd. inntil 2-3 uker siden var alt perfekt, hun virket storfornøyd og frisk. Men de siste 2-3 ukene har hun holdt på med noe som høres ut som uling, mye og ofte. Leker med henne, koser, etc. Hun får ordentlig mat, har tilgang på vann flere steder etc. Begynner å bli et problem da jeg jobber hjemmefra og hun er konstant i denne "ule-modusen", samtidig som hun hopper og spretter rundt arbeidspulten. Er en tur til veterinæren en ide? Eller burde jeg bare stenge henne ute fra kontoret når jeg jobber? Hjertet smelter jo helt når denne skapningen setter i sine lange såre ul...
P.S; vet ikke om dette er riktig tråd :confused:
Signerer de andre; på tide og kastrere.
Vi kastrerte vår ca fem måneder gamle pusefrøken, også fra dyrebeskyttelsen, nå på mandag. Hun var frisk som ei fele allerede etter noen timer, og hadde man ikke sett det fine arret, ville man aldri trodd at hun ble kastrert, vaksinert og chippet for seks dager siden.
Lykke til!
Det heter noe annet enn kastrering og sterilisering når man tar hele stasen (livmor og eggstokker (?) og hele sulamitten), men jeg husker aldri ordet, men det var det jeg mente ja. :) Jeg tror ikke noen dyrleger bare kutter egglederne på hunnkatter, de tar alt, gjør de ikke det da?
Vet noen om oppkrift på tova kjærestevotter ?
Har googlet, men fant bare en oppskrift på tova. Skal i garnbutikk på onsdag, så jeg spør der, men det kunne jo hende noen viste om noen.
Hun er innekatt til hun er sterilisert, som anbefales å gjøre mellom 6-9 mnd. Men ja, er hun kjønnsmoden nå så kan det være lurt å ta en telefon til veterinæren ihvertfall. Har forsåvidt lyst på kattunger, men ikke på en så ung katt, dessuten er det så mange små hos dyrebeskyttelsen rundt omkring. :) Takker masse for raske svar!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.