Bønna200 sa for siden:
Men hvorfor derfor atte? :p Lysten har heldigvis begynt å blekne litt nå. ;)
Bønna200 sa for siden:
Men hvorfor derfor atte? :p Lysten har heldigvis begynt å blekne litt nå. ;)
Dietta sa for siden:
Kanskje du har smugtittet på troika-oppskriften til Mariann ?????
Troika er godt :ja:
Jeg lagde lavkarbo trioka til jul for 3 år siden. Brukte sukkerfri marsipan og bringebær geleen til Eldorado. Himmel - det var godt :sikle:
Bønna200 sa for siden:
Nei, det kom bare som lyn fra klar himmel. Må jo være minst fem år siden jeg spiste Troika, så jeg skjønner ikke helt hva som skjedde. ;)
Men nå erlysten heeeelt borte og vi skal ha kyllinglasagne. Mye bedre! :D
Dietta sa for siden:
Jeg lurer på om det kommer sukkerfri marsipan søtet med stevia jeg :confused:
Liker ikke å bruke den med maltitol, selv om den er veldig god. Har liksom ikke fått til å lage skikkelig sukkerfri marsipan selv synes jeg :mad:
terry sa for siden:
Flott tips! Takker så mye. Hvis legene anbefaler den må den vel være bra.
Photobscura sa for siden:
Fordi du er klinke hakke gal! Troika er nasty shit, ass! :_oy:
Bønna200 sa for siden:
:eek: Jeg tar den til meg. Siden jeg er så enig... :D
vaskeklut sa for siden:
:eek: vet ikke om jeg tør møte deg nå, bønna :eek:
Bønna200 sa for siden:
Nei, pass deg nå!
vaskeklut sa for siden:
:eek:
Du er helt enig! Du vil ikke ha troika. :D Troika smaker helt grusomt! Hvem i alle dager kom på å kombinere sjokolade med sånn ekkel gelé! :eek: (Jeg mener det seriøst, altså. Men innser at jeg bedriver omvendt psykologi i ditt tilfelle. :p)
Bønna200 sa for siden:
Nåh kommer jeg og tar deg!!! :w00t:
Neida, kluten min. Jeg sa skal være så snill mot deg atte! :)
Zillah sa for siden:
Det er vel ellers fordi alle gode ting er tre.
Nokon som veit om det går an å gå til ein anna lege enn fastlegen, for å få helseattest (syn, hørsel og trur vi tok BT sist eg fikk slik)?
Mitt legekontor har veldig bryskt avvist meg. Legen min er ikkje tilgjengeleg (på månadsvis, tenker eg. Har ikkje fått time med eigen lege på fleire år...), turnuslegen deira har ikkje kontortid på min fridag, og alle andre dagar tar dei ikkje inn anna enn ø.hj etter kl 12/13, og dessutan er helseattestar overhodet ikkje ein prioritet.
Det er viktig for meg naturlegvis, sjølv om eg forstår at det ikkje kjem i same kategori som hjarteinfarkt.
Kitt sa for siden:
Tenker umiddelbart at du bør bytte lege og legekontor ASAP (dvs om du gjør det i dag, gjelder det fra 1/12). En helseattest ER ofte viktig for mange ting, feks jobben, så det bør slett ikke avvises. Sønnen fikk time dagen etter på sitt legekontor. Han skulle på reise med jobben 3 dager senere og kunne ikke vente. Ikke noe problem, og der er de egentlig litt sære!:p
Og dt bør jo være en lege somkjenner deg litt, som skriver ut noe sånt egentlig. Ellers kan du jo bare la være å fortelle om ting etc.
smgj sa for siden:
Jeg synes dette enten høres ut som et legekontor som er så underbemannet at det medfører problemer for deg som kunde - eller at de rett og slett har en holdning som ikke er helt bra. Jeg hadde nok sett meg om etter en annen fastlege dersom det er mulig. (Du kan gi, og lese vurderinger av leger på legelisten.no. Ta innleggene med en klype salt siden de er anonyme, men de er likevel leseverdige.)
I verste fall må du forsøke en privatlege? Jeg regner med de også kan gi helseattester, men det er jo absolutt en fordel med en kjent lege.
Bønna200 sa for siden:
Jeg svarte deg i går, men oppdaga tilfeldig i dag at det jeg egentlig svarte på var venninna min sin sms, som kom akkurat da jeg begynte å skrive innlegget. :eek: Jeg må seriøst slutte å skravle på nett når jeg er trøtt. :lol: :rodme:
vaskeklut sa for siden:
Hvor har jeg gjort av den attesten jeg ikke finner? :o
Bønna200 sa for siden:
I håndklæskapet. :ja:
vaskeklut sa for siden:
lyspære
Uhm ... Får man fortsatt medisiner på blåresept gratis selv om man ikke har frikort? Plutselig husker jeg ikke, og frikortet mitt har forsvunnet ...
Bønna200 sa for siden:
Vi får det ikke gratis, hvert fall. :nei:
Men det er egenandel eller noe sånt, da? Tok ut en schwær dose metformin sist, så jeg husker ikke om jeg betalte (men så hadde jeg muligens fortsatt frikortet mitt ...), og nå skal jeg begynne på noen andre medisiner, men vet ikke om jeg får anledning til å betale for dem før over helga. Sukk.
Bønna200 sa for siden:
Ja, det er egenandel. :) Jeg betaler vel 27 kroner for levaxinen min, tror jeg. Ikke høye beløp, altså. Men gubben må betale 500 kroner per gang for sin medisin, så jeg tror det er forskjell på hva du skal ha. Egenandel er det uansett. :)
smgj sa for siden:
Nei, du må betale egenandelen av blåresepten fram til du eventuelt kvalifiserer for frikort.
Ja, ok. Har som sagt frikort. Det er bare blitt borte ... :o
smgj sa for siden:
Hmmm... legekontorene ser jo det på personnr, tror jeg? Kanskje det er sånn på apotek også?
vaskeklut sa for siden:
Men, du kan da bare ringe HELFO og be om et nytt et? Dessuten, om du henter ut medusinen din på samme apotek som sist så skal de ha registrert det allerede og du skal i teorien ikke behøve å vise det fram :ja:
Kitt sa for siden:
Var akkurat det jeg skulle si! Samme apotek- kjede har det registrert!:)
Dette er en helt ny medisin. Med det sagt er det på tide å hente ut mer metformin også, så om det er registrert på den medisinen, så kan det jo hende at det funker for den nye også! Og, ja. Jeg skal ringe Helfo og be om nytt, men det hadde vært veldig ok å få denne medisinen fortest mulig ...
elien sa for siden:
Vis en betaler egenandel på medisiner og annet som går under frikortet etter en har fått frikortet så får en det tilbake igjen fra Helfo, men det tar bare litt tid.
Har gjort det selv flere ganger:)
Elin
Ja, det stemmer jo.
Kitt sa for siden:
Spiller ingen rolle om det er samme medisin eller ikke. Er registrert på deg, frikortet, ikke på medisinen din! Dessuten skal de vel ha stemplet/skrevet på metformin resepten at du har frikort for 2012! ;)
Kanutten sa for siden:
Det finnes faktisk noe som heter frikorttrlefonen; tlf 815 70050, her kan de bekrefte frikortet ditt. Hvis du har frikortet registrert en plass kan det hende at det også finnes i e-reseptdstabasen.
Carisma sa for siden:
Jeg trodde ikke du trengte frikort lenger, at alt sånt gikk automatisk? Da jeg tok ut en hel haug med blodfortynnende i fjor betalte jeg litt for første uttaket og neste gang kikke da bare på skjermen og så ja, du betaler ikke noe du. Jeg hadde aldri noe fysisk kort på det. Var forskjellige apotek og forskjellige kjeder.
Kitt sa for siden:
Man må ha frikortet de aller fleste steder, men det som er nytt, er at man ikke trenger å sende inne kvitteringene. Frikortet kommer automatisk i posten når du har gått over grensen. Har du betalt for mye, kommer de automatisk tilbake.:D
nellie sa for siden:
Noen som vet om noen skikkelig fin kalenderapp til android?
Marella77 sa for siden:
Nå har jeg lagt foccacia-deig, lagt den i form, tatt på parmesan, salt, rosmarin og olje. Jeg skulle akkurat til å sette den i ovnen, da det slo meg at den er sikkert best nystekt. Så hva tror dere er best, å steke den nå og evt ettervarme den,
eller la hele formen/deigen stå i kjøleskapet til jeg skal steke den om noen timer?
Dietta sa for siden:
Jeg lager min litt på forhånd jeg (greit å spare tid), så min er bestandig kald når jeg serverer den. Så fremt du ikke har noe spesielt ønske som at den skal være varm, hadde jeg stekt den nå :)
langaard sa for siden:
Hva slags farge skal jeg ha på bh under lett gjennomsiktig hvit bluse, når antrekket ellers er sort:confused:
Bønna200 sa for siden:
Jeg hørte en gang at rødt ikke synes gjennom hvitt. Men har ikke prøvd det ut, for jeg er jo The woman in black. ;)
Dietta sa for siden:
Hvit blonde eller hudfarget kanskje :confused: Avhengig av om du synes det er greit at bh'n synes, eller vil skjule den.
Dietta sa for siden:
Meet the woman in red :D (Har kjøpt meg rød kåpe)
Kitt sa for siden:
Aner ikke, derfor skyr jeg slike plagg! Blir liksom aldri komfortabel med at undertøyet syns!
Eller kanten på det mørke skjørtet osv!:p
Ziltoidia sa for siden:
Jeg bruker en ganske fin widget som heter "Agenda widget". Den tar seg litt bedre ut enn den som fulgte med telefonen min.
Huldr sa for siden:
Hudfarget, hvis du ikke vil at det skal synes! Hvit synes veldig godt, tror i grunnen alle andre farger gjø9r det også :)langaard sa for siden:
Hmmm.. tenke tenke:o Bhåen er fin den da :p (både den sorte og den hvite:D)
Bor i nordland også da, og her viser vi det meste:eek:
Dietta sa for siden:
Hvit blondebh under tynn/gjennomsiktig overdel er lekkert det :ja:
Tror ikke jeg ville ha valgt sort.
Men, er overdelen gjennomsiktig fordi den er "hullete", eller fordi stoffet er tynt ?
langaard sa for siden:
Stoffet er tyyynt:)
Dietta sa for siden:
Da hadde jeg gått for hvit blonde, det er sexy. Og siden dere der norafor viser det meste :p blir det helt topp.
Regner med at det er julebordet du nevnte i en annen tråd ?
(Hvis det er 80-årslag eller barnedåp hadde jeg nok holdt meg til hudfarget ;))
langaard sa for siden:
80årsdag eller ikke, her i nord takker vi for alt som kan "lyse" opp i hverdagen:D
Satser på hvite blonder, så får det gå som det går:D
Dietta sa for siden:
Det går så bra atte :klem:
langaard sa for siden:
Snuskemora mi:suss:
Dietta sa for siden:
Snuskemor - det var et nytt uttrykk for meg. Regner med at det er et typisk Nord-norsk uttrykk :confused:
Burde kanskje vite det jeg da, siden farsslekta er nordfra :o
langaard sa for siden:
Snuskemor, betyr: fineste jenta:love:
Dietta sa for siden:
Aha - jeg lærer. Tusen takk gode venn :love:
Sanney sa for siden:
snuskete her i sør betyr jo noe helt annet :D
Dietta sa for siden:
Jepp, det har du helt rett i :lol:
Har dere jenter ikke journaler eller noe sånt å snuske i i stedet? ;)
Carisma sa for siden:
syns det blir mye snusk (:D) i nesten alle tråder for tida.... :cool:
Dietta sa for siden:
Dietta sniker seg ut og snusker et heeelt annet sted :p
Er det forresten noen her som har erfaring med vedfyrt badestamp ?
Gerd sa for siden:
Kan man farge frottè? f.eks handklær/vaskekluter?
Kanutten sa for siden:
:ja: Best resultat hvis det er ren bomull.
Dietta sa for siden:
Det går helt fint, har gjort det meg godt resultat :ja:
Mulig du kan oppleve litt fargeforskjell hvis det er handklær med aplikasjoner/pynt som er sydd på da.
langaard sa for siden:
Ja, det kan du:ja: (husk salt, da)
Gerd sa for siden:
Flott. Har en del lyse stygge, men like gode handklær jeg kunne tenke meg å farge. Da legger jeg de i klorin og får bleket de. Så koker jeg de etterpå før farging :D
vaskeklut sa for siden:
TrillTrall sa for siden:
Jeg lurer på å kjøpe denne til Lille Gubben til jul:
www.expert.no/oppskjaermaskin/siemenssiemensms70002noppskjærsmaskin/p/4232/
Men den er på bare 120 W - vil den da egne seg til å skjære opp frossent flesk med? Det er det den i hovedsak vil bli brukt til. Egner den seg bare til brødskiver så er den uaktuell. Har sett på et par andre også og de er på 100 og 110 W, men det står jo ingen ting i varebeskrivelsen om hva de er beregnet til å skjære opp! Det står bare skiver - men skiver av hva?! :confused:
Sånne maskiner er jo i hovedsak ment for å skjære opp kjøtt, i alle fall. (Vi har alltid hatt en sånn på kjøkkenbenken til skinke, tørrkjøtt etc, og jeg har aldri sett den bli brukt til annet). Om den kan skjære frosset kjøtt, aner jeg ikke forsåvidt ...
silje21 sa for siden:
hvorfor har man så masse DRITT?! som skal gåes igjennom, evnt kastes eller pakkes xD
Zillah sa for siden:
Det enkle svaret på det (iallfall her i huset) er at det ikkje er kasta tidlegare.
Carisma sa for siden:
Spør på en matbutikk med ferskvare hvor stor effekt deres skjæremaskin har, for sammenligning.
TrillTrall sa for siden:
Det var lurt!
Lich sa for siden:
Kasting er grovt undervurdert,det gjør livet mye enklere:D
vaskeklut sa for siden:
hmmm. foretrekker lilla... :cool:
Kanutten sa for siden:
Jeg tror ikke du spiller mot meg for jeg heter ikke kanutten på mf. :o
Er det veldig dyrt å bare skifte ut/reparere vifta på pc-en? Har ca nettopp fått pc-en min tilbake fra reperasjon fra produsent - infocare, skifta ut harddisk, og jeg synes nesten vifta bråker mer og pc-en blir varmere enn før jeg sendte den. Var så mye rot med de infocare-folka at jeg er frista til å gå til en lokal pc-doktor i stedet for, med mindre det blir haugdyrt.
Kitt sa for siden:
Kanskje du bør sende den til Gerd så hun kan ta den med til data- mannen sin? Hører han skal være dyktig og billig!;)
Tenkte liksom å slippe å skulle sende den i posten og alt det der igjen, vet om flere veldig bra sjapper i byen, så det er ikke noe problem. :) Ville bare vite om det er veldig dyrt å fikse/skifte vifta!
Sanney sa for siden:
ei ny vifte koster ikke allverden. hva pc reparatører tar for jobben vet jeg dog ikke.
Ignite sa for siden:
En god vifte koster typisk 150 kroner for en laptop. Det tar ca. 10 minutter å bytte den hvis man tar med tiden det tar å skru opp og igjen maskinen. Da blir det vel 300 kr sånn ca. ettersom det er skruinga som koster.
Det var virkelig ikke så ille, litt mer enn det koster å sende laptopen i posten. :p Takk for svar! :)
Nå må jeg bare finne ut hvilken sjappe her i nærheten som er best. :)
vaskeklut sa for siden:
doh! hva da da?
Ok. Word igjen ... Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan jeg skal få det til å holde seg til ett språk i stavekontrollen! Jeg skriver oppgave på nynorsk, og den skifter HELE TIDEN tilbake til bokmål. Har krysset vekk boksen for automatisk identifisering av språk, men det hjelper fint lite. Holder på å bli gal her! :realmad:
Kanutten sa for siden:
Prøv å skifte til nn på hele maskina. Kjapt gjort nede til høyre.
Carisma sa for siden:
Jeg syns det er helt fantastisk at de fortsatt eksisterer! De har gått under navnet info-don't-care i bransjen i femten år! Med rette.... Hvis vi ville ha ny jobbpc sendte vi den inn til rep hos de for da visste vi den forsvant. De hadde tap på 95% eller så på SLA innsendinger en periode.
Supera sa for siden:
Av og til er man opptatt og glemmer å sjekke mindfeud, vet du... Men nå lurer jeg på hvorfor du har sluttet å spille mindfeud med meg! :geip: 11 timer siden jeg gjorde mitt trekk. :geip:
vaskeklut sa for siden:
menhvahæ? ikke fått no beskjed om at du har gjort trekk! start et nytt spill :ja:
Dietta sa for siden:
Jeg har et garn som jeg lurer på hva er :o (Nei, har ikke magebeltet, og finner ikke oppskriften, garnet befinner seg i dag i form av en jakke som egentlig bare mangler en heklekant rundt).
Det er hvitt med flekker av gull. Ganske tykt, tykkelse om trent som Fritidsgarn, Pt3, Alfa.
Det er kjøpt på en strikkebutikk som nå er nedlagt, men de førte garn fra bl.a. Sandnesgarn, Dalegarn og Du store alpakka. Tror det er fra enten Sandnes eller Dale.
Det jeg egentlig lurer på om om garnet tover. Har ikke noe til overs som jeg kan teste med, og hvis det ikke tover, gjør jeg jakken ferdig. Hvis det tover, rekker jeg opp.
Noen som kan huske dette garnet ?
Marella77 sa for siden:
Noen som husker grensen på iherb for å slippe å betale frakt? Og kg?
Sanney sa for siden:
tror det er 40 dollar og over. som er over den hyggelige 200 kr grensa vår. pleier å være over hvertfall de gangene de har gratis frakt promo. grensa på vanlig postpakke er 1.8 kg eller no?
Marella77 sa for siden:
Tusen takk :)
Marella77 sa for siden:
Jeg driver og bestiller et produkt på iherb. Jeg må velge mellom DISSE. Men da ser det ut som om frakt ikke er gratis likevel da? Hvem skal jeg velge? Hva gjør dere?
nellie sa for siden:
Katter som gjør ifra seg inne? Klikker i huet mitt snart.. Vi har en katt på ca et halvt år, som vi fikk veldig tidlig, siden noen hadde etterlatt han på en byggeplass. De andre kattene våre ble liksom stuerene helt av seg selv.. Jeg setter han ut så ofte som mulig, men det virker som at denne dusten går inn for å tisse og bæsje. Whyyyy? Han er ikke kastrert enda.. Kanskje det kan hjelpe å få gjort det?
Han gjør i fra seg ute innimellom, når han er stengt ute over lengre tid..Men da helst rett nedenfor trappa vår.
smgj sa for siden:
Har du kasse inne? I så fall har vi pleid å sette kassen nærmere og nærmere døra og til slutt rett utenfor døra. Seinere har vi tømt kasseinnholdet der vi vil de skal fortsette å ha toa ute.
Vi hadde en som ikke skjønte bæret før jeg satte kassen i skogkanten (pappeske) og lot den bli der til den gikk i oppløsning.. Han var tydeligvis så fin på det at det var "boksen" som var viktig.... :p
Dersom du ikke bruker kasse så kan det være lettere å få han igang via kasse enn rett ut..., når han først har begynt å drite i kassa - i overført, ikke bokstavelig betydning. :(
nellie sa for siden:
Har kasse inne ja. I gangen. Han har bæsja i kassa kanskje 3 ganger i sitt liv.:p Da fordi at jeg har satt han oppi der.
nellie sa for siden:
Det er forresten i gangen han gjør i fra seg mest.. Prøvde å ta ut kassa og da begynte han å gjøre det andre steder isteden. Virker som at han tror at gangen er ei eneste stor kasse.
Kanskje sa for siden:
Hm, kan du ikke sette kassen hans der han pleier gjøre fra seg ? Man bør også ha en kasse til hver katt, og en ekstra. Det er jo ikke gamle pusen, han fikk nok en dårlig start stakkar. For jeg trodde mammapusene skulle lære opp avkommene til å tisse og bæsje i kassen. Har igrunnen trodd dette var noe katter gjorde av seg selv. Men det er viktig at kassen er ren og innbydende for at de skal bruke den. Det kan godt lukte litt "toalett" av den, så den kjenner igjen lukten, uten at kassen er møkkete og stinkete liksom.
Er det slik nå at den tisser og bæsjer over alt i huset?
Om h*n er gammel nok til å reagere på catnip, hva med å kjøpe en spray og spraye ved kassa? PS: Husk å ikke vaske med salmiakk der han har gjort fra seg før, det kan trigge lysten til å gjøre fra seg på samme sted igjen.
nellie sa for siden:
Det er bare han som bruker kassa. En av de andre bruker den kun til å tisse i, dersom de er stengt her inne over lengre tid. Skjer en gang hver fullmåne. (Høres ut som vi har 40 katter.. Har "Bare" tre..)
Jeg har lest at puser som blir tatt ifra mamman sin for tidlig kan bli sånn.. Og når de andre ikke bruker kassen, så skjønner han det kanskje ikke?
Han tisser som regel i gangen eller i stua, utenfor gangen.. Avføringa har kanskje blitt litt bedre. Nå går han for det meste nedenfor trappen å gjøre det, men innimellom i gangen og en sjelden gang andre steder.
smgj sa for siden:
Oh... da har du en vanskelig sak. Vi har hatt våre mye ute fra de var ganske små, så de har måttet gå ute og da er det lettere å fjerne kassa.
Når han har begynt å lage lukt i hele gangen og er såpass gammel kan det bli vanskelig.
Tipper du må trene han til å brukke kassen først. Kan han være ute når du ikke er hjemme? Kan du ferske han før han rekker å gjøre noe og få han oppi kassen når dere er hjemme?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.