Nå har jeg lest, googlet og bestilt e vitaminer fra iherb, men er fortsatt usikker på dosering og type.
Har lest at den som er dry e-vit er vannløselig, men kunstig, men virker mye fortere.
Eller skal man kjøpe tradisjonell E vitamin?
Tenker: I forhold til at jeg er 52 år og i overgangsalder at E vitamin ofte anbefales for det, og da ca 300 mg (og mer) pr dag.
Har også lest at det ikke er kjente bivirkninger med for mye e-vitamin (bortsett at følsomme personer kan få kvalme og diare i begynnelsen ved doser over 1000 mg .)
Erfaringer med E-vit og overgangsalder ? Jepp, det har flere av oss.
Ta en titt på denne tråden ;)
Kort oppsummert så bruker 2 av oss 410 mg pr dag nå, og er symtomfrie på det :heia:
For å få løyst ut depositum for ei leigd leiligheit, må ein møte opp saman med huseigar i banken? Kan ein gå kvar for seg? Eller er det nok å ha med ei erklæring underteikna av huseigar? Nokon som veit?
Nå er mine barn ganske store, men jeg kan jo fortelle hva vi gjorde. Da de gikk i barnehagen var vi så heldige at vi begge hadde fleksibel arbeidsdag. Jeg startet i otta og mannen min startet sent. Han leverte barna ved halv-ni/ni-tiden. Jeg var ferdig rundt 14.30, hjemme rett etter tre, og hentet barna da. Og så kom mannen min ved fem-tiden. Barna la seg ved syv-tiden.
Dette fungerte greit for oss, men jo eldre ungene ble, jo surere ble de fordi de ble hentet "tidlig" i barnehagen :D. Noen barn, som mine, elsker barnehagen, og de lekte med de samme ungene både der og hjemme. Så om de lekte i barnehagen, hjemme hos oss eller hos venner var ikke så farlig da de ble eldre.
Det vi alltid var veldig obs på var at vi hadde voksentid, hvor vi var kjærester, ikke bare foreldre. Og vi har alltid funnet på ting, hver for oss, som ga oss sosial input (hver for oss mest fordi vi ikke hadde barnvakt).
Jeg tror at det som er viktig er å føle hva som er riktig for en selv og barnet, og ikke grave seg ned med dårlig samvittighet. En venninne av meg hadde stadig dårlig samvittighet pga datteren, hun følte at de ikke fikk nok tid sammen, at hun var mye syk, osv. Og hun lurte fælt på om det var hennes skyld. Da hun tok opp dette med mannen og lurte på om han følte det samme fikk hun til svar at det han tenkte var "det var som pokker". Jeg tror at det er noe vi må bli flinkere til, rett og slett bare tenkte "det var som pokker"!
På en tur over grensen så jeg de hadde okselår i skiver (med lårbeinet "i midten") til salgs. Siden jeg ikke aner hvordan jeg kan bruke det, så kjøpte jeg ikke. Men om de har neste gang - er det noen som har en ide om hvordan det bør brukes?
Jeg ser for meg at de brukes som flintstek på grillen eller brunes i panne/kjele og serveres med en god saus! Det demrer liksom noe fra barndommen i bakhodet mitt! :sikle:
Takk til Furine og Gerd også :blomster:
[font=Comic Sans MS][/font]
Jeg tenkte også at kanskje langkoking kunne bli bra, googlet og fant noe om grillet okselår - men det var nok hele lår siden de skulle grilles i et døgn omtrent. Veldig nyttig link Gerd. Den er lagt i favoritter så jeg kan finne informasjon senere også :ja:
Hæ? Aldri hørt om, og ikke vanlig praksis hos noen seriøse aktører. Depositum er en sikkerhet. Den KAN brukes til å betale husleie, dersom den blir misligholdt, men i hovedsak er det snakk om at den eventuelt kan brukes til å dekke skader eller unormal slitasje etter at boforholdet er avsluttet, og boligen inspisert.
Furine: Depositumet kan betales ut av utleier via banken, men kun sammen med deg, gitt at det er en seriøs person som har fulgt vanlig prosedyre, altså at depositumet opprettes i ditt navn, men at begge skriver under, sånn at ingen kan disponere det, og du har tilgang på eventuelle renter når leieforholdet sies opp. Når du sier opp må begge signere under på at kontoen er avsluttet (mener det varierer litt om man begge går i banken, eller om du bare signerer etterpå), og er du og huseier enige om at ingenting skal trekkes, så får du tilbake depositumspengene i sin helhet, med renter.
Lurer på om det går an å bruke lakrisrotpulver i vodka, slik at det blir en god shot etter noget lagring..... :full:
Lagde jo shot med tyrkisk pepper i min ungdom ;)
har du ikke prøvd det? kjempegodt med cola! absolut og smirnoff har vaniljevodkaer, men syns faktisk den vi lagde selv var best. men mye gris da, siden vaniljepulveret må filtreres bort etterhvert. og den ble bare bedre jo flere dager den stod og gogjorde seg ^^
Vaniljestang i vodka funkar som berre det! Det same med frosne bringebær! Det smakar vanilje og bringebær, men utan å vere søtt, nam!
Takk Photo! Eg sende ein epost til banken og fekk svar der også i ettermiddag. Kontoen står i mitt namn, ja, dei skreiv at eg måtte ha skriftleg frå huseigar at det kunne løysast ut, eller at huseigar kom til banken før meg og skreiv under på at det var OK. Har ikkje akkurat all verdas lyst til å møte opp i banken saman med henne.
Takker og bukker :D
Huff, kan hende jeg blir full hvis dette skal testes.
Brukte du hele boksen med Spejder-drops ?
Jeg fikk lyst til å prøve med lakrisrotpulver...... tenke på saken.
Skal på fjelltur først i november, og da hadde det vært moro å hatt med :D
Trodde det var normal praksis. Det er slik det har blitt gjort de stedene jeg har hørt om når eieren er privatpersoner. Men da er det jo folk som har bodd der en stund som eieren stoler på slik at hn vet at hn ikke trenger å bruke depositumet de siste månedene.
Poenget her var vel at hun hadde lakrisrotpulver som hun ville bruke opp? ;)
Jeg er ikke sikker på om lakrisrotpulveret løser seg helt opp... Det er jo litt barkelignende... Så jeg ville silt væsken gjennom tøy eller noe før jeg drakk. ;)
Veit ikkje kordan lakrisrotpulveret til iherb er, men det pulveret eg har er heilt finmalt og ikkje barklignende. like finmalt som kanel (berre for å sammenligne)
Eg veit at dietta har pulver ja :D men ekstrakten var berre ett tips ;)
Ja, mulig det er litt annerledes praksis i sånne tilfeller. De siste tolv årene har jeg vel bare bodd i bygårder med firmaer som utleiere (nå: et enmannsrørleggerfirma, men alt i alles ordnung if. huseierloven og sånn). Men så er det jo et poeng at mange av oss trenger depositumet til neste leieforhold. Ofte ikke bare-bare å spytte opp femten, tredve tusen!
Men dersom man bruker de 20.000,- som husleie de siste 4 mnd, så setter man bare av de 5000,- hver mnd de fire mnd så har man til neste depositum allikvel - uten at det gjør noen forskjell i dagligøkonomien.
I blant er det lettere sagt enn gjort. :p (Snakker av fattig erfaring, munnen og matfatet og sånn. ;))
Synes det er veldig kjekt at det er sånn det praktiseres jeg, da. Særlig om man f.eks. deler leilighet med venner. Og nettopp fordi det er en sikkerhet som mot normalt brukes til å dekke eventuelle skader og sånn.
Det er ganske strenge regler rundt depositumskontoer.
Når jeg (som utleier) skal frigi depositum, skriver jeg en erklæring om at jeg frigir depositumet fra min side, slik at kontoen skal disponeres av leietager alene.
Dette går jeg til banken og leverer, så fikser de slik at kontoen står på leietager alene. Leietager kan da alene disponere pengene som h*n vil.
Lurer meg på.... Var akkurat inne og snoket på MariannS sin blogg/oppskrift. Hun har fått som kommentar til en salat-oppskrift at, når man går på lavkarbo skal man IKKE spise salat.....kun kinakål. Dere smarte, vakre, snille mennesker her inne, er dette riktig? Trodde all salat var bra jeg, i variasjon selvfølgelig med gr.saker, kjøtt osv osv. Denne som kommenterer skriver også at hn har gått ned mange kilo på kort tid, så dette KAN hn.
Klødde litt i fingrene etter å svare, men må seff ha folk i ryggen først ;)
Man kan da godt spise salat innimelom. Greia er at vanlig grønn salat kun innholder vann og svært lite næringsstoffer. Dumt å bruke opp karbene på noe som ikke gir noe næring!
Høres ut som et individ med merkelige idéer. :cool: Det er ingenting i veien med salat, men man rådes gjerne til å ikke bruke det istedetfor andre grønnsaker hele tiden, siden salat har omtrent null næringsverdi, mens feks brokkoli og paprika tilfører mye sunt. Men man kan spise så mye salat man vil og tåler sånn generelt!
Det må vel bare være tull! Tror jeg har lest at salat i seg selv ikke er så næringsrik, og at man ikke skal ha KUN salatblader i en salat, men hvem har vel det? Som du sier selv, grønnsaker, kjøtt osv som skaper variasjon, lager jo salaten..
Men jeg er ingen ekspert jeg altså, hehe, men spiser salaten min uten mistanke ;) kyllingsalat med oljedressing er nam altså ;)
En annen ting er at en del av oss ikke tåler råkost så innmari godt (får luftplager og magesmerter osv), men det er jo ikke akkurat lavkarbospesifikt. :cool:
Å, det var det jeg visste at dere hev dere på. Takk for svar :)
Ja, er selvfølgelig med på dette med næring, variasjon osv osv. Lurte bare på om det var "feil" med hjerte-salat, og "riktig" med kinakål. Trodde det ikke spilte så stor rolle hvilken type salat. Det var påstanden fra "anonymus" til MariannS nemlig, Bare kinakål som var "bra" på lavkarbo.
Rå kinakål er vel ikke nødvendigvis så himla bra alternativ til salat, ettersom det er en goitrogen grønnsak, med tanke på mange overvektige med lavt stoffskifte. ;)
Om en pakke fra Iherb blir stoppet og sendt i retur, vil jeg få beskjed på noe vis? Av to pakker har kun den ene kommet (etter 3 uker). Den andre har jeg ikke sett noe til. Den inneholdt D3 2000iu samt magnesium og vanlige vitaminer.
Jeg har ikke hatt hue til å lese meg opp om hva som er lov men savner vitaminer og div som jeg kjøpte i USA i sommer og har gått tomt for...
Ikke svar på det du spør om, men jeg vil anbefale å bestille fra "innom EU" - for da kan de ikke stoppes. Bigvits.co.uk er favoritten min. De er imøtekommende og kjappe.
Æsj... ok, burde kanskje ha spurt her til å begynne med :). Tror du jeg vil få noe beskjed at den er sendt i retur helt sikkert? Og hvorfor kan ikke jeg bestemme hvor mye D vit jeg vil ta? Ugh...
I denne tråden finner du svar på hva du kan kjøpe av vitaminer/mineraler lovlig fra utlandet. Som andre sier, det er bedre å kjøpe fra EU da må det være klassifisert som medisin eller dop for at det ikke skal gå igjennom (som oftest hvertfall) :D
Dette er litt vanskelig. Hva gjør man når man kjenner noen som druknet i skitt? Rot er det alle veier, med gamle aviser og slikt i stabler det der er plass. Men det er skitten på kjøkkenet som bekymrer meg. Det vokser over av skitten oppvask, rein oppvask (forstår ikke at det kan vaskes opp i det hele tatt, for det er stappfullt og skittent i vasker og baljer. ) . Gammel mat og eggeskall samles på. Embalasje, bokser og kartonger samlles på i høye stabler. Tror jeg kunne funnet youghurt beger fra 90 tallet der . Gammel mat, kastes ikke for det skal spises - man kaster ikke mat ..... det myldrer av fluer på vegger, skap, oppvask, skitt, osv alt - og nå såg jeg nettopp en brun ekkel kinakål, hvor det myldret på kålen inni plasten. Det er rett og slett rotete og vemmelig. Og at jeg går an å lage mat der, og ha hygiene det er mer enn jeg klarer å forstå. Vedkommende har hjemmehjelp to ganger i mnd som vasker gulv.
Finnes det noen sted å få hjelp, hva gjør man i en sånn situasjon? Vedkommende tenker selv, bestemmer selv, og får til det meste selv. Men bor altså oppi dette. Det luftes heller aldri for vinduskarmene er fulle av rot.
Blir så oppgitt og frustrert av hele situasjonen, og det er grusomt at noen bor i dette her.
usikker, men akkurat nå om dagene er det mellom 25 og 32 grader i alanya. så kan liksom ikke se at det blir -kaldt- da. kommer vel også an på hva du definerer som varmt...
Jeg var en gang i Bodrum i det som var siste uka av sesongen. Og det var "forrige" uke. Da var det fortsatt godt og varmt (ca 30ºC), men det regnet litt to av dagene. Ikke hele dagen altså, bare noen korte, heftige regnbyger. De sier at det regner litt ca halvparten av dagene om vinteren. Da jeg var i Tyrkia i fjor husker jeg at en lokal fyr ikke kunne skjønne hvorfor det ikke var flere turister som var der om vinteren. Temperaturen er fortsatt god, det bare regner litt av og til. Wikipedia sier at gjennomsnittlig høytemperatur i November er 21,6ºC. Så da er det nok 20-25º vanligvis.
Siden vedkommede allerede har hjemmehjelp er jo vedkommede innmeldt til tildelingskontoret. Du kan kanskje få hjemmehjelpene til å komme med en bekymringsmelding til tildelingskontoret. De har folk som da forhåpentligvis vil sjekke videre.
Synes jo det er rart at hjemmehjelpene kan gå rundt der og prøve å vaske, uten å kommentere eller melde fra at de er bekymret. Det er en veldig vanskelig situasjon, for vi kan jo ikke umyndiggjøre vedkommende. Skulle ønske vi kunne gått løs med plastiskhansker og en rull med bossekker, for vedkommende klarer ikke kaste selv virker det som. Det er iallefall veldig lite som havner i søppelet, og komposten oppbevares inne og bæres ut av og til. :-(
okey.. kjøpte eggkoker, som funker kjempefint, bortsett fra en ting. Av og til, når vi setter egg til hardkoking, så er det en av eggene som nærmest eksploderer,(sprekker helt og er ganske ..rotete) før kokern er ferdig. er det noe man kan gjøre for å unngå deT?
Vet ikke om det hadde hjulpet å ta en skikkelig ryddesjau. Rotet hadde mest sannsynlig kommet tilbake da dette må være et mentalt problem og må derfor løses på en annen måte.
Jeg har ingen erfaring med dette annet enn de utallige tv-programmene fra USA jeg har sett :(
hmm godt spørsmål^^ kan hende jeg har stikket i feil ende, får prøve å se etterpå hehe. og nei ikke bestandig samme plass i kokern som ender med eggsplosjon ;) Sikkert stukket i feil ende da ja :D
Nei, det tror jeg ikke blir vellykket, i utgangspunktet trenger man sukker for å få massen stiv og seig, sukrinmelis oppfyller vel heller ikke den funksjonen, men melisen blir jo en del av konsistensen. Steviadråper gir jo ikke noe på den måten, det gjør det heller våtere ...
Men alt sånt er individuelle erfaringer ... og vi har alle forskjellige krav til hva som er "vellykket". Søk gjerne på kokosboller, det finnes minst én tråd om det i oppskriftsforumet, og med mange forskjellige erfaringer. Så kan du gjøre deg opp en mening selv :)
Jeg kjenner en og hun har slitt med det siden. Magekarmper, oppkast, blødninger... Og det er mange år siden nå. Hun veide ca 120 kg og nå ca 45, så tynn har hun jo blitt...
Jeg kjenner én. Det har gått veldig bra, men hun har selvsagt måttet ta ansvar selv også, og vektnedgangen har ikke vært "gratis", dvs, hun har måttet være kostholdsbevisspå tross av operasjon. (Bare velger å understreke det, siden det nok er noen som tror at så fort man er operert er det en slags automatikk i at man blir slank uten å måtte tenke mer på noenting. :o)
Kjenner en. Om det går bra eller ikke er vel diskutabelt. Hun har jo blitt slank. Men er ikke så veldig flink til å ta vitaminene sine, så da går det som det går. Hun er sykemeldt pga diverse. Virker som at kroppen hennes generelt har blitt svekket av opplegget. Om det er operasjonen, den alt for kjappe nedgangen eller hva det er.
Espen hos tempo trafikkskole på Tøyen! Sambo får ikke skrytt nok av han, og han brukte 3 år på å psyke seg opp til første kjøretime :o tok lappen i fjor høst.
Jeg er operert, ikke med GBP men DS. Å jeg sliter stort, men min søster har tatt GBP og med hu går det greit.
Jeg har kroniske smerter, kronisk diaré og ekstremt mye luft som også stinker mer enn normalt, og jeg har fått en "kloakk"lukt av meg, spesielt på vonde dager sinker jeg mer enn normalt. Må ta uendelig store mengder vitaminer og til tross for det så har jeg vitamin mangler. Å jeg sliter med vekten, må virkelig jobbe for den, å har vel nå en bmi på 33 mot rundt 60 før operasjon
Hadde jeg vist det jeg vet i dag så hadde jeg tatt GBP
Takk for tips! De hadde i alle fall informative nettsider (automatisk plusspoeng i min bok) :) Får se om jeg trenger ytterligere 3 år på å manne meg opp, hehe.
Takk for svar folkens. Huff, det er alltid mye skremmende å lese om disse operasjonene. Skulle ønske det fantes en statistikk over hvor mange det går bra med, og hvor mange som sliter. GBP og DS er større operasjoner enn Gastrisk sleeve, lurer på om det er bedre prognoser med sleeve, med tanke på komplikasjoner og problemer i ettertid. Klart man må følge opp med rett mat, riktig mengde, vitaminer, nok proteiner osv. Det er jo ingen tryllekur. men må innrømme det er skremmende og lese om de som sliter og angrer.
Er noen som sliter litt, ja, men de færreste angrer faktisk! Sett opp mot alt man kan utsette seg for som sykelig overvektig er det svært få som har plager som er verre enn det!
Jeg er jo bare en måned postop og ikke akkurat representativ, men selv da jeg hadde litt startvansker, måtte i narkose på nytt og ble på sykehuset noen dager ekstra, så angret jeg ikke et eneste sekund.
Jeg har ikke tatt en insulin- sprøyte eller metformin- pille etter operasjonen og blodsukkeret mitt er helt fint!:D
Vekten går nedover i behagelig tempo og selv om jeg sliter bittelitt med å få i meg nok væske, skal jeg ikke klage i det hele tatt! :D
åhhhh??? jeg trodde det gjerne ofte var en "partystopper" hvis man drakk for masse... har prøvd å begrense meg.. men kjenner 4-5 kopper hadde vært perfekt. Ja svart kaffe
og enda et til spm.... jeg syntes mandler er så godt. Koser meg gjerne med ca 50 gram hvis jeg er litt knaskesyk og småsulten på kvelden.. men leser at nøtter ikke er å anbefale på ketolyse... og noen sier at det er greit i små mengder.. hva er en liten mengde liksom... jeg blir litt forvirret av googleverdenen!! hehe
Vel. Jeg vet at tidligere utgaver av Atkins-bøkene advarte mot kaffe i induksjonsperioden, men det har senere utgaver faktisk gått bort fra. (Lavkarbo er mye mer enn Atkins-filosofien, men de bøkene har vært innflytelsesrike, i alle fall.) Koffein kan være en stressfaktor for en kropp, og på den måten være en "partystopper", men dette gjelder neppe en kropp som er tilvennet en viss mengde hver dag.
Men med både kaffe og mandler er selvsagt det aller viktigste at du kjenner på din egen kropp hva som er ålreit for deg. Det finnes rett og slett ikke noen klare regler for sånne enkeltmatvarer som gjelder alle - vi er forskjellige. :) Og skjønt det kan virke kjipt å "kaste bort tid" i vektnedgangsprosessen på å bedrive selv-testing av slike ting, så er det nettopp slike erfaringer som er gull verd på veien videre.
Takk for svar dere :)) Jeg stoler absolutt ikke på alt jeg finner i google-verdenen! Ja er en liten neve mandler jeg snakker om :)) ca 40-50 gram kanskje... og boken har jeg lest... men det dukker opp spm innimellom ;)
Da jeg var liten forsvant husnøklene, og det bredte seg panikk i hele huset. Det viste seg omsider at jeg hadde tatt dem og gjemt dem i rommet under setet på lekebilen min. :p Kanskje det er til hjelp..?
Det funker på dukkehår til Barbie så da skulle det vel funke på slikt hår også?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.