< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Photobscura sa for siden:

Hehehe. Jeg begynner å tro at jeg har ment lapskaus hele tida, men plutselig kommet på at den knapt nok er suppe. Jeg kaller det kjøttsuppe, tenker jeg. Hjernen, ass.

annex sa for siden:

Og ennå er det tidlig på fredagskvelden...:D:D

Du kan så si. :o Uansett hva slags suppe det nå er jeg har laga, så smaker den aldeles fortreffelig! :D

Pearl sa for siden:

Det er det vel forskjellige erfaringer med. Min erfaring er at jeg må begrense meg med fettet hvis jeg skal nedover i vekt.

BenteR sa for siden:

Noen her inne som har kvikksølvforgiftning eller kjenner noen som har det?
Fikk diagnosen kronisk kvikksølvforgiftning tidligere i uken da prøvesvarene bekreftet legens mistanke, og nå prøver jeg og finne ut mest mulig om det.

Jeg mener at en bruker her, Paradis-Oskar (om jeg ikke tar helt feil), har skrevet en hel del om det der. Hun er ikke aktiv lenger, da.

Lava sa for siden:

Ja, det er selvsagt forskjeller :ja: Men da er det ingen "regel" som sier man ikke bør. Takk for svar :)

BenteR sa for siden:

Tusen takk; leste det jeg fant der.

Bønna200 sa for siden:

Vi fikk TVen vår tilbake fra reperasjon for to uker siden. Det kosta over 2000 kr. I dag så var den død igjen, på samme måte som før vi leverte den.
Må vi betale full pris for ny rep, eller åssen funker det?
(TVen er ikke mer enn litt over to år gammel heller, så den røyk akkurat rett etter garantien gikk ut. :rolleyes:)

Auda. Med mindre det var deres feil, skulle dere ikke betalt noe for den reperasjonen. Selv om butikken opererer med egen garanti, har dere fortsatt reklamasjonsrett på inntil fem år for noe som kan tenkes å vare i mer enn to år, og det kan man definitivt si om en tv. Det som er litt kjipt, er at dette er det ingen selgere eller servicepersoner som gidder å opplyse om, så det må man faktisk både finne ut av og etterspørre selv ... Men det står nedfelt i norsk lov, og kan være greit å ha i bakhodet når noe sånt som en tv går i stykker.
Jeg synes du skal ta kontakt med butikken igjen, og si at du mener du burde få reklamere på tv-en, som sagt med mindre dere selv har ødelagt den.

Uansett, når den først er reparert, uansett grunn til skaden, kan jeg ikke se noen grunn til at dere skulle ut med mer når jobben tydeligvis ikke er helt adekvat utført.

Kitt sa for siden:

Var det bare 2 år garanti?:eek:
Da tven vår røyk, hadde vi 5 års garanti på den og fikk ny da de hadde prøvd å reparere den en gang allerede. Det lønte seg ikke å reparere den en gang til!

Jeg blir altså ikke helt klok på denne nye sjokoladen fra Cavalier med stevia. Har kjøpt en boks med små belgiske konfekter, men litt usikker på om jeg tør prøve.
Før var det jo greit - ett søtstoff, altså maltitol; polyoler og sukkerarter. Men her er søtstoffene mange og forvirringen stor, og ettersom de ikke er merket på norsk, så blir jeg også usikker på kostfibrene.

Uansett. Det står i næringsinnholdet at den inneholder: 26,6 gram karbohydrater, hvorav 13 gram sukker, 8,6 gram polyoler og 22.7 gram fiber.
Av interesse i innholdsfortegnelsen står det: Alimentary fibre: (som vel er kostfiber) (Dextrin, inulin, oligofructose) Sweeteners (eryhtritol, stevia glucosides).
Ellers er det jo diverse melkepulver, proteinpulver og nøtter og sådant, men det kommer en del lenger ned på lista. I noen av disse sjokoladene virker det jo til å være tilsatt ekstra laktose, men ser ikke sånn ut i denne. Det er heller ikke tilsatt noe sukker.

Noen som klarer å deschiffrere? Jeg synes det er maks forvirrende.

nellie sa for siden:

Fikk ikke noe svar sist, så spør igjen. Hvor lenge bør man gå uten tilskudd av diverse saker og ting før man skal ta en sånn generell test av vitaminer, mineraler osv? Skal spes sjekke stoffskifte, D-vit, jern og B12.

Kitt sa for siden:

På B12 sier de 3 måneder mellom sprøytene. Altså at man måler før man får neste. Ellers vil det synes veldig fort om du faktisk trenger daglig påfyll, noe de færreste uten malabsorpsjonsproblematikk gjør!

nellie sa for siden:

Har ikke fått B-12 før.. Er det ikke gjerne for å finne ut om man har malabsorpsjon av noe man tar slike blodprøver?

Kitt sa for siden:

Jo, og er det slik problematikk vil man for kunne se det på blodprøvene. Personlig ville jeg ikke ventet mer enn en måned uten tilskudd om man virkelig tror det er noe galt. Det tar laaang tid å bygge opp igjen tomme lagre!

Men man skal jo heller ikke ta tilskudd av jern og vit- D uten å ha fått påvist mangler, så spørsmålet blir jo feil uansett for min del......

BenteR sa for siden:

Nå anbefales det daglig inntak av tran nettopp for og få d-vitamin tilskudd, så jeg skjønner ikke helt hvordan det skal være skadelig, tatt i betraktning at de aller fleste nordmenn har lave verdier av d-vitamin, spesielt i vinterhalvåret.

Kitt sa for siden:

Det er stor forskjell på å ta tran og det å ta større doser vit- D i pilleform!
De fleste som lider av vit- D mangel pga malabsorpsjon gjør det selv om de tar tran i hvert fall!
Om man mistenker malabsorpsjonsproblematikk bør man ikke ta tilskudd for da kan man jo skjule en potensielt farlig situasjon!

Bønna200 sa for siden:

Takk, Photo. :)
Vi fikk bare beskjed om at det var to års garanti. :o Da får vi prøve en gang til!
Vi har ikke herpa TVen, den bare plutselig nekta å slå seg på...

Bønna200 sa for siden:

Jeg tror vi har blitt lurt trill rundt. :rolleyes:

elien sa for siden:

Jeg har meget sterk grad av mal-absorpsjon, i vis en kan si det sånn.

Jeg kan ikke sammenlignes med andre, men jeg tar 140 000 IE d-vit daglig.
Og deretter tar jeg også en del andre tilskudd med d-vit i.
Å når jeg endrer dose så pleier det å gå ca 6-7 uker etterpå jeg tar
blodprøver.

elien sa for siden:

Og jeg lurer på hvorfor jeg går og gynger i hele kroppen etter bare litt over 3
timer på sjøen :eek:

Det er helt vilt ubehagelig å ha det sånn i mange dager :confused:

Kanutten sa for siden:

:eek: Regner jeg feil eller er det 35 000 mcg?? Poden min med ms tar 100 mcg. Anbefalt dagsdose er 10-50.

Kitt sa for siden:

Jeg kommer til 3500mcg, men selv det er jo en enorm dose!:eek:

50/x= 2000/140000
x= 3500

Hva slags tilskudd tar du og hvor får du tak i noe sterke saker?

Carisma sa for siden:

Får du ikke sprøyter da? Jeg kjenner ei som ikke utnytter d-vitamin fra vanlige kilder, og hun må få det fra sprøyte.

BenteR sa for siden:

Da er jeg nesten sikker på at du får d2 og ikke d3 tilskudd.
Norske leger har klippetro på massive doser d2 når man ligger alt for lavt i d.vitaminene.
Jeg ble satt på 60000 ie alfa-d2-forte av Aker, og ble skikkelig dårlig.
D2 finnes ikke naturlig i kroppen vår, og derfor må d2-tilskuddet tas i massive doser for at kroppen skal kunne omdanne det til d3 som kroppen kan bruke.

Jeg går på 35 mcg d2 i sommerhalvåret og 105 mcg i vinterhalvåret. Dette i samarbeid med lege.

Kanutten sa for siden:

Seff! Man deler på 40 og ikke på 4 slik jeg gjorde... :rodme: Men fremdeles høres der mye ut ja. :ja:

elien sa for siden:

Jeg tar noe som heter Dekristrol 20 000 IE, det er d3 vit. Det er et ikke registrert
legemiddel som jeg får på registrerings fritak, tror jeg det heter.

Jeg tar 7 av disse hver dag og jeg tar også noe som heter
Rocatrol 0,25 mg 2 til dagen, etter som jeg har forstått så er dette et aktivt d-vit. Men det er
jeg jammen ikke sikker på.

Carisma, jeg trodde ikke en kunne ta d-vit i sprøyte form en gang. Må kanskje
under søke det litt

elien sa for siden:

Ingen som vet noe om dette, jeg går her å gynger :boat::boat:

Kitt sa for siden:

Har det pågått over dager, bør du ta kontakt med lege. Kan være krystallsyke feks eller andre ting med balansenerve/hjerne!
Har aldri opplevd at det har vart mer enn et døgn, og da etter 3 dager på sjøen i storm.

mereo sa for siden:

Hvor lang sånn ca er en vanlig tannbørste, Jordan feks.?
(Ja, hadde jeg hatt en her hadde jeg nok målt den....)

nellie sa for siden:

Jeg ganger gjerne 2-3 dager etterpå.

TrillTrall sa for siden:

18-20 cm?

Cyan sa for siden:

Hvor lenge holder kokte egg seg i kjøleskapet, med og uten skall? Nortura påstår 2 dager, men jeg syns det høres veldig lite ut..?

TrillTrall sa for siden:

Jeg mener bestemt det er sagt en uke her inne. Om det er med eller uten skall vet jeg ikke.

Cyan sa for siden:

Mkey, da burde 5 dager uten skall i lufttett beholder gå greit antar jeg. Tenkte nemlig å ha liggende på jobb - bedre alternativ enn nøtter :)

Rin sa for siden:

Jeg har i alle fall ikke omkommet av å spise hardkokte egg som har ligget skrelt i tett boks i kjøleskap i 5 dager. :p

smgj sa for siden:

Jeg oppbevarer kokte egg med skall og kan iallfall si at jeg har spist kokte egg som nærmer seg ukegamle uten å ha strøket med (eller blitt dårlig) så langt.

(Jeg ville være mer skeptisk på skrelte egg, da du da fjerner en hinne og et skall som beskytter både mot mikrober og uttørking, samt er kokt og dermed steril-ish...)

nellie sa for siden:

Blir ikke egg, som oppbevares med skallet på, grønne?

Sanney sa for siden:

ikke hvis du avkjøler de i kaldt vann med en gang de er ferdigkokt, har jeg funnet ut :)

nellie sa for siden:

All right!:)

Cyan sa for siden:

Om de blir grønne kommer an på hvor lenge varmebehandlet de er, og har visst ikke noe med oppbevaringen å gjøre. Kokes de for lenge blir de grønne, men tror ikke det skal ha stor betydning hverken for smak eller holdbarhet.

Grunnen til at jeg vil oppbevare dem uten skall er forresten for å slippe å forpeste hele kontoret med eggprompelukt når skallet fjernes :p

nellie sa for siden:

For meg har fargen veldig mye med smaken å gjøre.. Har maaaangt en tvangstanke når det gjelder egg.

elien sa for siden:

Det er sånn hver gang vi reiser med båt, så det er ikke noe galt.
Jeg lurte på om noen viste om det.

Å jeg ser du Nellie også gjør det (klarer ikke å sitere to i et innlegg;) )
kan være slitsomt å holde på slik:eek:
Å då lure jeg på om du også blir sjøsyk av ingen ting nesten??
For det gjør nemlig jeg :confused:

elien sa for siden:

Sjå meg blir de grønne selv om jeg legger i kaldt vann med en gang

TrillTrall sa for siden:

Da har du kokt dem for lenge. :)

Når du skal sitere flere innlegg, trykker du bare på knappen ved siden av "sitér" sånn at den blir rød, det kan du gjøre på flere innlegg etter hverandre. Når du så trykker på "skriv svar" kommer de opp i tekstboksen som du skriver i. :)

nellie sa for siden:

Ikke sånn kjempe med en gang, men blir alltid både sjø-, bil- og flysyk. Testa ut sånn sea band når jeg fløy nå. Det virket faktisk ganske bra. Ble bare litt kvalm. Jeg blir sånn vuggete av å fly også! Vugger i par-tre dager etterpå.:p

nellie sa for siden:

For ikke å nevne buss-syk! Ojameg.

Sanney sa for siden:

da har du kanskje kokt de for lenge i utgangspunktet? jeg vet at egga som jeg noen ganger kjøper på jobb er grønne ved lunsjtider da han som koker de ikke kjøler de ned men lar de stå varme. egga jeg koker hjemme har aldri blitt grønne, men plomma er noen ganger litt blaut, så de er ike kjempehardkokte..

elien sa for siden:

Jeg blir ganske reise syk i buss vis jeg ikke sitte forran, bil og tog i feil retning.

Har for noen år siden blitt kjent med Scopoderm, reise syke plaster på resept.
Det er det eneste som har hjelp på meg.

Kan anbefales, klarte til og med reise med båt til England :D

Jeg mener forresten noen skrev en gang om en effektiv måte å få nye håndklær til å bli brukelige på? Noe jeg selvfølgelig ikke husker detaljene av ... Nye håndklær er jo helt umulig å tørke seg med, de absorberer liksom ikke vann, og det er litt kjedelig å vaske de tjue ganger før jeg kan bruke dem. :p

Carisma sa for siden:

Jeg kan bli reisesyk av å kjøre heis! :rolleyes: etter en tur på sjøen kan jeg gynge i to-tre uker om ikke lenger. En gammel kollega mente det kunne skyldes ubalanse i vesken i mellomkrigstiden, men jeg har aldri sjekket det. Forresten er det eneste som virkelig hjelper mot reisesyke ingefærtabletter.
Edit: væske i mellomøret skulle det stå! :lol:

Vaske dem med eddik i skyllemiddelet skal virke.

Kanutten sa for siden:

:ja: Ja, ubalanse i vesken i mellomkrigstiden er en uting! :lol:

Ah! Nå bruker jeg ikke skyllemiddel når jeg vasker håndklær, så funker det å bare helle litt edikk i skyllemiddelkammeret, mon tro?

Kitt sa for siden:

Jeg mener bestemt jeg fant ut at med skallet på holder det inntil 6 uker!
Var ikke meningen, men skriver alltid dato på når jeg legger kokte egg i kjøleskapet og ett hadde gjemt seg godt, for å si det sånn. Men spiselig var det!:D

Carisma sa for siden:

:lol: Ja, ikke rart man sliter! :D
Autocorrect strikes again.... Væske i mellomøret skulle det stå :rolleyes:

Hmmm, kanskje det er grunnen? Jeg vasker aldri noe annet enn regntøy og goretex uten skyllemiddel. Syns ikke håndklærne tørker noe uten, og i tillegg kjennes som stålull. Men bare soft-lan som funker syns jeg.

Nei, det er definitivt ikke grunnen. ;) Jeg opplever det helt motsatt - at med skyllmiddel fungerer de dårligere til å tørke enn med. Og jeg liker at de er litt stive når de er nyvaska. :)
Men det var ikke spørsmålet. Dette er helt nye håndklær som tørker dårlig sånn som helt nye håndklær pleier å gjøre. Ingen av de håndklærne jeg har hatt en stund er sånn. Det er som om de er har et slags belegg på seg eller noe ... Kom på nå at det kanskje var noe med å vaske dem i kaldt vann? Enn om det forsåvidt høres alt for enkelt ut?!

Julie sa for siden:

Photo: kanskje denne kunne være til nytte? :)

Takk! Ser ut som edikk er the shit! Jeg vasker alltid håndklærne på 90 grader, men det har ikke hjulpet så mye enda på disse nye selv etter to omganger.

Lillemy71 sa for siden:

Jeg her alltid oppbevart kokte egg med skallet på for jeg innbiller meg at de holder lengre da, men leser flere plasser at man alltid skal ta skallet av før kjøleskap. Har alltid tenkt på skall/hinne som en beskyttelse (bedre holdbarhet) men det er vel kanskje feil siden jeg alltid stikker hull i skallet før koking?

Har aldri hatt kokte egg noe særlig lengre enn en uke i kjøleskapet, men det er for det at de ikke holder lengre hos meg :D

TrillTrall sa for siden:

Har du stukket hull i skallet så er det ikke sterilit inni lenger nei. :)

Cyan sa for siden:

En ting er sikkert, og det er at kokte egg som har ligget med skall på lukter myyyyye verre enn egg oppbevart uten skall :p Har aldri hatt kokte egg liggende mer enn to dager i kjøleskap siden jeg ikke koker så mange i gangen (foretrekker varme, halvbløte egg).. Men jeg prøver i hvert fall 5 dager uten skall :)

smgj sa for siden:

Nei - det er det over-koking som gjør. Men det kan nok hende du må koke dem litt mindre enn du er vant med om du beholder skallet på. :) (Det er også vanskeligere å kjøle kokte egg med skallet på like raskt ned.)

milena sa for siden:

I ortodokst kristne land så feires påske ved at egg kokes i f. eks. løk (etterhvert også med kunstige farger) og blir servert til gjester. Disse står framme på bordet da de er flotte å se på. De står i alle fall i 4-5 dager, hvis ikke mer.

smgj sa for siden:

Dersom du koker dem etter stikking så har du nok tatt knekken på det meste uansett... Men du har selvfølgelig også laget en åpning for smitte etter koking da.

Ferske egg holder fort en måned i kjøleskap så jeg ser vel ikke hvorfor at kokte skal være stort dårligere (forutsatt helt skall og hel hinne også etter kokingen)?

TrillTrall sa for siden:

Fikk den knakende gode ideen at jeg skulle prøve å laste over filene fra rmaps til pc'n, men hvilket program støtter enten*.gpx eller *.kml?

smgj sa for siden:

GSAK støtter gpx-filer
... og på android så støtter c:geo gpx-filer

TrillTrall sa for siden:

c:geo er appen på telefonen ja, men hvordan får jeg det over på pc'n? Eller misforsto jeg nå?

Sanney sa for siden:

glemte nykokte egg i en bolle vann på kjøkenbenken igår som jeg oppdaget til morran idag. jeg tok ikke sjangser nog kokte meg nye, men slang de andre i kjøleskapet. mon tro om de er fine selv etter 9 timer i romtemperatur?

smgj sa for siden:

Altså - jeg vet ingenting om eksport fra c:geo... Jeg pleier å laste ned gpx-filer fra nettet (geocaching etter å ha generert spørringer - det er en premiumtjeneste) og så legger jeg dem inn i GSAK på pc'en. GSAK bruker jeg for å logge og å sortere/se på cacher. Fra GSAK kan jeg eksportere en ny spørring som er tilpasset det jeg vil. F.eks cachene i ca 25km radius fra hjemstedet mitt. Denne importerer jeg til c:geo gjennom å legge fila på sd-kortet (via usb/kortleser eller trådløs overføring) og så åpner jeg den i c:geo og importerer cachene fra den.

smgj sa for siden:

Det vil jeg tro. Men det er jo bare å kakke ett og lukte/smake forsiktig på det. Egg som er skjemt lukter vanligvis ille.

Spinnerette sa for siden:

Har hendt både en og fem ganger at jeg har kokt egg og glemt dem i kokeren en hel dag... :o Kan ikke huske at det var noe galt med dem. Dog var det hardkokte egg, kanskje forskjell om de er bløtkokte..?

smgj sa for siden:

Nope... ikke sånn iallfall.
Man kan oppbevare rå egg i romtemperatur (i skallet) i et par uker iallfall før de blir dårlige. Da er det bare skallet og hinna som beskytter mot bakterier.
Når eggene er kokt har de blitt kokt rene på utsiden, skall og hinne er intakt (det forutsetter jeg), mens innmaten her endret konsistens.
Det skjer ingenting som burde gjøre eggene mer mottakelig for unormalt høy bakteriegroing i denne prosessen. Derimot - dersom eggene man har ikke har blitt vasket (og eggprodusenter vasker gjerne ikke egg som framstår som rene) så vil disse, kokte eggene være mindre utsatt for bakterier, siden skallet nå er kokerent...

Om eggene er smittet på innsiden (det kan skje selv om salmonellasmitte i Norge i egg er så sjeldent at man ikke regner det å spise eggedosis som risikoadferd på noen måte) så vil kokingen bremse (om egget blir hardkokt) dette, men ellers kan jeg ikke se noen forskjell.

www.nrk.no/livsstil/eggene-varer-nesten-evig-1.7599686

elien sa for siden:

Noen som har erfaring med shopping4net?

Sender de ifra utlandet eller innen Norge?
Tenker på om det blir toll og sånt, for det jeg gjerne vil kjøpe koster
over 200 ;-

Spinnerette sa for siden:

På FAQen deres; "Ingen øvrige kostnader kommer i tillegg. Alle tollavgifter, matproduksjonsavgifter samt merverdiskatt er inkludert i angitte priser i webshoppen."

Har ingen personlig erfaring med dem, bare så det er sagt. :)

elien sa for siden:

Flott, prøvde å se litt der selv,
men sliter med leseproblemer så det er langt fra alt jeg får med meg
når det er "nye" ting jeg se på.
Etter en stund så får jeg med meg mer :p

Kitt sa for siden:

Her i huset blir de kokte eggene gang på gang glemt på benken både en og to netter og ingen av oss har noen gang blitt syke av å spise dem.:o

Carisma sa for siden:

Man kan jo knapt skru på tv eller lese en avis uten å se alle suksessfulle som har gått ned titalls og hundretalls kilo etter slankeoperasjoner. Er det alltid vellykket? Eller er det mulig å ikke gå ned?

Sanney sa for siden:

da jeg var på evje var det noen vektopererte der, som var på vei opp igjen etter å ha gått ned en del til å begynne med. og en del sliter veldig etterpå med bivirkninger og slikt.. er ikke bare en dans på roser. men i media er det som regel bare ytterpunktene man hører om, "det vanlige" selger ikke...

Carisma sa for siden:

Jeg tenker ikke på de som går opp igjen (det regnes at 1/3 er tilbake på startvekta eller mer etter fem år :rolleyes:), jeg tenker på om noen ikke går ned i det hele tatt?

nellie sa for siden:

Har aldri hørt om en vektoperert som ikke går ned etter operasjon.

Carisma sa for siden:

Men hvorfor går man alltid ned? F.eks kan jo jeg fint å i flere dager og uker på lite eller ingen næring, men jeg går ikke ned av den grunn (heller tvert i mot). Men ved å operere bort en del av magesekken slik at den tar opp mindre næring vil jeg garantert gå ned? jeg forstår ikke hva som er forskjellen på å få lite næring pga at man ikke spiser og lite næring fordi opptaksområdet er mindre?

Lava sa for siden:

Når man er operert klarer man ikke spise store mengder, og må derfor spise oftere vil jeg tro. Å spise lite pr dag er ikke det samme.

Min sønn er overvektig, og han holdt lenge på med å kun spise ett måltid pr dag, i håp om å gå ned i vekt. Når han så begynte å spise fast hver 3. time, gikk han ned i vekt, følte seg piggere og jeg merket at humøret hans ble mye bedre.

nellie sa for siden:

Det er vel mye fordi at noe av den lille næringen en får i seg ikke blir tatt opp? Siden maten "bypasser" deler av tynntarmen.. Men det er bare ved Gastric bypass.

langaard sa for siden:

Skjønner ikke at noen vil utsette seg selv for en slik operasjon, men det er meg da:)

nellie sa for siden:

Ser man ingen annen utvei, får ikke til kosthold, har strevd hele livet og har sykdommer som hemmer livskvaliteten, så er det ikke så rart, spør du meg.

TrillTrall sa for siden:

Nå er jo ikke en slik operasjon noe man tar for enkelhets skyld når man ikke gidder slanke seg mer akkurat, det er en siste utvei for veldig mange.

Kitt sa for siden:

Niks! Absolutt alle går ned!
Men hvor mye vaierer enormt og det uavhengigg av utgangspunktet! Man skulle jo tro at de som veier mest bør gå fortest og mest ned, men sånn er det ikke alltid.

Jeg er med i et forskningsprosjekt på Bærum sykehus der de ønsker å undersøke hvorfor noen går ned mye fort og enkelt mens andre må slite mer for hver kilo. Kirurgen på Bærum er veldi gopptatt av at alle det ikke er noe spes med (tidligere bukkirurgi, mage- tarmsykdommer etc) skal få koblet ut nøyaktig like mye tarm og sitte igjen med like stor magesekk.

Og hvor har du det fra 1/3 er tilbake der de var etter 5 år? Tallet er under 10%. Og det kan lett unngås ved å følge de retningslinjene man får.

Gå gjerne inn på vektoperasjon.no om du vil vite mer! :)

elien sa for siden:

Jeg er DS operert, det sies den er det lettere å holde vekten med.
Men det gjelder ikke meg :eek:
Men jeg er langt ifra den vekten jeg var når jeg ble operert.
Jeg er fremdeles 60 kg lettere nå enn då.

Jeg legger veldig fort på meg.

Å jeg sliter med store opptak av vitaminer, selv om jeg legger på meg.

Hadde jeg vist det jeg vet i dag så hadde jeg tatt GBP ikke DS.
Men nå er livet sånn at vi ikke har fasiten før i ettertid

Kanutten sa for siden:

Både bror og sviger er opererte og begge er omtrent tilbake på startvekta.... :(

Kanutten sa for siden:

Sviger fikk dessuten ymse plastikk, men det hjalp ikke.

Lemen sa for siden:

Det vil vel alltid være noen som går opp igjen, men dersom man følger de rådene man har fått, så burde det ikke skje. Det er jo som regel ikke det å gå ned som er vanskeligst, men å lære seg å holde vekten, og det gjelder for vektopererte også.

At man kjenner en eller flere som har gått opp igjen, så betyr ikke det at flertallet gjør det. Mener Aleris sa at 95% klarte å holde vekten etter en operasjon.

Det betyr ikke at det er lett, jeg må selv passe veldig godt på. I løpet av sommeren la jeg på meg 5-6 kilo, som jeg gikk ned igjen i august. Men dersom jeg ikke hadde passet på, så hadde det lett blitt 5-6 til. Helt sykt hvor fort jeg går opp og ned 3-4 kg, bare etter en fest i helgen med litt høykarbo tapas og noen sukkerdrinker så er jeg +3 kg. Heldivis er disse vannkiloene lette å få bort igjen, men strevde litt mer med de 5-6 fra i sommer.

Carisma sa for siden:

Hmm, men hvorfor er det forskjell?

Men om man ikke spiser noe så så vil jo ingenting bli tatt opp? Rent teoretisk burde jo det være enda mer effektivt?

Jeg spør ikke pga operasjon, men for å forstå hvorfor det fungerer når f.eks å slutte å spise ikke gjør det.

nellie sa for siden:

Har du noen teorier på hvorfor det er sånn da?

nellie sa for siden:

Tallet på hvor mange som går opp igjen vil jeg tippe endrer seg med tiden. Bare på min lille jobb med 40 ansatte, er det to stykk som har operert seg de par siste årene. Begge to privat og i grunn bråbestemt. Altså. Mulig de har vurdert det lenge, selvom de ikke har snakket om det under slankeprat.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.