< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Yrla sa for siden:

helt sikker på at d vitamindosen ikke var for høy? Dobbeltsjekk. På iherb tror jeg de har bare for høye doser. Omega 3 er neppe årsaken uten at jeg er brennsikker.

Yrla sa for siden:

har noen sett karbonadedeig med 3 prosent fett?
og kalvekoteletter? er det rååådyrt? Hvor skal jeg lete?

Supera sa for siden:

Tipper det er hårsprayen som ble stoppet. ;)

kennygirl sa for siden:

Trippelsjekka dosen nå og dosen er ok, men det er sikkert pga at det er for store mengder. En boks inneholder 180 doser og det er bare lov å innføre for 3 måneder i gangen :rolleyes: DET tenkte ikke jeg på... Har bestillt disse maaaange ganger tidligere og det har gått bra, men tollerne har visst bestemt seg for å være vanskelige :mad:

Marella77 sa for siden:

Først av alt... tusen takk for så fin tilbakemelding! Jeg ser det nå at Shailene svarte meg... Jeg leste deg også, men fikk det tydeligvis ikke helt med meg. Kan være veldig distré av og til om jeg er veldig sliten... Jeg spurte kanskje på nytt fordi jeg ikke skjønner helt at en lege, dvs Mr Torkil, ketolyseksperten, selger dette om det ikke er bra. Jeg tenkte at når han selger det, så må det jo være bra for kroppen...

Jeg vurderer frem og tilbake om jeg skal kutte ut de vitaminene også... Men så står det jo så fint på siden hans at de hjelper til med forbrenningen... hem... ikke lett å avgjøre... Vil jo ha mest utbytte av alt, uten å ta noe som jeg ikke trenger...

ps, helt enig ang fordøyelsen etter lavkarbo! Helt annen verden! :)

Yrla sa for siden:

ja det er pirkearbeid. Blæ.Kjøp d vit på bigvits.com så slipper du å tenke på det.

kennygirl sa for siden:

Har akkurat bestillt derifra nå ;)

Supera sa for siden:

Ketolyse er ment som en kur. Å spise noe på en kur og spise noe hele livet er to forskjellige ting.

Marella77 sa for siden:

Ja, men det er vel anbefalt å spise lite karbo, dvs ikke vanlig mel til vanlig også, etter kuren også?

Kitt sa for siden:

Klart du kan spise vanlig mel om du ikke reagerer negativt på det. Det er mengdene det er snakk om her, ikke en spesifikk vare!
Om to tynne skiver "vanlig" brød til frokost er det du spiser av ekstra karber, er det nok ikke det som skviser deg opp i vekt igjen!;)

Rin sa for siden:

Kalvekoteletter har de ofte hos de små halalslakterne, de har det i alle fall på min nærmeste - har planlagt å teste selv etter å ha observert at prisen var ok, men jeg husker dessverre ikke nøyaktig hva det var. :o Jeg vet også at man kan be slakter om å kverne kjøttdeig og sånt med mer eller mindre fett, så kanskje magrere karbonadedeig også er innen deres repertoir?

smgj sa for siden:

Det er nå engang sånn at med hensyn til mat er det INGEN fasit som gjelder for alle. Det som én tåler og kanskje til og med trives på er gift for en annen.
Så skulle vi kun spise det som virker bra for absolutt alle ville det bli lite mat å velge mellom. ;)

Videre - når man skal lage et opplegg sånn som Torkil har gjort er det mange variabler. For at det skal virke så må kosten være bedre enn utgangspunktet for de fleste av kundene... Har du et veldig rent kosthold perfekt tilpasset deg i utgangspunktet er det ikke sikkert at produktene hans vil klare å oppnå dette. (Men da har du sannsynligvis ikke behov for disse produktene heller...) Spiser du ferdigmat daglig og potetgull og brus foran TVen til kvelds så er utgangspunktet et helt annet... Da har man antakelig også mindre erfaring på kjøkkenet og kan trenge den støtten som halvfabrikata gir. (Og da bedre halvfabrikata i forhold til ketolyse enn "toromiksene" er... )

Og for det tredje - vi må ikke glemme at ketolyseproduktene også er produkter. DVS at om Torkil tapte på å selge disse så ville de neppe være tilgjengelige på markedet. Jeg hadde iallfall ikke vært så idealistisk. Innholdet er nok en avveining mellom den kvalitet man kan oppnå, til en pris som kundene vil akseptere (og egnethet i forhold til ketolyse) - som det er ellers i verden.

Jeg skal ikke legge ord i munnen på ham, men jeg regner med produktene er laget under slike begrensninger/avveininger.

Så dessverre - det finnes ingen lettvint vei, Marella. Du må selv lese, sette deg inn i virkningene generelt, eventuelt velge å prøve produktene selv og så beholde eller forkaste dem basert på hvordan de virker på deg...

For min egen del så velger jeg å holde meg godt unna soya. (Med det mener jeg at jeg unngår produkter med stort innhold av sådant, men jeg er ikke fanatisk og spiser en GF-pizzabunn med soya en sjelden gang om det faller seg sånn selv om det ikke kunne falle meg inn å kjøpe soyaprotein eller soyamelk for å tilsette i eget bakverk. Sånn som jeg ser det finnes det mange nok alternativer med egenskaper som jeg opplever som bedre for meg.) Grunnen til at jeg gjør dette valget for meg er østrogenvirkningen til soya. Jeg har fra før nedsatt stoffskifte og trenger definitivt ikke å tilføre mer østrogenliknende stoffer (som binder opp stoffskiftehormonene og på den måten virker stoffskiftesenkende).

Kanutten sa for siden:

Hvorfor klarer jeg aldri spise middag når jeg har laget den maten jeg har lyst på??

Det er banna bein... Hver gang jeg lager middag klarer jeg aldri spise den. I går lagde jeg noe jeg hadde veldig lyst på, men når maten var ferdig??? NOPE! Da sa magen nei. I dag har jeg stekt fisk! gledet meg lenge til det.. Nå er fisken snart ferdig og det andre står på bordet.. Vil jeg ha??? Nei da!!

HVORFOR klarer jeg ikke spise mat når jeg selv har laget den??
Lager andre den hiver jeg innpå!

Yrla sa for siden:

Er det noe jeg kan bruke for å fjerne voksfarger barn bruker når de tegner når det har sittet lenge på en tavle? Zalo funka ikke. Har ikke white spirit.

Zillah sa for siden:

Har du nok energi enda til å kokkelere, da, Kanutten? Om du tar ut kreftene dine på matlaging, kanskje kroppen seier "orkar ikkje" ved middagstid?

smgj sa for siden:

Neglelakkfjerner?

Marella77 sa for siden:

Jeg er et svart/hvitt menneske, så jeg har inni hodet mitt tolket lavkarbo slik at man aldri bør spise hvetemel... My bad! Men takk for svaret Kitt ;)

Tusen takk for et veldig reflektert svar!! Du er jammen meg en smart dame, som svarer godt! Jeg fikk nå klarere oppfatning rundt dette, tuuusen takk for at du tok deg tid til å svare meg :)

Yrla sa for siden:

Mister mensen? Jeg bruker soyamelk hver dag og har ikke hatt mensen på et par år. Er det grunnen??? Trodde østrogen virka motsatt jeg.

Runegutt sa for siden:

Voksfarge må løses med olje eller løsemiddel. Så, mangler du white spirit, prøv matolje for så å gå over med sprit etterpå.
Negelakkfjerner er drastisk.

Supera sa for siden:

Det kan være soyamelken som gjør det, ja... Jeg har ingen personlig erfaring siden jeg leste om disse advarslene og har derfor holdt meg unna soyaprodukter. Jeg har bare sett flere kommentere at de hopper ut av menssyklusen og at de får ømme bryster etter å ha spist soya.

Yrla sa for siden:

Så å hoppe ut av syklusen betyr å miste mensen? Jeg har en slags syklus fordi jeg har noen dager som er PMS-aktige og så noen dager like etter som jeg svetter mer enn ellers under armene uten at jeg er varm og da er jeg også i strålende humør. Men ikke noe eggløsning/mens.

Yrla sa for siden:

takk!

Supera sa for siden:

Hoppe ut av syklusen betyr å miste mensen, ja. I en kortere eller lengre periode. Du kan jo prøve å kutte ut soyamelken og se om det hjelper? Det skader ikke i alle fall. ;)

Yrla sa for siden:

Danke! Jeg har lest litt på amerikanske sider nå og det ser ut som det kan være årsaken ja, fordi østrogenlignende stoffer hemmer opptaket av østrogen og fjerner dårlig østrogen i kroppen. Lite østrogen betyr da fort ikke eggløsning. Har noen linker: www.livestrong.com/article/106018-effects-soy-menstrual-cycle/ www.rolv.no/urtemedisin/sykdommer/endometriose.htm kerryg.hubpages.com/hub/menstrual-cramps-and-soy Fint at det er oppklart. Er ikke interessert i mens og eggløsning så dropper ikke melka men om jeg får lyst på barn er det jo greit å vite at jeg skal kutte det ut.Mulig det hadde virka på humøret, men det finnes ikke noen god erstatning for soyamelk.

Supera sa for siden:

Men er det bra for kroppen å være ute av balanse? Joda, det hadde vært greit å slippe mensen, men jeg vil heller ha hormonene i balanse. Så da tar jeg til takke med mensen.

Men hva bruker du soyamelken til? Jeg lager av og til eggemelk og lager kakao av dette. Men hvis du bruker soyamelk til tørstedrikk, så kan du jo prøve å lage mandelmelk for eksempel?

Lillemy71 sa for siden:

Jeg brukte soyamelk daglig en lang periode og fikk etterhvert en forbedret syklus og opplevde ingen av de problemene som mange beskriver. Det gikk lang tid kanskje så mye som halvannet år før jeg begynte å få skikkelige problemer og fikk da nesten symptomer på overgangsalder (m.m.). Jeg hadde rett og slett en ubalanse i østrogen/progesteron balansen[b][/b] og det ble skikkelig ubehagelig. Nå har jeg kuttet absolutt alle produkter som har soya av den grunn at det er ikke mat for oss mennesker siden vi ikke får det i sin reneste form og det meste av soyaen genmanipulert og dårlig kvalitet. Japanerene kaller soya for "anti-mat" (omtrent som en lavkarber ser på korn) og nyter det av den grunn i ytterst begrensede mengder. Du ser kanskje på det som en fordel å ikke ha mensen, men den er lik det eller ei en viktig del av vår syklus og balanse og det er noe vi skal ha så lenge vi er sunne og friske. Og hva vet vi egentlig om hva langvarig bruk av soya kan medføre? Søk på nettet gir mange advarsler mot soya i forhold til div. helseplager, fertilitet, graviditet m.m. Det er nok ikke bare tull....

Jeg brukte soyamelk til frokostblanding og kaffe/latte og syntes det var det eneste som duger. Nå bruker jeg kun kokosnøttmelk (bruker den magre for jeg synes den feite blir for voldsom) og noe mandelmelk/mandelfløte. Gidder ikke å lage selv så jeg kjøper på helsekosten :D Eggemelk klarer jeg ikke, men det var ikke noe problem å erstatte soya da jeg gikk inn for det...

Huldr sa for siden:

Godt skrevet, Lillemy!

Jeg har vært skeptisk til soya i årevis, helt siden jeg fikk vite at det hadde negativ påvirkning på hypotyreose, men bruker det i begrensede mengder - en soyalatte i ny og ne. Jeg bruker progesteronkrem og har enda ikke fått hormonene i balanse (har dog merket bedring og positiv endring i lengden på syklusen), men jeg har oppdaget at akkurat rundt menstider kan det være bra med litt soya - det lindrer menssmertene! Grunnen er, tror jeg, at rett før mensen går både progesteron og østrogen ned, og det er det som fører til plagene. Så lenge man tenker balanse går det bra tenker jeg. Jeg har hørt om soya at det er et "tveegget sverd" - altså at det kan ha både positive og negative virkninger. Så alt med måte! Soyamelk hver dag ville jeg ikke tatt sjansen på. Det eneste soyaproduktet jeg ikke nøler med å bruke er soyasaus, den er jo fermentert og er visst trygg i forhold til hormonpåvirkning.

(For de som bruker melkeprodukter har jo det også hormonelle virkninger, for øvrig ...)

Yrla sa for siden:

Takk for svar. Men hjalp det å slutte med soya? Er ikke kokosmelk mye tynnere/utvanna sånn at man må bruke mye? Mandelmelk er dyrt. Jeg bruker for mye til å kunne bruke mandelmelk. Jeg bruker soya i te og kaffe som jeg drikker mye av.Hva slags symptomer hadde du?

Yrla sa for siden:

å? hvor står det om det? vet du noe? ble veldig nysgjerrig her nå. Men det gjelder vel da også ost vel?

Ja, spørsmålet er om tilskudd av planteøstrogen gir for mye eller for lite østrogen. planteøstrogenene virker ikke på samme måte som vanlig østrogen og hemmer østrogenopptaket, så en skulle tro at du manglet østrogen og ikke progesteron. Det er dette som er vanskelig å skjønne.

Yrla sa for siden:

Det er ikke noe bad, det er lurt å ha noen sånne "vil ikke ha" ting. Hva skal man med korn, pepsi max og høy-Gi ting som sukker bl.a når det ikke er bra? Jeg utelukker visse ting og synes det er veldig ryddig og greit å forholde seg til.

Marella77 sa for siden:

Ja det er lissom sånn jeg har tenkte også da... ;) men cola Zero "må" jeg ha, selv om jeg vet det ikke er bra for meg...

VSB sa for siden:

Jeg og, noen gode avvenningsråd?

Huldr sa for siden:

Vel, mye av melka kommer faktisk fra drektige kyr. Er du ute etter detaljkunnskap kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, men det er sikkert andre på forumet som vet mer om dette enn jeg - ellers finnes det sikkert mye på google hvis man leser med litt skeptiske briller ... Poenget mitt er egentlig at melk i likhet med soya heller ikke er noen "uskyldig" matvare slik vi er vant til å se på det. Det er mat som påvirker kroppen i stor grad. Hm, er redd jeg bare bidro til forvirring ;). Jeg har ikke hørt at planteøstrogen hemmer østrogenopptaket, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Det stemmer ikke med min erfaring i alle fall, jfr at soya hjelper mot mensplager (har ikke prøvd det lenge eller systematisk altså). Men det er jo nettopp fordi rett før mensen er det mangel på BEGGE hormonene, jeg tar da som sagt progesteron også. Det er ingen tvil om at det er progesteron jeg har for lite av og det er vel det som er mest vanlig. Leste du på linken til Lillemy?

Jeg vil i alle fall si meg enig med Lillemy, Supera og andre i at overdreven bruk av soya ikke er bra, og at når man mister mensen er det et faresignal, uansett hva det kommer av ...

Lillemy71 sa for siden:

Det hjalp 100% å slutte med soya. Jeg og ikke minst magen min har det mye bedre. Mensen kommer etter klokka nesten, den er sterk men varer bare to dager og det kan jeg leve med. Har heldigvis ikke særlig smerter lengre slik som jeg hadde før i tiden ihvertfall ikke mer enn et par paracet fikser. Som jeg skreiv i innlegget mitt fikk jeg symptomer på overgangsalder, det vil si totalt uregelmessig og uteblivende mens, spotting, leddsmerter, svettetokter, ømme bryster, søvnproblemer, hodepine m.m. Se også artikkelen jeg har linket til.

www.foodrenegade.com/dangers-of-soy/

Jeg bruker samme mengde kokosmel som jeg brukte soyamelk, synes ikke den er noe tynnere enn soya. Det handler kun om tilvenning. Jeg syntes soya også var tynt/skvipete da jeg begynte med det. Jeg syntes det var forferdelig å kutte fløte og nesten all ost, men det går. Handler kun om vilje og tilvenning, og jeg skal love deg at da jeg lærte om alle bakdelene til soya ble det fort slutt på det. Var verre med osten..... :rolleyes: Det går også ann å venne seg til å bruke mindre mengder melk i te/kaffe om man vil eller rett og slett drikke mindre av dette og drikke mer vann/iste...... alt går hvis man vil.

Mandelmelk kan du lage selv vet det finnes både oppskrifter her på forumet og på nettet, det skulle jo gjøre det billigere regner jeg med. Har ikke prøvd selv.

Yrla sa for siden:

Tusen takk Lillemy!

Yrla sa for siden:

du mener det er østrogen i melka?
Ja, det er mest vanlig å ha for mye østrogen i forhold til progesteron, men om det gjelder når man inntar mye soya er jeg usikker på. Jeg har ikke symptomer som er typisk østrogendominans. Ikke ømme bryster osv. Og jeg har sett flere steder at det står at planteøstrogen hemmer opptaket av østrogen. Spennende med hormoner, veldig vanskelig:)

Yrla sa for siden:

jeg var verst tenkelig hekta. finn en motivasjon. Min var at jeg skjønte at magevondten kom av pepsi max. Så fyller du en eller to store flasker med kaldt vann og har iskaldt vann tilgjengelig til enhver tid. Funker som gull. Og tenk på brusen lunka og uten kullsyre:) da velger du iskaldt vann.

Nerthus sa for siden:

Være beinhard og bestemt! Det første man uansett må gjøre er å bestemme seg for at man faktisk ønsker å slutte. Sitter du med tanken om at du EGENTLIG ikke har lyst, vent til du sitter med rett motivasjon. Ta en sjekk hver morgen, lunsj og til middag ;)

Har du nemlig først bestemt deg for å slutte, vil du klare å være bevisst nok til å velge det vekk også, og heller drikke andre ting.

Jeg slutter stadig vekk jeg hehehe - og bør nok jobbe kraftig for å slutte HELT med sortbrus! Drikker nå vann, med en og annen lett-gulbrus innimellom, føler ikke det gir samme suget som sortbrus.

Mitt nye motto er JUST.DO.IT (goddamnit!!!). Jeg er ekspert på å utsette og "ignorere" - helt til jeg MÅ ta tak... alt må heller ikke planlegges til detalj, er du av typen som utsetter ting fordi de må "planlegges" før du kan gjøre endring, prøv å bare slutt med det du er hekta på. NÅ! Fjern alt fra kjøla, kjør det vekk, tøm det ut, gi det til naboen! Drikk så et stort glass vann og kjenn hvor letta du føler deg ;)

(Jeg snakker like mye til meg selv her altså ler)

Supera sa for siden:

Kan skrive under på det. Ikke at jeg drikker mye vann og en og annen lett-gulbrus da, men at cola gir meg sug. Herregud for en ulvehunger jeg får etter å ha drukket cola. Godt jeg ikke synes det smaker så godt da. :snill: Men 7up free sliter jeg med å kutte ut... Og fun light... Men nå i sommer har coop tilbud på 7,90 kr per flaske farris bris, og det erstatter lett både brus og fun light for meg, så i sommer går det fint.

smgj sa for siden:

Kan yoga eller quigong hjelpe? Jeg har ikke vært borti noe liknende, men jeg bruker pusteteknikken fra quigong for å slappe av kroppen hos tannlegen... ?

smgj sa for siden:

To tanker: Du tar magnesium? Jeg fikk spenninger da jeg samtidig gikk over til å ta kalsium, drikke melk og kutte magnesium. Jeg trodde jeg enten hadde hodepine eller tannpine eller ørepine... helt til jeg fant ut at jeg presset det lille av magnesium jeg hadde ut av kroppen. Smertene forsvant rasskt da jeg stoppet kalsiumtilskuddet, reduserte melk og gikk tilbake til magnesiumtilskudd.

Den andre: Kan akupunktur fungere? Jeg har som sagt ingen liknende erfaring i samme klasse, så jeg kaster bare fram forslag her...

Nerthus sa for siden:

Utifra min egen erfaring (som vanlig ;)) - har du fått avdekket noen ubalanser når det gjelder vitaminer/mineraler i kroppen?

Jeg har gjentatte ganger snakket høyt og vakkert om mine resultater etter å ha fått en blandet kosttilskuddspakke etter hårmineralanalyse, og i mitt tilfelle var det som om kroppen "fant igjen seg selv". Jeg sliter også mye med forknytte muskler, det låser seg lett om jeg er i samme stilling over litt tid, og jeg må brekke meg opp om morgenen. Det eneste som gjør det LITT bedre er jevnlig bevegelse. Trening gjør godt der og da, og løsner det meste, men når jeg da kommer hjem og slapper av i sofaen en time må jeg igjen brekke meg opp.

Mine resultat ga svært lave verdier på bla magnesium, natrium, kobber og en hel haug andre ubalanser (noen var for høye, fordi andre var for lave osv.). En måned etter at jeg begynte med den tilpassede kosttilskuddspakken, var absolutt alle vondter vekke! Jeg testet det ut med en aromaterapitime der jeg for første gang i mitt liv ikke syntes NOE var vondt, ikke engang brystmuskulaturen som ofte er litt stramme på de fleste. Behandler var helt overrasket, siden hun for få år siden gjorde samme behandling - og da måtte være så forsiktig fordi vondtene satt absolutt overalt.

Nå har jeg vært uten i 6 uker i påvente av nye prøvesvar, og mye har kommet tilbake... korsryggsmertene, hoftesmertene er verst...

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis kan utgjøre en forskjell for deg - men siden jeg har så gode erfaringer selv - kan det være noe å tenke på?

:klem:

elien sa for siden:

Min erfaring er at Hode og Kropp ikke alltid vet hvor en "har" en annen. Og kroppen kan derfor tro det er noe på "gang" å må legge seg i forsvarposisjon. Å uansett hvor mye du prøver å få de til å samarbeide så er ikke det lett. Det snakkes om arr på både kropp og skjel, å det tror jeg det er noe i.

Samtaleterapi har vært til meget goe nytte for meg.

Elin

Kanskje sa for siden:

Grrrrrrr !

Hvorfor er det komplett UMULIG å overføre bilder og sanger fra min bærbare PC til min nye IPHONE??:mad::confused:

Har alltid med andre mobiltelefoner kunnet dra bildene eller sangene over fra lagret mappe på pc, og over til telefonen. Er iphone helt annerledes eller??:mad::mad:

Sanney sa for siden:

iphone krever itunes. uten itunes, ingen pc tilgang

Kanskje sa for siden:

hehe, vet ikke helt hva det er. Tenker på looonietunes, eller hva det het, noen tegneserier på tv.

Er itunes et slags overføringsprogram da?

Merkelig at det må være så tungvindt, at man ikke bare kan overføre slik som på mine gamle mobiler. :confused:

Sanney sa for siden:

apple er apple. itunes er vel en av de største grunnene til at det aldri kommer iphones i hus. itunes er et overføringsprogram, og brukes også til apple's musikkkjøp.

Kanskje sa for siden:

takk for link.

Jeg var ikke klar over at det var så komplisert med apple. Jeg har iallefall ingen planer om å drive å kjøpe musikk. Jeg vil høre musikk på tlf fra WIMP jeg, for jeg har canal digital, og dermed wimp.

Kan man legge til musikk fra wimp som ringetone? Jeg savner ringetoner, ikke bare disse lydene som følger telefonen.

Sanney sa for siden:

hvordan wimp og iphone vil snakke sammen vet jeg ikke. stor sansynlighet for at den ikke vil like noe som ikke er itunes.
jeg har ikke iphone, men alle mp3 filer jeg overfører til min tlf kan settes som ringetone. de fleste telefoner har den funksjonen, noen er bare litt mer knotete å finne ut av. de jeg kjenner med iphone har også sanger som ringetone, så det går nok der og.

Yrla sa for siden:

du må kjenne på følelsene som er i kroppen

vibsen sa for siden:

Du får wimp som app til iPhone.

Lillemy71 sa for siden:

Alle apple produkter er anderledes og ikke nødvendigvis så fantastiske som mange skal ha de til. ER blitt en skikkelig hype de der greiene.

Samma her, det er ganske utolig at de har klart å lage ganske brukbare dibbidutter og dingsebomser, men Itunes suuuger herifra til evigheten. Det er så elendig det programmet at jeg blir sinna hver gang jeg må bruke det. Har nemlig en Ipod som jeg vant og syntes det ble for dumt å kjøpe en ny mp3-spiller når den lå her og slang.

Det jeg synes er så festlig er at man må ha en pc for å starte en Ipad første gang og at for de som opplever at den "henger" seg så må de koble den opp mot en pc for å få gang på den igjen Ikke særlig smart løsning det gitt......:D

Kanskje sa for siden:

Søren heller, ante ikke det var SÅ bakvendt og dumt med apple ..... :-/
Men nå som jeg har kjøpt tlf må jeg bare gjøre det beste av det ..... sukk, og så jeg som gledet meg sånn til å lettere kunne overføre ting ... trodde jeg .

Kanutten sa for siden:

Jeg har iphone og synes det er kjempelett å overføre ting; både bilder og musikk.

Kanskje sa for siden:

Hvor finner jeg smilefjes når jeg sender meldinger med iphone 4 ???

Photobscura sa for siden:

Mener ganske sikkert at jeg har hørt du må laste ned en app. Det gjelder visst alle disse Iphone'ene.

Kanskje sa for siden:

Hjelpe meg ! Lurer på om det finnes noe sted man kan levere tlf fra seg, og få den fiks ferdig og klar til all mulig bruk med smilefjes og musikk og bilder ... Koster disse appene penger?

Jeg aaaaner ikke. Det er ikke uten grunn at jeg holder meg langt unna alt med Apple-stempelet på seg. Håper sågar å kunne knuge på min to år gamle knappetelefon og få slippe unna smarttelefoner og alt det der så langt det er mulig
Ja. Jeg spiller LP-er også. :cool:
Søk på smileys+iphone4 på google, så finner du sikkert ut av det.

vibsen sa for siden:

Nei, det må man ikke. Har aktivert tre ipader her i huset på kort tid, og ingen av dem har vært tilkoblet en pc noen gang.

Kanskje sa for siden:

altså, nå føler jeg meg komplett amatør her altså - men hvor søren finner jeg ut hvilket blekk jeg skal ha til min Hp photosmart 5510?? Jeg har googlet, jeg har søkt etter produktanmeldelser, jeg har prøvd clas ohlson - for det er der jeg tror jeg får det billigst. Men ikke søren at jeg finner 5510. Jo foresten, men ikke som photosmart - og det er photosmart jeg har.

Regner med at det skal være en nummerkode på blekket??
Det er forøvrig sort jeg skal ha. det er fire blekk patroner, ikke blandet i en.

har liggende en lapp hjemme med info, men er selvsagt ikke hjemme nå, så jeg får ikke sjekket om det står noe der om merke og nummer.

annex sa for siden:

komplett.no?
Sjekk tilbehør...

Lillemy71 sa for siden:

www.inkmann.no/Blekkpatroner/HP/Photosmart%205510
www.inkmann.no/Blekkpatroner/HP/Photosmart%205510e
www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=430966
www.inky.no/print/Photosmart_5510/13503
www.mytrendyphone.no/shop/hp-photosmart-5510-174973c1.html
www.staplesbutikken.no/blekk-og-toner-guide/blekk/hp/photosmart-5510-e-aio
www.clasohlson.com/no/Blekkpatron-HP-no.-364/Pr383154000

Kan finne flere også..... ;)

Carisma sa for siden:

Mora til sambo var helt lik, hun spiste aldri en eneste middag med oss så lenge jeg kjente henne... Ikke at jeg har noe råd da. :rolleyes:

I huset vi kjøpte bodde det en treåring før oss, så jeg har MYE erfaring med voksfarger på uønskede steder! :D Jeg kjøpte en sånn magic eraser svampå på kiwi og den tok alt.

Konkurrer med deg selv om hvor mange dager du kan gå uten!

Alle typer sitronbrus blir jeg kvalm av rett og slett fordi det var det jeg fikk å drikke da jeg hadde omganssyke som liten. Så det er en mental greie. Kanskje skaffe en sånn mentalting? :rolleyes:

Fordi det er Apple... De skal kontrollere alt, og ha egne løsninger for å låse seg til seg når man først er inne i edderkoppnettet deres... Eller har tråkka i fruktsalaten som sjefen min kaller det :D

Inne på HP.no skal det finnes en guide hvor du velger produktet og så får opp hvilket blekk du skal ha. Men jeg har ikke god nok oversikt over printerne til å finne det. Eller du kan forsøke å spørre på hp sin side på facebook?

Furine sa for siden:

Sjekk på denne linken? (og klikk på supplies and accessories) HP 364?

Kanskje sa for siden:

Takk for hjelpen folkens.
Jeg var inne på denne før, men så klikket jeg bare på spesifikasjoner , og der fant jeg jo ikke noe. Rart det når man stresser, hvordan man ikke ser det som er forran øynene på en.

Kanutten sa for siden:

Jeg har mange ganger spist mexicansk biff med en topping av bacon og chili. Den er knallgod og sykt sterk (etter min gane). Nå vil jeg prøve å lage tilsvarende hjemme, men jeg vet ikke helt denne toppingen hva den består av bortsett fra småhakket bacon og chili? Det kan da ikke være bare det?
Noen tips?

vaskeklut sa for siden:

Om du har spist den på restaurant kan du jo ringe dit og høre? Lat som du er hyperallergisk eller noe :rolleyes:

Bønna200 sa for siden:

Etter en permanent skade i høyre fot etter ankelbrudd for snart to år siden har jeg nå gadvis begynt å få vondt i den venstre foten. De siste dagene har det blitt verre og nå klarer jeg knapt å sette beinet i gulvet. Kan det være betennelse? Eller har jeg bare feilbelastet? :o

nellie sa for siden:

Hvor mye bonus har jeg, når det gjelder bilforsikring?
Jeg har hatt egen forsikring og kjørt uten skader i tre år.

smgj sa for siden:

Ta en tur til kiropraktor og få han til å se på det?

nellie sa for siden:

Og eh.. Er det bare til å bytte bilforsikring som man selv vil? Bilen min kan jeg nok gjøre akkurat som jeg vil med, men kjæresten leaser bil. Det er ikke sånn at man er bundet til å bruke et visst forsikringsselskap, fordi at man leaser?

Sikkert sykt teit spørsmål, men.:p

Gracella sa for siden:

Der er det vel best å ringe/maile forsikringsselskapet ditt?

nellie sa for siden:

Trodde det var sånn fast opplegg/stigning hvert år, jeg..

Gracella sa for siden:

Det kan det godt være, men jeg synes å huske at det var noen selskaper som gir deg en begynnerbonus med en gang og så må du kjøre skadefritt i tre år før du stiger.
Andre ser på alderen din (men det er vel bare for premien?)

Det beste er i allefall å kontakte de :)
(eller se på hjemmesiden deres?? Det bør vel også stå i kontrakten du har fått?)

smgj sa for siden:

Om man bytter forsikringsselskap så får man med seg opptjent bonus, så det er iallfall ingen grunn til å la være å bytte. :)

Kitt sa for siden:

Hvor mye bonus du har skal så i papirene du hvert år får fra forsikringsselskapet! Enten det er på nett eller på papir!

Du kan forsikre bilen hvor du vil og bytte så ofte det passer deg! Bortsett fra når det gjelder personforsikringer, ordner selskapet du bytter til, alt for det!Personforsikringer må sies opp personlig!

Bønna200 sa for siden:

Ja, jeg tenkte litt på det. For før jeg skulle legge meg i går begynte det å knekke veldig når jeg beveget på det. Jeg får se an over helgen hvordan det blir. Takk for svar. :blomster:

vaskeklut sa for siden:

Hvordan lager man rømme? Tenker på med å bruke en klatt rømme man har fra før, ikke melkesyrebakterier privatpersoner ikke får kjøpt.

Supera sa for siden:

Fant denne linken med to forslag.

vaskeklut sa for siden:

ååh, takk!

vaskeklut sa for siden:

hvordan saltrister man rå pekannøtter? jeg har dårlig erfaring med å riste mandler i ovn, så det er sagt... de blir alltid ekle :rolleyes:

Anne sa for siden:

Nellie, det står i forsikringspapirene du får ved hver betaling hva du har i bonus. Ihvertfall i mine:cool:

vimsen85 sa for siden:

Fantastisk. Liker lavkarbonadedietten ;)

Dilly sa for siden:

Takk for linken, nå fikk jeg meg en god latter :D

Kanskje sa for siden:

Kan man ikke få vanlige smilefjes til Iphone 4 ?? Bare noe som heter Emoji, og som er japanske fjes og kun virker på iphone??:mad:

Kanskje sa for siden:

Jeg har registrert meg med WIMP på canal digital, og kan dermed høre på musikk på min pc uten å laste ned.
Dette skal jeg også kunne gjøre på min iphone. Men hvordan går jeg frem da for å få dette på tlf?
Må jeg koble meg til internett via tlf for å kunne høre musikk, eller kan jeg jeg høre musikken ofline? Skal gå an å sette den i en sånn høytalergreie, og så spille musikken fra tlf høyt i rommet.

Og må jeg kjøpe inn sangene via itunes?

Føler meg ganske hjelpesløs, for det er så mye med denne iphone jeg ikke forstår, og det er så mange muligheter nå som jeg ikke hadde før, som jeg ikke forstår eller kan med. Aner ikke hvordan jeg skal gå frem eller hva jeg skal gjøre. Finnes det noe sted man kan ta med tlf, og så få hjelp?

Supera sa for siden:

Jeg lurer på om noen har kjøpt ketonstrimler til Precision Xtra eller Precision Xceed blodsukkermåler og vet ca hva de ketonstrimlene koster i Norge? Jeg finner ikke norske priser på nettet. Jeg fant dem på amazon, og da kostet de 51 USD for 10 strimler... 31 kr per strimmel... :eek: Stiv pris, men skulle gjerne testet ut noen.

BenteR sa for siden:

Jeg har ikke prøvd pekannøtter, men mandler og andre nøtter får jeg til med godt resultat.
1/2 kg mandler, 5 toppa ss med grovt salt, 1 liter vann.
Dette kokes i 5 minutt.
Renner av i dørslag, og has så på bakepapirkledd langpanne. Høvler over noe kvitseidsmør, drysser over nykvernet 5-pepper og has i ovnen ved 125 grader varmluft i ca en time (snur litt i dem av og til)
Så setter jeg ovnsdøren på gløtt, og lar de stå ved 125 grader varmluft en time til.
Avkjøles , og så er det knasende sprø og smakfulle godbiter:D

Carisma sa for siden:

Hvis du betaler for wimp kan du sannsynligvis ha spillelistene offline. Men du må velge dette i spillelisten og så laste de inn i telefonen. Wimp og iTunes er to HELT forskjellige ting, ikke begynn å blande disse.....

Lillemy71 sa for siden:

Jeg saltrister mandler (eneste jeg har prøvd) på følgende måte:

1l lunka vann
ca 80 g salt som røres helt ut i vannet
250-300 g mandler

Lar mandlene ligge og trekke i saltlaken ca 1 time, slår av vannet og fordeler de på et brett med bakepapir. Drysser over litt salt før jeg setter de i ovnen på ca 125 grader i 35-40 min. Følg med på slutten ellers blir de raskt brent. Enkelt og greit og smaker kjempegodt. Mandlene blir ikke helt gjennomsprø men minner om ristede peanøtter.

Bruksanvisning til tlf kan jo være til fin hjelp eller diverse Iphone forum på nettet??

Kanskje sa for siden:

jeg har prøvd å google. Stod ikke så mye i bruksanvisningen synes jeg. men at det finnes iphoneforum det visste jeg ikke

Lillemy71 sa for siden:

Har du en bruksanvisning som fulgte med tlf eller har du funnet på nett? Vet ikke hvordan det er med Iphone med med samsung lastet jeg ned en manual på nesten 200 sider. I tillegg googler jeg mine spørsmål/problemer og finner som oftest svar, svært ofte på forum der sånne ting diskuteres. De er som oftest på engelsk, men det er ikke noe problem, så jeg regner med at det finnes tilsvarende for Iphone. Regner ikke med at du er den eneste med slike problemer ;)

Her finner du Iphone forum på norsk så kan du jo se om du finner svar, evt stille dine egene spm: ipod1.no/forum/viewforum.php?f=153&sid=e3ec17a0a29421c83075e18bc699d57b

KarMa40 sa for siden:

Barnehagegarantien er vidunderlig for oss med baby fra september -11 (dvs at garantien gjelder fra 1 aug -13) . Alt skal man passe seg for...:rolleyes:

Hvor skaffer man dagmamma? Hva skal jeg se etter? Annet enn glade barn og fornøyde foreldre altså.
Er de på Facebook? Egne Fora? Rope i skogen? Oppslag i nærbutikken?

Marina sa for siden:

Fant noen egne fora da jeg søkte litt. Har ikke barn selv, men hvis jeg skulle leitet eter dagmamma tror jeg at jeg ville testet dagmamma.no ("Norges største register") :smile: Oppslag på nærbutikken er sikkert ikke så dumt heller Da sprer gjerne ordet seg.

ElisaT sa for siden:

Ikke lett situasjon, det der! Hør med barnehager i nærheten, de får jo gjerne barna etter de har vært hos dagmammaene ;). Eller hva med helsestasjonen?

gamlebyen sa for siden:

På PC: Installer WIMP, opprett de spillelistene du ønsker
Last ned WIMP-appen fra der Apple-brukere laster ned apper. Logg inn. Velg de spillelistene du ønsker tilgjengelig offline, last de ned via trådløst nett, koble fra nettet og vips, du kan høre på musikk overalt.

BenteR sa for siden:

Når sykehuset svikter og ikke gir tid når de har lovet, kan jeg da få dekket ekstra transportutgifter om jeg benytter meg av fritt sykehusvalg?
Noen som vet?

Hva er egentlig rekommandert postsending? Tror ikke jeg har fått det før. Bestilte vitaminer fra bigvits, og har fått hentelapp på rekommandert sending. Vil det koste meg noe å hente den ut?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.