< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Dietta sa for siden:

Jepp, helt riktig. Derfor har jeg bestandig mobil og lommebok i lomma når jeg virrer rundt på shopping ;)

Kanutten sa for siden:

Det er derfor jeg liker litt store vesker som kan henge på kryss over skrotten; får begge henda fri. :ja:

Dietta sa for siden:

Ja, jeg er veldig glad i slike vesker også. På ferie bare jeg ha sånne. Spørs om ikke den jeg kjøpte i Cornwall i fjor sommer, blir med tilbake til hjemlige trakter i år. Der nede er det flere supre veskebutikker, og mer enn et år har jeg kjøpt flere (sammen med mye annet da), og måttet fylle de opp med ditt og datt (gjerne nyinnkjøpt garn) og sende hjem. Det er dritten med å fly med Ryanair, bare 15 kg i kofferten :mad:
I år har jeg vært smart da, og booket 20 kg på min koffert, selv om det kostet litt ekstra :p

Supera sa for siden:

Haha, mine foreldre hadde blitt blodig fornærma hvis de IKKE hadde fått sitte barnevakt OFTE. De er så klare for å bli besteforeldre at de snart betaler for kunstig befruktning for en av oss. :geip: De har fem barn i alder 17, 19, 27, 32 og 35. Null barnebarn. :lol: De hadde blitt overlykkelige hvis jeg eller en av søsknene mine kom hjem og sa at vi var gravide. Da lillesøstera mi (nå 19) spurte moren vår for to år siden da hun var 17 om hva Mor hadde sagt hvis lillesøstera mi ble gravid, svarte Mor:
"Det er litt tidlig. Jeg håper ikke at du får barn så tidlig. Men jeg hadde blitt glad!" :lol: :lol:

Hvis stoffet er farget hvitt og ikke bleket hvitt, så blir den gul av å prøve å bleke med klor. Selverfart. Men jeg tenker at te bør også fungere.

Du kan blokkere nummeret på telefonen din. ;) Så kan ikke denne personen ringe deg.

Disse vitaminene og mineralene er jo helst med tanke på overgangen fra høykarbo til lavkarbo når man plutselig mister mye vann. Det er ikke noe man må spise hele tiden. Jeg har fortsatt noen få igjen siden jeg er så forferdelig dårlig til å huske å ta disse pillene (til tross for at de henger i bokser på kjøleskapet rett i glaningen), men etter at de er tomme kommer jeg ikke til å kjøpe krom-kalium eller selen-sink. Magnesium er fortsatt greit å få i seg da, og så sover jeg så godt hvis jeg tar en god dose av det. Jeg tar bare magnesium, D-vitamin og jod (siden jeg ikke spiser fisk) nå.

Supera sa for siden:

Jeg tenker på å investere i en anleggsgartner i jungelen min. Altså at h*n gjør grunnarbeidet og anlegger hagen for meg (og selvfølgelig gjør den lettstelt). Hagen min er nesten et blankt lerret nå. Tomta mi er under ett mål. Jeg har trær og bærbusker. Jeg trenger blomster, blomsterbed (gjerne fint laget med steinkanter), hekker (jeg har noen stygge, men vil ha nye), utepotter og sånt. Jeg vil ikke gi anleggsgartneren altfor stort spillerom, skal jo ikke ha noen superoverdådig hage. Men jeg vil ikke være for gjerrig heller slik at han bare kan velge billige blomster og sånt. Jeg vil jo ha en fin hage. Hvor mye ca tror dere dette kommer til å koste med arbeid, blomster, stein og sånt?

Lava sa for siden:

Supera, men personen kan fortsatt sende meldinger, eller hva?
Takk for svar :)

Supera sa for siden:

Jeg tror ikke det går an å blokkere numre på meldinger. Du får sjekke hva telefonen din kan, men jeg har aldri sett en funksjon for det. Kan hende det finnes en app for det da. Hva slags system har du? Android, windows mobile, symbian eller fruktgreiene?

Lava sa for siden:

Ah! her er ingen fruktsalat eller noe annet, har kun en enkel samsung galaxy s.
Vet jeg kan blokkere nummer, men har ikke funnet ut noe mer, det vil selvsagt hjelpe godt at noen ikke kan ringe midt på natten :p

Supera sa for siden:

Ja, ikke sant. Noen våkner av melding også, men det er litt lettere å ignorere enn hvis telefonen ringer og ringer.

Android altså. Det var flere gratis-apps som kan blokkere numre på SMS. For eksempel "sms Blocker - Award Winner" eller "BlackList" (søk i play butikk).

Lava sa for siden:

Takk takk! :suss:

Marella77 sa for siden:

Tusen takk Supera for tilbakemeldingen! Dette visste jeg ikke. Jeg trodde at det var anbefalt å ta disse forever jeg ;) Jeg spiser mye valnøtter, så da slipper jeg vel å spise magnesium også vel? Skal prøve meg litt frem ;) Takk igjen :)

Supera sa for siden:

Man mister mye mineraler når man slipper vannet og så skal pillene være optimalt for fettforbrenningen. Som regel bedre med litt for mye enn litt for lite når det gjelder vitaminer og mineraler, så det skader sjeldent å ta slike kosttilskudd så lenge det ikke er snakk om enorme doser - noe det ikke var i ketolysepillene. Men nødvendig tror jeg ikke det er. ;) Strengt tatt er det unaturlig for mennesket å ta kosttilskudd. Vi overlevde da helt fint på naturlige råvarer før. :geip: Og det er ikke som at vi ikke får i oss vitaminer og mineraler på lavkarbo. Vi får jo i oss mer vitaminer og mineraler enn de fleste som spiser høykarbo. :snill:

Lava sa for siden:

Lastet ned sms-blocker. Og nå lurer jeg selvsagt :p på hva som skjer i andre enden. Hva skjer med den som er blokkert, vil de feks ringe og få opptatt signal, ingen kontakt eller?
Og samme med sms, vil de kunne sende, mens jeg bare ikke mottar den?

Photobscura sa for siden:

Matrix Vavoom er sånn ca. verdens beste hårspray. Har ei mørkhåra venninne som sverger til denne. Har aldri sett så mye som et hvitt "støvkorn" i håret på henne. ;) (Den må kjøpes hos frisør, btw.)

Obs, gitt at varen er fra EU! Har nettopp erfart at varer fra USA sendt til Sverige IKKE blir momsfrie ... :o

Funka greit med te, men ble ikke så farga som jeg ønska, forsåvidt, men mulig jeg tok kjortelen ut for tidlig. Kaffe neste gang! Og så aner jeg ikke om stoffet er bleka eller farga. Bomullslerret av aller billigste sort fra Rainbow fashion på Grønland. ;)

Supera sa for siden:

Aner ikke, jeg har aldri brukt de programmene. Du får bare legge til et annet nummer midlertidig og teste fra det nummeret.

Lava sa for siden:

:ja: kanskje det ja. Ekke så farlig, bare lurte :)

ElisaT sa for siden:

Sorry, det glemte jeg å ta med, det er bra det er noen som er våkne ;)! Har bestilt fra blant annet England og Tyskland med stor suksess, anbefales.

Anarko sa for siden:

Prøver å finne ut litt om zon salve/gel og eventuelt hvordan den ikke skal brukes, men finner ingenting når jeg søker. Har muskelknuter både på rygg og brystkasse, kan jeg bruke den til det? Er ganske så vondt...

Kitt sa for siden:

Er det ikke muskelverk den skal brukes mot da? Har du sett på denne? Her finner du forsiktighetsregler og bruksområder!

Carisma sa for siden:

Jeg ville heller satset på en god manuellterapeut....

Anarko sa for siden:

Tusen takk. Har jo verk i musklene så må jo prøve noe. Er det eneste jeg har tilgang til i kveld uansett. Håper det hjelper. Det som gjør meg forsiktig er at jeg skal smøre på brystkassen, og ville vite om det kunne være farlig. Men det ser ut som om det er trygt :)

Kitt sa for siden:

Finner nok ingen i kveld!;)

Kitt sa for siden:

Masse muskelatur der! Mange som tar feil av muskelsmerter og hjerteinfarkt!:p

Anarko sa for siden:

Jeg er en av de som får lett noia når det gjelder det der... men fikk av en eller annen grunn for meg at zon trakk så langt ned i muskulaturen at det kunne bli farlig for hjertet. Heh. Takk for gode svar :)

Kitt sa for siden:

Du trenger nok ikke uroe deg for det! Riktignok er hjertet en muskel, men sååå langt ned trekker det nok så absolutt ikke!;)

Lava sa for siden:

Har nettopp tatt frem kaffetrakteren og har brukt den noen dager nå. Det skal være ca 60 g kaffe pr liter, og den skjeen som følger med trakteren er bare 5 g. Jeg har tidligere brukt 6 slike skjeer, siden jeg trodde det var 10 g pr skje, men veide en dag, og jeg må nå bruke 12 skjeer..

I dag brukte jeg 10 skjeer, og syns kaffen er sterk nok med det.

Kaffemaskinen er en kenwood EON og kaffen er mørkbrent arabica.

Det er ikke ofte jeg bruker den, så jeg er usikker på mengde og slikt. Hvor mye kaffe bruker dere pr liter vann? Går det på slump eller måler dere?

Anarko sa for siden:

Jeg tar det på slump. Men jeg drikker for det meste presskannekaffe. Når jeg lager full kanne med kaffetrakter, så tar jeg det som jeg syns ser passelig ut, og det er alltid ca det samme, uten at jeg teller skeier... Uansett så liker jo noen kaffien kruttsterk, og andre har lyst på noe litt svakere :)

Supera sa for siden:

Går det an å flytte på viltvoksende bjørnebær? Og er røttene slik som på bringebær, altså at de skyter langt utover i hver sin retning?

Lava sa for siden:

jeg liker sterk kaffe, men det går jammen mye kaffe om jeg skal fortsette slik :lol:
Slump høres bra ut, får øve meg litt :ja:

Lava sa for siden:

De vokser jo i digre kratt og sprer seg godt. De tåler nok helt sikkert å flyttes. Kle deg godt før jobben, så du ikke blir hengende fast i alle stikkertene :p

Marella77 sa for siden:

Takk for flott tilbakemelding og masse info Supera!! :) :klem:

Supera sa for siden:

Hvis de har store røtter funker det ikke med jordbærpotte til dem. :geip: Jeg får ta dem sammen med bringebærene da. De kan jo krysses også, og så får jeg loganbær.

Der de vokser nå har jeg planer om å lage tun... Hvis jeg bare får kjøpt flekken av naboen. Jeg skjønner ikke hva naboen skal med den... En knøttliten flekk på rundt 10 kvm som er malplassert etter at veien som går forbi ble flyttet litt for ca 30 år siden. Og naboen har ikke brukt den siden. Og bjørnebærene som vokser på flekken ser det ikke ut til at naboen vet om en gang.

Lava sa for siden:

Sms blockeren virker på det viset at jeg fortsatt får sms, men får ikke varsel om den.. så nå at det lå en melding der.

Har lastet ned en annen, får se hvordan den virker. Ellers sa teleselskapet at de kunne gi meg nytt nr kostnadsfritt. Så går for det om det ikke fungerer bedre med slik block ting.

smgj sa for siden:

Har du telenor så har de en nummerblokkeringstjeneste?

Hvordan er det med å ta med seg medisiner til utlandet? Jeg skal til Praha om en drøy uke, og jeg går daglig på metformin, samt at jeg alltid må ha sobril i bakhånd. Må jeg ha med resepter på disse?

Lava sa for siden:

Tele2. har pratet med dem og de skal ringe opp igjen.

Kitt sa for siden:

Trenger ikke resepter. Ta bare med deg akkurat det du trenger i orginalpakningen med "apoteklappen" på, så er du safe!
Du kan ha med inntil 3 måneder til eget forbruk i orginalpakningen!

elien sa for siden:

Tror vis det er innenfor "Shengen" (klarer ikke å skrive det rett) så må du ha et sjema på "sterkere" mediseiner.

Apoteket skriver ut dette, de vet også hvilke medisiner du må ha det for.

Elin

Lava sa for siden:

Får tilsendt nytt nummer kostnadsfritt, uten binding. Det nr jeg har nå er bundet til 1. desember og kan løpe videre uten å brukes.
Litt mye info pr telefon, men jeg skjønner det vel etterhvert :p

Jeg er helt safe, altså? Good. :)

Ok, men sterkere medisiner ...? Sobril er på medium dose, jeg vet ikke om disse anses som "sterkere" ...?

Schengen, btw. ;)

Ja, og så lurer jeg på om det finnes noen typisk ekvivalens for norske Vita i Praha? Jeg er helt avhengig av tørrshampoo, men det får man jo ikke ta med seg på flyet ... (Sprayboks).

elien sa for siden:

Jeg skrev det fordi jeg ikke vet så mye om de. Men vet far alltid måtte ha med det på sobril, kan være han hadde en sterkere dose.

Elin

Lava sa for siden:

:lol: den "gamle" blokkerte sin første sms! Fra tele2 :eek: :lol:

jaja, nå tar jeg med bikkjehunden og går meg en lang tur

Ok. (Det er 10, 15 og 25 mg. Jeg har 15). Jeg kan jo bare gå innom et apotek og høre! Takk. :)

vaskeklut sa for siden:

Photo og alle andre som surrer rundt med dette Schengen-styret:

Her er en liste over hvilke medikamenter det kreves attest for. Sobril på 10, 15 og 25 mg krever attest.

Tusen takk! :)

Bønna200 sa for siden:

Man kan da ha med seg sprayboks på flyet? Eller har du kun håndbagasje?

Vi har kun håndbagasje, ja.

Bønna200 sa for siden:

Det pleier vi stort sett å ha også. Men reiser du med Norwegian så tror jeg ikke det koster så mye med en koffert.
Jeg så ikke etter en sånn butikk, men fant ikke så mye sånt tilfeldig hvert fall.

Vi skal ikke ha med oss så mye, så det blir jo litt overflødig. Størrelsen på håndbagasjen man kan ha med seg er ganske romslig! :)

smgj sa for siden:

Jeg vet du ikke har spurt om dette, men det går jo an å teste før man drar og så finne ut om det er brukandes. Pulver går i håndbagasjen. Sikkert en saltbøsse også. ;)
www.skin-care-recipes-and-remedies.com/homemade-dry-shampoo.html
www.crunchybetty.com/store-bought-dry-shampoo-no-crunch-on-this-instead

Corn starch = maizena

vaskeklut sa for siden:

jeg tenkte å lage fiskekaker til middag, men hva skal jeg ha som tilbehør? sellerirot er utelukket, da jeg er gørrlei av det:o

Runegutt sa for siden:

Hva med å lage surkål?

Man tager en kål og finsnitter denne. Brun den finsnittede kålen i en passe mengde smør med noget løk.
Efter bruningen tilsette vand og æddik efter behov. Tørr rødvin ev. en skvett sherry er ikke å forakte. Tilsett rikelig med karve og gjenre nogle frø fra fenikkel.

Kålen skal koke til den er meget mør.

Sugarpill sa for siden:

Tørrsjampoen fra LUSH jeg anbefalte deg, baby! Den er i pulverform!

Carisma sa for siden:

Men gud så mye styr! Alt må jo ut og oppi egne poser... Tannkrem, deo osv. Jeg virkelig HATER sikkerhetskontrollen og hyperventilerer og blir mannevond lenge før jeg skal dit (holder på å bli arrestert ca annenhver gang fordi jeg havner i håndgemeng... :rolleyes:). I tillegg begynner jo sommerferiekøene nå... Om man ikke må ville jeg definitivt anbefalt å sende bagasjen altså. :o

vaskeklut sa for siden:

Styr?:confused: det er nå bare å putte det i en pose (som er like stor som er tillatt) på forhånd, så har du avverga det. Eventuelt helle det fra nevnte pose (om den er for stor) og opp i en som er i den tillatte størrelsen. Alle metalldingser man måtte ha i lommene/på seg kan man putte i sekk/veske/jakke på forhånd, man kan også ta av seg jakken på forhånd. Og har man med seg en pc kan man ta ut den også på forhånd, så er det bare å legge ting i boksene og gå igjennom.

Kanutten sa for siden:

Jeg bruker alltid en godkjent gjennomsiktig toalettmappe. Jeg får plass til alt oppi den, og jeg reiser alltid med kun håndbagasje. Praktisk! :ja:

Men har også alltid en stor håndveske i tillegg når jeg reiser.

Carisma sa for siden:

Ja, men det gjør jo 90% av de som skal gjennom der ikke. Om alle bare hadde sendt bagasjen hadde det gått mye glattere. (kjenner jeg begynner å få høy puls allerede nå av tanken på at jeg skal fly om 3uker :eek:) dessuten piper den jævla maskinen på meg uansett f*** enten jeg har metall med eller ikke. Tror jeg er svartelistet. :rolleyes:

Zillah sa for siden:

Og for damer som meg som ikkje har vore ute på flyreise på laaaang lang tid, så kan det bli lett ubekvemt å pipe på alle baugar og kantar i kontrollen fordi dei har gløymd at spilene i det sexy korsettet er av metall. :o

Kanutten sa for siden:

Går neppe kjappere om man sende bagasjen. Det tar meg to sek å legge kofferten på bandet ved sjekken. Sko, belter, smykker etc må jo av likavel.

Det piper alltid på meg også! :lol:

Carisma sa for siden:

Vi blir påspandert cruise i Middelhavet om 3uker. Noen gode tips på does and donts på cruise? Reiser for øvrig med redieriet MSC så erfaring med disse tas gjerne i mot?

Oioi, kjære vene, det er bra jeg skal reise og ikke du! :p Jeg er en temmelig tålmodig sjel, det går så bra atte! :)
(Jeg kommer uansett ikke til å ha med mer enn håndbagasje, og her skal en hver krone spares som spares kan! ;))

Carisma sa for siden:

Med mindre dere flyr ryan air er vel bagasje inkludert?

Nei, vi flyr Norwegian, og bagasje er IKKE inkludert. Men uuuaaaanseeeett da, vi tar ikke med oss mer enn tilsvarende håndbagasje, så det er uansett ikke et problem. :p

Carisma sa for siden:

For oss som har problemer med den køen så er det et stort problem... Hvis alle sendte bagasjen ville det ikke være det. :rolleyes: og det er alltid noe man har glemt nederst i en lomme i bagforet som stopper opp hele greia.
Heller lillejulaften på Oslo city MED barnevogn enn bak en hel horde med "bare håndbagasje" i sikkerhetskontrollen :o

LaLa77 sa for siden:

Da kan jeg være sær å svare, at for meg så er problemet de som nesten aldri flyr, og ikke har peiling på hva de skal gjøre i køen.... Og jeg flyr fra Gardermoen 2 til 3 ganger i uken.
Men uansett, jeg får ikke gjort en dritt med det, så det enkleste er vel å ikke bry seg om / irritere seg over hva noen andre gjør mens de er der....

Men sånn er det jo ikke. Mange pendler vettu. Hadde vært helt tullete om alle som bare drar på dagsturer skal sjekke inn bagasjen sin ...

(Med det sagt så hater jeg køer selv, men så lenge jeg står sammen med noen går det greit. Men det er 400 kr å spare på å ikke levere inn bagasje, dessuten så er det ikke mye man trenger på en liten uke, ikke nok til å fylle en koffert i alle fall).
Men nå var det vita-lignende butikker i Praha jeg lurte på, da. ;)

Ja, dæven, Sugarpill, hadde glemt den. Men jeg har lyst til å teste maizena uansett, da. :p

LaLa77 sa for siden:

Og som en sær komentar til dette, skulle jeg ha sjekket inn bagasjen min hver gang jeg skal på et fly, så hadde brukt ca 4 døgn i året på å stå å vente på kofferten min...:eek:
To timer ekstra i uken blir kjapt det på et år....

Lillemy71 sa for siden:

Hvor har du fått tak i den godkjente toalettmappen? Har sett etter en sånn lenge så jeg slipper å styre med de der posene.

Kanutten sa for siden:

Vita, apotek, veskebutikk?? Jeg kjøpte min på Morris.

Supera sa for siden:

Tror det skal være en butikk med reisestørrelser på Kvadrat. Vil tro at du finner en slik toalettmappe der.

Supera sa for siden:

Jeg har vært ombord på en MSC-båt, men det var før jomfrureisen så det var ingen passasjerer der enda. Og det var bare en liten omvisning på ca 1 time. Så hvordan det faktisk er å være passasjer ombord vet jeg ikke, men skal vi tro kustusen de har på hovedkontoret, så vil jeg tro at det er godt organisert i alle fall.

Kanskje sa for siden:

Så å ta med medisinene ferdig i dosetten, er ikke så lurt da? Det pleier jeg gjøre

Sanney sa for siden:

forslag til gode restauranter i oslo sentrum/grei avstand fra sentrum? lavkarbo ikke nødvendig denne gang. har prøvd å se på oslopuls men det er jo så mange plasser....
gjerne et sted man ikke må reservere bord år i forveien eller må stille i gallakjole..

Kitt sa for siden:

Ikke så lurt, nei! Da vet jo ingen hva du egentlig ha med deg! Er sjelden noe problem, men treffer man på de rette folkene.....:eek:

Lillemy71 sa for siden:

Hvilken type mat liker du og hvilken prisklasse snakker vi om her? Er jo så utrolig mye spennende og selv pleier jeg alltid å havne på libanesisk eller noe på Grønland. La det være sagt at jeg ikke kjenner Oslo i det hele tatt og bare dilter etter de som vet hvor plassene er :D

Kitt sa for siden:

Fra tilsvarende spørsmål tidligere i tråden! ;)

Sanney sa for siden:

typen min spiser "alt", nesten. vi er glad i asiatisk og portogisisk mat (finnes det i det hele tatt i norge?). for denne turen er vi mest opptatt av -god- mat mer enn prisen. er jo ofte dyrt å spise ute i norge uansett.

sett litt på hanami, men virker litt stivt og ganske dyrt. selv om vi ikke er ute etter billigst mat mulig er jeg ikke helt fan av å bruke tusenlapper på ett måltid heller.

Kafé Sara, Habibi, Ricebowl, Villa Paradiso, Mucho Mas, er hva jeg kommer på i farta som har god atmosfære og er sentrumsnært. (Oslo Øst, stort sett).

vaskeklut sa for siden:

ååh! jeg kan også bidra denne gangen :D om du vil ha asiatisk/thai: gå på Nam Fah! Åh, mmmm. Til og med jeg som er asiatisk mat-skeptiker ble forelska i maten der!

Rin sa for siden:

Og jeg synes Nam Fah har thai som smaker altfor lite. :o Far East og Risbolle i sentrum for god thai, evt New Delhi ved egertorget for utmerket indisk.

Sanney sa for siden:

skulle vel nevnt at min kjære ikke tåler sterk mat. smaksrik ja, men ikke sterkt for å være sterkt om dere skjønner :D men der fikk jeg litt å snuse på :)
vi skal bo på hotel astoria, så kort vei til trikk, buss og tbane og tog, så skal nok finne fram.

Habibi er arabisk, forresten, maten er helt mmmmmmmmmmmm! Og de har til og med en egen take away rundt hjørnet. :D
Om dere ikke tenker lavkarbo, så er dolmaen og bulguren, og ikke minst hummusen (som forsåvidt er lavkarbovennlig) sykt god!

Sanney sa for siden:

bør man bestille bord på de fleste oslorestauranter? og så får man håpe at det er noen plasser som er åpne mandager.. de fleste her i byen er stengt mandager. det tenkte jeg ikke på når jeg bestilte rom igår kveld :p my brain, it failed.

Kanskje sa for siden:

Oi, ja du sier noe. Når de presterer å sende en mor hjem igjen mens barna er igjen på flyplassen , da er ingen trygg. Skal til Tyrkia.

Får pakke ned embalasken også da

Kanskje sa for siden:

Habibi betyr elskede :)

Awwww! :hearts:

Har aldri opplevd det nødvendig å reservere plass (de få gangene jeg spiser ute ;)), men det kan jo være greit når man først bare er på bytur, kjipt om man skulle risikere å ikke få sitteplass/vente lenge ...

Rin sa for siden:

Ikke på de fleste, nei! Men kan være lurt hvis man sikter på et veldig populært/spesielt sted som Dinner (kinesisk) eller Trancher (biff). De fleste "vanlige" restauranter er det plass på en vanlig mandag kveld. Og de er åpne da også. :cool:

Cyan sa for siden:

Jeg var på Lemongrass nylig, og var svært fornøyd med både maten og servicen. Er også relativt lavkarbovennlig, da alt tilbehør utenom grønnsakene (inkl. sausen) serveres på siden. Prisnivået er sånn midt på treet. Tror neppe det er nødvendig å reservere bord der på en mandag. Var selv der på en mandags kveld og spiste, og da var lokalet halvfullt.

Sanney sa for siden:

ser ut til at dagen jeg må bekymre meg om er søndag. mange av de jeg har sett på er stengt søndag o_O er det noen dag spisestedene her i byen er åpne så er det søndag..
er djengis åpen søndag? klarer ikke finne åpningstider på den.

TrillTrall sa for siden:

Jeg har søsken som har reist med MSC og den ene har reist med RCCL (Royal Caribbean Cruiselines) to ganger i tillegg og begge slakter MSC, men hun som har reist med begge skryter hemningsløst av RCCL.

vaskeklut sa for siden:

Jeg lurer sånn på hva i all verden du har gjort med smaksløkene dine, jeg altså :D svidd de vekk? :lol: fnise

Supera sa for siden:

Ingen som har jukset og fått andre til å anlegge hagen? Eller har hørt om noen som har gjort det?

Nerthus sa for siden:

Det jeg har funnet om dette, er at det koster alt fra 2-9000 for selve planleggingen avhengig av hvor detaljert du ønsker skissen skal være. Google hagedesign så får du opp mange sider!

Arbeidet og innkjøp av nødvendig utstyr og planter kommer da i tillegg...

Supera sa for siden:

Takk for svar. Planen var å kjøpe en sånn hageplanlegging, men jeg lurer på ca hvor mye det koster for arbeidet, blomster, stein og sånt. Det spørs jo selvsagt hva slags planter man velger, men sånn ca for en OK liten hage på ca et halvt mål? 50.000? 100.000? 200.000?

Dietta sa for siden:

Hvis det er mye jobb med opparbeiding av nivåforskjeller, mye stein som skal legges etc. tror jeg det fort kan komme opp i 200.000,- :eek:

Supera sa for siden:

Ingen nivåforskjeller. Glemte å si det. Hagen er flat. Kun forsiktig helning ned mot en kum. Liten nok helning til at hagen føles flat, men nok helning til at vannet dreneres fint bort.

Men jeg hadde lyst på bed med kantstein, så jeg vet at det vil i så fall dra opp prisen en del.

Dietta sa for siden:

Vi hadde et firma til å kappe endel trær, fjerne røtter og renske opp, så legge bark, plante mye vintergrønt og noen blomster for 3 år siden, i 2 bratte skråninger ned mot veien. Regningen kom på ganske nøyaktig 100.000,- Kan tenkte meg at det er ca 150 m2.
Siden du ikke har tenkt å bygge opp nivåforskjeller etc, bare planering, bed og planting så kan jeg tenke meg at det blir nærmere 100.000,- enn 200.000,-
Det blir straks mye dyrere hvis du ønsker å lage høydeforskjeller, gangveier, sitteplasser etc. Gleder meg til å se bilder når det blir ferdig :)

Carisma sa for siden:

:_oy: hva har de slaktet defor da?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.