Huldr sa for siden:
Du får kjøpt en god øreolje på helsekosten du kan bløte opp voksen med, det pleier jeg å gjøre (gjerne et par dager på rad) før jeg skyller ut voksen med øreballong (bruker ørepropper hver natt, så må ta en rens innimellom ...). Man kan bruke oljen forebyggende også, bare dryppe en dråpe i øret og la den virke litt før du snur hodet og drypper i en dråpe på det andre øret :)"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Anarko sa for siden:
Prøver igjen med denne...
Kanskje sa for siden:
Angående hikke:
jeg har en teknikk som alltid fungerer , men det må gjøres riktig !
Det er å holde pusten. Men IKKE holde den inne ved å bli helt stiv og ikke puste !!
Du skal slappe godt av i magemuskler, og oppunder ribbena.
Trekk pusten dypt. Så blokkerer du nesen, enten ved å ikke slippe luften ut, eller ved å klemme sammen med en hånd.
Så lukker du munnen tett, og lar sakte luften i lungene fylle munnhulen og du får bollekinn. Hold evt forran med en hånd. Nå kommer ikke luften ut, og du skal bare slappe helt av, la mellomgulvet falle "utover" og slappe av, og blokker luften så lenge du klarer. når du ikke greier mer, så slipper du SAKTE luften ut av munnen. Ta det så rolig et minutt, og pust rolig.
På meg så gjør denne lille pausen hvor jeg ikke puster, at hikken forsvinner. krampene opphører.
Det som er viktig er at man ikke bare suger inn og tviholder på muskler og lunger og alt, for da får ikke de hikkende musklene hvile.
Et er ikke så vanskelig, bare se for deg at du er en oppblåst ballong, som vil blåse ut luften, men så klemmer man forr tuten, og luftstrømen stoppes, mens den vil ut. :-) lykke til
Runegutt sa for siden:
Hold pusten i 30 minutter, og jeg garanterer at hikken aldri vil plage deg mer :)
Huldr sa for siden:
Jeg vet ikke, men synes ikke det er usannsynlig. Det skjer vel en slags betennelsesreaksjon i huden, og ved betennelser hovner man jo opp og samler vann.Anarko sa for siden:
Takk!
Kanskje sa for siden:
Vel, tviler på at det er så veldig mye som vil plage meg da, om jeg holder pusten 30 minutter hehe.
Men oppskriften min virker den :D
Runegutt sa for siden:
Min virker også :)
smgj sa for siden:
For hikke? Drikk et glass vann. Ikke iskaldt og alt vannet MÅ drikkes uten å ta glasset fra leppene - altså glugggluggglugg ...
Mye mer behagelig enn å holde pusten i en halvtime.
Runegutt sa for siden:
Du glemmer noe: Det skal være toliters Norgesglass:D
Cyan sa for siden:
Takk for tips. Høres midt i blinken ut. Skal sjekke noen Lindexbutikker til helgen :ja:smgj sa for siden:
Morroklompen ;)
Klarer seg med et vanlig kjøkkenglass - om du ikke heter Runegutt, da. ;)
Kanutten sa for siden:
Jeg har hørt at det skal funke å stappe huet ned i ei bøtte med vann ti ganger. Men pass på å ta opp hodet bare ni.
langaard sa for siden:
:lol:
Carisma sa for siden:
Jeg får hikke når jeg har lavt blodsukker, så da hjelper det å spise noe som får det raskt opp.
Dietta sa for siden:
Dobbelt :lol::lol:
Da er jeg glad jeg ikke er plaget med hikke - på en dårlig dag hadde jeg ratt brukt det som undskyldning for å spise en sjokolade :eek:
Kanskje sa for siden:
Finnes det stroppeløse bher som faktisk holder puppene oppe hvis de er litt tunge?
vaskeklut sa for siden:
ja, men du må ha rett str. gå til en undertøysbutikk og få målt og få råd ang bh som passer deg.
smgj sa for siden:
Flere her skryter av wondrebra. Har ikke prøvd selv. Prøving og måling er vitalt, og de fleste slike er mer "klem inn" enn "hold opp"....for oss som er topptunge.
Dilly sa for siden:
Hvis jeg skal bruke penger på en ny hurtigmikser, så skal den kunne smasje frossen frukt, nøtter, isbiter osv. uten at det bare er kniven som går rundt i bunnen uten å få med seg noenting. Alle de jeg har hatt, har vært sånn. Utrolig vanskelig å få dem til å gjøre jobben sin uten å tilsette masse væske eller hele tiden dytte det nedi.
Er det noen her som vet om en flink hurtigmikser, som gjør det den skal?
:)
Rin sa for siden:
Jeg har faktisk vært veldig fornøyd med Braun Multiquick 5 Patisserie-stavmixeren jeg kjøpte etter anbefaling her på forumet... har ikke prøvd isbiter i den, men den moser frosne bær og hakker nøtter og greier uten å mukke.
Ellers, på diverse utenlandske matsider jeg leser, så er det blenderen Vitamix som fremholdes som det beste og mest robuste av alt... man får importert den til norge, men den koster flere tusenlapper da. :o
Kanskje sa for siden:
Jeg har kjøpt to slike firkantede flettede blomsterkrukker til å ha ute. Disse er kledd med plast innvendig, og det har etterhvert samlet seg mye vann nedi dem.
Det jeg lurer på er om jeg skal lage dreneringshull i bunnen, eller litt oppe på sidene, og la det være et lite vannbasseng i bunnen.
Bør jeg også da bruke lecakuler ibunn og så fylle på med mold over dette? Eller kan jeg bare fylle på med mold i hele krukken? Vil det bli surt om molden ligger i vannet i bunnen av krukken?
Runegutt sa for siden:
Med mindre du bor på et sted uten regn, så må du drenere pottene, ellers drukner plantene.
Lecakuler er ikke nødvendig, men gjør ingen skade.
Grus er ennu bedre, fordi vekta gir pottene mer stabilitet, så velter de ikke så lett.
Kanskje sa for siden:
Men skal jeg la det være et lite vannbasseng igjen i bunnen, slik at plantene har reserver å ta av år det er mye sol og varme, eller drenere så alt renner ut?
Runegutt sa for siden:
Drener vekk alt.
smgj sa for siden:
Jeg bruker slike reservoarer i tomatpottene mine og det fungerer finfint. Holder en dag eller to mens vi er på sjøen og ikke hjemme og vanner. Anbefales absolutt. Bruk grus/leca under i "vannvasenget" og gjerne en gammel håndduk som jordskilleduk og så jord til planten på toppen.
Vannlaget trenger ikke å være mer enn 5-7cm høyt før dreneringshullet. Husk å lage hullene kun på én side fordi vannet lager brune spor ned krukka så dette bør være på den diskré siden. ;)
Photobscura sa for siden:
Må man levere biinntektsdelen av skattekortet (36%) når man tar en enkeltjobb mens man er på aap?
Kitt sa for siden:
Ja!
Ja, det var i grunn det jeg visste ...Takk for kjapt svar, Kitt! :)
Kitt sa for siden:
Bare hyggelig!
Kjipt nok, lite penger å hente på AAP, skyhøy skatt på en liten ekstrajobb gjør at man nesten går i minus om man jobber noen timer. Altså om man fører opp hele den jobben på kortet, da!;):p:rolleyes:
Som korrekturleser o.l. er man sånn sett oftest prisgitt at man får side/oppdragsbetalt. ;) Ettersom jeg har såpass erfaring så blir det ikke så mange timene som det jeg faktisk får betalt for, hadde lønna vært timesbetalt. Men døvt å betale over en tredjedel av en lønn på noen få tusen lell.
BenteR sa for siden:
Jeg skal prøve og lage denne kaka
www.healthyindulgences.net/2009/05/healthy-chocolate-cake-with-secret.html
som jeg fant på det amerikanske diabetesforumet,
men jeg reagerer på mengden stevia som er i den. Jeg er vant meg og bruke en knivsodd eller to. Har amerikanerne en annen type stevia enn oss, eller tror dere jeg skal gå for og bruke så mye som det står i oppskrifta?
Kitsu sa for siden:
Det står spesifikt at det er NuNaturals sin stevia de bruker, kjøpt på iherb. Det er vel en av de vanlige typene? Kanskje det må så mye til i en kake?
BenteR sa for siden:
Takk for svar; får teste ut litt.
Zincite sa for siden:
Er det noen som vet hvor de selger startpakker for telenor kontant abonnement? Netcom klarer ikke alltid å gi dekning... :mad:
Stort sett i alle dagligvarer og kiosker (7/11, Narvesen etc) så vidt jeg har sett. :)
Zincite sa for siden:
Takk for svar, her hadde de bare NetCom startpakke. Det hjelper liksom ikke så veldig mye :( Men elkjøp skal også ha, og det finner vi på veien til mer urbane strøk :) Og da er det jo tydligvis flere muligheter jo nærmere bråket vi kommer :ja:
Supera sa for siden:
Ah, stramme muskler og ikke stiv nakke. Da er jeg med. Det tror jeg nok at jeg har, ja. Hm, får ta meg en tur i massasjestolen i natt kanskje. Nei forresten, den står inne på et soverom og jeg vet at han ene kollegaen min skal sove på det rommet i natt. :geip:
Jeg bruker en boxer. Noe a la denne:
Men den glir ofte opp, så jeg skulle helst hatt noe litt lengre...
Du kan jo sjekke selv om du har glemt å ta ut bomullsdotter. :geip: Det gjorde storebroren min nemlig en gang. Hvis vi hadde vondt i ørene, så stappet moren vår en bomullsdott med varmt smør på i øret. Disse glemte han altså å ta ut... Noen uker senere gikk han til legen fordi han hørte så dårlig, og foreldrene våre var jo bombesikre på at det var den høye musikken hans som hadde tatt knekken på hørselen (han gikk på ungdomsskolen da). :lol: Det ble en kort legetime. :geip:
Jepp, som de andre sier, da må det være riktig størrelse. De fleste bruker for stor størrelser rundt. Det er reima rundt som skal holde mesteparten på plass, ikke stroppene.
Når jeg lager limeonade så søter jeg bare med stevia og bruker ca 1/2 ts til to liter væske, hvis jeg ikke husker feil. Jeg bare slumper.
Kanskje sa for siden:
Hva er egentlig forskjellen på hermetisk bogskinke og picnikskinke?
Runegutt sa for siden:
Bog, er frempart.
Hvor pcknikken sitter kan du bare spekulere på :)
langaard sa for siden:
TrillTrall sa for siden:
Ta en titt på innholdsfortegnelsen, jeg har ikke spist sånt siden jeg fant ut at de gjerne inneholder 10-15 e-stoffer... Jeg vil ha rent kjøtt når jeg spiser kjøtt, ikke en kjemikalieguffe! Salami inneholder til sammenligning 1-2 e-stoffer.
Kanskje sa for siden:
Kastet boksen i går så jeg er usikker på hva de inneholder, men husker det faktisk stod karbohydrater. Den ene bokser inneholdt mer enn den andre.
Er bogskinken renere kjøtt enn picknik skinken?
Synes dette er greit å spise en gang i blandt, og billigere enn f.eks småskjært skinke i slike pakker.
Kitt sa for siden:
Veldig greit å ha på lur. Det står vel renskåret kjøtt på begge!
Og mange e- stoffer er naturlige stoffer, de har bare eget e-nr i tillegg!
Runegutt sa for siden:
Både Picknikk og Bog går helt greit å spise.
Jeg bruker dem i Aspik av og til.
Det eneste negative er at de er veldig kjedelige på smak.
PS, min datter, fjortissen, kommer aldri mer til å spise biffsnadder.
Far holdt foredrag om hvor snadden sitter på oksen.
Hun fikk sånn delikat lysegrønn ansiktsfarve.
Kanskje sa for siden:
Jeg har funnet ut at slik skinke er veldig god å dyppe i majones og spise. Noen staver med dette gjørt at et evt sug etter salt forsvinner (nr andre f.eks spiser chips), det metter også hvis jeg bare er litt småsulten.
Kanutten sa for siden:
Runegutt sa for siden:
Sist blodprøve viser at jeg er litt lav på natrium. Er egentlig ikke så flink å spise salt. Så nu går det endel i Øffe fleskevær, den salte varianten.
Nyyyyydelig
kennygirl sa for siden:
Hvor er det rimelig å kjøpe vitaminer og jeg slipper å tenke på for høy styrke?
smgj sa for siden:
www.bigvits.co.uk. Du må fremdeles tenke på 200-kronersgrensa.
Kanskje sa for siden:
Spørsmål ang holdbarhet på frosset kjøtt i slike grønne Kiwi tilbudspakker.
Jeg hamstret inn en del marinert svinekjøtt, og oksekjøtt, med og uten pepper i fjor, og det gikk ut april 2011.Altså et år siden Det jeg lurer på er om dette er greit å spise nå? Har hørt noe om at f.eks svinekjøtt har dårlig holdbarhet i frysen.
Har tom lommebok, og må ha noe til middag. Dersom det ikke er bra å spise dette kjøttet, så blir det kastet, er for marinert og krydret til at hunden kan spise det. men ellers , så hadde jeg trengt noe til middag i dag.
Kitt sa for siden:
Du kan fint spise det. Det blir ikke dårlig i fryseren, men spes fet fisk eller svinekjøtt kan bli harskt eller få litt rar smak! Bruk svinekjøtt i en gryte eller noe sånt, så merker du ikke den litt lappe smaken!
langaard sa for siden:
Jeg hadde spist det uten betenkligheter:)
Lillemy71 sa for siden:
Skal gi deg et tips for gnusselår som jeg selv lærte for en del år siden og som jeg synes er best nå på sommeren, ikke koster det noe særlig heller :D
Ta en passende, tynn strømpebukse og klipp rett av, sånn ca midt på beinet. Det er viktig å ikke klippe for kort for da trekker den seg for langt opp. Klipp heller for lite av og "stuss" til passende lengde.
Det høres kanskje sprøtt ut og man tror at dette kommer til å rakne i filler i løpet minutter, men pga av strikkeretningen på strømpene gjør det ikke det. kanten ruller seg litt opp og den holder flere gangs bruk faktisk.
Jeg pleier som oftest å bruke strømper som allerede er raknet ettersom mine strømpebukser som oftest rakner rundt hæl/tå først, dersom de ikke har raknet for mye da.
Billig og enkelt. Man slipper ubehaget med gnusselår og det blir ikke for varmt ;)
TrillTrall sa for siden:
Spis ivei! :) Jeg har spist koteletter som har ligget i fryseren ett år etter datostempling, de luktet fint og så helt fine ut - og de smakte utmerket. :)
Kanskje sa for siden:
:mad: Sukk, prøver å se noe på NRK nett tv klipp, men det stopper jo hELE tiden ! :confused: buffering står det, men det skjer jo lite da. Og nå står det helt i stampe. Tror jeg bruker 4 ganger så lang tid å se enn jeg hadde behøvd:(
Lich sa for siden:
Hei
Når det gjelder kjøtt og holdbarhet så er det slik at fett harskner etter hvert også i fryser,svinekjøtt med en del fett kan ha harsknet såpass på et år at det ikke er godt.Har mer tro på oksekjøtt,det kan ha blitt litt tørt,men hva med en gryte rett el.? Harskt svinekjøtt er vel ikke direkte farlig,men ikke godt.God middag :)
Alyssa sa for siden:
Det der er ganske håpløst, var sånn her også. Det jeg gjorde var å gå inn på windows media player og forandre litt på innstillingene.
Det var en artikkel om det på nett jeg skulle linket til, men så var det å finne den da ... Men uansett:
Åpne windows media player, gå til alternativer og velg nettverk.
Der er det øverst 3 ruter med eller uten kryss, du kan prøve å ta vekk eller legge til noen kryss der. Jeg endte opp med å kun krysse av for den nederste, RTSP/HTTP.
Håper det hjelper, og er noe uklart, er det bare å spørre :)
smgj sa for siden:
Det harskner, men det kommer an på fryseren og pakkingen - i tillegg til tiden, selvfølgelig. En skikkelig dypfryser og gode, tette forpakninger er bedre enn en kjøleskapsfryser og halvtette poser. Og dessuten merker man dette når man steker fettet så det er da mye bedre å tine kjøttet og prøve det i stedet for å kaste det uprøvet.
Igjen er det verre jo mer umettet fett det er. Så makrell og annen fet fisk har kortere holdbarhet i fryser enn fett kjøtt. Og fisk kan det lønne seg å fryse ned i vannblokk, nettopp for å redusere harskning/oksidering om man vet det er fisk man kommer til å ha lenge. Uansett - etter min erfaring merker man det på fet fisk når det nærmer seg et år...
Runegutt sa for siden:
Harskt fett er vel ikke direkte supersundt
Kanskje sa for siden:
Dette med kjøtt kjenner man vel litt på lukten også? skulle bruke en sånn "ferdig strimlet svinekjøtt" pakke, og den hadde ligget i frysen et år. Og dette kjøttet luktet ikke godt ! Lot det lufte seg, og tenkte og vurderte , og endte med å kaste det. for lukten forsvant ikke.
Sanney sa for siden:
jeg hadde fryst ned kyllingfilet kjøpt på salg. tok opp noen fileer et par måneder senere og de stinket...
Kanskje sa for siden:
hadde samme erfaring med kyllingfileter. Jeg frøs dem før best før datoen, men de hadde ligget noen dager i kjøleskapet mitt før jeg frøs dem. Disse stinket grusomt da jeg skulle ta dem i bruk . De ble da ikke spist. Burde nok frosset dem med en gang jeg kjøpte dem. :(
Kanskje sa for siden:
For å få litt mer oversikt over økonomien, så har jeg laget meg et skjema hvor jeg fører opp regninger, altså utgifter. :)
Jeg har til nå ført opp måned for måned. Men på denne måten så ser jeg jo ikke hvilken lønning det trekkes av:confused:. F.eks Alt som er betalt i April. Jeg ser ikke om dette er betalt av lønnen fra 20 mai til 20 april. Eller av lønnen fra 20 april til 20 mai.
har vurdert å skrive på forfallsdato, og plassere regningene etter dette. Eller bør jeg skrive de inn når de faktisk er betalt?
[color=navy][/color]
Hvis jeg f.eks har en regning som forfaller 23 mars, men betaler denne 19 mars. Da betaler jeg den med februer - mars lønnen. Mens den i følge forfallsdato skulle blitt betalt av mars - april lønnen.:confused:
[color=navy][/color]
Hva tror dere er mest hensiktsmessig, hvordan få frem av hvilken lønn den er betalt?
Bonitta sa for siden:
Da må du regne månedene dine fra 20. til 20. da, så blir det helt riktig ;)
TrillTrall sa for siden:
Betal regningene på forfallsdato, ingen vits å betale dem flere dager før. Stort sett da, bomringen betaler jeg når e-fakturaen kommer ellers har jeg jo belastet 1/4 av summen omtrent om den betales på forfallsdato. Da trekkes jo pengene fra den lønna som gjelder den dagen.
Cyan sa for siden:
Det kommer vel an på om det er en fast regning eller ikke. Utgifter som kommer hver måned/kvartal osv. har jo som regel faste forfallsdatoer - og da ville jeg regnet forfallsdatoen som gjeldende, uavhengig av når du betaler den. ""Engangregninger" ville jeg lagt inn på den lønna den ble betalt med. Og måneden ville jeg regnet fra 20-20.Jeg driver selv og lager en oversikt over økonomien i familien vår, men det er en liten smule mer komplisert. Jeg får fast månedslønn den 20. i hver måned, mens mannen min får lønn hver 14. dag som er kombinasjon av timelønn og akkord, og kan derfor variere en god del. Da gjelder det å holde tunga rett i munnen :p
Lich sa for siden:
Er ikke så flink med oversikt ,synes det funker med nettbank og egen regnings konto.Går fast beløp ditt hver mnd.
Men lurer på en annen ting,jeg har som fersking veldig utbytte av dette forum,men hvordan finansieres det ? Har forstått at det er noen dyktige folk som jobber, men det hele fungerer vel ikke helt uten penger? Burde jeg ha betalt et sted,har jeg forsømt meg ?
Ikke bare lett å finne fram :rolleyes:
Anne sa for siden:
Du har helt rett i at det koster å drive dette stedet. Derfor er det opprettet noe som heter Støttemedlem. Da kan du betale noen kroner for å holde det litt gående.
Herlig forum og verdt hver krone de får inn og vel så det :D
Sjekk denne linken
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1511&highlight=%25st%F8ttemedlem%25
Kanskje sa for siden:
Takk for gode råd folkens :-)
Lich sa for siden:
Takk Anne for link nå har jeg betalt og det føles bra og bidra litt.:)
Ha en super dag.
Noen som har noen formening om hvilket strømselskap som er lurt å velge? Jeg har brent meg på det tidligere å velge det som er billigst akkurat der og da, da det har tendert til å plutselig rase ned på lista, så kanskje noen som er mer sånn stabilt billige. Akkurat nå har jeg Hafslund (latskap :rolleyes:), og jeg føler jeg betaler for en leilighet som er dobbelt så stor som jeg faktisk har ...
smgj sa for siden:
Gudbrandsdal sitt har vi hatt i snart ti år... og for vårt forbruk er rimelig billige. Men det varierer selvfølgelig for hvilket forbruk du har.
Husker ikke om det er Markedskraft Lavpris eller Variabel Lavpris vi har.
Ok, takk! Skal notere meg! Jeg bor i en ettroms, ca 30 m2 i brutto areal.
Og så lurer jeg på en annen ting. Er det virkelig tilfelle at en som går på aap havner på sosialstønad dersom søknaden avslås? Vedkommendes aap går ut august 2013. Jeg mener å ha hørt at dersom søknadsbehandlinga tar lenger tid enn dét, så vil aap-en antageligvis midlertidig utvides, og i ytterste fall kan den bli forlenget med ett år, og kanskje også dersom et eventuelt avslag påklages og fram til klagen er behandlet ... Men etter det? Vi snakker om et meget reellt tilfelle av noen som absolutt burde få uføretrygd her, altså ... Men man vet aldri med systemet ... :o Og dette var mer eller mindre hva vedkommende fikk beskjed om på Nav akkurat nå og er livredd for å havne på sosialpenger "for alltid". Alle vet jo at det ikke er mulig å leve på over tid ...
vaskeklut sa for siden:
Sist jeg valgte strømselskap hadde jeg SKS/Salten Kraftselskap og var utrolig fornøyd med de! Vi (jentene som delte leilighet) ble faktisk anbefalt SKS av en dame som jobber i et annet kraftselskap :lol: Vi hadde variabel pris. Billigste strømregningene jeg noen gang har fått i forhold til andre selskaper (bortsett fra her jeg bor nå, hvor det er fjernvarme:cool:) :rolleyes:
Haha, en overløper altså! :D
Er det lenge siden, og bodde dere der lenge?
Lillemy71 sa for siden:
Det finnes jo flere ulike strømkalkulatorer du kan bruke for å finne den billigste. Så kan det svare seg å google litt på de ulike og se om det finnes "anmeldelser". Som du sier noen er billigst i kun korte perioder mens andre selskap ligger på billigtoppen alltid. Det er ikke nødvendigvis lurest å velge det som er aller billigst i nuet, men finne et selskap som alltid ligger blant de billigste. Selv har jeg Norges Energi, det er sjelden det aller aller billigste men ligger som oftest blant topp 5 og har en garanti om å alltid være blant topp 10.
vaskeklut sa for siden:
Jeg flytta ut i fjor sommer, og hadde da bodd der i 2,5 år. Med andre ord under de verste sprengkuldeperiodene i Trondheim på lenge. Vi hadde vinduer det trakk fra, generelt elendig isolasjon og en iskald kjeller under oss (bodde i første etasje). Selve strømregningene var ganske billige med tanke på at vi bare hadde elektrisk fyring (og jeg er en frossenpinn:o), men det tok jo Trønderenergi igjen på nettleia da :eek: DE er dyre de!!! Men om sommeren tror jeg vi betalte ca 70 kr per snute i mnd for bare strømmen. Vi hadde forresten en leilighet på ca 70 m2.
Gode tips, folkens! Takker og bukker! :) (Og nettleie er generelt dyrt, Hafslund er ikke bedre, kan jeg fortelle ... :o)
Runegutt sa for siden:
Klipp kabelen til Hafslund, og kjøp et aggregat :)
Takk for tipset, men jeg har planer om å gjøre det både lovlydig og uten for mye støy. ;)
Runegutt sa for siden:
Å få vekk kabelen for strøm er en grei affære.
Om naboene dine vil like et agregat som surrer og går er vel heller tvilsomt.
Kanutten sa for siden:
Er ikke hensiktet den at regningen blir betalt uansett hva slags måned den trekkes av??
Jeg har autogiro med trekk på det meste av regninger. Jeg får lønna den 20. hver måned, men får også penger hver 14. dag, og sist i hver måned. :rolleyes: Så jeg har ikke den fulle oversikt over hvor og når ting trekkes, om det er penger på kontoen eller ikke, men jeg vet jo at det kommer penger og at trekke blir prøvd trukket i ca en uke. Regningene blir alltid betalte, men kanskje av og til ikke til rett dato. Har aldri hatt trøbbel med det.
Kitt sa for siden:
Jeg har søkt uføre etter at nav ba meg om det og fikk beskjed fra nav- damen min at dersom den ikke ble innvilget, ville jeg få 3 nye år på AAP hvor tiltaket skulle være å bli frisk!:p Men det er nok ikke vanlig over alt!
Behandlingstiden for uføre er ca 8 måneder og det er også den tiden man får AAP mens søknaden behandles.
Er borte i MANGE i den situasjonen og har ALDRI hørt om noen som må på sosialen fordi nav er så ulidelig trege til å behandle uføresøknader. (Som jeg går ut i fra at du mener, selv om du bare skrev søknad)
Får man avslag på uføresøknaden, skaffer man seg advokat med fri rettshjelp og KLAGER så fort som bare f.... og da går det som regel gjennom ASAP!
MAsse lykke til til vedkommende! Grusom tortur å la folk gå så lenge å vente på noe sånt!:mad:
Tusen takk for svar, Kitt! Det setter jeg enorm pris på! Har sendt svaret ditt videre til den det gjelder.
:suss: på deg!
Ja, jeg mente så klart uføresøknad, var veldig sinna og engasjert her, så det gikk litt fort i svingene. ;)
Må bare si, jeg skjønner hvorfor Nav på Løkka har det ryktet det har, det eneste vedkommende fikk beskjed om var at, nei, da faller du i tilfelle mellom alle stoler, da! Hvilket senere ble forklart som at vedkommende ville havne på sosialstønad dersom det ble et avslag ... Hyggelig, gitt!
Rin sa for siden:
Sist jeg var der møtte jeg noe så sjeldent som en tilsynelatende kompetent saksbehandler som hjalp meg med skjemautfylling og deretter skrev en svært omfattende arbeidsevnevurdering av meg - jeg er redd han var en hallusinasjon! - men det gjenstår jo å se hvordan det går. :o (Min søknad ble levert i januar - så det blir kanskje økonomisk drama i august, sukk...)
It is known to happen ... :cool: Da jeg søkte på AAP hadde jeg den mest vidunderlige saksbehandleren, og alt gikk som varm kniv i smør! Og gjett hva? Sju måneder etter var hun ikke der lenger ... Curses!
Kanskje sa for siden:
Joda hensikten er jo at regningen betales :-)
Men jeg har behov for å få oversikt over forbruket mitt, dvs hvor mye jeg bruker hver lønn.
Kanskje sa for siden:
Originally Posted by Photobscura, her.
Og så lurer jeg på en annen ting. Er det virkelig tilfelle at en som går på aap havner på sosialstønad dersom søknaden avslås? Vedkommendes aap går ut august 2013. Jeg mener å ha hørt at dersom søknadsbehandlinga tar lenger tid enn dét, så vil aap-en antageligvis midlertidig utvides, og i ytterste fall kan den bli forlenget med ett år, og kanskje også dersom et eventuelt avslag påklages og fram til klagen er behandlet ... Men etter det? Vi snakker om et meget reellt tilfelle av noen som absolutt burde få uføretrygd her, altså ... Men man vet aldri med systemet ... :o Og dette var mer eller mindre hva vedkommende fikk beskjed om på Nav akkurat nå og er livredd for å havne på sosialpenger "for alltid". Alle vet jo at det ikke er mulig å leve på over tid ...
Jeg mener å huske at jeg hadde et opphold da arbeidsavklaringspenger var gått ut på tid, og det ble søkt uføretrygd. Man var for sein med sende inn papirer og søknad. Så en periode på omtrent 6 mnd fikk jeg livsopphold fra sosialkontoret, og måtte klare meg på dette. Dette måtte jeg deretter betale tilbake da uføretrygden ble innvilget.
Det er joggu meg hårreisende at du måtte betale det tilbake! :eek:
Akkurat dette blir nok ikke et problem, vedkommende har litt apparat rundt seg i forbindelse med søknadsprosessen, og den blir sendt senest i juli, altså tretten måneder før AAP går ut. :)
Rådet om Fri Rettshjelp ble mottatt med stor takk, forresten!
Kitt sa for siden:
Bare hyggelig om kunnskap jeg plukker opp på de forumene jeg titter innom jevnlig, kan være til hjelp for noen!:)
Det som er så utrolig sykt, er at for noen sklir sakene gjennom på svært kort tid etter en svært kort "karriere" på AAP(eller det osm var før i tiden), mens andre må søke og klage og søke og klage og klare seg med ikke noe i flere år selv om de har gjort alt nav har bedt dem om og enda masse mer!:p
Jadajada, jeg vet ikke alle detaljer om alle sakene, men føler at jeg har mitt på det knusktørre når jeg sier at hvor du bor og hvilke(n) saksbehandler(e) har alt for mye å si for utfallet av en uføresøknad!:mad:
BenteR sa for siden:
Jeg søkte uføretrygd, og fikk kjapt et svar der det stod at NAV skulle behandle søknaden min innen fire måneder (ikke åtte som Kitt har fått beskjed om). Etter ca fem måneder purret jeg på den og to uker etter kom svaret.
Jeg er nok en av dem som sklir gjennom systemet etter bare tre og et halvt år ute av arbeidslivet, men i mitt tilfelle nektet NAV og forlenge AAP siden jeg var for syk til at jeg kan ha håp om og bli arbeidsfør igjen.
LaLa77 sa for siden:
Er det noen som har erfaring med å ta MR? Jeg skal å ta MR av hodet i morgen, og lurer litt på hvor lang tid det pleier å ta? Kjenner at jeg har lite lyst til å "kaste" bort masse av arbeidsdagen på dette...
Sanney sa for siden:
alt fra 10 minutter til en time. inni bråket altså. er jo litt forberedelser og sånt. men sist jeg tok mr av hodet så var jeg ute etter 20-30 minutter.
Carisma sa for siden:
Sånn er det jo for alle, også de som betaler vanlig skatt i tillegg. 36% er jo ganske lavt, ofte må man betale 40% av alt ekstra (overtid f.eks). Og leverer du ikke må du ut med 50%....
ett år? Jeg er ikke redd for de som har ligget både tre og fem heller jeg.
Hva slags linje har du? Deler du mer mange andre? Det er også visse tider på døgnet som er mer belastet på nett generellt.
Det er som regel de som er fulle av salt og vann....
Sikkert en vikar :rolleyes:
Carisma sa for siden:
Da de tok av lungene mine tok det akkuraten time. Det husker jeg veldig godt, siden jeg ikke rakk å gå på do først....det var en veeeeeldig lang time! :D
Sanney sa for siden:
var ikke billigkylling jeg hadde kjøpt da.. . var vanlig dyr kyllingfilet kjøpt på tilbud.. at den ikke er god lenger når den har liggi et år og fått freezerburn kan jeg skjønne, men etter bare to måneder syns jeg er for dårlig.
Nerthus sa for siden:
Det burde stå i papirene du har fått tilsendt med informasjon? Hvis ikke kan du ringe de i morgen tidlig og høre så det er lettere å planlegge :)