Dietta sa for siden:
Jeg lurer veldig på hva i all verden jeg hadde på meg sist jeg var i denne størrelsen. Har rotet fram masse gamle klær, men de er enten for store eller for små. Gikk jeg naken :confused: :eek:
Dietta sa for siden:
Jeg lurer veldig på hva i all verden jeg hadde på meg sist jeg var i denne størrelsen. Har rotet fram masse gamle klær, men de er enten for store eller for små. Gikk jeg naken :confused: :eek:
smgj sa for siden:
Kanskje det var en størrelse som bare "føk forbi"? Samt at samme vekt ikke nødvendigvis betyr samme størrelse... Jeg har iallfall prøvd samme vekt med ulik kroppsfasong.
:confused:
langaard sa for siden:
:ja::lol:
Dietta sa for siden:
Ja du sier noe. Husker at det var en størrelse som "føk forbi i rasende fart" forrige gang. Tydelighvis har jeg hoppet over en størrelse på vei opp igjen :eek: Men, men. Får bruke det jeg har på begge sider, og satse på kjapp nedgang ;)
Dietta sa for siden:
Må ha gått naken - kan ikke skjønne annet :snill:
Runegutt sa for siden:
Så, fortsett med det :)
langaard sa for siden:
Mannfolk:D
Runegutt sa for siden:
Er det ikke av og til hyggelig at vi er her ?
silje21 sa for siden:
haha å jo, tenk så kjedelig det hadde vært med bare damer, eller bare menn :eek::eek:
-Spørsmål: Hvorfor tar det så lang tid for lønna mi å komme inn idag xD venter og venter og venter. Bortskjemt med å være vant til at den kommer både 1 og 2 dager fortidlig til vanlig :P
Photobscura sa for siden:
Ok, nå skjønner jeg ingenting. Var nettopp inne på Skatteetaten for å bestille kopi av skattekortet mitt. Jeg har gitt biarbeidsgiverdelen til et firma jeg tar litt oppdrag for, men nå har jeg gjort et oppdrag for noen andre igjen, og trenger ergo en kopi. Men så kommer det opp på kvitteringa:
"Du vil ikke motta kopi dersom:
Det første er jo bankers. Men ... Ehm. Frikort? Hva har det med NOE å gjøre? Jeg har ordinært frikort, skal jeg da ikke kunne få kopi? Eller er det jeg som er helt dum her, og at det finnes noe annet type frikort som ikke har noe med Helfo å gjøre ...?
Kitt sa for siden:
Det finnes jo et skattefrikort også!
Ungdom som tjener mindre enn 1/2 G skal ikke betale skatt feks!
Bare bestill et nytt skattekort, du! Mye mindre tull! ;)
Dietta sa for siden:
Hm..... lurer på hvor fort mennene med hvite frakker og lærreimer kommer for å hente meg jeg - hvis jeg prøver :p
Kanutten sa for siden:
Går ikke du på aap? Da betaler du vel litt skatt av det og nav kan sikkert fortelle deg om hva biarbeidsgiver skal trekke i skatt.
Haha, se der! Det stemmer jo, men jeg har ikke forholdt meg til det på sikkert femten år, vettu. ;) Kopien er alt bestilt. :)
Bønna200 sa for siden:
Det tar nok ikke lange tida! :lol:
Dietta sa for siden:
Kan ikke svare, plundrer med å klatre oppover veggen i retning av vinduet - det har gitter foran seg :confused::eek:
akas sa for siden:
:confused::confused: Jeg har nettopp skåldet mandler til kransekake som skal bakes om ei uke. Jeg har bakt flere kransekaker i mitt liv, men ALDRI hatt tragant i. Er det for å gjøre den seig? Jag har frosset ned ringene før bruk, og det har alltid fungert. Hjelp meg, dere flinke bakere! Hvorfor tragant? Og hvor mye? :_oppgitt:
Lillemy71 sa for siden:
Se Gerd sin oppskrift her, 2ts til 300g mandler. Tragant er til for å gjøre/holde marsipan eller kransekake seig/fuktig ja :)
akas sa for siden:
Takk, Lillemy! :blomster: Og takk til Gerd for oppskrift. Jeg hadde tenkt å bake "vanlig" kransekake. Har dere tragant i den også? Jeg har mye mandler, så jeg tror jamen at jeg lager en porsjon lavkarbostenger også.Dietta sa for siden:
Jeg bruker tragant i "vanlig" også jeg :)
Kanskje sa for siden:
Noen som vet om det er en beløpsgrense for når man må betale toll for varer man bestiller i utlandet, og hvor mange prosent er tollen? Beløpet det er snakk om er 400 dollar
Kanutten sa for siden:
HER har du en netthandelkalkulator.
Zillah sa for siden:
Grensa for fri innførsel v forsendelse er på 200 norske kroner. Alt over det skal fortollast og reknast mva. Det finst ikkje ein fast tollsats, det kjem an på kva for vare det er snakk om. Enkelte varer er tollfrie. Tollvesenet har ein kalkulator på sine nettsider du kan bruke for å berekne kva du må betale (og anna nyttig info): www.toll.no/templates_TAD/Subject.aspx?id=66240&epslanguage=no
Jeg vet man kan blokke ut skinnstøvletter, men er det også en mulighet for å ta dem inn, hos skomaker? Dette er så typisk, men jeg har kjøpt snørestøvletter til bunaden, og hadde det så innmari travelt at jeg bare trakk på meg støvlettene for å se om de passet i foten, og da jeg kom hjem nå og skulle snøre dem igjen, var de selvfølgelig for vide rundt de hersens fyrstikkanklene mine, dette skjer alltid! Går det å fikse ...? Det er jo ikke überkrise, men det hadde jo vært fint med litt ekstra støtte.
Anne sa for siden:
Ikke billig å sy inn tror jeg, Photo, men er det mye eller holder det med å kjøpe noen skinnsnorer å knyte rundt hele...om du skjønner?
akas sa for siden:
Takk, Dietta! Da får jeg gå på apoteket her. (Håper det heter det samme på svensk :D).
Dietta sa for siden:
Husk at apoteket kanskje har det under Indisk tragant. De fant det ikke her da de lette på bare tragant :)
akas sa for siden:
Takk igjen!
Jo, tror jeg skjønner, men det blir jo ikke noe pent, eller ...? :o Det er liksom en del, da. Et par cm, kanskje. Men jeg kjenner til en flink og billig skomaker, så jeg kan jo alltids få et prisoverslag. Ikke ofte jeg investerer i "skikkelige" skinnsko, heller, og jeg kjøpte dem på salg, så jeg har jo alt spart litt penger. :) Men de funker jo som de er, men de får mer "støvlepreg", da jeg liksom så for meg tettsnørte støvletter.
Anne sa for siden:
Smart...:)Verdt å sjekke:ja: Du vil jo ha dem i mange år
Ja, tror jeg gjør det, så vet jeg i alle fall. :ja: Dessverre rekker jeg det ikke før 17. mai, men det kommer jo flere. ;)
Anne sa for siden:
Helt klart...:)
Lykke til!
Regret sa for siden:
Hvor mye gelatinpulver skal til for at fun light skal bli så stivt som gelé? Usikker på hvor mye jeg skal lage totalt, så om noen har en hel oppskrift på gjøremåten så hadde det være kjekt :o Har søkt rundt lenge på forumet om dette, men jeg finner det ikke svart på hvitt noensteds.. Fant ei kjempefin oppskrift for et par dager siden, men nå er den visst borte, godt gjemt i store oppskriftjungelen.
Runegutt sa for siden:
Det går en pakke plater på en liter (10 plater)
Er ikke en TS pulver det samme som en plate?
Ellers kan jeg også anbefale rødgrøt av fun-light,
Granateplesaken synes jeg fungerer best. 1del fun, 2deler vann jbkm til passe grøt.(ca 2ts)
Regret sa for siden:
1 ts er det samme som 2 plater. og det er gelé jeg skal lage denne gangen ;) men takk for tips!
Med litt saks og lim rundt på forum så tror jeg at jeg har kommet fram til at om man blander 5 dl sterkt saft og 3ts gelatinpulver så skal det bli bra. Høres det riktig ut for dere?
For å få fromasj så kan man blande inn 3dl ferdigpisket kremfløte inn i dette.
Runegutt sa for siden:
Hm, jeg bruker 10 plater på en liter.
Regret sa for siden:
Så du mener at 3ts blir for mye? det er ca 6 plater på 5dl.
Runegutt sa for siden:
ooops, regnefdeil :)
silje21 sa for siden:
eeh når man er på diett.no og sjekker kh osv, der det står "energi" på ADI% og Etikett, er det da kalorier??
Regret sa for siden:
Det er kalorier ja :)
Regret sa for siden:
I hvilken butikk får man kjøpt apetina sin nye grill cheese? Finner den ikke noen plass, men kanskje den ikke har kommet til byen enda..
TrillTrall sa for siden:
Tykke strømper nedi som er like høye som støvlettene?
Takk for tips, men det må bli typ tre par tjukke ullsokker. :p Som om det ikke var varmt nok i en bunad. :cool: Ikke tror jeg det blir plass i foten heler, og leggene mine kommer dessuten fortsatt til å se proporsjonalt tynnere ut over støvlettskaftet. :o
Jeg må nok bare la de være som de er i mårra, og så få se om det går an å ta de inn senere. de har søm bakpå hælen, så det burde jo gå. :)
Lillemy71 sa for siden:
Her i byen har den bl.a. på Meny og Coop Obs.
Anarko sa for siden:
Lurer på om det er noen gode drinker med lys rom som ikke inneholder andre typer alkohol? Vet jo om rom og cola. Men kunne tenkt meg et alternativ eller to til:)
Kanutten sa for siden:
Cocosmelk og litt søtt i? Pina Colada!
Runegutt sa for siden:
Te+rom= gøy Litt søte fruktteer passer godt :)
Anarko sa for siden:
Oh! Thanks! Likte spesielt den pina coladaen :D
Runegutt sa for siden:
Ellers har jeg stor sans for mørk rom. Og da uten å blande den ut med en masse anna greier. Hm, nu blir jeg tørst. Gammel Rom? Gammel Single Malt? Halvgammel Akevitt? hmmm. Dårlig gjort å sette meg i drikkemodus.
Anarko sa for siden:
Jeg skal ikke drikke i kveld. Skal ha meg en fest på fredag. Den første på evigheter. Og er allerede veldig rastløs. Men to tidligvakter igjen før jeg kan slå ut håret,
Regret sa for siden:
Ah vi har ingen av delene her :o
Piña Colada er med ananas. ;) Men det finnes jo masse andre coladaer, også! Bare å finne et bær/en frukt du liker, oversette det til spansk, og så har du din egen XXXX colada. :D
Jeg lurer på om barnetogene blir sendt direkte på nett-tv i morgen?
shailene sa for siden:
Halvfrosne jordbær, sitronbrus, rom og litt søtning i blenderen = enkel og god (om enn litt fake) strawberry daiquiri. Hvit rom passer forsåvidt i det meste av brus og saft hvis du vil gjøre det enkelt.
Marella77 sa for siden:
Vi skal spise på en kinesisk restaurant i morra. Noen som vet hvilken KINAMAT som er tryggest, dvs med MINST KARBO?
Bønna200 sa for siden:
Dette vet jeg intet om, men har sjøl veldig god erfaring men mongolsk buffet. Så har du muligheten for det, så er det kjempebra. :)
Da kan du plukke ut kjøttet du vil ha, velge grønnsaker, saus osv. I love it. :D
Anarko sa for siden:
Takk! Skal handle inn jordbær og sprite også :D da får man jo litt vitaminer i seg på samme tid.
vaskeklut sa for siden:
visste ikke at det er vitaminer i sprite!?! :eek: må på rema i morra :lol:
Anarko sa for siden:
Hihi. Var jordbærene jeg mente da :P Men gudene vite hva de putter i sprite. Er jo b12 i red bull :D
shailene sa for siden:
Jepp! Bruker ikke så mye sprite da, bare akkurat nok til å få det til å gå rundt i blenderen :p
Bønna200 sa for siden:
Veier maten mer eller mindre når den er frossen?
Runegutt sa for siden:
Den veier det samme som den gjorde før den frøs.
MEN under tining vil maten miste endel vann. Så, tar du ikke vare på dette vannet, vil vekta synke etter tining.
Bønna200 sa for siden:
Okay! Takker for svar! :) Jeg skal til Mallorca til tirsdag og tenkte da å ha med meg litt mat, da det er vanskelig å få tak i råvarer på dette stedet. Og da holder det seg vel best på veien fryst. Måtte bare vite det pga bagasjevekta. :p
langaard sa for siden:
Noen som vet hvor man får kjøpt sekker med billig lecakuler, jeg må ha masse!
Kitt sa for siden:
Noen som vet om et kosttilskudd e.l. som kan avhjelpe melkesyre i musklene? Mener å ha hørt om det en gang ... Har ei venninne med ME som spiller trommer, og hun sliter litt med akkurat dette ...
Runegutt sa for siden:
Tror du nu stiller med gammel kunnskap. Melkesyre er uproblematisk. det er IKKE melkesyren som gjør deg stiv og støl. Husker jeg rett, er det ei opphopning av Kalcium, ergo bør magnesium virke.
Ikke stiv og støl, hun har ME, så hun blir lett veldig sliten i armen. Hun tar alt magnesium. Relativt store doser også.
Kanutten sa for siden:
All basisk mat hjelper mot melkesyrefølelse. Jeg begynte med Kamutgress mot melkesyre og det hjalp fabelaktig!
Kanutten sa for siden:
Når det gjelder doser på magnesium har jeg erfart et og annet, Jeg fikk teste ut ymse magnesium hos helsekosten.. Noen måtte jeg ha omtrent et gram av for at jeg skulle merke noe, men denne siste jeg testet tar jeg 0,2-0,4 gram av og den funker myyyye bedre. Denne nye heter Shift Supermagnesium. Nytter ikke ta store doser magnesium hvis ikke kroppen klarer oppta den.
Ok, takk for tips! Skal bringe det videre.
Runegutt sa for siden:
Du får kjøpt lecakuler i storsekk hos endel byggevarer.
En storsekk er en kubikkmeter.
Tror de koster rundt 1000,- / sekk
Ellers selges mindre sekker på byggevaren.
Den plassen du IKKE skal handle lecakuler, er blomsterbutikken. DET er dyrt det.
Carisma sa for siden:
Vår bittelille Rimi har.Regret sa for siden:
ah, vi har ikke rimi heller..
Vi har ica nær, ica maxi, rema, kiwi, bunnpris, coop mega og coop extra.
Carisma sa for siden:
ICA og Rimi har samme leverandør. Ville sjekket på maxi, de har vel "alt".
Regret sa for siden:
Tenkte jeg skulle oppom ica maxi i dag faktisk, så skal se etter den der :)
Regret sa for siden:
Jepp! Ica Maxi hadde den :) Smakte på den og den var ikke såå god som jeg hadde håpet på, men den var aboslutt god!
Kanskje sa for siden:
Jeg skal i bryllup om et par mnd og trenger en lang kjole, men det er jo håpløst å finne en pen lang kjole som ikke bare er sommerkjole.
[color=red][/color]
Har prøvd Ellos, Celbes og Onestop pluss. Det er ikke så mange butikker som har store størrelser. Må vel ha 54 tror jeg, alt etter fassongen på kjolen.
[color=red][/color]
Noen som kan tipse meg om andre steder jeg kanskje kan finne en pen kjole? Er jo lettest å prøve i butikken, men de fleste butikker har ikke så romslige klær :-(
Carisma sa for siden:
Oj, må man ha lang kjole i bryllup? Jeg skal i bryllup om fjorten dager og hadde tenkt å ha knelang.....
Klart man ikke må det. Knelang holder lenge.
Dietta sa for siden:
Hvis det er lang/sid kjole, skal det være spesifisert i innbydelsen. Kos deg i knelangt du :)
Marella77 sa for siden:
Jeg stresser over alt! Jeg er så opptatt av at ting skal være rett! Så derfor stresser jeg også selvfølgelig over vekten, dvs tallene. Når noen spør meg, hvor mye har du gått ned nå? Så vet jeg ikke om jeg skal si hvor mye jeg har gått ned på lavkarbo siden oktober 2011, eller siden jeg var på mitt største? Hva sier dere? (kan jo selvfølgelig forklare begge deler, men det blir så langt svar syns jeg... )
Det samme gjelder denne tickeren...
;) (små problem i den store sammenhengen, jeg vet, men sånn er nå jeg...)
Bønna200 sa for siden:
Zizzi har pene klær i store størrelser. :)
senka sa for siden:
Jeg ville svare siden oktober,da du egentlig begynte på lavkarbo ;)
Kanskje sa for siden:
Ang lengde på kjolen. Det står antrekk mørk dress. Og da skal vist damen stille i lang kjole, ikke kort. Hadde vært litt lettere om jeg stod fri ang lengde på kjolen.
Kanutten sa for siden:
Hva med å leie en kjole?
Kanskje sa for siden:
Går det an å leie kjole?? Hm, det visste jeg ikke. Men jeg er jo ikke vanlig standard størrelse, så da blir det kanskje vanskelig. Får undersøke litt på nett
nellie sa for siden:
Kjoler kjøper jeg på asos.com:)
Anne sa for siden:
Står det mørk dress, kan du ha knekort kjole:ja: .... Eller lang om du ønsker.
Carisma sa for siden:
Da hadde jeg svart at det har da ikke de noe med! :eek:
Det står ingenting i innbydelsen.... :kadetgaar
Anne sa for siden:
Da kan du kle deg etter eget ønske. De har tydeligvis ikke ønsket å pålegge noen et spes antrekk.:)
vaskeklut sa for siden:
Tiltredes!! :eek:
Dere litt ekstra sykyndige -hvordan får man best sydd rynker? Jeg tenker sånn i kjolelinninger, og ermer som det skal være litt "puff" på og sånn ...
vaskeklut sa for siden:
jeg ville brukt tvillingnål og så dratt i stoffet og trådene etterpå (ev. sydd med strikk). eventuelt lagt inn mange små legg.
Strikk funker dårlig i denne sammenhengen, det er det siste jeg har pleid å gjøre, men det er så tidkrevende ... Ærlig talt vet jeg ikke hva tvillingnål er ... :flau: Skal bl.a. sy en kyse, hvor det er rynker både i nakken og over hodet for at den skal bli litt "baggy", og jeg vil helst ha bittesmå legg.
vaskeklut sa for siden:
en tvillingnål er en dobbel nål. du syr med to tråder :) og så trekker du i trådene og stoffene etterpå slik at det rynker seg. Slik ser den ut!
vaskeklut sa for siden:
Fram med nåleputa og legg i mangemange små legg! Du kan jo også legge inn minilegg "as you go". "krølle" stoffet litt mens du syr.
Åååå, en sånn, ja!
Nå kom jeg på at jeg jo kan tråkle, og trekke sammen. Det kan jo funke.
vaskeklut sa for siden:
Ja, eller du kan sy med maskin på stor stingstørrelse. Ikke måte på hvor mange veier det er til rom :D
Hehe, ikke sant. Det var bare det at da jeg skulle legge opp spiler i halsen på bunadsskjorta mi, så tok jeg opp noen av rynkene, og de så ut som om de var sydd med en spesiell teknikk, så jeg lurte på om det var en hemmelighet her jeg ikke visste om. ;)
smgj sa for siden:
Det er den metoden jeg bruker. Synes det er enklest for hånd, jeg. Da er det viktigste å tråkle med jevne sting og om du bruker dobbel tråkletråd for å spenne leggene helt jevn så må stingene også gå parallellt opp og ned på begge trådene .. er ikke så dreven på symaskina jeg, men her er en (jukse-)metode mange bruker. Den blir ikke så fin som kontrollerte legg da, i mine øyne.
frieblonder.blogspot.com/2011/05/testing-av-vaffelsm-smock.html
I denne bloggen får du også det engelske søkeordet (smock / smocking) om du vil lete mer.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.