Skulle tro at siden en del av klinikken er Fedonklinikk at det ikke skulle være et problem. Jeg ville rett inn der men fikk beskjed om at jeg først måtte via en av allemennlegene men at det normalt ikke var et problem.
Da jeg spurte om c-peptid og mine vektproblem fikk jeg en formanende pekefinger i ansiktet med beskjed om at kaloriinntaket må ned og treninga opp. Dvs at jeg må slutte å spise og kun trene det da sa jeg. Fikk beskjed om at det kun handler om energibalanse, jeg sa at dette gidder jeg ikke å høre på og jeg går bare en annen plass. Tok veska mi og ville gå, da fikk jeg beskjed om at hvis det er sånn du oppfører deg er det jo ikke rart at du ikke får hjelp. Gudhjælpemeg som jeg klikka, tårene spruta og jeg ga klar beskjed om at jeg kom her for å få hjelp, ikke for å få idiotiske formaninger. Jeg vil ha hjelp og bli tatt på alvor og få hjelp. Tilslutt fikk jeg viljen min og c-peptid + noe annet rask ble tatt. Legen tror ikke det kommer noe ut av det og mener jeg lurer meg selv. Hmmm har hørt den før bl.a. på Grete Rode, er et rart man mister trua? Siden han var så idiot fikk jeg klemt utav meg hva jeg synes om den norske legestand - LITE IMPONERT:mad::mad::mad:
Bonnet passa nok bedre. Takk, Kitt! Jeg som er så aktiv bruker av google oversetter, fikk det vel for meg at det var et ord som ikke ville finnes der ... :cool:
Jeg har noen dager der jeg holder på å sulte ihjel. I går var en sånn dag. Så, da spiser jeg nesten dobbelt så mye som ellers. Det ble 2 koteletter til middag, etterfulgt av funlightrødgrøt med en skvett fløte. Så ble det en svær snei græddost, med litt smågrønt i masse olje, og det hele ble dekket med et lass majonaise.
Avslutta med funlight-gele med litt fløte.
Det morsomme er at etter en sånn spiseorgiedag, går jeg alltid ned. Denne gangen også. -0,5 over natta.
Hva er forklaringen?
Blir jeg sulten fordi jeg forbrenner en masse, eller forbrenner jeg masse fordi jeg spiser masse?
Takker Dietta.
Spørsmålet mitt var mere i høna og egget kategorien:
Blir jeg sulten fordi forbrenninga har økt, eller øker forbrenninga fordi jeg spiser mer.
Hva i granskauen er poenget med å produsere og selge MAGER cottage cheese? Er jo ikke akkurat som om det er et fett produkt i utgangspunktet. Det ser ut til at det er sånn ca. 25kcal per 100g i forskjell mellom originalen og den magre. WTF?
Jeg har tenkt atter bare: ÆSJ?!
Er ikke noe glad i det fra før, for jeg synes det er så tørt og ekkelt. Mager blir jo bare verre.:p Men fitnessbabesen jubler da.
Stevia er fortsatt ikke godkjent i Norge, men kanskje noen har klart å lure noen produkter rundt systemet?
Bør være helt trygt mtp ketose osv da!
Splenda var vel det som virker så bra, men som ikke er bra for naturen!:p
En smule forvirret jeg også!
Funksjonell Mat har i alle fall fått dispensasjon til å selge stevia i Norge. Fikk tak i Sukrin+ i går, det er sukrin blandet med stevia. Funker som bare det for min del.
splenda er ikke ulovlig, stevia var ulovlig men nå selges det i norge i påvente av godkjenning i løpet av året, og kan fint bestilles fra utlandet også. Smaker det godt? Hvor fant du de? Hva kostet de?:)
Ok. Takk. Jeg har bestilt noe lignende fra iherb billigere. Jeg har reklamert for den i noen tråder, så du har sikkert sett den, men ihvertfall er det nustevia stevia og erythritol i samme pakke, dog ikke tabletter men pulver. Ved hjelp av kryddermål funker det greit å posjonere. Takk.
ja, DET lurer jeg også på daglig!!! En må vel bare godta at huset ikke er så rent som man ønsker, noe jeg sliter med! Men man kan sikkert spare mye tid med å prioritere anneledes, eller være effektiv når man må. Være en maskin med andre ord! Gleder meg til å bli pensjonist! hehe...
Jeg leste en artikkel for en stund siden om hvordan mange amerikanske mødre fikk ADHD-medisiner til barna sine, for å kunne være speeda nok til å klare å være supermødre. Jeg regner ikke med dette er et stort problem i Norge. Men det er litt høye krav om en må bruke medisiner for å klare hverdagen..
Rooibos er godt. Fri for koffein og har mye mer antioxidanter enn grønn te (+ andre gode stoffer). Er ganske søt og mild og har ikke den bittersmaken fra vanlig te.
Velg grønn eller hvit te med smak. Finnes masse. Selv liker jeg grønn te med sitron eller appelsin best. (Må være twinnings sin, IKKE rema 1000 sin billig-te... da kan man like gjerne dyppe tennene i tjære...)
Jeg har en kjøleskapsmagnet som sier
"Å gjøre rent når man har barn, er som og måke i snøstorm"
De jeg kjenner som har prøvd og være perfekt på alle områder, har endt opp med en smell, enten psykisk/fysisk eller på kjærlighetsfronten.
Jeg lever enda med det som kan med litt godvilje kalles "sjarmerende rot" (har tre voksne barn boende hjemme enda), og jeg trives med det!
Tror kunsten er og senke skuldrene og prioritere hva som er viktig i livet.
Nystrøkne klær og skinnende gulv kommer liksom litt langt ned på min liste:rolleyes:
Jeg har det heller ikke nystrøkent, men som mann som liker å ha det litt på stell har jeg innført endel her i heimen:
Klesvask leveres ferdig sortert (Har laga en pose for kulørt, en for hvitt og en for finvask)
Støvsuging er grusomt kjedelig=fikk med Samsung robotstøvsuger i bursdagsgave :)
Bruk "Husfreden" flittig (Oppvaskmaskin på godt norsk)
Mine barn har fått konkrete husoppgaver i en del år (16 og 14)
Den ene vasker badene, den andre gangene en gang i uka.
Innkjøp gjøres hver fredag, etter handleliste. Står det ikke på lista, er man fri til neste fredag. (Her ble det spart myyyyyye tid)
Har et basisutvalg av mat. Lagerbeholdninga skal holde, og den som bruker noe må notere på handlelappen.
Takk og lov at man har en kone som lar far få ta litt styring og ansvar i huset. Jeg bruker å si: Jeg er akkurat like lite kvalifisert til husarbeid som en hver dame :)
Er det normalt drøyt halvannen uke etter kikkhulsoperasjonen at "hovedsåret" har en hard overflate (står ikke så mye ut, men om jeg stryker med litt trykk på det, er det som en klump under overflaten), og at det kommer en nærmest hul lyd når man tapper på sårområdet med en flat finger ...?
Oooog er det normalt å fortsatt ha operasjonsgasssmerter etter såpass lang tid? Ikke mye, men fortsatt såpass at det er trykk på svelget, samt dype hikk og rap ... :o
Din opplevelse av såret høres hel som den skal! Husk at det kan ta opp til 3 år før området helt blir som før!:eek:
Tror nok ikke disse smertene skyldes gassen lenger, men mer at de har kuttet i en muskle og irritert området! Hikke er jo muskler som har kommet ut av "rytmen", fått litt krampe eller hva du vil kalle det.
Fikk du ikke et nr du kunne ringe om du hadde spørsmål? Har du vært/skal du på etterkontroll?
Høres ut som en bra plan! men funker denne robotstøvsukeren da? Har hørt så mye dårlig om de...
Det med å handle kun en gang i uken, er veldig lurt. Sparer tid og penger. Jeg er bare så dårlig på å planlegge mat en hel uke frem i tid. Det byr meg i mot å planlegge slike ting.... Så det blir mange turer til butikken ja, men merker at det blir mindre nå enn før jeg begynte på lavkarbo...
Takk! Det var betryggende å høre. Bra bare at det ikke står ut lenger og ser ut som en brokk, liksom. :p Det er fortsatt ømt, men ikke verre enn at jeg f.eks. kan ligge på magen.
Jeg håper det gir seg da, men denne rapinga og hikkinga ... Det føles i blant som om jeg har styrtdrukket en halvliter, og rapen liksom sitter fast, ofte kommer det rallende helt fra magen ... :o Usj. Dritvondt er det også. Og jeg som aldri raper! De har faktisk fjernet alt muskelvev, skrapet det vekk fra innsiden av lukkemuskelen, så det er bare denne fundoplikasjonen (som i følge kirurgen ikke er helt som den standardoperasjonen man gjør på reflukssyndrom, fikk jeg høre, uten at jeg vet hva det innebærer ...)
Mener jeg skal på etterkontroll etter tre uker. Men tipper jeg får innkallelse?! Fikk ikke noe nummer jeg kan ringe, nei ...
Samsungroboten fungerer udmerket. Den sliter med et par matter, og de er jeg i forhandlinger med overkommandoen om å få bytta ut.
Ellers er den heeelt fantastisk.
Nu er det jeg som planlegger middager fem dager i uka. Sånn går det når man er sykemeldt :) Kona er veeeldig fornøyd med fast varm mat klokken 1600 mandag-fredag.
Fryseboks er en fantastisk oppfinnelse :)
Kjøper kyllinglår i sverige (21 svenske/kilo (Blir ve knapt 4 norske/kilo)):)
Kjøpte Gilde koteletter på rematilbud for 29 kr/kilo
Fisk kjøper jeg på fiskebil (får ikke brukt båten med denne h.... kneskaden)
Mandag stekte jeg et kilo storfekjøtt til roastbiff. Lunch til meg og kona noen dager det :)
Jeg har et lite kjøleskap ved siden av fryseren. Kjøtt og fisk tines i dette.
Jeg er også flink til å marinere alt kjøtt.
Frosne posegrønnsaker (brokkoli/blomkål) har jeg alltid mye av
Så er det bare å sette det hele sammen til en middagsplan :)
Rart du ikke fikk noe nr å ringe. Hva om du hadde fått problemer etter at du kom hjem!
Regner med at hikkingen og rapingen henger sammen med irritert mellomgulv og mage. Du har spist mye egg i det siste, var det ikke så? ;)
Men om du fortsatt ikke kan spise normalt og hele greia plager/bekymrer deg, så finn nr til avdelingen og finn ut når du skal på kontroll, evnt få fremskyndet den om du syns det er nødvendig!
Klart ting tar tid, men bekymring er ikke helsefremmende!:klem:
marinade til kjøtt: Ananas!!!! Saft fra hermetisk (Dole) eller noen biter ordentlig ananas. Så bruker man endel olje og soyasaus. Deretter er det bare å gå amokk i krydder. En koppmarinade=kjøtt for 4
Ananas innholder et ensym som bryter ned kjøtt. 1-2 døgn i kjøleskap får selv de seigeste skosoler mørnet.
Ellers er søte røde viner fantastisk til svinekjøtt
Grunnoppskrift på marinade: KOS Krydder, Olje, Syre
Ananas eller vin står for syre. Ellers har jeg en flaske olje med noen fed hvitløksbåter nedi stående klar :)
Steking av koteletter:
Snitt fettet
Tørk kotelettene godt
Varm stekepanna, men ikke ha i fett.
Stryk fett på koteletten (olje) og legg koteletten i varm panne.
Du får dermed en mye penere stekt kotelett :)
Ja, har spist mye egg i det siste (en kombinasjon av at det er en av få ting jeg tåler, samt at jeg er litt blakk. :p), men jeg har spist mye egg før, uten at det har gitt noen problemer. Men det blir kanskje noe annet ...!
Jeg bekymrer meg vel ikke så mye, egentlig. Jeg synes mest det er irriterende, og har ikke så lyst til å spise foran andre, liksom ... Jeg er jo småspist i utgangspunktet, så det ligger også noen fallemmer der.
Om det ikke blir noe bedre i løpet av helga, så skal jeg ringe gastrokirurgisk poliklinikk på mandag!
Takk for god info as always! :klem:
De virituelle gjerdene fungerer som gjerde eller dør. Dør er supert. Da gjør den ferdig rommet på ene siden av døra, før den går igjennom.
Helt topp hvis man har åpen løsning.
Rengjøring gjør jeg når jeg har adrenalin, er utålmodig og venter på at sønnen min skal bli ferdig med noe f.eks. Jeg gjør litt av gangen vanligvis. Ser jeg at jeg har ti minutter til overs tar jeg det som trengs mest. Å ha en dag hvor alt skal gjøres er ikke lurt fordi den dagen blir bare forskjøvet:) Å rydde litt hver dag er lurt sånn at man ikke må rydde før man vasker. En dag skifter jeg sengetøy, en annen dag støvsuger jeg, en tredje tar jeg badet, en fjerde vasker jeg gulvet der jeg ser det er flekker. Og innimellom tar jeg flekker og støv andre steder. Klær vaskes straks en maskin er full nok så det ikke hoper seg opp. Jeg liker ikke langtidsprosjekter.
I beg to differ - det er store forskjeller mellom te-merkene (også når det gjelder grønn te) om hvor mye de farger.
Twinnings og Lipton er to lett tilgjengelige grønne teer som farger lite. Rema1000 sin er et eksempel på det motsatte.
Og hvit te farger også. Generelt sett er det lett å teste. Trekk te og la den stå noen timer i en kopp med litt grov glasur. Er den brun når du tømmer ut teen vil det samme skje med tennene også. Jo mindre farge i koppen, jo mindre på tennene. Men all te farger noe...
Jeg synes teene til London fruit & herb company er veldig gode. :) Men det er vel mer "avkok" da det ikke er te i dem, bare tørket bær og urter. De er da selvfølgelig helt koffeinfrie. Fåes på helsekost.
Jeg kjøper dessuten mye koffeinfri te på iherb. Både grønn og svart te. Bare å prøve seg fram. :)
-Og foresten. Noe som er veldig godt er å blande grønn og svart te. Jeg pleier å ha to poser sterk, svart te og to poser grønn te med sitron oppi en liter vann og la det stå leeenge. Det blir en kjempegod iste. :D
I flere uker nå har jeg hatt ganske konstant "hold" i magen. Altså.. Ikke i siden, som man får når man trener, men den samme følelsen sånn midt på magen. Også får jeg hold med en gang jeg begynner å trene kardio. Bare jeg går rolig på ellipsemaskinen blir det vondt.
Opp mot mellomgulvet? hadde vondt høyt oppe i magen, rett under ribbena, og da var det noe galt med en klaff og syreproduksjon,., Det verket noe helt forferdelig. Og hvis jeg la meg ned ble det tusen ganger værre. kan det minne om dette?
Vanskelig å si noe om magesmerter/ubehag, men syns nok du bør tenke på et legebesøk!
Kvinner i fertil alder skal IKKE gå med ukjente magesmerter lenge. Det er så innmari mye inni der som det kan bli noe feil med, liksom!
Lege, mandag! streng sykepleier
Nellie! Smerter nederst i magen i flere uker uten å gjøre noe med det??? Unge jenta!:eek:
Heller en legetime for mye! Ikke noe kanskje her!!! enda strengere sykepleier
Hvis jeg først skal gjøre reint må jeg gjøre ordentlig reint. Da må jeg ta alt på en gang. Tar jeg noe en dag og noe annet neste føler jeg at møkka kryper foran meg gjennom leiligheta, og man får aldri den ordentlige helgereint følelsen. Og klær hoper seg uansett opp selv om maskinen går 24/7 mer eller mindre. Hvordan det er mulig for tre mennesker å produsere så mye klesvask er beyond me..... :rolleyes:
Jeg har i perioder drukket 3-4 kopper om dagen og aldri merket noe farging av tennene, så jeg tror ikke du trenger stresse pga det.
Ang robotstøvsuger, har hørt veldig positive og veldig negative tilbakemeldinger... En på jobben har en sjenert en som nekter å komme fram fra under sofan. :lol:
Du kan drikke så godt som alle teer. Vær obs på at noen av teene i dagligvaren har tilsatt sukker. Det er ikke så mye, men det er unødvendig. ;) Yogi Tea og Pukka Herbs har mange gode teer som ikke er svarte og er uten koffein.
Jeg kjøpte en til foreldrene mine til jul, og den setter seg bare fast under det ene sofabordet. Det er en lav hylle på det sofabordet, akkurat høy nok til at sensoren ikke kjenner den, men lav nok til at resten setter seg fast. Den er nemlig bittelitt høyere på toppen. Dårlig design på roboten og uflaks med sofabordet...
Etter at jeg bodde på studenthjem med en dårlig madrass så har jeg hatt litt stiv rygg. Altså i 9 år... Det gjør sjeldent vondt (med mindre jeg ligger flatt på ryggen på et hardt gulv mer enn noen sekunder og skal reise meg opp igjen), det mer stivt liksom. Litt som ledd som må knekkes.
Det ene stedet er på høyre side av korsryggen. Der hjelper det å vri kroppen (hofta mot venstre og skuldrene mot høyre) for å løse opp.
Det andre stedet er der ryggsøylen stikker lengst ut, hvis dere skjønner. Der hjelper det med den "hund-og-katt"-øvelsen (altså alternere mellom å lage svai og så skyte opp ryggen). Og den stråler litt oppover, og det hjelper også av og til å knakke nakken (begge sider).
Jeg begynner å bli litt lei denne stivheten og tenkte å prøve om noen andre kan hjelpe meg. Hvem vil kunne hjelpe meg best, fysioterapeut eller kiropraktor? Eller kanskje noe annet?
:ja:
Manuellterapeut! Det er fysioteraoeut med videreutdanning, og de har dermed lov til bode å strekke og å knekke. Mao litt midt mellom kiropraktor og fysio.
Om sommeren så elsker jeg å være ute i solen. Men en ting som tar bort den gleden er KLEGGEN ! :mad:
[color=darkred][/color]
Det virker som om jeg har en magnetisk virkning på dem, for de finner meg alltid. Og de BITER. Huff.
[color=darkred][/color]
Desverre så reagerer jeg på disse bittene, og hovner veldig opp p bittstedet. Det gjør vondt, og det klør. Etterhvert så sprer det seg en rød hoven runding rundt stikket. Varmt og hissig. Da er det frem med penn, og merke av så vi har litt kontroll med hevelsen og hvor stor den blir.
[color=darkred][/color]
For å stoppe kløen og smerten har jeg prøvd kløstopp spray, xylokain lokalbedøvende, mentolatum salve, bengay salve, eurax, hydrokortison, og sikkert mer til, men det hjelper dårlig.
[color=darkred][/color]
Så når disse ekle plageåndene setter i gang, ødelegger de mye for meg. Prøver på dagtid å ikke klø meg, men våkner opp på nettene av at jeg ligger og klør meg.
[color=darkred][/color]
har tatt zyrtek også men det hjelper ikke.
[color=darkred][/color]
Spurte legen om hjelp, men fikk en kløstillende salve mot SOPP!:confused:
[color=darkred][/color]
Har noen erfaring med noe som faktisk hjelper?
Dere som søter 100% sjokolade selv, hva bruker dere? Prøvde med en kombinasjon av forskjellige søtstoffer + kokosolje, men det smakte helt forferdelig og kjemisk, og et av søtstoffene løste seg ikke opp i det hele tatt. Vet ikke hvilke av dem som ikke funka, men tror jeg brukte natreenpulver, steviadråper og tagatesse. Det jeg har nå er natreen (pulver og flytende), stevia (vanilla creme og pulver) og sukrin. Laget marsipan av mandelsmør og mandelmel jeg tenkte å trekke med sjokoalde i kveld.. :D
Kan hele egg erstattes med eggehviter i baking? Gjør det noe forskjell i det hele tatt? Innbiller meg at det må bli tørrere og mindre "eggete". Hever det like bra?
Ser du har tatt Zyrtec, men tok du det fast? Altså full dose hver dag hele sesongen?
Begge ungene her har gått på allergimedisiner hver sommer frem til tenårene fordi de reagerte så horribelt på stikk. Sønnen klødde på seg betennelser og antibiotika- kurer mot det før vi fant løsningen.
Man blir jo fortsatt stukket, men stikket hovner mye mindre opp og er slett ikke så plagsomt lenger. Litt xylocain tok resten av kløen!
Siste snuppa gikk på var Loratadin. Finnes på apoteket uten resept. Er mye billigere i Sverige eller om du får det på blå resept som mine fikk til slutt!
Jeg hadde det på samme måte. Men en sommer ble jeg bitt av hoggorm og fikk motgift. Etter det har det ikke landet en eneste mygg eller klegg på meg - tvert om, jeg skremmer dem:D
Dette ga mening for legevenner...utover det vet jeg ikke
Jeg blander sammen litt av diverse søtningene jeg har, jeg. Så blir det rundere søtsmak og ikke noe særlig bismak. Jeg lagde sjokolade i kveld, og da hadde jeg i tagatesse, xylitol, sukrinmelis, flytende lo han og flytende stevia med smak av mørk sjokolade og med karamell. Jeg hadde med på jobb og kollegaene mine syntes sjokoladen smakte kjempegodt og syntes ikke at den smakte som noe som var uten sukker.
Det spørs i hvilken rett... I noen retter vil den nok kunne erstatte hele egg, men som regel ikke. Det er som regel eggeplomma som gjør nytten.
Da foreslår jeg at du snakker med legen din om å få en resept og så prøver du denne sommeren. Pillene er jo ikke akkurat dyre og kan spare deg for mye ubehag og andre utgifter! :)
jeg har også dårlig erfaring med natreen i sjokolade! :eek: endte også med en blanding av søtningene i skapet: agavesirup, flytende stevia, sukrinmelis og nåstårdetstilleherogorkerikkesjekke :D
Skal jeg stave det for deg, frøken?
Dersom du ikke har spist ppillene dine, om du burde ha spist dem, kan smertene/ubehaget komme av at du er gravid!:p;):)
Noen som har høynet pay pal grensen her? Jeg fikk beskjed om at jeg måtte heve grensen fordi den var nådd, de skulle sende en kode sammen med trekk av 15 kr men jeg finner det ikke hverken i bankutskrift eller i profilen på pay pal. Jeg skjønner ikke hva card statement betyr. Vet du? Dette sto:
In 2-3 days, check your online card statement to find the charge from PayPal with a 4-digit code next to it. (dette betyr transaksjoner jeg kan se på nettbanken? If you can't check your card statement online, check your paper statement when it comes in the mail (this can take up to 30 days).
Jeg har ikke fått noe i posten i løpet av 30 dager ++. Kan det ha skjedd en feil? At de ikke har trukket meg?
bank statement er kontoutskrift. jeg får denne kun i nettbanken. hos meg er det et forstørrelsesglass på hver post som jeg kan se detaljer, og noen ganger kommer vedlegg i nettbankpostkassa hvis det er overførsler med ekstra detaljer.
nettop ja. Det blir som å se på transaksjonene det da. Jeg lette igjen og det er ikke noen paypal som har trukket meg for 15 spenn så det må ha skjedd en feil.
Jeg startet egentlig på fire kilo mer. De gikk jeg ned i løpet av fire måneder etter at jeg fikk datteren min. Egentlig bare ved å spise litt mindre.. Så begynte jeg på ketolyse og gikk ned 3-4 kilo i løpet av 5-6 uker. Også gikk jeg over på en litt streng versjon av Lindberg og gikk ned ca 16 kg i løpet av 5-6 måneder.
Så skjedde det veldig mye greier, som gjorde at jeg ikke helt fikk det til. Da gikk jeg opp og ned og ned og opp de samme seks kiloene i halvannet år. Mellom 99 og 93. Også begynte jeg rett før jula 2011 igjen.. Og har da gått ned ca 8 kilo med litt sånn egenkomponert, som du ser i filosofiboksen min.:)
Brakk skuldra mi i september, så har liksom hatt sjansen til å fokusere 100% på bare trening, slanking og innarbeiding av gode vaner, i et halvt års tid..
Har trena underveis, hele tiden egentlig. Blanding av kardio og styrke.
Akkurat nå har jeg slankepause, spiser vedlikeholdskalorier og trener tung og mye. Har en magehud som begynner å bli litt vel slæskete, så syntes det var greit å ta seg en pause da.
Går det an å sende regninger til NAV, når man har fått inkassovarsel på regninger man ikke har fått betalt, fordi at de ikke har betalt ut sykepenger på to måneder, når jeg leverte sykemeldingen min den dagen jeg fikk den?:o
Grrrrrrrrrrrrrr.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.