< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Marella77 sa for siden:

Torkil har skrevet på sin side at: Xylitol omdannes 50% til sukker.

Betyr det at vi ikke kan stole på karbohydratinnholdet som står på en sjokoladeplate?

Kitt sa for siden:

Send Torkil en pm, du, så får du svar så fort han får det til! :)

smgj sa for siden:

Ikke Torkil, men tillater meg å si at når det gjelder d-vitaminer så er det to regler

1. Ta dem med fett for lettere opptak
  2. Enkelte kan få problemer med søvn av å ta d-vitaminene seint. Normalt sett skal man få d-vitamin fra sola, så forsøk å ta dem midt på dagen.

B12 kan jeg lite om.

Kitt sa for siden:

Xylitol hører ikke hjemme på et lavkarbo- kosthols uansett, da det er snilt mot tennene, men oppleves som sukker av kroppen ellers.

Du kan nok ikke stole på alle disse innholdsgreiene, da opptaket ofte er individuelt!

Marella77 sa for siden:

Ok, takk :)

Så tyggis er 100 % fy-fy? tar en om dagen vet behov... Er det nok til å komme ut av ketose tror du?

Rin sa for siden:

Hvor mye veier en tyggis? Hvor mange gram xylitol/sukker er det plass til i den? ;) Det er jo forskjell på hvor sensitive vi er, men én tyggis om dagen ville gått helt fint for meg og ketosen min, i alle fall. Spiser i perioder mye halspastiller/sugetabletter pga kronisk sår hals og munntørrhet.

Marella77 sa for siden:

Har du prøvd Fribol? Den er safe....

Det er 1,2 g karbo i en extra-tyggis... Men blir litt forvirret av at 50 % omdannes til sukker...

Jeg spiser en sjokoladebit av og til med xylitol, og jeg har da kommet ut av ketose. Av én bit!!! Er det mulig?

Supera sa for siden:

Jeg har laget med kun sukrin. Jeg tror konsistensen ble grei, men smaken for kald. Det var noe år siden, så jeg husker ikke helt.

Supera sa for siden:

Xylitol har jo GI på 13. Det er jo ikke mye... Det finnes bedre søtningsmidler, men litt av og til går an. Og det er en bedre søtning enn maltitol som har en GI på 36. (kilde)

Jeg bruker litt xylitol, jeg. Jeg søter aldri med kun xylitol, men putter som regel i litt av alle de naturlige søtningene jeg har (sukrin, stevia, tagatesse, xylitol, lo han) når jeg søter ting.

Tiltredes! Så mange ganger her jeg føler at jeg har messet at man må være forsiktig med sukkeralkoholer... Sukkeralkoholer skal man IKKE alltid trekke fra, slik som mange her inne påstår. På noe det står sukkerfritt på trekker til og med fra maltitolsirup som påvirker blodsukkeret fortere enn rørsukker! Sukkeralkoholer er ikke sukkeralkoholer. Les Unngå å bli lurt av søtstoffer!

smgj sa for siden:

Jeg bruker også litt xylitol innimellom og tenker som så at det nok er bedre enn sukker iallfall. Og så tenker jeg at det nok er lurest å venne seg ned på søtt generelt og heller hente søtsmak fra bær (og frukt) fordi da får man iallfall med litt antioksidanter, fiber, vitaminer og sporstoff "på kjøpet".

Og hvilket søtstoff man bruker må da bli en avveining mellom mange "onder"

• hvor mye tas opp
  • hvor riktig smaker det
  • har det noen andre goder (FOS er f.eks probiotisk, honning har en del mineraler/sporstoff)
  • har det noen andre "vondter" (luft/diarre etc)
  • hvor mye trenger man (xylitol trenger man ganske mye av... stevia lite)
  • hvor viktig er det at det er naturlig (jeg tar ikke i splenda med ildtang på kjøkkenet.. ikke aspartam heller. Kan dog spise litt i drops, men skal JEG søte noe så velger jeg gjerne honning, uraffinert sukker, sukrin, stevia eller xylitol... eller en blanding, eller noen dadler eller en banan - banan er fint til søting i formkake. :) )

Marella77 sa for siden:

Takk for svar dere! :) Jeg tok feil, den sjokoladen jeg pratet om, var med maltitol, ikke zylitol...

Jeg har akkurat bakt en kake. Suksessterte. Den er med tagatesse og/ eller sukrin. Men jeg syns ikke den blir så god som vanlig suksessterte. Er det noen som har prøvd med annen sukker enn disse to?

@ smgj: Hvorfor tar du ikke i splenda?

Supera sa for siden:

Jeg regner med at det er fordi det er kunstig søtning (altså laget i laboratorium) i motsetning til for eksempel sukrin, stevia, xylitol, tagatose, lo han, FOS, honning og agavesirup som er naturlige stoffer som finnes i naturen.

smgj sa for siden:

Delvis... I utgangspunktet er jeg mer skeptisk til fabrikkfremstilt "mat" ifht "naturlig" mat... legg merke til gåsøynene - fordi både blåsyre og revebjelle (digitalis) er naturlig, men det betyr ikke at det er ufarlig. ;)

en.wikipedia.org/wiki/Splenda

Jeg er skeptisk på det å få i meg så altfor mye klorid... det er et halogen som etter det jeg forstår - man skal være forsiktig med på grunn av at det kan ta opp plassen for jod - der hvor vi skulle hatt det. Samtidig så SKAL vi ha en gitt mengde klorid. Vanligvis via salt.

Videre inneholder det maltodextrin. Om jeg ikke vet hva maltodextrinet er laget av forsøker jeg å unngå det siden det kan være hvetebasert.

Og ... jeg tenker som så at jeg da heller velger blant de søtstoffene som er mer naturlig og som ikke minst har lenger fartstid som menneskeføde.

Men - mest synsing, altså. Og så synes jeg egentlig det er greit å totalredusere på søtt... Både bake sjeldnere og forsøke å minske søtstoffmengden, samt bruke det jeg oppfatter som "bedre" sukker. Og så synes jeg det er enklere - tatt i betraktning at jeg har tenkt å fortsette å leve sånn.

Marella77 sa for siden:

Takk for svar :)

Er det noen som har kjøpt tagatesse /tagatose på iHerb? Finner det ikke... Er det under et annet navn?

Kanutten sa for siden:

Jeg bruker sjelden søtt. Jeg har stevia som jeg bruker i teen på jobb, men ellers bruker jeg ikke søtt. Trenger jeg noe søtt feks til kakefyll er det bare å pøse på med bringebær, kiwi eller annet god søt frukt/bær.

vaskeklut sa for siden:

iherb selger det ikke, så vidt jeg vet.

Carisma sa for siden:

Splenda er jo i tillegg så ille for miljøet at til og med jeg skyr deg. Cola kuttet det ut fordi det ikke brytes ned, og man kan spore det i helt ned i fisk.

BenteR sa for siden:

To spørsmål herfra;
1.)Her lager vi smoothie til kveld hver dag, og den d%¤%& blenderen som var på foodprosessorsettet mitt sprakk slik at jeg fikk 1,8 liter smoothie over alt.
Jeg trenger ny, og vil ha en som ikke koster det hvite i øyet, men som tåler og bli brukt.
Noen som har testa denne og kan si noe om den www.elkjop.no/product/hjem-og-pleie/kjokkenapparater/OBH6654/obh-nordica-blender-sort
evt har andre de anbefaler?

2.) Jeg skal innlegges på sykehus i morgen, og kommer nok til og bli plassert på pasienthotellet. Er det sjanse for og få lavkarbo-mat der? Middag pleier ikke være noe problem, det er de andre måltidene jeg bekymrer meg for. Bør jeg ha med knekkebrødene mine eller noe sånt?
Har faktisk fått legeerklæring i dag som sier jeg er nødt til og leve svært karbohydratfattig for og kontrollere diabetesen, fordi hurtigvirkende insulin fungerer svært dårlig for meg.

Marella77 sa for siden:

igjen, takk for svaret!! :)

Ps, lykke til på sykehuset BenteR :)

langaard sa for siden:

Jeg har bodd på sykehushotell, der var det bufeer til alle måltider, håper det er sånn på ditt sykehus også:ja:
Masse lykke til på sykehuset:klem:

Dietta sa for siden:

Lykke til med sykehusoppholdet BenteR :klem:

BenteR sa for siden:

Tusen takk Dietta :klem:
Drømmen hadde jo vært og kunne komme hjem etterpå og følt meg sprek som en topptrimma sportsbil :_punk:

Runegutt sa for siden:

Tror dette er svært så forskjellig rundt omkring.
Pasienthotellet i Tromsø hadde loff, syltetøy,brunost,hvitost og noe skinkegreier. Ikke noe å rope hurra for.

Jeg har med meg noen bokser makrell i tomat og noen plastgafler, når jeg ikke vet hva jeg kan få til av mat.

Photobscura sa for siden:

Er det Ullevål? Jeg var innlagt der nettopp, nå fikk jeg bare med meg ett måltid før jeg ble flyttet til sykehuset etter operasjon, og det var lunsj, men det var i alle fall en VELDIG bra buffet, med både eggerøre og varmrøkt laks og masse kjøttpålegg. :)

Oooog jeg har et nytt spørsmål. Kom i dag hjem fra nettopp Ullevål etter en operasjon. Under operasjonen fylte de meg opp med gass, noe som medførte helt utrolige smerter som er vanskelige å lindre med droger. Det er bedre nå som mye er sluppet (har gått rundt og rapa som en sjømann :cool:) men det er fortsatt såpass igjen at det tidvis føles som om det står en sumobryter med piggsko på skuldrene mine, og dæljer meg i nakken og mellom skuldrene med et balltre ... Jeg gikk (eventuelt subbet/stavret) maaaaange turer på sykehuset, og det avhjalp det sakte, men er det noen som har noen gode tips på hvordan få presset denne verdammte gassen ut enda litt mer effektivt?

Kitt sa for siden:

Denne luften ligger liksom inni deg(ikke i tarmen) og presser på en nerve som blant annet går til skulderen. Dritvondt og lite å gjøre noe med.
Annet enn å gå i trapper! Opp og ned, opp og ned, opp og ned!:eek:
Og vente til det går over. Bør vel gi seg i løpet av fredagen for din del, tenker jeg!
Vel overstått, forresten!:klem:

Carisma sa for siden:

Jeg var så heldig å møte på ei thailandsk jordmor som presset på et punkt litt utpå skuldra mi, og all gassmerten forsvant! :eek: vet ikke helt hvor det punktet ligger, men du kan jo forsøke å trykke litt i overgangen mellom skulderbladet og skulderleddet eller deromkring.

Ja, jeg vet ... :o Jeg gikk og gikk og gikk og gikk og gikk på sykehuset, selv om jeg hadde lyst til å hyle ut i smerte der og da, så merket jeg jo at det langsomt ble bedre. Akkurat i dag nå som jeg har kommet hjem har jeg bare kollapset etter massivt næringsunderskudd og har ikke orket mer enn noen lette yogaøvelser, og jeg kjente at det hjalp litt på. I morgen skal jeg gå meg en lengre tur i motbakke.
Smertene fra selve operasjonen klarer jeg fint, men disse luftsmertene, enn hvor mye bedre det er nå enn det var da jeg våknet, er helt fryktelige, altså!
Og takk, Kitt, det er SÅ godt å ha det overstått! :klem:

Har tenkt tanken, men har så lite kraft i armene. Har dog fått presset ut litt luft med å dra armene rett bakover og "henge" litt i dørkarmen, samt å dreie litt på overkroppen. Jeg får spørre ei venninne i mårra om hun ikke kan avhjelpe meg litt. :)

(Og jeg fortsetter å rape som om det ikke var en morgendag ...! Jeg som nesten aldri raper. Hahaha, det er nesten litt komisk!)

Men jeg må bare si, sånn off topic, at det er helt UTROLIG fascinerende å kjenne vannet renne liksom rett nedi magen når jeg drikker nå! Wow! Det er noen år siden sist!

Carisma sa for siden:

Jeg snakker ikke om sånn presse det bortover/nedover altså, men triggerpunkt. Var bare et bittelite punkt på str med en fingertupp. Hun presset ikke hardt heller. Var helt villt, det løsnet fra knehasen og opp til toppen av hodet i løpet av ett sekund!
Om det ikke forsvinner kan du gå innom en thaimassør og spørre kanskje?

Det forsvinner jo av seg selv til slutt, heldigvis. :) Nå er det mer sånn i bølger. Tenk om de vil ha betalt, jeg som er blakk og greier. :p

Yrla sa for siden:

Bryr coca cola seg om miljøet ???? de driter jo i helsa vår.

Yrla sa for siden:

Høres fælt ut, hvorfor presset de luft inn i deg? Ned i magen?

Carisma sa for siden:

De bryr seg om salgstall og dårlig omdømme er dårlig salg. :rolleyes:

De gjør det ved operasjoner i magen, sikkert for å lettere se de forskjellige delene. Gjør det ved keisersnitt også.

Kitt sa for siden:

De fyller buken med gass for å lettere kunne ha oversikt når de bla driver med kikkehullskirurgi!
Totalt ufarlig og gir kirurgene mye bedre plass til å jobbe. Noe som feks gjør at faren for å skade andre organer minsker betraktelig!
Eneste bivirknng er smerter i etterkant, som som sagt kommer av at trykket presser på en nerve.

En bekjent skulle ha en operasjon hun visste kunne gi slike smerter i etterkant og skrev på låret sitt før operasjonen: Husk å klemme meg flat før dere lukker igjen!
Kirurgen lo så han lurte på om han måtte utsette operasjonen!:D

milena sa for siden:

ÅÅÅ, nå spruta det kaffe over dataen! Guri som jeg lo :D! Man skal være veldig god for å ha slik humor idet man skal inn til operasjon! Fantastisk!

Runegutt sa for siden:

Herlig :D

Ja, dette forklarer Kitt så mye bedre enn hva jeg kan! Går laaangsomt over, men fortsatt ganske vondt i noen omganger. (Dog ingenting i mot hvordan det var de første døgnene ... :eek:)

Å, den historia hadde jeg helt glemt! Skulle jeg tenkt på, vettø. :o Makan til smerter ...

Charlott sa for siden:

Godt å høre at det gikk bra med deg, Photo, bortsett fra disse luftsmertene, de er noe herk! :klem:

Yrla sa for siden:

Interessant, Kitt. takk:) Kunne de ikke tatt ut lufta igjen etterpå da?:) stakkars Photo:)

Takk for det! :klem: I dag har jeg gått helt til Bjølsen, Sagene, og hjem igjen! Åhåhå, det gjør såååå vooondt, som om noen prøver å kvele meg fra innsiden, og jeg ser nok olm ut der jeg trampegår med anstrengt mine, men jeg vet jo det hjelper!

Ja, jeg lurer på. Noen som vet om det fortsatt finnes sånn engangshårfarge (svart), og i tilfelle hvor kjøper man? Ikke til meg, altså. Men en dude med kort mørk blondt hår og tydeligvis et behov for eksperimentering. :)

Carisma sa for siden:

Hårfarge får du på festmagasinet standard, ved sten og strøm.

Å? Tenker ikke på spray eller krem, men som liksom minner om vanlig hårfarge, men som går ut etter en vask (eller tre da jeg prøvde det for noen år siden ...). Mente jeg kjøpte engangshårfarge på H&M da, men det er så lenge siden at jeg er usikker.

smgj sa for siden:

Du tenker på det som hette "glansvask"... Såvidt jeg husker fra sist jeg kjøpte farge så skal det stå 1,2 eller 3 på pakkene hvorav 3 er permanent farge og 1 er utvaskbar... Vanligvis er det 6-12 vask. Men dersom det er stort avvik i fargen fra din egen kan det sitte lenge.

vaskeklut sa for siden:

Hvor i Trondheim eller på internett kan jeg få kjøpt lilla koffert som ikke koster flesk?

Nope, enganghårfarge, mulig det var tre vasker, men jeg vet det fantes. For sure! Som sagt mange år siden. Tror IKKE han er hypp på å ha svart hår i 6-12 vasker ...

Carisma sa for siden:

Det var Fudge som hadde slike farger. Tror ikke de finnes lenger (forsvant sammen med Aqua og andre 90-tallsfenomen. :D)

Rin sa for siden:

Jeg husker også den fra h&m, og minnes også å ha sett sånt på bodymap... men nå er det vel godt og vel ti år siden sist jeg hadde oversikt over sortimentet der. :p

Hmmkey ... Jeg får gå innom noen sjapper og sjekke ut!

Carisma sa for siden:

Vita er vel ellers de med best utvalg i hårfarger.

nellie sa for siden:

Jeg kjøpe noen sånne på Lindex sin parfymeriavdeling. Men det er flere år siden altså..

Supera sa for siden:

Jeg skal få ny telefon fra jobben, denne gangen en telefon som har micro-SIM. Ordner Telenor det automatisk når mobilen bestilles gjennom dem eller må jeg kontakte Telenor for å få tilsendt et micro-SIM-kort?

Runegutt sa for siden:

På det spørsmålet vil jeg hverken svare ja eller nei, men senere tvert i mot.:eek:

nellie sa for siden:

Hvordan overlevde man uten kosttilskudd?

Heh. Man hadde bl.a. kanskje bare utmarksbeitedyr og grønnsaker som grodde i jord som ikke var utarma? Ja, altså, for veeeeldig lenge siden, da.

nellie sa for siden:

Jeg mener før iHerb ble så populært;)

nellie sa for siden:

1. Hvordan overlever de som ikke tar kosttilskudd i dag?

2. Jeg jobber med å kutte kraftig ned og sluttet med spirulina i går. Hva kommer til å skje med meg?

3. Skal lage aiioli. Er det noen andre store hemmeligheter enn at alt skal være romtemperert?

Nerthus sa for siden:

Har du et vanlig sim-kort fra før, må du bestille deg et sim-kort. Får du et nytt sim-kort, innbiller jeg meg at det er slik at du kan "brekke ut" et mini-sim eller bruke hele sim-kortet etter hvilken telefon du har :)

vaskeklut sa for siden:

Ja, bruk for all del ikke rapsolje :eek: For en smak :o Ellers: høy og kontinuerlig fart på mikseren du måtte velge å bruke (stavmikser, kjøkkenmaskin etc). Og sist, men ikke minst: sørg for at du ikke skal møte ukjente folk i morra etter å ha spist den :lol:

nellie sa for siden:

Åh, hvilken olje skal jeg bruke da? Har sånn Vita hjertego' olje (IKKE SKYT MEG!!), det er en blanding av masse forskjellig, men har litt raps i seg da..

Skal i familieselskap i morgen, så det går nok ikke så bra!:p

vaskeklut sa for siden:

Skyte deg, nei. Du får bruke hvilken olje du vil for min del :D
Jeg aner ikke åssen den oljen er på smak, jeg bare vet at ren rapsolje smaker plutselig veldig mye når man bruker det til å lage majones/aioli :wacko:
Sist jeg lagde så brukte jeg solsikkeolje (jeg er ikke så VELDIG fin på det der med oljene, jeg bruker det ikke så ofte at jeg synes det gjør noe uansett) og det ble veldig bra :)

Haha, åkai, du får bare holde pusten da :lol:

Carisma sa for siden:

Jeg lager juskeaioli med vanlig majones jeg, den ble veldig god. Har aldri fått til å lage fra bunnen uten at det smaker fisk eller phy.....

nellie sa for siden:

Jeg husker jeg lagde en gang, og den ble god. Men det var ganske tilfeldig, tror jeg.

Ajoli har jeg laget med en god olivenolje. Synes det funker bra i ajoli (dog ikke like godt i majo ....). Som Vaskeklut sier, viktig med den piskinga, ajoli er best når den er skikkelig luftig!

Funker det også! :)

Dietta sa for siden:

Bare husk å ha i oljen i en tynn strime mens det piskes, ikke alt av gangen. Ellers går det fort galt.

nellie sa for siden:

Denne oljen er 50% raps, 30% solsikke og 20% oliven. Synes den er ganske grei å bruke til sånt. Er veldig følsom på oljesmaker selv..

Ettersom vanlig majo stort sett inneholder soyaolje, så ser jeg ikke helt problemet med å bruke den! :) (Det er vel mer markedsføringen enn enkeltproduktene til Vita Hjerte"go'" jeg har innvendinger mot. :p)

nellie sa for siden:

Ja, jeg bare tulla litt.:p

smgj sa for siden:

Jeg ser på kosttilskudd på samme måte som trening. Altså... man klarer seg lenge uten, men hver enkelt klarer seg med stor sannsynlighet bedre, friskere og lengre med "nok og personlig tilpasset". (Akkurat som med trening... altså.)
Og så er vi selvsagt individuelle i hvor godt vi tar opp det som finnes i maten - og hvor "innholdsrik" mat vi spiser.

nellie sa for siden:

Ja, "nok og personlig" har jeg ikke noe problemer med å se, men hva når man begynner å ta tilskudd mot alt mulig, som man ikke har noe behov for?

smgj sa for siden:

Er det så noenlunde balansert vil jo kroppen skille ut det overflødige av det aller meste. Ellers kan jeg bare svare for meg selv - at om jeg har bommet på noen jeg trodde jeg hadde behov for, men som viser seg ikke gjør noe for meg - ja så stopper jeg?

nellie sa for siden:

Hvordan merker du at det virker for deg da? Noe er vel ganske tydelig, mens andre ting må man vel nesten gjette med? Jeg synes liksom det meste funker sånn i starten også avtar effekten også merker jeg ingenting når jeg slutter.

Det er ikke et kritisk spørsmål.. Bare lurer.

smgj sa for siden:

Magnesium er tydelig for meg... Det kjenner jeg på kramper under beina.
Vitamin d er ikke så tydelig, men jeg har hatt 1 forkjølelse i hele vinter til tross for at folk har vært sjuke helt oppi nesa på meg... Husets Herre, kollegaer, og svigers på besøk. Jeg har holdt meg frisk. Det tillegger jeg vitamin d + sink.
Jod har jeg tatt en stund og der har det vært som deg. En energioppsving ved start (samt en drøss med små nye hår - YAY!), men nå merker jeg mindre og reduserer også på dosen. (Og jod tør jeg ikke ta uten selen siden jeg har lavt stoffskifte med antistoffer. Men selen i seg selv har jeg ikke "merket" i det hele tatt - iallfall ingeting jeg har satt i sammenheng.)

Jeg tror egentlig det du beskriver er nokså typisk for det å fylle opp? Når det er fullt går resten ut? Når jeg leser det du skriver så virker du liksom sprek og frisk (imotsetning tiil hva NAV tilsynelatende tror) og da har du sannsynligvis ikke store mangler/ubalanser å forholde deg til?

Og når man har "fylt på lageret" så vil det nok ta en tid før det tømmes igjen, selv om man stopper og antakelig inntar for lite.

Disse ideene stemmer med det blodprøvene mine viser (Men ikke dermed sagt at ideene er riktige, altså!). Jeg går til en holistisk lege som følger en god del mineraler/vitaminer i serum. En del mineraler hos meg holder seg bra oppe nå, i motsetning til før, men sånn som jern går tilsynelatende tvers gjennom... Og der får jeg symptomer når det blir for lavt. De klassiske, med kalde hender og svimling for øynene når man reiser seg.

Så ja, jeg er enig med deg i obervasjonen - noe virker bra med en gang, andre ting svinger litt... Jeg har et håp om å komme dit at maten skal overta for det aller meste av tilskudd.

Runegutt sa for siden:

Noen som har et bra forsslag til majonaise-/remuladeolje?
Bruker nu rapsoljen til coop. Den smaker litt for mye hoppetau.
Mils får jeg oppblomstrende eksem av.

nellie sa for siden:

Ja, jeg er frisk og rask. Har friske gener og det tror jeg kan spille litt inn? Folk i familien min har dødd relativt seint og alltid vært friske og raske. Jeg har alltid hatt en veldig frisk/unormalt lav hvilepuls og ingen som helst fysiske problemer, selv om jeg har hatt BMI opp i 39. Bestemor var 94 da hun døde av "alderdom", altså ingen sykdom.. Bare en lungebetennelse, når hun allerede hadde bestemt seg for at hun var lei av livet. (spiste ei brødskive til frokost, ei potet og litt kjøtt til middag, kake til kaffen og ei brødskive til kvelds HVER ENESTE DAG i hele sitt liv. Altså ikke særlig sunt.:p), To oldemødre ble 108 og 104 år gamle osv. Ihvertfall sterke gener på morssiden min da. Farssiden er usikker, for han er adoptert.(Sorry avhandling. Er noe med deg som får meg til å utbrodere.:p)

Jeg kjenner bare innimellom at jeg får en litt sånn matt følelse, som når jeg har drukket for mye vann og tror jeg har skyldt ut mye salter og mineraler. Lurer på om det kan være overdosering av way to much, rare greier jeg tar? Har kutta ned endel da.

Nå har jeg jo kuttet ut alt av multimineraler og multivitaminer, for de utligner jo hverandre, har jeg fortstått.:p altså når man tar alt sammen. Så tror jeg at jeg skal kutte ut spirulina helt, for de synes jeg liksom funket veldig bra den første dagen også merker jeg jo ingenting nå som jeg ikke har tatt dem i et par dager. Også har jeg tatt dem i langt over et år liksom.. Omega-3 har jeg nettopp blitt opphengt i. Pøser på. Tror jeg blir litt gladere i hjertet av det, faktisk. Også håper jeg det skal hjelpe på konsentrasjonen etterhvert.

Nå må de snart finne på et sykdomsnavn for oss som bruker for mye kosttilskudd og som leser noe her og leser noe der og avgjør hele inntaket etter det! Den ene dagen tror jeg det jeg tar er helt alfa omega, så leser jeg noe som tilsier at det er SKIKKELIG dårlige greier, og får helt angst for at jeg har tatt det så lenge.:p

For mitt vedkommende er det bare tre kosttilskudd jeg virkelig kjenner nødvendigheten av (enn om jeg kjenner det mest når jeg ikke tar dem). D3, om jeg ikke får min relative hestedose blir jeg papirtynn i sjela, og tåler langt mindre emosjonell påvirkning, samt at jeg blir mye tretttere. Joddråper, slutter jeg å ta dem, så mister jeg masse masse hår, og neglene brekker for ingenting. Magnesium, selv om jeg bare trenger dem i perioder, perioder hvor hjertet slår for hardt, jeg får leamus og føttene kramper seg.

Jeg lurer på om jeg kan ta av stripsene på kikkhulsarrene mine nå? Jeg tok av bandasjene og lot det lufttørke da jeg dusja i går, som legen sa jeg skulle gjøre, men hun sa ikke noe om stripsene ...

Kitt sa for siden:

Stripsen skal sittet i minst ti dager! Akkurat som sting!
Om du fortsetter å stripse en stund, blir arrene penest!

Takk, min kjære sykepleier! :D Ble veldig usikker her, for de begynner å løsne litt, men jeg har jo sånn teip liggende, så da får jeg bytte ut etter behov! :)

Kitt sa for siden:

Bare hyggelig! :suss:
Er jo ikke store arrene, men greit å la dem få sjansen til å gro penest mulig!:)

Ja, det er sant! Med min ... kremt ... myke mage, er det ikke fritt for at det kan bli noen rare søkk. Det har jeg et gammelt arr som jeg bare lot være som bevis for ...

Kitt sa for siden:

Da jeg var hos kirurgen for å få time til GBP, ville han se på tidligere kikkehullarr(galleblære). Han kunne ikke se arret før han nesten hadde nesa i magen min og konkluderte med at jeg i hvert fall grodde pent!:p
Gode gener og godt arrstell! :) Ikke en gang bukplastikk- arret synes noe særlig!:)

Carisma sa for siden:

Kitt, mens vi har deg på tråden ang arr... hva er greia med operasjonsarr som begynner å væske etter ti måneder? (oppført seg eksemplarisk frem til nå) Blindtarmsåret mitt oppførte seg på nøyaktig samme måte, og det tok ni år å gro skikkelig.

Kitt sa for siden:

Dårlig grokjøtt!:_oppgitt:
Vi som har litt i overkant mye fett på magen sliter en del med det der. Det er rett og slett for dårlig blodsirkulasjon til at vevet får grodd i alle lag og noen lag sprekker opp gang på gang.
MEN, få fastlegen til å ta en bakterieprøve av sårvæsken. En sjelden gang kan en gammel infeksjon ligge i dvale for så i en dårlig periode (annen sykdom, lite søvn, dårlig med mat osv) blomstre opp og skape problemer.

Uansett kan jeg anbefale denne fra OBH Nordica:
[img]http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSA046GUiGWr1thm9EZrzm0rafJmd-Ym9WDnRDNDSsiJKM6L9G5E49Puaw[/img]
Den masserer området OG har en infrarød varmefunskjon som gir mye bedre blodsirkulasjon! Jeg takker den for at arret magen min ble sååååå fint etter bukplastikken! :)

nellie sa for siden:

Aiolien ble bra med den oljen! Ikke noe smak annet enn hvitløk og egentlig majones. Var kraftige greier da.. Går det an å friske det opp litt?

Dietta sa for siden:

Nå vet jeg ikke hva du har i den, men jeb pleier å bruke litt dijonsennep og litt sitronsaft :)

nellie sa for siden:

Har bare hatt olje, eggeplommer, salt, pepper og noen skvetter lime. Hadde ikke sitron. Kjøpe noe sitron, kanskje..

Dietta sa for siden:

Dytt oppi en ts med dijonsennep (eller annen sennep, et par fedd hvitløk og eventuelt litt mer lime. Tror det burde gjøre susen.

Supera sa for siden:

Jeg har vanlig sim-kort fra før. Så det går ikke automatisk, nei? Takk for svar, da bestiller jeg fra "mine sider". Det var gratis så jeg tror at jeg har tilgang til å gjøre det (firmaet sitt abonnement). Mobilen blir nok ikke bestilt før neste uke (sjefen er på ferie), men det ser ut til at det går kjappere å få mobilen enn SIM-kortet, så da bestiller jeg SIM-kort nå. Og uansett, så kan vel det nye SIM-kortet brukes som vanlig SIM-kort før jeg knekker av den lille biten, så hvis jeg ikke får den nye mobilen enda så tror jeg at jeg kan bruke SIM-kortet i den gamle mobilen.

Gamle mobilen funker fortsatt fett etter to år faktisk. Veldig uvanlig for slike nye smartmobiler. Men det var en av de aller siste mobilene med Windows Mobile 6.5 og Microsoft legger straks ned market place for winmo 6.5! Bør kanskje ta hintet at systemet er utdatert? Jeg tenkte på å drive og dille med å konvertere den til nyere winmo eller android, men den er så gammel nå at jeg kan jo be om ny telefon fra jobben. Så da blir det en HTC One X, juhu!

Supera sa for siden:

Har du druekjerneolje? Det er visstnok den som smaker minst.

Og smak til med hvitløk og ikke bare klæsj oppi... Jeg skulle lage en gang og tok i aaalt for mye hvitløk og endte opp med enorme mengder aioli som fortsatt hadde altfor mye hvitløk i seg og var nærmest uspiselig...

EDIT: Ser at jeg var litt sen:

Kanutten sa for siden:

Skal eller skal jeg ikke bestille konsertbilletter til Kim Larsen og Kjukken OG TNT??

"Ten thousand lovers in oooooone!!" :cool:

vaskeklut sa for siden:

åh det skal du!!! jeg har tatt på håret til og stått sammen tekrø på iron maiden-konsert! :cool: :lol: men jo. bestill!

mvh puddelkluten :cool:

Kitsu sa for siden:

Arrgh, fikk et tips av en hyggelig dame på et parfymeri om noen tabletter/kosttilskudd som skulle kunne hjelpe mot eksem/psoriasis, men jeg hadde glemt navnet innen jeg hadde gått ut døra. Tror det begynte på -i. Noen som har en idé om hva det kunne være?

Eller hvordan jeg kan fikse teflonhjernen min? :P

Bønna200 sa for siden:

Teflonhjerner er det ingenting å gjøre med. :nei:

vaskeklut sa for siden:

Nei, alt man prøver sklir bare av :D

Bønna200 sa for siden:

:lol:

LibraGirl sa for siden:

Tenkte jeg skulle begynne med jillians 30 day shred,
så det jeg lurte er om det er noe jeg må invistere i?
(om man ser bort fra treningstøy og gode sko :)

Lava sa for siden:

Den har jeg, men har ikke turt prøve med varmen, for den ble så himla varm.. bruker massasjefunksjonen (når jeg husker det) men ellers ikke.
Syns ikke du den ble for varm? Hva gjør jeg i så fall feil?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.