Yrla sa for siden:
Ta på deg syvmils-støvlene og få akupunktur-smertebehandling av meg:) Hvordan har du det idag? Fikk du sove?"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Photobscura sa for siden:
Nøyaktig det samme her. Tok en opp og en nede på hver side med tre års mellomrom.
smgj sa for siden:
Tror det om visdomstenner blir trukket gjerne blir vurdert ut fra
- hva tannlegen mener om visdomstenner
- hvor god plass man har i kjeven
- om de får hull (de fleste er vel enige i at det er liten vits i å lappe på visdomstennene)
- om de kommer opp "rett"
Jeg har tatt en oppe og en nede... og nå er det plass til de to andre, samt at de står rimelig rett og er friske. Min tannlege vil ikke fjerne en rett og frisk tann med god plass, selv om den tilfeldigvis er en visdomstann... (Og lommeboka mi synes jo det er helt greit.) ;)
Hun sier også at de oftere får hull siden de er vanskeligere å børste godt, men det er heller ingen grunn til å ta den sorgen på forskudd. Med elektrisk børste eller en mono-brush går det greit med mine iallfall.
vaskeklut sa for siden:
åååh, skulle gjerne gjort det! snille du :love: ja! jeg fikk sove, og smertene er ganske vage nå som jeg har funnet ut hvilken tablettkombo som er best. så får det bare være at jeg er litt susete. føler meg bra nok til å lage bursdagskake til fineste sambo også, tror jeg! lavkarbo, så klart! :D
(beklager igjen for trådkupping...)
Så bra at du har det godt, under omstendighetene!
Jeg har en merkelig reaksjon på forte-tabletter som ingen skjønner. Av Pinex blir jeg helt koko etter et par dagers bruk -lydsensitiv og generelt overfølsom, men av Paralgin forte skjer ikke dette. Det skal ikke være mulig, har jeg hørt. :o Det som ellers funker best på meg er Ibux+Paracet brustabletter, eller Fenazon.
Ja, og så lurer jeg på noe (kanskje jeg har spurt om det før?!): Noen som har bestilt solkrem fra Iherb og har noen å anbefale? Både for kropp og ansikt. Jeg tror jeg skal gå for faktor 20-30.
Egwene sa for siden:
Er kokosoljen fra Jarrow Formulas okei å bruke i matlaging?
vaskeklut sa for siden:
Definitivt!
vimsen85 sa for siden:
Den eneste jeg har prøvd er denne: www.iherb.com/Earth-s-Best-Sunblock-Mineral-Based-SPF-30-4-oz-125-g/17731
Den var ganske ok. Litt tykk, men ikke fettete. Men det er en sunblock. Siden den er mineralbasert blir man litt hvit av den.. Men jeg ble ikke solbrent (og jeg blir alltid hummer) og jeg trengte ikke smøre meg så mange ganger..
Takk for tips! Men sunblock vil jeg jo ikke ha ...! :o Ser at Badger Co har solkremer, jeg har veldig god erfaring med leppepomadene deres, samt at prisene er overkommelige. Får vel bare lese litt på anbefalingene. :)
smgj sa for siden:
Det som er fint med de mineralbaserter er jo at de inneholder færre av de stoffene som man anser som kreftrisikoer... (Jeg har hatt lite d-vitamin og slitt med å få det opp så solkrem brukes bare ved høy forbrenningsfare, ikke i her hjemme på berget annet enn på sjøen på sommeren...)
Hmmm ... Ser at de kaller faktor 30 for sunblock. Trodde 50+ var sunblock, jeg ...
Det var dét jeg tenkte på. Jeg er ofte en del ute på øyene i Oslofjorden på sommeren, og der tar sola ganske heftig. Til og med jeg som sjelden blir solbrent får noen fine røde vinger på ryggen da ... Om jeg f.eks. bare henger ute i parkene så pleier jeg som regel ikke å gjøre mer enn å smøre litt øverst på kinnene og litt på nesa.
vimsen85 sa for siden:
Kom plutselig på at jeg også har brukt denne: www.iherb.com/Desert-Essence-Organics-Daily-Sun-Protection-Age-Reversal-Mineral-Sunscreen-SPF-30-3-fl-oz-88-7-ml/10439
Den var ganske lik i konsistensen som den andre. Denne brukte jeg i ansiktet også. Jeg har ganske normal hud som er hverken det ene eller det andre :p Så den var ganske ok. Til litt fetere hud er den kanskje ikke god i ansiktet.
vimsen85 sa for siden:
Jeg ser nå at der står daily face protection. Jeg brukte denne på hele kroppen, men ser ut som den er beregnet ansiktet..
Ah, ja. Den så jeg på! Jeg har også helt sånn normal hud som er verken det ene eller det andre. :)
Men det gjøkke no. Kan jo kjøpe denne til ansiktet, og den fra Badger til bootyen! ;)
Jabba sa for siden:
Jeg har begynt å få slike fremtredende blå "nettverk" på beina....hva heter det? Det er jo ikke åreknuter fordi det er vel slike "tråder" under huden?
Og aller viktigst - hvordan fjerner man slike?
smgj sa for siden:
"Spider veins" på engelsk... ser ut som det er svake årevegger i småvenene. De fleste sier at det kun kan fjernes ved laser/kirurgisk.
Det finnes en del preventive midler på nettet - kompressjonsstrømper (andre sier at man skal unngå det), bevegelse, å ikke stå lenge stille... . Vil tror at alt som er bra for åreveggene vil være bra for småvenene også.
Naturlegerettet:
www.herbcompanion.com/health/Treat-varicose-veins-naturally.aspx
jellybellyover40.com/varicose-and-spider-veins-treatment/
Det kan være sprengte/overfladiske blodkar, og behandles vanligvis med laser/lysbehandling. Ganske smertefritt, men man blir rød et par dager. (Ei venninne av meg hadde sånne rundt nesa, og fikk det fjernet sånn. Tor hun betalte 500 kr per behandling for en seks sju år siden).
Kitt sa for siden:
Jeg har fjernet sånne årer i ansiktet. Får det mot egenandel på Riksen fordi jeg har hudsykdommen rosacea som gir slike årer særlig i ansiktet, "portvinsnese"! Skulle hatt en ny runde nå, men må utsette det til høsten.
De som kommer på kroppen ellers, lår/legger feks, er verre å fjerne, krever maaange behandlinger og DYRT og uten garanti for at det ikke kommer tilbake i løpet av bare noen måneder. Danner man slike årer, gjør man det, liksom. Det er ikke noe man bare kan fjerne og være kvitt! Desverre! :nedfor:
Hvor går man når katta har velta Sony Ericsson-mobilen din sånn at den har løsna littegrann foran, og det har kommet støv mellom dekselet og selve skjermen, som man veldig gjerne skulle ha fjernet? (Har prøøøøvd å åpne det, men tør ikke helt ...)
vaskeklut sa for siden:
IKKE åpne!!! :o Men. Du kan gå til forhandler/en annen plass som f.eks elkjøp og spørre om de kan sende den til rens. Det kommer muligens til å koste noe, da katter som regel ikke dekkes av garantien :rolleyes: Eller har du sånn idiotforsikring? Om så kan du bruke den:cool:
TrillTrall sa for siden:
Det høres veldig rart ut, selv har jeg bare 3 visdomstenner fra naturens siden, den fjerde (den ene oppe) er rett og slett ikke der, men makkeren i underkjeven lever i beste velgående helt uten problemer så langt og jeg er nå 43 år gammel... (det der skulle jeg vel ikke sagt, den ryker vel på neste tannlegekontroll!)
Jabba sa for siden:
Hmmm - mitt pengetre vokser dårlig for tiden så da satser vi på masse sol i løpet av våren som genererer brunfarge som igjen kamuflerer "Spider web"- et mitt!... Takk for svar!
Kitt sa for siden:
Sier jo ikke at det gjelder alle, da, bare mange!;)
Mine hadde så dårlig plass at den ene nede begynte å råtne nede i kjevebeinet fordi den ikke klarte å komme opp og ga meg en heidundranes kjevebensbetennelse!:eek:
Min datter på snert 13 har allerede vondt pga visdomstann som ligger laaaangt opp i kjeven, men som alt trykker på saker og ting! Arvelig betinget? Ingen tvil!:p
elien sa for siden:
Hvilke rettigheter har en når NAV ikke holder frister, å hva bør en gjøre. Hu ene som egentlig er den eneste på det lokale NAV som det er tak i er ikke min saksbehandler, men hu tar nå tak i det. Hu beklager seg på NAV`s vegne. Men det hjelper ikke meg noe.
Fastlegen er heller ikke noe særlig imponert av saksbehandlingstid. Har søkt om Uføretrygd i august, fikk da beskjed på det tok ca 4 mnd. Har med gjevne mellomrom "mast" på saken. Fikk bare høre så lenge jeg hadde AAP så fikk jeg ikke vite noe før det går ut. Etter å ha snakket med hu jeg nevnte over her, så gikk hu inn i saken. Å ingen hadde sett på den (det var ca 14/3):eek:
Snakket med hu på tirsdag, å hu beklager så mye. Men hu kunne se at saken var under behandling nå, det var den ikke sist. Å vis jeg ikke har hørt noe til begynnelsen av mai så måtte jeg ringe hu igjen.
Elin
Kitt sa for siden:
Du kan følge saken din på nav sine sider!
Så lange du får AAP har du ingen rettigheter ut over det. Du får penger og that's it! Sannsynligvis får du også mer utbetalt på AAP enn du vil få i uførepensjon! De fleste gjør det! Så ikke mas mer enn nødvendig!
Du vil sannsynligvis først få et brev der det står at AAP opphører fra den og den datoen. Det er datoen uføre slår inn, men først etter den datoen vil du få brev om at du har fått innvilget varig og hvordan utregningen blir!
Opplegget er håpløst, desverre!:eek:
TrillTrall sa for siden:
Au au! Hadde det ikke vært fort at skoletannlegen trakk tenner over en lav sko hos meg de siste par årene på barneskolen så hadde vel jeg vært med i klubben jeg også! :p
elien sa for siden:
Ok, vet jeg får mindre i uføre. Men det er så vondt med usikkereheten. Men det er vel bare NAV:confused:
Kan jeg finn ut på NAV sine sider hvor langt det er komt. Inn å se om ikke så lenge, var ikke klar over det, takk for tips
Elin
Kitt sa for siden:
Dersom du logger deg inn på Min side hos nav, skal du kunne følge saken din der, dersom den blir oppdatert!
Er spent selv, jeg. Min søknad (eller det heter jo faktisk Krav om ...:p) ble sendt med posten i dag!:spent:
Lykke til! Håper du får en positiv beskjed veldig snart!:)
Takk takk! Nei, noe idiotforsikring har jeg nok ikke ... :o Det er ikke krise, men det er IRRI!
Får stikke innom en elkjøp og høre!
elien sa for siden:
Takk, å selv lykke til:)
Var nettopp inne å så på NAV, forstår ikke hvorfor ikke de selv har sagt hvor enkelt det var å sjekke selv:mad:
Å på status stod det under behandling.
Elin
Rin sa for siden:
Elkjøp er nok lurest å høre med først, men OM de ikke kan/vil hjelpe, så kan det kanskje vurderes å høre med den sjappa nedi trondheimsveien som kjøper brukte telefoner og gjør diverse reparasjoner og greier - øh, mellom bør børson og rimi, på den sida av veien. De har i alle fall fiksa noen operatørlåser og sånt for meg, billig og greit. :cool:
elien sa for siden:
Jeg lurer på om jeg ga deg en rød prikk, mente en god tilbakemelding. Er det noe noen kan fikse for meg:eek:
Er jo helt feil, beklager. Ble helt dårlig nå jeg
Elin
Ja, vet hvilken du mener! God idé, takk! :)
Kitt sa for siden:
Det ble en rød prikk, ja! Spiller ingen rolle for meg:p, men om noen kan fikse det, må det være Photo eller Gerd, tenker jeg!:)
Bønna200 sa for siden:
Da gir jeg deg en grønn, så går det liksom opp-i-opp. ;)
Kitt sa for siden:
:suss:
Yrla sa for siden:
hvor lenge bruker 5 cm store biter grønnsaker å bli ferdigstekt i ovn på 200 grader?
elien sa for siden:
Uff, jeg ble helt dårlig når jeg oppdaget det:eek:
(så vis Gerd el Photo fikse så blir d topp)
Elin
Kanskje sa for siden:
Hvorfor skal det være så sterke meninger mot lavkarbo? Blir då sliten av å prøve å forsvare og forklare måten jeg spiser på. De drar frem den ene farlige greien etter den andre, tette blodårer, høyt kolesterol,stor fare for å legge på seg igjen etterpå, osv osv osv.
Går på livsstilsendringskurs , når det peprer de oss med mager kesam, rømmekolle, salater, mager ditt og datt .... Inni meg føler det helt feil, for jeg har lest her at alle de magre produktene slett ikke ER noe bra for kroppen, - men de sverger til dette, og skal ha det inn i hodene våret. Fløte er FY ! Krem på kaken er FY ! magert magert magert ....... trodde ikke jeg skulle føle meg sånn til overs, men jeg spiser jo HELT annerledes. Ikke greit nei, spise denne farlige lavkarbo maten, som ikke blir godkjent av de såkalte "eksperter". Hvordan forholder du deg til slikt?
Har rapportert inn feilsending av rød prikk, så får vi håpe admin kan fiske opp i det så snart som mulig! ;)
Kitt sa for siden:
Visste jeg kunne stole på deg!:klem:
Aaaaw, takk for det! :klem:
Carisma sa for siden:
Hvor skummelt er det å drikke vin etter halvannet år avhold? Burde man teste hjemme fremfor i sosialt lag?
Skal egentlig på fest i morra, men har begynt å få fyllenerver. På forhånd!
Ta det veeeeeeldig rolig, i hvert fall! Små slurker, masse vann, spis godt (og gjerne fett) før du drar. Om det er hvitvin du får servert, så er det jo en slags frøkendrink å blande ut med Sprite eller annen sitronbrus.
Ellers så MÅ du jo ikke drikke om du ikke vil! :)
Carisma sa for siden:
Tror jeg i hvertfall satser på medbragt rødvin. Det er den tidligere omtalte trønderfesten så det vi får servert er garantert ikke hvitvin! :o
Lurt. Kjøp en som er litt lav på alkohol og garvestoffer, så bærer det ikke alt for bratt utfor, i alle fall! ;)
Men skal du på Trønderfest, må du jo nesten fylle på (norges)glasset ditt i smug, og si at det er heimert og nåssåblod. Høhø. Jeg er såpass semitrønder, at jeg koster på meg noen tøysefordommer. :cool:
Carisma sa for siden:
Eh, kjøpe? Skjønner ikke hva du mener.... :D. Vi har et drøyt titalls flasker vin stående i boden (ikke medregnet de sambo ikke har giddi å ta med hjem fra jobb). Enten må vi begynne å drikke snart, eller åpne eget pol. :rolleyes:
gamlebyen sa for siden:
Vin på trønderfest? Them there's fighting words.!
De ska vårrå heimert sjø! Og kaffe.
Carisma sa for siden:
Haha, rett fra halvannet års avhold og lite søvn til hiembrent... Jaja, blir en kort fest for min del i såfall!
Imp sa for siden:
Jeg ville prøvd en halvtime først, deretter sjekket om de trengte mer tid. Det kommer an på hvor godt stekt du vil ha dem, men maks 45 minutter. Namnam med ovnstekte grønnsaker!
senka sa for siden:
Du skrev ikke Yrla hva slags grønnsakene er det :confused:men uansett det kan ikke ta så lang tid;) Bare sjekk flere ganger,mens de stekes:)
vaskeklut sa for siden:
hvorfor er jeg våken NÅ? og så på en lørdag da :eek: jeg er jo et skikkelig murmeldyr og sover lengst mulig...:rolleyes:
gamlebyen sa for siden:
Våkna 0545 i morges. Masse kaffe og radio
elien sa for siden:
Topp, jeg kjenner det ennå i magen:eek:
Elin
Da skal den røde prikken være borte! Takk til Admin Aline! :D
elien sa for siden:
Takker og bukker:)
Elin
Huldr sa for siden:
Åhh, jeg feilsendte en rød prikk tidligere i år, og jobbet liiiiivet av meg med å gi poeng til masse folk for å kunne rette det opp igjen ... tenkte ikke på at det gikk an å gjøre noe med det :rodme:
TrillTrall sa for siden:
Jøss! Bestilte to flasker stevia fra Iherb på påskeaften (tror jeg det var, en av dagene i påskehelga i alle fall) og i dag kom de i posten! Det var ultrakjapt da! Og godt emballert også. Nå er jeg spent på å prøve, en nøytral og en med vanilje. :)
Supera sa for siden:
Når du nevner elkjøp, de har en sånn fin policy om åpent kjøp i 30 dager. Så det er det jo bare å utnytte. En kollega (mis)bruker det stadig... Han kjøper f.eks. det beste speilrefleks-kameraet de har for å bruke det til en photo shoot og så hever han kjøpet innen 30 dager.
Supera sa for siden:
Forresten... jeg lurer på om jeg har ødelagt kjøttkverna mi... Jeg tenkte meg ikke om og slengte delene i oppvaskmaskinen og nå blir jeg svart på fingrene når jeg tar på delene... Ett eller annet belegg går av... Jeg har vasket ekstra (i vaskekummen denne gangen) for å få bort restene slik at ikke noe går av når man tar på det lenger. Er delene brukbare eller ødelagt?
Furine sa for siden:
Slik var isskeia vi hadde heime då eg vaks opp. Den er framleis i bruk, så eg trur ikkje det blir øydelagt direkte av å bli vaska i oppvaskmaskin, men svart blir den ja! Ganske lett å få bort med litt stålull, synest eg å hugse. Korleis det er med delar inne i ei kjøtkvern, veit eg ikkje...
Anne sa for siden:
Oioioi...veldig skummelt....I know:cool: Selv etter noen mnd i ketose er det KJEMPEskummelt:blinke::blinke:
Håper du har en super kveld....:klem:
Yrla sa for siden:
steviadråper fra iherb, hvor mye tilsvarer de ts sukker?
Yrla sa for siden:
ok, takk skal du haTrillTrall sa for siden:
Vet ikke, men på den flaska jeg fikk i dag med nøytral smak står det at en "serving" er 5 dråper, antar det er en kopp? I alle fall ble min grønne te akkurat passe til meg med 5 dråper i. :)
Yrla sa for siden:
hvor mye sukker brukte du før for å få samme søtsmak da?Kanskje sa for siden:
Hvorfor er noen mennesker slik at de må demonstrere ved å være sure, ignorere og tie en i hel når de ikke får det som de vil? Voksne mennsker. Dette er barnslig og lite konstruktivt. Og det lager dårlig stemning . En ellers fin dag blir ødelagt av slikt :-( Er ikke dette barnslig?
Dietta sa for siden:
Jo, det er barnslig :realmad:
Hvorfor får jeg av og til ulvehunger selv om jeg ikke har uka, og de ikke står for tur heller :confused:
OnMyOwn sa for siden:
Hvis jeg lager en gryterett/suppe/saus og har gulrot oppi (for smaken) men ikke spiser selve gulrota, hvor mye av gulrotens karbohydrater får jeg da i meg?
Dietta sa for siden:
- om Carisma har vondt i hodet i dag :confused:
Lava sa for siden:
Hvordan få bort svettelukt i jakker som ikke tåler mer enn 40 grader?
Har vasket men lukta går ikke bort.. er der noe å spraye på før vask kanskje?
shailene sa for siden:
Bløt de litt i lunka vann med 1-2 dl eddik i en halvtime før du legger dem i maskinen. Skyll ut eddiken og dobbelvask i maskinen. Funker bra for treningstøy som har ligget litt for lenge osv.. Og kattepiss. :)
Den der "stol på rosa"-greia skal visst også virke, men har ikke prøvd det selv.
Dilly sa for siden:
Kanskje det hjelper med Vanish Extra Hygiene Pulver?
Charlott sa for siden:
Det burde jo være minimalt, ala te? Det går jo ann å legge til en ekstra karbohydrat eller to i regnskapet, just in case :)
Lava sa for siden:
Takk, da skal jeg prøve det :ja: Stor jakke da, vinterjakken jeg bruker når jeg går tur. Vet ikke helt hvor jeg skal bløtlegge den... jo har kanskje en stor nok balje.
BenteR sa for siden:
Noen som vet hvor lang tid det vanligvis tar før man får svar på c-peptid prøver?
Gubben tok prøver 28.mars, og det er enda ikke kommet svar....
Kitt sa for siden:
Det skal da ikke ta mer enn 3 dager! :eek:
BenteR sa for siden:
Det var det jeg trodde. Da jeg fikk min diagnose for halvtannet år siden ble prøvene tatt den ene uka, og uka etter når jeg var til kontroll var svarene klar, både c-peptid, anti-Gad og alle de andre.
Jeg kjefta på legekontoret i dag :realmad: siden de påstår at det er helt normalt og få et blodsukker på 11-12 et par timer etter mat og så stupe ned til to eller tre. Det er kun fastende blodsukker som teller, og hans er mellom 5,4 og 6,2, og langtidsblodsukkeret er heeeelt fint (og 5,3 er jo ok)
Han ble nektet glukosetest, fordi det var helt unødvendig med så fint fastende blodsukker og langtidsblodsukker, og jeg måtte mase for at han skulle få ta bl.a. c-peptid.....
Kitt sa for siden:
Å ha bls på 2-3 uten å bruke insulin er ganske sjeldent, men rammer feks de som er GBP- opererte eller de med effektivt, men litt tregt insulin!
Hos noen sprutes det ut mye insulin med det samme maten kommer i kroppen, hos andre tar det lenger tid uten at det er noe sykelig av den grunn! Min dia- lege er mer opptatt av langtids enn enkeltmålinger fordi det er denne verdien som sier noe om faren for skadevirkninger, ikke noen enkelte topper i løpet av døgnet.
Syns vel uansett at en henvisning til en dia- lege bør være på sin plass etter at det er tatt en belastningstest! Eller uten denne dumme testen. Den må jo kunne avleses av noen som skjønner hva de ser etter også!
Kanutten sa for siden:
Hva slags mistanker har du siden du vil be om glukosetest?? Eller, hva er det som gjør at du mistenker at noe ikke er helt rett selv om både fbs og lbs er ok??
BenteR sa for siden:
Vel, at blodsukkeret stiger til 11-12 flere ganger om dagen er jo ikke hverken gunstig eller normalt ( når de diagnotiserer diabetes så skal en vilkårlig test som viser blodsukker mellom 7 og 11 automatisk føre til at det tas en glukosetest, og er en prøve over 11 er det svært sannsynlig at det er diabetes) enda han har ligget på ca 100 karber til dagen. For han så fører det plutselige fallet i blodsukker til at han blir svimmel, faller og får skikkelig ulvehunger, og han føler seg ikke vel i det hele tatt.
Det er jo også slik at når man utvikler type 2, så er det fastende blodsukkeret vanligvis det siste som blir forhøyet, og det som det tar lengst tid og få normalisert etter at diagnosen er satt.
Da han var på ferie for ei lita stund siden, spiste han vanlig høykarbo og var dødselendig hele tiden.
Det er også diabetes type 2 i nær slekt hos ham, bl.a. hos hans morfar som trengte insulin selv om han hadde type 2.
Catwoman sa for siden:
Hvordan går man fram for å få analysert vannpröver? Vi har värt veldig plage
med klöe de siste ukene.. Etter å ha utelukket mat, drikke, vaskepulver osv står vi nå igjen med springvannet. Kan det väre noe med det mon tro....?
BenteR sa for siden:
Her i bygda tar vi kontakt med kommunen, og så kommer de og tar prøver selv.
Kitt sa for siden:
Syns det høres ut som om han kan ha reaktiv hypoglykemi, jeg!
Er ikke vanlig å bli så dårlig ved dia2- debut akkurat!
Behandling er lavkarbo, ganske streng sådann!
Jeg bruker STORE doser insulatard selv på moderat lavkarbo og har "bare" dia2. Har fått påvist nevropatier i føtter og tarm, så dia2 er slett ikke noe bedre enn type1 i mange tilfelle!
Dietta sa for siden:
Vi har brønnvann på hytta, og da vi ville analysere det - kontaktet vi en rørleggerforretning som tok prøver i søte, små reagnesglass og sendte inn til analyse :)
Edit: Prøvene ble sendt til Norvann AS. Mulig dere kan sende dit direkte selv.
Mere edit: Har et navn og et telefonnummer hvis du vil ha.
Lillemy71 sa for siden:
Hvorfor skal det være så jækli vanskelig å få legen til å ta en c-peptid prøve?
Det er da bare en vanlig blodprøve som analyseres sammen med alle de andre prøvene vel?
Har krangla med legen i over et år nå for å få den prøven men ikke faen.... tror ikke den var på den siste batchen med prøver som ble tatt heller. Argumentet er at blodsukker (tror jeg...) er normal på fastende og da er det ingen vits å måle c-peptid
Nå vet jo ikke jeg hva de skriver på det der skjemaet for at c-peptid skal tas, men får vel svarene snart og kommer da til å be om utskrift i håp om at noen (her kanskje :D) kan tolke for meg.
Ja og den siste kommentaren fra legen (vurderer seriøst å ta kostnaden med privatklinikk) - "og dersom du er insulinresistent da hva vil du da gjøre? Få behandling med Metformin kanskje? Det er jo bare sånne alternative leger som kanskje skriver det ut som behandling!" :eek:
Jeg holdt på å spørre om det hadde klikka helt totalt og fullstendig for han - dustemann med gudekompleks) :realmad::realmad::realmad::realmad:
Sanney sa for siden:
jeg syns du skal ta deg en tur inn på fastlegen.no... legen er til for deg, ikke omvendt!
Lillemy71 sa for siden:
Og hva hjelper det? Får ikke tatt en c-peptid prøve der heller.
Sanney sa for siden:
nei, men du kan få deg en ny fastlege som tar prøven?
Synes det for det første er helt på jordet at ikke legen vet at selv om blodsukkeret virker til å være normalt, så kan insulinet være på bærtur, dersom det har fått nok tidligere belastning, f.eks. (Bukspyttkjertelen fortsetter å spy ut insulin, tross at du spiser sånn at du ikke får de sedvenalige blodsukkertoppene, det var sånn for meg). Samt det at han vegrer seg for å behandle insulinresistent med metformin -det der er nemlig så typisk, ikke første gang jeg hører indirekte, eller direkte for den saks skyld at en lege ikke vil gjøre noe med et problem før det er alvorlig nok ... :o
Konsulter gjerne med en privat dersom du har råd til det, og vet om noen som møter deg på en annen måte. Og for all del -bytt fastlege. Hør litt rundt om noen har noen å anbefale. Det er SÅ viktig med lege/pasient-kjemi!
Lillemy71 sa for siden:
Kan ta laaang tid å finne det, for det står ikke akkurat på sidene om de er lavkarbovennlige. Jeg vet om en lege i området her som er sånn ca lavkarbovennlig og hun prøvde så godt hun kunne å ta knekken på en kollega av meg så jeg holder meg langt borte.
For å sitere musketerapeuten min: " Det er på tide at norske leger får huet ut av rævva, innser at verden har gått videre siden 80-tallet og oppdaterer seg på ny forskning" HEAR HEAR er alt jeg har å si til det :D
TrillTrall sa for siden:
Jeg har ikke brukt sukker i teen i årevis, men jeg synes 1 sukett gjør det minst like søtt som 5 dråper stevia.
Yrla sa for siden:
Ok, men det hjalp. Takk. Da søter ikke dråpene mye i det hele tatt. Greit å vite.Catwoman sa for siden:
Gjerne det Dietta! Send det på pm du ;)
TrillTrall sa for siden:
Omtrent like mye som en sukett vil jeg si og mye sunnere! Skal bestille et par flasker til med stevia til å ha på jobben + hos Lille Gubben. :)
Sanney sa for siden:
hvordan er and med henhold til dato? kjøpte andelår på tilbud på fredag, men så ikke at den gikk ut samme dag.. det er ferskt kjøtt, men vakumpakket.
er det som kylling som blir dårlig bare du ser på datoen, eller er det mulig å kunne bruke det idag allikevel?
langaard sa for siden:
Jeg er skeptisk til fjærkre som har gått ut på dato!
smgj sa for siden:
Åpne - lukt.
Lukter det greit kan det nok spises. :)