Yrla sa for siden:
ja foodprosessor som tåler det f.eks . er 500 watt nok?"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
langaard sa for siden:
Syns det hørtes lite ut, bør nok opp i 1000w:)
Kitsu sa for siden:
Min 450 watts stavmikser kortsluttet nylig. Den tok FYYYR! Holdt på å male nøtter. Neste blir 750 watt. MINST.
surmuler Har ikke råd til ny, så er masse nam jeg ikke får laget meg for tiden.
Yrla sa for siden:
ok:) det blir mye kverning av nøtter helt til mos så den bør tåle litt, takkKanskje sa for siden:
Vurderer å kun spise skaldemans slankekjøttkaker en ukes tid, og se om dette har noen innvirkning på vektnedgangen min.:p
[color=magenta][/color]
Men etter hva jeg leser, så er det vanskelig å få NOK fett i dem, fordi kjøttdeig og svinekjøttdeig ikke inneholder nok fett, siden de i sverige har fetere farse. :confused:
[color=magenta][/color]
Har noen her spist disse og hvordan var resultatet? Spiste du noe annet enn disse?
Lillemy71 sa for siden:
Jeg måtte ut og sjekke min lille, gamle Kenwood foodprocessor og den er på bare 400 W, ble mandelsmør i den gitt. Riktignok tok jeg ikke store mengder nøtter på en gang og jeg skrudde av innimellom pga av lyden, men det gikk uten problemer og ingenting tok fyr :D
Tror heller ikke man uten videre kan sammenligne foodp. og stavmikser på grunnlag av watt for stavmikseren min er på 350W og blir glovarm bare av å lage blomkålmos.
Yrla sa for siden:
hadde håpet jeg kunne kjøpt denne:www.expert.no/product/product.aspx?identifier=169427 ei dame sa hun kunne mose nøtter med den. Om man bare tar litt av gangen er det jo lettere for maskinen også.Huldr sa for siden:
Så vidt jeg kan huske å ha lest er det ikke bare wattstyrken det kommer an på. Så kan godt hende den er bra. Den så i alle fall smart ut, plassbesparende, og billig! :)Photobscura sa for siden:
Kjøp spekk/ister og bland i!
Yrla sa for siden:
takk. det blir nok mest valnøtter ,ikke de harde mandlene. Et spørsmål til? kan denne maskinen lage tahini (smør) av sesamfrø også?Lillemy71 sa for siden:
Også går det jo ann å ta korte pauser i prosessen også for ikke å totalt overbelaste maskinen. Vil tro at den maskinen kan klare det, spesielt valnøtter.
Yrla sa for siden:
ja, takkBenteR sa for siden:
Jeg lager mye mat, og sliter faktisk ut både håndmixere og foodprosessorer jevnlig. Stavmivere holder lenger.
For og ikke slite dem ut for fort, så kjører jeg aldri mer enn 30 sekunders intervaller, men likevel anser jeg maskinene som forbruksvarer som må skiftes ut ca annethvert år.
LaLa77 sa for siden:
Jeg ville også tatt en stavmixer hvis man ikke har tenkt til å kjøpe en stor kjøkkenmaskin.
Vi har en superpraktisk stavmixer på hytta fra Braun, som det fulgte med kvern og visp til også. Man får ikke lagd enorme mengder av gangen, men den funker til det meste. Ikke så dyr heller, husker jeg ikke feil så kostet den ca 700 kr.
Carisma sa for siden:
Jeg har hakket masse nøtter (og mye annet) med denne: www.elkjop.no/product/hjem-pleie/kjokkenapparater/SM1FP/wilfa-stavmikser
LaLa77 sa for siden:
Det er nesten den samme som jeg tenkte på. Superpraktisk :D
Kitt sa for siden:
Jeg elsker min Braun stavmikser, men har som BenteR slitt ut noen. Både motor og deler kan kjøpes separat til Braun, da, men sist kostet jeg på meg full pakke:
Det finnes også noen tråder her inne om kjøkken- gadgets for spesielt interesserte!:o
TrillTrall sa for siden:
Den har jeg også, to stk faktisk, en hos meg selv og en hos Lille Gubben. :) Utrolig praktisk sak!
langaard sa for siden:
Samme som jeg har, og den er super:)
Kitsu sa for siden:
Det ser ut som den jeg satte fyr på, muligens hakket bedre. :P
Lava sa for siden:
Hvem har oppskrift på "muffins" uten nøttemel?
Har soyamel, glutenmel, fiberhusk i skapet.
Lager nå muffins med hasselnøtt og mandel, som jeg malte med håndmikser. Det jeg ikke tenkte på er at jeg ikke skal spise hasselnøtter... Smakte to fingerstrøk på sleiva av massen, og det prikker alt i munnen :o
Har likevel lyst på noe å lage. Kan jeg evt bare bytte div mel i oppskrifter med de typene jeg har?
Lurer på hvem som skal spise de muffinsene.. :confused: :o
Yrla sa for siden:
ja, du kan bytte tørrvare med annen tørrvare men være litt forsiktig fordi noe absorberer mer væske, f.eks kokosmel og avfettet mandelmel trenger mer væske enn proteinpulver, soyamel og fullfett nøttemel.Carisma sa for siden:
men pris var vel et issue? Da faller jo Braun glatt igjennom....
Lava sa for siden:
Flott, takk skal du ha! :heia:
Yrla sa for siden:
å hakke er ikke det jeg trenger, det er å kverne nøtter til smør, og det går vel ikke med stavmikser? tenker kjøpe en mandelkvern på nille også for å lage nøttemel.
Kitt sa for siden:
En stavmikser med bolle kan brukes til nesten alt du måtte ønske!
Du trenger ikke kjøpe den dyreste varianten, men kjøp et kjent merke ellers sliter du den veldig fort ut, tror jeg!
Braun har mindre pakker enn den jeg la ut bilde av. Ta deg en tur rundt og se hva de har! Jeg fikk min billigere fordi det var utstillingsmodellen feks!;)
Yrla sa for siden:
med foodprocessor kan det ta 20 min å få mandler til å bli smør, det går vel kanskje fortere med en stavmikser da? hadde vært greit med en liten sak.
Photobscura sa for siden:
Er det bare meg, eller har kommentarfeltet fra kjøpere på iherb forsvunnet? :confused:
vaskeklut sa for siden:
høh? neei? jeg ser kommentarer jeg? :confused:
Bønna200 sa for siden:
De har forsvunnet her og.
Så rart! Jeg har kikka overalt, bort og fram, ingen kommentarer. Det pleier jo å være en fane ved siden av beskrivelsen av produktet, but it's goooone! :(
vaskeklut sa for siden:
:confused::confused::confused: :blinke:
jeg skal se litt mer nøye en dag jeg ikke er høy på smertestillende, tror jeg :rolleyes: (visdomstenner suger!!!)
vimsen85 sa for siden:
Ikke borte hos meg. Får opp stjernene både på søkesida og på sida og kan trykke på de og få opp reviews.. Merkelig at dere ikke får det opp.
Kanutten sa for siden:
Mange opplever rykninger i armer og bein rett før de sover.... Hva skyldes det? Jeg lurer fordi jeg har de siste nettene hatt rykninger i mage/brystregionen. Jeg regner med at det er diafragmaen, men hvorfor?
Aha! Fanen er borte, men jeg kan jo fortsatt trykke på de stjernene. :)
Bønna200 sa for siden:
Så det var ikke verre. Nå fikk jeg det til også. :p
shailene sa for siden:
Den mest sannsynlige forklaringa jeg har lest er at hjernen blir forvirret av at musklene plutselig "kobler av" og tror at du faller, særlig hvis du har en uforutsigbar døgnrytme.. Har også hørt at hjernen innimellom tolker den synkende pulsen som at du holder på å dø, og derfor rykker til. Tror ikke de vet nøyaktig hvorfor dette skjer, så det blir uansett snakk om teorier.
Er det noen spesiell grunn til at jeg plutselig skal ha vondt i venstre pupp? I form av stikk/verking som plutselig kommer uprovosert, og at det gjør (litt) vondt å trykke i yttersiden brystet ...? (Som en slags stølhet).
vaskeklut sa for siden:
Det som skjer er at pulsen blir litt for lav, og dermed setter kroppen inn "nødinstansene" og hiver i deg litt adrenalin for å få den raskt opp.
Kanskje sa for siden:
Hvilke nettbutikker handler du hos, som har store størrelser? har handlet en del hos Ellos som har sin Pluss koleksjon, og ok priser. Men finnes sikkert fler. Blir jo å sende til bake en del hver gang, det er ikke alt som passer. Finne klær i butikker er ikke lett.
vaskeklut sa for siden:
dette lurer jeg også på! spesielt ikke svindyre klær...
Kitt sa for siden:
Sportmann, Cellbes, H&M, Spar Kjøp
Lillemy71 sa for siden:
Jeg har en Braun på 450W (mer enn foodprocessoren min) men den duger ikke til mandelsmør - hakking går greit men ikke noe mer enn det. Kan godt være en større og kraftigere stavmikser duger, men stavmiksere er (ifølge min kokkevenn) ikke beregnet til å gå over lang tid og skal brukes til å "blitze" mat. Selv bruker jeg begge deler om en annen for de utfyller hverandre rett og slett, hadde ikke klart meg med bare en av delene :)
Ingen som vet ...? :o
vimsen85 sa for siden:
Jeg har sånn omentrent hver gang jeg har mensen.. Så kanskje noe hormonelt?
Jeg har aldri hatt det sånn før. Det er ikke sånn "ømme pupper"-greie, altså. Og det har kommet og gått daglig i en uke eller to (eller lenger?! Tidsperspektiv er ikke min sterke side ...) Det er nesten en slags blåmerkefølelse, samt den stikkinga, som minner om verking. Ikke ømt som i hormonelt. Uten at jeg skal utelukke hormoner, for de er jo erfaringsmessig på bærtur rett som det er ...
vimsen85 sa for siden:
Hos meg stikker det og er vondt i deler av brystet. Men to uker høres litt lenge ut..
Ja ... Sånn mensen-pupper har jeg knappest lenger (hadde det da jeg gikk på p-piller), men dette er heelt annerledes. Nå kjenner jeg med ett ingenting, da ...
Kanutten sa for siden:
Hva slags jakke eller topp kan jeg ha til denne røde kjolen og i hva slags farge?? Jeg skal bruke den i konfirmasjonen til poden. Tilbehøret blir svarte høyhælte sko, svart veske og store smykker i sølv. Hvis jeg ikke finner annen topp blir det den svarte skinnjakken min.
Jeg bruker sjelden kjoler og hvis jeg bruker er de ikke såpass anstendige at jeg kan bruke dem i konfirmasjon. Så dette er en kjole jeg anser som tekkelig nok. :p Eller hva??
Kitt sa for siden:
Denne finnes i mange farger hos HM. Kun 99,-
Kanutten sa for siden:
:klem: Tusen takk vakreste Kitt! Jeg har overhodet ikke tenkt på cardigan! DET vil jo være det beste!
Kitt sa for siden:
Bruker det ikke noe særlig selv, men Snuppa har vel snart en i hver farge og bruker det fra alt til penkjoler til shorts!:)
Yrla sa for siden:
er det unormalt å svette når man er kald?
Yrla sa for siden:
det er finere med en med lange armer, ikke tre kvart lange, korte armer gir en illusjon av å ha korte armer og lange er varmere:)Kanutten sa for siden:
Jeg takler ikke lange ermer, har aldri gjort det! Men samtidig synes jo denne kjolen jeg kjøpte er for tett rundt halsen; takler ikke det heller. :p
Skulle ha vært helårstids nudist jeg. :o
Det er veldig individuelt, da. Nå har jeg forsåvidt lange armer, og bruker ganske ofte trekvarte ermer nettopp fordi det ser bra ut på meg. :)
Yrla sa for siden:
he he, ok:) Hvis du synes du har for lange armer, Kanutten, glem det jeg sa:)smgj sa for siden:
Jeg liker best 3/4-armer jeg. Synes hellange armer ofte gir et "jeg fryser"-inntrykk.
For å presisere for eget vedkommende: Jeg synes ikke jeg har for lange armer, det sa jeg jo ikke. De er akkurat passe, når ut til håndleddene og møter skuldrene på rett sted, men de er lange, det er de.
Huldr sa for siden:
3/4 lange ermer er det fineste på meg også :ja:. Det er nok som så mye annet, individuelt!
Kitsu sa for siden:
Har jeg lange armer på, så ender jeg opp med å dra de opp til albuene. Jeg takler ikke lange ermer. Fffft. Nokså individuelt ja.
BenteR sa for siden:
Det gjør jeg også Kitsu:)
Supera sa for siden:
Kan du ikke bare bruke skinnjakka til da? Det kan være kult med skinnjakke til også.
Kitt sa for siden:
Joda, hadde vært kult i mange situasjoner, men ikke som mor til konfirmanten! :p
Sorry, men på noen områder er jeg håpløst gammeldags!:o
langaard sa for siden:
Signerer, bruk skinnjakka:)
LaLa77 sa for siden:
Og her er jeg enig med deg:p
Elsker skinnjakker, men noen ganger passer de rett og slett ikke :o
vaskeklut sa for siden:
Det samme synes jeg. Hadde skjemtes om jeg var konfirmanten og mamma gikk i skinnjakke den dagen :o Unnskyld :o
Dietta sa for siden:
Må nok si meg enig jeg også.
Den skinnjakka var veldig tøff, men for meg blir den litt i røffeste laget som mor til konfirmanten. (Kjolen var drittlekker da :)).
Hvis jeg hadde insistert på skinnjakke den dagen, tror jeg at jeg hadde gått for en litt mer lik denne.
Lillemy71 sa for siden:
Må nok si meg enig i dette. Rålekker skinnjakke men ikke i konfirmasjon. Sats på cardigan eller noe a la dette. Vanskelig å si hva som vil bli penest for jeg kjenner hverken deg eller stilen din, men den røde kjolen var jo lekker :)
shailene sa for siden:
Ville gått for en kort blazer i svart eller hvitt! Gjerne med 3/4 armer, eller en enkel cardigan i litt tynt/fint stoff.
Carisma sa for siden:
Enig med kitt her.
Jeg hadde noe ala dette utenpå en rød kjole en gang, www.ellos.no/d/Overdeler-Cardigans/Pluscollection/_/N-1z141siZ1z141jdZ1z141od?Nr=331152, følte meg overraskende vel med det.
Kanutten sa for siden:
Den var nydelig! Skal bestilles i morgen!
Kanutten sa for siden:
Enig med deg jeg også. :ja:
Carisma sa for siden:
Noen som har gode tips for å riste liv i en helt død iPad?
Kitsu sa for siden:
Den har strøm? Det skal være mulig å reset-e den om den bare har låst seg.
Carisma sa for siden:
Problem funnet! Ser ut til at det er laderen som ikke er helt frisk (det forklarer hvorfor den forsøkte å legge virus på telefonen min!), og å koble den til en PC var det som skulle til.
Haha, the ironi, det måtte en PC til for å få liv i Apple igjen! :D
Kanutten sa for siden:
Er det en sånn iDied du har? (det siste i fra Apple) :ja:
Timona sa for siden:
Noen som har tips til en ekstra dekkende foundation til å dekke blåmerke i ansiktet? De jeg har skinner det bare igjennom :(
langaard sa for siden:
Bruk en god cocealer i din egen hudtone før du påfører foundation :)
Kanutten sa for siden:
Og jeg må bare spørre jeg; hva er foundation og hva er en cocealer??
Er det ikke nok å bare sminke seg? :rodme: Jeg kan null og niks om sminking og kan i allefall ikke alle disse ordene og hva som brukes når og hvor og hvordan og hvorfor. Jeg bare klæsjer på. :rodme:
langaard sa for siden:
Concealer er en dekkstift(eller dekkkrem), foundation er en farget dagkrem:)
Kitsu sa for siden:
Vichys Dermablend. Skal være i stand til å dekke over tatoveringer. Jeg bruker den fordi jeg er veldig rød, og den dekker nesten på linje med en concealer.
Timona sa for siden:
Denne høres bra ut, men ser ikke ut til at de har den på apotek i Norge? Det er kanskje mulig å få kjøpt den på nett? Men kanskje concealer dekker bedre? (Litt håpløs på sminke)
Takk for tips dere andre også :)
Timona sa for siden:
Jeg har en fra ysl, men den forsvinner når jeg tar foundation over. Men det finnes kanskje andre concealere som sitter bedre?
Supera sa for siden:
Det er den de har brukt her i alle fall for å dekke over tatoveringene til Zombie Boy.
Dietta sa for siden:
Wow - det var rimlig imponerende :)
Kitsu sa for siden:
Den er det. Veldig god. Og så er den uten parfyme og sånt. Men den selges vel ikke i Norge, jeg kjøper på eBay fra England. Den finnes og i ganske få farger, så man finner den som passer best, og så bruker man en annen god foundation der man ikke trenger like mye dekke.
Den er og veldig drøy, jeg bruker nesten bare det som er på tuppen av tuben daglig. Den varer lenge.
Jabba sa for siden:
Min sønn på 18 år har muligens fått ett opplegg via kommunen der han vil jobbe i skole / SFO og jobbe som lærling. Vi fikk forespeilet et utdanningsløp som ikke nødvendigvis gav ham fagbrev, men mer et kompetansebevis - dette ville ta to år.
Noen som vet hva lønnen hans bli? Er det slik at han vil stige i lønn i løpet av "utdannelsen" eller er det fast lønn hele tiden ?
Vi hørte noen nevnte i en bisetning at han ikke kunne forvente mer enn ca 6000,- i mnd ved 100% - men dette gir da en fryktelig lav timelønn......
Kitt sa for siden:
Dersom du tar kontakt med fylket dere bor i, skal de ha et eget kontor for lærlinger og kan sikkert gi deg mer utfyllende detaljer.
Min sønn er forskalingssnekker- lærling, snart ferdig med første året og har alt hatt en lønnsøkning. Men han jobber i et STORT firma og tjener enormt bra i utgangspunktet!
I tillegg reiser han til Tyskland om en uke, for å gå 4 uker på lærlingskole der. Alt i regi av Akershusfylkeskommunale lærlingkontor, koster han ikke et øre! Til høsten blir det kanskje 13 uker i utlandet som lærling!:)
LaLa77 sa for siden:
Høres ikke så feil ut dette, jeg kan si noe om lærlinglønn i butikk, etter å ha fullført salg og service. Da starter man på rett over 8000,- pr mnd, og avslutter med i overkant av 10 000 på andre året.
Så da kommer det jo an på om de 6000 var tenkt før eller etter skatt....
Jabba sa for siden:
Det er akkurat det - vi aner ikke om det er før eller etter skatt....Håper jo at det er brutto!
Men skal ta tipset til Kitt og kontakte fylket!
Tusen takk for hjelpen til dere begge!
BenteR sa for siden:
En av mine sønner utdannet seg som baker ved og være lærekandidat i det lokale bakeriet.
Han jobbet fullt, men ikke alene før det tredje året. Lønnen han fikk var det en uten svennebrev har i årslønn fordelt på de tre årene han var lærekandidat.
Totalt sett fikk han på tre år altså lønn for ett år, og det startet slik at første året jobbet han for knapper og glansbilder (25 kroner timen), og så steg han en gang i halvåret.
Jabba sa for siden:
Det er vel noe i den duren vi også regna ut, ca 25 kr timen,.....ikke akkurat noe å rope hurra for - men vi må jo ikke bare tenke kroner og øre - han får jo en utdanning....
Kanskje sa for siden:
Ehhhhhhhh, Har han virkelig ødelagt kroppen sin for resten av livet ved å tatovere de greiene der på :confused: :eek: :confused:
Er det ekte??
Kitsu sa for siden:
Jepp.
silje21 sa for siden:
lurer på hvorfor jeg føler meg så skyldig når jeg må si nei til å jobbe, rett og slett fordi jeg ikke kan idag :/
smgj sa for siden:
Huff... overdreven samvittighet er en mare. Bare glem det, arbeidsgiver eier deg ikke med hud og hår, og om det ikke passer - ja så passer det ikke. Det er ingenting å tenke på - egentlig.
silje21 sa for siden:
hehe du har helt rett, jeg vet det jo, men ikke alltid hodet vil samarbeide heller :p:o
er bare blitt så vant til å stille opp, rett og slett fordi det er så få andre som gjør det :/
Charlott sa for siden:
Kjenner veldig til den der, resultatet er at jeg nå går hjemme på 7-8 året :o
Lillemy71 sa for siden:
Huff så leit, selv er jeg "bare" sykemeldt 50% og har vært det ca 10 uker pga av utbrenthet. Vanskelig å si nei når alle andre har det travelt og ting står på. Kjenner fremdels jeg sliter med dårlig samvittighet for jeg sykemeldt (og får jo også kommentarer på jobb som ikke gjør det bedre) :o