Charlott sa for siden:
:heia: for klok storebror!
Visst skal du prioritere helsa, vakre du! Arbeidstakere finnes det plenty av, men du og din familie har bare en Kanutten vet du :love:
Charlott sa for siden:
:heia: for klok storebror!
Visst skal du prioritere helsa, vakre du! Arbeidstakere finnes det plenty av, men du og din familie har bare en Kanutten vet du :love:
Supera sa for siden:
Samme erfaring som Charlott. Men jeg har ikke prøvd samme oppskrift med mandelmel, så jeg vet ikke om det blir mindre tørt da.
Dietta sa for siden:
Sånn skal det gjøres, kjære deg. Gratulerer med flott og riktig avgjørelse :klem::heia:
Kanutten sa for siden:
:klem: Tusen takk!!!
Yrla sa for siden:
tusen takk, da kjøper jeg ikke det. Hasselnøttmel og mandelmel har jeg, og prottispulver er genialt i lefser og sjokolade. Hampmel skal smake dr... i bakst visst, men jeg skal kjøpe chiamel isteden.Yrla sa for siden:
takk
Yrla sa for siden:
mon tro om ikke fiberhusk, johannesbrødkjernemel eller noe annet skaper mer fuktighet i bakst? noe vidundermiddel ,må jo finnes? chiafrø i vann er en ting forresten, men skulle gjerne visst om noe annet også.
Yrla sa for siden:
jbkm påståes å gi saftigere bakverk, brukte dere det i kokosbaksten?pofiber også.
Yrla sa for siden:
er dette det samme som pofiber?www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-Potato-Starch-Unmodified-Gluten-Free-24-oz-1-lb-8-oz-680-g/12295?at=0
og jhbk fant jeg ikke på iherb, kun carobpulver, men det funker vel ikke på samme måte?
pofiber skal visst gi luftigere bakst, mens xanthan gum, fiberhusk og jhkm skal gi en sammenbindende effekt. Det siste trenger jeg sjelden ,unntaket er ved laging av fiskekaker.
Photobscura sa for siden:
Noen som har prøvd å doble eller triple denne oppskriften? Har ikke SÅ mye erfaring med eggehviter, og er redd det kommer til å forringe oppskriften med større mengde. Om det er logisk, aner jeg ikke. :p
langaard sa for siden:
Jeg har dobla den, og det gikk helt fint:)
Dietta sa for siden:
Bare kjør på Photo, går helt fint å doble :)
Kult! Takk! :)
BenteR sa for siden:
Jeg tredobler den vanligvis (grådig familie), men jeg bruker åtte eggehviter i stedet for tolv da, og det fungerer utmerket!
Sanney sa for siden:
hvorfor er det alltid menn i 50 åra som skal lage kvalm og leke politi.....
Ah, takk for tips!
Ny fråga:
Jeg kjøpte nettopp billett på nettet på Timeekspressen. Valgte sms-referanse, men tenkte muligens ikke langt nok i forhold til ordet "referanse". Jeg har nemlig ikke printer! Holder det at jeg viser sms-en til bussjåføren, eller bør jeg få printa billetten ut? Jeg reiser i morgen, så da må jeg haste i vei på en nettkafé ...
silje21 sa for siden:
fra nettsidene:
"Få billetten på mobilen din
Nettbuss har gjort det enklere for deg å reise med oss. Kjøp billett på nett og få den tilsendt til mobilen din.
Det er lett å kjøpe billett på nettbuss.no. Søk, kjøp og ta med deg mobilen på bussen for validering. Enkelt og greit, og i tillegg billigere å kjøpe på bussen.
For å få billetten din på sms må du registrere en betalingsavtale hos Nettbuss.
For å få til dette må du kjøpe en billett hos oss, på nett, og registere deg som kunde (Det gjør du enkelt på denne siden).
Du må også registrer en betalingsavtale i det du handler billetten - da får du den tilsendt på sms og kan få det hver gang du skal reise med TIMEkspressen.
Når du er kunde får du også andre fordeler. Blant annet kan du avbestille reisen din vederlagsfritt. Er du ikke kunde må du betale en avbestillingsforsikring."
Haha, se der! Jeg lette men fant ikke noe. Men så er jeg fortsatt litt usikker. Ble litt mutt da det kom en sms, med en lenke der det sto: "Her er billetten din", og så får jeg jo ikke sett den, fordi jeg ikke har en sånn fordømt smart-mobil ... Så jeg ble veldig usikker på om den er gyldig, bare den sms-en ..!
silje21 sa for siden:
hmm nei da vet jeg dessverre ikke o.o
om du ikke skal reise tidligst mulig så er det kanskje greit å ringe å høre?
Kanskje sa for siden:
Og når jeg endelig er igang med lavkarbo igjen, så kommer selvsagt diareen :confused::mad: Akutt, og uten nåde.:(
MÅ det være sånn ??
Jeg reiser på ettermiddagen, så kanskje jeg bare skal gjøre det. Må skaffe meg printer, ass ... :o
Rin sa for siden:
Det er en ganske normal reaksjon hvis du plutselig øker fettinntaket. Hjelper å ta det gradvis. :cool:
silje21 sa for siden:
jepp de er virkelig gull verdt^^ sitter å skriver ut timelistene mine as we speak xD veldig behagelig ;)
silje21 sa for siden:
okey fra det ene til det andre.
jeg har akkurat fått timelistene fra jobb, har hele 8 dager jobb på 4 uker. og de siste 4 ukene nå har jeg tilsammen 12dager på jobb. ifjor tjente jeg etter skatt 211tusenish. Om jeg fortsetter å få så få vakter som feks 8-12 dager pr mnd, er det da mulig for meg å søke dagpenger for de resterende dagene jeg "mister" i forhold til ifjor? Og er det mulig for meg å feks BE sjefen min om å fortsette å få disse vaktene? hvis jeg evntuelt kan søke dagpenger?
noe rotete forklart ser jeg, men vet ikke helt hvordan jeg ellers skal spørre^^
langaard sa for siden:
Fordi de er i "undergangsalderen":p
Lava sa for siden:
Enklest å sjekke på nav sine sider kanskje?
Tror man må ha gått ned i timer/jobb så og så mye, og ha tjent så og så mye for å få dagpenger. Det skader ikke å søke.
Om du jobber mer noen uker, fyller du det bare ut på meldekort og får ikke betalt den/de ukene.
Må si det er lenge siden jeg hadde behov for dagpenger.. sikkert noen som kan dette mye bedre enn meg.
silje21 sa for siden:
jau skal ned på nav idag også,
sidene sier at man skal ha gått ned minst 50% i arbeidstid, og fått utbetalt minst 1,5G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår.
begge deler har jeg jo, men timene jeg har jobbet har ikke alltid vært mine faste timer, dvs jeg har jobbet for andre ved sykdom osv. har det noe å si??
Uansett, du har rett. Nav-kontoret neste, får vel de svarene jeg trenger der :rolleyes:
Carisma sa for siden:
Hvorfor ikke bare bruke en av maskaraene fra Max factor? De gir skikkelig løsvippeeffekt og klumper ikke (reklamen er faktisk sann for en gangs skyld!) pluss at de er de eneste som er allergigodkjente.
Barcelona! Strand og storby i ett. Har enda ikke hørt om noen som ikke liker Barcelona. Evt er Palma på Mallorca Barcelonas "lillebror".
Får du printa fra mobilen da?
Carisma sa for siden:
Noen som har erfaring med falsk krupp hos barn? Hvor lenge varer det?
Har billetten på mail også, så bare jeg kommer meg på en nettkafé så er det nema problema.
Marella77 sa for siden:
Jeg bruker faktisk akkurat den, og den er den beste, helt enig. Men har lyst på mer !!! ;)
Marella77 sa for siden:
Noen som vet om man trenger pass eller noe når man reiser med små barn på fly innenlands? Og må man ha med fullmakt av far?
gamlebyen sa for siden:
Innenlands skal man da ikke trenge pass, med mindre dette er den eneste legitimasjoen man har. Bankkort, førerkort holder. og hvorfor skulle man ha fullmakt fra faren? Med mindre man har en rettskjennelse mot reising?
TrillTrall sa for siden:
Fløy Bergen - Trondheim med mine to små for noen år siden, hadde ikke med pass og hadde i alle fall ikke noen fullmakt fra far! Innenlands er det vel ikke legitimasjonsplikt her i landet?
elien sa for siden:
Tror de er nok så strenge med det nå, må nok vise legitimasjon innenlands også
Elin
TrillTrall sa for siden:
Dette sier SAS:
Til utlandet må alle passasjerer vise ID. Ved reise innen Norge må barn over 12 år som reiser alene vise ID dersom de reiser med bagasje. Når barn under 12 år reiser alene og uten ID må foresatt kunne verifisere identiteten ved sjekk inn.
Kanutten sa for siden:
Hvis man skal sende bagasje trenger man legitimasjon. Ungene mine har reist ofte uten legitimasjon, men da har de hatt kun håndbagasje.
Carisma sa for siden:
Høres rart ut, jeg trodde legitimasjon ved flyreiser hadde like mye med identifisering ved eventuelle ulykker o.l å gjøre?
elien sa for siden:
Trodde voksne trengte leg, uansett.
Elin
LaLa77 sa for siden:
Nei, du trenger ikke det for å reise innenlands.
Norwegian krever ikke id uansett om man sjekker inn bagasje eller ikke.
Innenlands kan du sånn sett reise hvor du vil iden å vise ID
Kitt sa for siden:
Hva mener du med hvor lenge? Hver gang eller i alder?
Hos mine kom det som regel i overgang mellom vinter og vår og mellom sommer og høst! Det varte jo kun noen få timer av gangen vha behandling med kald luft og evnt stikkpiller, men kom gjerne 2-3 kvelder på rad.
Sønnen fikk det først i den alderen han skulle ha vokst det av seg, ca 5-6 år, og hadde det et par år. Snuppa debuterte den våren hun var nesten året og hadde det vel et par tre ganger i året frem til hun var 4, tror jeg!
Carisma sa for siden:
Jeg mer hvor lenge et anfall varer. Var på legevakta og fikk konstatert det i natt ved to-tida, men han er ikke merkbart bedre enda... Litt mindre tungpustet, men hosten er verre og han griner veldig hver gang han må hoste. Men feberen er borte da....
vaskeklut sa for siden:
Hva heter den? :o
Dietta sa for siden:
Signerer denne jeg, så kan vi blafre med vippene sammen :p
Kanutten sa for siden:
Ene poden min hadde falskkrupp. Der vi bodde før var det ca en time å kjøre for å komme til lege og anfallet hadde stort sett gitt seg da vi kom frem til legen. Så jeg kan signere at kald luft hjelper. (Varmeapparatet i bilen var ødelagt :o)
Kitt sa for siden:
De får det ofte i forbindelse med en forkjølelse/infeksjon, så jeg syns du skal ta en tur til legen med han for en litt ordentlig omfattende sjekk!
Han har nok vondt i halsen etter nattens "bjeffing", så pass på at han drikker nok. Pass også på at han ikke blir for varm, det trigger bare mer hoste, og la han sitte, ikke ligge!
Masse god bedring! Slitsomt med sykt barn! :klem:
Har to syke barn hjemme i dag, men de er 12 og 18 år gamle og er nok slitsomme, men heldigvis ikke på samme måte lenger!;)
BenteR sa for siden:
Anfallene varierer i lengde etter min erfaring. Til mer ungen kaver eller stresser eller er redd, til lenger tid tar det. Men vanligvis roer det seg ned i løpet av noen få timer.
Minsten min fikk det første anfallet 2 måneder gammel og hadde jevnlig anfall frem til han var fem år. Eldstemann fikk det første våren etter at han ble 6 år og hadde det jevnlig til han var ni år.
Marella77 sa for siden:
Jeg bruker denne...
Tips: Husk mascaraen tørker fortere ut, enn den blir tom. Så tørk av kosten med papir av og til. Og skru mascaraen ned, ikke dytt den ned. Da dytter du luft ned også, og den blir fortere tørr.
Et annet tips... Når du holder kosten helt inntil, ta den litt frem og tilbake, sånn sikksakk, for så å dra ut... Gjenta mange ganger, helt til lokkene er lokkende ;) hehe...
Marella77 sa for siden:
Takk for alle svar ang. flytur og barn. Ps, trodde man måtte ha med fullmakt fra far fordi jeg har hørt det, men tydeligvis bare tull det da, heldigvis :)
Kanutten sa for siden:
Hvordan foregår en utredning med mistanke om ME??
Jeg skal til legen i neste uke for å starte en utredning.
Det meste av dette passer på meg, men hvordan sjekkes dette??
Dietta sa for siden:
:blomster: blafre, blafre
Carisma sa for siden:
Jeg også, men jeg syns den forrige de kom med var bedre når det gjaldt lange vipper. Den første med plastbørste, husker ikke navnet....
Marella77 sa for siden:
hehe ;)
Jeg kan huske at den andre også var bra, tror den er i salg fortsatt. Men syns å huske at den tørket ut fortere...
Marella77 sa for siden:
BenteR sa for siden:
Minsten min fikk ME-diagnose i desember etter at han har tatt gastroskopi, ryggmargsprøve, EEG, EKG, EMG. CT, et tonn med blodprøver etc.
ME-diagnose er i grunnen en utelukkelses-diagnose der man tester for andre ting som kunne gitt symptomene (f.eks. stoffskiftet), og er alt i orden så ender man med ME-diagnosen hvis symptomene har vart minimum 6 måneder. Det er en lang vei for og få stilt diagnosen, dessverre.
Håper du ikke har ME, ingen gøy sykdom og ha.....
Kanutten sa for siden:
Jeg har tatt alle disse testene du nevner bortsett fra gastroskopi. Jeg har vært syk i over to år nå. Jeg blir sliten av ingenting. Ikke øyesliten, bare kroppsliten. Det er forferdelig å ha det slik! Jeg pleide være hyperaktiv (som sjefen min pleier mobbe meg med siden jeg har en pode med adhd), men nå er jeg knapt en skygge av meg selv. Jeg sa nettopp til sambo at jeg skal kjøpe frø og begynne sysle med stiklinger for å holde meg aktiv.... :o
TrillTrall sa for siden:
Vanlig vaniljesukker er jo ikke så sterkt så det spørs om det kan bli i meste laget med tilsvarende mengde vaniljepulver? Du må nesten prøve deg litt frem vil jeg tro. :)
vaskeklut sa for siden:
Da skal jeg forsøke den maskaraen neste gang jeg kjøper ny! :ja:
Tipsene visste jeg om! :heia: Men gode tips for de som ikke visste da :cool:
vaskeklut sa for siden:
Er det denne du mener?
Den har jeg nå, og det er som regel den jeg vender tilbake til, ettersom jeg aldri klarer å finne en som er like "tilfredsstillende".
Rin sa for siden:
Jeg har inntrykk av at utredningsprosedyren arter seg litt forskjellig fra sted til sted. Det er uansett en lang og omstendelig prosess, og den dreier seg ikke bare om utelukkelse, slik "utelukkelsesdiagnose" antyder. Det er et svært lass symptomer som skal være til stede, men utmattelse er faktisk ikke alltid et av dem...
:cool: I utredningen fokuseres det på å utelukke tilstander som "ligner" - typisk er at man må innom nevrolog, indremedisiner og evt psykolog. I Oslo ender man gjerne runden sin ved ME-avdelingen på Aker for konsultasjon med tverrfaglig team av ME-spesialist, sosionom, ergoterapeut og fysioterapeut.
Carisma sa for siden:
Ja, tror det. Har hatt så mange at jeg ikke husker, har brukt bare MF siden tidlig nittitall. Ellers ser jeg ut som en sirkusklovn! Røde rennende øyne og rennende maskara.... :rolleyes:
vaskeklut sa for siden:
Det er så pent, det :lol:
Marella77 sa for siden:
takk for svaret... :)
Marella77 sa for siden:
Når man er på ketolysedietten, anbefales det å ta en del vitaminer. Her frarådet det... Hva sier dere til det? Er det noe å bry seg om?
Dilly sa for siden:
Jeg finner stadig diverse skrekk og advarsler om ting, men akkurat ketolysetablettene ville jeg ikke bekymre meg for. Torkil er jo lege, og det står litt om disse her
nellie sa for siden:
Er det mye A, E og betakaroten i ketolysepillene?
Dilly sa for siden:
ketolyse.no/produkter/ketolysetabletter--selen--sink--vitaminer-50-stk
Yrla sa for siden:
det står der om e og a vitamin, de skylles ikke ut av kroppen ved overdosering,derfor kan de være farlige, i store mengder ,men ketolysetablettene har ikke høye doser.Carisma sa for siden:
Kan noen hente fram sin sjette sans og se hvor jeg har stuet unna sengeteppet?... :rolleyes:
Anarko sa for siden:
I skapet eller under senga. Kanskje det kan ha sneket seg ned mellom senga og veggen? Jeg har en tendens til i halvsøvne å legge alt i vinduet :p
vimsen85 sa for siden:
Tusen takk for klemmer og svar :) Jeg er litt treig å svare, men det har vært en litt vond uke :p Jeg er nå endelig kommet hjem fra sykehuset, men sliter fortsatt litt med smerter. Men nå er det mest smerter i operasjonssåret. Jeg hadde en åpen bukoperasjon og de gjør visst en smule mer vondt enn kikkehullsoperasjon.
LilleMy, tusen takk for oversikt. Jeg skulle gjerne prøvd å finne litt forskning på dette også. Ser at de sier du ikke skal spise mettet fett og samtidig øke omega 3. På nei-lista står både egg, kjøtt og meieriprodukter (i tillegg til sukker, raffinerte karbohydrater, hvete og noen andre ting). Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal kunne spise slik. Men jeg tenker at reduksjon av omega 6 og øking av omega 3 er bra. Vegetarisk blir jeg aldri å klare å spise. Jeg får prøve å redusere meieriproduktene. Skulle ønske det var mer grunngitt hva som gjorde noe bra og noe dårlig..
Uansett spiser jeg mest etter prinsipper "hva går ned" disse dager. I dag var havregryn med fløte utblandet med vann. Det er vel ikke egentlig så dårlig. Men ellers har det blitt frukt og litt karbonader. Noen som har et godt tips til noe som er lett å få ned når man er kvalm og ikke vil ha mat? Prøver å drikke ingefærte for å bli kvitt kvalmen.
Anarko sa for siden:
Når jeg hadde omgangssyken tidligere i vinter, så var det eneste som gikk ned hos meg smoothie. Blandet litt biola i den. Frukt gikk også. Sånne lettfordøyelige ting. Ellers er jo supper lett. God bedring snuppa mi!
Kanutten sa for siden:
Da har jeg vært hos legen. Jeg blir henvist til en MEavdeling i Trondheim for utredning. Jeg har vært innom omtrent alle avdelingene på sykehuset og fått avkreftet alle steder at ingenting feiler meg, bortsett fra pustegreiene, så jeg trenger ikke noen flere undersøkelser der. Det eneste jeg skal gjøre før en tur til Trondheim er å ta en test hos en psykolog... Noen som vet hva slags tester de tar der med tanke på MEutredning??
Carisma sa for siden:
Aha, hybelkaninene har spist det! Ikke rart de er så svære! :eek::eek:
Rin sa for siden:
Først og fremst skal det vel undersøkes for depresjon og/eller angst, som kan arte seg ganske likt. (Det er ikke uten grunn at miljøene har kranglet i så mange år om hvor ME-diagnosen hører hjemme - dette er slitsomt som pasient å forholde seg til. Kan være viktig å fremheve - og se at det forstås - at en naturlig sorgprosess i forhold til sykdom og funksjonssvikt ikke må forveksles med faktisk årsak. Med mindre det faktisk er noe der som må ryddes opp i, men det kjenner man nok best på seg selv!)
vaskeklut sa for siden:
Jeg trenger lim. Men hvilket lim?! Det må være fint til å lime plastikk med (og faktisk holde), bli blankt når det tørker og aller aller aller helst ikke være dyrt.Hvilket kjøper jeg? Og hvor kjøper jeg det?
langaard sa for siden:
Elefantlim, kjøpes på fargeriket:)
Dilly sa for siden:
Nå har jeg sett nesten maken på taxfreebutikken på colorline til bare 219,-
elien sa for siden:
Hvor lenge må et fryseskap som ha ligget vandrett en liten tur stå, før vi kan sette det på igjen? Vi bare flyttet det litt
Elin
Kitt sa for siden:
Er det av relativ ny dato, holder det med et par timer. Er det et gammelt skap, bør det nok stå i 12 timer!
vaskeklut sa for siden:
fargeriket?
Kitt sa for siden:
En butikk- kjede som selger maling etc!
elien sa for siden:
Det er ca 3-4 år, tar sjangsen på et par timer:-)
Elin
vaskeklut sa for siden:
Aaah! Da skal jeg høre der! Takk begge to :D
kennygirl sa for siden:
Ok. Takk for mange bra tips :) Har bestillt på ebay nå og håper det står til forventningene når den kommer frem :p
kennygirl sa for siden:
Nytt spørmål! Hva heter han høye/store mannen i grandiosa reklamen?
Yrla sa for siden:
finnes det valnøttsmør i helsekostforretninger, lignende denne etc? www.iherb.com/Artisana-Walnut-Butter-with-Cashews-8-oz-227g/27163?at=0
Supera sa for siden:
Jeg skal ikke si for sikkert, men jeg tror da det. Jeg var en gang i en norsk helsekostforretning med et godt utvalg av nøttesmør, så jeg regner med at de hadde valnøttsmør også. Jeg kjøpte forresten valnøttsmør i en britisk helsekostforretning i går.
Supera sa for siden:
Nikolai Valuev
kennygirl sa for siden:
Takk :) :) :)
Kitsu sa for siden:
Ganske sikker på at Kinsarvik har, så sjansen er nok der ja.
Kanutten sa for siden:
Jeg ønsker meg en ny badedrakt og søkte derfor litt på nettet og kom blant annet over denne??
Hvordan i all verden klarer man svømme i denne? Ja, klarer man i det hele tatt å bli våt??
Dette er altså en badedrakt for muslimske damer.
langaard sa for siden:
:w00t::lol:
Jabba sa for siden:
-Har et spm vedr. selvangivelsen. Vil regne ut om jeg har krav på fradag pga kjøring til/fra jobb....Men hvor mange dager regner man med at man kjører når man har 100% stilling og 5 ukers ferie ???
Yrla sa for siden:
er det forskjell på chia meal www.iherb.com/product-reviews/Nature-s-Answer-Chia-Meal-12-oz-340-5-g/14386/?p=3&sr=5
og chia flour? www.iherb.com/Healthy-Origins-White-Chia-Flour-12-oz-340-g/11103?at=0
Dilly sa for siden:
230 dager
Kanskje sa for siden:
Nei å svømme i den greien der kan jeg ikke se for meg er så veldig lett.
Synes det er måte på å måtte dekke seg til. Det er vel bare muslimene som er så hysteriske når det kommer til at man ikke skal se noe , knapt hender og ansikt. I gamle gamle dager, så måtte man for alllll del ikke se kvinne ankler - det var til og med så ille at man ikke kunne se stol bein, så de måtte dekkes til av kapper nede på stolene. Men dette er leeeeenge siden . Vi har gått videre. Men i enkelte religioner/steder i verden så står tiden vist stille. Det er veldig trist. Skal liksom ikke menn kunne beherske seg om de ser for mye hud på en kvinne? Da vil jeg påstå det er et alvorlig problem hos mennene , ikke kvinnene. Men det er kvinnene som må dekkes til ....... led meg ikke ut i fristelse er det noe som heter . Er vel det som er grunnen til en badedrakt fra topp til tånegl .
vaskeklut sa for siden:
"led meg ikke ut i fristelse" kommer vel fra kristendommen og fadervår? det er ikke alle kvinnelige muslimer som dekker seg til fordi de tror at mennene kommer til å ikke klare å styre seg, men rett og slett fordi de vil følge koranen og hadith for å oppnå(?) sharia.
also: det er jo folk som ikke liker at noe av kroppen vises for andre personer av ymse grunner.
Kitsu sa for siden:
Jeg har slekt i Nord-Norge, og de jentene går med skaut, håndleddslange bluser og gulvlange skjørt. Er nok ikke bare muslimer som dekker seg til, nei.
langaard sa for siden:
Guds menighet på Vikten eller Ørsnes, kanskje?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.