langaard sa for siden:
Xertube:) (tror jeg)
langaard sa for siden:
Xertube:) (tror jeg)
Yrla sa for siden:
Takk for at du så der for meg, men jeg så der jeg også og håpet å finne et rent produkt. Faktisk skrev jeg til dem og ba dem ta det inn. Leste om det først idag, et alternativ til stevia. Morsomt at det finnes flere søtningsstoffer som er naturlige og veldig søte slik som de kunstige.Carisma sa for siden:
Hvordan avgjøre om baby på åtte mnd faktisk er sulten hver tredje time på natta, eller bare har fått en dårlig uvane?
Vi har forsøkt å tynne ut melka, da våkner han etter en time og ikke tre, så det kan jo tyde på sult.... Men da får han vel ikke nok mat på dagen da? Hvor mye skal de spise? Og hvor mye kan jeg gi han? Han er jo ikke Oslos slankeste baby.....
Kitt sa for siden:
Babyer skal ikke være slanke!!!:love:
Han er gammel nok til å spise nok på dagtid til å ikke trenge mat om natten. Men hva han trenger og hva han ønsker, trenger ikke være det samme.
Legger han på seg og vokser etter sin kurve, får han det han trenger av næring og du kan evnt bare gi han litt vann i flasken om natten noen netter før han rett og slett ikke får noen belønning for å vekke mamman sin x antall ganger for di det passer han!;)
Vi slet med barn som våknet hele nattet, om igjen og om igjen i mange år, men tror ikke vi kunne ha gjort så mye annerledes.
Dere må rett og slett finne deres måte å takle slike netter på. Så lenge han vokser, spiser og trives, kan du velge den metoden som fungerer for dere!
De fleste unger spiser til de er mette og sier i fra når de er sultene igjen! Bare la han spise seg mett, du!
Yrla sa for siden:
sover han mye på dagen siden han ikke sover gjennom natten? min sønn sov hele natten på den alderen ihvertfall.Kitt sa for siden:
Mine sov lite på dagen,(snuppa ikke noe fra hun var 3) men sov ikke hele natten før de nærmet seg skolealder!:p
Carisma sa for siden:
Prøvd bare vann... Han blir helt hysterisk etter en stund når han ikke får noe annet. Og da tror jo jeg at han er utsulta. :o
Jeg tror kanskje jeg ikke lar han bli sulten nok på dagtid... Bare mater etter klokka.
Han sov hele natta fra ca tre mnd til seks og en høst mnd. Så fikk han omganssyke, og da måtte vi gi han når han orket å få i seg noe uavhengig av når på døgnet... Og etter det har det vært bare tull. :rolleyes:
Han sover to ganger på dagen, fra en snau time opp til to alt ettersom. Om de er lange eller korte ser ikke ut til å ha noen virkning på nattevåken. Og så legger han seg mellom seks og halv sju. Umulig å holde han våken lenger.
Yrla sa for siden:
ok, da må du bare prøve å til en god rytme igjen. kanskje du kan be en helsesøster om råd til hvordan gjøre det?
Yrla sa for siden:
Oj. Jeg la sønnen min sent sånn at han sov til jeg skulle opp:) men å gi pupp en gang om natten er vel ganske vanlig? mer enn det blir mammamishandling:) ikke lett med babyer og søvn. slitsom periode for de fleste tror jeg.Carisma sa for siden:
Prøvd det også. :o. Hun hadde ikke så mye mer enn det vi allerede har prøvd å komme med, og kunne heller ikke svare på om han faktisk hadde behov for mer mat en periode nå. Hun mente at det kunne være tenner også, men jeg syns det er rart at det er så faste tider da?
Om man googler det finner man mange tusen med samme problemet mellom syv og ni mnd alder, så om ikke annet er vi ikke alene. :rolleyes: (en ekstremt fattig trøst når han er lys våken kvart over fem.)
Carisma sa for siden:
Jeg ser at veldig mange sier babyen sover hele natta selv om de gir pupp eller flaske en gang midt på natta. Det definerer ikke jeg som hele natta.... Hele natta er hele natta uten oppvåkning.
Hva definerer du som sent? Og hvordan fikk du til det? Her er det hylgrining om det blir mer enn et kvarter senere enn vanlig. I dag var det litt senere enn normalt, siden jeg prøvde å holde ham våken, men da var det førti min med hysterisk hyling før han sovnet (vanligvis ti min rolig legging uten grining ellers).
Men han var jo ekstremt grei med soving de første seks og en halv mnd da, så vi måtte vel betale en gang (hadde håpet det ikke var før han var tenåring, men... :p)
Lava sa for siden:
Har ikke babyer en periode rundt 8 mnds alder hvor de bla er redd fremmede, ikke liker forandringer ol? Slik at man ikke skal omøbelere stua og de kan bli skeptiske til folk de vanligvis er fortrolige med.
mange sover nok hele natten på den alderen, men like mange gjør det nok ikke.
Ett brutalt middel er å ha ei uke med skrik og nattevåk, vann på flaske eller ingenting, og se om han til slutt vender seg av med å våkne...
Men kanskje best å gjøre det når dere er i det nye huset? Skjer jo mye rundt ham nå sikkert, med pakking og diverse.
Kitt sa for siden:
Venninnen min utsatte leggingen 5 og 5 minutter i løpet av en lengre periode og fikk en datter som sov fra kl 20 til 07 i stede for fra kl 18 til 05. Hun trengte bare hjelp til å snu litt på døgnet!
Vi endte opp med en diger seng og plass til alle 4.:love: SKal man på jobb og/eller skole, må man sove innimellom og man finner som regel frem til noe som passer akkurat sin familie.
Heldigvis vokser ungene også etter hvert og til slutt er man så heldig at de titter hodet inn stuedøren og sier Natta helt av seg selv sånn ca kl 2130!
I hvert fall når de skal stå opp kl 0530 for å dra på jobb!:love:
Carisma sa for siden:
Her skjer det egentlig mye hele tida, og pakkinga har vi ikke kommet i gang med noe særlig. Mao blir det sannsynligvis mye verre framover. :rolleyes:
Det jeg har "funnet" er å ikke orke p legge meg fordi jeg vet jeg blir vekka igjen... Og det funker ikke så bra :o. Sover fra halv to-to til han våkner tre-halv fire, våken en halv time med mating og så sover han kanskje to timer med litt flaks før jeg må stå opp med han. (sambo tar endel og er flink sånn, men vi våkner jo begge to uansett)
Men jeg har aldri klart det med legging jeg heller da, når jeg begynte på jobb 05:30 la jeg meg i to-tida:rolleyes:
Carisma sa for siden:
Også kommer det sånne artikler akkurat når man har bestemt seg for det: ipad.dagbladet.no/2012/02/28/kultur/debatt/kronikk/babygrat/oppvekst/20440289/. :o. Som om man ikke føler seg utilstrekkelig nok fra før. :rolleyes:
Yrla sa for siden:
jeg la han halv ti på kvelden tror jeg det var og da sov han ti-11 timer i strekk. og en time om dagen. da han sov to timer om dagen ble det vanskelig så han fikk bare sove en time om dagen.
da jeg ammet (slutta da han var 6 mnd, vekket jeg han for å gi han pupp kl fem før jeg dro tidlig avgårde om morgenen. Da sovna han etterpå og pappaen tok seg av han om morgenen ,vet ikke når han våkna da, men tipper halv ni.
Yrla sa for siden:
jeg ammet han om natta i begynnelsen jeg også, men jeg la han da nær senga og ammet han nesten i søvne, insisterte på å sove og glemme han så godt jeg kunne. jeg ammet han veldig ofte (hver annen time) på dagtid da han var mindre enn din er, kanskje derfor han ikke trengte så mye mat om natta?Carisma sa for siden:
Nattamming slutta han med da han var tre og en halv måned. Da begynte han å sove i ett strekk fra ti på kvelden til ni på morgenen ca. Det fortsatte han med i omtrent akkurat tre mnd før denne våkninga begynte. Så vi vet jo at han kan....
nellie sa for siden:
Litt etter, men havregrøt lages i grunn ganske enkelt ved å kjøre store havregryn og vann i mikroen i ca 90 sekunder.. Røre etter 45 og se om det trengs mer vann. Hvis man har mikro da..
KarMa40 sa for siden:
I feel ya, sister. Er også oppe og mater ikke Oslos tynneste baby flere ganger om natta. hun har sovet seks timer i strekk, men det er ikke hver natt. For tiden er det hver tredje-fjerde time på natta og det sliter litt på humøret mitt i hvert fall. Og enda er hun bare fem og en halv måned.
Hun har også hatt en runde med magesjau og jeg forteller meg selv at nå er det påfyll etter at hun har havnet bakpå matinntaket en periode.
På dagen driver hun også innimellom og vil ha ny flaske en time etter den forrige, så kan det gå tre timer eller kanskje bare to, eller halvannen.
Mønster er det jeg ønsker meg.
Mat er bare interessant de første tre fire bitene, bortsett fra kjøtt som hun kan sutte på ganske lenge.
Og jeg tenker ikke ta noen hylekur, denne babyen har operapotensiale, hun hyler sånn at folk snur seg et kvartal unna for å se om jeg vrir armen rundt på henne. Helsesøster ble ganske svett sist.
Egwene sa for siden:
Jeg har handlet på feelunique for over 1000 kr og fortsatt fått tilbake penger når jeg har hentet pakkene og betalt for toll og alt det der:)
Så de har fantastisk kundeservice!
Yrla sa for siden:
kanskje han vil ha mer mat om dagen? gir du han grøt, grønnsaskmos og sånt nok? eller tror du det handler om sovemønsteret bare?Kanutten sa for siden:
Jeg skal lage focaccia. Når den er ferdig stekt skal jeg lage smørbrød av den, men hva er godt å ha oppi av pålegg? Jeg har oster (ikke mozarella), tomat, spekeskinke, aioli, basilkumpesto, soltørkede tomater, olivenringer.
Det skal være rosmarin og havsalt på focacciaen.
Carisma sa for siden:
Dont I know it! Det kom bort en fyr og spurte om jeg trengte hjelp da jeg prøvde å ta på A jakke. :eek: (og jeg kan sverge på at det ikke var noen i nærheten da jeg begynte).
Hmm ja... Men han får til han snur seg unna og kniper igjen, så han bestemmer i grunnen porsjonene selv. Får en full porsjon grøt rundt sju-halv åtte, flaske før han sover kl ni, fruktmos med havregryn, eller banan og avocado e.l ca elleve. Grøt eller midagsglass i ett-halv to tida, pluss liten flaske fordi han skal sove igjen. Grøt eller middagsglass i fire-tida (kommer an på forrige måltid), grøt i sekstida og flaske før hanlegger seg mellom seks og halv sju. (noen ganger klarer han en hel banan til dessert etter firemåltidet også! :_oy:
Supera sa for siden:
Oi, så flott. Trodde det var noe spesielt med over 1000 kr fordi da må man vel betale toll og ikke bare moms? Men jeg sjekket på toll.no nå, og kosmetikk er tollfritt. Good to know. :snill:
Yrla sa for siden:
får han kjøtt og nok fett som metter? kanskje det vil hjelpe? avokado og litt kjøtt om kvelden kanskje. her er noe jeg fant gladerebarn.blogg.no/1326314228_kylling_p_babymenyen.htmlCarisma sa for siden:
Dette med at babyer ikke skal ha kanel, er det pga kumarinen i juksekanel? At de kan ha litt om man bruker Hindu?
Kitt sa for siden:
Les mer her!
Glorfinia sa for siden:
Noen som veit hvorfor Shopping4net ikke selger kosttilskudd lenger? Bestilte derfra seinest i midten av januar, men nå finner jeg ingenting der.
Huldr sa for siden:
Jepp ... jeg fikk mail derfra i går. De har fått problemer med tollen, og bestillingen jeg har ventet på i over en uke med multivitaminer, sink, C-vitaminer og D-vitaminer var blitt kansellert. De skrev at de har tatt vekk all helsekost for norske kunder inntil videre. Tidligere i vinter fikk jeg mail om at norske myndigheter hadde nektet Shopping4net å sende både tollpliktige og tollfrie pakker til Norge, så prisene (og portoen) ble plutselig enormt mye høyere da de måtte bake inn de økte avgiftene i dem. I tillegg strammet de inn slik at man ikke kunne bestille C-vitaminer på 1000 mg før det har gått tre måneder siden forrige kjøp. Og nå altså dette. Virker som norske myndigheter har bestemt seg for å ta rotta på denne helsekosthandelen over grensa ...
smgj sa for siden:
For oss som bor fra Oslo og sør-østover så er poste restante Strømstad postkontor (NB - KUN åpent ukedager, til kl 18) et fint alternativ. For en dasgstur kan man ta med varer inntil en verdi av kr 3000. :)
Glorfinia sa for siden:
Utrolig hva myndighetene får seg til å gjøre! Det er forståelig at de vil nordmenn skal handle innenlands, men da må det for søren meg tilbyd tilsvarende produkter! Kosttilskuddene her til lands er jo latterlige. Herre min hatt altså. Men tusen takk for info, Huldr! Vi får håpe det kommer til en løsning på en eller annen måte.
Photobscura sa for siden:
Noe så eitrande! Jeg fikk endelig d-vitaminene mine etter to og en halv uke, men nå dette? Jeg er jo helt avhengig av kosttilskuddene derfra ... :o
Jaja. Jeg får høre med faren min hvor i Sverige han bestiller ting over momsgrensa, og ordne det via det, ettersom jeg ikke har så mange muligheter for å komme meg til Strømstad. Kjenner jeg ble skikkelig sur nå.
Og så jeg som følte meg så heldig som fikk Sink i dobbel dose av hva som er lovlig fra iherb! (Det var jeg nok også forsåvidt).
Glorfinia sa for siden:
Si gjerne ifra om du finner er lur løsning, Photo.
Nerthus sa for siden:
Vi får ta en fellesbestilling til poste restante og ta en harry-tur folkens!
Jah! Nå bor folka mine i Østerdalen, fem minutter fra nærmeste grensehandel (som er på størrelse med en veldig liten 7/11, omtrent. :p) Men jeg vet at pappa bestiller dyrere ting fra utlandet, som musikkutstyr, f.eks. Speilreflekskamera som jeg fikk i bursdagsgave for noen år siden sparte han tusenvis av kroner på ved å bestille fra USA og få det sendt til Sverige.
Ellers er det jo fortsatt mulig å bestille fra iherb, så lenge man passer på mengdene?!
Hehe, ja, ikke sant!
Huldr sa for siden:
Ja, det er ganske vanvittig at man ikke skal få ta kosttilskudd i de mengder som faktisk trengs! Dette er jo en sak i EU også, det har lenge vært fremmet et forslag om å forby mye av urter og kosttilskudd, slik vil man ta fra folk muligheten til å holde seg friske på naturlig vis slik at vi må ty til medikamenter for å undertrykke kroppens varselmekanismer ... :cool: Men det har vært et motpress fra forbrukerne og det vil kanskje ikke gå igjennom :heia: (skriv gjerne under her).Og ja, det kan jo løse seg med Shopping4Net også. De har visst klaget på vedtaket, og de gir seg vel ikke med det første. Kanskje man skulle hatt en brevkampanje rettet mot myndighetene i Norge angående dette ... spamme dem med klager ;)
Det er nok ikke noe alternativ for meg, men kanskje for andre? Netthandel er derimot gull :) Tenkte på å kjøpe fra BigVits, men de har så store bokser at det går over grensa på 200 kroner. Er det noen som kjenner til andre nettbutikker man kan handle fra? (Håper ikke myndighetene spionerer på denne tråden ... :shifty:)Huldr sa for siden:
Hehe :DHuldr sa for siden:
Fant en nettbutikk som ser ut til å sende til Norge her :)
Lillemy71 sa for siden:
Skal ikke påstå noe her men jeg tror tollmyndighetene har endret på hva som er lov å ta inn for jeg fikk en mail fra BigVits der de informerte om at det nå ikke er lov å ta inn bl.a. D-vitamin med styrke 10 000 IU til Norge (klassifisert som medisin), men alt under 5000 IU er ok. I tillegg er tollen blitt ekstremt detaljert i sjekkingen så lite går gjennom dersom det ikke er "lovlig" ihht lovverket.
Jeg har bestilt mye fra BigVits som aldri har blitt stoppa eller har betalt toll for, har ingen problemer med å finne varer under 200 kr, men jeg må bestille det i mange pakker med tilhørende frakt. Blir allikevel billigere og jeg får tak i "sterkere saker" enn her hjemme. Ellers hamstrer jeg alltid når jeg er Aberdeen :D
Hvordan er det egentlig med å bestille kosttilskudd fra iherb? Er det greit så lenge det er innenfor lovlige doser? Jeg synes det er vanskelig og uoversiktlig, og aner ikke hvordan dette ligger an når man bestiller fra statene ...
LaLa77 sa for siden:
Ok, nå føler jeg meg ekstremt blond her..... Vi har jo faktisk hus i Sverige, men jeg har aldri tenkt på å sende ting hit, av den enkle grunn at vi ikke har postkasse her..... (rødmer)
Mulig det er litt enklere, og billigere å kjøpe en postkasse her, og få det på postkontoret som er 700 m unna :rolleyes:
Nå er jeg faktisk grunnleggende provosert over meg selv, har bare ikke tenkt på det for vi bruker dette som hytte....
Noen som vet hva eventuelle tollgreser i kr er inn i Sverige, fra f.eks USA?
Carisma sa for siden:
Kan hende det lønner seg å bare leie en postboks? Hvis dere ikke er veldig ofte over og tømmer kassa tenkte jeg, ingenting roper tomt hus som overfyllte postkasser...
Jeg må huske å sjekke i Spania til uka tror jeg om de har noe spennende tilskudd. Noen som vet om noen helsekost på gran canaria? Eller er det bare på apotek?
Kitsu sa for siden:
Noen som vet hva som er riktig kh-innhold i sjampinjong? Jeg finner så mange forskjellige tall.
Huldr sa for siden:
Sier du det? De har tydeligvis skjerpet inn overfor flere da ... Men D-vitamintilskuddet jeg tar er på bare 2000 IU, så det burde jo gått greit.Når det gjelder under 200 kr tenker jeg konkret på multivitamin/mineraltilskudd, fant ikke noe under 25 pund der :)
LaLa77 sa for siden:
Godt poeng! Vi er her nesten hver helg, men jeg liker å ikke ha postkasse her.
Men hvis noen lurer så fant jeg svar på mitt eget spørsmål, tollfritt / mva fritt inntill 1400 sek (1165,- nok akkurat nå) fra land utenfor EU. Land innenfor EU regnes som innenrikshandel, og er derfor toll/mva fritt.
Så da er det bare å bestille!:D
Glorfinia sa for siden:
Hos toll.no står det følgende:
Innførsel fra EØS-området ved forsendelse er tillatt så lenge varen er lovlig innkjøpt i anskaffelseslandet og mengden ikke overstiger tre måneders forbruk. Innførsel ved forsendelse fra land utenfor EØS-området er ikke tillatt.Dette gjelder legemidler, men jeg tolker det dithen at kosttilskudd går under den definisjonen. Dermed har vi ikke lov til å handle slik fra iherb. Men det kan jo hende jeg tar feil.
Hvordan i all verden kan de begrunne å forby urter og kosttilskudd? En ting er lobbyvirksomhet fra store selskaper som vil selge "medisin", men de kan vel ikke få gjennom et vedtak som det uten en særdeles god begrunnelse? Jeg mener, de som sitter i organene som avgjør dette vil vel holde seg friske sjøl?
Liv Marit sa for siden:
Jeg og lurer på noe, er helt fersk, så er man NØDT til og kjøpe denne ketolysekuren for å gå ned i vekt?
Charlott sa for siden:
Mine Hyaluronic Acid ble stoppet og returnert til Iherb. Første gang dèt har skjedd :/
Charlott sa for siden:
Man MÅ ikke, men det er en kjempefordel :)
Hva med å event låne den på biblioteket?
vaskeklut sa for siden:
man trenger ikke kjøpe noe som helst! les nybegynnertrådene og hold oppsyn med hvor mye du får i deg av proteiner, karbohydrater og fett så er du jo langt på vei. men kunnskap er resultatet av læring. så om du ikke ønsker å kjøpe bøker, lån noen og les om de forskjellige retningene og prinsippene på forumet her. det var en god start for meg i hvert fall.
Huldr sa for siden:
Det er nok feil :ja:, om det er legemiddel eller ikke kommer an på hvor mye det er av stoffet (eks C-vitamin som er "legemiddel" når det er 1000 mg, men "handelsvare" når det er 200 mg). Dermed må man sjekke hva som er lovlig for hvert enkelt produkt. Det skal vel ikke være noe problem å kjøpe på iHerb så lenge det er "vanlige" norske doser, tror jeg. Nei, du kan så si ... Men lobbyvirksomhet er nok helt sikkert et hett stikkord her ja ... Uff altså :( Det begynner å virke mer omfattende enn jeg liker dette her. Rett og slett litt ekkelt og skremmende synes jeg, at handlefriheten vår blir innskrenket slik. Brrr ...Glorfinia sa for siden:
Ja, jeg ser jeg har feil. Heldigvis. Sjekka opp litt mer, og fant denne saken. Så så lenge det ikke er klassifisert som legemiddel her til lands, så er det altså greit å kjøpe det, selv fra utenfor EØS. Hurra, hurra! :)
Enig. Ekkelt. :kadetgaar
Lillemy71 sa for siden:
Husk bare at skal du bestille utenfor EØS-land, som f.eks Iherb, må ikke dosering oppgitt på boksen/innholdet per pille/dose overstige det som står i "Forskrift om kosttilskudd", da blir det stoppet.
Bestiller man fra EØS-land kan man ta inn kosttilskudd med større doser såfremt det er lovlig omsatt i EØS/EU og man ikke tar med seg mer enn 3 måneders forbruk.
Dette gjelder IKKE det som er klassifisert som medisiner. Enkelte kosttilskudd som vitaminer er klassifisert som medisiner dersom de er "sterke" som f.eks D-vitaminer på 10 000 IU.
Jeg forstår godt at Tollvesenet er strenge for det finnes mange direkte farlige kosttilskudd der ute. Folk har fått varige men av å bruke det som blir solgt som "bra" vare. Det finnes også lovlige tilskudd fra useriøse forhandlere som inneholder tungmetaller, forurensninger med mer. Mange kjøper også medisiner på nettet og driver med egenmedisinering. Ikke særlig smart samt at mye av det som er på nettet er piratprodukter. Tror ikke dette handler om å innskrenke handelsfriheten men å stoppe innførsel av det som kan være potensielt farlig. Problemet er at myndighetene her i landet har så veldig lave anbefalte dagsdoser på kosttilskudd og dermed får vi begrensninger i hva vi kan kjøpe. Ellers er jo grensa på 200 kr helt tullete, men det er en helt annen diskusjon.:)
Lillemy71 sa for siden:
Noen som vet om det er restriksjoner på å kjøpe tørket lavendel fra utlandet?
Og hvordan er det med essensiell lavendelolje fra Iherb? Vet at det ikke er lov å ta inn enkelte sånne oljer, men finner ingenting om lavendel?
Jeg trenger lavendel/lavendelolje til duftposer for å beskytte vintagekolleksjonen min mot klesmøll og her i landet koster 500 g tørket lavendel nesten 400 kr + frakt :eek:.
Trenger det NÅHH, så det er ikke aktuelt å "dyrke selv".
Kanutten sa for siden:
Jeg pleide kjøpe tørket lavendel på apoteket. Jeg heklet før i tiden slike små fine lavendelputer som jeg hadde i klesskapet.
500 gram blir myyyyyye lavendel. Den er jo så lett.
Når begynner det å haste å levere bunad inn til rens?
vaskeklut sa for siden:
ca. nå...
edit: nevermind. misforsto spørsmålet.
Haha, ok. Hva trodde du jeg mente?
TrillTrall sa for siden:
Spørs jo når du skal ha den da. Om du skal ha den til neste helg, 17. mai eller til jul? Ring renseriet og spør. :)
Lillemy71 sa for siden:
Nå er det ikke det jeg spør om. 400 kr for 500 g er ekstremt dyrt og er ikke så mye med tanke på hvor og til hva jeg skal ha det til. Lavendelen varer heller ikke evig og må byttes med jevne mellomrom for å ha effekt. Dessuten handler jeg ikke på apotek uten at jeg må ha medisiner.
Noen som vet om det er problemfritt å bestille lavendelolje og tørket lavendel fra utlandet?
BenteR sa for siden:
Jeg har ikke bestilt lavendel, men vl.a. catnip i store kvanta + diverse tesorter i stooore kvanta.
Etter at jeg hadde bestilt, fikk jeg høre fra noen at catnip var det restriksjoner på siden man visstnok kan røyke det og få en svak hasj-lignende rus:eek:. Men mine varer kom greitt frem, og jeg har enda catnip til og fylle i katteleker (jeg røyker det altså ikke.....)
Kanutten sa for siden:
:lol:
Skal man røyke noe må det jo være billigere med muskat. :p Har jeg hørt, IKKE prøvd. :o
Hehe, det glemte jeg å nevne. Tok det vel for gitt -den skal være klar til 17. mai. ;)
Egwene sa for siden:
Jeg gikk på en vegg på jobben i går og slo nesa så kraftig at det bare rant blod og jeg fikk et lite sår på neseryggen.
Nesetippen føles litt nummen å ta på i dag, virker det normalt? :P
Kitt sa for siden:
Har du fått deg en real smell, er det nok ikke unormalt, nei!
Du har ikke fått bloduttredelser under øynene eller blå ring over neserot, vel?
Da kan det nemlig være brudd og du bør snakke med en lege tilfelle nesen må settes på plass!
Jeg har slått løs nesebenet to ganger,men aldri slik at det har trengtes å gjøres noe med!:)
God bedring!
Egwene sa for siden:
Neineinei, var kun en real smell :)
Ikke noe blått rundt noen steder, hehe.
Kun et bittelite sår på neseryggen, som man såvidt kan se om jeg ikke peker det ut :P
Carisma sa for siden:
Hvorfor er det så inmari vanskelig å gå og legge seg? Særlig når man vet man blir vekket et par ganger om natta?
Charlott sa for siden:
Kanskje det er nettopp derfor?
Carisma sa for siden:
Det er nok medvirkende, men jeg har aldri vært god på det... :o. Nå er jeg nede i 2x1,5t pr natt, og i natt satte jeg ny rekord med 2T tilsammen! :eek:
Charlott sa for siden:
Husk du skal holde i mange år nå....
Vet godt hvordan det er, jeg har 3 barn. Mellom de 2 første er det 1 år og 6 dager, neste ble født 2 år og 8 mnd senere. Altså 3 barn med mindre enn 4 år mellom. Søvn ble luksus alle 3 hadde kollik og yngsten over 30 pustestans, svært svekket immunforsvar og dermed alskens infeksjoner i ett kjør, samt asthma.
Søvn ble fremmedord, men av litt andre grunner :p
Yrla sa for siden:
om du kan snu tankegangen, tenke nå kan jeg sove 2,5 timer, det trenger jeg. Jeg vil sove når jeg har sjansen.Carisma sa for siden:
Jeg har i ganske mange år sett på behov for søvn som en svakhet, og sjelden sovet mer enn 4t pr natt så lenge jeg kan huske, noe lenger i helgene (og på reise, sover som en Stein på alle typer transportmiddel :rolleyes:)
Så det handler vel litt om å snu mind over matter tankegangen jeg har blitt litt for god på. :o
Dessuten er det en ond sirkel. Jeg bruker utrolig lang tid på å gjøre ti g fordi jeg er sliten, og jeg får ikke lagt meg fordi det jeg må gjøre tar så lang tid. :rulleøyne
vaskeklut sa for siden:
hjelpes....! søvn er jo et primærbehov på lik linje som mat og drikke. ser du da på behov for mat/drikke som en svakhet? du må jo ha alle tre, om du ikke får de vil ting gå ganske galt. du sier jo selv at du gjør ting sakte. "sein" motorikk er rett og slett et resultat av at et primærbehov ikke er møtt. det å snu tankegangen til det positive er et godt forslag, forsøk å se det positive. du får hele x timer søvn. ikke tenk at du bare får så lite. du MÅ ha søvn for å fungere.
Carisma sa for siden:
Det har jeg gjort i mange år ja... :o jeg merker også at det trigger hverandre, at i perioder med lite søvn og mye stress dropper jeg mat og drikke også.
Hvordan er det det er, det med å utsette mensen? Jeg går ikke på p-piller (har kobberspiral), men finnes det noe(n) pille(r) man kan ta, som man får hos lege, f.eks, som kan utsette mensen så og så lenge? Jeg drar bort neste torsdag og blir borte i fem dager, og det blir en del aktivitet, jeg vet det er tyttebæruka da, så det hadde vært en smule upraktisk, egentlig ... :o
Yrla sa for siden:
Jeg synes det er rart du klager over et problem når du også ikke tar godt nok vare på deg selv, Carisma. Det er bare du som kan ta vare på kroppen din.
Kanutten sa for siden:
Primolut, men de er reseptbelagte.
Hvor lang tid i forveien må man ta disse? Og gir de noe trøbbel på sikt?
vaskeklut sa for siden:
Vel, okei. Greit nok at du ser på det slik, men du må nok bare akseptere at sånn er det. Du TRENGER søvn. Enten du liker det eller ikke. Vi skulle vel alle ønske at vi var supermennesker, men det er vi ikke. Vi må ha søvn, drikke og mat. Du må snu den negative trenden til noe positivt. Men du må være villig til å gjøre det selv, det er ingen som kan gjøre det for deg, og det er ingen som kan tvinge deg. Det er ingen som kan tvinge deg til å legge deg, andre enn deg selv. Du må rett og slett bestemme at "jeg skal legge meg klokka X, for da får jeg hele X timer med søvn!"
Kanutten sa for siden:
Du begynner tre dager før forventet mens. Tre tabbiser hver dag i ti dager. Jeg har aldri hatt trøbbel med dem.
Flott, takk!
TrillTrall sa for siden:
Har hørt om flere som får menssmerter og små blødninger allikevel, men det er verdt et forsøk kanskje?
Om alternativet er mensmerter og store blødninger, så er det uansett et alternativ. ;)
Supera sa for siden:
Oi, jeg har flere eteriske oljer på vei fra iherb... Tenkte ikke på at det kanskje kunne være et problem... Jeg vet om tetre, men er det flere stoffer?
Jeg har også bestilt kattemynte fra utlandet... Visste ikke at det ikke var lov...
BenteR sa for siden:
Guttungen har fått noen bilder på mail som han ønsker og henge på veggen. Den h?¤=%s skriveren vår vil ikke gjøre det den får beskjed om (søppelplassen neste) og jeg lurer på om noen har tips om plasser på nettet vi kan bestille bilder der det er greie priser og kjapp levering?
vaskeklut sa for siden:
Jeg har alltid vært veldig fornøyd med Japanphoto :)
vaskeklut sa for siden:
Finnes det en enkel internettplass som kan regne ut hvor mye jeg har forbrent med trening? Styrke, that is.
Dietta sa for siden:
Hvis noen lurer på hvordan det ser ut på kjøkkengulvet etter at en hel boks med chia-frø gikk i gulvet - så spør meg :mad:
Kanutten sa for siden:
:lol: Der har du for at du skulle smiske til deg pannekakeoppskrifta! :lol:Dietta sa for siden:
Moroklumpen min :love:
langaard sa for siden:
:lol:
Kanutten sa for siden:
:love: Glad i dere!!!! :love:
langaard sa for siden:
:klem::love:
Jeg prøver å finne ut av tilbudene på studentidretten. Domus Athletica har jo treningssenter/hall på Blindern, men jeg klarer ikke å finne ut hvor de har svømmehallene sine hen. Noen som vet?
Carisma sa for siden:
Rett ved Ullevål stadion
Marella77 sa for siden:
Loktosefri kremfløte har alltid mye lengre holdbarhetsdato. Er denne like lav-karbo-vennlig? Hvem er best å kjøpe for kroppen?
Aha! Takker. :)
Supera sa for siden:
Med mindre du er laktoseintolerant, så har kroppen din enzymer for å bryte ned laktose. Siden den laktosefrie er langtidsholdbar betyr vel bare det at de har behandlet den på høyere temperatur? Slik som de sjokolademelkene som holder seg i noen måneder i romtemperatur. :geip: Det er samme mengde sukker i den laktosefrie. De har bare spaltet disakkaridet laktose til monosakkaridene glukose og galaktose. Så med mindre du er laktoseintolerant eller bruker så lite fløte at du vil ha en som er langtidsholdbar (men det finnes vel langtidsholdbar med laktose?), så er det ikke vits å kjøpe laktosefri kremfløte.
elien sa for siden:
Hvordan er med å ta med seg Melatonin fra USA vis en har legeerklæring på det, at en bruker det her i landet? Noen som enentuelt vet hvor mye av det en kan ta med seg med innreise?
Elin
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.