Ja, det var det jeg var redd for. Tenkte å gi til junior, men siden han periodehvis er plaget med hard mage blir det en dårlig idè. Han får nøye seg med jordbær, appelsinmarmelade og aprikossyltetøyet fra Heistad. Men - tror nesten jeg skal bestille blåbær til oss andre :D
Hører de det ikke selv?
Ta den enkle varianten og si at; de må bli lei den lyden døra lager, siden den høres så godt hos dere, da må den jo være høyere hos dem..
Trenger ikke kjenne naboen for å klage, er ofte greit å ikke kjenne dem...:p
Ordspill på mobil, som ett kryssord med to spillere.
Fryktelig vaneskapende, og ikke å anbefale om man vil ha tid til annet,
fra det jeg ser og hører av dem som spiller... :p
Jeg har en så gammel modell at jeg slipper fri:D Men har uansett aldri hatt helt sansen for de greiene der. Er en grunn til at jeg aldri har hørt om det:p
Det tar ikke lang tid egentlig, som regel bare noen sekunder hver gang det er din tur. Og spillet "pauser" helt til neste spiller har lagt så det er ikke noe tidspress. Annet enn at det må være innen 72t fra forrige gang det ble lagt ut på brettet. Det er fryktelig bra hjernetrim! Jeg har som regel ca 10 spill gående til enhver tid på ipaden, og det tar ikke mye tid hver gang å legge ut.
Lurer på hvorfor jeg er så trøtt. Gjeeesp. (Kan jo egentlig sbare på mitt eget spørsmål. Sånn går det når man henger her inne halve natta :eek: )
Advarsel: Lavkarbo.no er vanedannende ;)
Du kan jo spørre en frisør om vedkommende kan kikke på det, om det er protein eller fuktighet du trenger. Du kjenner vel selv om det er tørt, forsåvidt. Nå vet jeg ikke hvilken joico-kur du har brukt, men jeg brukte en gang i tiden en derfra som både var for fuktighet og protein. Sjekk den ut på nettet om du ikke har flaska lenger.
Eller anbefaler jeg på det varmeste å kure håret med kokosolje! Ellers synes jeg proteinkuren fra Loreal profesjonell, den naturserien er bra, der får du både fukt og proteiner. Men aller aller best, synes jeg, er Redken cat proteinkur samt Redken Extreme antisnap. Lifesavers!
Nei nei, bare kikke innom og liksom bare spørre! Sånn har jeg gjort stadig vekk, og later som om jeg eeeegentlig skal kikke etter et eller annet, og så går jeg uten å ha lagt igjen ei krone. :cool:
Olivenolje er visstnok alt for tungt for håret, noe med at det er for mange molekyler i fettet or something like that.
Liksom "åh, jeg har så tørt hår! Eller hva tror du? Mangler jeg litt proteiner kanskje, eller litt begge deler? Å, ja, du anbefaler den. Hmmm ... Jo, takk for tipset, jeg skal tenke litt på det. Haaadeeeemmm!" ;)
Hehe, jeg skjønner:p Det som er er at jeg har angst for frisører. Er redd for dem! De er så kule og hippe og jeg blir helt svimmel bare jeg trår inn i en salong. Snakke med dem uten å sitte med ryggen til? Brrrrr.
Er frisører kule og hippe? Hehe, javel. :p Men uansett, da. Om det funka bra med akkurat den kuren, så ville jeg vel vurdert å kjøpe den på ny, eventuelt den Cat-sprayen. Den er fantastisk! Letteste måten å se om håret ditt har lite proteiner i seg er å ta et hårstrå og dra i det, om det er veldig elastisk, så er det mulig at du mangler proteiner.
Ikke elastisk i det hele tatt:nei: På vinteren er det kanskje ofte fuktigheten som forsvinner? Hjelper ikke akkurat at jeg grer av meg en hårbørste full av hår hver gang jeg har sovet heller:p
Jeg skjønner kjempegodt frisørangsten din, Nellie! Men når frisører får se et flott hår, så blir de veldig glade og entusiastiske :D. Så du har den fordelen på din side!
Nei, da er det nok kanskje ikke proteiner du trenger, men fukt. Hvorfor ikke bare bestille Joico billig fra Lookfantastic om du synes den hjelper?
Jeg må si jeg "ler" litt av dette med vinterhår ... For til sommeren igjen er det også krise fordi sol og saltvann sliter på håret. Alltid evig krise! Hver sesong! Hår er vel hår, og Norge har fire sesonger. Personlig er den eneste forskjellen jeg selv merker er at det er litt mer elektrisk når det er kaldt.
Egentlig hadde det vært best å bare kappe av seg alt. Det knuter seg noe så inni f. Men jeg tenker at jeg snart begynner å bli så gammel at jeg ikke kan ha langt hår lenger.
Og FYI, jeg er seks år eldre enn deg og spaaaarer! :p Hvorfor kan man ikke ha langt år når man er ... "gammel"? Etter min mening er det for mange "gamle" damer med kort hår. :cool:
Good good! Jeg kan med trygghet si at jeg kunne ha drept litt for å ha sånn hår som deg. I mellomtida bøtter jeg nedpå b-vitaminer og masserer hodebunnen til jeg blir nummen i fingrene. Suuukh.
om vi ikke skulle hatt en "etter midnatt skravletråd". Legger merke til at jeg ikke er den eneste som er skravlesyk så sent på kvelden. Det er tydeligvis flere natteravner her inne :p
Ring på en gang du ikke er sinna!!! Smil smil smil smil og be om unnskyldning for at du forstyrrer og si at du lurer på om de har skaffet noe nytt som lager bråk nede hos deg? og ungen våkner og du skvetter i sofaen etc etc etc og vil noen komme ned og høre?
Og snart, i tilfelle det er noe garanti el lignende?
Det sies at det te og kaffe slett ikke er vanndrivende i det hele tatt, men at det mer renner tvert igjennom!:p
Altså at det den mengden du drikker kommer fort ut, men den tar liksom ikke med seg mer enn det du opprinnelig drakk, sånn som feks alkoholholdige drikker gjør.
Etter å ha lest øyet stort og tørt (eller var det vått) om temaet en gang i tiden, så skal visst koffein ha en svakt vanndrivende effekt, dersom man ikke er vant til koffeinholdig drikke.
Ellers er det visstnok som Kitt sier. Og det skal være fordi kroppen ikke behøver å varme opp kaffe og te, sånn at det går fortere gjennom kroppen.
Det er ikke noen motsetning mellom vanndrivende og å ha vann i kroppen, nødvendigvis, bare som en sidenote.
Og på meg virker kaffe svært vanndrivende, i noen tilfeller har det ødelagt en kinoforestilling for meg å drikke en kopp kaffe før forestillingen (selv om jeg har gått på do før filmen begynte). Det har nok mye med hormonelle forhold å gjøre, kaffe fremmer veldig adrenalin hos en del mennesker, deriblant meg. Og da tisser jeg - mye! Og blir veldig tørst.
Du kan nok drikke koffeinfri te, det renner da ikke noe fortere ut enn vann, hvis det er det som er saken? Dvs, jeg har ikke hørt om det før nå, men skal ikke avvise det altså ...
Men det er jo garvestoffer og annet i te også, så det kan jo ikke akkurat erstatte vannet, det kan vel egentlig ingenting gjøre. Vannet vi drikker renner også stort sett rett igjennom (men er nyttig for det, til å hjelpe nyrene å filtrere). Urtete er jo nyttigere sånn sett. Og det er lurt å spise mye vannholdig mat, som grønnsaker og supper - for kroppen tar opp det vannet, heller enn at det renner rett igjennom.
He he, jeg har lurt på det der jeg også, siden jeg drikker mye te. Jeg merker at te driver vannet ut fort, men jeg fyller jo opp igjen rimelig raskt så hva gjør det da? :) Jeg drikker både vann og te, kun te er ikke nok for å tilfredstille tørsten. Jeg føler meg tørr i kroppen når jeg går lenge uten å drikke og jeg har drukket masse te men lite vann tidligere på dagen.
Ja, men det er klart du kan drikke te! Som du sier, prøv deg frem :ja:
For meg er heller ikke te (vanlig) noen tørstedrikk, jeg må ha vann ved siden av. Jeg blir tørst av garvesyra. Men å drikke varme/tempererte drikker er bedre for kroppen, særlig nå som det er så kaldt - kroppen får jo kuldesjokk av det kalde vannet.
(Egentlig vil jeg tro at varm væske tas bedre opp i kroppen jeg da - men det er nå meg ... :cool:)
Ja, nå sier jeg ikke at dette er en absolutt regel, og at det sikkert er noen som er godt vant med koffein som fortsatt opplever en grad av vanndrivende effekt. Jeg bare gjengir det jeg fant på pubmed og forskning.no i hin tid da det ble diskutert sist, og det er ikke funnet noen sammenheng mellom koffein og økt vannlating, annet enn marginalt hos de som ikke drikker te/kaffe hver dag. Dette blir jo da som en hovedregel, og ikke et faktum for hvert eneste menneske.
Og det at varm væske går fortere gjennom kroppen enn kald, stemmer nok. Det må jo ikke varmes opp til kroppstemperatur først før det taes opp.
Men et viktig poeng, ja, er jo at å ha vann i kroppen er ikke det samme som at man er hydrert. Når jeg har mye ødemer er jeg som regel veldig dehydrert ... :o Kaffe gjør ikke noe fra eller til, tyvärr. :(
Det finnes så mye ymse forskning på det, at jeg tillater meg å ikke tro på akkurat det - og marginalt er det nok ikke! Men at man som stordrikker av kaffe har vent seg til det er jo en annen sak. Alle stoffer man venner seg til har en annen virkning enn de ellers ville hatt.
Og jo da, kroppen bruker nok litt tid på å varme opp vannet, men det betyr ikke at det tas opp :). Om det renner ut etter fem eller ti minutter spiller jo ikke så stor rolle ...
Jo, jeg drikker jo te. Og jeg elsker te! :) Men drikker ikke så mye, siden jeg har vært redd for å bli dehydrert. Men ser man her, så skal det visst ikke være noen fare for det.
Og det er en god nyhet:D
Så jeg prøver meg på litt mer og ser om kroppen reagerer på det.
Jeg holder på med en Holter-registrering. Problemet er at jeg tydeligvis reagerer på limen i elektrode-teipen. Skinnet er ildrødt, og væsker litt etterhvert, det brenner og klør, og jeg skal visst holde på med dette enda en og en halv uke.:(
Noen som vet om jeg kan bruke noe salve eller noe for og beskytte huden litt?
Vurderer sterkt og ringe sykehuset om spør om jeg kan slippe hele greia etterhvert....
Ring og spør om de har andre elektroder evnt!
Jeg tåler heller ikke den tapen og holdt på å bli sprø etter bare noen timer da jeg lå på overvåkningen for noen uker siden!
Har opplevd å få heftige betennelser i operasjonssår pga feil tape!:eek:
Var litt sånn Ola Dunk og ringe;
Sykehuset sa jeg skulle ringe legevakt, de satte meg over til sykehus, men de mente dette var noe legevakten skulle vite for de ante ingenting.......:confused:
Fikk iallafall beskjed om at hvis jeg syntes det ble for ille, så skulle jeg bare ta det av og så ringe på mandag, men såvidt jeg forstod da de koblet det på, så må måledingsen kobles til en data samme dag som jeg fjerner det for at de skal kunne lese det av.....
Ok, jeg vet at man kan få ødemer av for lite progesteron, men jeg lurer på om man ikke kan få det av for mye progesteron også? Har gjort noen funn på google som kan tyde på det, men ikke akkurat flust av info den veien.
Har alltid slitt litt med vann i kroppen, men det siste året har det vært helt ekstremt. Så slo det meg at dette veldig mulig startet for alvor da jeg i fjor begynte på hormonbehandling med bioidentisk progesteronkrem, og at jeg muligens ikke trengte dette?! Før jul og fram til siste menstruasjon brukte jeg det ikke, og det ble noe bedre -mindre ødemer og sånn, men jeg begynte med det nå i denne syklusen igjen, og alt er tilbake. Tre kilo vann opp både rett før og nå flere dager etter mensen. Gah. Er det noen logikk her? Jeg tror uansett jeg gir eff i den kremen framover ...
Vet ingenting om progesteron kan gi de virkningen... men jeg vet at en del behandlere har innvendinger mot bruk av krem fordi det går forbi en del av kroppens egne sikkerhetssystemer... Og dermed lettere kan overdoseres enn om det går via munnen...? Jeg finner teorien rar for vi har jo organer som avleser blodverdiene og justerer egenproduksjon og produksjon av motsatte hormoner i forhold til dette.
Jeg vet altså fint lite om dette - tenker bare høyt her.
Må kjøpe skapet. Vi har en slik fra Ikea, men den er bare noe dritt. Ikke brettet, men selve skroget. Ikea er blitt bedre, men jøssenavn, det der skroget er virkelig mannsjiit. Synd hele vaskeromsinnredningen er fra Ikea, så da får vi slite med det i noen år til...
man kan få ødem ved å ta minipillen som ikke inneholder østrogen men bare progesteron. og selvsagt når man tar vanlige p piller som inneholder begge deler.
Bestemora mi har noe sånt fra Ikea, som kan brettes ned i en skuff. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det.. Men det er smart iallefall. Det er på en måte sånn at man popper den opp. Men vet ikke om de har det nå (de fikk den når de bygde leiligheten for fire år siden..
:confused: vi har IKEA kjøkken og er strålende fornøyd. Skrogene er vel stort sett det samme over alt nå.... Sikker på det er skroget og ikke den som har skrudd det opp som et problemet? :p
Ah, takk, hadde hjernteppe på hva jeg skulle Google. Fikk ikke opp noe relevant, tenkte ikke på elfa!
ja, vi har hatt sånn hjemme hos foreldra mine siden tidlig 80-tall. Man drar de opp av skuffen og bretter ut :ja:
Får sjekke inne på IKEA, og ikke bare på nettsidene kanskje.
Jeg trenger litt bakehjelp her!
Broren min har bursdag neste uke, så jeg lovte å lage kake.
MEN kjæresten hans er allergisk mot nøtter, gluten og laktose.
Hvordan kan jeg lage kake da? O_O
Gluten var tydeligvis ikke så alt for farlig å få i seg, men resten kan hun bli utrolig dårlig av.
Noen tips til oppskrifter?
Jeg trenger etellerannet til å male mandlene finere enn hva stavmikseren min gjør. jeg har en manuell kaffekvern, det funka IKKE. I tillegg så vil jeg helst ha en elektrisk sak, så en manuell mandelkvern er litt uaktuel det også. Har noen en å anbefale? Jeg vil gjerne kunne bruke den både til kaffebønnekverning og mandelkverning, så den må tåle litt :ja:
Jeg hadde tenk å kjøpe denne til både kaffebønner og mandler. Men, det er kanskje ikke så lurt alikevel. Lurer på om den vil funke bedre enn manuel kvern. Hvorfor funket ikke den manuelle ?
Jo, nå skal du høre. Mandlene ("melet") satte seg bare fast inni kvernet :eek: det bare ...stoppa der :confused: I tillegg slutta hele kvernet å virke som det skulle da vi hadde i mandler i stedet for kaffebønner... Nå er det jo en mulighet for at det er kvaliteten på kvernet det er noe i veien med, men jeg akter ikke å bruke penger på enda ett for å så ev. gjøre den samme oppdagelsen :cool:
Aha. Kan det ha noe å gjøre med at den er manuell tro ? At en elektrisk har så mye mer kaft/hurtighet at mandlene ikke rekker å sette seg fast. Hm... får tenke nøye gjennom om jeg skal kjøpe elektrisk altså.
Men - jeg mener å ha lest i en eller annen tråd at noen hadde malt mandler i elektrisk kvern med godt resultat.
Godt mulig at det er nettopp det som er problemet! Jeg har også lest om folk som bruker elektrisk kvern til mandler. Derfor lurer jeg på om noen har en å anbefale?
Det tenkte jeg ikke på :D Men okei. En til å male mandler med da! Den lille kaffebønnemalinga mi kan jeg bruke den manuelle kverna til. ......dvs, gubben kan kverne manuelt:cool:
Jeg har malt mandler med elektrisk kaffe-/krydderkvern (som også illustrerer i bruksanvisningen sin hvordan male mandler, så jeg føler ikke at jeg mishandler den når jeg bruker den sånn :p) - den er av merket Tefal, husker ikke modellnummeret. Tror jeg plukket den opp for sånn 300 kr eller mindre på Jernia.
Nytt spørsmål:
Er det noen som har en indisk kyllingrett å anbefale som ikke er inni skauen sterk og som IKKE inkluderer kokos av noe slag? Helst uten meieriprodukter, men det er ikke et krav.
De fleste indiske curryer har jo enten kokosmelk, fløte eller yoghurt. Murghi Tandoori er marinert i yoghurt og så grillet. Så det er ikke overveldende mye meieriprodukter. Du kan jo prøve å google murghi, som betyr kylling.
Jeg har spist en stor mengde potetgull i dag, noe jeg regner med får dårlige følger. Er det noen som har en god "detoxkur"? Jeg vil bli kvitt etterdønningene av dette snart. Sist gang jeg ramlet i en godteskål hadde jeg blodsukkerfall og var energiløs i nesten to uker. Jeg har ikke egentlig tid til det. Jeg tror jeg har lagt på meg litt av å være stresset og nå er jeg lei.. Burde jeg kanskje prøve meg på en atkins induksjon?
Hmmm ... Nå stusser jeg litt. Skal brenne the Wire på DVD, altså avspillbart på DVD-spiller, men tross at det er 4,7 gb plass på plata, så får jeg kun plass til to episoder, og hele sesongen er på 4,2 gb. Ok, det står også "2 hr" på plata, men jeg har da brent serier på DVD-er tidligere?! Er det ikke noen måte å omgå det på, sånn at jeg får utnytta den faktiske kapasiteten til brenne-DVD-en?!
er forskjell om du brenner som video, eller om du brenner videofiler som datafiler om du skjønner hva jeg mener.. brenner du en musikkcd er det plass til ca 70 minutter, men 700mb mp3 filer can vare mye lenger enn det :) dårlig forklart men håper jeg fikk fram hovedpoenget <
[quote=Sanney;1300556]er forskjell om du brenner som video, eller om du brenner videofiler som datafiler om du skjønner hva jeg mener.. brenner du en musikkcd er det plass til ca 70 minutter, men 700mb mp3 filer can vare mye lenger enn det :) dårlig forklart men håper jeg fikk fram hovedpoenget <
Tror ganske sikkert at det er tilfellet. Tenk på den naturlige mens-syklusen. Progesteron starter å stige ved eggløsning (da østrogen er på topp), og deretter øker det gradvis (mens østrogen synker) inntil du får mensen. Da synker nivået til bunns (der østrogen nå også befinner seg), i løpet av et døgn eller så. Ergo: Man føler seg bra fra mens og frem til eggløsning (da begge hormoner er lave eller kun østrogen øker), og føler stadig dårligere m. ødemer og PMS når progesteron øker.
Konklusjon: Jeg ville aldri tilført kroppen min ekstra progesteron (selv om det er naturlig type). Det virker jo som du allerede produserer nok.
Takk takk! Jeg begynte jo på progesteron fordi jeg var av den oppfatning av at jeg trengte det med PCOS og lavt stoffskifte, men tydeligvis ikke. Har i alle fall kutta ut kremen nå, og holder meg langt unna.
Damer produserer jo mindre østrogen i/etter menopausen.
Det fører til ymse overgangsplager som hetetokter etc.
Men så leste jeg et sted at hos overvektige damer så er østrogennivået høyere enn hos sin slanke medsøstre. Produksjonsnedsettelsen vil derfor ikke synke like mye som hos de slanke damene. Betyr det at vi fyldige får en lettere overgangsalder?
Det er jo også bevist at et glass vin eller to noen ganger i uka faktisk øker østrogennivået i kroppen. Betyr DET da at ei fyldig dame som drikker et glass eller to om dagen kommer senere i overgangsalderen i tillegg til at den blir 'snillere'? :o :spent:
Det høres ut som at du konverterer til DVD-format. Nye DVD-spillere leser DivX/XviD. Noen leser også x264 (min gjør :snill:). I så fall er det bare å brenne en vanlig data-DVD. De fleste nye DVD-spillere tar også USB. Så hvis du har en minnepenn, så kan du overføre og slippe å bruke en DVD på det. Eller er poenget at du skal få mer plass på harddisken din?
Nei, jeg skal brenne for noen, og det er til en eldre dvd-spiller. Men jeg fikk komprimert det noe på Nero, og fikk plass til fem i stedet for to episoder, om ikke annet. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.