< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jabba sa for siden:

1. Hvor mye ligger hjelpestønad fra NAV på nå ? Den vanlige - ikke den forhøyede satsen
  2. Kan man bruke honnør rabatt på innenlands flyreiser ?

Photobscura sa for siden:

Hva mener du med hjelpestønad? Dagpenger? AAP?
Jeg tror man kun kan bruke honnør på offentlig transport. Altså offentlig buss, trikk, tog, t-bane etc, men det spørs kanskje på hva formålet med reisen er, sånn at man kan søke om å få det dekket om det er i forbindelse med behandling. Vet at faren min fikk dekket drosje til Oslo da han skulle på Volvat, og det er tredve mil. Han kan ikke kjøre buss på lengre strekninger på grunn av rygg- og nakkeproblemer.

Jabba sa for siden:

Har en sønn som til nå har fått forhøyet hjelpestønad etter sats 2 pga Aspberger /ADHD diagnoser. Han er nå snart 18 og vi fikk brev i dag fra NAV om at han ville etter fylte 18 kun motta hjelpestønad - ikke forhøyet hjelpestønad....

Mannen min er nettopp blitt varig uføretrygdet og vi skal snart ut å fly.....kanskje det var noen kroner å spare....
Kan man legge inn denne honnør rabatten under internett bestilling eller må man bestille over skranke ?

Ah, ok. Dette kjenner jeg ikke til. Men som sagt, fly er ikke offentlig transport. Jeg kan ikke si for sikkert, men jeg tviler på at dere får rabatt.

Jabba sa for siden:

Det var det jeg også trodde - at ikke fly er offentlig transport - men mannen insiterer på at det er det.....Jeg tror han tar feil.....:D

Carisma sa for siden:

Det er ikke honnørrabatt på fly. Selskapene velger selv om de vil gi rabatt eller ikke, de fleste gjør det ikke.

Noen som kan linke til kule/stilige/snertne/fine sofaer? Skal handle ny og trenger inspirasjon!

Spør om privat og statlig eide selskaper sier han noe. ;)

silje21 sa for siden:

Noen som vet hvor lang "karantene" man har for å søke dagpenger om man sier opp jobben sin selv?

Kanutten sa for siden:

Hvis det er nav som dekker reisen så er det offentlig transport.

Carisma sa for siden:

De fleste strekninger traffikeres av private selskaper nå i dag, med unntak av de fleste jernbanestrekninger. Så det er desverre ikke lenger noe man kan måle etter.

Åtte uker karens.

Huldr sa for siden:

SAS er jo statseid ...

Kanutten sa for siden:

Nei. De har aksjer i SAS, men det er ikke statseid.

Huldr sa for siden:

Jo :p. Å ha aksjer i er det samme som å være eier. Jeg sa ikke at SAS var heleid av staten. De er delvis statseid. Nok til at statlige etater har blitt pålagt å bruke dem tidligere.

Det var honnørrabatt på SAS og Widerøe tidligere, men det er slutt på det nå, så vidt jeg vet.

Kanutten sa for siden:

Sas er grunnet på 3 land. Norge eier minst. I tillegg finnes det mange aktører. Så at sas er statseid er feil.

LaLa77 sa for siden:

SAS er 50% statseid av Sverige, Danmark og Norge. Den norske stat eier rundt 14 % av selskapet, sånn ca hvis jeg ikke husker helt feil.
Resten av eierene er en haug med forskjellige private selskaper

LaLa77 sa for siden:

Og du var kjappere enn meg :)

Kanutten sa for siden:

Sambo er en sasmann. :love:

Huldr sa for siden:

Jeg har utdypet svaret mitt, og det er ikke feil at de er statseid. Det er ikke uten betydning at staten er deleier av SAS. Staten er liksom ikke hvilken som helst aksjeeier ...

Kanutten sa for siden:

Ja, men det er du også. Du betaler din skatt, men kommunen du bor i får ca 100 000-200 000 kr fra staten pr år for at du bor der du bor. Det er en pris på alle hoder og bedrifter her til lands.

Ah, beklager. Glemte SAS oppi det hele ... :o Men det er vel fortsatt ikke honnør?!

Huldr sa for siden:

Right ...

Kanutten sa for siden:

Det er sant. Hver kommune får tilskudd hvert år på hvert hode som bor det.
Bare sjekk.

Huldr sa for siden:

Nei, ikke nå, men det var det inntil 2005, tror jeg det var.

Men alle billigbillettene veier vel litt opp for manglende honnørrabatter, kanskje ... I alle fall har jo Norwegian mye billigbilletter, og det er jo billigere enn det ville vært med 50% på en fullprisbillett, uansett :)

Kanutten sa for siden:

Og du er bra statseid når nav kan kreve at du flytter fra oslo til gokk hvis du er arbeidssøkende og vil beholde dagpenger ev lønn.

Huldr sa for siden:

Å hevde at jeg (og andre mennesker) er eid av staten er ikke akkurat saklig, Kanutten. Det har ikke noe med overføringer fra stat til kommune å gjøre. Og jeg ser ikke hva det har med statlig eierskap i SAS å gjøre.

Let's stop the sillyness.

Kanutten sa for siden:

Hva gjør det om staten eier noe i sas? Jeg er mye mer bekymret for om staten bekymret for om staten lar rec gå ad undas.

Kanutten sa for siden:

Staten eier så mangt. Blant annet atomvåpenprodusenter. Da foretrekker jeg sas.

Kanutten sa for siden:

Og for ikke snakke om kongsberg våpenfabrikk som lager tennsatser til miner og bomber.
Næhh, greitt det.

Glorfinia sa for siden:

Er det noen forskjell på salmalaks og annen laks? Er det en spesiell type laks kanskje? Eller er den behandla på noen annen måte en annen laks? Smaker den annerledes? Det hender jeg kommer over oppskrifter som spesifiserer salmalaks, kan jeg da ikke bruke vanlig laks?

Glorfinia sa for siden:

Se der ja, takk for link! Godt noen gidder å google for meg. ;)

Glorfinia sa for siden:

Nytt spørsmål sånn på rappen til dere matflinke: jeg har planer om å lage ricottagnocchi. I oppskriten står det 4-5 spiseskjeer fint mel, tror dere det funker å bruke kokosmel i stedet? Det skal i blant annet parmesan og Gamle Telemark, og muskat, salt og pepper. Er det nok til å kamuflere kokossmaken tro? Er eventuelt proteinpulver et bedre alternativ? Hilsen kjøkkennoob. :snill:

Lava sa for siden:

Når får jeg de 10 millionene jeg syns jeg fortjener?
Tenker å få telefon eller brev fra norsk tipping eller en ukjent onkel i utlandet... :p

Dietta sa for siden:

Ah du venter du også ja ;) da er vi flere...... utålmodig

vaskeklut sa for siden:

Hvorfor blir knivblad sløve om de vaskes i oppvaskmaskin?

Gerd sa for siden:

Fordi at vannet som spyles rundt i maskina "polerer" og de blir sløve :ja:

vaskeklut sa for siden:

Oh, skjønner!

Catwoman sa for siden:

Hvorfor er immunforsvaret mitt på ferie store deler av året??
Bläh :(

vaskeklut sa for siden:

Fordi ferie er digg! Hadde ikke du også dratt på ferie ofte om du hadde mulighet? :D:rolleyes::p

Catwoman sa for siden:

Men jeg vil jo gjerne väre med!! :D

vaskeklut sa for siden:

:lol:

Yrla sa for siden:

Jeg har hangla i over et halvt år, sånn skjedde ikke da jeg trente, ond sirkel det der, siden det ikke blir trening når jeg er syk. Nå skal jeg begynne å trene tre ganger i uka og håper det bedrer seg pluss at jeg skal begynne med jerntilskudd. C vit har jeg begynt med. Er lei av å være på felgen. Godt å se du skrive dette fordi jeg har vurdert å spørre dere om det er flere enn meg som er syk gjennom hele vinteren.

Kitt sa for siden:

Skal være med Gubben til Sverige i morgen og lurer på om noen kan fortelle meg hva det senteret heter som kommer et stykke etter at man har passert Töcksfors i retning Stockholm?
Tenkte jeg skulle søke det opp for å se om det var verdt et lengre besøk!:)

vaskeklut sa for siden:

Jeg aner ikke, men bor ikke Lena Beatrice/Dreamy sånn ikke veldig langt unna Töcksfors? Kanskje hun vet?

nellie sa for siden:

Kan man ha lungebetennelse uten å være syk? Eller. Har man lungebetennelse er man vel syk, men allmenntilstanden er på topp. Bare stikker noe så veldig der lungene ligger.. Også har jeg en litt sånn kald følelse der? Mamma har mykoplasma og jeg har vært sammen med henne, så kan være innbildning også:p

Få det sjekka ut, da! Ikke alltid man får symptomer på mykoplasma før det har gått en stund (og så kan det gå over av seg selv, men i mellomtiden er man jo en smittekilde ...). Jeg har ei venninne som nettopp lå fire dager på sykehus med knapp lungekapasitet på grunn av uoppdaget mykoplasma, så det kan gå skikkelig ille. Det vises ikke nødvendigvis på de samme prøvene som man gjør for vanlig lungebetennelse, som crp og sånn. Si at du har hengt med folk som har mykoplasma. Uansett, kom deg til legen! :)

nellie sa for siden:

Får se om det fortsetter å stikke ut over dagen. Jeg er hjemme med både syk mann og sykt barn her.:p

Cyan sa for siden:

Så var det meg og dette passet igjen da :p Vi skal være med på en bursdagsfeiring på Kielbåten. Vi har funnet ut at mannen sitt pass er utgått, og poden har vi enda ikke ordnet pass til. Vi gidder ikke å gå i land når båten ligger i Kiel, og mannen påstår at da trenger vi ikke pass. Jeg regner med og tror at han har rett, men kan noen av dere verifisere dette? På Color Line sine sider står det bare at pass er eneste gyldige legitimasjon i utlandet, men vi skal jo ikke i land.

Gerd sa for siden:

Pass er det eneste gyldige legitimasjonsbeviset utenfor norge :ja:
Vi har reist til både sverige, danmark og tyskland uten pass.
Normalt betyr det ikke noe, men viss det skulle være ett eller annet så er det nok lurest å ha med.
På båten er man i internasjonalt farvann, og ikke i norge :)

elien sa for siden:

I de tider vi var så heldige å ha båt til England fra Stavanger fikk vi ikke bli med på båten uten gyldig pass, ikke sikkerrt det er så stengt på Kielbåten. Men jeg ville tatt en telefon å hørt.

Elin

Lava sa for siden:

Jeg hadde som eneste plagen en stygg hoste, og var gravid, så jeg måtte spør hvilke tabletter jeg kunne ta, og ble undersøkt og hadde stille lungebetennelse.. hadde jeg ikke vært gravid, hadde jeg bare tatt ibux og gått slik lenge.
Få det sjekket :)

manne sa for siden:

Vi ringte og fikk beskjed om at vi ikke fikk billettene våre utlevert i skranken om vi ikke hadde gyldig pass til alle 5... og alle 5 måtte frem til skranken for å vise pass og få billett+nøkkelkort. :)

Dietta sa for siden:

Wow, da er det godt jeg ikke skal med båten, for jeg tror jeg hadde lagt igjen passet hjemme :eek:
Smart å ringe :ja:

Cyan sa for siden:

Men var dette i Tyskland eller i Norge? Man trenger jo egentlig ikke pass i Schengen, men siden pass er det eneste gyldige legitimasjon i utlandet bør man jo helst ha det med seg.

Svigers (som reiser med den båten 1-2 ganger i måneden) påstår at man ikke trenger pass så lenge man bare skal være på båten. Men de går jo bestandig av båten, så de har jo alltid med seg pass uansett så jeg klarer ikke helt å stole på den. Forsøkte å ringe color line nå, men det var da ikke måte på telefonkø og jeg har ikke så mye strøm igjen på mobilen så jeg bare la på :p

elien sa for siden:

Send en mail, slippe unna køen også då.

Elin

manne sa for siden:

Dette var når vi gikk ombord i Oslo. :)

Jeg hadde passene liggende i vesken da vi gikk frem til skranken med fikk fort beskjed om å finne de frem, ja.

manne sa for siden:

Det kan nok ha mye med hvem man treffer på i skranken også kanskje, men jeg hadde nok ikke risikert å stå der og ikke få kommet ombord når alle andre gjorde det.... :rolleyes:

Cyan sa for siden:

Jeg har ikke lyst til å risikere det, men så har jeg en så fryktelig påståelig mann da :p Og så er det så tiltak å skaffe pass, må ordne fri fra jobben og stå i kø og betale masse penger og og og og :rolleyes:

Men jeg har skrevet en mail nå, så får vi se hva de sier :)

manne sa for siden:

Forøvrig kan det hende de er ekstra strenge når man har med barn... sånn med tanke på å ha sitt på det tørre ved evnt. kidnapping osv? :rolleyes:

Ja, da er vi midt i februar, og i følge Mester Grønn var det ca denne tiden hvor yucapalmen min går ut av hvilefase, og det er trygt å potte om.
Så, hvordan potter man om? :lol:
Har en større plastpotte, en pose jord og no clue what so ever ...

Hmmm ... fant ingenting om hvordan ompotte, men at det kan være en fordel å blande ut jorda med lecakuler. Er det nødvendig, eller bare fordelaktig?

Gerd sa for siden:

Ikke nødvendig å bruke lecakuler.
Ta bort så mye av den gamle jorda som mulig, tips: sett allt i en bærepose først. da unngår du mye søl.
Ha litt ny jord i nye potta, sett palma i og dekk godt med jord. Vann godt, la renne av seg og fyll ev. etter med mer jord. :)

Ikke verre, nei! Takk takk! :suss:

Bønna200 sa for siden:

Er det glatt på fortauene rundt omkring i Oslo nå?
Skal på teater i morgen, men er heller ustød på glatta. Også med brodder:o

Yrla sa for siden:

ikke i sentrum, der er det bart mange steder. Ikke glatt.

Yrla sa for siden:

Noen som har smakt walden farms sukkerfrie pannekakesirup? Smaker den godt? Kan den brukes i karameller?

Dietta sa for siden:

Vi har den, og synes den smaker godt. Aner ikke om den kan brukes i karameller, men smaken tilsier ja :)

Yrla sa for siden:

Takk, Dietta. Nytt spørsmål: jeg lurer på om jeg kan vaske smijernlysetakene til bønnelysene som er i kirken i oppvaskmakinen uten at de blir stygge. Må vite dette sikkert, vil ikke ødelegge noe.

Bønna200 sa for siden:

Takk:)

Carisma sa for siden:

Nja, oppdaget nettopp at det fryser på et sånn tynt fint usynlig lag oppå på kvelden. :rolleyes:

Yrla sa for siden:

Ja, å gå i finsko er kanskje vanskelig, tenkte på vanlige vintersko jeg.

Dietta sa for siden:

Vet ikke. Men tenker at oppvaskmaskinmiddelet kanskje kan gjøre noe med glansen i stakene. Matte de ned på en måte. Hvis de er matte fra før, kan det kanskje bli forskjell i "mattheten".
Hadde jeg hatt noen privat, hadde jeg kanskje tatt sjansen og forsøkt, men hadde nok ikke tatt sjansen på å gjøre det hvis de tilhørte andre.

Bønna200 sa for siden:

Da får jeg være obs... Ha piggene ute. ;)

Lava sa for siden:

Du kan forsøke å legge dem en kort stund i vann med oppvaskmaskinpulver, det løsner stearin og fungerer fint på mine staker. :ja:

vaskeklut sa for siden:

Varmt vann i seg selv løsner stearin. Jeg bruker bare å skylle mine lysestaker i varmt vann, så er det bare å plukke av stearinen :)

Bønna200 sa for siden:

Jeg føler meg veldig dum nå, men hva blir "vedlegg" på engelsk? Skal printe ut flybilletter, men det er ikke vedlegg og bare halve siden blir skrevet ut. Ringte til flyselskapet, men de forsto ikke hva vi mente...

Mariann S sa for siden:

Attachment :)

Bønna200 sa for siden:

Takk! Da prøver vi igjen:)

Bønna200 sa for siden:

Og nå forstod dama hva vi mente, så alt kom i orden. :)

Mariann S sa for siden:

Flott :) Kjekt å kunne hjelpe.

Bønna200 sa for siden:

Ble så lettet og glad at jeg bare må gi deg en :klem:

Mariann S sa for siden:

:klem:tilbake, en klem er en fin slutt på dagen :)

Å, dæven! Jeg har søkt på studier! :D
Men! Jeg er jo så nervøs for alt mulig, og jeg klikker rundt inne på sidene mine hvor jeg er innlogga på Samordna opptak for å se om det står noe sted om alderspoengene mine, men det gjør det ikke. Det eneste jeg ser er mine to folkehøgskolepoeng, så da blir jo jeg litt nervøs, for det er jo hele åtte poeng det er snakk om. :o Men er det noen som vet om de ikke står der bare? At det liksom er innforstått?
Jeg har jo fylt alle krav for å få alderspoeng. Jeg har studiekompetanse og drar på åra. ;)

Anarko sa for siden:

Alderspoengene skal være der. Samordna opptak skal regne det med tror jeg. Men å så spennende da! Hvilket studie har du søkt?

Dietta sa for siden:

Er det noen som vet hvor lang tørketid det er på overmalbar akrylmasse ?
Det står ingenting på tuben, og googling hjalp meg ikke noe :mad:

Jeg lette rundt over alt, men fant det ikke. Vet du hvor på nettsida jeg må navigere meg for å se dem?

Jeg søker i utgangspunktet på Nordiske studier, mitt førstevalg er Nordisk språk og litteratur og norsk som andrespråk. :)
Og det er veldig spennende! Jeg har ikke det beste snittet fra vgs, på grunn av mye skulking og mangel på innleveringer ... :o Jeg hanka inn artium med nød og neppe. Litt kjipt å tenke på nå, for jeg kunne ha gjort det så mye bedre hadde jeg ikke vært en sånn opponerende drittunge. :rolleyes: Derfor betyr jo disse alderspoengene så mye ... Så det er litt i overkant spennende! Men jeg er "heldig" da studieretninga jeg vil gå for er nytt fra i fjor, så det er ikke regnet ut noe poenggrense, og jeg håper det er såpass "spesielt" at ikke så alt for mange søker på det. ;) Har ellers gardert meg med 2.- og 3.-valg. Eeeeep!

Kanutten sa for siden:

Legne mine mener jeg har en meget god sak med tanke på erstatningskrav grunnet bivirkninger etter pandemivaksineringen i nov 2009. HVIS man får medhold i en slik sak, hva betyr det?

Mariann S sa for siden:

Det betyr vel at om du vinn ei sånn sak, vil dei rekne ut din eventuelle uføre grad og tapt inntekt
i din yrkeføre tid og gi deg erstatning etter tapt inntekt (trur eg) Håpe du vinn. Eg kjenne at eg er glad eg valgte å ikkje ta vaksine (sjøl om presset var stort)

Dietta sa for siden:

Krysser fingrene for at dette går veien Kanutten. Spennende.
Ja, vaksiner er ikke alltid bra, det er helt sikkert. Her hos oss var det ingen som tok vaksinen, rett og slett fordi jeg var så redd for bivirkningene :eek:

vimsen85 sa for siden:

Jeg mener at mine ikke sto på sidene heller (har søkt skole igjen). Men jeg har regnet dem med uansett. Men det er mulig det er fordi jeg ikke har sendt inn dokumentasjon på høyere utdanning enda. Lykke til!

Aha! Takk for det! Skal uansett sende en mail til Samordna opptak for å få greid ut et par ting.
Høyere utdanning har jeg ikke (bare forskoler :rolleyes:), men alderspoeng får man jo uansett fra man er en viss alder. Åtte totalt.
Dessuten så hadde jeg regna feil på snittet, kunne ei venninne av meg opplyse meg om i går. :p Det viser seg at det bare er realfagene som teller, så jeg har faktisk et høyere snitt enn jeg trodde! Yay!

Kanutten sa for siden:

Noen som vet hvordan man dresserer hybelkaniner til å samle seg på ett sted slik at de er greie å få ut av huset? Og finnes det prevensjon til disse kaninene?

Egwene sa for siden:

Alfalfaspirer, det er vel godkjente "grønnsaker" på lavkarbo eller?
Har litt lyst til å spire igjen, for har en boks stående.

annex sa for siden:

.
:D:D:D det skulle jeg også gjerne visst, får spørre vetrinæren ved neste besøk...
Kanskje de vil ut når våren kommer?

elien sa for siden:

Kjekt å se andre også driver med hybelkanin oppdrett:) Jeg har også problemer med dressuren:eek:

Elin

Lillemy71 sa for siden:

En god hushjelp er den beste dressuren for disse dyra. Dessverre så har min hushjelp både gå-sakte-aksjon, streik, ferie og alt på en gang så akkurat nå ligger hybelkaninene og glefser etter meg når jeg går forbi :D

Dietta sa for siden:

Jeg savner 2 malekoster, 1 rull plast og en kokebok for øyeblikket. Mener definitivt at dette har blitt hybelkaninmat. Er det rart de er store ????

Lillemy71 sa for siden:

Masse lykke til Photo.:klem:
Høres nesten ut som min egen historie dette her. Jeg klarte ikke å få artium men klarte allikevel etter at jeg ble voksen og bli siv.ing og holder nå på med en doktorgrad (disputerer i april).

Husker jeg også lurte fælt på dette med alderspoeng og snitt. Etter å en oppklarende samtale fant jeg jo ut at jeg lå veldig godt ann og kom inn på førstevalget mitt. En annen sak er nå den at jeg byttet studie underveis.

Heier på deg jeg Photo, lykke til:heia:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.