Laktose sunt? Nei, det er jo et disakkarid. Men det blir ikke sunnere av å være ferdig spaltet til monosakkarid heller. Men skadelig å bruke den laktosefrie tror jeg ikke det er.
Jeg blinkset, det ser ikke ut til at det er langtidsholdbar kremfløte med laktose. Så hvis du sliter med å bruke den opp, så kan du jo enten kjøpe den laktosefrie eller så kan du fryse ned restene i isterningposer? Det pleide jeg å gjøre før lavkarbo. Så hadde jeg alltid en klatt å putte i supper og gryter.
I grunn ikke. Det er både soya og ofte skummamelkpulver i dem, f.eks., som jeg reagerer litt på personlig om jeg spiser for mye av den slags.
Sjokolade finnes det antioksidanter i, nøtter har gode fettsyrer og en del mineraler -i de barene som det er denslags i, men det er i grunn ikke noe noe man ikke finner i mørk kvalitetssjokolade og rå nøtter, eller heeeelt andre matvarer, for den saks skyld.
Atkinsbarer er utelukkende godteri for meg.
Sier meg enig med Photo - men de er ikke utelukkende godteri for meg. Har dager hvor jeg er sykere enn andre dager, og da er både matlaging og, øh, smaken av mat ganske uoverkommelig stressende. Så da blir det ofte enten en sånn bar eller en kopp tyrkisk yoghurt med kanel. :rolleyes: Best mulige valg, om ikke beste valg punktum...
Jeg synes heller ikke at de er direkte sunne, men de fleste av dem smaker godt og så er de greie å ha som nødproviant. I veska, på kontoret, i hanskerommet på bilen og med på reise. Men nøtter fungerer jo like godt som nødproviant da.
er det palmeolje i den? i noen barer har jeg sett det. maltitol har litt høy GI, jeg ville heller valgt tagatosesjokolade, steviasøtet cavalier eller hjemmelaget.
Man kan ta med seg legemidler for 3 måneders forbruk så fremt man kan dokumentere at det er til personlig bruk (resept eller at det framgår av etikett at det er utskrevet til deg).
Ok, men har ikke påskrevet noe etikett. Det d gjelder er at elste jenta skal til USA, jeg har bare gått med den innbilning at melatonin er blligere der. Her er det så dyrt. Men hu har dokument med seg på at hun bruker den type medisin. Som er skrevet av fastlegen.
på iherb koster de helt ned i 30 kr boksen... jeg var faktisk heldig og fikk en boks inn i landet før jeg fant ut det ikke var lov.. den ble ikke fakka i tollen heller.
så ja, det er nok grisebillig i usa i forhold til norge. og om hun har legeerklæring og ikke kjøper for mye skulle det nok gå bra.
Ja, hvis hun har dokumentasjon fra fastlegen, så bør det jo gå bra.
Hvis det er veldig dyrt i Norge så kan det kanskje være en ide å bestille det fra et EU-land senere. Så lenge det ikke er reseptbelagt i avsenderlandet og det er innenfor EU, skal det gå greit gjennom tollen (fortsatt med begrensninger på mengder).
Attest fra fastlege er ikke nok det kommer ann på hvor det kjøpes og om man får det tilsendt eller tar med selv. Melatonin er klassifisert som legemiddel og følgende gjelder:
Lovlig innkjøpt vil si over disk hos en godkjent forhandler, kvittering må kunne fremvises. Dette vil også gjelde dersom man tar med seg når man er ute på reise, så kjøp for all del hos en anerkjent drugstore i USA, kun for 3 mnd forbruk og spar kvitteringen i tilfelle man blir stoppet.
Meg bekjent er all Melatonin(-preparater) nå reseptbelagt i hele EU/EØS, mener at det er få eller ingen land som selger dette over disk lengre. Grunnen til det er at det er stilt store spørsmål ved bruk av melatonin over lang tid.
Kjøpte en nydelig håndlaget skinnveske på Kreta sist jeg var der. Denne vesken var tydeligvis ikke behandlet med noe for jeg fikk en del vannflekker etter litt regn.
Noen som har gode tips om hvordan jeg kan bli kvitt disse flekkene før jeg smører inn veska?
Noen som har tips om lavkarbobrød/rundstykker som er både lavkarbo og glutenfrie, og som ikke inneholder "spesialting" slik som proteinpulver?
Minsten min skal teste ut om mage og hudproblemene blir bedre av og kjøre rent glutenfritt, og han lever allerede lavkarbo (ca 100 karber pr.dag).
Eneste oppskrifta jeg har er rundstykkene til Lene Beatrice med mandler, solsikkekjerner, sesam, linfrø, bakepulver og eggehviter. Hadde vært greitt og ha noe og variere med.....
jeg har funnet den her inne, men jeg husker ikke hvem som posta den...
25g mandler
25g linfrø (jeg bruker ferdighakka, de knuses bedre da)
50g solsikkekjerner
bruker nøttehakkeren til stavmikser og lager mel av det ovenfor.
3 egg
100g revet ost (osten gjør smaken, norvegia gir en nøytral smak, sterkere ost gir mer smak)
50g smelta smør
1 ts bakepulver.
bare klæsjer alt oppi en bolle og tar vispen på stavmiksern og kjører det glatt.
180 grader i 15-20 min
jeg har jumbo amerikanske muffinsformer i silikon og får 8 rundtsykker i passelig størrelse
Har ikke prøvd selv, men fikk anbefalt surmelk av en gammel tante for mange år siden. Jeg hadde kjøpt en veske fra polske folkedansere. Om du tar sjansen på lukta da, det er jo ikke så dyrt å prøve i alle fall :)
Jeg skal bake Fedons franske, men har ikke bakepapir - noen som har lagd den uten? Evt kan jeg bruke smurt matpapir? Det er vel liten fare for at papiret brenner seg når det er i bunnen av formen med kake oppå vil jeg tro?
Har ikke, men har litt speltmel ... Naughty, naughty :cool:. Men det gjør vel nytten. Takk, Dietta :suss:
Det teite var at da jeg sto i kø i butikken i stad kom jeg på at jeg trengte bakepapir, men gadd ikke gå tilbake, for jeg visste ikke at man trengte det til Fedonkaka. Mrrf.
Helt typisk, har vært der jeg også :ja: Speltmelet gjør nok ikke så stor skade, for det er jo ikke mye som skal til. Har aldri prøvd med matpapir i stedet for bakepapir, men hvis jeg skulle prøvd, hadde jeg smurt det skikkelig godt med smør :)
I "gamle dager" så hadde vi ikke bakepapir. Da smurte vi enten formen direkte og strødde mel på eller brukte matpapir som vi gjorde det samme med....leeeeenge siden det. :p
Jeg har kjøpt flere ulike typer oljer (til tørr hud) via IHerb, mandelolje, flytende kokosolje, rose hip sees oil, aprokosolje.... Av disse er det kun kokosoljen det så vidt er antydning til lukt på, svak lukt av "sukkerspinn".
Er da disse andre oljene det de utgir seg for å være?
I august er det 9dagers tur til liverpool for meg og deler av min familie. til dette trenger jeg et par Gode sko (helst ala joggesko), som jeg kan kjøpe på forhånd og "gå inn". Noen tips til hva jeg kan tenke på? Har delvis problemer med venstre kne/bein også, som jeg og legen satser på vil dempes med vektnedgang, (min bmi nå: 32-33)
ecco sko ja, har tenkt på ecco, nike, adidas, ovs. dvs de ekte da, ikke forfalskninger^^ men vet rett og slett ikke hva som passer meg.
har tenkt å legge litt/endel penger i et par kvalitetssko, som kan hjelpe meg holde ut en uke på liverpool asfalten ;)
Kanskje en god ide å gå innom en skikkelig skobutikk, eller evnt en sportsbutikk, ala sport1 eller noe sånt??
Har du noe ala Løplabben i nærheten kan det lønne seg å få dem til å teste deg og så finne ut hva slags sko som passer aller best til deg!
En seriøs sportsbutikk vil uansett sende deg til et sånt sted, så du kan like gjeren starte der!!
har løplabben i kr.sand, kjempefint tips, tror jeg skal få til en tur inn der neste lønning^^ tittet på internettsidene deres, og ser veldig bra ut:)
Tusen takk
Og jeg gjorde det akkurat slik du skriver, la i matpapir jeg smurte og strødde med mel :ja: Det gikk fint, men siden kaka var litt fuktig går det litt i stykker når jeg skjærer stykker av kaka, men det gjø'kke så farlig :D
Hei. Jeg ligger på sykehus etter nesten to døgn med veldige magesmerter og en operasjon i går. De trodde det var blindtarmen, men det viste seg å være en stor blodfyllt cyste på eggstokken som hadde sprukket. De har derfor åpnet meg opp og fått fjernet den helt. Mistet litt av eggstokken, men de hadde vært bekymret for at de måtte ta hele. Jeg har nå fått diagnosen endometrriose. Jeg har googlet det og skjønner det er mange måter det manifisterer seg. Er det noen som kjenner til denne tilstanden? Er du eller den du kjenner veldig plaget? Kan lavkarbo ha positiv effekt på dette på samme måte som med PCOS?
Ene søstera til gubben har endomitriose og har hatt det siden ungdommen. For henne ga det veldig store mens-smerter (type sykemelding med sterke smertestillende) og problemer med å bli gravid. Etter et prøverørsbarn klarte hun og bli gravid normalt etterpå.
Hun har aldri levd lavkarbo, så hvordan det virker inn vet jeg ikke, men såvidt jeg vet har hun mye mindre problemer med eggstokker og menssmerter nå, enn i ungdommmen.
God bedring og stor klem :klem:
Har i perioder også hatt forferdelige menssmerter. Jeg håper at dette skal være det værste som skjer meg iforhold til dette. Det med at man kan ha problemer med å få barn har jeg hørt.
Jepp! (Altså, det hjelper ikke å betale den opprinnelige regningen, men inkassoen med alle de salærer og diverse avgifter som kan ha løpt, hvilket du sikkert vet. Prøv å ring inkassoselskapet og se om du kan få til en gunstig avtale?!)
Huff, stakkars! :klem: Jeg kan ikke svare, jeg heller, men jeg kjenner de som har slitt fælt med endometriose - forferdelige greier! Enda godt du ble lagt inn og fikk diagnosert det hele - jeg vet det kan være vanskelig å i det hele tatt bli tatt på alvor når problemet er "menssmerter" :(
(Men, jeg er sånn 98% sikker på at i alle fall en av dem jeg kjenner utviklet de verste smertene mens hun også levde lavkarbo - uten at jeg helt vet hvor "strengt". Er ikke helt sikker på at dette fungerer som PCOS, altså...)
Oi føler med deg :klem:
Vet egentlig ikke mer om dette en en god kollega og venninne som har diagnosen har fortalt meg. Og at sykdomen er ekstremt forskjellig fra person til person. Kanskje lurt å ta kontakt med endometrioseforeningen så kan du utveksle erfaringer med andre som har sykdommen.
Venninna mi har hatt nytte av å justere på kostholdet og sendte meg denne linken som et grunnlag. Hun har prøvd å feilet litt for å finne det som passr henne best, men slik som jeg ser det spiser hun a la Fedon men minimalt med glutenholdig mat og meieriprodukter. Virker som lavkarbo fungere for mange men med enkelte justeringer. Lykke til, håper det går greit for deg :)
Jeg har prøvd dem, limet svir ikke, og det var bare å dra dem av etterpå -ta tak i den ene enden og dra forsiktig -løsna lett. Nå hadde jeg dem bare på i et par timer i forbindelse med en fotoshoot, men hadde ingen problemer med dem.
HVA kan jeg bruke I STEDENFOR soyaproteinpulver??
Skal bake rundstk og i oppskrifta står det 100 g s.p.pulver. Har ingen slike pulver, jeg...Og vil gjerne bake NÅ! :-D HJELP! Noen?
Oookei, Takk!! Da kan jeg prøve å bytte ut med mandel- eller kokosmel eller noe fiberhusk, for det har jeg! Ingen bake-pro eller proteinpulver her i skuffa, bare carob...men d er vel kakao'ish;)
Jeg må begynne å tenke på hvor jeg skal på ferie i år! Skal reise med kjæresten og tenker å være borte i en uke ca. Fram til nå har vi bare vært i Sverige på tur. Vil til et sted hvor man kan oppleve varme, hvor det er noen butikker, men hvor det ikke er for turistifisert. Hva er ditt beste tips?? :confused:
Vis det bare gjelder noen, så kan det være du har fått det til i kontakter. Nå har jeg Samsung Galakse S2, å på den er det diverse valg på kontakter. De som jeg har mest med på mobilen har alle egne ringelyder.
Jeg jobber nå 59% på aap. Jeg har trappet opp fra 20% siden juni i fjor.
Jeg kjenner at jeg sliter med å jobbe 59% og jeg ser at ungene lider under min jobbing etterfulgt av at jeg ligger til sengs resten av dagen.
Ville dere tatt 100% aap for å være tilstedet for de hjemme samt fungere bedre selv eller er det slik at det er jobb som er viktigst?
Helsa kommer aller først Kanutten :ja: Hvis du jobber så mye at du må hvile resten av dagen, jobber du for mye utfra hva kroppen din greier for øyeblikket. Jobben skal ikke kreve så mye av kreftene dine at du ikke lenger har overskudd til resten av familien.
Synes du burde tenke på å trappe ned til du forhåpentligvis snart får løst helseproblemene dine. Er det mulig å gå tilbake til 20 % ? Hvis du ikke kan redusere, synes jeg du skal gå for 100 % helt til kroppen sier at det er greit å jobbe igjen. Helsa først - uten unntak !!!!! streng stemme
:hylgrine: Jeg sliter faktisk med meget høy jobbmoral. Jeg lar det gå utover meg selv og mine. Jeg takler ikke dette lengere.
Jeg kommer til å be om 100% permisjon fra jobb. Aap er ikke all verden, men jeg kan tilpasse meg.
Gjør det Kanutten !!!!! De har ikke mye bruk for deg på jobben hvis du går helt i kjelleren nå - og ikke kommer tilbake på........... Mye bedre å bi frisk og så starte jobben med ny frisk senere :klem: :love:
Man får ingen medalje for og kjøre helsa i grøften, Kanutten.
Viktig og få såpass bra overskudd og livskvalitet at man kan jobbe uten at det går utover helse, trivsel og familie.
Jeg var innom en helsekostbutikk i dag og spurte litt om tagatesse. Da sa hun som jobbet der at hun mente det var laget av melkeprotein ...! Stemmer dette? Jeg er jo intolerant, og i tilfelle svant håpet om et ok søtningsmiddel til mitt beskjedne bruk hen. Sukrin smaker jo py ...
Denne bolleoppskriften bruker mandelmel og ikke kokosmel. Jeg har bare laget den med kokosmel da fordi jeg var tom for mandelmel. Jeg fikk akkurat mandelmel igjen da, så jeg må prøve å lage dem med mandelmel. Smaken var god med kokosmel, men de ble litt tørre, selv om jeg tok i 50% mer væske.
Har behov for å få bekreftet - eller avkreftet en ting:'
Er det sammenheng mellom mengden karbohydrater man spiser og hvor mye og hvor fort man går ned i vekt?
[color=#ff0000][/color]
Altså hvis man spiser lavkarbo men tillater en god del karber - så går man seinere ned, og om man spiser minimalt med karber, så går man fortere ned i vekt?
[color=#ff0000][/color]
Eller har det ikke noe å si?
[color=#ff0000][/color]
[color=#ff0000][/color]
Til en viss grad. De sier at det ikke skal ha noen særlig effekt å kutte ned fra ca 30 gram og til null. Men visst er det en forskjell fra 300g til 30g f.eks. Ellers hadde vel ikke lavkarbo funket så bra som det gjør? :geip: For hvert gram karbohydrat man ikke spiser, så må kroppen lage karbohydrat eller karbohydraterstatning (les: ketoner). Og dette krever mer energi enn å spise karbohydratene direkte.
ja, jeg har sett det finnes med mandelmel også, men trooor det er kokosmel som funker best. Det med at den krever mer væske er interessant. Har du fått det til med kokosmel uten at det ble tørt? Hvis ikke kjøper jeg det ikke. Men jeg vil gjerne vite hvor jeg får tak i det billigst.( Med prottispulver blir det lett seigt om det ikke er nok væske.)
:klem: Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger! :klem:
Jeg snakket med NAV i dag. Jeg kan gå ut i 100% aap på dagen, men av hensyn til arbeidsgiver og at han må finne vikar for meg skal jeg la det gå en måned før jeg reduserer.
Jeg snakket med min kloke storebror som sa at nå måtte jeg overføre jobbstoltheten til familiestolthet. Dvs være like ivrig til å følge opp familien som jeg har vært til å gjennomføre jobben. Jeg ser frem til å begynne med det. :love: Både sambo og ungene fortjener virkelig at jeg er tilstedet og ikke bare et slakt med pustemaske i senga. De har vært så tålmodige og ventet på at jeg skulle bli frisk, men så snart jeg har hatt et lite overskudd av energi har den gått rett til jobben. Jeg er glad jeg har bestemt meg for dette og jeg er glad for at NAV støtter det. Legen støtter det også og ikke minst manuellputten som treffer meg de dagene jeg har fri fra jobb og derfor som oftest er dårlig. Bare jobben som ikke er helt enig for de ser meg jo bare når jeg har ladet opp og virker megasprek! Men når har jeg altså bestemt meg. Fra 1. mai blir jeg å ta permisjon i et år. Og det er IKKE mitt ansvar å finne vikar for meg og jeg skal IKKE ha dårlig samvittighet for at jeg går ut i permisjon.
Uansett hvor mye ekstra væske jeg har i, synes jeg bakst med kokosmel har lett for å virke tørt. Har også forsøkt å øke mengden med fett i, men fortsatt tørt.
Men, smaken er veldig god :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.