Kanskje sa for siden:
Tilhører de smiths venner?
Kanskje sa for siden:
Tilhører de smiths venner?
Kitsu sa for siden:
Læstadianere. Har ikke noe kontakt med de egentlig, bare sett bilder fra konfirmasjonene til noen av jentene.
langaard sa for siden:
Uff, må si jeg synes synd på de jentene!
vaskeklut sa for siden:
det er ikke nødvendigvis synd på de, da. om de deler troen og synes det er en fin livsstil så har de det sikkert fint.
Carisma sa for siden:
Jo, det er synd på de, fordi de oppdras til å tro at de ikke har et valg. Jeg jobbet en gang sammen med to søstre som hadde brutt ut av et slikt samfunn, og det var hårreisende og skummelt det de fortalte om.
vaskeklut sa for siden:
Du om det. Jeg synes ikke synd på de om de selv mener de har det fint og de trives. Om de ikke trives, derimot. Da blir saken en annen. Men det er nå min mening.
vaskeklut sa for siden:
Gresskar. Hvor mye karber er det per 100 gram i de vanlige runde og oransje? Og når på året er de best?
Lillemy71 sa for siden:
Bruk denne så finner du næingsinnhold: www.næringsinnhold.no/
Jeg forbinder vanlige gresskar med høsten og gjerne litt sent på høsten - Halloween/Thanksgiving osv så jeg regner med at det er da de er best, men høsten kommer jo på ulike tider i ulike deler av verden :D
manne sa for siden:
Hermetiske asparges; de har lavt på karb'er... er de like greie å bruke som ferske eller blir det som å sammenligne epler og pærer? :rolleyes:
Gerd sa for siden:
Greit å bruke i forhold til karber :ja:
Men ferske er best på smak, syns jeg :D
manne sa for siden:
Joda... ferske er best... men de skal bare brukes i suppe i dag. Tenkte mest på at de hadde vært i lake oppi boksen. Lake er litt skummelt... :rolleyes:
vaskeklut sa for siden:
Er det sant at sur drikke som f.eks tranebærjuice/appelsinjuice hjelper mot UVI?
Dietta sa for siden:
Ja, de sier at sure drikker hjelper. Kjenner ei som sverger til å skive sitron i vannglasset ;)
vaskeklut sa for siden:
Ja, jeg har hørt at folk sier det. Men jeg lurer på om det faktisk er sant. De sier også at naturell yoghurt hjelper mot soppinfeksjoner i underlivet også, men det er rent tullprat.
amritam sa for siden:
www.forskning.no/artikler/2008/januar/1201094563.95
I tillegg har jeg lest flere steder, som jeg ikke husker hvor nå, at tranebær inneholder et stoff som styrker slimhinnene slik at de frastøter bakteriene.
Men det er ikke sikkert dette hjelper hvis infeksjonen har kommet for langt.
Huldr sa for siden:
Å gjøre urinen surere gjør at bakteriene trives dårligere, det er logikken bak rådet om å innta sitron/appelsinjuice.
Råd om tranebær kommer ikke fra samme prinsipp, som amritam sier, det inneholder et stoff som frastøter bakteriene fra slimhinnene. Vil anbefale det siste, det er effektivt mot UVI :ja: (dersom det ikke har kommet for langt og man trenger antibiotika, vel å merke). Det trenger ikke være juice, jeg har god erfaring med kapsler.
Men har man bare UVI-symptomer og ikke infeksjon vil det ikke hjelpe med tranebær, og det vil kunne gjøre vondt verre å spise/drikke noe surt fordi det irriterer blæra. Det er lurt å unngå kaffe og alkohol (som også irriterer blæra) og ved infeksjon, drikke mye vann slik at man skyller igjennom og får ut bakteriene.
Kjerringrokkte er også effektivt, men smaker ganske stramt ;)
nellie sa for siden:
Tror jeg lurte på dette i fjor og, uten å finne noe svar på det.
Er det vanlig å få hevelser, eller hva vi skal kalle det, i fingrene pga pollenallergi? Føles som når man har gått tur og alt blodet samler seg i fingertuppene.
Rin sa for siden:
Det er i alle fall vanlig å klø som en gal på hendene, så det blir vel kanskje litt samme reaksjonen? (Er ikke allergisk selv, men noe kan man ikke unngå å få med seg når man vokser opp med skole beliggende i et reir av bjørketrær...)
nellie sa for siden:
Jeg ble plutselig allergisk her for fire år siden.. Da mot det aller første pollenet som kommer på våren, uten at jeg vet hva det er. Begynner før alle andre og slutter da alle andre begynner. Og da i fjor og litt nå så klør det noe forferdelig på den ene fingeren. Samma som i fjor. Rød og hoven.
I år har jaggu mannen blitt allergisk også!
manne sa for siden:
Jeg klør på hendene og i ansiktet, men hovner ikke opp. Det er or og hassel som er det første som dukker opp i vårt område på våren... og jeg er moderat allergisk mot begge... deretter blir det bjørk, gress, burrot osv osv utover sommeren... sukk
vaskeklut sa for siden:
Jeg reagerer blant annet slik :) om det er vanlig.. vel, det vet jeg ikke :p
nellie sa for siden:
Da er det or og hassel jeg er allergisk mot. Eller en av dem da.
Sliter ikke så ille. Bare klør på fingern og i øynene på morgenen. Heldig der. Også varer det jo bare i en måneds tid.
Carisma sa for siden:
Jeg får allergisjokk av f.eks sterk parfymelukt, og da hovner den ene hånda kraftig opp. Er nok litt det samme.
Lillemy71 sa for siden:
Legen min anbefalte meg tranebær mot UVI, som en forebygging etter at jeg hadde en alvorlig infeksjon. Har du mistanke om infeksjon kom deg til legen snarest og få antibiotika. Jeg tok det ikke på alvor, kjentes ikke så alvorlig ut nemlig. Enda opp med nyrebekkenbetennelse, over 40 i feber, 1 uke på sykehus og en hestekur av en antibiotikakur som i grunn tok knekken på det meste :D Etter det har jeg brukt tranebær og har ikke hatt infeksjon verken før eller siden.
vaskeklut sa for siden:
Takk for svar! Jeg har nok ikke UVI, jeg bare spør om ting jeg lurer på :D
Etter som jeg stadig vekk lurer på noe, så har jeg et nytt spørsmål: hva er egentlig mest effektivt for fettforbrenning; styrketrening eller kondisjonstrening?
Lava sa for siden:
Kan jeg fryse laks igjen etter at den har tint?
Har skåret opp en hel laks til skiver, og får ikke spist opp alt nå. Er det kanskje best å trekke eller steke den før den blir frosset igjen?
Lillemy71 sa for siden:
kombinasjon - uten tvil
Kitt sa for siden:
Bør ikke fryses igjen ubehandlet, men etter steking/trekking er det ikke noe problem!:)
vaskeklut sa for siden:
jeg vet at kombinasjonen er det aller beste, men det var ikke det jeg lurte på ;)
Lava sa for siden:
Takk, da får jeg trekke den tror jeg :ja: eller steke.. :p
Lava sa for siden:
Jeg tror det er kondisjonstrening :ja:
Kitt sa for siden:
Valgets kval! ;)
Veldig godt begge deler, syns jeg!:sikle:
Carisma sa for siden:
Styrketrening. Fordi det er musklene som forbrenner fett, og dessuten øker insulinfølsomheten når man trener styrke. Kondisjonstrening kan for mange opprettholde et høyt stressnivå i kroppen som igjen trekker insulin.
Kitsu sa for siden:
Noen som vet om en Prosecco med lavere sukkerinnhold? Har lyst å prøve noe annet en Cava for en gangs skyld.
Kanutten sa for siden:
Denne har 7 karber pr liter. Vet ikke om det er mer eller mindre enn cava.
Kitsu sa for siden:
Er en del mer enn de jeg har brukt å kjøpe. Men det kan se ut som produksjonsmetodene gjør at det blir mer restsukker i Prosecco en i Cava. Eller så er det druene sin "feil". Kanskje jeg bare må holde meg til Cava da. :P
vaskeklut sa for siden:
Dersom jeg som er arbeidsledig pr d.d. får en jobb som starter .. la oss si den 1. juni, har jeg da krav på ferie i år? At den ikke er betalt i så tilfelle (etter som jeg gikk skole i fjor) er jeg klar over. Spørsmålet er om jeg faktisk har krav på ferie i det hele tatt?
nellie sa for siden:
Sånn der og da er det vel kardio som forbrenner mest fett. En rask gåtur med en fin blanding av oppover og bortoverbakker er fint! Men styrkebaseøvelser som f.eks Knebøy og markløft, hvor hele kroppen er i sving kommer ikke så ille langt bak!:) Styrketrening som bare går på en enkelt kroppsdel, som f.eks biceps, skuldre osv er ikke så veldig effektive sånn sett.:)
En tung styrkeøkt med 30 minutter moderat kardio som avslutning, er fine greier!:D
vaskeklut sa for siden:
Hmmm. Litt dumt at jeg sliter veldig med et kne da.. Nåja. Får bare fortsette med turgåing på mølla da :cool:
nellie sa for siden:
Bare pass på at du alltid har minst 1.5 i stigning, for mølle uten stigning er det verste du kan gjøre for knærne dine. Huff og huff.
Ellipsemaskin da? Jeg synes det er lettere å få opp pulsen der, siden både armer og bein er i sving. Men ikke sikkert det gjelder for alle da.:)
vaskeklut sa for siden:
Har alltid stigning! Jeg er klar over det med at 0 i stigning på mølle egentlig er nedoverbakke :) Ellipsemaskin diigger jeg, men jeg får så lett vondt i hodet av det? :confused::confused: Og det er ikke fordi jeg ikke drikker nok, jeg drikker mer enn nok.
Carisma sa for siden:
Eller tenke helt nytt? Kroppen min begynte ikke å forbrenne før jeg gikk fra styrke og spinning til yoga....
vaskeklut sa for siden:
Ja, jeg har tenkt på det, men det er så mange øvelser som er fryktelig vanskelige og vonde pga at jeg er så stor som jeg er :(
Kanskje sa for siden:
Hva gjør du når suget kommer?
Jeg er ikke sulten, og man skal jo bare spise når man er sulten.
Men suget er der, etter noe søtt, etter noe forbudt.
Jeg prøver å kvele det ved å drikke masse vann, men det tilfredstiller meg liksom ikke helt da, dette vannet.
Det er vel bare å være standhaftig og holde ut. Men det er ikke lett.
Er det slik for dere også som har holdt på lenge? Eller er dette suget noe som dukker opp helst i begynnelsen ?
nellie sa for siden:
Det var rart! Sykle da?
Carisma sa for siden:
Jeg er ikke så fryktelig mye mindre, og har nesten alle kiloene over beltestedet... :o. Så jeg begynte med det jeg klarte, fordelen var at jeg hadde utrolig rask fremgang. Fra å ikke klare å bøye meg nitti grader ned mot bakken kunne jeg bøye meg rett ned fremover og ta i gulvet i løpet av tre uker.
Charlott sa for siden:
Jeg har holdt på i 3 år i september, og jodda, jeg får fortsatt suuuuug.
Akkurat jafset i meg pisket krem med litt syltetøy :p
vaskeklut sa for siden:
oi! jeg får se om jeg ikke får kjøpt meg en matte da, og prøve :) det står ikke på viljen, nemlig!
nellie: ja, straks alt dette drittregnet begynner å gi seg litt så skal jeg ta med sykkelen ut! det har jeg tenkt på :)
Carisma sa for siden:
Jeg vil anbefale å ikke forsøke på egenhånd i starten. En kyndig veileder dytter deg inn i rett stilling slik at det ikke gjør vondt. Ofte er det bare millimeter som skiller belastningsskade fra rett utført. :o
vaskeklut sa for siden:
oi igjen :o ja, da må det vente til jeg har penger så jeg kan melde meg på et kurs..
Carisma sa for siden:
Ikke noen timer på treningssenteret? Jeg går på elixia sine timer. Rettelse, gikk før lillegutt ankom.... savne!!!
vaskeklut sa for siden:
senteret mitt har en time yoga i uka, og det er studenter som er veiledere, og de timene jeg har vært på har ikke akkurat vært imponerende bra.. når jeg får jobb blir det forhåpentligvis et annet senter, men til den tid så får jeg bare ta til takke med det som er.
Kanskje sa for siden:
Hehe jeg håpet at det kom til å gå over jeg.
men lurer på om jeg ikke må få meg noe å spise likevel.
Det begynner å bli en del timer siden middag, og er dumt å bli liggende kjempesulten i natt.
Carisma sa for siden:
Hvor lenge er det ok å gå uten å gjøre kjæresteting før det begynner å gå ut over forholdet? Med kjæresteting mener jeg ikke sex, selv om det selvfølgelig er en del av det....
TrillTrall sa for siden:
Det kommer vel helt an på det enkelte par. Noen stortrives jo i eget selskap eller med å gjøre egne ting og treffe partneren ved frokost- og middagsbordet. Andre igjen skal helst holde partneren i hånden 24/7. Så man må finne en ordning som passer begge parter rett og slett.
Selv er jeg overbevist om at en av grunnene til at ekteskapet mitt gikk fløyten er at vi sluttet å være kjærester og ble for opptatte av å gjøre ting hver for oss (blant annet). På den annen side har jeg det så utrolig bra nå at jeg ikke klarer å være bitter over det heller! :D
Lillemy71 sa for siden:
Noen som vet hvilken dosering Q10 man kan kjøpe trygt på Iherb? Har lest alle veier i alle linker jeg har, men finner ikke noe om q10?
Carisma sa for siden:
Vi har alltid gjort masse hver for oss, men det har vi ikke mulighet til i samme grad nå når vi har fått barn. Det blir mer det å ende opp i hvert vårt hjørne i en alt for stor sofa. :rolleyes: og ingen orker å ta tak i det, eller har tid og overskudd. Men hvor lenge kan det fortsette er det jeg lurer på.
Photobscura sa for siden:
Noen som har kjøpt solkrem på iherb, og har noen å anbefale? Gjerne en separat ansikts- og kroppskrem, hvor ansiktskremen ikke er for fet. :)
(Og helst parabenfri og sånn).
Catwoman sa for siden:
Kan man fortsatt kjöpe litt heavy doser d-vit fra Iherb?
Charlott sa for siden:
Mine ble stoppet og returnert.
Catwoman sa for siden:
Crap :cool:
Charlott sa for siden:
:ja:
nellie sa for siden:
Det kommer vel litt an på hva man legger i "heavy doser"? Noe er det vel fortsatt lov å innføre?
langaard sa for siden:
Mine også:mad:
Catwoman: Sjekk denne!
Catwoman sa for siden:
Takk Photo :klem:
smgj sa for siden:
Godt spørsmål.
Jeg tror desssverre ikke det finnes noe "universelt" svar. Kan bare svare at for vår del går det ut over "nærhet"/"parfølelsen" bare etter noen uker der hvor vi konstant opererer som separate enheter. Men det er heldigvis langt derfra til skilsmisse hos oss. :D
En middagsavtale eller en lengre gåtur er nok til å dytte skuta i riktigere retning igjen. tenker - kanskje jeg bør hjelpe litt til med den båtpussen en dag ... sukk
Furine sa for siden:
Kor mykje er det vanleg å betale per månad for å leige ei garasje? Reknar med det er dyrare i større byar, men er det nokon som veit?
Her i Oslo pleier det å ligge på alt fra 500-1500 kroner, litt ettersom, vet jeg fra folk som har bil.
Furine sa for siden:
OK, takk!
TrillTrall sa for siden:
I borettslaget vårt (Trondheim) betaler vi 1200,- i året for parkeringsplass og 168,- / 203,- pr. mnd for garasje (to typer garasje). :)
Jeg bare antok at Furine skulle leie separat garasje. Bor man i borettslag eller blokk hvor det er tilbydt er det nok mye billigere, ja. :) Men det gjør vel ikke Furine, så vidt meg bekjent.
Furine sa for siden:
Nei, det er ikkje borettslag eller noko, men eg tenkjer at det kanskje er litt billigare i mindre byar...? Eller er eg på bærtur? Er uansett glad for alt av innspel! :)
BenteR sa for siden:
Noen som vet om når man søker uførestønad, skal det ikke stå i svaret om man er invilget dette eller om det er avslått?
Jeg fikk ei seks siders tettskrevet lefse som konkluderer med at jeg er arbeidsudyktig i mitt yrke og i andre yrker, og at dette er livslangt, men at jeg ikke har rett på penger fra NAV, men de kan hjelpe meg hvis jeg ønsker og arbeide i skjermet bedrift?
Står ingenting om jeg er invilget uførepensjon i det hele tatt, så nå sitter jeg og lurer på om de sier at jeg er ikke i stand til og arbeide i vanlig jobb, men at jeg ikke har rett på uførepensjon?:forvirret
Kanskje sa for siden:
Sitter med diett .no, og lurer på en ting.
Skal det ikke gå an å legge inn ferdige oppskrifter som er der - i min liste over dagens måltider? Slik at jeg kan skrive at jeg har spist 1 porsjon, og så regner diett.no det ut? :confused:
[color=magenta][/color]
Trodde det gikk an, at jeg ikke må skrive inn alle ingredienser selv?:confused:
Nerthus sa for siden:
Joda, det skal gå an :) Skriv navnet på oppskriften i feltet og vent til listen med valg kommer opp. Velg så rett oppskrift og antall porsjoner :)
Kanutten sa for siden:
Hva jeg kan gjøre med nesa mi som alltid er tett uten at jeg er forkjølet eller allergisk?! Jeg holder på å bli småtøven! :( Jeg fikk svidd nesemuslingene rett før jul, men det hjalp ikke det dugg. Må ringe neselegen igjen.
Nerthus sa for siden:
Sjekket du ut kobbertilskudd? Eller var det noen andre som gjorde det da jeg fortalte om gode erfaringer? 2 tabletter 3 ganger om dagen i to uker. Hvis det ikke fungerer, prøv med sink et par uker. (Disclaimer: På eget ansvar, jeg fikk anbefalt å prøve dette, har gått et år med tett nese... mener det hjalp med kobbertilskuddet, og siden jeg har ekstremt lavt kobbernivå i vevet - så er det kanskje ikke så rart?)
Sliter fremdeles med tett nese da... men nå er det muligens avhengighet av nesespray så jeg får forsøke å slutte - igjen ;)
Kanutten sa for siden:
Jeg har vært uten otrivin i snart to år etter å ha brukt det omtrent daglig i 20 år. :o Men det har som sagt ikke hjulpet å få fikset muslingene. Skal prøve DITT råd. :ja:
Kanutten sa for siden:
Tillegg: Jeg bruker sesamolje og kortisonspray daglig, men det funker ikke.
Nerthus sa for siden:
Har vært hoven i slimhinnene siden oktober 2010 - tro meg når jeg forstår hvordan du har det :klem: Lykke til snuppa! :D
Kanutten sa for siden:
Jeg kommer til å sprekke en dag. Med skamfølelse og ønske om at ingen ser meg kommer jeg til å kjøpe meg ei lita flaske med noe sterkt, noe som gir meg ro for en stakket stund. Håper ingen ser meg der jeg jeg står å skal betale disse edle dråpene. Når jeg kommer hjem håper jeg ingen skjønner hva jeg kjøpt. Og ikke minst; jeg håper de ikke finner flaska!
Otrivin, MED mentol, jeg savner deg! :hylgrine:
vimsen85 sa for siden:
Er det nav som betaler uførepensjon da? Og arbeide i skjermet bedrift? Det høres nå veldig merkelig ut. Har ikke mye peiling på NAV. Kanskje du må ringe noen å spørre. Jeg håper det ordner seg i alle fall. :klem:
vaskeklut sa for siden:
Sånn derre toalettseter med f.eks piggtråd, fargeblyanter og eller fisker i, hvor får man kjøpt det?
akas sa for siden:
Jeg har også vært konstant hoven i slimhinnene i over et år, og jeg har veldig trange passasjer til bihulene. Har også vært uten smaks- og luktesans mye av tiden. :(
Legen gav meg (for ei uke siden) resept på "Nasonex", egentlig en allergi-spray, og den har hjulpet meg! Men hun trodde at jeg antagelig må bruke denne for alltid!
Håper du finner noe som kan hjelpe. :klem:
Kanutten sa for siden:
Jeg har brukt nasonex og avamyz, ingenting hjelper.
BenteR sa for siden:
Fikk akkurat høre at mest sannsynlig er det skrivet jeg har fått, det som min saksbehandler har konkludert med, og som skal sendes videre til den som skal avgøre søknaden min. Tenker jeg ringer og spør i morgen.
Ganske utrolig at det er seks tettskrevene sider men inget skikkelig svar....
Lava sa for siden:
I mitt brev sto det klart at jeg var ute av jobb og sånn, hvis det ikke står her, g dette er "en kopi" som skal sendes videre, kan du tolke det dit at du får uføre, etter min mening.
Det står ikke om du får eller ei, men om de leser hva de skriver, så er der jo ingen tvil.
Det med at nav ikke skal betale deg noe, skjønner jeg ingenting av, beklager :klem:
Evt, KLAG!!!!!
Lava sa for siden:
Går det an å regne ut generell, gjennomsnitt uførepensjon?
Da regner jeg med at de svakeste blir minste-pensjonister, og at det er et tak på hvor mye man kan få fra staten.
og da holder man borte egne pensjonsordninger ol. kun rent fra staten.
akas sa for siden:
Føler med deg! Man blir så fryktelig trøtt av å ha det slik!
langaard sa for siden:
Jeg kjøpte et med barberblader på en rørleggerbutikk:D
vaskeklut sa for siden:
En rørleggerbutikk! Åkai, skal notere meg det :D
Dietta sa for siden:
For et par år siden så jeg mange forskjellige på en Badena butikk her i byen.
Carisma sa for siden:
Vi betaler 345 i mnd, i nabobygget koster det 1200 (vi har større plasser :D)
Comfort
Røsslyng sa for siden:
Pappa er plaget med akkurat det samme, vært sånn i 20 år til han. Operert flere ganger, men like tett. Han begynte å ta noe som heter Antihomocystin, fåes kjøpt på helsekost, og noen mnd senere var det helt borte!:) Han har ikke vært plaget siden, og dette er hvertfall et par år siden. 1 tbl daglig, en boks inneholder 90 tbl :) bare et tips;)
Kanutten sa for siden:
Da skal det testes! Tusen takk for tips
Rin sa for siden:
'Det var nok arbeidsevnevurderingen, ja? (Jeg ble like perpleks som deg da jeg fikk den, heh.)
Cyan sa for siden:
Hvordan er kjøreforholdene over Dovre these days? Skal kjøre Oslo-Steinkjer på lørdag og har skjønt at ikke alle har vært like heldige med været som vi har vært i det siste ...
Gerd sa for siden:
fra vegvesen.no:
Ev 6
Dovrefjell
Oppland, Sør-Trøndelag - Vær- og føreforhold Vekslende bart, snø- og isdekke. Klokken 05:45 var det -2 grader, stiv kuling og lette snøbyger.
Supera sa for siden:
Faren min kom hjem med ett med piggtråd og ett med hjerter en gang. Så da bør det gå an å få tak i i noen normale butikker. Faren min hadde aldri gått inn i en designerbutikk... Og han hadde heller ikke kjøpt det hvis det hadde vært for dyrt, men det kan jo ha vært et tilbud. Så rørleggerbutikker stemmer jeg også for at du skal lete i.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.