Tror ikke det er uvanlig. Jeg reagerer ganske sterkt på enkelte parfymer/aftershaver, faktisk i den grad at jeg ble beskyldt for å være rasist, da jeg ba en kollega vennlig om å flytte seg på grunn av det (åpent kontorlandskap, jeg satt på en pc med spesiell programvare, han kunne sitte hvor som helst) ...
Jeg og moren min er begge ganske allergiske mot en del parfymer, så jeg kan aldri la noen kjøpe det til meg som gave, med mindre jeg sier at jeg vil ha den og har testet den :P
Jeg var i FAU noen år, og der var det ei som reagerte på min parfyme. Prøvde å være flink å ikke spraye meg før jeg gikk, men hvis jeg glemte det, satt jeg meg lengst unna. Hun ble i hvert fall ikke beskyldt for å være rasist, he, he. ;) Noen mennesker er bare dumme, og aner ikke hva det betyr å ta hensyn.
Så, jeg lat den rosa post-it lappen stå på flaska jeg, og gleder meg til å se hva gubben gjør med den når han kommer han hjem.
Jeg ble pinlig berørt på hans vegne. Jeg er så langt fra rasist, og så trekke dét kortet når jeg sier pent at "jeg reagerer allergisk på parfymen din, men jeg kan ikke flytte meg fra denne pc-en, hadde du kunnet gå til supervisor og fått en ny plass, tror du?" Øynene mine rant over, så det var ikke så mye tvil om at jeg reagerte. Og så smeller det, "hva faen? Er du rassist, eller?". Jada ... Idioter kommer i alle former og farger for sure. :cool:
Å, jeg vet dette ikke er en diskusjonstråd, men jeg må bare fortelle om hva jeg overvar før jul! Var og handlet på grønnsaksjappa på tøyen da jeg hørte innehaveren, som er superhyggelig og veldig inkluderende overfor alle typene som stikker innom (ink de med lav hockeystilling og slørete blikk :rolleyes:), diskuterte med en kunde om noe de tydeligvis ikke hadde og ikke kunne få tak i pronto. Fyren som ville handle var mørk, innehaveren er tyrker. Plutselig hyler fyren opp om jævla rasist, det var bare fordi han var mørk osv! Og tramper ut. Det er greit nok. Det jeg reagerte på var at han til sin 4-5 år gamle sønn lekser opp at sånn må du ikke la folk behandle deg, det er bare rasistisk, alle andre får sikkert kjøpt ting. Du vet jo at vi blir behandla sånn bare pga hudfargen vår!". Hva gjør man?! Er det rart folk blir hårsåre?
Det setter i grunn hele ideen om hva faktisk rasisme er i et merkelig og meningsløst lys. Faren min fikk også den av ei jente fra hjemkommunen min som er adoptert fra Asia, da han nektet henne servering da han tok en vakt på den lokale puben. Jenta var søpledrita og måtte holde seg fast i bardisken, men at hun ikke fikk øl, nei det var bare fordi faren min, den mest fordomsfrie mannen jeg vet om, er rasist. Right.
Jeg er skikkelig n00b på grøt... Hvis jeg skal koke havregrøt til baby (6,5mnd), hvordan gjør jeg det? De kan spise havre fra 6 mnd vel?
Og kan jeg lure inn en eggeplomme for mer næring? Har testet, han tåler eggeplomme.
Det står kokeanvisninger på havregrynspakken, tror jeg? Bruk MME eller morsmelk. Jeg brukte store havregryn fra starten av og kokte bare opp. Neste gang begynner jeg nok med små.. De er vel litt lettere å fordøye. Hvis han tåler eggeplomme så er det vel bare til å lure i vei?
Jeg trenger tips om ny foundation! Sånn til etteretning har jeg helt normal hud; ikke fet, ikke tørr, helt problemfri, i grunn.
Foundationen må være flytende, den må ikke være veldig dyr, og den må kunne kjøpes i en vanlig butikk som selger kosmetikk. Ikke minst bør den gå ned til de lyseste nyansene, da jeg er ganske blek.
Jeg ville brukt de små, lettkokte havregrynene, de store løser seg ikke opp så lett og det blir gjerne mer "klumper" i grøten av dem. Jeg tror kanskje jeg ville prøvd grøten uten egg først i tilfelle han skulle reagere på noe, dessuten må du vel avkjøle grøten omtrent om du skal ha i en eggeplomme uten at den stivner?
Det trenger man ikke, jeg har blandet inn eggeplomme i varm (ikke for varm da) grøt, og det går veldig bra. Vet Summer (forumeier) har brukt det i grøt til barna, sammen med raspet valnøtt, hvis du søker litt rundt finner du sikkert noe om det :)
Ja ... et spørsmål til: når man koker medium store mandelpoteter, ca hvor lenge skal de koke? Halvtime? Tre kvarter? Og hvor mye skal de koke på? Medium varm? Fosskoke?
Hei. rart d dere snakket om tidligere om damp i kroppen. Føler meg mindre slimete og full av vann. Bare vært uten meieri siden mandag. en kilo mindre. en halv bare siden i går. regner da med at d er vann...
Hei
Jeg målte blodsukkeret mitt hos mammaen til venninna mi i jula og syns det var litt interessant (hadde spist en frukt sammen med nøtter og blodsukkeret mitt lå på 6,noe). Jeg tenkte det kunne være litt kjekt å hatt et selv slik at jeg kunne sjekke ut hvilken type mat blodsukkeret mitt reagerer på. Jeg googlet blodsukkerapparat og fikk blandt annet opp dette. Noen som vet om det duger? Og er det noe jeg må ha som ikke er med? Det står at det innholder:
OneTouch UltraEasy-måler (med batterier satt inn)
Brukerhåndbok og Hurtigreferanse
OneTouch Ultra teststrimler
Kontrolløsning
Mini-OneTouch blodprøvetaker
Lansetter
Er lansetter sånne du stikker deg i fingeren med? Jeg trodde blodsukkerapparat var dyre, men dette koster jo bare femti kroner.. Er det veldig dyrt å få flere sånne strimler og lansetter?
Tror mamma bruker å koke de i et kvarter og så slår hun av platen og lar de stå et kvarter til i vannet. Da blir de visst ikke smuldrete. Men de potetene er kanskje små-medium str..
kommer nok an på hvor du kjøper det. jeg som diabetiker betaler 50 kr for 50 strips på apoteket. mener de koster enten 150 eller 300 kr hvis du ikke har blått resept...
Ikke for å skryte, men jeg har aldri kokt i stykker en mandelpotet :o
Kok opp vannet, og legg potetene i når vannet koker. Når de har kokt i 7 min for små eller 8 min for store poteter, slår du av vannet. La potetene dampe seg ferdig i kjelen i 20 min. Jeg pleier å ha plata på 1 under dampingen :)
Jeg fant det nå, 301,50 for 50 strips. Så da er det ikke blodsukkerapparatet som er dyrt, men de stripsa.. Men jeg trodde selve apparatet skulle være veldig dyrt, så det er jo uansett billigere enn jeg trodde selv om jeg kjøper strips.
Har prøvd å søke på dette, men jeg får ikke til å søke på flere ord her inne, da får jeg bare opp en hel masse treff på hvert enkelt av ordene, så da spør jeg heller:
Hva er "whole wheat flour"? Wheat flour er hvetemel, den er grei, men whole? Google oversetter til hele hvetemel, men det gir ingen fornuftig sammenheng.
Som vanlige poteter sier meg ingenting, jeg har knapt kokt en potet i hele mitt liv ... :cool: De er ikke til meg, altså. Men jeg skal ha noen over på rakfisk i dag, og han skal få pottit!
Men er den bra? ;) Den jeg har nå er ok (L'oreal), men jeg bruker såpass lite av det at den har tørket ut og blir bare krakelert på huden etter kort stund ...
Jeg haar lagd middag til familien siden jeg var 11-12, og gjør det stadig når jeg er hjemmom. Og før mente faren min det ikke var middag om det ikke var potet (need i say at han har dia2 nå?), så jeg var over 20 før jeg visste at pastagryte ikke ble servert med potet. :rolleyes:
Jeg har hentet og skrubbet og satt poteter på kok hundretusen ganger, men ikke fullført prosessen. ;) Men nå flyttet jeg hjemmefra for seksten år siden, så det har blitt temmelig dårlig med potetkoking siden dess. Ikke liker jeg poteter heller. :p
Hm.... spennende ;)
Mandelpoteter koker i stykker bare du ser på dem :mad: derfor er det så smart med dampingen. Lærte det av en proff engang i tiden, og det slår aldri feil
Riktig smaklig måltid !!
He, he. Selvfølgelig er det lov med mannlig venner. Huske bare en annen kommentar om noe nytt, spennende og skummelt :p
Bare slå av vannet når de har kokt i 7-8 min. Legg på lokket og sett kjelen tilbake på plata. La gjerne plata stå på det laveste, og etter 20 min er de ferdige :)
Hvorfor må den være flytende? Jeg er så strålende fornøyd med i.d. mineralsminke. Den føles lett på huden, holder seg fint og tørker ikke. Også kan du kjøpe den sjitbillig på ebay...
Mel av hele hvetekornet (fullkorn) er vel det som kalles sammalt mel. Du får det i grovt og fint, men begge dele kan oversettes med whole wheat flour. ;) Det grove har nok mest fiber og de mest langsomme karbohydratene, så vidt jeg vet.
Om du skreller mandelpoteter før koking og ikke passer på som en hauk får du vel potetmos temmelig kjapt? De koker jo fort istykker selv med skallet på.
He, he. Ja du sier noe :D Det er derfor jeg bare koker de i 7-8 min, slår av vannet og damper de resten. Da går de aldri i stykker. Fordelen med å skrelle de først er at hvis noen er litt "skjøre", så overlever de å bli flyttet til fat uten å bli mos. Dessuten slipper du å brenne fingrene når du skreller, noe jeg er ekspert på ;)
Er det "normalt" at barn får en skikkelig vannskrekkperiode? Uten at noe skremmende har skjedd i forbindelse med vann? Snuppa er LIVREDD for å få vann over hodet her, helt plutselig. Går helt fint å bade, men vann ovenifra er helt uaktuelt. Hun HOPPER ut av badekaret og rømmer åstedet. Har ikke fått vasket håret hennes på flere måneder.:p
Sønnen min har også vannskrekk og det funka på han. Og så lovte jeg å være veldig forsiktig. Begynte å dusje i nakken hans med dusjen helt nærme og med ikke sterk stråle. Da roet han seg. Nå synes han endelig, etter et år, at det er deilig å dusje. Jeg har dusjer han kun to ganger i uka fordi han ikke har likt å dusje. Et kompromiss altså. Han bøyer hodet godt ned så han ikke får masse vann i ansiktet fordi det er det han liker minst. Han synes det er for skummelt å legge hodet bakover. En tørr klut han kan beskytte ansiktet med når jeg dusjer oppå og foran er også en støtte for han. Du kan lokke med å gi bort noe hun liker i begynnelsen. En sjokoladebit, en liten leke etc.
He he, samme her. Mamma kalte meg lat da jeg ikke ville ta av skrellet alltid, men jeg likte den ekstra smaken skallet gav. Hun trodde meg aldri:) Det var jeg som var sunn og lur, ikke hun;)
Liker heller ikke poteter. Syns det er så godt å ha lov å spise middagen uten potetene. Til julemiddagen måtte mamma koke poteter fordi brødrene mine ville ha (hele familien er egentlig lavkarbere) og jeg var overlykkelig at jeg slapp de ;)
Hvis vi hadde sett det komme, så kunne vi begynt med klut foran øynene. Men det kom plutselig fra en dag til en annen og nå er det ikke snakk om, selv med klut foran.
Jeg har vannskrekk.com og hater selv å få vann i ansiktet, så det er faren som tar seg av badingen, sånn at hun ikke skal merke min skrekk.
Da mine små ikke lenger likte å vaske håret, hang jeg opp ett speil på veggen over badekaret, så fikk de se, og lage, gøyale frisyrer med skummet i shampoen. Da gikk det mye lettere. Også klut foran øynene, og hodet godt bakover.
Evt skylle håret med en liten bøtte eller lignende. :ja:
Mini her hadde også en lengre periode med vannskrekk. Det eneste som var godkjent var en liten bøtte som det kom en urepitteliten stråle ut av. Da fikk vi vaske håret, noen ganger. Vi prøvde det meste, men det endte alltid med hyl og skrik. Vi begynte å dusje sammen med han, han fikk holde dusjen og dusje oss, også i ansiktet, og etterhvert virket det som han skjønte at det ikke var farlig. Klut foran ansiktet har vi "alltid" brukt, så det var det ingen hjelp i. Han var ca 2 år da det gikk over.
Jeg fant for ca to år siden, men jeg finner ikke nå... Med mindre man har diabetes da. Oss uten diabetes får ikke lenger gratis blodsukkermåler. Har du en diabetiker du kan alliere deg med? :geip: Stripsene husker jeg ikke hva kostet. Men det kostet noen kroner per strips.
Takk for svar! Skulle ønske at et kun fantes en type, så det ikke var noen tvil... Jeg blir forvirret av alle disse type melene... Men jeg blir vel kjent med de etterhvert ;)
Gluten er et protein som finnes i de vanlige kornsortene, særlig i hvete, og som gjør at deigen blir elastisk. Glutenmel hjelper deg å få god konsistens på dine brød selv om de er svært grove.
Næringsinnhild Glutenmel pr 100 gr:
karbohydrater 20 gr
proteiner 75 gr
1 ts på 5 gr med glutenmel inneholder 1 gr karbohydrater, og hele 3,8 gr proteiner.
Det gjør det ypperlig til å bruke i frokostpannekaker eller vaffelrøre for å få det til å henge bedre sammen, samtidig som det øker proteininntaket betraktelig!
Gluten finnes bare i enkelte kornsorter, ikke nøtter etc. Fiberhusk inneholder ikke gluten, men andre ting som KAN få baksten til å oppføre seg som om den inneholder gluten! :)
Gluten (som regel fra hvetemel) brukes i mange ting for å oppnå ulike ting. Derfor må man som regel se på hver enkelt oppskrift hvordan man må erstatte det glutenholdige elementet (igjen som regel hvetemel, rug-, bygg- eller spelt) for å opppnå riktig resultat.
F.eks i gjærdeiger danner glutenet "lommene" som gjæret hever inni, i en hvit saus gir glutenet "seighet" og i en mørdeig blir det til en karakteristisk sprøhet. Og i mange oppskrifter brukes det som basis bare fordi hvetemel er det melet vi har lett tilgjengelig i større mengder.
Så det er nok lettere å svare om du har oppskriften...
Og så kommer det an på hva som er viktig for deg - å unngå gluten, eller å unngå karbohydratene fra stivelsen som kommer sammen med glutenet når det er hvetemel som brukes. (For min del er det mye viktigere å unngå gluten enn å unngå stivelse, så jeg bruker gjerne glutenfri melblanding for å erstatte hvetemel en sjelden gang. Men den inneholder altså en del karbohydrater i form av stivelse. )
Hvordan ville dere ha gjort det med kranser/blomster til graven og dødsannonse?? Sorry spørsmålet...
Men jeg ble litt satt ut da jeg ble nevt og ikke ungene mine i dødsannonsen.
Ungene mine har kjent svigermor i ti år og jeg har jo sett at det ofte er vanlig å skrive navn nederst uten slektskap.
Svigerinna mi og sambo har heller ikke planlagt at ungene mine skal være med på noen blomster. Bare jeg... Men, jeg er MEG og UNGENE! Teit ting å krangle om, men det er jo slik det er! Jeg har sagt klart ifra til mamma og pappa at når hvis atte de dør før meg så skal det være en egen linje for stebarn/stebarnebarn/de som var MED familien...
Jeg har sett mange ganger at ny famile har sin egen dødannonse. Evt tantunger o.l som ikke er med i hovedannonse. Og jeg syns ungene dine skal ha sin egen krans eller bårebukett. Svigerinna kan jo ikke bestemme hvor mange kranser det skal være, ofte dukker det opp i kirka fra de mest uventede holde.
Da kjøper du en egen krans fra ungene, et sånt lite blomsterhjerte er vanlig fra barn har jeg sett, de er nydelige! At de ikke ble med i dødsannonsen får du bare svelge i deg og ikke lage noe oppstyr om, synes jeg.
JEG synes at det burde komme et nytt tegn i dødsannonsene! Hva er grensen for hvor mange år et eldre par skal ha kjent sine stebarnebarn før at de kan være med som familie???
Hvis det i dødsannonsen kan stå under barnabarn Fredrik+ kan jo det bety at det er et bonusbarnebarn. Det ER jo blitt slik at familie ER IKKE HVA DET VAR.
Det er ikke teit å henge seg opp i sånt Kanutten. Det er jo nettopp i slike situasjoner man er ekstra sårbar, og da merkes det godt når noen blir utelatt. Synes du skal gjøre som flere har foreslått allerede. Ha en egen krans eller bårebukett fra dine barn, og drit i svigerinna !!!!
Bare for å ha sagt det - jeg synes selvfølgelig at dine barn også burde stått i dødsannonsen! Men det bør du nesten ta opp med samboeren din, regner med at han og søstra sammen forfattet dødsannonsen sammen med begravelsesbyrået? Det var sånn det ble gjort da min mor døde i alle fall.
Har forøvrig hørt om et tilfelle der det ble satt inn to dødsannonser, en fra barn og barnebarn og en fra samboer og katta... Ikke helt gode forhold der i "storfamilien" kan man trygt si.
Det er leit at barna dine ikke ble nevnt, du burde ha blitt spurt/varslet før annonsen kom på trykk.
Ang krans og blomster. Jeg var nylig skilt fra min mann da han døde. Vi gav stor krans fra ungene, og jeg gav egen bårebukett fra meg med enkle ord. Jeg ville takke for årene vi hadde sammen, men ville ikke gjøre noe oppstuss på dagen. Jeg var forøvrig sammen med ungene våre på første rad i kriken, og ved graven. Det var mest for ungene sin del.
Jeg var ikke nevnt i annonsen, men det hadde jo sin grunn og helt selvfølgelig.
Er det farlig å bruke en teflongryte som har mistet mye av belegget?
Skulle koke grøt i dag, og oppdaget små svarte prikker i melken.. kan det ha vært belegg som løsnet?
Byttet gryte og lagde ny grøt siden jeg ikke visste hva de prikkene var.
Kan jeg evt bruke gryten til noe i det hele tatt, eller må den kastes?
Mener bestemt at jeg leste noe om det for noen år tilbake. Det ble absolutt anbefalt å kaste kjelene når belegget løsnet. Skal du bruke den videre, ville jeg brukt den til noe som ikke skal i magen. tenke, tenke, hva kan det være
... hvorfor Toro har begynt med en reklame om at "Tørket mat er sund mat". Kan det være at de har nedgang i salget på poseprodukter mon tro ? Ha, ha. Flere og flere lager alt fra bunnen av :ja:
Trenger kiden min på drøyt halvannet år eget pass når vi skal til ytlandet (Tyskland)? I så fall, kan noen fortelle meg hvordan jeg skal klare å få den turbokanonen til å sitte stille lenge nok til å ta et passbilde? :o
Ja, han må ha eget pass, men de er ikke såååå strenge med bildene til de minste!
Husk at dere må være med begge to for å få pass til han!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.