< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Supera sa for siden:

Jeg synes litt kapers er godt i salaten.

Cyan sa for siden:

Av en eller annen merkelig grunn har hodebunnen min begynt å klø litt og da flasser det litt. Hva slags sjampo kan jeg bruke til slikt, som ikke gjør håret fluffy og ekkelt?

vaskeklut sa for siden:

en sjampo fri for SLS! jeg bruker sjampoene fra desert essense organics. superfornøyd, det er den eneste sjampoen som holder kløen unna hodebunnen min. og så lukter den så godt! (finnes uten lukt om man ikke liker lukt) kjøpes på iherb til ca seks dollar :)

men du kan også gå på helsekost eller apoteket og kjøpe ØKOLOGISK sjampo uten SLS. (de andre sjampoene de selger inneholder som regel SLS. økologisk gjør ikke det :) )

Cyan sa for siden:

Takk! Da regner jeg med at det står på innholdsfortegnelsen dersom den inneholder SLS? Hva står SLS for?

Marella77 sa for siden:

Jeg lurer på om disse journalen her inne er åpen for alle eller bare de som er logget inn på dette forumet?

Kanutten sa for siden:

Farg håret med hårfarge klasse III, da forsvinner både kløe og flassing. :o

Cyan sa for siden:

Det er kun innloggede medlemmer som kan se journalen. Jeg har sluttet å farge håret.

Marella77 sa for siden:

Takk :)

vaskeklut sa for siden:

jupp, det gjør det :) Enten står det som SLS, eller Sodium Laureth (eller Lauren/lauryl) Sulfate. Det er et fyllstoff som er superbillig, og VELDIG allergifremkallende :eek:

Lava sa for siden:

Hold en ball av ønsket størrelse mellom knærne og klem i vei.

Kanskje utfall/knebøy hjelper på rompa? Det skal hvertfall stramme den opp :ja:

Lava sa for siden:

Jeg har datamus med ledning som bare krøller seg. Kan jeg strekke den varig på noe vis?
Vurderer å ha den i varmt vann, som med rundpinner (strikking) men usikker på om det kan hjelpe. Jeg vil selvsagt ikke ha endene eller musen i vannet, kun ledningen :p

Må rette ledningen ut flere ganger om dagen, og jeg har snublet i den mange mange ganger, slik at musen flakser bortover gulvet... :rolleyes:
Sitter da i sofaen med pc på fanget, mus på armlenet, og flytter alt over på bordet når jeg skal opp av sofaen.
Hvis jeg ikke flytter musa, så har ofte ledningen krøllet seg slik at jeg får foten i den.

nellie sa for siden:

Sumo squats for innside lår og bulgarske utfall for rumpa!:)

Carisma sa for siden:

Kan ikke anbefale annet enn å ønske seg trådløs mus til jul! :p

silje21 sa for siden:

Vurderer å ha den i varmt vann, som med rundpinner (strikking) men usikker på om det kan hjelpe. Jeg vil selvsagt ikke ha endene eller musen i vannet, kun ledningen :p

har dessverre ikke noe hjelp for krølla ledning :)
Men lurte på det du sa om varmt vann for rundpinner. hvordan funker det??

Lava sa for siden:

Hvis du har en rundpinne som har ligget lenge i pakningen, enten hjemme eller i butikk, kan den være krøllete og vond å strikke med. Siden den vil vri seg.
Da setter du på varmtvannet, evt fyll en bolle, og hold rundpinnen nedi en liten stund. Ta den så opp og strekk den ut med ett håndkle i hånden.

Gjenta om det ikke skjer noe med en gang :)

Lava sa for siden:

Vi var og så på idag, sønn vil gi meg en, men dårlig tid pga buss gjorde at vi ikke fikk utført det.
Får kanskje en etter jul :D

silje21 sa for siden:

Aha :D takk det skal jeg jaggu prøve

Marella77 sa for siden:

Hei. Kan jeg spørre hvordan du lager den linken "min journal" nederst der?

vaskeklut sa for siden:

Markerer teksten (som i mitt tilfelle er "min journal") og klikker på jordkloden med en lenke på ( i tekstredigeringsfeltet) og limer inn linken der :)

Marella77 sa for siden:

Tusen takk, da fikk jeg det til :)

vaskeklut sa for siden:

Lava: har du forsøkt å trekke ut ledningen fra usb-kontakten og holde den opp i usb-enden slik at selve musa henger fritt og får "snurre seg opp"? Om det var forståelig da :o Ellers har jeg bare tips om trådløs mus jeg og! :D

Lava sa for siden:

Åja, mange ganger! :lol:

Lillemy71 sa for siden:

Sier meg helt enig og nevner bare at på Jula har de ei skikkelig bling, bling mus (89 kr) - eller ei tigermus :D :D :D

L@dy jojo sa for siden:

Hvordan lager man seg en egen journal?

Cyan sa for siden:

Du går hit og starter en ny tråd :) Den nye tråden blir journalen din.

vaskeklut sa for siden:

hvorfor får jeg en sultfølelse etter å ha drukket kaffe, selv om jeg nettopp har spist?

Carisma sa for siden:

Koffein kan senke blodsukkeret.

vaskeklut sa for siden:

men gjør det at magen knurrer etter mat?

BenteR sa for siden:

Mitt blodsukker øker litt av kaffi, det går aldri ned.

L@dy jojo sa for siden:

Tusen takk

Anarko sa for siden:

Jeg er faktisk litt omvendt. Kaffe demper sulten som oftest for meg.

Kanutten sa for siden:

Og hvorfor får jeg smaken av bark i munnen etter å ha drukket kaffe??
Jeg kunne like gjerne ha gnagd på en bjørkepinne.

Kaffen smaker utrolig godt, et par minutter for så å snu om til denne barkgreia. Og DEN smaken sitter i i timesvis etterpå. :(

L@dy jojo sa for siden:

Hva er best av olivenolje og udos choise?

Jeg drikker dette på morgenen, men lurer fælt på om jeg kan kutte udos og bare drikke olivenolje? Udos smaker skikkelig dri....!!

vaskeklut sa for siden:

Jeg vet ikke hvorfor, men dette minte meg på alle lærerne jeg har hatt på skolen i løpet av årene, som har hatt kafferøykånde fra h*****e:wacko::lol:

Kanutten sa for siden:

:lol: Ja, sant det!

Supera sa for siden:

Jeg drikker ikke kaffe, men etter at jeg har drukket cola så får jeg plutselig en skikkelig hul sultfølelse. Den går over etter en liten stund. Bare for å nevne det siden det var snakk om koffein.

nellie sa for siden:

Forslag til enkel og billig høykarbokonfekt?

Skal lage sjokoladetrøfler med amarula, men må ha noe annet også og kunstig søtning er ikke aktuelt.:)

Carisma sa for siden:

Søk på konfekt på detsoteliv.no

nellie sa for siden:

Tenkte kanskje noen visste om noe godt, jeg.:)

silje21 sa for siden:

Liker godt å lage brente mandler jeg, men vet ikke om det defineres som konfekt..

Carisma sa for siden:

Massevis, men alt er hentet fra den siden... Så det er enklere å gå rett til kilden tenkte jeg.

nellie sa for siden:

Joooda.:)

vaskeklut sa for siden:

karamell/fudge! åååååhnamnamnam. marsipankuler med eller uten sjokoladetrekk? baileys-marsipankuler?

nellie sa for siden:

Jeg suuuuuuuuuuuger på å lage marsipan! Blir aldri godt, men fudge kan jeg få til. Kanskje.:p

vaskeklut sa for siden:

æsj, kjøp den ferdig og farg den/dypp i sjokolade sjøl, det gjør jeg :D ingen som merker forskjell! men sørg for å bruke hansker om du farger den.... mvh frøken likfingre :rulleøyne (blå- og grønnfarging av marsipan uten hansker gjør underverker for hudfargen, skal jeg si dere:o :lol: )

hvordan får jeg de gråbrune joggeskoa mine hvite igjen? uten å vaske de i vaskemaskin, that is.

Kanutten sa for siden:

Legg dem i litt klorvann. :ja:

silje21 sa for siden:

Eeek o.O jeg håper folk smaker forskjell haha, driver å dypper marsipankuler nå faktisk, hjemmelaget marsipan xD

hvordan klarer jeg forresten å sjokolade på håndbaken
kløne

vaskeklut sa for siden:

haha, unnskyld! :lol: det var ikke meninga å ødelegge for deg :p

silje21 sa for siden:

hehe intet ødelagt her nei ;) de som får blir nok glade uansett, og om det faller i smak så er jeg fornøyd, uansett om de tror det er kjøpt eller ikke hehe

silje21 sa for siden:

;)

så noen tips på hvordan jeg skal unngå at marsipan-sjokolade kulene mine smelter på en ca 3timers busstur? tilgjenglig; ryggsekk inne på bussen. eller koffert i bagasjen til bussen.

kommer mest sannsynlig pakkes i cellofan, også pakkes i kake esker eller noe sånt.. tips tas imot med glede

Kanutten sa for siden:

Legg ved et kjøle/fryseelement.

silje21 sa for siden:

har ikke

Carisma sa for siden:

En pose frosne erter! Koster ca åtte kr på butikken.

silje21 sa for siden:

frosne erter :D Super ide, tror det blir min 3 timer lange redning hehe
takk :)

TrillTrall sa for siden:

Kjøp ferdig marsipan, elt den med hendene sammen med en passe skvett baileys, ikke bruk for mye for da blir den for våt. Rull til kuler og dypp dem i smeltet sjokolade. :sikle: Ikke akkurat lavkarbo, men...

nellie sa for siden:

Ja, det kan jeg jo gjøre. Er til en 90 år gammal mann og når man er så gammel synes jeg man skal få spise høykarbo, hvis man vil det.:p

Yrla sa for siden:

Jeg lagde marsipan men den ble litt våt. Kan det være godt å putte i littegrann bakekakao?

shailene sa for siden:

Kanskje prøve med bittelitt fettreduser mandelmel, hvis du har det?

Zillah sa for siden:

Kvifor kjem omgangssjuka alltid ved juletider?
Eg forstår at det er meir vanleg med slike epidemiar om vinteren og at det er ein grunn til at det kallast "winter womiting disease"... men akkurat ved jul da, for søren! Eller er det berre 100% tilfeldig at det har vore slik i mange år her hos oss?

No er eg mest lysta på å barrikadere dørene og ikkje sjå folk på nokre dagar, for i år har eg verkeleg ikkje lyst på spysjuke i hus. Men dessverre er det sikkert alt for seint å unngå smitte, med barn i barnehage og sånt.

L@dy jojo sa for siden:

Ja, det lurer jeg på også :mad:! Her holder vi på med runde nr 2, det har gått i ett i litt over 2 uker nå :(.
Men men, da slipper vi i vertfall å ligge rett ut på julaften :p.

Begynner å bli litt småstresset når det gjelder pakker kjenner jeg :eek::eek:

nellie sa for siden:

Hvor får man kjøpt physalis/ananaskirsebær?

Supera sa for siden:

Du får bare lete rundt i dagligvareforretninger. Megaen min har physalis i alle fall.

nellie sa for siden:

Jaa, de har på Meny, Ultra og sånne steder kanskje?

Supera sa for siden:

Det er ikke sikkert at du må på velassorterte matvarebutikker, men det er sikrest hvis du ikke vil ende opp med å gå fra butikk til butikk.

nellie sa for siden:

Har aldri sett det her i området, faktisk. Ikke på Remaene jeg handler på, ikke på Kiwiene, ikke på Icaene, ikke på Obs!, ikke Smart Club, ikke Mega, ikke Prix. Ingen steder.. :p Men de er verdt å lete litt etter.

Kanutten sa for siden:

Og jeg synes jeg ser dem på alle matbutikker. :p

Yrla sa for siden:

Jeg har skiftet sikring men den ubrukte sikringen jeg fant i skapet hadde en bittelitt mindre metalltupp enn den jeg skiftet ut hadde, har det noe å si når kroppen på sikringen ellers var like stor?

langaard sa for siden:

Da tåler den mindre før den ryker:)

Yrla sa for siden:

Takk, leste litt på nettet og skjønte forskjellen på 16 og 10 nå og fikk skifta. Det sto ikke nummerert på mine, men fargen på den lille rundingen avgjør visst som du sikkert vet. Takk

Kanutten sa for siden:

Jeg oppdaget i dag at ene sjefen min på jobb og jeg har et "merkelig" forhold. Bare så det er sagt med en gang, det er IKKE noe romantisk eller erotisk. Men hver gang vi har lunsj så havner vi alltid ved siden av hverandre. Det samme om vi er ute og spiser på restauranter eller lignende. Vi havner alltid ved siden av hver andre. Er vi på kurs, møter etc så havner vi ved siden av hverandre. Og vi sitter alltid så nært at vi er borti hverandre, hele tiden. Vi er begge sambo og har som sagt INGEN erotiske/romantiske følelser for hverandre for DET ville jeg ha fisket opp.

Men vi kjenner hverandre veldig godt. Kjenner hverandres forhold veldig godt. Jeg vet hva han sliter med i forholdt til sin fru og han vet hva jeg sliter med i forhold til sambo. Det at vi berører hverandre med armer eller ben føler jeg som en trygghet. Det er IKKE flørting! Og jeg tror han føler det på samme måte; noe sier meg det. Det føles som sagt mer som en trygghet? Ala Tuppen og Lillemor??

Noen som har vært borti noe lignende?? I såfall hva er det og hvorfor??

Lava sa for siden:

Trygghet uten forpliktelser! :ja:
Dere søker nok begge noen som skjønner, og som støtter, uten at det må bety utroskap og slikt.
Se om du kan få pratet litt med ham, og se om du kanskje får en ny samtalepartner.

Men vær obs på en ting jeg har hørt (for) ofte fra guttevenner.. "en mann går helst ikke fra et forhold uten å ha en ny på gang"

Bortsett fra det lille utsagnet, kjør på og luft deg! :D (tankene dine)

Carisma sa for siden:

Jeg hadde en sånn kollega før, vi klikka bare ett hundre prosent. Ganske rart egentlig siden han var skikkelig treningsfrik. og alle var jo sikker på at vi hadde noe på gang, men det var aldri noe sånt. Vi utvikla en ganske intern humor etterhvert, og var ofte ute hos kunder sammen som hadde stor underholdning i å prøve å holde følge :lol:
Savner han skikkelig... Han har forlatt bransjen og driver sitt eget tae kwon do studio nå, sønnene til en kammerat av meg viste seg å trene der. Liten verden. :)

Kanutten sa for siden:

Vi prater mye sammen, om alt! Og har gjort det i mange år. Han er dessuten nettopp blit pappa og jeg vet at han elsker sin fru, så det er overhodet ikke det at det er noe nytt på gang.

Men ja, det er ikke ofte jeg finner noen å prate så åpent med.. Selv ikke sambo...

Kanutten sa for siden:

Samme her... Jeg er rund.. han er treningsfreak og megaslank, men det ER noe vi likavel har felles som jeg setter enormt stor pris på. Vi har også en intern humor og de andre er skråsikre på at det er noe mellom oss for de har jo været noe. Vi kan krangle så busta fyker og pasientene hopper på venterommet :o, men vi kan også skryte av hverandre så overdrevet at de andre rundt oss ikke skjønner et dugg.

Men som sagt, denne slags vennskap har jeg aldri opplevd før. Det føles godt, trygt, men samtidig hemmelig uten at jeg vet hvorfor.

Kan det være fordi at vi deler såpass mye informasjon om hverandres liv og ledsagere?? Vet ikke..

smgj sa for siden:

Jeg har en sånn kamerat. Det er bestevennen til X-en... Vi er begge gift på hver vår kant og har det ikke "sånn". Men humor og kjemi er helt der. Og ja, man åpner seg mer ovenfor folk man stoler på uansett kjønn. Jeg pleier å si at han er "bestevenninna mi"... :D Det er rett og slett sånn det er - bortsett fra at han tilfeldigvis er mann.

Bønna200 sa for siden:

Jeg har også en "venninne". Vi har reist en del sammen og t.o.m delt rom og seng. Men ingen følelser "på den måten" der heller altså. Og ikke noe fy-fy i senga:p
Jeg tenker ikke på ham som en mann engang. Han er bare en jeg har kjemi og kan prate med:)

Lava sa for siden:

Jeg kunne vært øret ditt, men avstand... :klem:

Kanutten sa for siden:

Høres flott ut! Jeg HAR jo alltid hatt mine beste venner i gutterekkene og har faktisk savnet ei bestevenninne. Så kanskje bestevenninna mi er en mann! Det forklarer faktisk mye og jeg kjøper den.

Kanutten sa for siden:

Du eiegod du Lava, vet du det? :klem: :love:

Carisma sa for siden:

Er ikke det nettopp ltt av greia, at de er en utenforstående? Forøvrig syns jeg det er mye lettere å ha menn som slike fortrolige enn damer.

Egwene sa for siden:

Jeg har hovnet opp liiitt på innerste delen av øyelokket, mot nesen, og det klør mer enn vanlig.
Kan det bare være en allergisk reaksjon som vil gå over?:P
Det kom i går, men kjenner litt mer av det i dag x)

Dietta sa for siden:

Høres nesten ut som det kan være starten på en sti på øyet :(
nhi.no/oye/oyelokkslidelser/sti-pa-oyet-hordeolum-3564.html
Ikke særlig godt nei.........

smgj sa for siden:

Samme her. Sånn generelt synes jeg menn er dyktigere på "ditt valg, ditt ansvar - og så å rådgi eller hjelpe utifra det" i motsetning til mange kvinner som ofte bedømmer utifra seg selv og sine standarder. Men ... ønsker man sympati og "trøst" mer enn håndfast problemsløsning - så går det som regel raskere å finne det hos en kvinnelig venn. :)
Disse kjønnsrollene er på ingen måte hugget i stein, men jeg synes jeg ser denne tendensen iallfall.

smgj sa for siden:

Er det sti på øyelokk eller våtlinje så fikk jeg engang et kjempebra tips for å få talgkjertelen til å åpne seg.
Man tager en ren vaskeklut, håndduk eller noe sånt og lager en tupp. Denne tuppen dypper man i glovarmt vann. Nå tuppen er så avkjølt at den såvidt er tolererbar (må altså være så varm som man tåler uten å få brannskade) legger man dette over området med sti. Er det på våtlinja kan det lønne seg å gni forsiktig med den varme kluten. Gjenta oppvarming og forsiktig pålegging(gniing).
Ser dette står i linken også. :)

Dette løser opp talget og om man er heldig så begynner gørra å komme ut og "ordne seg selv" etterpå.

Egwene sa for siden:

Takk for tips! :)
Er jo kun irriterende, og har vel hatt noe lignende før, når jeg faktisk tenker etter, men at det gikk over.
Skal teste den våt-klut-greia i kveld før jeg legger meg og i morgen ^^

Dietta sa for siden:

Gjør det, for det kan virke veldig bra. Og husk å vær veldig nøye med håndhygienen, så du ikke smitter over på det andre øyet også.
Riktig god bedring :)

Sanney sa for siden:

kan jeg fryse oppskåret salami? jeg reiser imorgen og ser plutselig at svenskesalamien går ut på dato mens jeg er borte.. my elavere holdbarhet enn norskkjøpte...

Gerd sa for siden:

Jepp :ja:

ToreH sa for siden:

Hvor be det av den geniale tråden med Ingrid Espelig Hovig sin artikkel? Slettet? Jeg lagret den heldigvis, var så mye bra og usaklige personangrep der at jeg bare må vise den frem til andre....

Ikke rart vi lavkarbere får mye pisk i media med slike holdninger hehe :)

j88 sa for siden:

Den ble ihvertfall stengt.

Dietta sa for siden:

Den er flyttet til under "Sofakroken" - og er foreløpig stengt som allerede sagt.

Egwene sa for siden:

Jeg fikk ismaskin til jul, og har nå tenkt å prøve å lage meg lavkarbo-is! :D
Kan man da bare erstatte sukkeret med sukrin/sukrinmelis?

vimsen85 sa for siden:

Jeg syns det er best med en blanding av sukrin og stevia i is. Lager ganske mye is og har prøvd mange gode smakskonbinasjoner. Elsker ismaskinen min.

Egwene sa for siden:

Da skal jeg prøve meg på det i kveld og forhåpentligvis kose meg med det til litt tv-serie-titting.

Yrla sa for siden:

Jeg bruker hele tiden en bodumkopp av stål.Den får et tykt sort belegg inni av te og kaffe (med soyamelk) som ikke går vekk ved vanlig vask (har ikke oppvaskmaskin). Har prøvd stålpuss men det funka ikke. Det går an å skrape av med kniv men det er så tidkrevende. Finnes det noe vidundermiddel jeg kan ha oppi som løser det opp?

langaard sa for siden:

Bakepulver:)

Yrla sa for siden:

Å det har jeg. Skrubbe med det i litt fukt da eller la det være oppi en stund?

langaard sa for siden:

La bakepulveret virke en stund, sammen med vann:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.