< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kine87 sa for siden:

Har litt troen på at "opplevelser" er en perfekt gave jeg. Konsert med fav. bandet hans f.eks?

Marina sa for siden:

Treningstøy, Pondusbøkene, verktøy (mor får jo alltid kjøkkenredskaper :p ), weekendtur til f.eks London, abbonement på favorittblad og bilde av deg en fin ramme er ting jeg kommer på i farten :)

Egwene sa for siden:

Vi er ikke sammen helt enda, men om man da f.eks bestilte en helgetur til ett-eller-annet sted, vil det virke for teit?
Siden vi dater og "jobber" med å bli sammen?:P

Bønna200 sa for siden:

Kan man fryse koriander? Og bør det evt kuttes opp før frys?
Har en hel potte her og den overlever aldri mer enn et par dager...

LineJM sa for siden:

Har aldri prøvd å fryse ferske urter sånn. Vet ikke om de bør forvelles før de fryses. Det går ivhertfall an å tørke den vet jeg. Tørkes greit i stekeovn.

Yrla sa for siden:

Jeg ble veid hos legen idag, men med klær. Hvor mange gram skal man trekke fra en strømpebukse, sokker, jeans og en tynn genser str xs?

Bønna200 sa for siden:

Kan du ikke legge alt på vekta og trekke fra?

Kitt sa for siden:

Dia- legen trekker alltid fra 2 kg pga klær, frokost, drikke osv i hvert fall!

Bønna200 sa for siden:

Tørke urter er greit det. Men jeg synes de mister litt av piffen på en måte. Men det kan det jjo hende de gjør fryst også:o

Kitt sa for siden:

Dill kutter jeg i små biter og har i en litt romslig boks i fryseren. Går helt fint og holder seg lenge på den måten!
Har ikke prøvd med andre typer urter, da!

Yrla sa for siden:

Jeg har ikke vekt,
jeg spiste ikke frokost den dagen.
800 g da kanskje?

Bønna200 sa for siden:

Jeg prøver:) Den dauer jo bare likevel, så kan jo like greit prøve å redde restene;)

Carisma sa for siden:

I såfall hadde jeg vært dau for lengst! Jeg kutter opp og fryser alltid ned masse koriander, persille, estragon, gressløk og bæsilikum. Da har jeg alltid ferske urter tilgjengelig, for de smaker som det når de has oppi mat igjen. Bruker aldri tørkede lenger, det smaker papp i forhold.

Kitt sa for siden:

Kan du ikke bare slå deg til ro med det tallet som sto der, da?
Om du ikke har vekt hjemme spiller det vel overhodet ikke noe rolle hva du veier hos legen heller. Det er bare et tall på et papir!;)

Bønna200 sa for siden:

Jeg mente at det var korianderen som daua, ikke jeg:lol:

Men takk for svar:) Kutter du dem først, eller legger ned kvaster? Og har du det i boks?

Yrla sa for siden:

Nei, det er jo derfor jeg spør da.

TrillTrall sa for siden:

Jeg har frosset ned gressløk, persille, timian og estragon. Kuttet det så smått som jeg vil ha det i maten og hadde det på glass og puttet i fryseren. Da er det bare å ta opp så mye man vil og strø rett i kjelen eller panna. :)

Bønna200 sa for siden:

Thank you:)

BenteR sa for siden:

Jeg hakker friske urter opp, av og til mikser jeg min egen urteblanding, og så har jeg det i isbiteformer, heller på vann og fryser. Nåre isbitene er frosset, hiver jeg isbitene i en egen boks i fryserern, og så er det bare og hente seg en isbit eller fem og ha i middagen.

silje21 sa for siden:

noen som vet hvor jeg kan få tak i små knekk"former". ser ut som veldig små muffinsformer xD
nille hadde ikke her hos oss hvertfall

LineJM sa for siden:

Panduro? Eller kanskje Åhlens, mener å ha sett konfektformer i sånn størrelse der tidligere.

BenteR sa for siden:

Tror det var på Claas Ohlsen jeg nylig så slike former...

silje21 sa for siden:

hehe så uansett må jeg til nærmeste "storby" jeg da xD

Takk folkens :D

Carisma sa for siden:

Meny, spar og ultRa har hatt hvertfall.

Carisma sa for siden:

Silikon bakeformer fantes jo "over alt" for et par år siden. Jeg skal gi det bort i juolegave, men nå sliter jeg med å finne det... Noen som har gode tips?

BenteR sa for siden:

Europris har iallefall; kjøpte der for noen måneder siden.

Rin sa for siden:

Har sett på både Clas og Jernia ganske nylig, både brød- og pai- og muffinsformgreier.

Lillemy71 sa for siden:

Søstrene Grene har slike silikonformer, spørs jo hvordan kvaliteten er da.

Yrla sa for siden:

Masse på ebay.

nellie sa for siden:

Når man leser dusinvis av råd mot bihulebetennelse og finner rådet om å stikke et hvitløksfedd opp i nesa helt fantastisk.. Et det et tegn på at man er i overkant glad i hvitløk?

Rin sa for siden:

...Enormt utvalg av silikonformer til alle formål på Traktøren (storosenteret, og cc vest tror jeg?) også - men der er det en del dyrere enn på Clas, da.

Carisma sa for siden:

Jeg tar ikke sjansen på å kjøpe julegaver fra aauksjonsplasser uten å se de eller ta på de... :o

Filler'n jeg gikk jo nettop fforbi traktøren på sandvika storsenter! :eek:

Carisma sa for siden:

Hvorfor er det så inmari vanskelig å komme i gang med det en burde gjøre, mens det er fryktelig enkelt å sitte og surre på nett f.eks? :(

Dietta sa for siden:

Det lurer egentlig jeg på også skuler bort på strykehaugen

BenteR sa for siden:

Her i huset pleier jeg og spør de andre om de har sett hvor jeg har gjort av energien min, for jeg kan ikke finne den:rolleyes:

langaard sa for siden:

Skippertak!! Carisma!:D

smgj sa for siden:

Den er på ferie, sammen med tiltakslysten min. :cool:

Bønna200 sa for siden:

:ja:

BenteR sa for siden:

Har fått tid til gastroskopi og koloskopi 21.desember for og finne ut om det er cøliaki eller "bare" irritabel tarm jeg sliter med, eventuelt noe annet.
Jeg lever tilnærmet glutenfritt, med unntak av litt kruskakli i vafler og proteinbrød. Hvor mye glutenholdig mat og hvor lenge må jeg spise dette før det vil vise på prøvene/biopsien?
Kan jeg kreve lett narkose? Halsen min er pyton vond og trang pga struma (har svelgeproblem) og bakdelen min er konstant vond pga kronisk hemorrider. I tillegg er jeg av den sorten som brekker meg og kaster opp med en gang noe kommer for langt bak i svelget (brekker meg og kaster opp f.eks. hos tannlege).
Jeg har også fått beskjed om at jeg skal unngå frø + grønnsaker/frukt med frø 1 uke før + jeg skal kun drikke dagen før og dagen dette skal skje.
Jeg har diabetes 1 og MÅ spise; hvordan i all verden gjør jeg dette???
Gruer meg til dette.........

Kitt sa for siden:

Jeg fikk det gjort i full narkose, ikke noe problem, men legen din må søke spesielt om det.
Du kan jo drikke mye som er vel så næringsrikt som å spise, da! Denne forklarer fint, syns jeg!
Jeg ble tatt først om morgenen nettopp pga diabetesen. Du må rett og slett ringe og snakke med dem om på forhånd. Sto ikke det i innkallelsen? Det sto nesten med STORE bokstaver i min, faktisk!

Ang gluten er det vel nesten for sent allerede. Inntil 3 måneder fikk min datter beskjed om, men du bør nok begynne allerede i dag! Syns du skal ringe dem å høre. Synd om du går gjennom 2 sånne "ekle" undersøkelser bare for å få et falskt negativt resultat!

Photobscura sa for siden:

Finnes det noen måte å fjerne maling fra huden som ikke innebærer bruk av white spirit? Det er quick lack, så det ... sitter godt ... (Jeg vet ikke hvilket overmot som kommer over meg hver gang jeg skal male ting ...)
Eventuelt: Selger de normalt white spirit på dagligvarehandler?

nellie sa for siden:

Hvordan får man vekk flekker fra ulltøy? Emma har hundre bodyer i en spesiell farge og akkurat den fargen suger til seg flekker så det ikke ligner noe annet...

Og hva med ulltøy som er spydd ned? Det holder jo ikke å vaske det på 30 grader ullprogram...

Dietta sa for siden:

White spirit får du nok ikke på dagligvare :(
Prøv å gni deg inn med olje, mulig det hjelper. Jeg prøvde det på en spesiell hobby-maling en gang i tiden, og det funket. Kanskje også sitron. Det virker i hvert fall på jordbærfingre ;)

vaskeklut sa for siden:

da jeg dreiv med oljemaling på vgs brukte vi margarin! det funka fint til det i hvertfall. (hva med engangshansker eller oppvaskhansker på henda?)

Dietta sa for siden:

Hvis du har "moderne" ull, så burde det tåle 40 graders vask i maskin, bare husk å bruke Milo e.l. pga av fibrene.
Flekkene er jeg ikke sikker på. Ville ha prøvd å gni de inn med zalo, og eventuelt prøve vanish :)

Oook! Da går jeg ut på kjøkkenet og frister olivenolje og sitron!
Jeg er vokst opp på bygda, vettu. Der får man kjøpt ALT på dagligvarehandelen, og det sitter fortsatt litt igjen etter så mange år. :D

KarMa40 sa for siden:

Du kjøper mårkeblått ulltøy serru. Og gir tran naken på stellebordet før bading...

Ellers skal nylonvask være det eneste som virkelig virker på ulltøy-flekker, men har ikke prøvd selv. litt skeptisk til hvordan det går med plagget..

Yes! Olivenolje funka som fy! Jeg visste egentlig innerst inne at jeg hadde hørt om det før, men har ellers alltid brukt white spirit. Takker! :D

nellie sa for siden:

Kjøper hvertfall ikke lyst lilla.:p

Det strides vel litt om hva ulltøy tåler og ikke tåler..

Dietta sa for siden:

Så flott :) Ikke noe som er værre enn å løpe rundt med malingflekker absolutt overalt. Det eneste positive må være at andre ka se at du er flink og jobber ;)

Luggetuppen sa for siden:

Prøv med gallesåpe. Har ikke prøvd selv ennå, for da flaska kom i hus ble det våren, og da ble ulltøyet pakket vekk.

nellie sa for siden:

Ja, det har jeg hørt om! Takk.:)

Njæ, det må vel være katten i tilfelle. Han lar seg ikke så lett imponere. :cool:

Bønna200 sa for siden:

Nei, han maler han mye mer enn deg;)

Dietta sa for siden:

Og siden den unge damen var full av flekker, er jeg sikker at han maler mye bedre også :p

True! :D

Bare hendene, altså! ... Og litt på gulvet. :flau: Men fint ble det! Bare å vente til etter tre i mårra til det er tørt ... :o

Bønna200 sa for siden:

:lol:

LineJM sa for siden:

Jeg har vært veldig fornøyd med gallesåpa til ull og alle slags fettflekker egentlig, på annet tøy enn ull også.
Den er veldig bra på lær også. Vasket sandalene i maskinen med gallesåpe og de ble kjempefine igjen. :D

Kitt sa for siden:

Og hvor kjøper man så dette vidundermiddelet?

Med to menn i møkkete yrker i huset, tar jeg i mot alle tips til å få klær rene igjen!:D

Furine sa for siden:

I følge linken var det vel på Clas Ohlsson?

LineJM sa for siden:

Her finner man den. På clas ohlson såklart ;) finnes både som såpestykke og i flytende form. Jeg har hatt begge deler men syntes den flytende var enklere for maskinvask. :)

Kitt sa for siden:

Så jo ikke den linken når jeg siterte det nederste innlegget!:p

Takk! :suss: Heldigvis ikke langt til nærmeste CO her!

Kitt sa for siden:

Tusen takk! :suss:

Furine sa for siden:

Clas Ohlsson er ei bra sjappe! :ja:

Kanutten sa for siden:

:ja: HELT enig!

Sanney sa for siden:

ble så gla da vi fikk clas'ern til byen. ikke langt til tønsberg, men kjempekjekt å ha det i byen :D

Carisma sa for siden:

Jeg heiv oppi litt vanish da jeg vasken bodyen til lillegutt, som hadde blit litt...eh, brunoransje oppetter ryggen :rolleyes: jeg tenkte at jeg måtte jo uansett kaste den, men det funka kjempefint sammen med milo.

Yrla sa for siden:

Det svarte på blomkålen, er det muggsopp?

Dietta sa for siden:

Yepp, helt enig. Faktisk synes jeg Vanish er det eneste vaskemiddelet som holder det reklamen sier :) (Blendahvit my a.... :rolleyes:. Det har i hvert fall ikke funket på møkka her i huset)

Dietta sa for siden:

Må bare si meg enig jeg også ;)

smgj sa for siden:

Vetidkke, men vi skaver vekk det verste og spiser resten. Lever ennå. ;)

Kanutten sa for siden:

Gni blåskimmelost på og du får blåmuggost med blomkålsmak! :heia:

Jeg også bare skjærer det bort... :o

Dietta sa for siden:

Mee too, og lever ennå ;)

Lillemy71 sa for siden:

Vanish er noe av det beste på flekkfjerning, men bør ikke brukes på ull. Jeg vaska en av ulltrøyene mine som var blitt misfarget i Vanish, fargen ble fin igjen men trøya ble stiv og stikkete. Har prøvd å vaske den gjentatte ganger i Milo og har også prøvd med noe lanolingreier men den er dessverre ødelagt. Men for andre klær - Vanish helt klart :)

Kan jeg tørketromle nyfargede klær? De har tatt en ekstra runde i vaskemaskina for å få vekk overskuddsfarge, men det vil ikke skje noe uventet om de tromles? Eller? Ja, jeg er lat ...

smgj sa for siden:

Har gått fint det, men ta dem ut når trommelen stopper. Halvvått eller varmt&tørt nyfarget tøy som blir liggende i dunge kan bli rart...

Takker!

Cyan sa for siden:

Jeg bestilte noen vitaminer fra shopping4net som ble sendt forrige mandag (antar fra Sverige). Jeg har enda ikke fått dem i posten, så jeg regner med at det ligger i tollen (bestilte for ca 400,-). Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar?

Dietta sa for siden:

Har du uflaks kan det ta lang tid. En venninne av meg hadde varer som lå på tollager i nesten 3 uker :eek: Men, det er helt sikkert et unntak, og ikke vanlig altså...

Om du bestiller for over 200 kroner fra Shopping4net så deler de det opp i flere pakker. Det er nok bare en forsinkelse.

nellie sa for siden:

Ønsker meg en god detox te jeg. (Jada. Detox er tullete osv, men jeg er en sucker for placeboeffekten) Noen som vet hva de har på en vanlig normal helsekost som er brukbart?

Rin sa for siden:

Tja. Yogi "pure" (het detox tidligere) er suveren på smak, synes jeg, og inneholder litt diverse løvetann og sånt, som jeg aldri har registrert noen faktisk effekt av. :p

Oppdaget litt tilfeldig for noen uker siden av te med senna kan hjelpe litt mot forstoppelse. :o Vet ikke om det finnes i norsk helsekost, men jeg fikk fra iherb uten problemer.

nellie sa for siden:

Ja, kom til helsekosten og da sto det mellom den og Pukka detox, men så så jeg at yogi inneholdt akkurat det samme som Pukka pluss enda litt til, så da tok jeg den.:D

langaard sa for siden:

Håper du får rensa deg skikkelig før jul da:D

nellie sa for siden:

Haha, blir heller omvendt vel!

Huldr sa for siden:

De detox-teene i poser er ganske svake, men prøv de samme urtene i hel form, da blir effekten mye større.

Selv synes jeg Pukka sin virker bedre enn Yogi, og den virker for meg på den måten at jeg blir kvitt slaggstoffer/melkesyreopphopning i musklene fortere, og gjør kroppen mindre sur generelt (tar vekk halsbrann f eks). Ellers "gjør" den ikke så mye annet enn å hjelpe kroppen med å kvitte seg med toksiner og slaggstoffer. Ikke noe hokus pokus, egentlig. Noen av urtene er vanndrivende også.

Yogi sin er god, men den har svak effekt. Pukkaen er med peppermyntesmak, litt svak i smaken, men helt ok.

Base-te fra Helios er ganske virksom og veldig billig, men ikke fullt så god ...

Bønna200 sa for siden:

Jeg kan ikke si jeg har halsbrann, men det går vel innunder det. Jeg skikkelig brenner i magen noen ganger.
Tror du Pukkaen kan hjelpe på det?

Huldr sa for siden:

Det hjelper meg hvis jeg har spist mye feil mat (det er da jeg av og til får halsbrann), så det kan nok hjelpe på magen også :ja:. Men det kommer jo litt an på hva årsaken er. Lakrisrot er veldig bra mot "sår" mage, det danner en slags hinne som beskytter (og det virker som regel ganske fort også :))

Men det kan være individuelle forskjeller også, noen ting virker bedre på noen og andre ting på andre :)

Bønna200 sa for siden:

Jeg spiser ikke mye feil mat, akkurat:o Men har i mange år vært plaget med denne brannen i magen...

Kanskje jeg skal prøve lakrisrot. Takk for tips:)

Huldr sa for siden:

Jeg burde kanskje presisert hva jeg mener med feil mat. Et nøkkelord er "lite grønnsaker" ;) Blir forverret av kaffe, alkohol etc. Proteiner er også syredannende.

Håper du finner ut av det, det er ikke godt å ha vondt i magen :klem:

Bønna200 sa for siden:

Jeg spiser en kilo grønnsker hver dag, så da er det ikke det. Drikker ikke kaffe heller.
Men alkohol, ja. Det er jo grusomt! Drikker jeg sprit, selv om den er blandet ut, brenner det som et helvete nedi her... Så det har jeg kuttet helt ut. Tar litt vin innimellom, men det merker jeg ikke så mye til. Men jeg kjenner jeg har drukket, altså:o

:klem:

Sanney sa for siden:

bør jeg gå til legen med en utvekst i det ene neseboret som har kommet og gått det siste året men som nå er begynt å bli irritabel og blør, eller kan jeg like gjerne vente til legetimen min i februar? føler jeg flyr til legen støtt...
ellers har kriblingen i venstrehånda kommet tilbake, hele 2 mnd var jeg symptomfri. men innen jeg får ny time hos nevrolog har det vel dratt sin vei igjen og de finner ingenting....

Nerthus sa for siden:

Gå heller en gang for mye til legen. Saken ser ut til å plage deg litt, så gå og få det sjekket ut :)

Huldr sa for siden:

Beklager, jeg sa feil! Teen jeg har fra Pukka heter Cleanse, det er den jeg beskriver over her. Detox'en deres har jeg ikke prøvd :)

nellie sa for siden:

Sto og vurderte den også, men tenkte jeg venta siden den fokuserte mest på huden.

Bønna200 sa for siden:

Skal til London neste uke. Noen som vet om butikker det selges Pukka te?

Dietta sa for siden:

Har ikke peiling - men god tur :p

Bønna200 sa for siden:

:lol: Takk for det:)

langaard sa for siden:

Googla pukka te london, og fikk en del adresser ja! God tur!! Hils London:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.