< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

nellie sa for siden:

Tomatpure har ganske mye karbohydrater, ja.:)

Dietta sa for siden:

Men god er det, så det er bra man ikke trenger å bruke så mye for å få smaken :D

nellie sa for siden:

Jeg bruker mye tomatpurè. Hvertfall et glass i uka. Begrenser ikke karbohydrater fra grønnsaker.:)

Photobscura sa for siden:

Nå er det vel ikke så fryktelig mye mindre karbohydrater i rene tomater, jeg tipper at med mindre de hermetiske tomatene og tomatpureen er tilsatt sukker, så er de i hvert fall vannreduserte. Tomatpuré er jo kokt kraftig inn, så det har jo ikke mer karbohydrater enn vanlige tomater, man må se på det i forhold til vekten av væske i det origniale produktet. :)

nellie sa for siden:

Det vet vi jo!:) Men hvis man skal se på mengden så blir det jo endel forskjell. 1 ss tomatpure=ca 2 "normale" tomater.

F.eks i en gryte eller tomatsuppe så blir det jo endel forskjell.

shailene sa for siden:

Kommer jo an på om man bruker tomatpure i tillegg, eller som erstatning for ordentlige tomater da. Bruker man det i tillegg for å få kraftigere tomatsmak blir det jo såklart mer karbo i maten. Men ofte jeg bruker tomatpure istedet for, hvis jeg ikke har tomater i hus, og da bruker jeg ca. tilsvarende mengde jeg ville brukt hvis jeg skulle hatt i tomater. Ingen grunn til å tro at det blir mer karbo av dette vel? Er det noen pureer som har tilsatt sukker i seg?

nellie sa for siden:

Mener du at 1 dl tomatpure og 1 dl bokstomater/vanlige tomater inneholder like mye karbohydrater?

shailene sa for siden:

Uff. Nei, men ser hvorfor du tolka det sånn, var klumsete forklart :p :rolleyes:

Mener 1-1,5 ts eller så, istedet for 1 fersk tomat. Litt på slump, siden jeg ikke teller gram for tiden, nøyaktig hvor mye som tilsvarer 1 tomat er det jo bare å veie og regne seg fram til. Trenger ikke være redd for alt som har høy konsentrasjon av karbo liksom, så lenge man begrenser seg.

nellie sa for siden:

I see!:) Nei, det er klart.

Jeg er ikke redd for jeg har ingen karbobegrensninger, så for meg er det samma. Men hvis man spiser ketogent og prøver å holde seg rundt 15 har det jo litt å si da. 1 dl tomatpure inneholder omtrent dobbelt så mye karbohydrater som 1 dl krossade tomater.

Siden det er endel som opplever rene tomater som partystoppere så tør jeg ikke se for meg hva som skjer med dem om de får i seg tilsvarende mengde tomatpure engang.;)

Dietta sa for siden:

Lurer på hvorfor antall aktive medlemmer her på forumet stafdig går nedover. Det er ikke siden det var nesten 2.500 stk. I dag er det bare 1.900 :confused:

Rin sa for siden:

Tror det kanskje er litt sesongpreget... pleier feks å være massevis av folk rundt nyttår, med nye og blanke slanke-forsetter. :cool: Og et par tilsvarende bølger iløpet av året.

Dietta sa for siden:

Ser den, men melder folk seg aktivt ut da, eller blir man borte fra "aktiv-listen" hvis det er en stund siden man har skrevet innlegg ?

Egwene sa for siden:

Tips for å forbedre immunforsvaret sitt?
Jeg har fått blærekatarr IGJEN....
Dette er 2 eller 3 gangen i år...

smgj sa for siden:

Vurdér om du kan mangle sink... C-vitamin er ufarlig og kan hjelpe og d-vitaminer trenger de aller fleste av oss på denne tiden.

Og pøs på med hvitløk. :)

Kitt sa for siden:

og så må man seff følge alle de andre rådene i boka for å unngå UVI!
Som å drikke nok, ikke holde seg når man må tisse, tisse etter sex(VIKTIG), holde seg varm fra livet og ned osv osv!:)

Yrla sa for siden:

Sikker på at det er immunforsvaret som er ille? Kan være flere grunner til å få det. Som bakterier fra tarm på vill veier, frysing, se her
Blærekatarr kan oppstå når det kommer bakterier inn i urinblæra, hvor det ellers er bakteriefritt. Det er nesten utelukkende bakterier fra tarmen som er årsak til urinveisinfeksjoner, og 3 av 4 tilfeller skyldes bakterien E. coli.Bakteriene kan komme inn i urinblæra ved at de vandrer fra huden, gjennom det korte urinrøret og inn til blæren. De kan også komme rett fra tarmen gjennom blæreveggen. Ved økende østrogenmangel etter overgangsalderen blir slimhinnen både i skjeden og urinveiene tørr og tynn og mindre motstandsdyktig mot bakterier. Muligheten for en infeksjon øker derfor i denne perioden.
Ved samleie der penis presser mot fremre skjedevegg, kan bakterier komme over i urinen fra området rundt urinrørsåpningen, og fra kjertler langs urinrøret. Det er derfor ikke uvanlig at blærekatarr kan debutere etter samleie.
Det synes også å være en sammenheng mellom sjelden vannlating og hyppig blærekatarr. Kvinner som later vannet sjelden og som holder seg ved trang, får mer langvarig oppbevaring av tilfeldige bakterier i blæren. Dermed øker risikoen for å få blærekatarr.
tatt herfra:nhi.no/sykdommer/nyrer-urinveier/urinveisinfeksjoner/urinveisinfeksjon-hos-kvinner-2604.html

Carisma sa for siden:

Jeg fikk kurert min kroniske blærekatarr ved hjelp av fotsoneterapi.

Cyan sa for siden:

Dere som har hatt komplikasjoner etter en ørebetennelse i form av tinnitus, svært redusert hørsel, svimmelhet etc: Hvor lenge varte det? Og når hørselen kom tilbake, kom den tilbake gradvis eller bare plutselig tilbake over natta? Jeg har hatt dette i en uke nå og begynner å bli mildt sagt gæren av alle lydene i hodet mitt, av å ikke kunne følge en samtale og av å gå rundt og sjangle :o

Og jeg med akupunktur, etter ti år (alder to til tolv) med kronisk og antibiotikaresistent uvi.

Kanutten sa for siden:

Hos meg satt det i i ca et halvt år. Skal inn til ny sjekk om ca 14 dager. Når jeg er sliten kommer ulydene tilbake igjen og da drar jeg til putten. Dotten kommer og går, men hørselen er blitt mye bedre!

Cyan sa for siden:

:eek: Håper ikke et halvt år er normalen :o

Jeg merker det selv at jeg hører litt bedre og ikke er så veldig svimmel når jeg er hjemme alene på dagene, men når mann og unge kommer hjem på ettermiddagen blir jeg gradvis verre og utpå kvelden kan jeg karakterisere meg selv som nærmest døv :( Blir utrolig fort sliten av bråk rundt meg samtidig som jeg ikke kan ha det helt stille heller for da blir jeg gæren av lydene i hodet (obs: Ikke stemmer, men lyder altså :lol:)

Anne sa for siden:

Godt at du presiserte hva du hørte, Cyan :lol:

Egwene sa for siden:

Jeg har blitt flinkere til å drikke mer vann og å gå på do når jeg må på do..
Men de to siste gangene nå har jeg fått det etter jeg har vært hos mr. Hunk :_plystre:
Så tror det kan være noe med at jeg ikke har gått på do/skylt meg etter sexen.
Er liksom ikke noe man orker å tenke på når man er ferdig.
Glad jeg fikk litt klarhet i det :P

(vet det høres ut som jeg nå får det OFTE, men var i juli og nå da i november)

Sanney sa for siden:

nå har jeg aldri hatt blærekatarr jeg da, som jeg vet om.. men jeg foretrekker å gå på do før sex jeg da... (bli tissetrengt midt i sengevalsen er lite morro :o) og da må jeg jo ikke rett etterpå Oo.

Egwene sa for siden:

Må jeg på do før sex, går jeg jo på do:P
Men må man ikke, så går man jo ikke :P

Carisma sa for siden:

Jeg har hatt en kul litt under mellomgulvet som sannsynligvis er et av de innvendige stingene som ikke har oppløst seg. Den har vært øm når jeg har trykke på den. Nå er den borte, men i stedet har jeg smerter i hele magen, som om man trykker hardt inn med en finger uvilkårlige plasser. Om det er et betent sting som har sprukket; er det farlig? Eller er det bare om man har feber i tillegg?

Anne sa for siden:

Jeg vil anta at du vil få feber om det er en betennelse i bukhulen, men jeg syns du bør kontakte legen om du føler deg utrygg og har vondt over tid. :ja:

God bedring, Carisma:klem:

Carisma sa for siden:

Egentlig ikke noe større plager enn litt problemer med å sette meg og reise meg, og når lillegutt sparker meg i magen.. :rolleyes: (stellebordet er selvfølgelig i "perfekt" høyde :p)
Jeg ser der an til i morra tenker jeg.

Anne sa for siden:

Gjør det...eller om du blir verre ta kontakt med lege:klem:

nellie sa for siden:

Apropos UVI. Har gått i mange dager nå med det jeg vil kalle UVI light. Hadde det ganske ofte før, men har ikke hatt på maaaange år. Det kjennes litt sånn ut, men ikke sånn at det er ille liksom.. Finnes det noen remedier jeg kan ta som får det vekk?

TrillTrall sa for siden:

hehe Før i verden hadde jeg aldri uvi og gikk aldri på do etter sex med mindre jeg måtte på do. De siste årene har jeg tydeligvis blitt mer sensitiv nedentil og går på do etter hvert samleie gitt. Ellers er jeg redd uvi'en sitter der tvert.
Problemet er jo de gangene man ikke må på do etterpå! For min del så drikker jeg som regel en god del etter at jeg har vært på do ved "kveldsstellet" samtidig som jeg pusser tennene og det fører til at jeg i alle fall får skviset ut en liten skvett etterpå. Det er jo ikke mange dråpene som skal til for å få skylt ut av urinrøret.

Så kom deg på do etter samleie! ;)

Tranebær i kapsel- eller væskeform kan jo være effektivt, bare vær obs. Jeg har det liksom litt i ryggmargen den redselen for at UVI skal gå til nyrene ... Det er smerter beyond belief!

langaard sa for siden:

Ja, nyrebekkenbetennelse er et sant helvete:eek:

nellie sa for siden:

Ja, huff.. Jeg hadde skikkelig UVI en gang og lå og vred meg i smerter bare da, så vil helst ikke ha nyrebekkenbetennelse. Men tror ikke det er UVI for det kommer og går og er en veldig sånn diffus starten på en UVIfølelse. Er sikkert noe annet.

Cherry sa for siden:

Hvor fort etterpå? Er jo ikke alltid samleiet foregår i bekvemmeligheten av ens eget hjem:p

nellie sa for siden:

Fort som faen.

Dietta sa for siden:

Ha, ha. Ha alltid med en tisseflaske.... :p

Carisma sa for siden:

Evt legg alltid all action til badet?....

nellie sa for siden:

Husker jeg var hos legen som 16-åring.. Med UVI og mamma på slep.. Holdt på å dævve da legen spurte om jeg hadde kjærste og sa at jeg måtte tisse så fort som mulig etter at vi hadde hatt sex..

Kitsu sa for siden:

Jeg har alltid en pakke med tranebærkapsler liggende for sånne "nesten-UVIer". PAsser og på å drikke mye sur veske. Vann med sitron, etc.

Cyan sa for siden:

Jeg har faktisk aldri hatt UVI bank i bordet

Dietta sa for siden:

Ja, bare pass på at det ikke er en utedo :D

TrillTrall sa for siden:

Umiddelbart egentlig. Om du venter i flere timer er det i alle fall ingen vits med tanke på å forebygge uvi.

TrillTrall sa for siden:

Når jeg først kjenner symptomene, de trenger ikke være sterke heller, så er det for sent for denslags hos meg. Jeg kan bøtte nedpå litervis med sitronvann på en dag uten at det hjelper det spøtt. Det kommer alltid så raskt at etter få timer så tisser jeg blod.

nellie sa for siden:

Go`helgtilbudet på Kiwi.. Er det fra torsdag eller fredag?

Carisma sa for siden:

Fredag

Cherry sa for siden:

Hvorfor får jeg hodepine hver dag rundt klokka 15?

Gracella sa for siden:

Har du drukket for lite vann/for mye kaffe/har noe stressende foran deg eller bak deg?

langaard sa for siden:

Eller spist for lite:confused:

Cyan sa for siden:

Trenger kunsthjelp! Jeg leter etter et maleri av et kvinnefjes i profil som henger i lufta. Opp mot toppen av hodet ser det på en måte ut som om den rives av som papir på en dorull. Fargetonene er oransje-gulaktig tror jeg. Skjønte dere hvilket jeg mente?

Jeg var sikker på at det var Salvador Dali, men når jeg bildegoogler kommer det ikke det opp ... Tenkte da at det kunne være Magritte, men det kom ikke da jeg bildegooglet han heller. Any ideas?

Huldr sa for siden:

Hmm ... det ringte ingen bjeller hos meg, men googlet litt og det eneste jeg kom opp med var dette herfra:

Kan det være det?

smgj sa for siden:

Jeg tror jeg har sett noe liknende, men det foresvever meg at ansiktet var laget av pusslespillbrikker elns?

Cyan sa for siden:

Nei, det er det ikke. Ja, det kan stemme :ja:

Bønna200 sa for siden:

Har noen av dere opplevd å bestille billetter på billettservice.no og motta billetter på mail til feil forestilling?
Både jeg og gubben satt her da vi bestilte til en forestilling fredag 16. desember. Men når jeg skulle printe ut nå var det lagt ved billetter til onsdag 16. november:confused:
Og det har jo vært, på en måte...

Vi er jo to som så samme bestillingen... Noen penger tapt. Er det mulig å få tilbake pengene?

Lava sa for siden:

Ring så fort du kan og si ifra. Det kan være dems system som er feil.
Men jeg bestilte en gang feil mnd, og det var billige togbiletter.. fikk ikke kansellere, men bytte i rett dato :)

Lava sa for siden:

Har fått smaken på rødvinen "my world" australia, og lurer på hvordan den er sånn lavkarbomessig?
Orker ikke dem uten sukker, for jeg blir sååå tørr i munnen av dem.

Bønna200 sa for siden:

Nå må det sies at det er nok en måneds tid siden jeg bestilte. Fikk mailen, men tenkte jo ikke noe over at datoene var feil, så har ikke sjekka:o
Får håpe det ordner seg for snille gutter og piker:)

Lava sa for siden:

Ja det håper jeg og! Men ring hvertfall og spør. Blir jo ikke fattigere enn noen tellerskritt av å få ett nei.. :p

Bønna200 sa for siden:

Nope:) Skal ringe i morgen. Vi VET jo at vi har rett! Spørs bare på hvor samarbeidsvillige de er:rolleyes:

Lava sa for siden:

Hva vasker man dusjen med når man skal forhindre fotsopp?

Har sånn jif bad, er det godt nok?

shailene sa for siden:

Bruk klorin når du vasker f.eks. ukentlig, og spray gjerne med eddik etter hver dusj (sopp liker ikke surt).

Bønna200 sa for siden:

De var IKKE samarbeidsvillige. :mad:

Sur kjerring som påsto at det ikke går an at de har feil i systemet.

Så det var 1600 kroner rett i dass:realmad: :hylgrine:

Lillemy71 sa for siden:

Skriv en sint klage, bruk gjerne ordet Forbrukerrådet inni der. Kan jo hende at du får noe igjen da, har ihvertfall jeg opplevd. Ellers kan du jo prøve å ringe igjen og håpe på at du ikke treffer samme sure kjerringa :D

Bønna200 sa for siden:

Ja, får prøve å sende en klage. Forbrukerrådet er nok et fint ord å få med, ja:D Takk for tips:)

Kan jo alltids prøve å ringe en gang til.

Men det som er så irriterende er at jeg VET vi har rett. Når en bestiller til en fredag og får billettene til en onsdag, så er det jo en forskjell bare der lissom...

Furine sa for siden:

Finst det nokon reglar her i Noreg om at dersom noko er prisa ein viss pris, så skal ein få den til den prisen, dersom det ikkje er heilt klart at det er seriøst feilprisa (som at ei boks jordbær kostar 150kr eller ei merkeklokke kostar 50kr)? I Belgia har ein nemlig rett på å få den til prisen som står på.

elien sa for siden:

Har enda til gode å ikke få det til den prisen som står på varen eller på hyllelappen, å det er skremmende mye som er feil priset. Jeg går alltid igjennom kasselappen, er det feil så får jeg differansen.

Elin

Furine sa for siden:

Var nemlig på Mix i dag, og mannen min ville kjøpe ein 3D-film til 199. Dama sa ho skulle ha 250 for den. Han nekta og sa at den kosta 199, då vart ho skikkeleg sur og sa at den var feilprisa. Men alle andre filmane i hylla av same slag kosta det same! Han vart sint, og gjekk. Eg prøvde å forklare henne og ho sa berre surt "om det er så vanvittig viktig, så får han vel berre få den for den prisen". Triveleg serviceinnstilt dame, gitt. :rolleyes: Men då var mannen allereie gått ut, og eg halsa etter. Eg forstår jo at han reagerer, sidan reglane er slik som dei er der han kjem frå. Vi gjekk etterpå til Lefdal, der kosta filmen 199. :rolleyes:

Bønna200 sa for siden:

Mange sure damer i dag. Kanskje det er hun samme som gubben prata med på billettservice:rolleyes:

Jeg har fått varene for den prisen som står på. Og en gang fikk jeg t.o.m en bok som egentlig kosta 380 kr for 50, for den lå i en kurv det sto "Alle varer 50 kroner." :p

j88 sa for siden:

Jeg tror ikke det er noen spesielle regler for det, det varierer nok fra butikk til butikk. Men jeg har selv jobba i to butikker, og der tok vi altid prisen som stod på hylla, er jo tross alt butikkansatte som har gjort feil, og prisa feil, så det skal ikke gå utover kundene.

BenteR sa for siden:

Nå er det rett årstiden for og kjøpe billige mandler. På Kiwi koster de 39,90 for kiloen.
Noen som har anelse om holdbarhet / eventuelt om de kan fryses? Siden jeg er rå på og bruke mandler liker jeg lave priser, og kunne godt tenkt meg og hamstre inn....

LineJM sa for siden:

De går fort hos meg så jeg aner ikke hvor lenge man kan oppbevare dem.

Kitt sa for siden:

Tørt og kjølig holder de i månedsvis. Jeg frøs ned restene fra i fjor jul som er ekspriment og de var helt fine da jeg tok dem opp for noen uker siden!:)

BenteR sa for siden:

Takk Kitt!
Da hamstrer jeg inn!

Dietta sa for siden:

...hvor flasken min med salmiakk er. Så den i går, og i dag er den søkk borte :eek: Mulig en sak for Ola Thune det her........

Furine sa for siden:

Det lurte eg også på med Miloflaska. Fann den att nokre veker seinare, den stod i trappa, bak ei jakke som hang på gelenderet! :o

Dietta sa for siden:

Ok, da går jeg ut i gangen og sjekker trapp opp og trapp ned ;)

Kitt sa for siden:

Jeg lette etter Ajaxen her forleden. Endte opp med å kjøpe ny og da jeg hentet vaskebøtte, hva fant jeg vel under kluten som hang til tørk sånn over bøtta, liksom?
Seff Ajaxen og den var jo seff nesten full også!:p

Jaja, nå har jeg en egen flaske Ajax i underetasjen. Er jo kjekt å slippe å bære den opp og ned, liksom!:D

Carisma sa for siden:

Noen som er interessert i å kjøpe noen togbilletter fra oslo til Gøteborg T/R som jeg ikke får brukt? 2x Avreise lørdag 03.12 klokken 0900 i Gøteborg 12:52. Retur Mandag 05.12 klokken 1742 i Oslo 2145.

Dietta sa for siden:

Nå har den kommet til rette gitt :) Tror du ikke gubben skulle pusse bilruter, og hadde sett at jeg pleier å bruke en skvett salmiakk i vannet. Så - det skulle han også, og dermed ble den stående i garasjen. Selvfølgelig det naturligste stedet i verden å lete på :mad:

Dietta sa for siden:

Milo'n min står på en hylle på vaskerommet. Det eneste som blir borte fra det rommet er sokker. De forsvinner i vaskemaskinen, og seff bare en fra hvert par.
Så.... nå lurer jeg på hvor alle de single sokkene tar veien :confused:

Supera sa for siden:

Dietta sa for siden:

Jeg viste det, jeg viste det. Jeg har et dyr på vaskerommet, og nå vet jeg jammen hvordan det ser ut også.
He, he. Den var fiiin :lol:

Cyan sa for siden:

Hvor mye melis, kakao og vann skal jeg bruke til en lys sjokoladeglasur på en langpannekake? Vanlig melis altså, ikke sukrinmelis.

Jabba sa for siden:

Jeg har handler julegaver til guttene mine fra denne nettbutikken: www.coolshop.com/no/ for litt over 1000 kr. Må si jeg ble litt forbauset over brevet fra Posten der de mener jeg skal fortolle disse varene forde de er sendt fra Danmark...På fremsiden av nettbutikken står det at "alle priser er i norske kroner og inkludert toll og moms".....
Da er vel ikke dette mitt problem ???

Gerd sa for siden:

Jeg bruker denne oppskrifta til langpannekake ( jævla god :D)
100g smelta smør
300g melis
3 ss sterk kaffe
2ss kakao
2ts vaniljesukker

Røres sammen og smøres utover.

Luggetuppen sa for siden:

Ingen tvil om at markedsføringen på nettsiden er villedende. Varene sendes fra Danmark, ergo må du som kjøper dekke norsk moms. Selskapet er NUF (datterselskap av et dansk selskap) og er registert i det norske momsregisteret, så jeg stusser jo litt på forretningsmetodene her :rolleyes:

KGH Økonomi AS er selskapets representant i Norge, du kan jo evnt ta en telefon dit?

Brønnøysundregistrene

Dietta sa for siden:

.. om det finns stavmikser som går på batterier ?

Kitt sa for siden:

Mener jeg har sett en med ladestassjon, i hvert fall! Og en på batteri!
Jada!:D
Se på denne!

Dietta sa for siden:

Ooo du store :D Løper og kjøper
Tusen takk Kitt, det var supert :klem:

Kine87 sa for siden:

Jeg lurer på om det er noen av dere som vet hvem av medlemene her inne på lavkarbo.no som maler/tegner? Var innom en profil for litt siden som hadde mange fine bilder, men nå finner jeg henne ikke igjen:( Tror hun het Ida?

Evnt. om dere har tips til andre sider med malerier? Jeg ser etter julegave til mor:)

Lillemy71 sa for siden:

Du kan jo se i medlemslisten på de som heter noe med Ida om du finner henne igjen?

j88 sa for siden:

kan det være hun som står bak denne bloggen? idavaag.blogg.no/meg.html jeg mener jeg fant den her inne for lenge siden iallfall.

Kine87 sa for siden:

Det var det! Tusen takk! :D

Carisma sa for siden:

Er det normalt å bli sååååå sliten av å gå hjemme med en baby? Og i såfall, hvorfor i all verden utsetter folk seg for det gang på gang? :rolleyes:

TrillTrall sa for siden:

Jepp. :) Spesielt om man må opp med puppen flere ganger om natten og ikke klarer å slappe av når den lille sover om dagen - om den lille sover om dagen.

Men vi glemmer fort. Veldig fort. :)

Carisma sa for siden:

Han sover hele natta for det meste nå, men mor er ikke like flink til å komme seg i seng når hun endelig har litt fritid. :o
Sovinga på dagen gjør han helst unna på tur, så ikke så enkelt å slappe av da. Selv om frisk luft hjelper da. Hjelper ikke at det er tenner på gang heller...

Egwene sa for siden:

Noen som har tips for hva man kan gi til en mann i julegave?
Eller i f.eks julestrømpe?

TrillTrall sa for siden:

Cd, film, bok (enten en krim om han liker det, eller en faktabok om noe han er interessert i), abonnement på blad, tøffe sko, stilig klesplagg... Godt å drikke, fin konfekt...

Carisma sa for siden:

Pondus julehefte! Det er et must her i huset :ja:

I julegave skal sambo få en time hos en gammeldags barberer. Han har ønsket å gå til det lenge, men tar seg aldri tid.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.