< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Photobscura sa for siden:

Noen tekniske vidundere som vet om det er noen enkel måte å overføre musikk fra kassett til digitalt format? Til opplysning har jeg et (gammelt :cool:) stereoanlegg med kassettspiller som til en hver tid er kobla til pc-en min.

Supera sa for siden:

Da trenger du line out på stereoanlegget og line in på PCen og en kabel mellom. Da tror jeg det skal være piece of cake. Gå til lydopptaking og velg at kilde skal være line in ett eller annet sted der.

Vel, jeg har jo som sagt kobla pc-en til stereoanlegget, så da er det bare å putte jack'en i mikrofoninngangen på pc-en og kjøre på, eller?

vaskeklut sa for siden:

er slik jeg gjør det :)
edit: NEI VENT NÅ! jeg leste feil. nevermind me! anyroad: prøv?

Supera sa for siden:

Mikrofon er line in, ja. Men du trenger line out på stereoanlegget også. Stereoanlegget sender ikke noe ut på line in, bare line out.

nellie sa for siden:

I all min tid så har jeg blitt helt elendig trøtt en gang mellom 14 og 16. HVER dag liksom! Uansett hvor godt jeg har sovet osv. Varer i en times tid også går det liksom over. Hvorfor? Har arvet det av mamma, for hun er helt lik.. Jeg vet jo, fra da jeg hadde praksis å sykehjem, at det er et eller annet stoff som bunner på denne tiden. Er det seretonin eller noe sånt?

Og hva kaller de det som skjer rundt vaktskiftet pga dette igjen? Når det blir helt kaos på avdelingene, ikke pga at personalet har vaktskiftet, men pga dette stoffet som det skjer noe med.

De fleste aner sikkert ikke hva jeg prater om her, men det var mye snakk om det i praksisen.:p Nyere forskining ftw.

Huldr sa for siden:

Vet ikke hvilket stoff det er, men det er naturlig ... ;) Kroppen er ikke alltid tilpasset dagens samfunn, eller omvendt får vi vel si - samfunnet er ikke tilpasset kroppens behov. Vi trenger pauser og hvile om dagen også - spesielt når kroppen ikke er helt i form og bruker mye krefter på å bygge seg opp etter skade eller sykdom. Regner med du er hjemme ennå? Prøv å ta deg en hvil på den tida? En liten lur eller bare legge deg ned og slappe av litt, hvis du har mulighet før henting i barnehage e.l.

Det bare er sånn, tror jeg ... Ikke uten grunn at man har siesta lenger sør!

Paul McKenna har noe om det forresten ... "Eliminate stress" heter den. Der kommer han med forslag til avslappingsøvelser sånn at man ikke nødvendigvis trenger å sove, men kan ta en minipause og bruke noen teknikker som gjør at man blir piggere igjen. Men pauser trenger man!

Bønna200 sa for siden:

Takk. Det skal jeg gjøre:D

nellie sa for siden:

Ja, det er vel et ganske utbredt fenomen, bare at noen merker det mer enn andre.:p
Det hadde nok vært en ide å sove litt ekstra pga skuldern, men er redd for at jeg skal bli helt avhengig av den søvna og at jeg bare skal bli ENDA mer trøtt hvis jeg ikke får den, når det er back to normal life.

Huldr sa for siden:

Ja, sant det, noen merker det mer enn andre :). Jeg må sove hver ettermiddag, og det er ikke alle med ME som trenger det ...

Skjønner det med å være redd for å bli avhengig, og det kan sikkert bli sånn en periode, men det tar ikke lang tid å venne seg til nye vaner, 2-4 uker har jeg nettopp lært. Da kan du jo ta i bruk noen sånne teknikker når den tid kommer, og så la kroppen din få den hvilen den trenger i form av søvn i mellomtiden :)

Darn in. Det er jo bare phono og cd in, og sorround inngang, så da må jeg vel bruke microphoneutgangen?! Da blir det vel monolyd, da.

BenteR sa for siden:

Jeg får feber hver natt. Min normale kroppstemperatur er 35,8, men ca to om natten stiger tempen min til 38, og om morgenen er den lav igjen:confused:
Blodsukkeret er lavt og fint. så det er ikke det iallefall.
Dette fenomenet har jeg opplevet hver natt de siste ukene. Noen som har en anelse om hva som skjer?
Såvidt jeg vet skal kroppstemperaturen være på det laveste om natten....

Supera sa for siden:

Hvis du har CD in, så tror jeg det blir det samme som line in. Samme plugg der vel?

Men har du line out på stereoanlegget da? Ikke alle anlegg som har det.

Nei, det er det jeg snakker om, bakpå er det kun inngang til platespiller og cd pluss sorround. Og så er det headphone (ikke mikrofon som jeg visstnok skrev) foran.

Cherry sa for siden:

Jammen herregud da, drikk kamillete :P

Gracella sa for siden:

Jeg blir også veldig varm om natten. Jeg tror det har med ketose og fettforbrenningen å gjøre.

Visste du forresten at man svetter ut ca 1/2 liter vann hver natt?
Ta og vei deg rett før du legger deg og rett etter at du har stått opp. Da er det ca et halvt kilo i forskjell !

langaard sa for siden:

Tror sengetøyet må skiftes OFTE, ja:eek:

Bønna200 sa for siden:

Oi! Jeg svetter bestandig mye om natten. Spesielt når jeg får elveblestutbrudd også. Da er alt sengetøyet vått.

Får nesten lyst til å skifte sengetøy hver dag jeg nå:o

ToreH sa for siden:

Seg selv, servert nydusjet, parfymert og kun iført dyrisk villskap kanskje?

Hadde nå jeg foretrukket iallefall... :D

langaard sa for siden:

Vanskelig og pakke inn da:rolleyes:

langaard sa for siden:

Tung eller lett benbygning, hvordan måler man det:confused:

Kitt sa for siden:

Da jeg gikk på GR målte hun albue- benet vårt. Dersom du holder opp armen i rett vinkel forran deg og kjenner etter på hver side av albuen, skal du kunne kjenne en kul på hver side.
Dette tallet sendte hun inn, og så fikk vi beskjed om hvor kraftig benbygning vi hadde.
Hun måtte finne opp en ny betegnelse på meg, da. Det holdt ikke med kraftig benbygning, hun måtte legge til EKSTRA forran!:p

Dog skal det sies at fra lett til kraftig benbygning skiller kun ca 3kg. Skjelettet vårt veier faktisk ikke stort, men det er klart at jeg med brede føtter og knær, skikkelige hofter og rette, brede skuldre trenger mer "fullstoff" på beina for å se velproporsjonert ut enn en som er smal med spinkel beinbygning!:)

TrillTrall sa for siden:

Jeg sier bare en ting: Ulldyne! :ja: Med kunstfiberdyne tar jeg svømmeknappen om natten. Med dundyne er det hakket bedre, men der også hender det jeg våkner og er så svett at det renner mellom puppene. :o

Med ulldyne derimot... :love: Den puster og varmer på en helt annen måte og holder meg deilig temperert og tørr og fin hele natten. Har hatt ulldyne hos Lille Gubben i 3 år nå (tror jeg det er) og har enda til gode å våkne og være svettevåt. :) Elsker den dyna!

langaard sa for siden:

Takk for svar! Jeg hadde håpa på at skelettet mitt veide mye, for da kan jeg jo trekke det i fra totalvekten:)

Marina sa for siden:

Min mor fikk samme beskjed. EKSTRA, EKSTRA stor beinbygging . Så da har vel jeg mest sannsynlig ganske stort også?? Eller er ikke det arvelig?

langaard sa for siden:

Aner ikke, men du kan vel arve i 4 ledd bakover:confused: Nei jeg aner virkelig ikke!:)

Simba1 sa for siden:

Benbygning er selvfølgelig arvelig, men jeg tror ikke det er et dominant gen slik som feks brune øyne eller "rulle-tunge-genet". Men det er vel ikke så vanskelig å se om man har kraftig benbygning eller ikke, og hvis du har samme kroppsbygning som din mor ( sett vekk fra evnt vektforskjell), så har du nok samme benbygning. Det er jo "rammeverket" som resten av kroppen bygges på.

Men tung og lett benbygning er vel noe misvisende siden det veier veldig lite:) Er vel en betegnelse som lenge har vært brukt for å "unskylde" overvekt.....men det er klart at musklaturen som skal fylle denne rammen veier en del, så matchvekten blir jo høyere en "normalen".

Uansett så har man den kroppen man har, og man ser jo det om man kan skylde vekten på kraftig benbygnig eller ikke......jeg vet hvertfall at det som tyter ut over bukselinningen IKKE er skjelettet:D Ellers er jo røngten en metode:p

langaard sa for siden:

Skal spørre legen om henvisnig til skjelettrøngten snart! :D

Supera sa for siden:

Pakken trenger jo ikke å ligge under juletreet. Men ha på seg denne på kvelden kanskje?

vaskeklut sa for siden:

Jeg tenkte jeg skulle hekle luer i julegave til to jenter på henholdsvis tre og åtte år. Hva er sånn ca luediameteren(?) på sånne småtroll? :o

Kitt sa for siden:

Du finner sikkert noe om det her på Drops sine heklesider!

vaskeklut sa for siden:

Jooo.. Jeg har sett der, og forstår absolutt ingenting:o Jeg har nemlig dyskalkuli og er helt idiot på slik. Så det jeg gjør er å hekle på "frihånd" ut i fra diameteren på det største. Om det gav mening? :rolleyes:

Kitt sa for siden:

Mener du at når det står str 3/4 år og Hekle 80 masker, så skjønner du ikke det?
Mente ikke at du skulle følge oppskriften, skjønner du, bare bruke den til å finne ut hvor mange masker som passet til de forskjellige størrelsene!
Men man må jo tilpasse garntykkelse og heklenål, så skjønner at det kan være vanskelig om tall ikke er det man er best på, ja!

vaskeklut sa for siden:

jaa.... jeg hekler liksom førsterunden så lang (i cm) som den skal være, og så går jeg ut i fra det. jeg får ikke til den der tilpasninga...

Egwene sa for siden:

Noen som har gode tips til å få tilbake tapt motivasjon for trening og litt innstrammet lavkarbo?
Min forsvant visst i alt start-stresset på jobben..

Kitt sa for siden:

Og jeg har verken en 3- åring eller en 8- åring her, så da kan jeg ikke hjelpe deg, desverre!

Jeg er egentlig ganske god i mattte, men har gjort et par dumme omregningsfeil innimellom, ja! Lue som hadde passet til en elefant feks, pga feil garn til pinnene!:p

Dietta sa for siden:

Finn.no ?

vaskeklut sa for siden:

:lol: gjør seg om jeg kommer med luer som passer til spedbarn eller elefanter ja :p

TrillTrall sa for siden:

Jeg strikket en gang en blånisselue som skulle toves. Problemet var at jeg brukte superwash-garn som selvfølgelig ikke lar seg tove. Jaja. Ungen har nå en lue som når henne til albuene og den brukes som sovepose til den største bamsen. :o

TrillTrall sa for siden:

www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=s22&d_id=26&lang=no

Det står jo omkrets på de ulike aldrene her da. :)

3/4 år = 48 cm

7-10 år = 51 cm

Jeg synes det hørte litt lite ut, men en lue er vel stort sett tøyelig og den skal jo ikke sitte for løst heller så...

BenteR sa for siden:

LOL!
Ikke alle som har så stor lue!

vaskeklut sa for siden:

Åh, takk folkens! :love: Da blir det kanskje to små som får lue av "hun der rare kjæresten til onkel" til jul :p Om betennelsene i albuene holder seg unna, that is. :rolleyes:

TrillTrall sa for siden:

Min erfaring er at hekling er verre for håndleddene enn strikking, hvordan det er med albuene er jeg usikker på dog.

vaskeklut sa for siden:

For meg er det omvendt :) Det med albuene er et lite sjansespill, da jeg har tennisalbue som ligger litt i dvale. Men vi får se, jeg har så lyst å lage luer til de to :)

Jeg har utviklet en slags teknikk etter en senebetennelse i forfjor, hvor jeg kun bruker underarmer, og helst håndledd når jeg driver med håndarbeid. Nå hjelper det litt på at jeg alltid sitter i lotus, forsåvidt, og kan ha albuene hvilende på lårene, men jeg bruker også en pute som jeg støtter opp venstrearmen med. Nå er vel dette mest avhjelpende på skuldrene, men det gir i det hele tatt mindre belastning. I utgangspunktet var det min far som lærte meg å legge all styrke i håndleddet når jeg spilte gitar, men det var en fin lærdom å ta med seg videre i andre ting. :)

smgj sa for siden:

For tennisalbuen min var det et par ting som virket

1. å være bevist på å holde allbuen inntil kroppen under all form for jobbing, og å jobbe i "sonen foran meg" - ikke ut til sidene
  2. omega3-tilskudd, minst 3 gram daglig
  3. pauser med hardspenning og påfølgende uttøying av de musklene som kranglet. Hardspenning fordi det faktisk gjør det lettere å slappe av muskelen etterpå enn "langvarig halvspenning" gjør...

BenteR sa for siden:

Noen som har dagslyslampe?
Hvilken type har du, og er du fornøyd?
Planlegger og kjøpe meg en slik.....

Sanney sa for siden:

jeg har en wakeup light. begynner å lyse så smått 15 min før den ringer. og jeg har fuglekvitter som lyd. ingen bråvåkning 2 meter over senga av at alarmen durer :p

Egwene sa for siden:

Spekk, er det greit på lavkarbo?
Fikk smakt det når jeg var nordover i sommer og vi hadde det til noe fiskeboller. Stekt i småbiter, og det var enda mer crunchy enn bacon. Det var selvsagt saltere også, men wow, så godt!

Noen som også vet hvor man eventuelt får tak i dette av butikker?

Carisma sa for siden:

Hvorfor blir jeg overopphetet når jeg har sokker på? Flere ganger nå har jeg vært så varm at det har svimlet for meg, og det går over med en gang jeg tar av sokkene. Det er 19-20 grader inne så det bør ikke være så varmt at man svimer av... :o

langaard sa for siden:

Fettbrenning? :)

Carisma sa for siden:

Det er nok desverre ikke forklaringen :flau: Jeg sliter med å hanke meg inn om dagen, så nedover går det definitivt ikke.... :_plystre:

Carisma sa for siden:

Noen med lokalkjennskap til Hønefoss her?
Hvor er der hyggelig å gå ut og spise der for tida?

Fengselsgården syntes jeg var stilig, og de hadde god mat.

TrillTrall sa for siden:

Jeg må ha armene like høyt for å si det sånn, om jeg sitter med den ene armen på armlenet på stolen og den andre hengende fritt langs siden når jeg strikker så får jeg vondt i hele overkroppen. :) Da er det bare å snu seg litt og slå ut fotskammelen på godstolen og legge bena rett ut fremover så blir det så bra så. :)

Men nå er jeg ferdig med årets strikkejulegever. Tror jeg da.

smgj sa for siden:

Vet ikke, men jeg skulle ønske det var meg. Forresten. Dersom det vedvarer så kan det hende du bør få avkreftet at du ikke har høyt stoffskifte.

smgj sa for siden:

Spekk er fett, så det bør være ok sånn isolert sett. Bør selvfølgelig ikke gå ut over grønnsakene. ;) Aner ikke hvor man får tak i sånt.

Furine sa for siden:

Eg såg spekk i vakumpakke på Ica Maxi før helga, kanskje verdt å sjekke på ein slik?

Egwene sa for siden:

Hadde ikke tenkt å spise det i stedet for grønnsakene, nei :P
Men har kommet tilbake på Skaldemans 50+ igjen nå, før jul.
Så ser bare etter litt nye ting å ha til måltidene, og kom på at det smakte jo litt godt, i små doser x)

Carisma sa for siden:

Jeg har alle symptomene, unntatt vekttap og økt apetitt. :rolleyes: men de er jo like med ganske mange ting, pcos f.eks. Så det kan jo være den som tuller til. Forøvrig er det vel ikke uvanlig med et litt ustabilt stoffskifte etter graviditet har jeg hørt... :o
Rart å tenke på hvor mye jeg frøs i fjor høst, nå husker jeg ikke hvordan det føles en gang!

Yrla sa for siden:

Gilde har slutta med speket storfe. Noen som har funnet noe fra andre?

Luggetuppen sa for siden:

Signerer Photobscura, Fengselet har god mat, koselig atmosfære der også. Styr unna Salt & Pepper, der får du nesten bare ubestemmelige kjøttklumper sammen med litt grønnsaker (som er like for alle rettene på menyen) og masse tynn sursøt saus. Fysjom.

Kanutten sa for siden:

Jeg tror de fleste matbutikker selger spekk. Det pleier stå ved bacon. Og jeg er helt enig, det er knallgodt! Hvis du koker spekket i vann i stekepanna et minutt eller to før du steker det, koker du ut endel av saltet og det blir ikke så salt da. Jeg kan finne på å spise det som snacks. :sikle:

BenteR sa for siden:

Jeg fikk vite av reumatologen at jeg har kronisk senbetenellse i begge hælene i festene til akillessenen (ikke rart jeg har hatt vondt i lange tider), og at jeg må velge sko som støtter godt og avlaster.
Med lite penger i pungen og vonde føtter, lurer jeg på om noen av dere har tips til gode varme sko som ikke får lommeboka mi til og få panikk. Her er tempen i dag 13,9 minus ute, men vintersdag er det ikke uvanlig at det blir 25-30 minus.....

smgj sa for siden:

Du tar vel omega3 når du har betennelser? Det hjalp meg iallfall. Men så er det visst sånn at "alt" som er betennelsesdempende og immunmodulernde hjelper meg da...
Når det gjelder sko har jeg et par lette fjellsko som jeg bruker som vintersko. (Finner ikke vintersko fordi jeg er for kresen, så når det er så kaldt at forfengeligheten vike så ender jeg opp med fjellskoene - dette er ikke mine, men liknende. Ikke billige sko, men sko som jeg bruker til mer enn en ting. )

BenteR sa for siden:

Jeg har gode fjellsko. De er stødige og gode, men ikke varme nok til og takle 20-20 minus.....

tuftemor sa for siden:

Hei. jeg også sliter med smerter under bena:(. Legen sa det var betennelse. Jeg har ikke fått noe for det. Hvordan utarter smertene hos deg seg?
Jeg får fryktelig vont når jeg står en stund eller går. Det er mest under selve hælen men etter en stund sprer det seg til under hele foten. lurer på om du har fått behandling eller er det ikke noe å gjøre. jeg har hatt det ett halvt år snart.:eek:

BenteR sa for siden:

Høres ut som meg. Jeg pleier og si at det kjennes som jeg har gått med høyhælte trange sko over lang tid og at hele hælen er en hoven ball, men hælen ser helt normal ut, altså. Og gå eller stå er smertefullt og det blir verre av og stå/gå mye.
Reumatologen så på ultralyd at det var betent langs hele festet, og hun sa at noen fikk noe lindring av og gå til fysioterapaut og få no.wikipedia.org/wiki/ESWT, men at dette var kronisk (iallefall hos meg), så det vil bare virke midlertidig......:(

LineJM sa for siden:

Oj. Men selv om det eventuellt bare virker midlertidig så betyr jo det at du faktisk vil være bedre, iallefall en stund. Det er jo ikke ingenting. Særlig ikke med betennelser som det der. De er jo smertefulle og plagsomme.

Kanutten sa for siden:

Jeg pleier få vondt i den myke hule delen under foten hvis jeg bruker såkalte gode sko. Derfor trives jeg best i sko som er harde i sålen, gjerne paddeflate ala disse kinaskoene som var så pop for en mannsalder siden. Jeg er ikke plattfot. Noen tips?

Nerthus sa for siden:

Jeg tok en liten egenbehandling med 2-3 uker med brexidol, som er en betennelsesdempende medisin. Det hjalp! Tåler ikke voltaren for magen, men sambo har brexidol i skapet - som jeg prøvde uten at det gikk ut over magen. Vet at Kitt sikkert rynker på pannen nå hehe... men jeg har snakket med "oslo-legen" og han synes det er spennende at jeg generelt blir mindre betent i kroppen når jeg tar runder med brexidol. (Sånn betent at det er vondt om noen tar tak i overarmen min feks.) Hadde mest smerter i hælene når jeg lå, ikke så mye når jeg gikk. Mener ikke det er betennelse i akilles-senefestet, men i hælen.
Har ikke hatt særlig hæl-plager siden.
Du kan jo spørre legen om du kan forsøke betennelsesdempende. Om voltaren ikke hjelper (siden det er det du sannsynligvis får), bør du spørre om å prøve ut brexidol.

Min erfaring ihvertfall, og jeg har vært plaget med hælsmerter LEEEEENGE! Legen foreslå kortisoninnsprøyting (Auuuu! NOT!), men det holdt med tabletter foreløpig.

vaskeklut sa for siden:

da jeg hadde betennelse i hælene fikk jeg beskjed om at det ikke var noe å gjøre med, og det måtte "gå over av seg selv". gode sko og sitte ofte med beina litt hevet var rådene jeg fikk. det gikk over, da. men mulig det hadde sammenheng med at jeg skifta jobb :o

Glorfinia sa for siden:

Jeg lurer på en ting. I lavkalori-verdenen er det kjent at ved å spise 500 kcal mindre pr dag enn dagsforbruket vil man gå ned en halvkilo i uka (3500kcal i underskudd pr uke). Én kilo fett regnes altså som 7000 kcal. Men hvorfor regner vi da at 1 gram fett er 9 kcal? Det burde jo bety at for å gå ned én kilo fett må man ha et underskudd av 9000kcal. :confused:

Anarko sa for siden:

Og hvordan finner man ut dagsforbruket av kalorier? Hmf, blir forvirret.

Nerthus sa for siden:

Fett fra maten regner man 9 kalorier pr gram.

Dagsforbruket av kalorier regnes slik:

Antall gram karbohydrater ganger 4 = kalorier fra karbohydrater
Antall gram protein ganger 4 = kalorier fra proteiner
Antall gram fett ganger 9 = kalorier fra fett.

Legg sammen til totalt antall kalorier, beregn så prosentandel av karbohydrater ved og dele "kalorier fra karbohydrater" på "totalt antall kalorier" og gang med 100. Dette gjør du så også med kalorier fra protein og fett.

Ble det forståelig? :)

tuftemor sa for siden:

Hvor lenge har du slete med det? Pyton greier altså:( Vil det aldri noen sinne gå vekk?:eek:

BenteR sa for siden:

2 til 2 og et halvt år:(
Men legen min har ikke ville høre på meg; for meg kjennes det som hun tror jeg er hypokonder...
Til og med NAV sier at jeg har fått dårlig og manglende oppfølging og at jeg anbefales og skaffe ny fastlege

tuftemor sa for siden:

Legen mente den eneste løsningen var å prøve å ta det litt med ro en stund. Var vist ikke vits med noen tabb. Har voltaren men de hjelper ikke. var det senebetennelse du hadde da? Hørtes litt annerledes ut enn hva jeg har:o

tuftemor sa for siden:

Uff ikke noe kjekt:(
Jeg har bare hatt det ca. ett halvt år. leste på nettet att det kunne ta opp til ett år før det gikk over, om det ikke ble kronisk da:(
kansje det vil hjelpe meg litt om jeg går ned i vekt?
Du må bare skifte lege om han/henne ikke duger. De skal være der for deg:)

Glorfinia sa for siden:

Men hvorfor opererer de med at man går ned en halvkilo i uka om man bruker 500 kcal mindre enn dagsforbruk da?

Carisma sa for siden:

Hvem opererer med det? Kalorier er ingen eksakt måleenhet (med mindre du er en forbrenningsovn) og man kan aldri garantere noe ang forbruk.

Glorfinia sa for siden:

Som jeg skreiv lenger opp, så har det alltid vært sånn innafor lavkaloriverdenen at for å gå ned en kilo må man ha et underskudd på 7000 kcal. Poenget mitt er ikke at dette ikke er nøyaktig og man aldri er garantert noe, jeg lurer enkelt og greit på hvorfor de snakker om 7000 kcal pr kilo fett, mens vi regner 9000 kcal.

Skreiv forresten feil, skulle selvsagt stå "spiser 500 kcal mindre".

Supera sa for siden:

1 kg ned i vekt betyr ikke 1 kg fett. De regner ca 75% fett og 25% fettfri masse (vann, muskler og sånt). Og regnestykket deres blir da at 1 kg ned i vekt er 7000 kcal.

Glorfinia sa for siden:

Ahaa! Da svirrer det nok bare litt feilinformasjon rundtomkring, ettersom jeg noen plasser har sett at de snakker om 1 kg fett, ikke 1kg fettvev, som 7000 kcal. Men det virker jo logisk når du sier det, takk for svar. :)

Cyan sa for siden:

Selges garnet Rubin Superwash på Bogerud (evt. andre garnbutikker)? Hvis ikke, sleger Bogerud et tilsvarende garn til en billig penge? Spesifikasjonene er som følger:

Anarko sa for siden:

Det ble forståelig ja :) Jeg tror jeg skrev litt feil. Det jeg mente var; hvordan vet man hva kroppen forbrenner av kalorier i løpet av en dag? Siden man skal ligge 500 under det.

Anarko sa for siden:

Der svarte du vel egentlig på det jeg lurte på. Man kan ikke garantere noe hva eget forbruk angår. Så nå ble forvirrelsen min fra Glorifina sitt første innlegg om kalorier oppklart :)

TrillTrall sa for siden:

Man bruker en kalorikalkulator:

www.kalorikalkulator.no/

slankenett.no/interaktivt/kaloriforbruk.php

Det finnes nok mange flere også. Her finner du hvor mange kalorier du trenger for å holde den vekten du har nå, sånn omtrent da, og så legger du deg på 2-500 under det. I en lavkaloriverden altså. Jeg er ikke oppe i anbefalt antall kalorier for å holde vekten tror jeg, men fyker ikke akkurat ned i vekt av den grunn.

vaskeklut sa for siden:

hvor i trondheim får man kjøpt garn av merket Cortina? og aller helst i den fargen som er SKIKKELIG adventslilla? :(

TrillTrall sa for siden:

[quote=vaskeklut;1263599]hvor i trondheim får man kjøpt garn av merket Cortina? og aller helst i den fargen som er SKIKKELIG adventslilla? :(

Nerthus sa for siden:

Ifølge min svært oppdaterte garnekspert søsteren min :) har Obs cortina-garn. Jens Hoff har det nok ikke dessverre :)

vaskeklut sa for siden:

Jens Hoff har det ikke, nei. Var innom butikken på Solsiden senest i går kveld og spurte :) Jeg vet OBS! selger, var der i går, men de hadde ikke DEN lillafargen! Kanskje jeg må få venninne i Oslo til å kjøpe og sende oppover :rolleyes:

Øh, nå føler jeg meg litt teit, men hva er BMR? Er det det antallet kalorier man skal ligge på for å gå ned i vekt, liksom?

smgj sa for siden:

BMR - basal metabolic rate... tror jeg?

Hvilemetabolisme, altså det nettopp din kropp forbruker i et døgn, sengeliggende, for å opprettholde stillestående vekt.

Haha, ok. For jeg testa den kalkulatoren for moro skyld. I følge den er min BMR så vidt over 1500. Det er vel omtrent det daglige kaloriintaket mitt i snitt også. Jaja. Bra jeg ikke tror på sånne kalkulatorer, da. :cool:

Edit: Prøvde å fylle i "moderat" og "høyt" i stedet for lat på aktivitetsnivå, men BMR-en ble det samme. Så mulig jeg fortsatt ikke skjønner resultatet ...

Eller, nå så jeg "kaloriforbruk derseom du er lett aktiv ... 2097,15". What? Jeg skjønner at jeg ikke er laga for kaloritelling, for jeg skjønner ikke noe av det. (Og jeg har aldri noen gang befattet meg med det). Bruker jeg liksom over 2000 kcal daglig når jeg, som i mitt tilfelle, bare rusler noen timer i uka og sånn? Hm.

Yrla sa for siden:

Kanskje det er et tall for at du skal beholde samme vekt som du har, men de spør ikke om benbygning og muskelmasse så det må virklig taes med en klype salt, akkurat som BMI-tallet. Heldigvis har vi speil og følsomhet til å kjenne eget flesk. Vi er heldigvis ikke avhengig av tabeller for å avgjøre om vi ser sunne ut.

Ja, jeg tror jo ikke stort på det, særlig ikke når det er begrenset av så stor generalitet, jeg bare lurte på hva de forskjellige tallene betydde. Har knapt talt en kalori i hele mitt liv. Annet enn i perioder hvor jeg har spist for lite, og sjekket at jeg i det minste lå over 1200.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.