< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

vaskeklut sa for siden:

Nei, det ser jeg ingen grunn til at du skal. Henvis til offentlighetsloven den første gangen du nevner den, så skal det holde, så vidt jeg klarer å huske. Det er i hvert fall slik jeg gjør det når jeg skriver oppgaver/eksamen og har ikke fått no refs enda. Men se hva viko har å si om saken for å være sikker, kan du gjøre. Kan være greit å opplyse om at jeg skriver i APA, dog. Så jeg er best kjent med de reglene :)

Furine sa for siden:

OK, takk, då er eg litt beroliga. Det ville verte voldsomt til henvisning OG fotnotar til lover i annakvar setning, nemlig... Vi har fått beskjed om å bruke APA. :ja:

Lava sa for siden:

Ta med deg planten, eller et blad fra den, og kanskje ett bilde på mobilen og spør på en blomsterbutikk :)

Jeg lurer på å skaffe meg en ny merkelig diagnose....................
Lei av at så mange skal fortelle meg at feks betennelser forsvinner med bruk av ditt eller datt, og videre videre.

Må ha noe "å slå i bordet med" slik at jeg slipper såkalte velmente råd :o

Har forøvrig kronikse betennelser i flere ledd, kronisk muskel- og skjelett smerter, myalgia (som betyr smerter i muskler) og prolaps.
Men kan ikke skylde på prolaps i korsryggen, hvis det prates om skuldrene..

Var innom en "hobby-bod" og så ei som brukte strikkemaskin, og sa: det der kan jeg glemme, mine armer hadde ikke klart det!"
Og dama spurte hva som var galt, hvor jeg svarte betennelser.

Da kom hun frem med en boks pulver, som hadde "tatt bort" hennes betennelser. Hun måtte spise det hver dag, så det har nok ikke "tatt bort" men dempet :p

Jeg er godt utprøvet på både vanlig medisin fra legen, diverse kjøpt på helsekost ol, men det forsvinner ikke. Er rolig i perioder, og blusser opp ved enkel belastning.

Men, jeg må finne ett spennende ord for det, som ingen skjønner slik at jeg slipper disse irriterende rådene i en hver samtale.

Sjekke google translator, den er jo så morsom... :p

Noen tips?

Dilly sa for siden:

Ja, dette må være en Peperomia. Kanskje Peperomia obtusifolia

Photobscura sa for siden:

Hmm ... Noen av bildene da jeg søkte på google ligner litt, men bladene på bildene ser en del større ut. Bladne er ca i fingerneglstørrelse.
Men, ja, kanskje rett og slett bare knipe av en stikling og ta med til en plantebutikk. Har uansett lyst på en til plante. :)

vaskeklut sa for siden:

Det er noen som sier at kokosolje framstilles likt som og er like dårlig for kroppen som palmeolje. Er dette sant?:confused:

BenteR sa for siden:

Jeg fikk akkurat vite at jeg har tendinose i akillesfestene i hælen....på godt norsk har jeg altså kronisk senebetennelse der...

Zillah sa for siden:

Vi hadde "hjertepotte" frå BabyBjörn som var veldig bra. Vi har ho for så vidt enda, men potta er ikkje i bruk så ofte ettersom minstemor er nesten 5 :p Ville kikka etter ei slik, om dei framleis er i sortimentet, da. Står stødig på golvet, forma etter stumpen slik at ho er behageleg å sitte på, og går litt opp foran, så det blir mindre uhell spesielt for gutane når dei tissar.

Kanutten sa for siden:

:( Uffda..... Selv om det er kronisk, finnes det håp for bedring, i allefall lindring??

BenteR sa for siden:

Var visst ikke så mye og gjøre med det; kommer til og måtte leve med det. Enkelte kan få noe lindring av no.wikipedia.org/wiki/ESWT, men dette vil visst bare være midlertidig. Skal jeg ha slik behandling må jeg reise 24 mil.....

Rin sa for siden:

Har hatt en akillessenebetennelse det ikke er "noe å gjøre med" i over et år, selv - sympatiserer med deg. :o

BenteR sa for siden:

:klem:Felles skjebne, felles trøst.
Har klaget og klaget på hælene i 2 år, men legen trodde altså at jeg bare var en sutrekopp som innbilte meg det. Reumatologen jeg var hos i sist uke var ikke i tvil da hun så hælene mine på ultralyden......

Jeg har et operasjonssår ... ja, la oss si under beltestedet. Det står i papirene jeg fikk med meg at jeg bør sitte i bad/skylle med medisinsk såpe to ganger daglig i en uke. Nå har ikke jeg en balje, og må følgelig sitte i oppvaskkummen ... Så, ut fra det som står, burde det holde at jeg vasker grundig med denne såpa i dusjen ...? :o

Gerd sa for siden:

Eller at du bruker en mugge som du blander ut såpa i og skyller deg med :ja:

Kanutten sa for siden:

Det burde holde at du vasker med denne såpa i dusjen. :ja:

Ah, bra bra! Selv om det jo hadde vært festlig å sitte i oppvaskekummen og dingle med beina. :cool:

Kanutten sa for siden:

I værste fall kan du klare deg med en bolle/kaup. Bare å holde oppunder.

Jeg tok det i dusjen, jeg. Det får holde, håper jeg.

vaskeklut sa for siden:

Ettersom jeg bare bruker svarte klær, får jeg hvite merker/flekker pga deodoranten. Har noen en å anbefale som setter lite eller ingen flekker?

Huldr sa for siden:

Du kan låne en balje av meg om du vil, Photo :)

Edit: Oi, kom på at jeg må legge dusjgardinene i bløt i den før jul ... :o Men når jeg har fått gjort det kan du låne den!

Takk for det! :) Men om jeg bare kan bruke det i dusjen så er jo det av det beste. :)

Carisma sa for siden:

Har du en vanlig vaskebøtte? Den fyllt til randen funker vel like bra som en balje... Og den er stødig nok til å sitte på.
Grønnsåpe er forøvrig uovertruffen når det gjelder sårheling.
Da jeg snubla i rusten piggtråd og endte opp med et digert gapende sår som jeg dro alt for sent til legen med til å få sydd måtte jeg sitte med hånda i grønnsåpevann 2 ganger daglig. Nå er arret knapt synlig. Samme da jeg fikk infeksjon i et sår på Roskilde etter å ha vasset i søla en uke i sandaler...

Cherry sa for siden:

Triggerpunktsakupunktur sier jeg. Bare prøv! Har troen!:cool:

Furine sa for siden:

Er det nokon annan her med Canal Digital som er utan tv-signal og internett? Sit på jobb no, men heime er begge totalt døde sidan halv ni i går kveld.

Men nå har jeg medisinsk såpe (som jeg fikk beskjed om å bruke, ikke vanlig grønnsåpe, selv om det i prinsippet er det samme, men ms er mer antiseptisk eller noe, fikk jeg høre), jeg har ikke vaskebøtte heller. Hehe. Jeg kunne fint ha sittet i vaskekummen altså, spørsmålet var vel heller mer om jeg kunne slippe å bløtlegge og bare bruke såpa i dusjen. :)
Det er ikke et "vanlig" operasjonssår, heller, men en infisert kjertel som må holdes åpen der den er sydd.

KarMa40 sa for siden:

Ja, vi har CD, men begge deler virker nå og virket i går kveld. (House)
Bor i Oslo, så lokal feil?

Kanutten sa for siden:

Jeg lurer på hva som betegnes som mat og pålegg, jeg. :p

Sambo har tydeligvis spist noe "surt" til frokost for han klagde over at det ikke var noe mat i kjøleskapet, i allefall ikke pålegg!

Jeg måtte ta en kikk i kjøleskapet og spurte hva sambo mente.

Dette er ikke mat i følge ham:
ribbefett, rømme, fløte, kaviar, makrell i tomat, majones, sylted agurk, rødvinspølse, smørbar ost, sitron på flaske, to glass sennep, ymse oljer og dressinger. Så hvorfor må dette stå i kjøleskapet, liksom??? ;)

Tyttebær, blåbær, jordbær og eplemos er IKKE matpålegg. Det er pannekake- og vaffelkakepålegg. :p

Det eneste som var MAT: leverpostei, greddeost og edamerost. :rolleyes:

shailene sa for siden:

Hva er holdbarheten på div. kaker i kjøleskapet? Er det samme holdbarhet på f.eks. ostekake og sjokoladekake? Hva med småkaker type kokostopper og kransekakestenger?

Yrla sa for siden:

Om det er vått holder deg seg kortere enn tørt. Med sukker i, og salt, øker holdbarheten.

jojomesteren sa for siden:

Huff - har han glemt å handle mat, han da?

smgj sa for siden:

:D:D:D Det var det der med å sulte i brødskuffen... (Jeg er ekspert i det. Og bortskjemt med en mann som liker å lage mat.)

Kanutten sa for siden:

Jeg liker å lage mat, derfor trenger jeg det som jeg ramset opp og mere til. Sambo kjøper MAT; brød, skinke, salami og ost. Resten ser han ikke nødvendigheten av for det har han ALDRI brukt de årene han var alene før vi ble sammen. Jaja. :lol:

Bønna200 sa for siden:

Jeg har god erfaring med Sterilans Woman. Det er spray.

Kanutten sa for siden:

Jeg bruker kun Stop24. Den er absolutt det beste for meg.

vaskeklut sa for siden:

Bønna200 og Kanutten: takk! jeg skal forsøke begge :) begrenset hvor lekkert det er med hvite flekker på singleter og kjoler og alt mulig :wacko:

Zillah sa for siden:

Hjelper det ikkje å la deodoranten tørke fullstendig før du kler på deg? Det var det som vart sagt "før i tida" - men no har eg ikkje brukt våt deodorant på så lenge at eg sanneleg ikkje hugsar korleis det funkar i det verkelege liv.

Supera sa for siden:

Har du prøvd deodorantstein?

vaskeklut sa for siden:

godt mulig, men jeg har som regel for dårlig tid (eller for lite tålmodighet:p) til det!

shailene sa for siden:

Ingen som vet mer nøyaktig? Lurer på når jeg skal begynne med julebaksten :p

Kitt sa for siden:

Kokostopper og kransekakestenger kunne du vel ha laget i oktober! Kransekakestengene blir aller best om de fryses først og tines i en plastpose sammen med en halv skrelt potet(jepp, de kan brukes til noe;)), syns vi.

Ostekaken til Gerd er like god etter 2-3 dager, men ikke mye lenger, lager du den lille juleaften, bør det vel bli bra. Med sjokoalekake kommer det helt an på type. Fra noen dager i kjøleskap til uker i en pose i brødskuffen!;)

Lava sa for siden:

Ah! Tendinose vet nok få hva er! :D
Betennelse er betennelse, samme hvor liksom, for uinvidde...:o

shailene sa for siden:

Takk for svar :)

Men skrelt potet..? Hva slags funksjon har den? Nå ble jeg nysgjerrig.

Kitt sa for siden:

Den gir littebittegrann fuktighet under tining slik at kransekaken blir akkurat sånn sprø, men seig, liksom!:sikle:
Tragant har nok muligens noe av samme effekten, men det har jeg faktisk aldri brukt i noen av de maaaaange kransekakene jeg har bakt!

Dietta sa for siden:

.. hvorfor jeg sitter oppe og ser på Nissene over skog og hei, strikker og leser på lavkarbo.no i stedet for å legge meg :eek:

shailene sa for siden:

Aha.. Lurt! Kanskje jeg prøver meg på kransekakestenger i morra da. Mulig jeg må prøve tipset ditt, for jeg har ikke fått tak i tragant enda.

silje21 sa for siden:

ugh hvorfor skal fulle mannfolk være så steike klengete, og så satans vanskelige å vekke

vaskeklut sa for siden:

Anyone?:forvirret

TrillTrall sa for siden:

Et gammelt kjerringråd er å legge en brødskalk i kakeboksen sammen med kransekaka / stengene, den holder dem passe mjuke, de skal jo ikke bli steinharde.

TrillTrall sa for siden:

Jeg tror nok jentungen hadde myrdet meg om jeg solgte "The Julekalender" - vi elsker serien og jeg aner ikke hvor mange ganger vi har sett den! :)

Det ligger video-utgaver ute både på finn og qxl, men det er vel dvd'en som er ønskelig sikkert?

nellie sa for siden:

Palmeolje har vel dårlig rykte av tre grunner:

1. miljøfiendtlig siden regnskog blir hogd ned pga den
  2. den er stappet full av mettet fett
  3. den blir brukt på en feil måte i herding osv i potetgull, kjeks osv.

Det er sikkert pga det mettede fettet de sier det.

nellie sa for siden:

Siden jeg ikke fikk sykepenger fra NAV den 14.. Når får jeg det da?:eek:

Kanutten sa for siden:

Logg deg inn på NAV og sjekk under dine utbetalinger.

nellie sa for siden:

Det var lurt. Men sto bare barnetrygd der. Så.. Det er med andre ord lenge til jeg får penger?:p

Kanutten sa for siden:

Da jeg fikk sykepenger fikk jeg sist i hver måned. Men har du sjekket under utbetalingsdatoer sykepenger i desember?

nellie sa for siden:

Ja, det var den 14.:) Siden det er jul i sisten av måneden..
Men de sender vel ut fortløpende da?

BenteR sa for siden:

Jeg ringte NAV i dag, og da var det en automatisk melding om forsinkelser på utbetalinger, men at de betales ut så snart som mulig.

nellie sa for siden:

Ååh, så fint! Jeg var så treg med å levere sykemeldingen, så tenkte at det sikkert gikk litt tregere på grunn av det.

Jeg har nylig operert en bartholinitt, og nå ramla det ut et sting, og såret verker (hvitt verk). Ja, urk, ekle greier, men jeg lurer på om dette er en dårlig ting? Eller er det ikke så unormalt at det verker? Og hva med stinget? De skal jo vanligvis gå i oppløsning selv.

Kitt sa for siden:

Verk og sting som detter ut er ikke bra etter kun et par dager. Stingene skal jo sitte 7-10 dager før de løsner og verk er ALDRI bra!
Legevakt?

Kan ikke verket bare være typ bindevevsvæske? Det var jo i utgangspunktet et aterom/fistel også ... Jeg har alt tilbragt tre timer på legevakta i dag (sammen med ei venninne denne gangen ;)), og merker jeg blir litt dårlig av tanken. :p Men jeg ringer Ullevål i morgen og hører, jeg. Det gjør jo ikke noe mer vondt enn forventa heller.

Kitt sa for siden:

Det var du som skrev verk!;)
Kan bare være vevsvæske om du ikke har mer smerter, men sting ramler jo ikke bare ut, liksom. Jeg tenkte det var betent hud som fikk stinget til å falle ut.
Ring og hør, du. En evnt betennelse i såret vil man jo helst ta tak i så kjapt som mulig!
Håper det ordner seg!:suss:

Ja, det var kanskje litt dårlig ordvalg, for det ser jo ikke ut som verk som kommer ut av noe som er betent, liksom. Så, uhm, puss, tykk væske, noe sånt. Det var jo betent i utgangspunktet, men skal ikke være det mer nå.
Det med stinget er jo ikke så kult, ringer sykehuset i mårra, jeg.
Takk, og :suss: tilbake! Er så fint å ha en flink sykepleier sånn for hånden. ;)

Kanutten sa for siden:

Nå er jo dette en kjertel som produserer glidemiddel så det er kanskje bare kjekt at den viser at den funker?

Det er jo sant. ;) Men dette er kanskje litt i overkant. :p Satser på at det bare er bindevevsvæske, som sagt. Ser i grunn mest sånn ut.

ToreH sa for siden:

Blir ofte varm jeg når jeg spiser lavkarbomat, særlig når jeg spiser biff, entrecote og tilsvarende. Men, opplever også denne varme følelsen (joda, jeg kjenner litt svettetokter også) nesten hver gang jeg spiser mat. Noen andre som opplever dette etter at de begynte på lavkarbo?

Har aldri opplevd, følt dette tidligere, kun etter lavkarbomaten. Gått på dette nå siden i august, aldri tenkt over det før nå.

Nerthus sa for siden:

Fettforbrenning ;) Kroppstemperaturen min har generelt økt fra langt under 37 til vanlig til akkurat 37 nå, og har også varmefølelse etter inntak av lavkarbomat.

Tar det som et tegn på at kroppen nå henter energi fra fett, enten inntatt eller fra kroppens egne lagre :)

langaard sa for siden:

Ja, jeg og gubben svetter omkapp! Spesielt etter inntak av udos, men også etter fettrike måltid:)(lave srømregninger her i gården)

Bønna200 sa for siden:

Jeg er skikkelig heit nå, jeg. Er nok forbrenningen som øker:)

Dietta sa for siden:

:lol:

Kanutten sa for siden:

Si meg, ble Bønna heit av Hypah? :confused: :lol:

Dietta sa for siden:

Nå lo jeg så mye så jeg nesten tissa i buksa :w00t:
Bønna, kommentar ?????

langaard sa for siden:

:lol:

ToreH sa for siden:

Takker, svetter ikke som en gris, men merker det godt at "noe skjer". Tenkte at det var noe forbrenningsgreier, og da er det jo bra da...hehe.

Nerthus sa for siden:

Ikkeno svette her heller, jeg er varmest på morgenen faktisk, så mens "tynne" karbospisende sambo holder på å fryse ihjel om morgenen og har varmekablene på badet på ganske varmt, må jeg ha opp vinduet og døra på badet for å ikke få heteslag ;)

Lava sa for siden:

Blir man bare tørrere på hendene av å smøre med div kremer, slik som med leppepommade?

Har ett utvalg av kremer, i stuen ligger "vaseline intensive care", men har og apotekkjøpte kremer.. føler både hender og lepper blir tørrere om kvelden..?

(leppene er snart under kontroll, pga tips herfra :) )

vaskeklut sa for siden:

JA! Dvs. Om du har håndkremer med mineralolje(paraffinuium liquidium/petrolatum/mineral oil) og eller lanolin i så vil du sannsynligvis bli like tørr eller tørrere enn du var før, dette fordi disse stoffene ikke gir fukt til huden i det hele tatt, det er bare "symptomlindrende der og da" om man kan si det på den måten. Det blir liggende utenpå huden uten å egentlig gjøre noe for den, og så vasker du det av når du vasker hendene.

ToreH sa for siden:

Locobase repair er en veldig bra krem for de med meget tørr hud. Bruker den og A-creme til atopiske hender. Aderma fungerer også meget bra som en dagkrem. Locobase Repair er vel ikke en dagkrem, mer for kveldsbruk.
vi er nå veldig fornøyd med de. Ikke gratis, men jeg synes de nevnte der er best for min hud.

Lava sa for siden:

Tenkte jeg det ikke.. :p

A-creme har jeg hatt, men er tom nå. Aderma har jeg i vesken. Locabase har jeg, men syns det er litt vel klissete å bruke. Men verd et nytt forsøk. Takk for tips! :)

vimsen85 sa for siden:

Jeg tror alle disse inneholder mineralolje. Jeg vil anbefale å prøve merker som burt's bees, Jaason's, desert essens (har ikke brukt noen av disse selv, men hørt de er bra) eller å bare kjøpe reine kropsoljer som jojoba, avocado eller kokosolje. Mitt favorittmerke når det gjelder naturlig hudpleie er cosmopharma. Apoteket sine kremer inneholder nesten bare ingresienser som ikke er bra. På iherb kan du finne mange bra produkter. På noen helsekoster har de også bra produkter. jeg vil også anbefale å ha en bra håndsåpe, så slipper man å bli så tørr.

Carisma sa for siden:

Er posten søndagsåpen nå før jul?

Gerd sa for siden:

Det finner du ut her: www.posten.no/ søk på finn postkontor og åpningstider :)

ToreH sa for siden:

Husk, det er Locobase Repair, og ikke den vanlige locobase. Stor forskjell på de.

ToreH sa for siden:

Forsøk også Now! E-vitamincremen på iHerb. Eller en creme som kommer fra Mario Badescu.
Den er veldig bra.

Kanutten sa for siden:

Har du prøvd Bodøsalven??

ToreH sa for siden:

Nei, ikke jeg siden jeg ikke har hudproblemer. Men skal tipse noen andre i familien om den, takk for tips!

Bønna200 sa for siden:

:_ohmy: :lol: :rodme:

Kanutten sa for siden:

Ja??:p

Jeg har fått en gave, en kurv full av glasshermetikk fra en gourmetrestaurant. Jeg aner jo ikke hva jeg skal gjøre med halvparten! :eek:

Hva bruker man syltede kapers til?
Hva bruker man mosa oliven i olivenolje til?
Pestoen finner jeg alltids et bruksområde til.
Det var dessuten oliven i skiver i god olje. Tenker det må være nydelig i salat, men hva slags salat er "fin" nok til denne? Vanlig boksskinke funker ikke, noe fin spekemat kanskje?

Men å få avklart kapersen er viktigst. :ja:

elien sa for siden:

''

Hei

Kapers er nydelig til stekt fisk, feks, stek fisken i en panne ha så i litt kapers å på med litt rømme. Det sammen med smaken på fisken er kjempe godt sammen. Men vet også det er noen som bruker det i remmulade å andre salater.

Prøv deg frem:)

Elin

Kanutten sa for siden:

Tusen takk for tips!

Jeg smakte på kapersen, den var veldig salt så jeg må nok skylle den før jeg spiser. Litt spes smak, men god!

Det var HER de hadde kjøpt denne matkassen.

langaard sa for siden:

Jeg vil også ha en sånn kasse:nedfor:

jojomesteren sa for siden:

Mosa oliven = tapenade. Knallgod som tapas, vanligvis smurt på ulike brødvarianter, men fungerer godt sammen med grilla paprika f.eks. Nam!

Anne sa for siden:

Kapers er godt til alle typer snitzel med remulade til Kjøtt og fisk...

Nerthus sa for siden:

Bland majones, creme fraiche, bittelitt dijonsennep, kapers, sylteagurk i småbiter, en dasj sitronsaft og litt søtt (jeg bruker en liten dasj natreen) og du har killer-god remulade til bla fisk :)

Til snitzel, skjær sitron i skiver, dander ansjosfilet i ring og kapers i midten til å ha på snitzelen når den er ferdig stekt :) Knallgodt!

Kanutten sa for siden:

Jeg fikk med både dijonsennep, sylteagurk og honning, kan kanskje mikse det?

Nerthus sa for siden:

Tja, litt usikker på hvordan smaker blir med honning som søtning...

langaard sa for siden:

Det ville ikke jeg spist,nei:D

shailene sa for siden:

Finnes det noen øvelser som trener innsiden av lårene på en bra måte, som jeg kan gjøre uten apparater eller strikk?

Hvilke øvelser er mest effektive for å trene rompa større? Syns den har minka litt vel mye med vekta.. :o

Huldr sa for siden:

Det finnes honningsennep (av samme merke som den vanligste dijonsennepen, Maille), så sennep og honning er vel i seg selv ingen dum idé ;) Men om det passer til kapers vet jeg ikke, det er vel bare å prøve :)

Kapers er digg! Bare må ha det til rakfisk ... :sikle: Vet det er litt uvanlig, men det er vældi godt :ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.