< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

BenteR sa for siden:

Mor fikk tatovert eyeliner for to år siden sånn cirka, og er strålende fornøyd.

Yrla sa for siden:

100 g tagatessesjokolade med appelsinsmak inneholder 48,6 g karbohydrater og 448 kcal. Kan noen av disse karbohydratene trekkes fra?

Yrla sa for siden:

Jeg så det står nettokarb nå, men i omtalen av tagatose står det at det opptaes opptil 20% så å trekke fra alt er unøyaktig av dem å oppgi. Nå husker ikke jeg prosentregning, så hva er 20% av 45,3 som er i den mørke? Og 20 % av 40,1 som er i melkesjokoladen , og 20 % av 37,7 som er i appelsinsjokoladen? da kan jeg skrive inn nøyaktig på diett.no for oss alle. Nå står det ikke netcarbs der.

Dietta sa for siden:

Jeg kan i hvert fall hjelpe med prosentregningen:
20 % av 45,3 = 9,06
20 % av 40,1 = 8,02
20 % av 37,7 = 7,54

:D

Yrla sa for siden:

Du er en engel. Da fører jeg det inn med notat: riktig karboinnhold. Håper dere får bruk for det.

Kanutten sa for siden:

Kort fortalt ganger du tallet med to og deler på ti.

45*2=90 Ergo blir karbinnholdet 9

Dietta sa for siden:

:engel_ikk

Kanutten sa for siden:

Dietta ER en engel.... Det kan jeg underskrive. :ja:

BenteR sa for siden:

Ikke rart jeg trives så godt på forumet når vi også har engler her:)

Kanutten sa for siden:

Jeg er også engel! :spent: Glorien sitter bare så hardt fast.. :o

BenteR sa for siden:

:lol:
Får henge med dere engler, så smitter kanskje litt av glorieglansen over på meg:_plystre:
Eller sitter glorien alt for fast til at man kan håpe på gloriesmitting?

langaard sa for siden:

Tenker vi snart må starte en engletråd:D

Kanutten sa for siden:

Engletråd kunne ha vært kjekt! Kanskje vi har Mæærta her før vi aner?

ToreH sa for siden:

Jeg har også en glorie....haha :D

Kanutten sa for siden:

Det må være ringen på kondomen.....:p

langaard sa for siden:

:_ohmy::lol:

langaard sa for siden:

Kanutten, du er morsom:lol:

Yrla sa for siden:

og nå er det riktig kaloritall også utfra de nye karbotallene. Puh! Har sagt fra til funksjonell mat. Det er teit at de jukser akkurat som atkins som ikke regner med maltitol som jo også opptaes i kroppen noe. her er utregningene: karbohydratene: melkesjokolade 8,02 + 14,2= 22,22 mørk 9,06+4 = 13,06 appelsin 7,54 + 10,9 = 18,44

--
appelsin:
fett 36,1og kcal 324,9
protein 4 og 16 kcal
karbo 18,44 og kcal 73,76
totalt pr 100 g kcal:414,66

melkesjokoladen

fett 33,9 og 305,1 kcal
protein 6,2 og 24,8 kcal
karbo 22,22 og 88,88 kcal
418,78 kcal pr 100 g

mørk sjokolade

fett 33,2 og 298,8 kcal
protein 5,6 og kcal 22,4
karbo 13,06 og 52,24 kcal
373,44 kcal pr 100 g

Jeg fikk svar fra funksjonellmat. Vil ikke si hva han svarte for å beskytte deres gode navn:)

langaard sa for siden:

Astragalus membranaceus:)

Kanutten sa for siden:

Jepp.... Engelsk! :lol: Stjerneskinn på godt norsk?

langaard sa for siden:

Huldr sa for siden:

Gum tragacanth :)

ToreH sa for siden:

Huh? Er det ring på kondomen? Har jeg aldri sett....hehe :p

Dietta sa for siden:

He, he. Må melde at glorien er blitt mye svakere den siste timen. Det er nok smitteeffekten som har slått inn, og fordeler seg mellom alle trivelige folk her inne. Men - denne glorien sitter over beltestedet altså, og ikke under :p

Dietta sa for siden:

Kalles også av noen: Giftering

ToreH sa for siden:

;) takk hehe

Dietta sa for siden:

;) . . .

Dietta sa for siden:

Kanutten min :love:

Yrla sa for siden:

Ok, da fikk jeg det bekreftet. Godt å vite:)

jvsandem sa for siden:

Hvis jeg har forstått dette korrekt så spiller vel også den glykemiske indeksen inn her? Tagatose har jo en GI på bare 2, hvilket vil si at det tas opp meget langsomt, og derfor omtrent ikke gir noen blodsukkerøkning eller innvirkning på insulinnivået?

Nå er jeg den første til å innrømme at jeg ikke er noen ekspert, så dere må gjerne korrigere meg dersom jeg tar feil. :)

En annen ting, hvordan er det med Sukrin? Er det noe som tas opp derfra? Jeg har noen sjokolader fra USA på gang som er søtet med nettopp Sukrin.

Yrla sa for siden:

Det stemmer men det er jo likevel næring som opptaes, ikke sant? Sukrin i sjokolade, heldiggris. Sukrin har enda mindre kcal enn tagatose.

Zincite sa for siden:

Går det an å kjøpe dobbeltsidig vliselin i metervis? Og staver jeg det rett?
:confused:

Kitt sa for siden:

Ja til begge deler, tror jeg! Men du må nok til en god gammeldags sybutikk, vil jeg tro!

KarMa40 sa for siden:

Ja, i hvert fall på en ordentlig stofforretning og det skal vel være vlieselin? Men du er nærme nok for dagligtale, kanskje ikke for nettsøk.

Zincite sa for siden:

Takk Kitt, jeg prøvde å søke på det, men fant ikke så mye - så tenkte jeg skrev det feil.
Stoff og Stil har strykelerret som jeg tror er det samme. Men de har stykkpris :) og jeg skulle gjerne hatt et ganske stort stykke - dobbeltsidig helst.

Så får rote meg innom en butikk en dag :ja:
[font=Comic Sans MS][/font]
Og takk KarMa40 - får søke på det også :blomster:

langaard sa for siden:

Prøv på husfliden:)

Carisma sa for siden:

Jeg kjøpte det på Jysk for noen år siden. Ikke så bred, men i fem meter mener jeg det var. Bruker det til å jukse-legge-opp bukser.

KarMa40 sa for siden:

Hvis du er i Drammen er det Stoff og Stil, Oslo har Singer på hjørnet av Akersgata og Tollbudgata. Er ikke sikkert at Panduro har, men mulig. Vlieselin hører vel til når man lager patchwork og Panduro har endel sånne materialer.

Dietta sa for siden:

Stoff og Stil har i meter også, men vet ikke om de har dobbeltsidig.

Zincite sa for siden:

Tusen takk alle sammen :blomster:

Det er ikke så ofte jeg er i Oslo uten at tiden er brukt opp på forhånd, men med stavehjelp kom jeg litt lenger. Slôjd-detaljer har i metervis, og sender hjem. Dobbeltsidig kaller de det vliesofix :) så da lærte jeg noe nytt i dag også :ja:

Okie sa for siden:

Prøver å kutte ut meieri produkter som fløte og rømme. Hva med ost?la det være også?

vimsen85 sa for siden:

ADVARSEL; DENNE POSTEN OMHANDLER KVINNESAKER :P
Kan sukker påvirke menssyklusen? Jeg hadde mensen i jula og var ferdig 29. desember. I går fikk jeg det jeg tror er mensen igjen (jeg blør litt, slik som jeg bruker i begynnelsen av en mensperiode). Kan et fall i en ganske stor sjokoladeskål på nyttårsaften ha forårsaket det? Jeg falt ut av ketose (som jeg har vært i sammenhengende ca et år). Jeg var nettopp begynt å få regelmessig mensen for første gang i mitt liv. Hadde hatt ganske regelmessig i fem måneder. Håper jeg ikke har ødelagt det.. :(

TrillTrall sa for siden:

Det er ikke bare et lite etterslep etter mensen da? Eller en litt tidlig eggløsningsblødning?

langaard sa for siden:

Reagerer du på meieriprodukter (allergisk) så ville jeg ha kutta osten også:)

Huldr sa for siden:

Jeg vet ikke, Vimsen (håper det går seg til igjen!), men kunne ikke la være å se for meg den store sjokoladeskåla du falt oppi! :lol:

Chamomilla sa for siden:

Jeg dro fantasiene litt videre - til Obelix som falt oppi gryta til trollmannen som barn... :lol:

Sorry, ikke meningen å være morsom på noens bekostning! :klem:

Og jeg har dessverre ingen svar. Har hatt uregelmessig syklus i flere år selv.

vimsen85 sa for siden:

Tror ikke det er etterslep av mensen. Og jeg bruker ikke blø når jeg har eggløsning. Nå har jeg fått menssmerter og. Men jeg satser på at det er et engangstilfelle :p Og ja, det var en gaaaaanske stor sjokoladeskål. Det var vel en sånn som gjorde at jeg så ut som Obelix in the first place. Riktignok falt jeg ikke i den bare en gang som barn, men ca en gang om dagen i flere år. :lol:

Okie sa for siden:

Nei bare intoleranse. men jeg mistenker det holder vekta ved like;)

Chamomilla sa for siden:

Jeg har passert 500 innlegg! :w00t: Er jeg iferd med å bli lavkarbo.no-junkie? :p Eller kanskje ikke - siden det er flere her med tusenvis... :)

vimsen85 sa for siden:

Det spørs om det er proteinet eller laktosen du reagerer på. Dersom det er laktosen kan du spise ost, men dersom det er proteinet er ost ikke så bra..

Photobscura sa for siden:

My thought exactly!
Jeg vet jo at jeg kan spise ost til kuene kommer hjem, så det handler vel også her om metthetsprinsippet. Mauler du ost kan det så klart påvirke vektnedgangen, spiser du det sammen med annen mat sånn at du blir passe mett så har det lite å si, dersom du tåler melkeprotein.
Jeg tror det i mange tilfeller er småspisinga som ikke er utløst av sult, men av fysenhet som kan være problemet for mange.

Huldr sa for siden:

Jeg tåler gräddost dårlig, mens jeg tåler lagret gulost bedre enn den vanlige ... så det er ikke alltid så enkelt heller :o

Men alt sammen stopper vekta for meg ...

Carisma sa for siden:

Kanariøyene med liten baby (8-9 mn), noe å anbefale? Og bør vi velge Gran Canaria eller Tenerife?

Okie sa for siden:

Det er laktosen. Men jeg tåler norvegia bedre enn jarlsberg merkelig nok. Og jeg får fort dilla på ost. Da snakker jeg osteknekkis hver dag. I jula ble det myyyye fløte. Vil
Prøve uten meieri en stund. Var uten i begynnelsen før tine kom med laktosefrie varer.

smgj sa for siden:

Der rare er at vellagret ost skal være bedre enn ferskere ost... men jeg har en venninne som er sterkt melkintolerant (rene melkedetektoren). Hun tåler litt vellagret norvegia sånn en sjelden gang - MEN hun tåler ikke parmesan. Og den er da skikkelig lagret. Så det er ingen fasit her heller.

Nerthus sa for siden:

Jeg har ikke vært der, men kjenner andre... Tenerife er vel mer "voksen" øya, den er grønnere, og været kan være litt mer ustabilt med mer fukt enn de andre øyene (sikkert sesongavhengig). Gran Canaria er vel sydenøya over alle? Stabilt vær - men jeg tenker at det er mye party-hoteller, så det kan være greit og velge hotell med omhu?

Sukk... jeg også vil til syden... og har mye ferie tilgode etter sykdom i fjor - OG har solgt bilen min... Hei, kanskje jeg blir med!!! ;)

Jeg tåler også ferskost en del dårligere enn vellagret, dessverre. For gräddost, det er jo ååå så godt! Vet helle ikke hvorfor det er sånn, da det i hovedsak er kaseinet jeg reagerer på, hvilket det er plenty av i ost. Men det er mulig at det skjer noe med det når det lagres?

vimsen85 sa for siden:

Jeg tror jeg har hørt at kasein brytes ned under lagring og syrning. Mener å ha hørt at i mange land er det vanligere med syrnet melk og yoghurt fordi flere tåler det. Jeg tåler også gräddost dårlig, men jeg reagerer på laktose..

Rin sa for siden:

Jeg har ikke akkurat gjort noe større studie av det, men siden det er tema... erfarer selv at jeg spiser mye mer enn jeg trenger hvis det er mat med mye fløte eller lignende i. I vinter har jeg vært plaget med ekstremt tørr og kløende hud på ryggen (ingen andre steder - begrenset "utslett"), sånn at jeg omtrent har klødd meg til blods når jeg finner en vegg å gni meg mot. :p Men jeg kjørte et par uker meierifritt før jul, og holder på med meierifritt nå også - og i begge tilfeller har den sinnssyke kløen avtatt. Blir det riktig å anta at det henger sammen? :o

Huldr sa for siden:

Det er nok laktosen som blir omdannet ved lagring :ja:. Fant en link om det her, der det står at ost som er lagret mer enn tre måneder er helt fri for laktose. Men det med parmesanen er jo litt av en gåte, da ...

Men jeg tror at man må se mer helhetlig på det, det blir for oppdelt å se på det som kaseinintoleranse, laktoseintoleranse osv. Det ene vil nok ofte til en viss grad følge det andre. Og det er igjen avhengig av hva annet man utsetter tarmen sin for (f eks gluten), måten melka er produsert på (veldig industrialisert i dagens Norge) osv. I følge kinesisk medisin skal jeg ikke i det hele tatt ha melkeprodukter pga "damp" i kroppen - som igjen er svært vanlig ved (og årsak til) overvekt ...

Edit: Leste ikke de to siste innleggene over før jeg postet. At kaseinet brytes ned også ja, interessant :ja:

Jeg tåler i alle fall rømme bedre enn fløte.

Samme her. Yoghurt, rømme og creme fraiche går bedre, om enn ikke helt bra, i forhold til ost og fløte.

Interessant det du sier om damp i kroppen, Frøy. For det var en av to ting jeg fikk høre etter elevbehandlingen jeg hadde på akupunkturhøyskolen før jul, at jeg hadde mye damp i kroppen.

Carisma sa for siden:

Hvordan finner man ut om man er den typen som ikke skal ha melkeprodukter? Er det nok å ha damp i kroppen? Stikkedama jeg går hos snakker stadig om all dampen jeg har i kroppen, så jeg ser for meg at jeg letter og flyr bort snart :D

Dietta sa for siden:

For en som er totalt novise, kan dere forklare hva damp i kroppen er ?

Yrla sa for siden:

Jeg studerer akupunktur. Skal sjekke ut et fint svar. Vet dog at damp fører til ødem og at overvektsproblem ofte er realtert til for mye damp. Et milt-issue.

Kanutten sa for siden:

Lurte fælt på dette med damp i kroppen...

Hentet herfra.

Jeg fikk forklart at det f.eks. kunne knyttes til ødemer, i alle fall; vannsamlinger, opphopninger, dårlig omsetting fra næring til energi, etc.

Carisma sa for siden:

Det er vel rett og slett vannsamlinger i vevet som gjør det vanskelig for kretsløpet i kroppen?

Kanutten sa for siden:

Jeg tror damp er uro og har ingenting med vann å gjøre... Hvis man sjekker DAMP får man opp ting om uro. etc.

Carisma sa for siden:

ok. Når vi snakker om damp på timene mine så er det det at jeg samler vann så lett som er greia. Men det igjen fører til en masse forstyrrelser i kretsløpet og dreneringa. Og matnedsmeltinga som hun kaller det.

Kanutten sa for siden:

Da skal ikke jeg si noe mer for jeg svarer bare etter det jeg fant på nettet. :p

Dietta sa for siden:

Aha. Da ble jeg en liten smule klokere.
Tusen takk alle sammen :D

BenteR sa for siden:

Greitt med en slik oppklaring; jeg trodde damp betydde ....luft i magen, rett og slett.

Kanutten sa for siden:

Jeg tror jeg må spørre putten min om jeg har mye damp i meg... :o

Jeg går fremdeles til putten og jeg er SÅ glad for det! Jeg tror han også er glad for det for mange av mine timer er lette og forutsigbare; han rekker innhente seg. Med lette og forutsigbare mener jeg nettopp nåler! :eek:

Jeg burde ha vært lekk som en sil med alle disse nålene han setter...

Dietta sa for siden:

Det er vel mer etter viktoriansk tenkning, og knyttet til hysteri og ellers det mentale. Det får jeg også opp. Men dette er knytta til kinesisk medisin og akupunktur, og det handler vel mer om det som Carisma sier, som i grunn ligner det jeg fikk høre selv etter den timen jeg hadde.

Yrla sa for siden:

Overindulgence in cold, raw food and drinks, and fruit and tea damages SP Yang, reducing SP's ability to transform and transport Fluids, which leads to Damp Stagnation. Further, the SP Yang Xu condition is Cold.
Environmental Dampness such as wearing drenched clothes and shoes after walking in the rain, perspiring heavily or otherwise getting wet.
External Dampness due to living in damp places damages SP.(Sp betyr milt)
her kan du se mer:www.acupuncture.com/education/zf/spdmpheat.htm
og søke

Huldr sa for siden:

Ja, her var det skjedd mye :D. Nei, det har ingenting å gjøre med en forkortelse som heter DAMP, og det er egentlig ikke damp i norsk forstand, men "dampness" slik det står i det Yrla har sitert. Altså mer fuktighet kanskje, på norsk hvis man oversetter selve ordet. Men det nytter egentlig ikke å begynne å oversette begreper fra TCM/TKM til vestlig medisin, det er en annen måte å tenke på. Det Yrla sier er jo riktig, og som Photo sier, det med ødemer er nok knyttet til det, men det er ikke det samme. Det dekker mer enn det.

Men jeg kan godt tenke meg at problemer med å sortere er knyttet til det (jfr sitatet ditt, Kanutten) :ja:. Det stemmer i alle fall veldig godt på meg ...

Spennende at du studerer akupunktur da, Yrla :)

Huldr sa for siden:

Det virker jo unektelig slik, men du kan jo evt prøve å eksperimentere videre med det hvis du ikke føler deg sikker? Jeg tror det, men du kan sikkert spørre akupunktøren?

Sanney sa for siden:

kan man steke avocadobiter i ovnen som med div grønnsaker?

nellie sa for siden:

Det var ille populært med baconsurret avocado her, for noen år siden! Bare til å steke.

nellie sa for siden:

Nei suttern.. det var med kjøttdeig det. Hadde for meg at det var med avocado:o

Yrla sa for siden:

:) ost og andre melkeprodukter danner slim i kroppen, noe som heller ikke er bra, damp vet jeg ikke. Men den kunnskapen har jeg ikke fra kinesisk medisin tror jeg. Damp, phlegm(slim) og wind kalles for ondt og skal utdrives med nåler:) Fuktige omgivelser, vind og kulde er ikke helsebringende akkurat. Jeg blir selv veldig påvirket av været, urolig når det er vind, deppa når det er regn, åpen til sinns når himmelen er åpen og glad når sola er fremme. Mange voksne merker det på kroppen(ledd, muskler,kanskje mer) når det er vind, kulde eller fukt. Så å spise (og opprettholde et sunt indre miljø) etter forholdene tror jeg gjør oss mer motstandsdyktige, som å spise kald mat, ikke om vinteren, men om sommeren osv.

Rin sa for siden:

Neida, baconsurret avocado er også en hit. Tror man finner Superas oppskrift ved å søke på "Baconcado". :)

Yrla sa for siden:

Det er gass det. Lett å blande:)

nellie sa for siden:

Da husket jeg ikke så feil.:)

Sanney sa for siden:

droppa avocadoen for denne gang, skal prøve baconadoen til helga tenker jeg :)

Interessant, Yrla. Jeg får alltid angstfølelse av vind, særlig om det blåser kraftig og i mange retninger, og jeg får liksom følelsen av å ikke kunne trekke pusten ordentlig.. Mange synes det er rart, men også en del som kjenner seg igjen i det når jeg har nevnt det ...

Carisma sa for siden:

Er det noen som klarer å puste i vind da? Det er en refleks helt fra vi er babyer å holde pusten når vi får vind i ansiktet.

Zillah sa for siden:

Avocado anbefales ikkje varma, kan steikes svært kort, men ikkje for lenge for den kan lett bli beisk på smak.

Yrla sa for siden:

Ikke rart, synes jeg. Kjipt når det regner og man bruker paraply i sterk vind blir det ganske tøft å puste. Jeg vil betegne sterk vind som aggressiv, ikke rart du får angst:) her om dagen i Oslo, som du vet, var det veldig vind.Opplevde den som voldsomt sint jeg da. Den ødelegger jo også trær osv.

Dagmar herja bra hjemme hos foreldrene min på fjellet i jula også, men jeg holdt meg stort sett innendørs.
Og det er ikke bare når vinden faktisk rent fysisk hindrer meg fra å puste at jeg blir redd eller får åndenød, altså. Det er en følelse som strekker seg forbi vinden i seg selv. Men jeg overlever det!

Yrla sa for siden:

Ja, jeg tenkte meg det:):)

Yrla sa for siden:

Some "allergies" actually are reactions due to the foods increasing Dampness in the body. External Dampness can invade to the Interior and damage the Spleen. The Spleen hates Dampness. The Spleen doesn't work as well when it's under attack by Dampness. The Spleen not working well can trigger even more Dampness arising internally in addition to the Dampness which is invading from the Exterior. Foods which engender Dampness - like milk, dairy products, wheat, oranges, etc. - that can be eaten ok when it's fairly dry can cause problems in people whose Spleen already isn't up to par when eaten during damp periods of the year. Especially when it's cold and damp. (The Spleen also doesn't like cold. Dampness bothers it the most, but Cold comes in a close second.

Supera sa for siden:

Hm? Jeg steker baconcado på 175ºC i 30 min og har aldri kjent noe beisk smak...

Dietta sa for siden:

..om man plutselig kan utvikle allergi over for aftershave ?
Mannen har èn som når han tar den på, blir jeg helt tett og får pusteproblemer. Kan ikke gå på badet 40 min etter at han brukte den engang, uten å merke det :eek:

Kitt sa for siden:

I hvert fall mot enkelte typer parfyme, lukter etc. Svigermor er rene detektoren mot sånt. Noen typer tåler hun fint, andre får vi forbud mot noen sinne å bruke igjen!

Hun sendte moren min på badet med en vaskeklut her rett før jul!:p

Dietta sa for siden:

Hm.. har nok utviklet "gode" antenner plutselig jeg da. For øyeblikket står det et rosa post-it lapp på flaske: Må ikke brukes innendørs !!!
Litt moro skal man jo ha ;)
Men seriøst, det er helt skremmende hvor tett jeg blir. Dette er en skikkelig tung aftershave, Obsession. Æsj, æsj. Liker ikke lukten engang. Mannen må nok gå tilbake til Hugo Boss ja :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.