TrillTrall sa for siden:
Er det ikke en stor garnbutikk i Fjordgata? Kanskje de har?
TrillTrall sa for siden:
Er det ikke en stor garnbutikk i Fjordgata? Kanskje de har?
nellie sa for siden:
Har en bøtte cocosa jeg må bruke opp før den blir harsk.. Tenkte noe julegodis. Noen tips?
Gerd sa for siden:
After eight: forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=443&pictureid=3177
Bountybiter: forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=443&pictureid=3162
Mandelkonfekt: forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=318&pictureid=1805
nellie sa for siden:
Takk:D
Photobscura sa for siden:
Skal mye til før cocosa blir harskt. Jeg hadde et glass i et år, så lenge den var godt lukket så var den like fin. .)
vaskeklut sa for siden:
Åh, stemmer! Garnhuset! :D Jeg glemmer alltid av at den butikken eksisterer. Takk, jeg skal gå innom der!
langaard sa for siden:
Ser det skal deles ut smør på Karl Johan,s.gt i morra tidlig! Hva med oss som bor nordpå da:p
nellie sa for siden:
Ja, men jeg takler ikke ren cocosa lenger så hvis ikke jeg finner noe å bruke det til så står det i 100 år.
Yrla sa for siden:
Jeg har sett konfekt lagd av cocosa. Noen blander det inn med kakao og søtning, kanskje vanilje-essens.www.helseogkost.no/oppskrifter/sukkerfritt_snadder/cocosa_konfekt googlet bare konfekt og cocosaPhotobscura sa for siden:
Bounty-sjokolade?
nellie sa for siden:
Lagde bounty:) Og ble kvalm bare jeg åpnet cocosaboksen:p Har fått det opp i halsen, kan man mildt si.
Bruk det som hårkur! Det er helt glitrende, faktisk. :)
Gerd sa for siden:
Og er vedlig god å smøre seg med :ja:
nellie sa for siden:
Jeg blir kvalm av å åpne boksen, så tror neppe jeg skal smøre den noe sted i nærheten av nesa mi:p Men bounty er godt! Så der kan jeg få brukt den opp.
Bønna200 sa for siden:
Er det mulig at et menneske smitter et dyr?
Vi har hatt influensa de siste ukene og med det snørra og nyst og holdt på...
Nå har ene katten vår begynt på samme måte. Kan vi ha smittet ham, eller er det helt tilfeldig?
Noen som veit?
silje21 sa for siden:
nå har jeg akkurat laget min første marsipan"deig" noensinne, og som jeg ser, så er det faktisk ganske sent om kvelden/natten. I oppskriften står det at deigen skal "eltes" sammen til den blir glatt, og henger godt sammen, før den skal hvile i plast, i kjøleskap ca 2-3-4 timer.
Jeg har lyst å la den ligge til jeg våkner igjen jeg, tror dere det går bra?
gjør det noe om den ligger "for lenge" i forhold til oppskriften?
usikker
LineJM sa for siden:
Tror ikke det gjør noe. Men det er veldig lenge siden jeg har laget marsipan.
Carisma sa for siden:
Så lenge den er pakket godt inn går nok det fint.
silje21 sa for siden:
pakket den med to lag, lurte på om det var litt overdrevent, men første laget var litt hullete, så la på et nytt lag til. med plast^^
vi får bare se hva samboer og sjef sier imorgen :)
Lovet sjefen min at hun skulle få en smaksprøve.
Selv sa jeg at jeg ikke kunne love det ble bra xD men vi får bare vente å se hehe
vimsen85 sa for siden:
Hva er tragant?
Edit: jeg googlet det. Men er det dyrt?
Gerd sa for siden:
:)
smgj sa for siden:
Ja, men de som har brukt det sier at boksene nesten er evigvarende...?
vimsen85 sa for siden:
Okei :) Takk! Prøvde å lage mintkuler med både jbkm og fiberhusk i fjor, men ingen av delene funket. Men jeg har xanthan gum, da. Kanskje det kan funke (er jo også et gummistoff). Er litt blakk etter to og en halv uke i england.. :p
Gerd sa for siden:
Prøv :ja:
Tragant er dyrt i innkjøp, jeg betalte 122 for en liten boks med 20g..... Men den forrige boksen hadde jeg i et par år :)
After Eight uten sjokolade? :confused:
Yrla sa for siden:
Ja, man kan dyppe i smlta sjokolade etterpå om man vil. Jeg skal lage uten det. Prøver imorgen med soyamelk istedenfor fløte.Gerd sa for siden:
Da blir det mintkuler da :p
Jeg syns det blir for tørt uten tragant. Mangler den lille seigheten :ja:
Yrla sa for siden:
ja jeg prøvde nå og det funka ikke, noe var alvorlig galt med oppskriften. jeg sletter innlegget.
Yrla sa for siden:
her er orginalen, jeg hadde blingsa på målene
en liten porsjon, nok til ca ti knapper. Du trenger:
1 dl melis
2 ss fløte
4 dråper peppermynteolje
Sjokolade til å dyppe knappene i
Bland alt raskt sammen. Massen er nå ganske løs, men det er lett å trykke den ut og lage små knapper ved hjelp av et lite glass. Du kan la massen stå kaldt noen minutter først hvis du vil ha en fastere masse å jobbe med. La knappene stivne i kjøleskapet. Smelt valgfri sjokolade i mikroen, og dypp knappene i sjokoladen. La peppermynteknappene med sjokolade stivne helt i kjøleskapet. Jeg bruker ofte 70% sjokolade, fordi jentene liker den godt.fristendelavkarbo.wordpress.com/2011/01/08/mintsjokolade/
Noen som kan fortelle meg hvilken plante dette er? Kjøpte den litt impulsivt på Rema for 25 kroner, men det sto ingen steder hva den heter.
nellie sa for siden:
Litt sånn utenfor tema her. Finnes det noe høykarbo man kan bruke isteden for tragant, eller er det tragant som gjelder og går uansett? For å få ting seige altså.
LineJM sa for siden:
Tror ikke tragant er spesifikt lavkarbo, det er en "gjøreseigting" uansett høy eller lavkarbo.
Gerd sa for siden:
Tragant er ikke typisk lavkarbo, nei :)
nellie sa for siden:
Men finnes det noe annet man kan tilsette som gjør ting seigt?
Gerd sa for siden:
I hva da?
Sånn som i hjemmelaget marsipan er det kun tragant jeg vet om og alltid har brukt :)
BenteR sa for siden:
For meg ser det ut til og være en av rottehale-plantene. Husker ikke helt det latinske navnet, men TROR det heter noe pepper-lignende.
smgj sa for siden:
pepperomia? Det er "rottehale", men jeg tror ikke bildet til Photo er rottehale.
Nei, er nok ikke det. Bladene er veldig små, typ fingerneglstore, om det er til hjelp. :) Hadde vært kjekt å vite hva det er, sånn at jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til vanning, etc.
smgj sa for siden:
Ser det er en del andre pepperomiaer som kanskje kan være riktig:
classes.hortla.wsu.edu/hort232/list5/PepObt.html
houseplantz.net/peperomia-rotundifolia-creeping-peperomia/
...
Det så ikke helt riktig ut, altså ... Jeg studerte bladene litt mer nøyaktig nå, og ser at de har små små runde tagger i kanten, og noen av bladene tenderer til å være rosaaktige, særlig under. Den har veldig lange "greiner", eller hva jeg skal kalle det
Kanutten sa for siden:
Vet ikke hva planten heter, men utifra bladene kan man se at det er en plante som tåler endel tørke. Overvanning får den til å kaste bladene.
Dilly sa for siden:
Jeg har en elektronisk kjøkkenvekt på veggen. Nå har den konka og jeg trenger en ny, fort.
Er det noen som har noen anbefaling? Denne gangen har jeg lyst til å ha en som står på benken, ikke på veggen. Må være grei å bruke.
shailene sa for siden:
Ser det brukes glyserin/glyserol i mange proteinbarer og sånt. Tror det er med på å gjøre de seige.
smgj sa for siden:
Vi har denne - kjøpt på jernia.
Billig, lett å bruke og helt enkel. Ingen fancy funksjoner, den bare veier og virker...
www.hegdehaugen.no/kjokkenutstyr-og-gaver/diverse-kjokken/kjokkenvekt-digital
Dilly sa for siden:
Tusen takk, akkurat noe sånt jeg tenker på :) I morgen skal jeg til Jerniabutikken.
Yrla sa for siden:
På elkjøp og expert har de en som ser nesten maken ut, med sånn glassplate, som jeg har, 200 spenn.www.expert.no/product/product.aspx?identifier=129446 Veldig nøyaktig og måler krydder/g også.
smgj sa for siden:
Den var rimelig. Vel - så lenge den måler ned til 1gram og opp til 5 kg synes jeg den er grei. Den gamle kjøkkenvekta målte bare 2gram og opp til 2 kg. og spesielt det siste var idiotisk....
tuftemor sa for siden:
Denne er bare helt super. Du kan ha den på disken sette den i skapet tar nesten ikke plass siden den er så tynn. Stort display og flere veie enheter.
Huldr sa for siden:
Jernia har mange stilige kjøkkenvekter :)
F eks denne som er på tilbud nå (finnes i aluminium og svart også, men syntes den røde var så knæsj :D)
Nerthus sa for siden:
Denne synes jeg var kul og praktisk, siden man noen ganger oppgir mål i "hulmål" og av og til i vekt slår man to fluer i en smekk med denne :)
Carisma sa for siden:
Hjelp:
Noen som vet om en gammeldags barberer i Oslo? ALtså en plass hvor mann kan få barbert seg på gamlemåten?
LineJM sa for siden:
Snedig!
Dilly sa for siden:
Takk for alle gode tips :)
i dag var det sånn at mannen hadde et ærend på Biltema, og da kom vi hjem med denne til 149 kroner. Sikkert ikke super kvalitet, men jeg får jo prøve den.
Carisma sa for siden:
Jeg har en rund fra Ikea nå, funker veldig fint. Men har ønsket meg denne fra babyen til jul www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164636494, den er utrolig stilig!
Nerthus sa for siden:
Her sånn kanskje? :)
Carisma sa for siden:
Ja, men jeg klarer ikke finne ut om de faktisk barberer... Ser mer ut som de bare kaller seg barbershop: www.billiebangs.no/bb/barber_menu.html
Jeg mener at Christian på Billie Bangs barberer. ;) Men det er jo bare å ringe og høre!
Jeg kan uansett anbefale den frisørsjappa på det varmeste, for det er dit jeg går! Og lokalene er SÅ fete, nesten bare originalt femtitallsinteriør!
Carisma sa for siden:
Men gir det litt sånn luksusfølelse? Ser ikke helt for meg at man får det i 50talls interiør.. :o
Jeg er overbevist om at jeg kjørte forbi en slik plass som så akkurat ut som jeg forestillte meg med bussen for noen uker siden, men jeg har tråla gater opp og ned uten å finne det igjen! Det var i kvadraturen....
Why?
Carisma sa for siden:
Litt for mye amerikansk. Også er vi bare ikke så glad i 50talls hverken jeg eller sambo. :o
Nerthus sa for siden:
Du må jo finne ut hva som er viktigst, en ordentlig gammeldags barbering i retro-originale omgivelser, eller en luksusopplevelse som du kanskje må finne en spa for å oppleve? Ikkje vet eg :)
ToreH sa for siden:
Trodde det viktigste var at man blei barbert jeg, ikke hvordan sjappa så ut? :)
Carisma sa for siden:
Jeg vil ha retrobarbering med luksusfeeling. :p
Har uansett funnet ut at det blir bursdagsgave litt seinere i vår i stedet, så får jeg sjekket litt mer.
Hvordan det ser ut har mye å si! Når man først unner seg noe ekstra bør det jo være omgivelser som får en slappe av.
ToreH sa for siden:
Så absolutt enig, jeg betaler gladelig mye mer for å bli sett på de riktige stedene, men var litt redd for å skrike ut om akkurat det her inne....har dårlig erfaring med å tilkjennegi mine markedsøkonomiske synspunkter her inne....hehe.
Men, jeg var selv på jakt etter en barberer i Oslo for å bli barbert i trynet og på skallen. Var på Adam og Eva i Bogstad eller noe slikt. De kunne ikke, da de ikke ga barbering kun klipp osv til 1000,- for en enkel mannsklipp...så jeg endte opp hos en eldre kar på Carl Berners plassi et slitent lokale. men å barbere med skikkelig kniv, ja det kunne han :) Kosta 1/10 også av Adam og Eva..hehe
Carisma sa for siden:
Å bli sett på de rette stedene bryr meg fint lite, heller tvert i mot. Men hvilken følelse de forskjellige stedene gir er noe helt annet. Og jeg betaler ikke gladelig... :rolleyes:
ToreH sa for siden:
Ikke jeg heller mente vel ikke å bli sett, men feelingen det gir, men betaler gjør vi no allikevel når vi får godfølelsen :D rart det der gitt, hvordan følelsen på en frisørsalong henger sammen med hvordan de ansatte/klientellet, interiøret, "renheten" og den riktige "looken" presenterer seg for oss (og lommeboka) ;)
Om man vil bli sett på "de rette stedene" på Grünerløkka, så er absolutt Billie Bangs et bra sted å begynne. Men det motiverer enda mer at de er satans dyktige, da.
Men jeg skjønner den altså, Carisma. Håper du finner noe som passer gemalens smak! :)
langaard sa for siden:
Jeg skal ha "osteparty" på fredagen, hvor mye ost trenger jeg? Vi blir 14 stykker, kjøper 3 katonger vin, holder det:confused:
ToreH sa for siden:
Barberer de da?
ToreH sa for siden:
100-150 gram pr snute bør vel holde greit om de ikke er supersultne og det er feit ost. 3 kartonger vin blir jo mer enn en halv liter pr snute, så det burde vel være nok som kos. Jeg ville dog tatt med en kartong ekstra for sikkerhets skyld. Surt å gå tom for vin hvis det er du som skal spandere alt.
Carisma sa for siden:
(Det er faktisk hovedgrunnen til at jeg er litt skeptisk :o)
Nå er jo Løkka litt sånn rockabilly-land, så det ligger vel noe der. Men samma det, de er ikke populære bare på grunn av interiøret og stilen, de er jo i tillegg HIMLA dyktige!
Sanney sa for siden:
når noen nevner rockabilly tenker jeg alltid på disse gutta her.... :p
jeg lurer på hvorfor folk har latt synnøve sitt maldonsaltsmør bli pent igjen i hylla si ved siden av omelettmixen og ferdigbearnaisen mens meierismøret, setersmøret, kvitseidsmøret, rørossmøret og bremykten blir raidet så fort tinebilen har vært på besøk.... :p
Haha! Det der er jo bare parodisk! Du får ta deg en runde på rockabillysjappene på Løkka og se. ;)
Her er et bilde fra frisørsalongen jeg går på, altså den vi snakker om. Fine fine salongen, altså!
Dietta sa for siden:
Lurer på hvorfor strykehaugen min bare blir høyere og høyere :eek:
Yrla sa for siden:
Glad jeg ikke har strykejern.Lillemy71 sa for siden:
Jeg har et bord sånn som dette som jeg vil piffe opp litt, jeg vil ha en annen farge på skuffefrontene.Problemet er at det er lakkert bjørk og jeg gidder ikke å slipe og male, men mener å ha hørt at det finnes en slags folie/kontaktpapir med ulike farger/mønster som jeg kan lime/stryke på?
Har prøvd å google men finner ingenting fornuftig. Noen som vet om noe?
Cyan sa for siden:
Jeg liker også Billie Bangs. Dyktige og hyggelige folk.
Dilly sa for siden:
Hei :) sånt har de i malebutikker/interiørbutikker, som Fargerike f.eks. jeg fant også en link: www.haugforco.no/folie.html
Spennende prosjekt :)
Cyan sa for siden:
Dette er sikkert et kjempeteit spørsmål, men jeg lurer på om det er noen potter som er bedre enn andre (med tanke på komfort og sånn), eller er de stort sett like (u)behagelige alle sammen? Vi har tenkt å begynne med litt pottetrening på nyåret for arvingen vår, og jeg vil jo gjerne at han skal sitte behagelig når han (forhåpentligvis) driter :p
Carisma sa for siden:
Ikke at jeg veit, men jeg er sjokkert over utvalget!! Alt fra biler og dyr til de enkle gammeldagse. :eek: Så noe forskjell, utover pris bør det jo være....
Cyan sa for siden:
Ja, utvalget er helt vilt og det samme er prisforskjellene. Derfor jeg lurer :ja:
Jeg driter (:p) forsåvidt i hvordan den ser ut, men den må gjøre nytta si og gutten må få sitte behagelig. Og så må den være grei å rengjøre.
nellie sa for siden:
Tror at det egentlig bare du må finne den Trym liker. Barn har liksom så forskjellige preferanser på det området! La han plukke ut den han liker selv:p Vi har to forskjellige potter. En plain og en morsom en som spiller musikk og greier, men Emma driter (ikke bokstavelig talt) i begge to:p Den eneste hun stoler på er barnedoen de har i barnehagen.
Lillemy71 sa for siden:
Takk for svar.
Får gå på Fargerike og se da hadde ikke der for et par år siden ihvertfall. Hos Haug og Førco må man kjøpe i store kvanta og det trenger jeg ikke. Koster sikkert en del også.
Kanskje jeg klarer å søke opp noe på ebay forresten? Kontaktpapir - contact paper :D:D
Kanutten sa for siden:
Så ikke dette både smart og vanvittig godt ut??
Ribbe med ny vri??
Tenk å ha svisker, charlottløk, ymse krydder inni denne stekte ribberullen? :sikle:
[img]http://gilde.digitalebilag.no/photoalbum/view2/P3NpemU9b3JnJmlkPTQ0ODExMA[/img]
Må prøve lage noe som ligner. :ja:
Nerthus sa for siden:
Sambo synes dette så knallgodt ut og ga klar beskjed "kjør på"! Hvis du finner oppskrift og blir fornøyd, for jeg antar du skal prøve ut på forhånd? - del den her inne da!! :D
Dietta sa for siden:
Jeg lurer på om ikke Kanutten skal prøve å lage denne snart, så hun kan legge ut oppskrift ;)
Nerthus sa for siden:
Jeg stemmer ihvertfall for det! Noen andre? ;)
Furine sa for siden:
For dei av dykk som er flink til å skrive oppgåver, når ein refererer til ei kjelde, til dømes ei lov, og ein refererer til denne lova fleire gongar, må ein då skrive kjeldehenvisning for kvar gong ein nemner den?
Kanutten sa for siden:
:lol: Testing testing til helga!
Nerthus sa for siden:
:heia: :love: kanutten
Kanutten sa for siden:
Fant oppskrift på stekt ribberull her!
Kanutten sa for siden:
Og her!!! :sikle:
silje21 sa for siden:
jeg som er en liten strikkeamøbe har et pittelite problem, kanskje mest i hue mitt egentlig. jeg strikker på rundpinne nr7, og skal flytte arbeidet over på rundpinne nr 8. er det noen spesiell teknikk på dette? er bare så redd for å miste masker osv, eller at det skal bli rart på en måte. setter pris på info som kan redde meg xD
Det er bare å strikke med pinne åtte, det. Altså at du fortsatt har pinne sju på venstrehånd, men fortsetter med pinne åtte på høyre til du har alt over på ny pinne. :)
silje21 sa for siden:
ooh smart :D har jeg faktisk ikke Tenkt på engang, i oppskriften står det bare:
bytt til rundpinne nr 8.
og da tenkte jeg ; føre over maskene til pinne 8 på en eller annen finurlig avansert viderekommen strikkemetode :P
PS: (videre står det ; strikk en omg vrangt) skal jeg da strikke Den omgangen jeg bytter til pinne 8 vrangt, eller når jeg Har maskene på pinne 8? :o
j88 sa for siden:
Ja det har iallfall vi fått beskjed om at vi må gjøre.
vaskeklut sa for siden:
vaskeklut sa for siden:
er det noen som har den norske versjonen av "the julekalender" (med travellin' strawberries) på dvd som har veldig lyst til å selge den til meg for en ok penge? jeg har sååååååå lyst på den, og den er umulig å oppdrive! :(
Furine sa for siden:
[quote=vaskeklut;1266655]www.ntnu.no/viko/
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.