< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

jojomesteren sa for siden:

Takk Yrla, diett.no var jo bare helt fantastisk!:D

vaskeklut sa for siden:

Hvorfor er det ikke bra å spise smør som blir brunt når det stekes?

Ignite sa for siden:

Fordi folk ikke liker at biffen blir brun... :cool:

Eller at de er livredd for enhver mulighet for at det blir transfett...

Håper ikke disse folka fyller bensin eller diesel på bilene sine, den dampen der er nok hakket verre.

Dilly sa for siden:

Altså.. mulig at jeg har drukket 2 glass nå, og kanskje ikke bare 1, men.....
jeg synes det er så vanskelig når man henger seg opp i bagateller.

Spis biffen når du får den og svelg med den vinen som kommer i glasset :)

og forresten... jeg kjører VW Touran

Hva var det vi snakket om? :)

nellie sa for siden:

Trodde man skulle ha i biffen først når smøret er blitt brunt, jeg..

Gerd sa for siden:

Smør egner seg veldig godt til steking på høy temperatur :ja:

Og skal man steke en biff riktig, så skal smøret bli nøttebrunt før man legger i biffen :D

Nerthus sa for siden:

Åh... biff.. med stekt sopp, grønnsaker og hjemmelaget bearnaise...
I går stekte jeg nakkekoteletter, saltet og pepret og hadde på en yderst anelse med "curry paste" oppå før jeg stekte i panna. Hadde i fløte og litt philadelphiaost i stekesjyen og herrejemini så godt det er! ;)

Bønna200 sa for siden:

Ah:sikle: Men bruker du vanlig Philadelphia, eller noen med smak?

Supera sa for siden:

Det er faktisk ikke så godt dokumentert som de fleste tror. Det var bare en hypotese som eieren av hypotesen klarte på merkelig vis å trumfe gjennom hos American Heart Association og så har det bare ballet på seg derfra. Se denne videosnutten fra dokumentaren FatHead.

De har ALDRI klart å bevise at høyt kolesterol gir hjertesykdom. Og faktisk er logikken deres med at mettet fett gir økt risiko for hjertesykdom like bak mål som å si at å drikke mye vann gir deg diabetes. Drikker du mye vann, så kan det føre til økt vannlating. Økt vannlating kan være et tegn på diabetes. Drikker du for mye vann, så har du økt sjanse for å få diabetes! :rulleøyne Eller som å si at brannmenn er årsaken til brann, fordi vanligvis når du ser mange brannmenn in action på gata, så er det brann. (akkurat som at det livsviktige kolesterolet som prøver å reparere skaden i arterien har samlet seg rundt proppen)

Kolesterol er livsviktig. Ca 15% av hjernen er rent kolesterol. En vanlig bivirkning av kolesterolsenkende midler er hukommelsestap. Wonder why... :geip:

Høyt kolesterol hos kvinner BESKYTTER faktisk mot hjertesykdom. Forkjemperne bruker familiær hyperkolesterolemi som ett av sine fremste bevis fordi de med den sykdommen har skyhøyt kolesterol og dør som fluer av hjertesykdom. Men når folkegrupper (f.eks. er det en i Kina) med naturlig lavt kolesterol dør som fluer av hjertesykdom, så er det jo selvsagt andre årsaker til det og kolesterol blir knapt nevnt i en bisetning. :rulleøyne

Og så ga en russer mye kolesterol til kaniner. Årene ble fylt opp med kolesterol og de døde. Og dette skulle bevise at kolesterol ga hjertesykdom hos mennesker? Hvor mye kolesterol spiser egentlig PLANTEETEREN kanin til vanlige? :rulleøyne

Men det endelige beviset deres var at de "endelig" fant en kolesterolsenkende pille som faktisk reduserte risiko for hjertesykdom. De tidligere kolesterolsenkende midlene økte nemlig risikoen for hjertesykdom... Men dødsrisiko var den samme selv om risikoen for hjertesykdom gikk litt ned med statiner... De døde av slag i stedet... Hurra liksom. Kvinner skal aldri, aldri ta statiner i følge Dr. Malcolm Kendrick (forfatteren av Det Store Kolesterolbedraget). Det øker dødeligheten hos kvinner.

Men statiner fungerer for noen menn med mye hjertesykdom i familien. Enten var det gamle, eller så var det unge - husker ikke akkurat nå. Uansett så vet man ikke hvorfor kolesterolsenkende midler reduserer risikoen for hjertesykdom for noen menn. Statiner gjør mer enn å redusere kolesterolet. Redusere kolesterolet er en uting, men den gjør andre ting som tydeligvis veier opp for det hos noen menn.

Bare det at man har så mange unntak sier jo sitt.

• De klarte ikke å forklare hvorfor inuittene som spiste store mengder mettet fett ikke hadde hjertesykdom. Vips, så var det plutselig fakta at omega-3 beskytter mot hjertesykdom.
  • De klarte ikke å forklare hvorfor briter har fire ganger så mye hjertesykdom som franskmenn til tross for at etter de vanlige risikoberegningene så skulle de ha like stor risiko. Vips, så var det plutselig en sannhet at ett glass rødvin om dagen var godt for hjertet.
  • De klarte ikke å forklare hvorfor menneskene rundt middelhavet hadde så lite hjertesykdom. Vips, så var det plutselig en sannhet at olivenolje var bra for hjertet.
  • De klarte ikke å forklare hvorfor sveitsere har så mye mindre hjertesykdom enn risikoberegningene tilsa. En teori her var hullene i osten. Vips, så var det... Ehh, nei... Den forklaringen slo ikke like godt an. Den sleit folk med å svelge.

Det de egentlig skulle ha gjort var å ta et skritt tilbake og se på om kolesterolmyten skulle forkastes. Men de tviholder på den. Kolesterolsenkende midler er det mest solgte legemiddelet i verden.

Yrla sa for siden:

Det er billig på iherb.com men det er ikke mulig å innføre høye doser derfra. Prøve ebay, storbritania. Angående soyamelk er det greit å bruke ja. Den er nærmest fri for karbo den uten tilsetninger.

Yrla sa for siden:

Har noen smakt sweet'n low? Smaker det verre eller bedre enn natreen suketter? Førstnevnte inneholder kun den ene ingrediensen i natreen, den man kan innta mer av enn den andre. Sakkarin, altså. Vet noen om den fåes kjøpt et sted rimelig unntatt ebay?

Cherry sa for siden:

Hvor vanskelig skal det egentlig være å klemme en rekvisjon ut av en lege? Nei sorry, du må vente i 36 uker før du får komme inn, ja okei, jaaa.

nellie sa for siden:

Like vanskelig som det er å få svar på mail fra noen som jobber på Høgskolen i Østfold!:)

Cherry sa for siden:

Det som er litt sånn teit med hele kolestrolgreia er 1) mettet fett gir ikke hjerte og karsykdommer, 2) Man må vite litt mer om kolestrol enn å si at fløte er gud veit hvor farlig. En god fastlege vil f.eks aldri behandle høyt kolestrol med mindre det er høyt kolestrol i familien og aldri uten å vite hvordan kolestrolpartiklene er satt sammen

Fett kan ikke feste seg i åreveggen. Man blir f.eks ikke åreforkalket i venene, bare i arteriene. Alle får stort sett forkalkninger på de samme plassene i arteriene og skader på arteriene oppstår som regel som følge av livsstil, som røyking, stress etc.

Kolestrol er ett fettstoff som finnes i alle mammalske celler. Kolesterol er en undergruppe av steroider, som syntetiseres hovedsakelig i leveren. Det er en viktig byggesten for alle cellemembraner og forløper for kjønnshormoner, binyrebarkhormoner, gallesalter og vitamin D. Kroppen produserer selv det kolestrolet den trenger, men regulerer produksjonen alt etter hvor mye kolestrol som inntas gjennom kosten. Derfor er det praktisk talt umulig å få for mye kolestrol.

Kolestrol er lipoproteiner som vi deler i tre typer, HDL (det såkalte gode kolestrolet), LDL (såkalt "dårlig" kolestrol) og totalkolestrol. Ett høyt nivå av LDL sier ingenting om risiko for hjerte og karsykdommer. I denne sammenheng er antall og størrelse på LDL-partikler det viktigste. Fra gamle skolebøker vet vi at små, kompakte LDL med høyt innhold av triglyseriner er det som utgjør faren for f.eks. hjertesykdommer. Få, store LDL-partikler ugjør liten økt risiko for sykdom. Høyt inntak av karbohydrater, og lavt inntak av fett øker mengden kompakte LDL ved å øke utskillelsen av VLDL fra leveren, mens mer mettet fett øker volumet til hver LDL-partikkel og det samlede kolesterolinnholdet, og samtidig øke HDL.

shailene sa for siden:

Utrolig interessant innlegg! Er det boka du linker til du har hentet den infoen? Lyst å lese mer om dette :)

Supera sa for siden:

Viktig tillegg til innlegget mitt som jeg glemte å ta med. Takk, cherry! Ja, du har rett og slett det kolesterolnivået du trenger! :ja: Høyt kolesterol blir sett sammen med hjertesykdom, men det betyr ikke at det er kolesterolet som er årsaken til hjertesykdommen. Det blir faktisk som å påstå at snørr er årsaken til forkjølelse.

Hovedsaklig fra den boka, ja. Det Store Kolesterolbedraget av Malcolm Kendrick. Hvis du ikke vil kjøpe den, så regner jeg med at biblioteket ditt kan skaffe den for deg. Den bør leses. Han nevner studier og slikt som info er tatt fra slik at man kan lese studiene selv hvis man er spesielt interessert. Den er overraskende lettlest til å være så tungt emne. Han klarer å skrive med en morsom tone mye av tiden.

Rin sa for siden:

Jeg synes det smaker altfor bittert i kaffe, i alle fall. (Fant det på en cafe for lenge siden og testet i en cappuccino) - Men det er jo forskjell på hva vi foretrekker av søtstoffer, så ikke lett å gjette om du har sansen for den. :cool:

Nerthus sa for siden:

Ville bare legge til at kaniner har ikke samme evnen som mennesker har til å nedregulere egenproduksjon av kolesterol når inntaket via mat øker :) Og det skulle liksom være beviset på at kolesterol er farlig - for mennesker ;)

Yrla sa for siden:

Takk.

Carisma sa for siden:

Er man egoistisk om man lar sambo passe lillegutt på 5 mnd noen timer, bare fordi man trenger en time-out? :o
(Sambo maser om at jeg må komme meg ut, det er jeg som føler meg som en elendig mor... )

Huldr sa for siden:

Errugærn? :eek:

La faren passe på sitt eget barn? :p

Nei, Carisma, det gjør deg ikke til en dårlig mor, tvert om, det er veldig bra at du tar vare på dine egne behov. Det gjør deg til en bedre mor, vil jeg si :)

Cyan sa for siden:

Han er faren, og har like stort ansvar som deg. Det hadde vært egoistisk om du ikke hadde latt ham få slippe til.

Cyan sa for siden:

Er litt usikker på om jeg skal kontakte lege eller ikke. Her er greia:

På mandag var jeg hos lege fordi jeg har fått ørebetennelse. Fikk konstatert at det var det, men i tillegg fant hun en cyste i øret. Grunnet dette samt min forhistorie som ørebarn og at jeg har hatt perioder med litt smerter og hørselstap i det siste sendte hun også en henvisning til ØNH spesialist. Og så fikk jeg antibiotika og sykemelding ut denne uken.

Siden den timen har jeg blitt verre - Ørebetennelse på begge ørene (men smertene begynner å bli litt mindre nå), svært tette bihuler, vond hals med problemer å svelge, kraftig tinnitus som gir meg søvnproblemer, kraftig redusert hørsel på begge ører (og da mener jeg ekstremt redusert altså - jeg hører nesten ingenting, klarer ikke å følge en samtale, må ha tekst på tv osv.), mye verk ut av ene øret (det uten cyste, så det er ikke cysta som har sprukket).

Jeg lurer derfor på om jeg burde kontakte lege igjen, eller er det ikke noe vits i å gjøre det så lenge hun har sendt henvisning til ØNH spesialist? Hva ville du gjort?

Furine sa for siden:

Eg ville ha kontakta legen igjen, om ikkje anna for å få sjukmelding ei stund til. Du kan ikkje gå på jobb om du er slik neste veke også...

Gerd sa for siden:

Kontakt legen og få videre sykmelding :ja:

Cyan sa for siden:

Nå er det forsåvidt ingenting i veien for å gjøre jobben selv om man er trekvart døv med tinnitus, så lenge formen ellers er grei :) Men klart, om jeg fortsatt har vondt og sliter med bihulene må jeg jo få forlenget sykemeldingen. Er det forresten noen som vet hvor lang tid det bruker å ta gjennomsnittlig å få time hos ØNH spesialist. Jeg innbiller meg at det kan ta måneder ..?

Kitt sa for siden:

Det kan ta måneder, men ring og purr! Fortell hvordan du har det og hør om det er m ulig med en øyeblikkelig- hjelp time.
Det er mer enn 6 måneders ventetid hos min øyelege, men jeg får komme til i løpet av en time om det er akutt!

Ring og forhør deg, du!

God bedring!:klem:

Carisma sa for siden:

Han slipper til. Har begynt å gi flaske på kvelden, og det er det som regel han som gjør, og legginga tar oftest han. Og på lørdager går han tur med han mens jeg rydder...
Det jeg mener med egoistisk er at han må sitte hjemme, mens jeg kan gjøre hva jeg vil (selv om vi snakker om en kveld på fem mnd... ) og at jeg ikke er tilgjengelig med pupp om babyen ikke roer seg. (du får ikke mat fordi jeg ikke gidder å være hjemme, liksom).

Cyan sa for siden:

Ja, det var det jeg tenkte at det kunne ta sin tid. Jeg vet ikke hvor legen min har sendt henvisning, men det er jo ikke verre enn å spørre henne. Kanskje til og med hun kan purre på å få en time raskt, siden jeg har blitt såpass mye verre siden hun sendte den. Men da har jeg bestemt meg for å ringe legen på mandag (hvis jeg klarer å høre noe i telefonen da :lol:) og i hvert fall få vite hvor henvisningen er sendt :) Takk for innspill :blomster:

Cyan sa for siden:

Carisma, du er ikke egoistisk og det tror jeg også du innerst inne vet. Det fins nok av martyrkvinner der ute som ikke har vært ute med venninene sine eller gjort noe som helst på egen hånd gjennom hele permisjonstiden p.g.a. en misforstått ide om at poden ikke klarer å roe seg uten pupp og at da blir det så synd på far. Det kan godt være at det tar litt lengre tid for gutten å roe seg uten puppen den første gangen. Så lenge han ikke er sulten, så er det vel bare positivt at han lærer seg alternative måter å søke trøst og trygghet i, som f.eks. å ligge på brystkassa til far. Og er han sulten kan han jo få flaske. Og far er det ikke synd på. Tvert imot syns han sikkert det er stas å endelig kunne være kilden for trøst og kos, uten pupp. I hvert fall syns min mann det, og det var da de virkelig begynte å knytte sterke bånd til hverandre.

Carisma sa for siden:

Du klarer ikke å levere 100% i en slik situasjon, og om du begynner å jobbe igjen for fort vil du sannsynligvis slite med infeksjoner i månedsvis. Arbeidsgiver vil jo heller ha noen som kan levere 100% om et par uker enn noen som bare klarer å yte 40-50% i flere mnd. :o

Ja, deg går vel mest på at jeg tenker at jeg ville jo aldri latt være å reise på jobb fordi jeg hadde lyst til å gjøre noe annet enn dag, hvordan kan jeg da gjøre det nå? Dette er jo viktigere enn en jobb.

KarMa40 sa for siden:

Nei!

Luft for mamma, og gleden over to ledige hender, vil hjelpe deg veldig! Rask gange med svingende armer, vindusshopping, frisørtime, soving...
Tenk på noe helt annet, glem dårlig samvittighet og vær glad og fornøyd når du kommer tilbake... (Og ta for guds skyld lett på at bodyen kneppes utenpå strømpisen og denslags)

Og som de sier på fly; hjelp deg selv før du hjelper barnet. Her får du hjelp av sambo til å hjelpe deg selv. feks til å ikke bli en sånn mamma som er den eneste som kan ordne opp i noesomhelst med ungen... Det er bjørnetjeneste det!

Du vet jo at babyer kan sovne på et blunk der det ikke lukter melk...;)

Carisma sa for siden:

Ja, som sagt tar pappa'n seg av legginga som regel uansett :)
Og jeg er defnitivt ikke redd for å la andre fikse opp i ting med han. Både mora mi, sambo, broren min, veninner +++ får gjerrne dille med han. Men jeg vil jo liksom at de skal se den hyggelige sida av han, og defor må jeg være tilgjengelig for å ta over når han blir vrang og vanskelig føler jeg. :o

TrillTrall sa for siden:

Øh? Det er vel like mye hans barn som ditt. Selv begynte jeg på ridekurs en kveld i uka da poden var 5 uker gammel og jeg badet ham ikke før han var over året - det var pappans kosestund med guttungen. :)

Slipp pappan til!

TrillTrall sa for siden:

Ikke gjør dere selv den bjørnetjeneste at du blir den eneste som klarer å roe ned ungen..! Kom deg ut du - kos deg og kom tilbake med nye krefter og ny energi! :)

Carisma sa for siden:

I den grad jeg får mer energi av å føle meg egoistisk som drar ut... :o jeg syns ikke jeg kan forvente å ha et liv selv når jeg har tatt på meg ansvaret for et barn.

TrillTrall sa for siden:

Jeg regner med at pappan ikke har sittet hjemme hver eneste kveld siden gutten ble født? Hvorfor skal da du det? Ta deg en frikveld du, om du mistrives og ikke klarer å slappe av så er det jo bare å dra hjem igjen. :)

nellie sa for siden:

Han må da få sjansen til å ta seg av ungen sin uansett hva slags humør han er i? Litt merkelig å sette samboeren din i samme "bås" som mora di og venninner der.. Du er 100% mamma, samboeren din er 100% pappa.

vaskeklut sa for siden:

jeg har sju eggehviter, hva bruker jeg de til?

Bønna200 sa for siden:

Vi skal med fly fra Seattle til Oslo i mars og jeg skal bestille flybilletter nå. Det er en times mellomlanding på Island. Skal man da plukke opp bagesjen og sende videre? Synes det såfall høres litt lite ut med tid da... Eller går bagesjen videre til Oslo automatisk:confused:

Nerthus sa for siden:

Alt går av seg selv når du kjøper billett gjennomgående :)

Bønna200 sa for siden:

Okay:) Takk! Har søkt på Finn så når det alternativet dukker opp går vel alt av seg selv, da:) Har, merkelig nok, aldri behøvd å mellomlande før. Så føler meg litt grønn:p

Nerthus sa for siden:

Det er om flyturen feks går fra norge til en flyplass i usa og du skal videre til en annen flyplass i usa at du må hente kofferten og sjekke inn på nytt, samme som når man kommer til norge fra utlandet og skal videre til en annen flyplass.

Tror ikke dere får gå ut av flyet en gang, eller tar jeg feil? Icelandair er det ikke?

Bønna200 sa for siden:

Jo, det er det:)

vaskeklut sa for siden:

er det sant at man får vondt i magen av mye kokos? kjøpte en svær pakke med kokosflak fra iherb og klarer ikke slutte å spise... :o

Carisma sa for siden:

Faktisk har haan vært hjemme så og si hver kveld han også. Men han jobber jo på dagtid, så det blir litt anderledes.

Og joda, men hvorfor skal han ha det kjipt når jeg kan ta det så han slipper?
(forøvrig har jeg ikke problemer med å la han ta det kjipe som hyling og bæsj og sånn når jeg er hjemme, bare når jeg er ute.... Aner ikke hvorfor. Kanskje fordi om jeg er hjemme kan jeg steppe inn om det trengs og ikke er helt fraværende)
mamma er nok mer engasjert enn begge oss tilsammen, og er enda mer furten enn sambo for å ikke frå være barnevakt. Når er det normalt å overlate de til f.eks besteforeldre?

Det finner du nok ut. :p

Okie sa for siden:

Jeg har da en svakhet for det søte :) og kommer ikke på annet enn marshmellows eller kokosboller...

nellie sa for siden:

Nå har vel han bedt deg om å dra ut en tur? Har han gitt noe slags uttrykk for at han ikke vil ta seg av sønnen sin når han er urolig og trist og lei eller har vondt osv? Så vidt jeg vet så vil de aller fleste, både mødre og fedre, være der for ungene sine igjennom alt. Er det ikke litt dårlig av deg å bestemme på hans vegne at han ikke skal få ta del i det?

Når man skal få barnevakt skal ikke jeg ta, for vi hadde vår første overnattingsbarnevakt da Emma-Sophie var seks uker. Og det var ei venninne av meg. Barnevakt i form av besteforeldre hadde vi hatt flere ganger før det, rett og slett fordi at jeg gikk på en smell.

Det går jo ann å "leie inn" mora di i et par timer f.eks så du får dratt og trena eller noe sånt.:) Hun fikk jo deg igjennom barndommen, så da går det nok fint med lillegutten også.

nellie sa for siden:

Hvorfor har jeg alltid gått ned på onsdager og hvorfor samler jeg alltid noe sykt med vann på fredager? (Når jeg er "flink" altså. Går jo ikke ned på onsdager hvis jeg ikke er flink.:p)

Vannsamlingen kan være fordi at det ofte er type taco og annen salt mat, men i dag har jeg spist tacokrydder uten salt, så ser ikke helt poenget i dag.

Supera sa for siden:

Ikke alltid, men da får man beskjed om det når man sjekker inn. Jeg har måttet hente bagasje og sjekke den inn igjen på mellomlanding. Det står på bagasjelappen hvor langt bagasjen blir sendt.

Bønna200 sa for siden:

Da får man bare prøve seg fram:) Vi kommer vel alltids hjem igjen:p

Zincite sa for siden:

Vi kjøpte litt - eller kanskje mye? - ribbe i Sverige i dag. En bit har jeg tenkt å lage sylte av. Tåler denne biten å ligge til tirsdag før jeg koker og presser? Eller bør jeg skride til verket i morgen? Mandag kan jeg ikke :)

Kitt sa for siden:

Den tåler nok helt fint å ligge kaldt til tirsdag! :)

Yrla sa for siden:

Istedenfor å kjøpe en hel kalkun håper jeg å finne bare brystfileter i butikk før jul. Noen som har sett det noe sted? Og hvor finner jeg frosne tyttebær?

nellie sa for siden:

Har sett det på Meny:)

nellie sa for siden:

Kalkunfilet altså..

LineJM sa for siden:

Har sett frossen kalkunfilet på Rema også. Tyttebær varierer litt, har sett det på Safari og på noen remabutikker og også på Rimi. Tror det kommer litt an på hva de som driver butikken bestiller.

Carisma sa for siden:

Kalkunfilet kjøper jeg på svinesund. Frosne tyttebær på meny.

Yrla sa for siden:

Takk og takk:)

BenteR sa for siden:

De hadde faktisk fersk kalkunfilet da jeg handlet på Kiwi i dag

Yrla sa for siden:

Oj, så bra.

Cherry sa for siden:

såå myr rot i make-upen min. Tips til organisering?

Cyan sa for siden:

Hold make-upen til et minimum ;) Jeg har en skygge til hverdags, en skygge til fest, en kajal, en mascara, en foundation og en pudder. Alt ligger i en liten boks ved badevasken. Blir ikke rot med så lite, og man trenger ikke mer heller (noen vil sikkert ha rouge, leppestift og øyenbrynsblyant også, men det er fortsatt lite nok til å unngå rot). Om du likevel vi ha mye sminke, så kan det være et tips å ta en tur på en villmarksbutikk og se på utvalget av fiskevesker og slukbokser. Eller du kan kjøpe en sånn laptop lunsjboks eller noe annet med flere små rom i?

Kitsu sa for siden:

Jeg har alt sminkestashet mitt i et sånt skrue/spiker-oppbevaringsskap fra Clas Ohlson jeg. Står i vinduskarmen på badet.

Marina sa for siden:

Jeg bruker to fine sminkevesker. En til øyesminke og en til resten. Da er det litt lettere å finne frem (og de er fine å se på)

vaskeklut sa for siden:

En makeup organizer! Se linken, eller søk på det på ebay. Det finnes mange typer i forskjellige prisklasser.

LineJM sa for siden:

ooh! vil ha men jeg har ikke plass noe sted til en sånn en, kanskje jeg må gjøre om på badet? :p

Furine sa for siden:

Lite sminke her også, men eg tenkjer at kanskje verktøyskrina/-koffertane dei har på Clas Ohlsson kan vere brukande? Dei er ganske freshe i fargen også etterkvart.

Photobscura sa for siden:

Er det bare jeg som har problemer med å spille av klippene på denne siden? Det går ikke! :hylgrine:

Glem det! Av en eller annen grunn gikk det plutselig, etter å ha hamret på play-knappen i mange minutter og fornyet vinduet ca fjorten ganger! :p

Huldr sa for siden:

Jepp, det er bare du! :ja:

Knegg ... :D

Huldr sa for siden:

:heia: Omtrent som Fleksnes med TV'n? :D

Hehe, noe sånt! :D Har aldri kommet så langt som å se disse klippene, og nå var jeg bare SÅ innstilt på å se dem at jeg nesten ble på gråten! Jada! :flau:

Huldr sa for siden:

Jeg skjønner det! :klem: Sorry at jeg var litt slem lenger oppi her :p

Haha, ja, jeg ble SÅ vonbroten! :lol:

Huldr sa for siden:

:lol: :D

Kjinnsjegg ... sjinnkjegg :D

Okie sa for siden:

Mistet mye hår igjen og begynte med b-vit. Nå har det stoppet opp. Hva kan jeg spise for å øke inntak av b-vit? Og c-vit?

shailene sa for siden:

Går det an å lage kokosmel av kokosmasse? Bare kjøre det i mikseren, liksom?

vaskeklut sa for siden:

Hva er populært å gi i julegave til åtte år gamle jentunger nå for tida? (det må nevnes at den jenta jeg forsøker å finne på gave til ha meeeer enn nok leker. og klesstørrelse varierer visst så veldig at jeg bør unngå klær...)

Carisma sa for siden:

Kinobiletter? Og om hun er av de nære, et løfte om å være med og uanstendige mengder snop... :D

vaskeklut sa for siden:

Det hadde jeg VIRKELIG skullet gjøre, hadde ikke ungen bodd på Vinstra og jeg i Trondheim :o:p Utrolig bra forslag, det skal jeg spare på :D

Tiki sa for siden:

Hvor er det blitt av Landlord hermetikken til Rema? Spes tomatpurre og hermetiske tomater? På Rema sier de at de nå fører et eget produkt som skal erstatte, men har mere kh.

Sanney sa for siden:

landlord produktene var visst feilmerket mener jeg å ha lest

Yrla sa for siden:

Klær til dokker, noe hun samler på (spør foreldrene), smykker, klokke, fin dagbok, en god dvd.

Kitt sa for siden:

Det blir ikke helt det samme, kan brukes om hverandre i noen oppskrifter,men ikke i andre!

Malt kokosmasse er akkurat det, mens kokosmel er melete!:p

Kitt sa for siden:

Landlord har blitt til Rema, ja, og tomatpureen var feilmerket i hvert fall!

Anarko sa for siden:

Har rema konstantert at det er mer kh i den tomatpurèen altså? Har vi noen gode alternativ? Jeg har funnet hot pepper paste, litt for hard til å erstatte tomatpurè fullstendig, men noe av den kan erstattes med den, og den setter utrolig god smak :)

Supera sa for siden:

Sånn litt på sidelinjen: Så lenge innholdsfortegnelsen er grei, så bryr jeg meg ikke så mye om kh. Ofte er de med færre kh bare rett og slett utvannet.

BenteR sa for siden:

Som en stor bokorm selv, som alltid, fra jeg fire år gammel lærte og lese, har elsket bøker, så har jeg gitt spennede lettleste bøker til nevøer og nieser i den alderen.

Carisma sa for siden:

Åja, Frøken detektiv finnes det enda? Jeg pløyde meg gjennom to-tre hver dag av de på den tida :D Og Bobseybarna...

Sanney sa for siden:

de har modernisert frøken detektiv. så nå har de pc og mobiltelefon og sånt. bare synd at siden frøken detektiv ble skrevet av mange forskjellige forfattere så var kvaliteten på historiene ganske så ugjevn.. bøkene jeg arvet etter mamma er nærmest lest istykker.

Carisma sa for siden:

Hva skjedde med det "konkurrerende" forumet som ble startet av utbryterne herfra, eksisterer det enda?

Carisma sa for siden:

Dette er en skikkelig gåte, og om noen kan hjelpe blir jeg dødelig imponert!
En gang på midten av nittitallet spilte de en låt endel på P3 som dukker opp i hodet mitt med ujevne mellomrom. Eller en strofe av den rettere sagt.
Den går så her: "So i miss you my dear, when the sky is so clear, and i'm sending you postcards from heaven". Hvem spilte? Finnes den på nett?

Tiki sa for siden:

Altså vnil det si at når det het Landlord var det feil info om kh, mot at nå når det har skiftet navn er det riktig?

Ja,ja overlever vel. Men kan fort bli litt mye med 3 kh/100g. på hermetiske tomater når jeg skal lage gryter. En boks blir 12 kh

smgj sa for siden:

Vel, om du har brukt dem før og det gikk greit da, så er det fremdeles samme tomater og samme karbohydrater, selv om forpakningen ikke lyver lenger...

Lillemy71 sa for siden:

Hæææ lager du gryter av hermetiske tomater du da :eek:??? :D:D

Nei sorry, var ikke meningen og være helt flåsete (bare litt :p). Jeg forstår at du synes det er mye, men dersom du bruker en slik boks i en gryterett, hvor mange porsjoner blir det? Når jeg lager slikt ender jeg som oftest oppmed store mengder mat, mange porsjoner og dermed blir det ikke så mange kh i hver porsjon allikevel :)

Tiki sa for siden:

Nei da det er ikke full krise i heimen. :p

Men vil jo bare ha den med minst kh i. Men hvis ikke innholdet er endret overhode, så skal jeg ikke skrike ;)

Har forøvrig laget en lammegryte med ihjælkokt abergin, løk, fetaost, lam, kraft / buljong og masse hermetiske tomater så det har blitt som en tykk suppe. Så må vel begrense tomatbruken litt, men godt ble det. :D

smgj sa for siden:

Jeg synes litt tomatpurre i gryter øker smaken mye mer enn enn karbohydratene skulle tilsi. :) 1/4-1/2 boks til en kaserolle så kan man spare litt på de hermetiske tomatene. (Men det er mulig at tomatpurre har masse karbohydrater da...?)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.