Carisma sa for siden:
Ønske seg gavekort på renseri til jul? (evt på husfliden)
Carisma sa for siden:
Ønske seg gavekort på renseri til jul? (evt på husfliden)
Photobscura sa for siden:
Det toget har nok gått. :p
KarMa40 sa for siden:
Ja, det heter hånd-Arbeid, ikke sant? Særlig når du spretter opp noe på en bunad...
Min burde syes ut, men har piperynker i skjørtet, sydd med svart tråd på svart tøy, så jeg later som jeg har livvidden til en fjorten-åring. Det går i noen timer, men den kutter liksom sangstemmen i to:D
Tango sa for siden:
Tusen takk for god forklaring Camomilla! :) Da får jeg bare drive på som før, så kommer nok acetonånden til meg også. ;)
Camomilla sa for siden:
Akkurat den ånden er ikkeno' å lengte etter, altså ;)
BenteR sa for siden:
Tror nok det må ha vært noe slikt, ja.
Flekkene ga seg etter noen timer, men han er enda sår i øynene og litt sår og tung i pusten.
Når han var liten fikk han eksem av en hel del av disse kjekke kunstige fargestoffene, men han har ikke reagert på noe slikt på mange, mange år. Han forklarte bare at de to drinkene han hadde var "flotte og se på, og smakte godt", så det spørs om det ikke er en eller annen E som ga ham denne reaksjonen....
Kitsu sa for siden:
Noen som vet hvor man får tak i Tagatesse billigst? Pris + porto, tenker jeg.
Supera sa for siden:
Jeg vet ikke hvor det er billigst, jeg har bare sett tagatesse på funksjonell mat (75 kr for 500g). Portoen der er jo 100 kr uansett, så hvis du bare skal kjøpe en pakke med tagatesse så lønner det seg ikke. Men hvis du kjøper litt andre ting også, så er det jo greit.
vaskeklut sa for siden:
Okei. Så. Jeg har en stekeovn med masse forkullet etellerannet som sitter fast i bunnen og masse fett på innsiden av døren/vinduet. Fettet er både "ferskt" og fastbrent. Hva bruker man for å få gjort rent?! (Noen mannfolk burde ha stekeovnsforbud :geip:)
Gerd sa for siden:
Mr. Muscle ovnsrens :D
smgj sa for siden:
NBNB - god lufting mens du holder på med den der... Det blir trangt i lungene.
Ellers bruker jeg jif skurekrem på glasset i ovnen.
KarMa40 sa for siden:
prøv 'the American way' : bland Natron -ikke bakepulver som inneholder stivelse- med vann til en slags krem og bruk det til å skrubbe med. _Det glør ingenting om litt blir sittende igjen for du kan fortsatt bruke ovnen, det kommer ingenting giftig når natron fordamper.
Supera sa for siden:
Hva med dette tipset?
Jeg skulle prøve det en gang, men i løpet av natta hadde lillebror vært innom og han slengte ut det illeluktende vannet og gryta og stekte en pizza i ovnen. :rulleøyne
Kitt sa for siden:
På døren bruker jeg Mr. og en sånn glass- skrape! Fra å være direkte ekkel er den nå så ren og pen at jeg knapt tør bruke stekeovnen! :p
Tipset til Supera virker fint inne i ovnen med litt egeninnsats!:)
vaskeklut sa for siden:
Takk for tips! jeg tror jeg prøver meg på enten Mr. Muscle eller natron. Jeg tør IKKE ta sjansen på å sette salmiakkvann inne i den stekeovnen der, da mannen her er så vimsete at han kan finne på å skru på ovnen UTEN å se om det står noe inni først :D:o
Men du Kitt. Den glasskrapa, mener du en sånn skrape som man skraper keramikktopper med?
Kitt sa for siden:
Jepp! Akkurat en sånn!:D
Trodde først det var så fastbrent at det ikke gikk av, men så byttet jeg knivblad på skrapen og da var det bare å spraye på, vent sånn ca 5 min og så skrape av alt lett som bare det!:D Og jeg har vonde hender, altså!:p
TrillTrall sa for siden:
Har dere noen gode forslag til hvordan få dusjkabinettet rent igjen også? Helst uten at jeg må bruke flere timer på å stå og skrubbe... Og helst ved hjelp av ting jeg får tak i på en vanlig dagligvare. :)
Supera sa for siden:
De sier at eddik er bra på å få bort kalkflekkene.
Nerthus sa for siden:
Har prøvd - hjalp ikke... (dette gjaldt doen da...). Skuret med skuresvamp og jif jeg, det tok mesteparten.
Når det gjelder dusjkabinett har jeg lang erfaring (etter mange år som stuepike...). De må vaskes ordentlig etter hver dags bruk. Da holder det med vanlig baderomsspray og en ordentlig svamp, men hele kabinettet må "svampes" . Deretter skyll, og bruk en håndduk for å tørke av, evt en god nal, som er min favoritt.
Har du glass eller plastikk? Min erfaring er at glass er lettere og få ordentlig rent. Jeg orker ikke vaske den svære greia hver dag, og har en runde en gang i måneden uten at jeg synes DET er spesielt vellykket heller, men det blir ihvertfall rent. Da går det i en såpe spesiallaget for stor-renholdindustrien som er ekspert på kalkflekker (som jeg har stående fra lenge siden). Bland i bøtte og ha på mengder med svamp. La stå i en del minutter før man kjører på med skuresvamp og mer vaskemiddel. Sikker på det finnes noe bedre mot kalkflekker på butikken enn den baderomssprayen også?
Beklager at jeg ikke har bedre råd, hadde håpet jeg skulle finne på noe smart selv etter så mange års erfaring - men nope ;)
Tango sa for siden:
Sikkert ikke! :D :D
nellie sa for siden:
Er jeg helt på vidvanke eller er vinteren veldig seint ute i år? Klager ikke altså, men det pleier da å være kaldt på denne tiden? Går ute i bare genseren og det er helt OK.
Nerthus sa for siden:
Du er ikke på vidvanke! Vinteren er ennå ikke kommet (måtte det vare til 22.desember, da vil jeg ha et lass med nysnø slik at man får julestemning;))
Huldr sa for siden:
Ja, den er veldig sein! Syntes det ble seint høst i år også, trærne var helgrønne til ut i oktober jo!
Nå om dagen er det fint da :) Ikke så tjukt skydekke lenger, og i morgen skal det visst være mulig å se sola! Hater når det er lavtrykk med tjukt skydekke sånn at det er gråmørkt hele dagen, og rått og fuktig som det har vært her på østlandet i det siste. Det er det aller verste været synes jeg ... Takke meg til stjerneklare kalde høstnetter!
nellie sa for siden:
Ja, det er kjempedeilig nå!
Furine sa for siden:
Eddik er bra mot kalk, ja. Men ein må la det få virke inn litt.. Eg la til dømes dusjhovudet i ein pose med eddik og vatn, det tok mesteparten av kalkflekkane.
nellie sa for siden:
Noen som vet hvilken proteintype det er som har høyest kvalitet? Bortsett fra egg og hemp.
Nerthus sa for siden:
Fra Vegard Lysnes blogg - mer om proteiner her
nellie sa for siden:
Takk Nerthus:) Jeg mente mer proteinpulver.
Fant en oversikt selv.
Kasein (melkeprotein) - eggehvitteprotein - soyaprotein (æsj) - whey (også melkeprotein)
smgj sa for siden:
Er whey det samme som råmelk? Altså ikke forvekslet med "raw" som i upasturisert...?
Huldr sa for siden:
Whey = myse.
Men proteinpulveret utvinnes visst fra råmelk, så vidt jeg kan google meg frem til - altså etter at ostestoffet/kaseinet er utvunnet :)
Carisma sa for siden:
Genser? Jeg har gått i t-skjorte og slippers (uten sokker) utendørs flere ganger i løpet av helga.
Men jeg kan garantere en mild vinter i år siden jeg både har kjøpt meg supervarme støvletter og ikke mindre enn TO boblejakker! :rolleyes:
nellie sa for siden:
Alle kan ikke være like tøffe, vettu:p
Jeg er blitt en frossenpinn uten like de siste årene.
Carisma sa for siden:
Jeg har gått motsatt vei, kan ikke huske sist jeg frøs. Og jeg savner det!
Etter jeg møtte sambo og ble "tvunget" til å sove med åpent vindu hele året gikk jeg fra frysepinn til overopphetet.
nellie sa for siden:
Jeg er blitt litt sånn som fryser inne, men ikke ute. Tror temperaturreguleringa mi er litt forstyrra. Har jeg blitt kaldt ute og går inn, så blir jeg ALDRI varm. Er jeg inne hele tiden fryser jeg ikke. Ute fryser jeg ikke, selvom jeg blir kald.
Ikke lett å forstå seg på.
Supera sa for siden:
Gresset her tror det er vår igjen! Det begynner å spire igjen faktisk. Jeg ser flere grønne flekker! Utrolig sært å se det i november...
Noen som vet hvor man får kjøpt et oppvaskstativ som er tilpasset å ha i utslagsvasken? Man fikk kjøpt dem på Ikea før, men ikke nå lenger, gitt ... :o
nellie sa for siden:
Blir supper/gryter osv tjukkere hvis man koker med lokk?
Har liksom alltid sett for meg at det blir tjukkere uten fordi at mer vann slipper ut?
Bønna200 sa for siden:
Etter min erfaring blir det tjukkere, fordi dampen slipper ut:)
nellie sa for siden:
Da stoler jeg på det:)
Luggetuppen sa for siden:
Funker det å rense sølvsmykker selv? Har arvet litt etter Mormor, men mesteparten er kølsvart. Fine smykker, men ikke fine nok til at jeg har lyst til å betale mange hundre kroner for å få gjort det hos gullsmeden :o
Egwene sa for siden:
Det funker det ! :)
Jeg har renset noen sølvsmykker som moren min brukte før, men som jeg har "adoptert" :P
Satt og pusset på dem selv, de ble like fine og skinnende igjen!
Kanutten sa for siden:
Hvis greia i gryta skal koke lenge koker jeg alltid først MED lokk til jeg omtrent har gryta der jeg vil ha den. Deretter tar jeg av lokket og koker videre. For det er IKKE kjekt å koke uten lokk og så blir det for tykt mens det fremdeles ikke er ferdigkokt og man må begynne spe på med mer væske.
Egwene sa for siden:
Er melonen Cantaloupe okey å spise om man er på lavkarbo?
Tenkte med muligens spekeskinke til eller med litt tyrkisk yoghurt.
Jepp, det kan jeg med sikkerhet si! ;)
Det ene smykket er et langt kjede med en dullion små lenker på. Tar det ikke himla lang å gnukke alt med sølvpuss? Tror ikke jeg kommer inn i alle kriker og kroker. Finnes det ikke noe jeg kan bløtlegge dem i da? :o
nellie sa for siden:
Ja, det var noe du skrev om Hellstrømsuppa som knuste alle mine illusjoner.. Illusjoner jeg har hatt siden heimkunnskapen på barneskolen.
Ja! Jeg har funnet ut dette the hard way, bl.a. ved å ødelegge en hel kjele med fårikål, men også fått det klart for meg at det ikke var noen selvfølge for alle, som det var for meg, å ikke ha lokk på chilligryta mi, som skal koke inn veldig mye, igjen så ble hellstrømsuppa innmari god, enn ganske puréaktig uten lokk, men noe helt annet med! Så, ja. Det har mye å si! :D
smgj sa for siden:
Varmt vann, 2ss salt og en bit aluminiumsfolie i en bolle. Leg sølvet på alufolien under vannet i noen minutter.
NB - ikke bruk dette på sølv med pynteoksidering.
Kanutten sa for siden:
:ja: Dette funker! Jeg husker før i gamle dager da man fikk kjøpe slike aluminiumsrister. Det man lager til er rett og slett et elektrolyttkar.
Kanutten sa for siden:
Hva er kondis????
Jeg har som jeg nevnte i en annen tråd vært til hjertespesialist i dag hvor jeg har gjennomført arbeids-ekg; dvs at de sjekker hjertet mens jeg sykler på en ergometersykkel. Pulsen var flott, det samme var blodtrykket; kort sagt ALT var etter boka. Sånn hjertemessig sett. Men hvorfor hev jeg etter pusten og følte åndenød?? Eller jeg VET jo det da, jeg sliter jo med pustestopp både sovende og våken.. Men er ikke kondis MER enn hva en hjertetest viser? Ved en spirometritest (lungekapasitet) viser det seg at jeg har 25% MER kapasitet enn normalen (det har jeg alltid visst siden jeg har holdt på med denne dykkinga mi), men jeg bruker tydeligvis ikke denne kapasiteten til vanlig; da småpuster jeg. Så kondis, det er det hjertet viser av puls etc og IKKE hva pusten viser til? Så løsningen på det jeg sliter med er faktisk å trene på rett pusting??? DYYPT og kontrollert?
Takker og bukker!! Jeg skal prøve med en gang :D
Carisma sa for siden:
Jeg ville sjekket Noe for Enhver i Smalgangen. Finner du det ikke der finnes det ikke tror jeg :rolleyes:
Hehe, finnes gjør det jo. Husker godt at noen kjøpte en sånn på Ikea for et år halvannet siden, så det må jo finnes et eller annet sted?! Men, ja, skal sjekkes ut! Jeg har så liten benkeplass, så jeg må utnytte det jeg har best mulig. :)
TrillTrall sa for siden:
Joda, kjøpes hos gullsmeden og koster ikke all verden for en boks. Og det funker som bare fy! Søstra min flirte av meg da jeg tilbød henne å låne den til en bunadsølje (slapp av, det er ingen gammel og verneverdig sak) som var nesten svart. Det tar bare brøkdelen av et sekund så er den blank og fin. :)
Husker ikke hva det heter, men jeg har hatt boksen min i sikkert 15 år.
Ang. vask av dusjkabinett så leste jeg nettopp at oldfruen (!) på det danske slottet anbefalte en blanding av 2 deler oppvaskmiddel og 1 del eddik, smør på og la det virke i 30 min før man skyller og tørker med en tørr klut. Så det skal jeg prøve når jeg kommer så langt. :)
Cyan sa for siden:
Nellie og Photo: Jeg skjønner ikke diskusjonen deres med lokk eller ei. Nellie spør om det er riktig at suppe blir tykkere med lokk, mens Photo svarer ja, for deretter å komme med en rekke eksempler på at supper o.l. blir tykkere uten lokk. Er det bare jeg som er trøtt her?
Jeg har alltid tatt det for gitt at supper blir tykkere uten lokk ...
Jeg skjønner hvorfor du ikke skjønner, for nå skjønner jeg at jeg har lest helt bakvendt (ikke noe nytt, forsåvidt ... :rolleyes:). Selvfølgelig mente jeg at den blir tykkere UTEN lokk. Kjære vene, bra noen passer på! :lol:
Cyan sa for siden:
Jeg mener at jeg så det da jeg var på Ikea sist for en ukes tid siden eller to..? Passer ikke denne da?
Cyan sa for siden:
Det var da enda godt :lol:Photobscura sa for siden:
Hmmm ... Den er under nyheter, ser jeg. Men ... den så da veldig liten ut ...? :o
Ja, kjære. Hjernen min jobber i metamodus, jeg er ikke forvirra, bare veldig avansert. :cool:
Cyan sa for siden:
Målene står jo der, så det er bare å sjekke. Men jeg har jo da også tenkt helt feil når du sa utslagsvask, og tenkte på den lille skyllekummen som er ved siden av den store oppvaskkummen. Men en utslagsvask er vel en sånn stor sak, det :o
Cyan sa for siden:
Men du kan jo bare kjøpe to da, og så feste de sammen med hyssing eller kobbertråd eller noe :D
I am so smart, SMRT!
Er det ikke utslagsvask den heter da, den som er ved siden av den vanlige kummen, den som er litt dypere og ellers smalere? :o
Men jeg vil ha sånn som Mona haaaar! :lol:
Cyan sa for siden:
Ja, det var jo det jeg også trudde, men når du syns den var liten så tenkte jeg at det var en sånn stor vask som man ofte finner på vaskerom :p Men den jeg linket til er beregnet på en sånn liten utslagsvask eller skyllekum eller hva det nå heter. Den er 37x21 cm.Jeg vet ikke hva slags Mona har, så det kan jeg desverre ikke hjelpe deg med :lol:
Cyan sa for siden:
Dette er en utslagsvask
Ja, ok. Men jeg tror uansett ikke den funker, dessverre. Skal jo være noe som gjør at den bare er til å hekte på kummen, og det ser det ikke ut til å være. :( Og så målte jeg kummen min nå, og den er nok for liten. Vel vel! Lete videre!
Kitt sa for siden:
Kjøpte min nye, fine, hvite på Jernia for et par måneder siden! Er på lånet pc, så jeg finner ikke igjen nettsiden jeg fant den på, men så de hadde for bare noen uker siden. Skulle så gjerne ha byttet ut det svarte stativet på benken også, men det hadde de seff ikke! Ikke sånt jeg ville ha i hvert fall!:p
Ah, takk for tips! Håper de har svart også! :D Det minner meg om at jeg skal på Jernia for å sjekke om de fortsatt har sånt søppelstativ som man monterer på innsida av skapdøra.
Kitt sa for siden:
Og jeg som nettopp har kastet en mørkebrun oppvaskstativkurv OG et sånt søppelstativ!:(
Ah, typisk. ;) Men jeg finner nok noe! Om noen skulle se noe sånt, så rop ut! Vasken er 30 cm bred vannrett, og det er nok her man i tilfelle kan feste en sånn kurv, ettersom forsiden av skyllekummen, altså på den loddrette siden, går ned i en bue. (Om noen skjønte det! :p)
Carisma sa for siden:
Sånn?
(Hvis vi kjøper det huset skal du få oppvaskkurven :D)
Kitt sa for siden:
Det er akkurat sånn jeg har!:D
Har alltid hatt det og vet ikke hva jeg skulle gjort uten! :p
Yes! Akkurat sånn vil jeg ha! Og akkurat sånn ser vasken min ut også. :) Faktisk er all benkeplassen min det som synes rett fram i stål der, altså oppvaskkum, skyllekum og toppen 30x40 cm igjen, i tillegg til en uttrekkbar benkeplate ... :o Så jeg trenger egentlig all den benkeplassen jeg kan få. Og jeg river nesten ned det stativet jeg har stående daglig ...
Men hvis det var et sånn Kitt kjøpte på Jernia, så skal jeg nok finne det! Håper det ikke koster all verden, bare, og at det har de riktige dimensjonene.
Carisma sa for siden:
Jeg skulle egentlig bare lime inn bildet av vasken, men så så jeg etterpå at det stod et sånt stativ der :D
Kitt sa for siden:
Kostet mindre enn 200,- så vidt jeg husker. Finnes også i 2 størrelser!:)
Arrrgh! Irriterer meg at jeg ikke kan finne igjen den nettsiden jeg fant den på i første omgang!:(
Hva med dette Photobscura? :epla.no/samler/produkter/347736/
Ikke tenk på det! Det er ikke akkurat så langt å gå til nærmeste Jernia herfra, en ti minutter unna østover (Carl Berner) og en ti minutter unna vestover (sentrum).
Ah, takk for tips! Har sendt dem mail nå og spurt om dimensjoner. :)
BenteR sa for siden:
Godt og høre at du klarte testen! Du får starte med f.eks. tai chi eller lignende så du lærer å puste mediativt.....
Kondis er vel knyttet opp med oksygenopptak, og her er jo hjertet en smule viktig.
Selv om hjertet er godt rustet til å takle en økt aktivitet som vil føre til økt oksygenbehov i kroppen, så trenger kroppen og trenes opp.
Lyspunktet med at testen sier at hjertet er topp og gjør jobben sin, er at du kan starte og trene kroppen, og så blir det gradvis mindre pust og pes etterhvert.
Ser her hos oss; astmaen min har ført til at jeg har 40 % redusert lungekapasitet. Før jeg ble stoffskiftesyk var jeg rimelig aktiv, men uansett hvordan jeg trente så pusta og peste jeg ved kondisjonskrevende aktiviteter.
Guttungen min som er langdistanseløper har, fra han var liten av, hatt den evnen at han løper til han begynner og bli litt andpusten, og så løper han flere mil på det nivået. Han har et helt topp oksygenopptak.
Carisma sa for siden:
Hvorfor er ikke jeg i senga og sover nå? Og hvorfor er ikke oppvaskmaskin eller klesvask satt på? :confused::rolleyes:
KarMa40 sa for siden:
Jeg har kjøpt til mamma hos Mysterud på Sagene, de har i to bredder.
Ah, takk for tips! :)
Sadsam sa for siden:
Muligens ett dumt spørsmål, men smaker det myr kokos av kokosmel?
Liker ikke kokos :(
Er det isåfall noe man kan erstatte det med?
Sadsam sa for siden:
Mye skulle det være
Lillemy71 sa for siden:
Det smaker nok noe kokos og har en spesiell smak synes jeg. Jeg bruker heller mandelmel, evt bare litt kokosmel. Spørs hva du skal bruke det til også da? Er det kaker/vaffler osv gå for mandelmel er det mer brødaktige ting finnes det jo bakemikser som jeg vet folk bruker. Sjekk i oppskriftsforumet så finner du masse tips og oppskrifter :)
Kitt sa for siden:
Vil du redigere innlegget ditt, kan du trykke på Endre oppe til høyre på den grønne linjen over innlegget! :)
BenteR sa for siden:
Noen som har benyttet seg av og handle garn med Drops deal? Hvor lang tid pleier det å ta før man får garnpakken?
Kjenner jeg begynner å bli utålmodig etterhvert. Fikk bekreftelse på mail rett etter at jeg bestilte, men har ikke hørt et pip etter det........
Dietta sa for siden:
Kjøpte på Stikkenett.no i forrige uke. Det ble postlagt i Lommedalen på onsdag, og jeg hentet det ut torsdag ettermiddag på min lokale Kivi i Drammen :D
BenteR sa for siden:
Da er nok jeg bare noe uheldig; tror jammen jeg skal purre på dem. Jeg bestilte fra Norwegian Spirit i Bergen.
Dietta sa for siden:
Kan i hvert fall anbefale Strikkenett på det sterkeste :) Har bestilt derfra mange ganger, det er super service og de sender samme dag :D
BenteR sa for siden:
Takk, da prøver jeg dem neste gang!
Finnes ikke noe mer irriterende enn å vente på noe man forventer skal komme kjapt og så kommer det ikke.....
nellie sa for siden:
Hvorfor er jeg så dehydrert? Det er tredje dagen på rad at jeg tisser ut ca dobbelt så mye som jeg drikker. Men virker som at jo mer jeg drikker jo verre blir det. Skal jeg droppe å drikke, eller??
smgj sa for siden:
Du skal drikke når du er tørst og stoppe når du er utørst... :p
Næh - som regel ordner sånt seg. Antakelig har du spist noe som har endret saltbalansen din og sånt er ikke så lett å finne ut av. Om du har lyst på noe salt så spis det også.
nellie sa for siden:
Det er vann jeg har samlet på i en ukes tid, tror jeg. Får kjøpe noe farris, for begynner å føle meg litt sånn blass.
Ja, det der er rare greier. Selv om jeg samler vann så er jeg tørst som en gal hele tiden! Dårlig prioritering. :p
nellie sa for siden:
Jeg er ikke så tørst, men føler for vann. For.. Jeg føler meg jo dehydrert som fysj. Men urina er jo blank som vann, noe som vel er et tydelig tegn på at jeg ikke trenger en halvliter i timen.
BenteR sa for siden:
Prøve og suge på isbiter?
Bønna200 sa for siden:
Tar du smertestillende?
Da jeg gikk på de sterke smertestillende etter ankelbruddet drakk jeg HELE tiden...
nellie sa for siden:
Nei, ingenting:) Husker med gru tilbake på da jeg tok pinex etter skulderbruddet. DA kunne jeg trengt litt tørstelyst:p
Bønna200 sa for siden:
Da var det ikke det altså:p
Kanutten sa for siden:
Jeg tror du misforstår litt. Jeg vet at kroppen trenger å trenes opp, men kroppen husker ikke alltid at den trenger å puste. :p Jeg har nå fått bekreftet at jeg har pustestans på dagtid også, uvisst av hvilken grunn. Så jeg må trene opp kroppen til å begynne puste dypt og kontinuerlig igjen. Fysioputten har gitt meg ordre om å strekke ut hele kroppen 2 min hver time og puste dypt og langsomt bare for å fylle på med ny luft. Det funker! Men det er ikke alltid jeg husker det..:o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.