< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

ninagronn sa for siden:

Mannen hadde det også slik, var betennelse i slimhinnen i magesekken eller noe slikt, så legebesøk er nok ikke så dumt.

Kanskje sa for siden:

Jeg har fått time onsdag. Er spent på hvordan natten blir. Har fått noen tabletter av min mor, som jeg kunne ta, og jeg håper at de vil hjelpe. Ellers så blir det å ta smertestillende.
Men det er vel typisk at jeg ikke får vondt, og så føler jeg meg tåpelig på onsdag hos legen.

BenteR sa for siden:

Jeg har time til akupunktur i morgen (har antistoffer mot skjoldbruskkjertel og bukspyttkjertel, astma, svake binyrer og revmatiske smerter), men jeg er blitt syk med feber, astma/muligens infeksjon i bryst + diare/kvalme og selvsagt et blodsukker som er helt på bærtur siden jeg er syk.
Noen som aner om akupunktur vil gjøre jobben selv om jeg er syk eventuelt om jeg kan bli verre?
Har i utganspunktet lyst til å melde avbud siden jeg føler meg skikkelig dårlig, men så er det såpass lang ventetid for behandling, og jeg har ikke lyst til å vente en måned med mindre jeg må....

Kitt sa for siden:

Du må ikke finne på å dra dit!:eek:
Skal du smitte alle andre som kommer inn døren der + behandler med det som feiler deg?
Å nei, du! Hold deg hjemme til du er frisk og ikke smittsom!

Masse god bedring!:klem:

Kitt sa for siden:

Du vet man ikke skal ta smertestillende mot magesmerter man ikke vet hva er??? Og hva er det du har fått av moren din? bekymret sykepleier

Hva om det brått blir verre, men det vet ikke du, for du har kamuflert smertene med smertestillende!:eek:

Kanskje sa for siden:

Jeg pleier ikke ta smertestillende mot smerter i magen, men dette er så vondt og jeg får ikke sove og raver rundt som en zombie. Fikk beskjed av telefondamen at jeg kunne ta smertestillende men ikke ibux og lignende.

De medisinene mamma har heter Lansaprezol, og jeg kunne ta til jeg kommer til legen. Du kjenner kanskje til dem?

Yrla sa for siden:

Da jeg sa jeg var forkjøla til akupunktøren idag gjorde han ikke noe annet enn planlagt likevel. Kroppen er sikkert mer mottakelig for energi nå som syk.

BenteR sa for siden:

Jeg ble hjemme i dag; våkna med lavt blodsukker som raste opp til 9 etter en kopp kaffe med fløte:confused:, sår hals, hoste og tett bryst, feber og skranglende tenner, så da var det bare og innstille seg på at jeg ikke skal være dartblink i dag...
Noen som har et godt tips til en megaenkel suppe...trenger noe varmt og nærende og orker rett og slett ikke å stresse i dag?

Photobscura sa for siden:

Jepp! Kjapp og god "thai"-suppe, lit à la thom ka gai: (litt ut av hodet)
Kok opp en boks kokosmelk, 2-3 dl vann, kylling/hønsebuljong, saft av lime/sitron, chilipaste (sambal oelek) og ingefær etter smak. Sleng opp i to kyllingfileter skjært i terninger/strimler og kok i noen minutter, deretter sopp, vårløk, chili og kanskje litt kål/kinakål og cherrytomater, og kok i noen minutter til. Mot slutten av koketida kan du ha i en neve scampi, og drysse koriander over. Smak til med salt og pepper.
Nyyyydelig, lager denne ofte, og helt perfekt når man er forkjøla! :D

Kitt sa for siden:

Hvordan ble natten!

Lansaprezol finnes ikke i den norske Felleskatalogen og jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om det!
Aha, litt googling hjelper. Det heter Lansoprezol og selges under navnet Prevacid på nett, selges ikke i Norge så vidt jeg kan se. Er vel ikke skadelig, men kan maskere symptomer.

BenteR sa for siden:

Den så nydelig ut Photobscura!
Skrev den ut, men mangler både scampi, kokosmelk (hvor blir de av alle boksene jeg kjøper:rolleyes:) og sambal olek (klarte og kaste krukka i gulvet for et par uker siden og har glemt å kjøpe ny).
Får piske gubben opp i butikken når han kommer hjem i kveld
Takk!

Bare hyggelig! En sterk, fet suppe med kylling er jo perfekt når man er syk! :)

Kanskje sa for siden:

Hei :-)
Jo natten gikk ganske bra. Våknet i 5 tiden, og kjente at jeg hadde ubehag i maten. Stod opp, og ble sittende oppe en stund. Tenkte at nå var det påan igjen. Men heldigvis så gav svien og ubehaget seg, og jeg tok sjansen på å legge meg igjen. Og jeg klarte å sovne.

Er spent på hva legen sier på onsdag. Det er visst masse som kan bi smerter og ubehag øverst i magen.

MrSil sa for siden:

Hei :)

Jeg lurer på hva som er anbefalt, om det er en slags fasit-verdi på kcal inntak per dag? Jeg ligger på alt fra 1100-2000 pr. dag, alt ettersom hva jeg får i meg og ha jeg steker det i.

Takk for svar.

TrillTrall sa for siden:

Jo, det er nok halsbrann - magesyra siver opp i spiserøret når du ligger på ryggen og det kan være skikkelig vondt! Ta en prat med legen?

Marina sa for siden:

Hexeberg anbefaler ikke at man ser på kcal inntak før man kun sitter igjen med de siste kiloene. Det vil regulere seg selv så lenge du spiser når du er sulen og kun spiser deg passe mett :)

Kitt sa for siden:

Lese hele tråden?;)
hun har legetime i morgen!:)

TrillTrall sa for siden:

:p Sånn er det når man svarer i det man leser innlegget og tråden er myyyye lengre... :o

Kitt sa for siden:

Tro meg, du er laaaangt fra den eneste!:p

MrSil sa for siden:

Takk! :)
Har merket på lavkarbo kostholdet at jeg trenger mye mindre mat. (Har altfor ofte overspist tidligere, men nå klarer jeg det rett og slett ikke!)

Litt skeptisk til om jeg får i meg nok fett om dagen, men det får evnt. bare bli til at vi kjører på med en spiseskje olje om morran.

Carisma sa for siden:

Noen som spiller wordfeud? Wanna play?

Luggetuppen sa for siden:

Har jeg krav på at arbeidsgiver dekker overtidsmat når overtiden er "frivillig". Altså; jeg er ikke beordret til å sitte lenger enn 7,5 timer, men det er så sinnsykt mye å gjøre på jobb akkurat nå at sjefen min hadde blitt himla sur hvis jeg tuslet hjem klokka fire hver dag.

Sanney sa for siden:

vi jobber frivillig overtid, men 30 min matpause og mat får vi bare om vi jobber min 4 timer over normal arbeidstid.
men du må nesten høre med jobben din, for vår avtale er forhandlet frem mellom ledelsen og fagforeninga tror jeg...

Idarull sa for siden:

Jeg skal lage Nannahs verdens beste, men gidder ikke kjøpe eddik. Hva kan jeg bruke isteden? Natron? Cream of tartar? Sitronsaft? Takk!

Katta66 sa for siden:

Dette er jo sånn sett ikke "frivillig" overtid, men "selvpålagt" fordi du skjønner selv at du må jobbe ekstra for å få ting ferdig. Såvidt jeg husker så har du krav på 30min pause hvis du jobber mer enn 2,5 timer overtid. Det er mulig jeg husker feil, dette står i arbeidsmiljøloven og arbeidsgiver/fagforening kan ikke forhandle avtaler som er går utover dette. Om ikke arbeidsgiver tilbyr mat så har du krav på matpenger, også ihht AML. En del arbeidsgivere legger jo til rette med at man kan bestille mat eller har noe tilgjengelig som kan lages i kantina.

Luggetuppen sa for siden:

Dårlig med kantine gitt, vi er 3 ansatte/ 2,5 årsverk :p Hmmm, kanskje jeg bør høre om matpenger? Jeg har liten lyst til å bestille mat (dårlig med lavkarbo på den lokale kebabsjappa), men det hadde vært kjekt å få dekket det jeg har med hjemmefra. Jeg lager alltid noe til lunsj og tar med (salat, omelett osv), så det er null stress å lage en ekstra porsjon.

Tidligere har jeg jobbet hos mye større firmaer, og der har overtidsmatgreia vært godt innarbeidet allerede lenge før jeg begynte.

Cherry sa for siden:

Det må da være mulig å lage en nettside selv? Uten å betale skjorta for domene og whatnot, design osv?

silje21 sa for siden:

Er det vanlig at legen/legekontoret forventer at man skulle droppe alt man har av jobb/planer for å møte opp til time De plutselig har bestilt for deg, dagen derpå??

Fikk tlf fra legekontoret idag på jobb, så det gikk på mobilsvar, der jeg fikk beskjed/spørsmål om å komme på time imorgen 0910. Så ringte opp og sa at det kan jeg ikke.

• Jaha! så hvorfor kan du ikke det da?!
    var svaret jeg fikk. Må på jobb svarte jeg, og fikk i svar
  • Ja jo, men er bare onsdager hun ( ikke min fastlege, men ei annen jeg skal snakke med o.o) er her.. SUKK
    Så klimprer hun på pcen, og sier tilslutt (etter en laaaang pause,) jah du får komme neste onsdag da! skikkelig muggen kjerring :/
    Men poenget (etter mye om og men), er det virkelig vanlig&forventet å kunne møte opp neste dag uansett?? virka som om hun mente jeg ødela skikkelig fordi jeg ikke kan møte imorgen^^

litt rotete men er trøtt, håper noen skjønner hva jeg mener hehe

Supera sa for siden:

Jeg finner ikke noe om det i arbeidsmiljøloven... Men hos oss får vi ta oss en pizza eller fjordland hvis vi jobber mer enn to timer over normal arbeidstid.

Det var en dårlig avtale med tanke på at arbeidsmiljøloven sier at du har krav på minst 30 min pause etter 2 timer over normal arbeidstid...

Nerthus sa for siden:

Tja, dette er ikke en time DU har bedt om? Hvorfor har du fått time? Jeg pleier og prøve så godt jeg kan og komme meg til timene jeg får (når jeg har bedt om time selv da), siden de er så opptatte bestandig og det kan være lang ventetid.
Mitt legesenter innførte "time-på-dagen" slik at om jeg nå blir syk, kan jeg sende en sms om kvelden og få time dagen etterpå - uten unntak :)

silje21 sa for siden:

Nei er ikke en time jeg har bedt om, jeg har derimot time nå til tirsdag hos min egen fastlege. har vært og tatt blodprøver fra før, og påvist høyt blodsukker, og antar at det gjelder disse prøvene, hva som skjer framover osv.
Hadde dessverre ikke tid til å forhøre meg om akkurat hva timen imorgen gjalt, da jeg var på jobb og pausen min allerede var over når jeg satt i tlfkø for å melde avbud (på timen som ble satt opp plutselig imorgen.)
Kommer meg stort sett alltid til legen når jeg har avtalt time, men før jeg dro til legen sist så er det leeeeeenge siden jeg var der, i det hele tatt, så har ikke hatt mange timene å bomme på :)

Det som "irriterte" meg var egentlig tonen til hun som ringte, følte det som om det var heeeeelt naturlig å bare kunne møte opp til legetime dagen derpå, uten noe forvarsel, for at hun så blir sur/muggen (eller noe!) fordi jeg ikke kan.
Er vel kanskje ikke store sakene å irritere seg over, men nå for tiden som skjemaet mitt er så fullt, så ble det litt .. jah irriterende :o:o

Egwene sa for siden:

Hvordan takle en forelskelse best mulig, når parten man er forelsket i trenger lenger tid på å bli det?
Han er verdt å vente på, det vet jeg.
Men er bare at av og til føler jeg det er vanskelig, når han sier han ikke kan prioritere den type følelser 100% enda..

Nerthus sa for siden:

:klem: vi har alle slike dager - og det er HELT greit! ;)

silje21 sa for siden:

hehe det er bra :D

Carisma sa for siden:

Jeg syns det er rimelig arrogant av slike plasser å anta at man kan stille opp på kort varsel. Fikk for litt siden samme behandlinga av tannlegekontoret mit fordi DE ikke hadde hatt tid til å kalle meg inn før sommeren. Det var atpåtil en time samme dag! Om man selv avlyser samme dag er de jo ikke vennligsinna liksom... :rolleyes:
Men jeg forsøker å gi legen cred for at det sikkert er mest pensjonister og sykemeldte de forholder seg til... Eller no....

Kitt sa for siden:

De aller fleste er jo overlykkelige over å faktisk få time hos en lege. Jeg ventet feks 17måneder på time hos en hudlege på Riksen. Hadde de ringt og gitt meg time neste morgen når som helst før det, hadde jeg gitt f.... i jobb og nesten alle andre avtaler og gått til legen, ja!

Det å gå rundt med høyt blodsukker er jo ikke akkurat bra!:eek:

Yrla sa for siden:

Ja, å få time samme dag er luksus.

Carisma sa for siden:

Det er tydeligvis mye dårlige legekontorer ute og går.... Jeg har enda til gode å ikke få time i løpet av tre timer fra jeg sender sms (hvis det haster) hos min fastlege.
Selv gynekologen min som er kjent for å ha lange ventelister ga meg time på to dagers varsel sist.
Jeg er av de som ikke klarer å droppe jobb for å gå til lege med mindre jeg er veldig syk.... :o. Da venter jeg heller noen mnd ekstra.

Kitt sa for siden:

Så de legekontorene som har mye å gjøre, er dårlige?
Vil ikke det bare si at de har mange pasienter som gidder å bruke dem?

Ikke at jeg har noe problem hos fastlegen. De er 2 leger der og onsdag i påsken var jeg innom pga UVI. Fikk beskjed om å vente litt pga at bare den andre legen var der. Brått kommer min lege inn døren. Da har hun blitt ringt etter og stiller altså opp i sin påskeferie for å hjelpe pasientene siste hverdag før helligdagene kom på løpende bånd! :w00t:
Rart jeg digger henne?;)

Er mest spesialister det er lange ventelister hos, men jeg kommer feks inn på timen hos øyelegen når mine svært sære øyne akutt får sår på seg. Skal jeg ha en helt vanlig diabeteskontroll, er det 6måneders ventetid!:eek:

Carisma sa for siden:

Nja, ikke dårlige leger, men dårlige til å legge inn åpne timer og til å prioritere kanskje?

Nerthus sa for siden:

Foreslå time samme dag - systemet. Damene på legekontoret mitt har fått en ny hverdag, da de nå bare må forholde seg til de som ringer som IKKE er komfortable med sms-bestilling, ikke ALLE pasientene. Jeg kan sende en sms og be om feks resept, og andre ting også for å varsle legen om ting.

Pasientene er også fornøyde - med og komme inn når de er SYKE ikke to uker etterpå, noe som også var bakgrunnen - få inn pasienten når det er nødvendig.
Er fastlegen tilstede får man komme inn hos sin egen lege også ikke bare hos en av de andre :)

timesammedag.no/ :)

TrillTrall sa for siden:

Opplevde nesten det samme da jeg troppet opp på legekontoret med urinprøve (lignet mer på en blodprøve...) i lomma og uvi - og oppdaget da jeg kom at de åpnet en time senere på tirsdager pga møter om morran! Jeg gråt nesten og en meget snill legesekretær slapp meg inn på lab'en og sjekket prøven (det var i grunnen helt unødvendig! :) ) og legen min tok meg inn på kontoret og utsatte møtet noen minutter for å skrive ut resept til meg. :) Han lo litt da han så meg:"Du var desperat etter å komme inn nå?" :ja:

Cherry sa for siden:

Skal ansette folk og tror atte i min bedrift får ingen spise grandis eller fjordland :D Ost og biff takk. knis

Cherry sa for siden:

Syns det er mest arrogant at leger/tannleger og fysioterapauter ikke eier respekt for andres tid. Har opplevd mer enn en gang å ha måttet vente i over en time. Ja, her i vinter måtte jeg faktisk vente i over to timer. Hadde jeg hatt en pressa arbeidssituasjon hadde jeg måtte forlatt og hadde jeg da vært selvstendig næringsdrivende så hadde jeg blitt å sendt regning for no-show på legen.ede

BTW: Fastlegen min er syk (jada, leger blir syke de også) og jeg trenger en henvisning til fysio. DET ER JO KUL UMULIG fordi fastlegen ikke er tilstede for å skrive under på den. I beg your pardon, men han deler da vitterlig lista si med de andre legene på senteret og det er snakk om ett stempel og en signatur. HVORFOR kan de ikke skrive under på den?

Supera sa for siden:

Høres bra ut! For min del betyr avtalen på jobben min at jeg ikke tar ut overtidsmat siden de bare har pizza eller fjordland å tilby... Det er langt ute på landet, så det er én restaurant 13 km unna og neste etter det er 40 km unna eller noe. Og den ene restauranten er pizza/kebab-sjappe og leverer ikke. Det er et coop marked i bygda, men den stenger kl 18:00 på hverdager og 16:00 på lørdager. Jeg har nøtter liggende på jobb, og så har jeg cocosa som jeg tar oppi te. Ikke optimalt, men nok til at jeg kommer meg gjennom den stunden jeg er igjen på jobb ekstra. Jeg tror nok administrasjonsdamene vil rulle godt med øynene hvis jeg kommer og spør om hva jeg skal gjøre som ikke kan spise søppelmaten de har i kjøleskap/fryser. :geip:

nellie sa for siden:

Sånn kaldt og kynisk og i retrospektiv, etter å ha vært ute for en sånn selv, så ville jeg sagt løp og gjem deg. Eller finn en annen:p Jeg ventet i et år :eek: på en sånn en, og når han endelig "ville ha meg" var det 0 interesse igjen fra min side. Var rett og slett så sliten etter å ha gått sånn og fått miksede signaler i alt for lang tid at det bydde meg litt i mot..

Men det er vel ikke så lett å bare la det gå.. Så du må nok bare smøre deg med tålmodighet, desverre.

Carisma sa for siden:

Og vil man være sammen med en som ikke er villig til å prioritere deg?

Cherry sa for siden:

Absolutt ingen er verdt nok til at man skal akseptere å gå på gress, lut og kaldt vann til vedkommende finner det for godt til å finne ut om han kanskje...en gang...i framtiden har lyst til å være sammen med deg. Oppriktig talt, syns du det høres bra ut?

Gå en annen vei.

Cherry sa for siden:

Erfaringsmessig så lar man disse guttene behandle en på whatever måte vil også, og guess what - JEG fortjener da mye bedre enn noen som kanskje kanskje ikke vil være med meg i dag eller som stikker av når han har fått det han trenger. Nei, det vi alle fortjener er den gutten som er oppriktig glad i oss come rain or shine :)

Egwene sa for siden:

Jeg ser jeg kan ha formulert meg litt feil her :P
Han prioriterer jo meg, men han kan ikke prioritere oss som et par helt enda, men vi jobber med å komme dit, pga han må fikse i ting litt psyskisk med seg selv.

Jeg vet han er glad i meg og liker meg, han bruker bare lengre tid. Så å løpe i en annen retning og ditche han er ikke noe jeg vil.
Han behandler meg bra, det er ikke snakk om at han unngår meg eller slike ting, han har vært uheldige med tidligere partnere som gjør at han bruker lenger tid.

nellie sa for siden:

Han jeg holdt på med behandlet også meg bra, sånn rent praktisk. Vi var sammen nesten hver dag, det var baby og jenta mi og kos og suss og deling av innerste sjelelag. Men han hadde ditt og datt han måtte fikse, før han liksom kunne bli ordentlig forelsket i meg og bli sammen med meg. Så jeg stilte trofast opp.

Ser jo nå i etterkant at han var sykt ego, som stringed me along, selvom han visste hvordan jeg følte for han. Han burde heller ha vært uego og latt meg være, frem til han evt da var klar. Og DA måtte han se om jeg var interessert. Ikke holde meg på gress og kose seg med meg, på KUN sine egne prinsipper. Jeg følte veldig sterkt for han og det visste han. Snakker ikke her om de fysiske aspektene altså.. jeg var en enorm støtte for han og forståelsesheten selv og det koste han seg veeeeldig med.

Det synes jeg din også burde. Fordi at du, som alle andre fortjener det beste.

Men det er jo vanskelig å gi slike råd så generellt, for vi vet jo ikke noe om hvordan deres forhold fungerer:)

Det er en veldig ærlig sak å måtte rydde opp i psykiske problemer før man går inn i et forhold, men det kommer helt ann på måten man gjør det på. Synes jeg da.

Egwene sa for siden:

Ja, det er vel litt tricky spørsmål egentlig :P
Men med overload av følelser og hormonubalanse i går kveld/natt så måtte jeg bare få det litt ut :P
Selv om jeg ser nå jeg egentlig burde spart meg det, for jeg vet det er ting som vil bli ordnet opp i når han kommer hit og vi får pratet mer om det. :)

nellie sa for siden:

Smør deg med tålmodighet og ta den spacen DU trenger..Ikke sånn at du ikke skal gi han den han ber om altså, men hvis du kjenner det blir for nære og vanskelig så ta deg litt space. Alt er så mye lettere når ting er litt på avstand, i slike forhold.

Mulig dumt spørsmål, men jeg oppdaget nettopp at jeg ikke har mer pepperkorn igjen! Krise! For her skal det lages fårikål. Greia er at jeg er helt blakk, så jeg får ikke kjøpt mer heller. MEN jeg har kvernet pepper. Blir det veldig feil å bruke det i stedet? :o (Føler meg litt n00b som spør om dette, men ...)

Kanutten sa for siden:

Samme her. :ja: Men jeg må innrømme at det har skapt trøbbel mange ganger grunnet jeg aldri vet på dagen når ungene får time hos legen. Jeg pleier som regel å få svar om time før klokken halv ni om morgenen, men av og til får jeg ikke det og når jeg da får timen er fristen ganske kort og jeg må enten rase fra jobb i full fart for å hente poden eller så må jeg bare ringe og avbestille fordi at timen ikke passet av en eller annen grunn. Det er liksom bedre å kunne ringe og prate med noen og lete seg frem til en time som kan passe for alle parter. :o

Men det er bare når det gjelder ungene at det er trøbbel, jeg er megaglad for at jeg kan få time på denne måten!

Yrla sa for siden:

Kornene er for å fjerne ettepå. Vil pepperet synke? Om det gjør det ville jeg ihvertfall ikke tatt samme antall gram siden det vil sette seg fast på kjøttet når du drar det opp. Jeg ville droppet det og pepret etterpå.

Okie sa for siden:

Har du sånn lite tesil til å lage te i en kopp? Sånn som du klemmer sammen så åpner den? Spørs hvor fin kvernet pepperet er men er den grov kan du prøve en sånn sil kanskje?

langaard sa for siden:

Nei, det blir ikke feil:) Jeg har ofte brukt det, og smaken blir akkurat den samme som med helpepper:)

Furine sa for siden:

Går heilt fint å bruke kverna pepar, ja. :ja: Eg er ikkje så glad i å knaske heil pepar, så eg brukar like gjerne kverna.

Den er fiiiiiiiinkorna, gitt!

Ja, men så bra! :) Det er liksom det med at det skal være pepperkorn. Faktisk har jeg vurdert skaffe meg en sånn pepperholder det snakkes om, for det er ikke noe særlig å tygge et pepperkorn i vanvare, må jeg si.

TrillTrall sa for siden:

Dersom barnet trenger time på dagen er det vel vanlig at det er såpass sykt at det ikke er i barnehagen eller på skolen?!

Vi kan bestille time pr. sms og jeg pleier å be om f.eks. "den 11/3 på morgenen", og sette dato minst 2 uker frem i tid og det går som regel helt fint. :) Haster det veldig, ved f.eks. sykemelding, ringer jeg når telefontiden åpner og får time samme dag - trenger jeg sykemelding skal jeg jo uansett ikke på jobb den dagen så da spiller det mindre rolle om jeg får time kl. 9 eller kl. 15.

Kanutten sa for siden:

Hos oss er det snakk om time samme dag uansett grunn.. Så hvis jeg ønsker å få tatt feks en allergitest av poden, noe som ikke haster, så får jeg likavel time samme dag.

Kanskje sa for siden:

Jeg forstår ikke hvordan man kan få time på dagen?? Legen min har full avtalebok hver dag, og har utvidet åpningstiden flere dager i uken for å klare å rekke over flest mulig. Ringer man og vil ha time samme dag, skal man være skikkelig syk, og det er like vel ikke sikkert at det ER ledige timer den dagen. Stort sett så MÅ man vente noen dager. Gjelder det bare en generell time og ikke noe som haster, så får man kanskje time et par uker etter .

Så hvordan man kan få time samme dag uansett, det forstår jeg ikke. Her har døgnet bare 24 timer, hehe, og når legens avtalebok er full, så kan man ikke trylle?

jannesnuppa sa for siden:

HJEEEELP....
Har noen gode råd ang bananfluer?? Jeg blir angrepet når jeg kommer ut på kjøkkenet og holder på å bli gal. Har ingen mat liggende fremme, men de er der likevel. Sønnen min hadde laget seg noe mat sent i går kveld, og glemt å kaste en halvtom boks med mais..... Å herregud da jeg skulle kaste den, føltes det som om det var mange hundre fluer i den boksen. De må jo formere seg hundre ganger i døgnet de djevlene......ææææsj og usssj...

Supera sa for siden:

Du får lete til du finner maten de formerer seg i. Ikke ha mat ute og kast komposten hver dag. Så forsvinner de snart. De lever ikke mange dagene. Husk at de også legger egg i f.eks. potteplanter og ketchupflasker. Jeg har alltid fluepapir (sånt et flatt ett) på veggen over komposten. Men det er for sent når de allerede har fått formert seg...

Rin sa for siden:

Bananfluene formerer seg ikke bare i mat - jeg måtte hive ut en pakke sugerør de hadde laget reir av, en gang. :o

Yrla sa for siden:

Jeg fikk mange i en pakke mel en gang. Det er det ekleste jeg har opplevd. Seriøst. Jeg er rårenslig og ryddig og heldigvis aldri opplevd det igjen i løpet av 15 år, eller noe sånt.

Cyan sa for siden:

En kollega av meg hadde stort hell med å sette et glass vin med et par dråper zalo oppi på kjøkkenbenken. Dagen etter lå det flere titalls døde babanfluer i glasset.

Spørsmpl om tørrshampo: Er det noen som kan anbefale meg en god tørrshampo, og hvor får jeg tak i den? Og ... hehe ... hvordan bruker man egentlig tørrshampoo, bare drysse i håret og gni det inn eller?

Egwene sa for siden:

Batiste har en bra tørrshampo!:)
Den får du tak i på Vita og det merket har forskjellige type tørrshampoer.
For brunetter, med glitter, uten etc og de er veldig rimelige i pris!

Spray det i håret, vent noen minutter og så rufs/børst håret litt, så det får trukket seg inn.

Ugla90 sa for siden:

Jeg har bare et spørsmål om fett. Jeg blir nemlig kvalm hvis jeg spiser for mye av det. Ligger på rett under 50 karber om dagen, hvor det meste kommer fra grønnsaker. Føler ikke helt at jeg går ned i vekt for det om.

Spiser i løpet av en dag:
Frokost: Omelett med grønnsaker.
Lunsj: Stekte grønnsaker av noe slag, gjerne med feta ost og litt skinke.
Middag. Grønnsaker stekt, bakt e.l. med kjøtt til(da gjerne kylling filet, svinefilet, eller biff av noe slag).
Til mellommåltider blir det veldig ofte en atkins bar, eller noe nøtter.

Marina sa for siden:

Hva er spørsmålet? Om du spiser nok fett? Hvor mye fett du bør spise? Om du spiser riktig? For å kunne svare på hvorfor du evt ikke går ned i vekt hadde det vært greit å vite høyde og vekt (BMI). Har du slanket deg mye før? (da kan det ta lengre tid før kroppen klarer å omstille seg). Har du forsøkt å legge det du spiser inn på diett.no i noen dager?

Nerthus sa for siden:

Du er nok pent nødt til å øke på med fett - det ser ikke ut som om du får i deg noe som helst? Dette er en tilvenningssak, bruk fete proteinkilder som laks og entrecote og kylling med skinn, avokado, olje/eddik-dressing i salaten, litt fløte i sausen, smør på skiva, steke i cocosa eller smør osv.
Det skal ikke så MYE fett til før du ligger godt an - bruk diett.no for å se hvordan kostholdet ditt er sammensatt :)

Eventuelt får du øke på med karbohydrater a la Fedon Lindberg, da trenger du ikke spise så mye fett.

Vektstagnasjon i ditt tilfelle med 50 g kh pr dag og veldig lite fett kan rett og slett skyldes at du ikke spiser fett...

Yes, Cyan! Batiste er den beste jeg har prøvd, og jeg har prøvd mange. Flere til det dobbelte av prisen når ikke Batiste til tærne en gang!
Spray i mot røttene, gjerne med hodet litt opp ned. Vent et par minutter og dro fingrene gjennom og rist litt ut, børst gjennom håret og voilà! Det blir en smule matt, men jeg liker det, for det gir en bitteliten stylingeffekt også! :)

langaard sa for siden:

Noen som har flere forslag??:D

Kanutten sa for siden:

:lol: Men jeg tror den nederste til høyre var vel optimistisk!

Kanutten sa for siden:

Hvorfor står det på Lite ølboksen jeg kjøpte i dag at den har mindre kalorier?? Er kaloriene i denne boksen mindre enn dem i vanlig øl?? En stor kalori, en mindre kalori og og en bitteliten kalori. Det heter da vel færre?? :confused: :rolleyes:

langaard sa for siden:

Jo,kanskje det:D
Men av og til:lol:

langaard sa for siden:

Det er bare bittesmå kalorier i liteøl:D

Kanutten sa for siden:

Jaa!!! Der har vi det! De er så små at vi siler dem mellom tenna og spytter dem ut! :D Derfor det funker altså... :ja:

langaard sa for siden:

Sånn er det ja!:lol:

Jeg lurer på om det er noe jeg kan bruke krafta som er igjen fra fårikålen til? Det slo meg med ett at det kanskje er dumt å kaste det som blir igjen. Kunne det f.eks funke til lapskaus?

Kitt sa for siden:

Moren min pleide å drøye kraften til en middag til ved å putte kjøttpølser oppi! Nå finnes det jo lavkarbo- pølser i mange varianter. Eller hva med små kjøttboller?

Derfor jeg tenkte lapskaus, vettu. ;) Tenkte f.eks om jeg bare kjøpte inn en del lapskausgrønnsaker (kålrot, purre, sellerirot etc) og lammekjøtt som jeg kan lage små kjøttboller av, og trekke i kraften med ekstra vann og litt krydder, om det blir gangbart?

smgj sa for siden:

Høres godt ut - og jeg liker ikke sau annet enn som fårepølse... !

Det er jo litt forskjell på sau og lam, synes jeg! Lam er absolutt å foretrekke. Jeg hadde til og med tenkt å dra den så langt som å lage "medisterdeig" med å kjøpe spekk eller ister av gris og blande i lammekjøttdeigen. Foreldrene mine blander alltid i grisespekk i f.eks elgkjøttdeigen de kverner, og det funker bra! :)
Ja, men da har jeg en plan! :D

smgj sa for siden:

Sier det BÆ er det uspiselig i andre fasonger enn pølse! :D ... er nå min mening. Sliter med fårefettsmaken... (Og ja, jeg kjenner den i "lam" også.)

Husets Herre har forsøkt både omvending, lett tvang og eksorsisme... men jeg har nok ingen ulv i stamtreet... sau er for ullsokker. (Nei, nå er jeg trøtt og skal slutte å skrive svada.)

Hehehe, ja, se der! Jeg skjønner vi er ulike. Det å f.eks prøve å forklare hvordan jeg kan elske både whisky og calvados, men brekke meg av selv den dyreste flotteste mest eksklusive cognacen er noe ikke enkelte kan forstå, de må bare godta det. ;)

Kanutten sa for siden:

Det skjønner jeg godt. Calvados er jo bare nydelig! Det er eplebrennevin. :sikle:
Jeg klarer heller ikke smaken av cognac...

ThereseA sa for siden:

Noen som har en fin nettside hvor jeg kan lære meg de forskjellige strikke og hekle tinga? tenker på feks når det står lage en ekstra maske, omvendt løkke osv?

Furine sa for siden:

Drops design har instruksjonsvideoar på både strikking og hekling.

Photo, "pølsikål" var ein slager her i huset, det var alltid kål til overs då vi var små. Eller eventuelt "bollikål", altså trekke kjøtbollar i krafta. Å tilsette dei grønsakene du vil ha burde vere ei grei sak. :)

Cherry sa for siden:

Mens vi snakker om kjøtt, noen som har en god forklaring på hvorfor jeg ikke tåler kjøtt (i store mengder?)

Jeg har bestandig fått magetrøbbel av å spise ribbe, pinnekjøtt, saltkjøtt, oksekjøtt, fårikål, etc. Altså kjøtt som er rent, og kanskje litt fett? Jeg har lenge trodd at det var fordi disse tingene ofte serveres med saus og andre ting som ikke er spesielt godt for magen, men jeg har funnet ut at selv en bit rent kjøtt uten tilbør gjør meg dårlig i magen.

Kitsu sa for siden:

Om du skjønner engelsk godt nok, så er knittinghelp.com og en fin side med mange videoer. De instruerer i både kontinental og engelsk strikking.

smgj sa for siden:

Kan hende du ikke har så mye proteinnedbrytende enzymer? Jeg hadde dårlig fordøyelse (ufordøyd mat og dårlig næringsopptak) og kjøpte meg superenzymer med magesyre i - og det virket kjempefint for min del. Tok dem til større måltider og jeg kunne se (etter 6-12 timer) om jeg hadde glemt å ta tabletten til et stort måltid.

Nå er jeg bedre og glemmer ofte tablettene... :D

Egwene sa for siden:

Noen tips for en frøken som har litt søvnvansker for tiden?
Sover ganske dårlig, sovner sent og jeg klarer liksom ikke å få snudd døgnet mitt igjen :(

Nerthus sa for siden:

Du snakker om deg selv ikke sant? Legger du deg i rett tid? Uten og lese? Min erfaring er at det må "tvinges" tilbake til normalen. Jeg sliter mentalt om jeg har flere dager etter hverandre der jeg er i seng etter midnatt... og det forplanter seg.

Så jeg går vanligvis på badet halv ti hver kveld (når jeg jobber, når jeg har gått sykemeldt en time senere), og går og legger meg. Slukker lyset, kjølig soverom. Så setter jeg på klokka til "rett tid" dagen etterpå, feks etter 8 timer eller hva man nå har som søvnbehov. Står opp uansett. Gjentar over 3-4 dager så pleier jeg og være så trøtt tilslutt i rett tid at det går greit :)

Vet ikke hvilken dagsrytme du har ellers, jobber du, går du på skole? Har du barn?

Egwene sa for siden:

Ja, snakker om meg selv :P
Er ingen barn her i gården, hehe.

Jeg går kveldsskole, men kun to ganger i uken.
Også er jeg arbeidsledig, så jeg tror det har litt med det å gjøre. For jeg føler jeg ikke har noe å stå opp for lenger :/
Så tror det har sklidd ut etter det.

Men skal prøve å tvinge meg opp tidlig i helgen og ikke legge meg for sent :)
Er det noe man kan drikke etc, som hjelper med å roe kroppen så man får sovnet inn litt fortere?

Kitt sa for siden:

Dersom du søker litt på nettet, vil du finne haugevis av "søvnhygiene"- regler/råd/tiltak! Se om det er noen du kan tenke deg å prøve!:)

I tillegg kan du (om du ikke alt gjør det) ta 600mg magnesium like før sengetid! Magnesium er litt muskelavslappende og dermed litt søvndyssende! :)

Lykke til med å finne din metode!

Egwene sa for siden:

Takk takk^^
For føler jeg er småtullete i hodet for tiden pga søvnen og at jeg ser småsliten ut.
Jeg vil jo ikke se ut som en zombie FØR halloween :P

Tror nesten det er like mange måter å få stell på søvnen som det finnes forskjellige søvnproblemer.
Jeg har slitt med insomnia i flere år, men sover nå mere veldig godt, og kan snu litt på døgnrytmen ettersom, uten at det går utover søvnkvaliteten. Jeg er heller ikke i arbeide. Jeg har et par fingerregler:
-Om jeg ikke sovner innen en time, så sovner jeg ikke. Da står jeg opp og gjør noe annet en stund. Gjerne noe monotont, og jeg passer på å tenne færrest mulig lys i rommet om jeg må opp igjen
-Senga er et litt "hellig" sted, jeg verken spiser, ser film, røyker eller noe sånt på senga. Senga får kun lov til å brukes til tre ting; søvn, sex, lesing. Jeg leser alltid på senga for å roe meg ned.
-Om jeg fortsatt ikke får sove så pleier jeg prøve meg på litt autonom trening; altså at jeg strammer og slapper av i hvert lite ledd i kroppen, fra tærne til fingertuppene. Det er ganske søvndyssende
-Jeg MÅ lufte før jeg legger meg. Merker at søvnkvaliteten blir dårligere om det er varmt i rommet
-Om det er noe så enkelt som at hodet mitt er for fullt av tanker, så prøver jeg å få tenkt gjennom dem før jeg legger meg. Gir meg selv provisoriske løsninger, sånn at jeg slipper at det kverner når jeg prøver å slappe av for å sovne
-Magnesium kan funke fett! Men ikke gå for hardt ut. Kjipt å sovne for så å bråvåkne fordi man MÅ! PÅ! DO! (Magnsesium i visse doser kan virke lakserende, og ikke minst gi sure oppstøt, men det kan man unngå om å man trapper litt forsiktig opp).

Og i forhold til det å ikke ha noe å stå opp til, det kjenner jeg meg veldig igjen i, så jeg har skapt min egen formiddagsrutine, helt enkel, men akk så nødvendig. Jeg står opp, setter på kaffe, slår på pc-en, ser nyhetssendinger og leser nettaviser (jeg har ikke tv, så jeg får ikke sett nyhetene på kvelden som folk flest). Jeg spiser frokost, og gjør forefallende: legger klær i klesskapet, tar oppvasken, smårydder litt, feier over gulvet, etc. Og så går jeg på kafé. Så godt som hver dag, uansett vær, og uansett om jeg får noen med meg eller ikke. Tar med meg en bok om jeg er for meg selv. Dette gjør jeg så godt som hver dag, og da blir det min rutine, og noe å stå opp til all sin enkelhet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.