< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Yrla sa for siden:

fordi den opptaes i munnhulen også,sikkert. under tunga best

Cherry sa for siden:

Eneste forklaringen jeg vet om er fordi spyttet produserer enzymer som hjelper å bryte ned/fordele næringsstoffer i kroppen. Just guessing,google du:p

nellie sa for siden:

Ja, men hvorfor står det ikke at man skal holde væsken under tungen da?

nellie sa for siden:

Men det er vel vanligvis slik at mesteparten av disse vitaminene og mineralene absorberes i tarmen? Også fra tarmen og ut i blodet. Enzymene i spyttet bryter ned proteiner, fett og karbohydrater også absorberes vits og mins i tarmen.. Trodde jeg. Men vet jo at noe absorberes i munnen også:)

Nerthus sa for siden:

Har du kilder på dette?

nellie sa for siden:

F.eks homeopatmedisiner skal vel ofte legges under tunga? Også finnes det vel noen legemidler også.

nellie sa for siden:

Jeg stussa egentlig mest fordi at jeg ikke skjønte hvorfor det skulle holdes i munnen, når det ikke skulle under tunga.. også er det jo en væske fra før av, ikke en tablett som skal smelte og blandes med spytt, slik homeopatmedisiner funker. Menmen. Finner ikke noe om akkurat det, så får vel bare lure.

Zincite sa for siden:

Under tunga så er det veldig "kort vei" til blodårene, og bl.a. nitroglyserin tas lett - og ikke minst raskt opp den veien. Jeg vet ikke om B12 preparatet han kjøpte kan være tilsatt noe som gjør at det tas opp den veien? Ellers har jeg lært at B12 tas opp i tamen, ved hjelp av intrinsik faktor som skilles ut i magesekken. Men flere tilstander kan gjøre at opptaket ikke er bra nok.

Det er også flere teorier til at homeopatimedisin virker best ved å holde det i munnen over tid. Både tid og nærhet/opptak gjennom blodårene som ligger rett ut mot munnhulen er med. Erfaringen er uansett litt sprikende. Jeg vet flere som har løst opp homeopatiske midler i vann - f.eks til dyr som drikker raskt og som man ikke kan be om å suge på det - og det har virket veldig bra.

Carisma sa for siden:

Jeg vet ikke, men tenkte umiddelbart at det hadde med temperatur å gjøre? At den ikke skulle være for kald når den havner i mægen eller noe sånt?

nellie sa for siden:

Jeg har sikkert hengt meg helt opp i detta med at det står at det skal holdes i munnen i 30 sekunder og ikke at det skal under tunga..

Denna er det:
www.iherb.com/Now-Foods-Ultra-B-12-5-000-mcg-4-fl-oz-118-ml/6281?at=0

nellie sa for siden:

Ser ikke helt at det skal ha noe å si, men den skal oppbevares i kjøleskap da, så kan hende..:)

nellie sa for siden:

Nei, nå skal jeg gå og lære meg å multiquote. På tide etter fire år.

Vegard L sa for siden:

Opptaket av B12 er spesielt, men alt skjer i magesekken og i tynntarmen, ikke i munnen.

Kommer snart innlegg om B12 på bloggen vår, begynner på B-vitaminene i morgen. Her er et utdrag fra teksten om opptak:

Dette gjelder B12 fra mat, som forekommer bundet til protein. Fritt B12 kan til en viss grad tas opp under tungen, og dette kan være grunnen til at det anbefales å ha væsken i munnen i en liten stund.

nellie sa for siden:

Jamen, da må de skrive at man skal ha det under tunga. Jeg prøvde ista og det var ikke i nærheten av kjøttet under tunga:p Var en sånn semiseig væske, så den lå liksom der jeg slapp den.

Vegard L sa for siden:

Dette med opptak under tungen står det ingenting om i bøkene mine, så det er i beste fall en marginal del av opptaket som skjer her. Opptak av B12 via slik diffusjon er uansett svært begrenset, og bare en veldig liten del av vitaminet kan tas opp på denne måten. Hoveddelen bindes, som noen nevnte over her, til IF og tas opp nederst i tarmen.

Litt nede på denne siden finner du en figur som oppsummerer B12-opptaket. Der nevnes det at fritt B12 kan absorberes under tungen.

Vegard L sa for siden:

Spyttet inneholder enzymer som bryter ned fett og stivelse :)

nellie sa for siden:

Ja, jeg har sett dette, men da skal vel helst væsken være innom "under tungen" og ikke bare på tungen?

Photobscura sa for siden:

Jeg kommer til å tenke på de som får B12 i sprøyteform, fordi de ikke klarer å ta det opp ordentlig i tarmen. Kanskje det ligger her?

nellie sa for siden:

Er ikke så ille farlig. Ble bare litt nysgjerrig.

Vegard L sa for siden:

De som mangler IF, f.eks. pga fedmeoperasjon, må ta sprøyte slik at vitaminet kommer rett i blodet.

Ok, akkurat IF er ikke noe jeg kjenner til, men vet om flere som ikke har effekt av B12 i tablettform, ikke en gang reseptbelagte typer som Tribea, men MÅ ha injeksjoner i stumpen flere ganger i året, som ikke er fedmeopererte. Da må det jo gå i blodbanene, så det var egentlig bare en betraktning i forhold til det, at dette tilskuddet skulle holdes i munnen ...

Cherry sa for siden:

Hmmm, jeg har liten effekt av B-vitamin i vanlige multivitamintabeletter. Jeghar dog effekt av dobbel dose Triobe. Hva er IF? Og har dere en forklaring på hvorfor jeg ikke tar opp b-vitamin særlig godt??

Ups, Triobe var det jeg mente.

Vegard L sa for siden:

IF =intrinsic factor, som nevnt litt lenger oppe :)

frifuggel sa for siden:

Og bare for å gjøre forvirringen total, jeg mangler IF, så har dårlig opptak av B12, familært. Meeeen, har kjøpt smeltetabletter med B12 fra USA og de skal legges under tunga. Funker som bare det..

Jeg skal lage medisterkaker etter denne oppskriften (bare bytte ut fløte med vann ... like mye vann, eller? :o)
Men jeg bare lurer -bør jeg la den ferdige farsen stå i kjøleskapet? Mener å huske at hele kjøttbiter skal være romtempererte men at farse skal være kjøleskapskald, stemmer det?

Kitt sa for siden:

Neeeei, er vel heller sånn at alle ingrediensene skal ha samme temperatur, og da helst kjøleskapkalde, når man blander det sammen!

Bra, for det var de! :p Hadde ikke tålmodighet, og er nå i gang med å steke opp! :)

BenteR sa for siden:

Kjempeflott at det finnes så mye kunnskap på dette forumet, altså:) (smileyen er ikke nedlatende eller noe, den viser at jeg setter pris på alle dere som deler kunnskapen sin med andre)

Blodprøver tatt for å sjekke om jeg har cøliaki har ikke slått ut, likevel mener to forskjellige leger at jeg mest sannsynlig har cøliaki.
Hvordan finner man det i såfall ut?

smgj sa for siden:

For å få en sikker prøve må man først og fremst ha et kosthold som inneholder og (en stund har inneholdt) gluten. Deretter må man til ... gastroskopi. www.ung.no/helse/1958_C%C3%B8liaki_-_hva_er_det.html Der tas det en vevsprøve. Om denne viser forflatede tarmtotter så har man en diagnose og kan få støtte for spiesialkosthold fra NAV.

Kitt sa for siden:

Mine blodprøver slår heller ikke ut, men alle symptomer tilsier en mulig cøliaki. Skal til gastroskopi (og kolonoskopi) neste fredag! Eneste måte å stille en sikker diagnose nav godkjenner uansett, så....
I narkose! Hadde aldri gjort det uten å sove svært godt etter en traumatisk opplevelse med en sonde på sykepleierskolen!:p

Huldr sa for siden:

Ugh, det er så mye dri.. man skal igjennom for å få en godkjent diagnose! Jeg er vel også en kandidat for mulig cøliaki, men tror ikke jeg noen gang kommer til å orke å gjennomgå noe sånt. Jeg vet jo ikke hvordan utfallet hadde blitt heller, men jeg vet at jeg ikke tåler gluten spesielt godt, i likhet med meieriprodukter, så kostholdet og kostnadene blir jo de samme. Jeg synes det blir veldig kunstig det skillet som NAV setter opp. Men NAV er NAV ...

Over til noe helt annet: Strikkehjelp søkes! :hjelp:

Jeg er snart ferdig med dette skjørtet (i helgrått og knelengde), mangler fortsatt noen cm, men fortsetter jeg blir livet for vidt ... Hva gjør jeg??

Jeg ser at en person kommenterer det samme i "oppskriftsbloggen" og at hun har lagd en linning i stedet, men jeg tenker at når det blir litt for mye på bredden pluss at man bretter inn en kant, så blir det litt bulky. Og det er jo ikke akkurat ønskelig på en allerede altfor omfangsrik mage ... :o

Jeg vurderer å stoppe og heller la det bli litt trangt og "havfrueaktig" rundt hofter, rumpe og lår, eller lage en slags omslagsmodell i stedet for å sy det sammen (da kan jeg jo lettere rekke opp overflødig stoff hvis jeg noen gang blir tynnere :rolleyes: også ...)

Noen gode forslag/ideer? :)

Dette syntes jeg faktisk hørtes ut som en god idé -kanskje strikke et slags smalt belte som du kan knyte som i en omslagskjole, eventuelt hekle og sy på hemper og knapper. Å ha det sånn havfrueaktig som du sier, tror jeg vil kle deg veldig godt også! :)

Ellers er det jo også en løsning å ta inn noen flere masker og strikke kanten med tynnere pinne, lage brettekant og så kanskje også ha en strikk i?!

Kitt sa for siden:

For min del blåser jeg faktisk opp i hva nav måtte mene ang stønader akkurat nå. Jeg vil bare vite hva jeg kan gjøre med diareen som hindrer meg i nesten alt jeg har lyst til og forringer livskvaliteten min bigtime!
Har hatt mange av symptomene i er enn 12 år, men først det siste året haar diareen blitt så plagsom at jeg har måttet krype til korset og be om hjelp. Og så var det ikke noe mas. Kunne gjøre det i full narkose! Og det er akkurat det jeg skal! :D

Huldr sa for siden:

Det skjønner jeg godt, Kitt :klem: Lykke til! Takk! Supert med innspill, og du kan jo bedømme hva jeg kler også :). Jeg glemte å presisere at skjørtet er strikket på langs, med "forkortede pinner", sånn at det man strikker hele lengden fra kneet til midja hver gang bortsett fra de omgangene man snur før man er ferdig med pinnen. Og det er litt smalere i midja enn resten på grunn av de forkortede pinnene, men når man har så mye hofter og lår som jeg har, så ... :p

Ja, med linning mente jeg å brette ned og sette strikk i :ja: Men det er det jeg tror kan bli litt klumpete, kanskje.

Men jeg har litt sans for omslagsløsningen :ja:. Jeg kan jo kanskje slutte å strikke de øverste maskene, sette dem på en pinne og bare strikke derfra og ned ...? Og så strikke de øverste som et belte.

Alternativ til å strikke belte kunne jo være å sette på et svart fløyelsbånd eller et grått, bredt bånd i organza eller noe ... Hmmm ...

BenteR sa for siden:

Jeg tenkte faktisk ikke på hva NAV krever, men det virker som det etterhvert tas på alvor at jeg har magesmerter, sitter på do hele natta om jeg har brukt hvetemelsjevning i en saus + det ses i sammenheng med at kroppen min nekter og godta nødvendig dose av levaksin, at insulin ikke virker skikkelig og at både ferritin og d-vitamin er helt bunnskrapt.
Hadde vært greitt og vite.
Pr.i dag bruker jeg minimalt med gluten i maten, men bittelitt er det, og etterhva jeg forstår kan bittelitt være veldig feil.

Huldr sa for siden:

Ja, jeg skjønner det :ja: Og det er veldig bra du blir tatt på alvor! Det er vel bare meg som er blitt vant til at det offentlige helsevesenet ikke er et alternativ for å få hjelp med å bli frisk, så for meg er det bare et nødvendig onde for å få rettigheter ... :o

BenteR sa for siden:

Lykke til neste fredag Kitt!
Håper du får en diagnose.
"Det er bedre å vite ellers vet man aldri" passer veldig godt på de av oss som søker etter hva som er problemet i kroppen vår.
:klem:

Skjønner! Da synes i hvert fall jeg du skal gå for løsningen med knyting. ;) Og kanskje noen hemper og knapper nedover, så det ikke sklir opp når du sitter/bøyer deg?!

Huldr sa for siden:

Takk for at du nevner det - ja, det kan nok trengs :D

Det er ganske tynt garn (Fabel), så noen små usynlige hekter er muligens nok :)

Kult! Gleder meg til å se!

Huldr sa for siden:

Åh - kom på at det var så mange som ga meg gode råd her i tråden om disse :

Det var faktisk bare en bitteliten utblokking i en skobutikk (noen sekunder på hver og litt håndkraft) som skulle til for å få dem behagelige å gå i! Hurra :heia:

Marina sa for siden:

Jeg har lyst til å strikke julehjerter, men finner ingen oppskrifter jeg forstår (har ikke strikket annet enn lapper før :p ) Noen ideer?

grotingeling sa for siden:

Her er en dansk oppskrift: ekvinde.dk/topic/45746-strikkede-julehjerter-opskrift-og-fotos/

Amerikanske oppskrift
www.fickleknitter.com/links/archives/2008/02/yes_i_have_a_he.html

Engelsk oppskrift:
www.goodtoknow.co.uk/family/440218/Heart-knitting-pattern

Her er en liste med linker til diverse julepynt (amerikanske): www.strikkeoppskrift.com/julepynt

Lava sa for siden:

Jeg har laget en saus i panna med hvitløk, rødløk, tomater på boks, vann, diverse krydder og rømme.
Men den smaker surt. Ikke surt som i ødelagt/utgått på dato, men surt som om jeg har hatt i sitron.

Er det noe jeg kan gjøre for å mildne det sure?

Nerthus sa for siden:

Søtt... jeg bruker bittelitt flytende natreen for å balansere ut sursmak uansett i hva slag mat, dressinger eller varme sauser :) NB det skal veldig lite til!

OG blir det for søtt, prøv med litt surt, eddik feks. :)

Lava sa for siden:

Ok, da prøver jeg det Takk :)

BenteR sa for siden:

Jeg ba legen min om en attest å legge ved selvangivelsen når den tid kommer (legen min skal øyenlikk ut i svangerskapspermisjon) på at jeg har diabetes 1 og pga insulinen ikke virker skikkelig (sannsynligvis en form for resistens ifølge Aker sykehus), så må jeg spise lavkarbo (må igjen presse meg til under fem karber pr.måltid).
Jeg fikk attesten, men da jeg kom hjem ser jeg at det er et søknadskjema om grunnstønad jeg har fått.
Noen som vet om man kan få grunnstønad pga diabetes og behov for lavkarbo? Hadde dere sendt inn søknaden eller bare lagt den ved selvangivelsen?

Cherry sa for siden:

Du kan få grunnstønad dersom du har forhøya kostnada til mat pga dindiabetes. Det kan være litt vanskelig å få vedtak om, ettersom eneste matallergien du garantert får grunnstønad for er cøliaki.

BenteR sa for siden:

Og cøliaki tror bare legene jeg har, men blodprøver viser det ikke.

Carisma sa for siden:

Hvorfor blir det så j****ig fort rotete igjen når man har rydda?!?

Cherry sa for siden:

Hvor får jeg kjøpt kinesiotape?

Carisma sa for siden:

Hva er anbefalt dose jern når man bør ta tilskudd?

vimsen85 sa for siden:

Hva heter det på engelsk?

Jeg tror det varierer. Når jeg var akutt anemisk skulle jeg ta to tabletter i døgnet (tror det faktisk var 200 mg). Nå skal jeg ta ca 30mg om dagen de dagene jeg har mensen (tror jeg det var, det er en annen type tabletter enn de jeg tok når jeg var anemisk). Spørs vel om det er forebyggende eller fordi du har en mangel.

Cherry sa for siden:

wheat germ oil,eller no sånn

Luggetuppen sa for siden:

Hva er "groupon"? Jeg hører snakk om det overalt men aner ikke hva det er :o

Carisma sa for siden:

Groupon.no

Luggetuppen sa for siden:

Altså, jeg ser de tydeligvis har masse bra tilbud der, men jeg er så paranoid at jeg ikke har lyst å la noen få registere det jeg kjøper. For man må registere seg med navn for å få kjøpt "dealene"? :confused:

Carisma sa for siden:

Med mindre du kun bruker kontanter er det meste du kjøper registrert... ;)

Det er en slags kundeklubb hvor du må være registrert for å benytte tilbudene ja. Men overfor bedriften er det som et slags gavekort. Du betaler til groupon, og får et referansenummer du bruker overfor de som har hatt tilbudet.

Jeg syns ikke det er så inmari skummelt om noen vet at jeg får meg en rimeligere middag eller bilvask. :o

Carisma sa for siden:

Jeg har kjøpt d3 vitaminer etter at jeg fikk beskjed om d-vitaminmangel av legen. Hvor stor disse bør jeg ta? Vet de norske anbefalingene er alt for lave.

Nerthus sa for siden:

Jeg tok 2000 IU pr dag om jeg husker korrekt, lå ikke helt i bunn på d-vitamin status, 50 er vel i bunn, og jeg lå på 69 eller noe. Hva er dosen pr tablett du har kjøpt? Jeg fikk faktisk resept fra Balderklinikken - DYRLEGE resept hehe - for å få denne dosen pr tablett :)

Carisma sa for siden:

Kjøpte i Sverige, 1000u pr stk

Nerthus sa for siden:

Du kan jo ihvertfall ta to? Jeg er ingen ekspert, hvor lavt ligger d-vitamin nivået ditt? Hva sier evt legen om dosering? Vegard Lysne har skrevet litt om d-vitamin her.

Han sier at det er vanskelig og overdosere d-vitamin :)

Carisma sa for siden:

Jeg fikk bare et brev om at jeg lå lavt og burde ta tilskudd :confused::rolleyes: må ringe og be om kopi av resultatene.

smgj sa for siden:

Det er vanskelig å si noe om hvor mye du skal ta når man ikke vet utgangspunkt. Men jeg tipper at du var under normalområdet... som er "lavt nok" her på våre breddegrader.

En annen faktor er hvor lang tid du vil bruke på å øke. Om jeg skal driste meg til å foreslå noe så ta 5000 IU i 1-1,5 måned og så re-test for å legge opp et nytt løp når du ser hvilken effekt dette har hatt.
Selv må jeg ha rundt 4000 IU for å holde meg på rundt 100 nmol nå om vinteren. Jeg måtte opp i 6000 IU en kortere periode i fjor vinter for å klare å øke. Men det varierer veldig etter hvor godt opptak man har. I år forsøker jeg med litt solarium i tillegg, for å se hvilken effekt det har på verdiene.

D-vitamin er fettløselig og tas gjerne sammen med annet fett for bedret opptak.

elien sa for siden:

Bare lurer, jeg må nå ta 4x30000IE pr dag. Er det mye? Ser også det står 0,75 mg pr kapsel. Kan også nevne at det er Afi-d2 Forte

vimsen85 sa for siden:

Tusen takk :D

smgj sa for siden:

Det er mye. Men siden det er D2 i sånne mengder så regner jeg med du har fått dem skrevet ut hos en lege og har oppfølging der.

Når du har kommet opp i akseptable verdier hadde jeg anbefalt deg å gå over til vedlikeholdsdose på D3 i samråd med legen.

NB - mengdene D2 og D3 kan IKKE sammenliknes. D3 er mer biologisk potent og større mengder (da snakker jeg om 4 000IU eller mer daglig over mer enn 1-2 måneder) må man kun gjøre under jevnlig blodprøveoppfølgling slik at man har en følelse over hvilken retning det går. Større doser i kortere perioder er ikke farlig.

Overdosereaksjoner er rapportert ved doser på over 40 000IU (D3). Dessverre står det ikke hvor lang tid denne dosen sto i overdosetilfellene.

www.ajcn.org/content/84/4/694.full.pdf
www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/what-is-vitamin-d/vitamin-d-toxicity/

Når man soler seg til d-vitamin setter hud, solbrenthet og brunfarge sikkerhetsmarginer slik at man aldri kan sole seg til en overdose d-vitamin.

Ja, og "IE = internasjonale enheter = IU = international units"

elien sa for siden:

Takk for goe info, jeg er imponert over kunnskapen her inne:)

Jeg er DS operert å har store problemer med opptaket, får kjempegoe oppfølging av Endikrinolog (vet ikke om det er skrevet riktig) Tar egentlig store doser av alle vitaminer egenlig, men fettløslige vitaminer er verst for meg å ta opp. Skal nevne D3. Vis ikke verdiene har steget noe særlig til neste blodprøve så må jeg prøve å ta solarium.

BenteR sa for siden:

Jeg skal også begynne på Afi-d2 Forte, men venter på resepten.
Jeg har bedt dem sjekke d-vitaminene mine i lange tider, men legen mente det var jo helt fint sist det ble testet for drøye to år siden.
På Aker testet de det endelig, og jeg var nå nede i 33 (ref.omr.37-131). Fikk også lov til å spise jern igjen; fikk kjeft her i sommer fordi jeg spiste jern. Har normal blodprosent men jernlageret ligger mellom 12 og 19 (ref.omr.10-170). Legen jeg var hos påstod at jern ikke hjalp på ferritinlageret og at jeg ville bare ende opp med for høy blodprosent.

Hvor ofte sjekker dere vitaminnivået deres?

smgj sa for siden:

Jeg går til privatpraktiserende. I fjor ble det annenhver måned sånn ca, men nå driver jeg og har som mål å komme ned på 3-4 ggr årlig etter som at formen stabilliserer seg. Han bruker en bredspektret test før konsultasjon, for å se hvordan ting beveger seg. Min lege er mer opptatt av at jeg skal være i nærheten av optimalnivåene for min alder, kjønn, selvopplevelse og sykdomshistorie enn innenfor ytterpunktene av et utvalg basert på 95% av blodbankverdiene...

Det er ikke alle vitaminer/mineraler som det er så lett å teste for. Kroppen har en god evne til å holde blodet (serumverdiene) bra stabile og en del mineraler forsvinner raskt ut til andre steder. Sink må f.eks testes i døgnurin (eller man kan teste selv med zinc tally som skal være bra pålitelig) Men d-vitamin, b12, folat (?), selen og jern får jeg iallfall med. Mulig det er fler, men det husker jeg ikke uten å ha resultatene foran meg.

Jeg får tatt fullt blodpanel sånn ca fire ganger i året, både på hormoner, blodsukker (men nekter nå mere å ta glukosebelastning, da det rett og slett er for skummelt med den sukker-high'en jeg får) mineral- og vitaminnivå, stoffskifte etc.
Skal nok snart tilbake til Aker også, og få sjekket jodnivået, enn hvor slitsomt det er (tisse på en krukke i ett døgn ... :rolleyes:) Ser liksom ikke ut til at det har hevet seg så mye, tross knallsterke joddråper (Lugol's) i over et halvt år ... Tester med dråper på huden, og de forsvinner i rekordfart.

BenteR sa for siden:

Var nettopp og leverte ei krukke med urin selv på Aker for og sjekke jod. Ble litt overrasket når jeg fikk beskjed fra dem at jeg bare kunne bruke ei syltetøykrukke:eek: Så store krukker har ikke jeg iallefall. Endte på 2,3 liter......

Jeg skal gå fast inne på Aker fremover, så jeg håper de er bedre til å følge med jevnlige prøver og reagerer når ting er ikkes om de skal.

Det var faktisk et problem med den krukka, jeg måtte passe på å ikke drikke for mye vann den dagen, for alt skulle med, og jeg klarte akkurat å ikke fylle den til den rant over. :lol: Hahaha!
De er veldig omstendelige og flinke på Aker, synes jeg. Og hyggelige! Det koster jo heller ingenting å gå dit med henvisning.
Dette minner meg på at jeg må mase litt på legen. Skal snart inn igjen for å sjekke blodtrykket i forhold til det at jeg samler så mye vann i kroppen, så da får jeg kanskje purre litt på han til å sende meg til Aker igjen. Jeg må også sjekke, i tillegg til jod, d-vitaminnivå, kalsium og jern/ferritin. Ligger helt nederst i referanseområdet, og godt under på kalsium og jod. Noe jern- eller kalsiumtilskudd har jeg ikke tatt, men har forsåvidt antatt at kalsiumnivået får jeg opp ved hjelp av kruttsterke d-vitamintilskudd (bioidentiske D3 a 2000 IE om dagen nå på høsten).

smgj sa for siden:

Vel hva kaller du styrken på disse da? :D
www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=318&cid=68&tid=&bid=
www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=662&cid=68&tid=&bid=
Ultrastyggsterke? :p

Jeg tar 4000IU daglig nå fra september og regner vel med å gjøre det til uti mai om jeg ikke får noen store overraskelser på prøvesvarene. :o Bruker en variant med tilsatt vitamin k2, forresten.

Den største forskjellen jeg merket i sommer var at jeg ikke ble solbrent... bare brun - fort. ULTRAMEGAFORNØYD med akkurat den endringen.

Oh, dæven! Dosene sine, det!
Jeg merker faktisk god forskjell med og uten. Særlig solbrent pleier jeg ikke å bli, utrolig nok så lys i huden som jeg er, men det er en markant forskjell i sårbarheta, faktisk. ;) Vel har jeg en slags depressiv legning, eller hva man skal kalle det, men nå når jeg gikk uten d-vitaminer i halvannen uke ble jeg skjør som porselen, gitt! :p Kjenner at det er langt bedre allerede etter en liten uke på d-vitamin igjen. :)

vimsen85 sa for siden:

Dersom et virkestoff ikke står på legemiddellisten kan jeg da importere det? Eller er det en annen liste? Jeg hadde lyst å bestille laktase fra iherb og laktase står ikke på legemiddellisten. Det er vel strengt tatt et enzym (?). Noen som vet om jeg kan bestille det?

vimsen85 sa for siden:

Ingen?

Huldr sa for siden:

Jeg ville ringt Legemiddelverket og spurt :)

vaskeklut sa for siden:

aaaner ikke, men please let me know når/hvis du finner det ut!

Bønna200 sa for siden:

Har noen av dere prøvd Rainforest moisture sjampo og balsam fra Bodyshop?
Hvordan er den såfall? Tenkt å prøve den, men den er jo så dyr...

Jeg lurer på hva slags merke en sånn genser er, og hvor man får kjøpt? Synes de er veldig fine, og lurer på om det er noe slags superundertøy i ull eller noe. Mener å huske å ha sett faren min i en sånn en gang i tiden for hundre år siden. Tok print screen fra nyhetene i går, da den plutselig dukket opp i et innslag. :)

TrillTrall sa for siden:

Superundertøy er ikke ull. Bare ull er ull. Såkalt superundertøy grøss er ekle kunststoffsaker som jeg ikke fatter at folk klarer å bruke. Jeg sverger til ull, ull og atter ull.

BenteR sa for siden:

Her i huset bruker vi superundertøy i ull kjøpt på sparkjøp. Grei pris og siden vi har det kaldere enn tretti minus stort sett hver vinter, så trengst det.
Guttungen min som er idrettsutøver kjøper slikt syntetisk superundertøy og det funker også helt kjempe, men det koster jo skjorta da.....
Löplabbet selger noen som ligner, og på hjemmesiden til craft finnes det også den type undertøy, sier eksperten her.....

Det visste jeg ikke. Det er vel bare et begrep jeg har hengt meg opp i. Har ingen problemer med kunststoffer. Jeg går masse i vintagekjoler i nylon/polyester/terrrylene. Bare å ha et tynntynt bommulslinne under, det. :)

Ok. Poenget er uansett at det MÅ se ut som den han fyren har på seg, svart med de hvite stripene. :D Det viktigste er faktisk akkurat det. ;)

Carisma sa for siden:

Har sett den på smart club i mørkeblå hvertfall. Ville sjekket ut xxl tror jeg.

Edit: xxl har to forskjellige, her er en av de www.xxl.no/klaer-herre/undertoey-herre/ice-crew-troeye-1050835

smgj sa for siden:

Er vel tollvesnet som er de riktige å spørre, tenker jeg. De pleier å svare kjapt på mail.

TrillTrall sa for siden:

Da er jo hele poenget med superundertøy / ullundertøy borte. :) Om man svetter i bomull blir man jo våt og kald, ull - og sikkert tildels superundertøy også - holder jo på varmen lenge selv om det er fuktig av svette. :) Men noe sier meg at du ikke akkurat jager marka rundt på ski eller fjellet rundt om sommeren... ;) (ikke sarkastisk, bare en vennlig fleip!)

Du har helt rett! I'm only in it for the estethics. :D Men atte, om det er helsyntetisk så er det veldig greit med linne under. ;)

Men jeg har vært i Østmarka, da. EN gang! :lol:

Huldr sa for siden:

Ja, det kan godt hende tollvesenet kan hjelpe også, men jeg fikk ihvertfall hyggelig service og mailadresse til rett person på Legemiddelverket da jeg hadde et lignende spørsmål. Det er jo de som står for disse listene :)

Julie sa for siden:

Har hatt en skikkelig fæl hoste i rundt to uker nå, og har vært hos to forskjellige leger tre ganger til sammen. Hosten har vært sånn inni-marg-og-bein-aktig: hosta opp masse slim, og var også veldig "pipete": dvs at det kom en slags hes lyd når jeg pustet veldig dypt ut + inn.

• Første uka hos engelsk lege fikk jeg resept på amoxycillin - 3x500 mg daglig i 7 dager - samt to inhalatorer (ventolin) som jeg kunne bruke hvis jeg følte meg veldig stram i brystet (hun trodde det kunne være astmatisk). Etter uka hadde gått var jeg fortsatt syk: jeg følte meg bedre - mindre hosting, mindre slim - men legen hadde spesifikt sagt at det var viktig at jeg kom til ny time om jeg ikke var "helt frisk". [Hun hadde også sagt at det var usikkert om det var en bakteriell infeksjon, og at det derfor var best å ta antibiotika bare i tilfelle, sånn at det ikke ble verre.]

• Andre uka fikk jeg resept på doxycycline (2x100 mg daglig i 7 dager) i og med at legen trodde det kunne være at amoxycillin rett og slett ikke tok knekken på den bakterielle infeksjonen jeg muligens hadde. De 7 dagene har nå gått, og jeg er fortsatt ikke 100% frisk. Utover dagen så kommer hosten seg i gang (dog myyye sjeldnere enn til å begynne med).

• Det rare er at jeg også har fått en slags halsbrann, som begynte i går kveld - eller, i natt bør jeg vel heller si - rundt 3-tida. Jeg var fortsatt våken og satt og la puslespill, og jeg vet ikke om det har noen sammenheng, men det begynte et par timer etter at jeg hadde spist en av mammas nybakte boller. Jeg trodde det kom til å forsvinne over natta, men i dag når jeg våknet var den følelsen fortsatt der. Den er skikkelig ukomfortabel - trykker liksom på brystet - og det gjør vondt når maten, etter at jeg har svelget den, går fra "øverst i brystet" ned til magen - om det gir mening?

Jeg skal til legen igjen i morgen, men det som skjedde sist var at lungene mine var helt "rene" - dvs, ingen rare lyder - og legen sa at alt var i orden. Er det ikke typisk! :p

Noen som har noen anelse om hva dette kan være, og hva jeg kan gjøre for å bli frisk? Er jo vanligvis den type person som får en forkjølelse i ny og ne, men aldri blir skikkelig syk, så nå er jeg lei! :rolleyes:

vaskeklut sa for siden:

Ang. laktasespørsmålet: jeg satte gubben på saken, og etter litt iherdig googling sier han at enzymer visstnok er å regne som legemiddel (hvorfor det ikke står hos legemiddelverket aaaner jeg ikke) og er dermed ikke lov å importere fra land utenfor EØS/EU... Derimot kan man kjøpe/importere fra EØS/EU for tre måneders forbruk av gangen. Om noen finner ut noe annet, så si i fra værsåværsåværsåsnill:o

vaskeklut sa for siden:

Det første som slår meg når du sier at du "piper" er kikhoste? Men jeg er laaaaangt i fra noen lege, altså. Halsbrannen kan jo være pga noe du har spist/drukket eller anstrengelse pga all hostingen (f.eks) og trenger ikke nødvendigvis være et symptom. Men kanskje en av de flinke sykepleierne våre her vet noe? Kitt?:p

BenteR sa for siden:

Jeg er astmatiker, og hos meg piper det godt når jeg har astma.
Ofte når jeg får enten en skikkelig astmatur eller kombinert med bronkitt eller lungebetennelse, så pleier jeg å si at det tar meg minst to uker før jeg kan begynne å trene lungene opp igjen, og det tar minst to uker til.

Høres ikke ut som kikhoste for meg. Kikhoste fører til at man kiker og hoster og ikke klarer slutte og man får skikkelig panikk under slike anfall fordi man rett og slett ikke klarer å puste. Hadde det når jeg var femten, altså for hundre år siden sånn cirka, men husker det godt enda.

vimsen85 sa for siden:

I will :)

Jeg har rainforest balance og liker den veldig godt.. Det er jo ikke den samme. Den er veldig drøy da.. Har hatt min i fire mnd og det er over 1/4 igjen. Jeg hadde litt lengre hår når jeg kjøpte den, så nå rekker den vel enda lenger :p

Okei. Skal prøve å finne tid å ringe :) Takk for hjelpen :D

Kitt sa for siden:

Jeg tror ikke kikhoste tanken er så dum, jeg da! Det går faktisk en runde nå. Det tar opp mot 3 måneder eller mer å bli frisk, men man kan få en eller annen form for medisin. Da sønnen hadde det som 15- åring, hadde han vært syk for lenge til at medisinen virket. Og han "kiket" ikke slik som yngre barn ofte gjør. Kunne noen føle runder med hoste som aldri ga seg!

Ellers er det også noe som heter mycoplasma lungebetennelse som ikke høres i et stetoskop sånn som vanlig lungebetennelse. Gubben og jeg hadde det samtidig. Ikke den mest sjarmerende tiden i vårt ekteskap, for å si det sånn.:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.