< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Julie sa for siden:

Takk for svar, Kitt! :)

Er det da noe antibiotika som jeg kan ta som kan hjelpe mot noen av dem, eller er det bare å la det gå sin gang? Har vel gått en tre uker siden det begynte nå, så er vel kanskje på grensa for kikhoste, om det er dét det er...?

Og den halsbrann-greia jeg har: er det noe jeg kan ta for å hjelpe mot det? Er ganske vondt, og ikke minst ukomfortabelt...

Er ikke det at jeg ikke skal nevne dette for legen i morgen, altså, men det kan hjelpe å ha noe å foreslå... er ikke alltid de er like oppfinnsomme. :p :rolleyes:

Photobscura sa for siden:

Julie: Gaviscon er i grunn det eneste som har hjulpet meg mot halsbrann/refluks/magesyre i halsen.

Kitt sa for siden:

Mot halsbrann kan du spise mandler, drikke fløte eller kjøpe Pepciduo, Link, eller noe sånt på apoteket!

Når det gjelder medisiner mot kikhoste vet nok legen best. Det er 11 år siden vi hadde denne ekle lungebetennelsen, så jeg husker ikke hva vi fikk, men det er en spesiell type medisin som virker mot akkurat den sykdommen. Legen vår(astma- og allerig- spesialist) tok prøver etc, menvar så sikker i sin sak at vi fikk resept md det samme. Var merkbart bedre etter 2 dager!:)
Si du ikke er ordentlig bra og be evnt om å få tatt røntgen av lungene etter hvert. Gubben har lett for å få det som kalles stumme lungebetennelser og de syns bare på røntgen!:p

Masse god bedring!:klem:

smgj sa for siden:

Bigvits har ikke rene laktase-produkter etter det jeg kan se, men om man slenger dem en mail og spør om de kan ta inn så strekker de seg langt om noen av de faste leverandørene har slike produkter i porteføljen. Skulle undre meg mye om ikke f.eks Now foods har laktasetabletter...
www.bigvits.co.uk/products.asp?cid=19

vimsen85 sa for siden:

Oi, denne posten har jeg oversett.. Så synd :( Jeg ville ha billige laktasetabletter. De koster jo en formue på apoteket..

vimsen85 sa for siden:

Jeg prøvde å spørre etter laktasetabletter på et apotek i skottland. Hun sa at jeg måtte ha resept.. Så jeg vet ikke om det selges over disk i UK. Now Foods har dette produktet: www.iherb.com/Now-Foods-Dairy-Digest-Complete-90-Vcaps/7269?at=0

Hva skjer dersom en bestiller det og det blir tatt i tollen? Får man bot?

vaskeklut sa for siden:

Da får du et sint brev i posten om at du forsøker å smugle narkotika (harj eg fått høre) :( Hva som skjer etter det er jeg usikker på, men jeg antar at de som har skrevet det sinte brevet setter i gang et lite helvete :rolleyes:

smgj sa for siden:

Vel - du kan maile bigvits og spørre. De svarer raskt. (Jeg må snart be om provisjon, altså... !!!;))

Om du forsøker å bestille fra USA og tollen finner det så sender de hele pakken i retur til avsender.

Les forresten det som skrives her:
mjuuugly.blogg.no/1295744008_en_gang_for_alle_iher.html

Carisma sa for siden:

Hva slags tilbehør passer til villsvinstek?

langaard sa for siden:

stekt rosenkål m/sprøstekt bacon- hjemmelaga surkål og fløtesaus. Svin er svin okkesom:)

vaskeklut sa for siden:

Noen som vet om det finnes lavkarboklinikker i Trondheim? Lignende som Fedonklinikken eller Hexeberg sin?

nellie sa for siden:

Skal på tapasrestaurant i kveld.. Men er heeelt totalt blank.
Ser de har masse småretter(rundt 50 kroner). Er det meningen at man skal bestille mange slike og dele? Hvor store er dissa smårettene? De har også noen store retter (rundt 140 kroner) er dette "full porsjon" til en person?

smgj sa for siden:

Der hvor jeg har vært har en rett vært på størrelse med en smårett/stor forrett. Og ja, det er meningen å dele på 3-5 sånne for to personer. (Iallfall der vi var, på Løkka). De store porsjonene har jeg ingen erfaring med.

Supera sa for siden:

Er det ikke bare å spørre dem i kveld? Eller er dette noe du må vite før du drar?

Carisma sa for siden:

De store pleier å være ferdig sammensatte mixer av de vanligste rettene.

Supera sa for siden:

Elektrikeren min selger lamper og slikt, men hvordan er prisene der vanligvis i forhold til butikker? Lavere, høyere, det samme? Forskjell i kvalitet? Jeg fikk ikke noen priser, bare en brosjyre med ting han kunne bestille til meg.

TrillTrall sa for siden:

Min erfaring er at når prisen ikke oppgis så er det fordi at den er så høy at folk da ikke hadde bestilt.

nellie sa for siden:

Jeg er litt sånn autistisk med sosial angst, så jeg vil gjerne vite sånt før jeg drar:p

nellie sa for siden:

Takk, da har jeg litt info, så blir det liksom så mye mindre skummelt:p

Ser ikke ut som at det er det her:)

Nerthus sa for siden:

Det jeg kan si er at man blir raskt mett på tapas! Velg fra menyen det du virkelig liker, blir det ikke nok er det aldri noe i veien for å bestille en rett til :)

nellie sa for siden:

Okei:)

Lurer egentlig mest fordi at vi har bedt med folk på tapasrestaurant liksom. Den eneste tapasrestauranten i hele Østfold faktisk:p Så tenker at folk kanskje ikke har vært på det før og da er det greit at de som har invitert vet hvordan det gjøres, på en måte.

Nerthus sa for siden:

Skjønner den, greit med LITT kontroll i slike situasjoner. Ofte viser menyen "pakker" med innhold og ca hvor mange personer den gjelder for også, men det er aldri noe i veien for å bestille ting i tillegg til slike pakker. Det er jo det som er så flott med tapas, man kan plukke og velge det man vil;) Her lokalt har vi også en tapasrestaurant, jeg og sambo stakk innom en kveld vi var bare litt sultne, og da sa han at han kunne bare begynne og servere en og en rett, så kunne vi si stopp når det var nok ;) Fungerte meget bra det også!

Rin sa for siden:

Noen som vet hvor jeg finner konkret info om hva jeg får lov til å ta med meg hjem fra England av vitaminer/kosttilskudd? Jeg googler trøstesløst, finner liksom ikke noen konkrete lister - det blir jo ikke det samme som når man bestiller med post fra USA, gjør det vel?

Regner med at feks 5-HTP ikke er lov, men om jeg kunne fått med meg noen voksne vitamin/mineraltilskudd hadde det vært veeldig kjekt...

nellie sa for siden:

toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=196288&epslanguage=no

Finner noe her kanskje.

Lillemy71 sa for siden:

Jeg har tatt med 5-HTP, men nå ble jeg jo heller ikke stoppet så jeg vet jo ikke om det er lov eller ei. Tror det finnes en regel om at det som er lovlig solgt over disk i EU også er lovlig å ta inn til Norge, til personlig bruk. Det er derfor man kan bestille vitaminer/mineraler fra europeiske nettbutikker med høyere dosering enn det man får her hjemme og ikke fra f.eks Iherb. Mulig at det finnes kvantumbegrensinger og verdibegrensniger som kan avgjøre hvor mye du kan ta inn. Jeg bestiller bla.a nesten alle kosttilskudd fra BigVits.co.uk for da kan jeg få atskillig sterkere doser enn det jeg kan få her i Norge eller får lovlig fra Iherb. Har også planer om å fylle kofferten med diverse tilskudd når jeg forlater Skottland om et par uker og det kunne vært greit om noen kan bekrefte/avkrefte at det jeg sier er riktig.

nellie sa for siden:

Pass på at du ikke har med mer enn 3 måneders forbruk:)

Kitsu sa for siden:

Hvordan regner dere næringsinnhold på kyllingvinger? Med eller uten beina?

nellie sa for siden:

Uten:)

Furine sa for siden:

Er det berre lov å ta med inn 3 månaders forbruk av vanlege medisinar og, eller?

Furine sa for siden:

Takkar! Greit å vite. Har jo nettopp flytta inn igjen frå eit EU-land. Men har ikkje heilt gått over limiten på eitt år i det minste.

Rin sa for siden:

Herlig, det var vel noe sånt jeg konkluderte med også. Takk til Nellie for svar også. :)

Tenker jeg tar med det jeg trenger, og ser hvordan det går. Er riiiiimelig sikker på at jeg ikke er vitaminkriminell, egentlig. :cool:

Cherry sa for siden:

Hvorfor har ingen fortalt meg at i retroperspektiv ville det vært billigere å investert i en strømpebukse med høyere DENtil høyere pris enn ørten tusen stykker av de lamote-strømpene til 29 kroner?

vaskeklut sa for siden:

Hadde jeg visst du sliter med sånne strømper skulle jeg fortalt deg det, da jeg har jobba med salg av slike :p

Cherry sa for siden:

Sliter og sliter...:p de rakner jo for ingenting de der billigstrømpene! Ble litt forbannet da jeg bladde gjennom 21 stykk lamotestrømper og alle hadde hull eller rakne i seg:p

Kom ihåg at jeg kjøpe en sånn superholdin.figureshapestrømpe for en tid siden og den hold og hold og hold og hold, helt til jeg este ut over magan her i sommer og skulle kle den på meg med makt og tvang. Da rakna den :p

langaard sa for siden:

Og mine revner over rompa! Skønner ikke hvorfor:p

Carisma sa for siden:

Det kommer an på om du spiser beina eller ikke... :D

Kitsu sa for siden:

Jeg prøvde så godt jeg kunne!

Nei, tenkte mer langs de linjer at det er oppgitt å være 800g i pakken, 0,5g kh per 100g. Men jeg tror ikke jeg spiste 400g på de to porsjonene jeg fikk ut av de - og dermed om jeg kunne late som jeg har spist mindre enn det står på pakken. Fffft... Lure seg selv er fint av og til. Spesielt nå når jeg prøver å telle litt kcal og.

Cherry sa for siden:

vei porsjon din før du spiser den, og vei beina etterpå, såveit du jo hva duhar spist; x antall gram kyllingkjøtt:p

Lillemy71 sa for siden:

Jeg regner med at jeg da må gå ut ifra det som er oppgitt som anbefalt dagsdose på boksen (f.eks 1 tablett til dagen) og ikke hva som er anbefalt i Norge eller som jeg anser som normal dose :D

Gjelder dette også for kosttilskudd eller er det bare legemidler??

Hvis det er vinger, så har jeg regna på at ca 70% av kyllingen er kjøtt. :)

Skaldekvad sa for siden:

Jeg lurer på om det går an å spise sånn helgrillet kylling man finner i varm-mat disken på Spar og lignende når man går på ketosekuren? Står jo at de bruker sukker i marinaden på innholdsfortegnelsen.

Lagde min første lavkarbo (forhåpentligvis) frokost i dag tidlig, bestående av en 4-eggs omelett med helgrillede kyllingslintrer og ost som fyll, med en 100-grams karbonade (3 kbh pr. 100 gram) ved siden av. Hadde også en kopp grønn te ved siden av, som visstnok skulle inneholde 0,5 kbh.

Spiste bare halve omeletten, og tenker jeg skal ta resten av den pluss en ny karbonade til middag senere i dag.

Blir dette helt feil? :confused:

Det er så marginalt det som er av sukker i de marinadene, at jeg personlig ikke bryr meg om det de få gangene jeg spiser ferdiggrillet kylling. Om du ikke spiser skinnet så er det vel heller ikke så sannsynlig at du får i deg noe som helst. Enn om det etter min mening er skinnet som er best! :D (Og fetest. ;))

Hva mener du forresten med "ketosekuren"? Er det ketolysekuren du snakker om? :)

Skaldekvad sa for siden:

Takk for svar! Da skal jeg ikke bekymre meg over ferdiggrillet kylling lenger :)

Men det er ikke for mye karbohydrater jeg får i meg, jeg som er på induksjonsstadiet?

Mener selvfølgelig ketolysekuren :D

Furine sa for siden:

Har nokon peiling på om ein kan ha mikrobølgeomn ståande oppå eit kjøleskap? Det står ingenting om det i bruksanvisninga, og mikroen er ikkje SÅ tung at det gjer noko... Einaste som står i bruksanvisninga er at dersom det er skap over kjøleskapet må det vere 4cm unna, men det tolkar eg som at ein puttar kjøleskapet inn i ei heil kjøkkeninnreiing, som då er ganske tett... Mikroen er jo ikkje store karen akkurat... Hm...

Jeg vet ikke om man kan, men jeg har det, og har hatt det en stund.

BenteR sa for siden:

Jeg hadde også microen stående oppå kjøleskapet da jeg bodde i leilighet og hadde liten plass på kjøkkenet.
Merka ikke noe feil med det, annet enn da jeg varmte en tallerken med suppe og tømte den utover meg da jeg skulle ta den ut:eek:

Lillemy71 sa for siden:

Har hatt mikro på kjølekapet uten problemer. Så lenge man ikke sperrer for kjøling på kjøleskap (som jo er bak) og lufting på mikro (som oftest på toppen og sidene) skal ikke det være noe problem. Problemet er vel heller at den havner for høyt :D

Bønna200 sa for siden:

Har hatt microen på kjøleskapet ti år, helt uten problemer.

Furine sa for siden:

Takk, folkens! Har ikkje lyst til å knerte det fine, nye kjøleskapet heilt enno. ;) Så då prøver eg det, ei stund. Det blir litt høgt ja (180cm), men det frigjer så mykje plass på kjøkkenbenken at eg vil prøve det ut. No må eg berre få tak i ei skøyteledning, for sjølvsagt er ikkje ledninga på mikroen lang nok til å nå ned til kontakta på veggen. Det burde vere nok plass til alt av kjøling og lufting. :ja: Eg kortslutta ein mikro vi hadde før ved å steame den med ei kasserolle. :_plystre: Så det skal vi ikkje gjere igjen!

TrillTrall sa for siden:

Jeg har hatt det i 6,5 år i alle fall. Funker helt fint det. Så lenge du ikke dekker til helt i bakkant slik at varmlufta fra kjøleskapets bakside slipper opp bak så er det ikke noe problem.

Furine sa for siden:

Ok, flott! Mikroen dekker ikkje halve kjøleskaptoppen ein gong, så då burde det vere heilt greit. Takk! :)

Carisma sa for siden:

Vi har også microen på kjøleskapet. :ja: høydeutfordringen har jeg løst ved å kjøpe en sånn to trinns ikeakrakk.

Cherry sa for siden:

Har noen hørt om hårproduktet africas best? Bra dårlig?

Okie sa for siden:

Noen her som har erfaring i å lage sjampo sjøl? Lurer på urteavkok og castile såpe..

Yrla sa for siden:

Hva heter pyrisept på engelsk? Tenkte innføre det billigere fra USA.

Kitt sa for siden:

Aner ikke hva det heter (antiseptic eteller annet) , men bruker du så mye av det at det lønner seg å kjøpe på nett?:confused:
Tror jeg har kastet mange flasker fordi de går ut på dato før de blir oppbrukt!:p Er jo ikke akkurat så sterile at det gjør noe etter åpning!

Carisma sa for siden:

Noen som vet noe om morsmelk og amming? Jeg har ikke vært flink med maten de første månendene, og hatt kjempefeit melk. Nå har jeg klart å hanke meg inn litt på kostholdsfronten, men de siste to gangene jeg har pumpet har melka vært helt gjennomsiktig og blålig mager! kan det være kostholdet, eller er det normalt når man har ammet lenge (4,5mnd)?

TrillTrall sa for siden:

Helt normalt. Ungen får andre næringsbehov når den blir litt større enn den hadde da den var helt nyfødt. :) "Skummet melk" er helt normalt etter noen uker.

Yrla sa for siden:

Jeg bruker opp en stor flaske i løpet av tre mnd ihvertfall. Heller det over barberhøvelen etter intimbarbering.

Cherry sa for siden:

Hva ER det med leger og det å bli SURE for at pasienten har stilt sin egen diagnose? Evt. grinete for at pasienten faktisk har kunnskaper om helse og medisin?

Yrla sa for siden:

Jeg har opplevd det motsatte jeg. At legen er glad han slipper å finne det ut selv. Sparer tid, vet du. Og så bare skrives det:"hun sier at....:) Veldig greit, ha ha

smgj sa for siden:

Vel - jeg har tolket det dithen at en lege med fagkunnskapen og selvtillitten i orden ikke bryr seg om hvem som stiller diagnosen - bare at den er RIKTIG... ;)

BenteR sa for siden:

Gud, som jeg kjenner meg igjen i det! Med mi helse MÅ jeg vite litt selv, siden legene skriver ut medisiner i hytt og gevær og som deretter lager trøbbel for meg siden de virker mot hverandre.
Men legene tar det altfor ofte som et personlig angrep på dem som profesjonelle......

BenteR sa for siden:

Pleier aldri og kjøpe ukjent garn over nettet, men følte litt trang til å skjemme meg bort litt, og bestilte "Symphonie"garn fra Drops.
Noen som har strikket med dette og kan si hvordan det oppfører seg både under strikking, men også hvordan plaggene takler bruk og vask?
Skal strikke en kappe med hette til meg selv.

hernon sa for siden:

Trenger litt tips her!
Hvis dere skulle lete på nettet etter feriebolig i utlandet dere kunne leie, hvor ville dere da søke?
Eller, for å si det på en annen måte: Hvor er det lurest å sette inn annonse ( bortsett fra Finn.no)? Vil egentlig bare ha norske leieboere, i alle fall bare avertere i Norge

Carisma sa for siden:

Jeg ville søkt på lokale sider for plassen jeg skulle. Vi har blandt annet leid i Barcelona via lokale sider.

Jeg holder på å klikke i vinkel! Her sitter jeg både med Microsoft power point (som jeg bare har en prøveversjon av) og Open office org impress, men INGEN AV DEM VIL BRUKE NORSK STAVEKONTROLL!
Jeg skal alt ha norsk ordliste på den sistnevnte som jeg uten problemer har brukt i tekstbehandlingsprogrammet, men for sikkerhets skyld prøvde jeg å laste ned en nye en, men nettsidene får tidsavbrudd. På Microsoft har jeg forsøkt å bytte standardspråk en million ganger, men det hopper bare tilbake til engelsk. Det er rett før jeg får hjerteinfarkt her. Uansett hvor mange ganger jeg velger norsk ordliste så hopper det tilbake. Hva skjer a?
Ingen hjelpesider har så langt kunnet hjelpe meg.

Marina sa for siden:

Hva med å skrive alt ferdig og så bytte språk etterpå? Da rekker du kanskje å rette det før det skifter igjen :) Jeg har erfaring med at den skifter hvis de første ordene er på engelsk. Kan det være det som gjør det? Ellers må du bare skrive så godt du kan og gå gjennom det etterpå.

No can do! Jeg leser korrektur på en alt ferdig ppt ...:o Det første ordet i redigerbar tekst er definitivt på norsk. Sukk!
Jeg klarer meg fint uten stavekontroll, altså. Jobber jo oftest uten, men når det ikke går an å slå av den en gang (eller, det gjør det på OO., men nå holder jeg på å kaste bort alle prøveturene mine på Microsoft, så lar det stå ut, dessuten roter OO til en del av ppt-ene) så irriterer den røde understrekingen vettet av meg!
Så ergerlig! Jeg foretrekker SÅ hardt å korrekturlese pdf kun ved bruk av stickynotes, ass.

smgj sa for siden:

Får du opp stavekontroll om du trykker f7? Der kan du iallfall i word sette språk og sjekke hvilke ordbøker som er lastet.

Joa, men det bare hopper tilbake til engelsk uansett hva jeg gjør ...

Carisma sa for siden:

Prøvd svenskeknappen?

Svenskeknappen?

Carisma sa for siden:

Restart :D

Jeg har lukket og åpnet programmet tre fire ganger, samt hatt pc-en avslått i mellomtiden.
Det demrer forresten, jeg tror jeg hadde det samme problemer med OO sitt tekstbehandlingsprogram, men overvant det. Nå husker jeg seff ikke.
Har gitt opp Microsoft, for det ble for mye visuell uro med understrekinga, da det ikke en gang gikk an å slå av stavekontrollen som følgelig understreket alt da den var på engelsk.
Det er SÅ irriterende! Og jeg er SÅ lettantennelig om dagen at jeg nesten har bitt ned tennene mine i frustrasjon. :realmad:

Nerthus sa for siden:

:klem: Det er svært frustrerende når ting man ikke får gjort noe med, og som forstyrrer det man SKAL gjøre i sånn grad at man ikke får konsentrert seg. Data er til tider noe dritt - det kan til og med jeg med databakgrunn OG som jobber med data si, for jeg opplever også lignende problemer ofte på jobb... heldigvis har jeg kolleger med forskjellig detaljkunnskap som kan hjelpe meg med og fjerne slike forstyrrelser - kanskje du burde låne en av dem? ;)

Takk takk! Nå er snart deadlinen her, så jeg får vel ikke gjort så mye med det, akkurat. Takk og pris bruker jeg ikke ppt så ofte.

Carisma sa for siden:

Jeg bruker kun google documents som officesystem jeg nå, da hhar jeg alt tilgjengelig over alt og slipper lokale bugs.

Tar det ppt, og kan det redigeres i teksten derfra?

emma22 sa for siden:

Hei,

Såg ikke denne tråden før jeg allerede hadde skrivet egen tråd. :D

Jeg lurer på kor man kan få kjøpt Russell Stover sjokolade i Norge. Noen som vet? :confused:

Hilsen, Emma

langaard sa for siden:

Jeg har prøvd mama lupes tortilla, de lukter litt snodig, men smaker helt greit:)

Anarko sa for siden:

Jeg lurer på hvor man får tak i cashewnøtter uten tilsatt sukker? Såg på de i butikken i dag og ser at det er 18 g karbohydrat i de pr 100 g, og ca 4 g er sukkerarter. Så, antar de sukkerartene er tilsatt, og da ville det jo blitt mer lovlig om man fikk de "rå".

Bønna200 sa for siden:

Er ikke det meste fra "Den lille nøttefabrikken" rå tro?

Yrla sa for siden:

Det er ikke tilsatt noe sukker vanligvis. Cashew er full av karber naturlig de. De er ikke noe godt nøttevalg på lavkarbo.

Tango sa for siden:

Jeg har hatt bra vektnedgang de siste to ukene, men det rare er at jeg ikke er i ketose til tross for et kosthold med lite karber. Har ikke regna på det, men spiser rikelig over jorden-grønnsaker, særlig til middag, og litt diverse grønnsaker til de andre måltidene. Hvor lang tid kan det ta? Jeg har jo lest at jeg ikke skal bry meg om de ketosesticksene, men synes det er litt interessant at de ikke viser utslag ennå. :rolleyes: Har noen en forklaring?

Camomilla sa for siden:

Det kan bety at du forbrenner alle ketonene kroppen din danner - slik at det ikke er noe overskudd som kommer ut i ånde eller urin. Dersom du spiser ketogent er det svært usannsynlig at du ikke danner ketoner. Dette er jo noe kroppen din gjør når tilgangen på mat er dårlig (sulter) eller tilgangen på kh er dårlig (tomme glykogenlagre i musklene). Omstillingen fra høykarb-kost til høyfett-kost kan ta inntil 8 uker, så om du har holdt på i to uker kan det være det tar noe lenger tid før kroppen din er en virkelig effektiv fettforbrenner. Sannsynligvis har du mistet mye ekstra vann i kroppen nå som du tømmer glykogenlagrene - kh binder mye vann i muskulaturen :)

Yrla sa for siden:

De har lett for å ikke virke. Om de har blitt utsatt for fukt. Skriv inn hva du spier på diett.no så ser du hvor lavt du ligger på karbohydratene.

Carisma sa for siden:

Noen som har erfaring med oppussing av hus med lite barn, full jobb og pendling? Overkommelig eller den sikre vei til samlivsbrudd?
Vi er handypersoner begge to....

Camomilla sa for siden:

Her her :) Det kommer an på toleransen for kaos i hverdagen. Leverpostei i stua og håndvask på kjøkkenet - alt blir en vane :rolleyes: Vi kjøpte et oppussingsobjekt da jeg var 8 mnd. på vei med minstemann og datteren vår var 3 år. Ville vel kanskje ikke gjort det igjen, men vi er gift enda :D Litt guffent da minstemann plutselig fikk veldig mye større rekkevidde når han begynte å krabbe i 6-mnd. alderen - vanskelig å barnesikre midt i oppussing :p

BenteR sa for siden:

Fikk akkurat telefon fra ene guttungen min som er på helgetur til Berlin.
Etter og ha kost seg med to drinker på en bar, går han på toalettet, ser seg i speilet og får sjokk. Han er prikk i prikk med ildrøde "blemmer" uten noe i. I ettertid har han blitt gloende varm i hodet og kald i kroppen + tett i brystet.
Noen som har vært borti noe slikt?
Han skal fly hjem igjen søndagsmorgen nå, så jeg mente at han måtte bare kjenne på seg selv om han ble for tett i brystet, hvis ikke han blir tettere, anbefalte jeg ham og oppsøke lege når han kommer hjem.

Jeg lurer på om noen av dere ville tatt sjansen på å vaske en bunad (i hovedsak av ull/vadmel) på ull/håndvask i en helt ny vaskemaskin, og i tilfelle hvordan dere ville gått fram mtp. type vaskemiddel etc? :o

Furine sa for siden:

Eg hadde nok ikkje gjort det "på strak arm", om det var noko eg var redd for, for eg er ei pyse. Men med Milo, på skånsom kort vask og 30 grader, UTAN sentrifugering kunne det vel gå bra? Slik at den kan drypptørke? Eg luftar berre tankane her, kva seier andre som moglegvis har meir peiling enn meg?

Carisma sa for siden:

Vi har litt for høy toleranse for kaos i hverdagen.... :o. Og det blir evt flytting nærmere foreldrene mine så mamma stiller mer enn gjerne opp som barnesikrer... :rolleyes:
Vi får se hva det blir til. Vi pusset opp leilighet i tre mnd sist vi flyttet, inkl kjøkken, så vi vet hva vi går til rent teknisk. Det var med den ekstra passasjeren som bekymret meg.

Høres ut somallergisjokk, jeg har hatt sånn noen ganger. Vr det noe uvant krydder e.l i drinkene?

:nei: men enkel "rens" av bunad er å henge den på badet mens du dusjer, og få opp dampen der inne skikkelig. Om den fortsatt er ufresh, eller har flekker tar du det med et vått håndkle og strykejern og litt såpe som ikke setter flekker.

KarMa40 sa for siden:

Nei, det ville jeg ikke. Har du spurt på Husfliden?

Var jeg helt i beit ville jeg vendt meg tårevåt til min mor. :p
Og hun ville sagt at hvis du virkelig ikke kan rense den (så jeg ikke groupon tilbud på rens 50%? Nåja vet aldri hvor gode de er) Så må delene, skjørt og vest, sprettes fra hverandre, all pynt, sølvbånd og -hekter må av. (Pynten må i alle fall av hvis du skal rense) Ikke fordi det farger av, men fordi vått skjørt blir så tungt i forhold til sømmen. Hvis tøyet er gammelt, risikerer du at det krymper. I gamle dager vasket man dress med svamp, kanskje verdt et forsøk? Og muligens bruke sånn såpe beregnet for lanolin-ull.

Hmmm ... Ok. Jeg tror nesten ikke den bunaden har blitt rensa/vaska på søtti år, eller noe! :p Den er fôret med lin på innsiden av vesten, og den er SKITTEN! Men rens er så UTROLIG dyrt! :eek:

KarMa40 sa for siden:

Det er det som kalles basker-lin, skal være veldig stødig og holdbart og kunne alene vaskes på 90 grader.

Med litt fingerferdighet og et nytt stykke til vel 600,- meteren fra husfliden kunne du bytte den ut. Så gammal svette har ikke antikvitetsverdi heller:p

Åh, da er jeg like langt! Det var jo for å spare penger at jeg tenkte på å kanskje vaske den selv. Jeg må uansett kjøpe linstoff for å skjøte på ermene på blusa ... :o Det er en del jobb med denne bunaden, for bringekluten trenger fler perler, beltet også etc. :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.