Jepp! :D
Som jeg gjør, er å felle, f.eks seks masker -fell tre før og tre etter merketrådene i sida. Fell som vanlig felling. Ikke gjør det samme som jeg gjorde gang på gang og ikke skjønte fela av hvorfor jeg stadig fikk feil maskeantall: å telle fra første maska du strikker når du begynner å felle, i stedet for å telle de som felles av, samt å ikke regne med den første maska når du strikke videre til nærmeste ermehull. Om det var forståelig, da! :o
Det der har jeg faktisk aldri funnet ut av. For hvis man feller på siste pinnen til slutt blir det jo igjen en maske for seg selv i midten ... Jeg tror jeg har løst det ved å enten begynne å felle på slutten av pinne fire, eller å felle fra venstre på et eller annet vis ...
Jeg forklarte visst hvordan man felte til ermehull på bolen, jeg. :p Men det blir i grunn det samme.
Men hvilken maske mener du blir til overs? Jeg feller av de maskene som skal felles på ermet ( i dette tilfellet de siste tre (som et eksempel) på pinne fire og de første tre på finne en, og strikker tilbake til start, altså der maskene er felt av, og kutter tråden. Når man strikker den inn sammen med bolen (som jeg gjør det samme med, altså feller av, strikker til neste ermehull, feller av, og så strikker jeg til begynnelsen igjen) og så blir neste maske den første i ermet og man er i gang med bærestykket. Skjønner ikke helt hvilken maske du tenker på? Hmm ... :confused:
Ja, det er sikkert sånn det skal være :ja:. Jeg synes det er rart det ikke står forklart i oppskriftene, for det virker liksom litt feil på meg å ikke strikke ferdig hele runden rundt :p
På bolen, før man begynner å strikke sammen erme og bole tror jeg ...? Når man feller de første maskene etter merketråden, og så strikker rundt og feller de siste blir det igjen en maske, i og med at man feller fra høyre mot venstre. Skjønner? :)
Nå har jeg hatt en åpenbaring og skjønte det helt plutselig etter å ha lest gjennom Photos forklaring et par ganger til, så nå slutter jeg å lese flere svar på dette før jeg blir forvirra igjen :lol:
Du må jo ikke felle fra høyre mot venstre på begge fellingene på hver sin side av midten. Du kan jo felle fra høyre mot venstre på den ene siden og i motsatt retning på den andre siden...?
Ja, det er det jeg har gjort. Men jeg har ikke funnet noen metode for å felle fra venstre hvis det er flere masker som skal felles, så jeg setter maskene som står igjen over på neste pinne og smetter dem over hverandre "motsatt" vei ... Men jeg tror egentlig det greieste er å gjøre som Photo gjør, å starte fellinga før merketråden :ja:
Ja, altså, først feller du av for ett ermehull (nå snakker jeg om bolen), og så strikker du fram til neste merketråd og feller for neste, og så strikker du deg fram til det første ermehullet igjen. Når ermene er ferdige og felte så bare strikker du dem på rundpinnen sammen med resten. Som jeg har fått forklart det for lenge siden så stopper du ikke etter du har felt, du fortsetter videre til runden er ferdig.
Åja, sånn ja, men det løser fortsatt ikke problemet med masken i midten ... :o Man må begynne å felle før merketråden, altså før omgangen er slutt. Eller evt felle fra høyre, som nevnt. Men jeg tror det er det du gjør automatisk, derfor skjønner du ikke hva jeg og Cyan har problemer med :p
Hahaha, herregud, jeg skjønner at jeg ikke skjønner noen ting! :lol: hva slags mystisk maske er dette som jeg ikke får begrep om? Når og hvor dukker den opp? Bare dingler den midt i ermehullet? Jeg skjønner altså ingenting ... Er det ikke bare å felle av tre (eller fler eller færre) masker på pinne fire (på ermet) og så tre på pinne en, da?
Jo! :lol: Men det er jo litt unaturlig å felle på pinne fire først ... mener jeg :p Da blir det færre strikkede masker på den pinnen, og det blir ikke like høyt rundt hele. Og det virker så rotete :rodme:
SÅNN å forstå! :D Men da kan du jo heller løse det ved å øke mellom pinne to og tre, og felle der i stedet for? Men nei ... Da blir det jo ujevnt på pinne en når du strikker ut runden. Knis.
Ja, om du bare kan bruke ett fellested så blir det bare 1 maske pr omgang (eller du kan også strikke 3 sammen, men det blir fort klumpete og stygt) ... Om du strikker f.eks en topplue som skal felles jevnt over det hele så har du bare flere sammenstrikninger fordelt på omgangen.
Jeg foretrekker "trekk over"-metoden og bruker en ekstra pinne for å legge maskene motsatt vei når det må felles fra begge sider.
Hehe, nå skjønte jeg ABSOLUTT ingen ting ... :lol: Vi får la det ligge! :D
Det med luefelling vet jeg, måtte bare ta et lite forbehold om at jeg kanskje tok feil mht å felle på ett sted ... :o
Ja, det er slik jeg gjør det også :ja: Men jeg har ikke lært det noe sted, har bare gjort det sånn. Godt å høre at det ikke er bare jeg som gjør det da! :)
Men under et erme spiller det jo egentlig ingen rolle om det er litt ujevnt, det hullet sys jo sammen uansett. Så det er kanskje like greit å legge av seg perfeksjonismen akkurat der ... :cool:
Hmm.... det er de maskene rett under armhulen du snakker om, ikke sant? De trenger du ikke å felle i det hele tatt... de kan du bare sette på en sikkerhetsnål til du får bruk for dem...
ØNH-legen som fjernet mandlene både på Snuppungen og meg sa det samme - at man ikke skal blåse ut, da sender man gugga opp i bihulene, man skal dra inn og svelge... Høres skikkelig ekkelt ut, men er altså mer funksjonelt visstnok. Men om nesa renner over så pusser jeg nå allikevel på vanlig måte jeg da. :)
Skal på ferie på søndag, til Rhodos. Begynte å spise Primolut på mandag for å utsette mensen, muligens en dag for sent. Begynte å blø litt i dag og lurer nå på hva jeg skal gjøre for å blø minst mulig, fortsette med Primolut eller slutte???
Akupunktur mot bihulebetennelse er det eneste som hjelper for meg, neseskylling holder bare åpent i nesa så jeg får ringt og bestilt time... Min kiropraktor tar også gjerne et tak, ha-ha, og klemmer gørra ut av hodet mitt hvis jeg lar han få sjansen.:D
PS : vondt som bare rakkern og det ser ut som du har grått og grått ev ligget med nesa ned i sånt hull i massasjebenk i ett døgn.
Apropos strikkeforvirringen tror jeg muligens at dette også er et spørsmål om oddetall masker på pinnen og felling av partall masker og hvordan det blir jevnt fordelt? :)
Selv flytter jeg masker rundt når jeg strikker med fire pinner, ellers så lager jeg spor i skjøtene, for jeg strikker nokså stramt. Derfor trer jeg maskene som skal felles på tråd og syr sammen til slutt. Å felle først gjør nok skjøten mer solid, men også litt klumpete, særlig for min strikkestil:o
Hvor får man tak i sånne små reagensrør som vaniljestengene vanligvis kommer i? Jeg vil ha en del slike og putte vaniljepulver, vaniljesukrin, stevia og slikt i og gi i gaver til jul. Vanlige reagensrør som de bruker til kjemi er for store.
Jeg vet at de har små krukker andre steder, men jeg hadde lyst på disse små reagensglassene...
Er veldig usikker på størrelsen, men jeg tror noen Panduro-butikker har lignende rør (til å oppbevare mystisk hobbystæsj i?) - og kanskje noen blomsterhandler? Vage minner om at noe sånt brukes i den sammenheng også. Evt kan du sjekke på apoteket - en del prøveglass for ymse formål er sånne klare rør, men uvisst hvor store eller anonyme de er. (Litt uaktuelt å bruke noe det står "avføringsprøve" på, antar jeg. :p)
Jeg har sett i Panduro-katalogen og fant ikke helt det jeg leter etter. De hadde små krukker, men ikke disse små reagensrørene.
Haha, fant noe greier som kunne ligne på det på en medisinsk side. 236 kr per stykk! Haha, nei takk!
Jeg trodde de bare brukte store reagensglass i kjemi, men det var flere størrelser her. En versjon i plast med skrukork her. Rimelig pris, men privatpersoner må handle for minst 600 kr eks mva på kptkomet.no. Hadde ikke tenkt å bestille for så mye akkurat...
Så da gikk jeg over på eBay og fant masse. :snill: D'uh hvorfor tenkte jeg ikke på det med det samme? Så da blir det nok shopping derfra. Jeg må måle når jeg kommer hjem (er på jobb) og se hvor store jeg egentlig vil ha.
Åh, det hadde vært litt kult å kjøpe stativ og ha krydder i disse stående på kjøkkenbenken! Tihi, passer en geek som meg.
Mine brokkolier holder seg veldig lenge i kjøleskapet... En uke eller to uten problemer. For varmt kanskje? For mye luft? Pakker du den ut av plastikken?
Og når det gjelder tette bihuler så har jeg vært plaget med det i mange år. Helt til tannlegen min sa at jeg skulle bruke saltvannsspray forebyggende hele vintern, for da holder man slimhinnene fuktige og blir ikke tett. Så de siste 10 årene har jeg sluppet unna tette bihuler :-)
Ta brokkoli med hel plastikk. :( Tror de er pakket "i beskyttende atmosfære" eller noe sånt, for med en gang de er i friluft blir de gule. Det kan hjelpe å kle på en "naken" brokkoli plastpose med minst mulig luft i for å holde den et par dager ekstra.
Jeg kutter ofte opp brokkoliene. Jeg legger dem i poser som jeg snurrer. De holder seg fine leeenge. Så det med beskyttet atmosfære tror jeg ikke stemmer helt... Tror mer det er snakk om at de tørker fort ut hvis det er for luftig.
Jeg vet faktisk ikke hva "maske sammen" betyr, men det jeg snakker om over her, er når man tar, i dette tilfellet, de seks maskene fra bolen på en pinne, og de seks maskene fra ermet på en annen, legger de parallelt mot hverandre og strikker to masker fra hver pinne som om det skulle vært en.
Men når det er så få masker er det jo like greit å sy, det blir jo uansett en trådstump igjen der. :)
Ja, det var det jeg mente :ja:. Det heter kanskje heller å strikke sammen ...
På den annen side blir det sikkert mer elastisk, har opplevd å få det litt for stramt under armen. Men det er jo bare å passe på å felle av løst forsåvidt.
Ditto! Men jeg er en jævel på å brodere da! :geip:
Jeg har ingen problemer med at brokkolien blir gul. Jeg slenger den i kjøleskapet uten å gjøre noe med den, og der holder den fint en ukes tid. Min nærbutikk er sinnsykt gode på frukt og grønt, så det har kanskje litt å si hvor "fersk" den er i butikken? :confused:
Jobber selv i butikk, og holder ofte på med frukt og grønt. Brokkolien skal Ikke bli gul dagen derpå i kjøleskapet. Hadde gått tilbake med den og forhørt meg om en ny, evnt pengene igjen. for meg vitner det (kanskje?) om litt dårlig rensking/svinning/rullering i grøntavdelingen. Selvfølgelig hender det at frukt/grønt blir dårlig fort, men det er jo ikke kundens feil, og skal ikke være kundens problem heller ^^
Jeg lurer på om noen har gode forslag til støvtørking av persienner... jeg har MANGE... og har sånn persienne-støvtørker (som du smyger imellom og tørker 6 rader av gangen, men jeg har STOOOOORE vinduer med STOOORE persienner og det tar jo like forb.. lang tid... anyone? Utenom o å ta de ned og høytrykksspyle de da hehe - for DET orker jeg ikke ;)
Hah! Godt forslag! Pappa har hatt dampvasker (til den gikk i stykker)... skal sette det på "ønsker seg" lista :) Vi har nemlig et tak som etterhvert må tas pga vedfyring... og mopp i taket pleier ikke bli så pent.
Gode forslag, men jeg får ikke ordentlig motstand og tørke mot - da må de presses inn mot vinduet. Dessuten overlapper de hverandre noe så jeg får ikke tatt alt. Det er heldigvis bare "oversiden" som må tørkes... Jeg får vel foreløpig bare begynne med persienne-støvtørkeren. Det er jo SEKS rader med tråd imellom så den må ut og inn for hver rekke...
jaja, greit og ha noe å holde på med ;)
Jeg skjønte hva jeg kanskje hadde gjort feil. Jeg satte kjelen på varm plate og helte oppi vann varmt fra springen. Den fikk nok ikke nødvendig oppkoktid. Men nesten inn i sin tredje time løsna kjøttet fra beinet. :)
Jeg tenkte meg ikke om ... Var uten kaldtvann på kjøkkenet i en evighet, så i blant "faller det ut" at kaldtvannet nå fungerer. (Jeg tappa vann på badet da, altså). Så det var nå bare en tabbe.
Jeg tror jeg skal overleve tre dl vann, kobber eller ei. Uansett er det forsent nå.
Er det ikke like mye kobber i kaldtvann fra kobberrør da? :confused:
Jeg trodde årsaken til "ikke drikk vann fra varmtvannstanken" var de 60-70 gradene... altså at det kan bo så mye uhumsk der... legionella blant annet. ???
Det kommer vel helst av at vannet i varmtvannstanken til tider ligger leeeenge før det skiftes helt ut og det kan danne seg mye "lekkert" i bunnfallet der.
Har vært med og tømme en gammel varmtvannstank og bunnslammet var definitivt ikke noe man ville drukket... Når det er sagt - jeg har drukket min del av vann fra varmtvannstank uten at jeg har tatt noen skade av det. :)
Ingen ide om hvorfor, nei, men tror jeg ville tatt en vitamintest hos legen. Spiser du noe annerledes enn du har pleid? Har hørt at det hjelper å drikke ølgjør, men det er ikke godt! :eek:
Takk for tips! :)
Det er ikke noe jeg gidder å dra meg til legen for, ikke enda i alle fall. Det går sikkert over. Har hatt det før også.
Noen sier Bvitamin, men kan ikke helt skjønne at jeg skal mangle det.
Nerthus. Jeg ville bare tatt en fuktig inventarklut og tørket av støvet med den. Omstendelig arbeid, men du gjør det vel ikke hver uke.
Åh, slenger inn et spm til med det samme jeg er i gang. ;)
Har fått lit tkviser i det siste! Det er skikkelig nedtur, for kviser var noe jeg slet med da jeg var overvektig, det forsvant med en gang jeg begynte på lavkarbo, og nå er det altså igjen. Ikke så mye eller mange, det er en om gangen som regel, men det er plagsomt nok likevel. En ble kjempestor og jeg måtte bruke plaster og greier, så jo ikke ut. Æsj.
Noen idè om hvorfor? Jeg tenkte på Stevia, siden jeg har brukt det en del, men rart om det skal gi kviser da? Hva med nøtter? Det er også noe jeg har brukt mye.
Hvorfor er det så mange som må ha et glass eller to vin hver dag, og som blir skikkelig hissige om man sier man ikke gjør det selv?
For egen del forstår jeg ikke helt at folk tør, særlig ikke de med barn. Hva om noe skjer og man må på legevakta f.eks? Skikkelig stilig å møte opp med alkoånde.. :o
Jeg har ikke noe svar, for om jeg hadde tatt meg et glass vin eller to hver dag, noe jeg er truanes til å gjøre, så bryr jeg meg for det første null og niks om andres alkoholvaner kontra mine egne (har folk lite å drive på med, eller?), jeg har ikke barn, og jeg har ikke førekort. Plutselig følte jeg meg forunderlig fri!
Ok, jeg har katt, men det er dyrelegevakt to kvartaler unna.
Det der forstår ikke jeg heller. På ukedagene har vi "lokal" legevakt (på rotasjon blandt fastlegene her) fram til kl. 22, etter det og i helgene er det en times reisevei nordover til nærmeste regionsykehus. Jeg vil at en av oss skal være kjørbar i helgen, og dermed blir det til at vi så og si aldri drikker noe.
Tre år etter at jeg giftet meg endte jeg opp med å slå ut en hel del av drikkevarene vi hadde kjøpt inn til bryllupet vårt. Lite delikat med klumper i likøren :o
Det med legevakt var bare en tilleggskommentar etter at jeg var rimelig flau over sambo som kom rett fra byen og på legevakta for å backe meg opp. :o
Poenget var vel mest hvorfor de som velger å drikke hver dag føler så sterkt for å forsvare seg? enten må man stå for valget, eller innrømme at man kanskje er litt for avhhengig?
Eller for å snu det på hodet; Hvorfor føler du behovet for å problematisere andres valg? Ikke at jeg drikker vin hver dag, men gitt at det ikke går ut over noen andre, som du skisserer, så skjønner jeg ikke helt at det skulle være verken et stort valg eller et problem. Men det er min mening, da.
Jeg vil vel heller si de problematiserer sine egne valg når en kommentar som 'det blir nok lenge til jeg drikker vin igjen' møtes av en lengre forsvarstale. Hadde det skjedd en gang ville jeg ikke reagert, men det skjer stadig med forskjellige folk.
Jeg lurer derfor på hvorfor de gjør det om de selv føler de må forsvare det?
Det er jo i prinsippet det samme som når man sier neitakk til cola eller søte saker hos folk som digger det.
Selv om jeg har diabetes 1 og dermed absolutt ikke skulle trenge forklare hvorfor jeg velger og ikke drikke cola eller spise seigemenn, så møtes jeg ofte av at "de ikke drikker så mye (bare 1 flaske eller to til dagen), og det er jo ingenting......", og de kan ikke se noe som helst galt med det og at jeg ikke vil sette masse insulin for å drikke cola er jo bare teit av meg.....
Når det gjelder vin, så tilstår jeg glatt at f.eks. i juletider så drikker jeg stort sett daglig vin til maten (og kanskje ett til dessert?) + jeg nyter en konjakk eller to når jeg får lyst.
Slik jeg bor er det 3 mil til nærmeste lege, og skal man ha legevakt risikerer man å måtte til nabokommunen 6 mil herfra. Skulle bikkjene eller katten trenge hjelp, er det 21 mil til nærmeste med døgnvakt.
Men jeg drikker likevel når jeg har lyst på et glass vin eller to....
Hjelp !!
[color=indigo][/color]
To netter nå har jeg hatt sviende smerter øverst i magen/magegulvet. Smertene kommer et par minutter etter at jeg har lagt meg. Det ulmer og brenner og er virkelig vondt. Så ille at jeg ikke holder ut, og må stå opp.
For å klare å sove, har jeg måttet ta smertestillende, og når de virker, så får jeg sove noen timer, til virkningen er over. Da er det påan igjen med smerter.Så må jeg ta mer smertestillende. Prøvde også å ta syrenøytraliserende, men det er jo ikke halsbrann jeg har.
[color=indigo][/color]
Blir skikkelig trøtt og sløv av dette for jeg får ikke sovet skikkelig.
[color=indigo][/color]
Uten smertestillende, så går det ikke an å legge seg ned i sengen,.
[color=indigo][/color]
Jeg får ikke sove når jeg ligger på rggen, men da er smerten mindre, det brenner mer når jeg ligger på sidene.
[color=indigo][/color]
Hva i alledager kan dette være??
[color=indigo][/color]
Gruer meg allerede til natten, til smertene. Og jeg er så trøtt !! :-(
Trenger ett lite lån SNABT og gjerne i går. Banken tar for lang tid og dessuten måler de deg opp og ned i mente, og det er verken stort nok eller viktig nok til at jeg gidder det.
Hva er det beste "lån på dagen"lånet eller kredittkortet som finns?
Lite man har krav på. Blir man syk, kan man søke AAP (arbeidsavklaringspenger) men det er lite man evnt får om man har vært student. Foreslår at du bruker navs nettsider for det de er verdt. Står mye der om du leter litt!
Jeg holder også en knapp på legebesøk asap. Det eneste jeg kan tenke på i forhold til at det er verst når du ligger stille er nyrebekkenbetennelse. Det er et sant h**vete!
Men om det er så ille som du beskriver, så ville jeg nok ringt legen for akuttime, eventuelt tatt en tur på legevakta.
Når jeg trenger noe fort pleier jeg ofte å bestille på iHerb med DHL, selv om jeg allerede har sendt en bestilling som kommer med posten. For ofte er det det billigste alternativet, selv om frakten kommer i tillegg. Det tar bare to dager.
Edit: Det ser ikke ut som cacao nibs er så voldsomt dyrt i Norge i forhold til iHerb. Det er en del helsekostbutikker som begynner å få mye raw food og sånt, så det er sikkert sjanse for å finne cacao nibs hvis du går innom et par butikker :)
Jeg tenker at de har litt dårlig samvittighet og innerst inne er litt usikre på om denne vanen er så bra. Kanskje det er et behov for å dempe stress e.l. - det er jo en vanlig grunn til at folk bruker alkohol eller andre substanser - og da er det ikke bare å slutte. Vi mennesker er sjelden helt ukompliserte i våre valg :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.