Photobscura sa for siden:
Det vet jeg faktisk ikke. :p
Det vet jeg faktisk ikke. :p
Ja, det stemmer, så lenge det ikke er privat (lukket) album.
knh sa for siden:
Takk, hadde laget det som privat, men endret det til offentlig nå ;)
Er bildene synlige i det siste innlegget her ?
Camomilla sa for siden:
Jeg så bildene - såååå mye godt, da sikle :)
Dilly sa for siden:
fristendelavkarbo.wordpress.com/2010/12/07/pepperkaker/
:D:D:D:D
Husk å ta bilde av de søte kakene da :)
Cherry sa for siden:
Kjøpte hasselnøttmel på innfall i dag. Hva skal jeg lage? Tenkte på vafler, men tenkte på alle de andre mislykka forsøkene på det da!
Yrla sa for siden:
Kjeks kanskje?Carisma sa for siden:
Vantette kompresser kjøpes på apoteket og klistres over plasteret. Opererte bort en kul på ryggen, og dusjet hver dag med slike. Såret (ca 5 cm) er helt usynlig nå.
Bønna200 sa for siden:
Har noen et bra tips mot kvalme? (Bortsett fra ingefær, de kommer bare opp igjen...)
Har hatt noen uønskede gjensyn med sånn ca alt jeg fikk i meg i går...
Regret sa for siden:
Hva er grunnen til at du er kvalm? og er det mye oppkast, eller er du bare uggen?
Om du er mest uggen så kan du prøve slike reisesyke presspunkt armbånd du får kjøpt på apoteket. Er det oppkast så kan gaviscon hjelpe, det hindrer i såfall oppstøt som kan lede til oppkast.
Hva med frisk luft?
eller å ligge i ro til det gir seg?
Bønna200 sa for siden:
Er uggen og kvalm og kaster opp med jevne mellomrom:o
Hva er gaviscon?
Regret sa for siden:
Det er en mix som legger seg som en hinne over mageinnholdet og hindrer det i å 'slå tilbake' opp i spiserøret. Slik at den fungerer mot halsbrann og sure oppstøt (reflux), og da også noe oppkast, uten at jeg tør å påstå at det vil fungere helt. Det hjelper nok ikke så veldig mot kvalmen, men den kan jo hjelpe om oppkast var problemet.
Den kan brukes ved graviditet og amming også dersom det skulle være relatert her ;)
Bønna200 sa for siden:
Det er heldigvis ikke relatert:p
Takk skal du ha Regret:) Jeg skal sende gubben til apoteket. Har foresten vinduet på full lufting og har ligget stille nesten hele dag. Men kvalmen gir seg ikke og jeg føler at noe er på vei opp hele tiden...
Regret sa for siden:
Ekkelt å være i den formen, føler med deg! :klem:
Om det vedvarer så kan du jo ta turen innom fastlegen din å høre om han kan gi ut noe sterkere.
Luggetuppen sa for siden:
Reisesyketabletter (Postafen?) fungerer også bra mot kvalme. Hvis kvalme er noe du sliter med jevnlig så kan du be legen skrive ut Afipran til deg.
God bedring!
Bønna200 sa for siden:
Takk:klem:
Får vel håpe på at det går over snart...
Bønna200 sa for siden:
Postafen har jeg:) Skal prøve med en gang.
Takk:klem:
Regret sa for siden:
Jeg har falt såpass utenfor nå at jeg har blitt bedt om å spise 'vanlig' mat fram til jeg får hverdagen og kroppen litt på plass igjen. Men hva er vanlig mat? Brødskiver til frokost og kjøttkaker til middag? hjelp, jeg har mistet helt grepet på hva som tilsier 'vanlig', jeg..
Hvor ofte skal man spise?
Kitt sa for siden:
2-3Knekkebrød til frokost, etter 3 timer litt frukt/grønnsaker/yoghurt/nøtter, etter 3 timer feks en pastasalat til lunsj, 3 timer frukt/grønnsaker/yoghurt/nøtter, 3 timer kjøtt/fisk/kylling med pasta, ris eller poteter og grønnsaker, 3 timer frukt/grønnsaker/yoghurt/nøtter!:p
Mener det var noe sånt vi fikk forespeilet på Friskvernklinikken som det optimale i hvert fall!
Ikke nødvendigvis mye karber, kommer jo an på hva man velger, men mer enn vi er vant til her, ja!
Regret sa for siden:
Jøss, er det virkelig så mye mat man skal spise på en og samme dag? :eek: Da forstår jeg litt mer om hvorfor jeg driver å sovner overalt hver dag! Men er ikke det der ment mer for å vedlikeholde vekten framfor å slanke den? Ønsker fortsatt å gå ned i vekt, men må spise normalt fra nå av og skal derfor også begynne å trene mer også.
Kitt sa for siden:
Det er faktisk ment som slankemat!:p Det er ikke så mye mat, det er bare ofte mat! 10- 12 mandler som mellommåltid er jo ikke mye, eller en skive kålrot! Det er mye mindre fett og litt mer mat enn vi er vant til på LCHF, men det fungerte veldig bra for mange av de jeg gikk på kurs sammen med!
Lite og ofte, er vel parolen!
Trening står jo for max 10% av vekttapet, men muskler hjelper til med å opprettholde forbrenning etc, så det er lurt med noe fysisk aktivitet utover det vanlige hver dag!:)
Regret sa for siden:
såpass ja haha, synes det var mye mat jeg :p Problemet mitt er i grunn at jeg småspiser hele tiden, men jeg har litt tro på at det du skrev her kan hjelpe mot det siden man 'småspiser' allikevel der, bare i rutine :) Treningen tror jeg ikke gir så mye vekttap, men jeg vil trene litt oftere for å bli sterkere rett og slett.
Har du flere forslag til middager? føler det er den jeg sliter mest med :)
Kitt sa for siden:
Skal jobbe med saken og sende deg en laaaaaaang pm, jeg! :D
BenteR sa for siden:
Noen som kan hjelpe med en oversettelse?
Amerikansk oppskrift på lavkarbokjøttpudding, og jeg skal ha i "one rib celery"
Lurer på om dette er en bit stangselleri, men klarer ikke helt å finne ut om jeg er på rett spor....
Kitt sa for siden:
Det kan da ikke være noe annet!:confused:
Marina sa for siden:
En spesiell del av selleri: answers.yahoo.com/question/index?qid=20080120093842AAYAlAi
BenteR sa for siden:
Tusen takk for linken!
Ikke så spesiell, det er en enkelt stang, rett og slett. :)
Antoinette6 sa for siden:
Men dere ? Kan man tygge sukkerfri tyggegummi om man vil forbli i ketose ?
Regret sa for siden:
nei, det ikke sukker i tyggis, men det er xylitol som gir mye karber i kroppen slik jeg forsto det. Kanskje man kan ta 1 uten å falle ut, men jeg hadde styrt unna.
Katta66 sa for siden:
Trenger man å ta tilskudd av magnesium når man går på lavkarbo? Jeg legger inn det jeg spiser på diett.no og på diagrammet der viser den at jeg er innenfor nnormalen på det meste, litt lite zink bare...
Da hadde jeg driti i det, Katta. :ja:
Jeg hadde stolt på diett.no
Kitt sa for siden:
Dersom du ikke er plaget av kramper i leggene, hard mage eller innsovningsvansker, trenger du nok ikke noe ekstra magnesium, nei!:)
Nerthus sa for siden:
Strengt tatt er det vel en runde med blodprøver som vil si noe om vitamin- og mineralstatusen i kroppen din - men som Kitt sier, har du symptomer som leggkramper kan magnesium hjelpe :)
Jeg velger og ta blodprøver innimellom siden det for min del med chrons (dog symptomfri) viser seg at jeg har lave nivåer av B12, jern, folat og d-vitamin :)
Biovit/Sanasol, hvordan ligger de ann i forhold til karbohydrater? Jeg må begynne å ta tilskudd igjen snart, ligger for lavt på a-vitamin.
Kitt sa for siden:
Finner ikke at det er oppgitt karbohydrater i noen av dem. Skal ikke være tilsatt sukker i hvert fall!
Ok, nå er gode råd dyre ...! Jeg samler så mye vann at jeg er redd for hvor det bærer he. :p Jeg har prøvd "alt", og trenger ny input. Jeg har prøvd; Basete (med løvetann i), bjørkete, gullriste, jordbær, sitron i vannet, å drikke vann til det renner ut av øra, og sikkert mye mer. Ikke spiser jeg mye salt etc, men nå har jeg i løpet av få dager (og dette skjer med jevne mellomrom) lagt på meg flere kilo vann. :( Det gjør vondt i fingrene, og kinnbeina mine synes nesten ikke, og i det hele tatt. Jeg har ikke høyt blodtrykk, så jeg tviler på at jeg får vanndrivende hos legen ... Noen bombesikre tips som bare får vannet til å renne av meg? :snill:
halkatlala sa for siden:
jeg har så vondt i hoftene og nedover bena og i skuldrene og nedover armene. legen sa senebetennelse og ga meg brexidol. dette hjelper ikke en døyt. kan jeg ta ibux eller paracet i tillegg til brexidol? dessuten synes jeg det høres rart ut med senebetennelse i hele skrotten på en gang. kan det være noe annet som legen ikke har tenkt på?
Nerthus sa for siden:
Tja, min sambo får brexidol mot artrose som gir mye vondt i en arm. Brexidol skal vel tas over minst en ukes tid såvidt jeg husker.
Er usikker på ibux og brexidol, jeg ville ringt apoteket - de kan svare deg ordentllig :)
Kitt sa for siden:
Brexidol er jo bare en kur, så ta den ferdig du!
Men ikke bland den med ibux, det blir nok litt for mye for magen din, men sammen med paracet, vil den nok virke litt bedre faktisk!
Hva som kan gi den typen smerter er vanskelig å si med såpass lite info. Fibromyalgi gir smerter i hele kroppen, men det krever en ganske lang utredning å finne ut av.
Du kan jo begynne med å be legen din ta alle reuma- prøvene om Brexidolen ikke virker. Da får du i hvert fall utelukket de fleste reumatologiske lidelsene!
God bedring!:klem:
Kitt sa for siden:
Jeg fikk vanndrivende da legen trykket meg på leggen og merket slett ikke forsvant!:eek: Har aldri hatt høyt blodtrykk!
Hjertet ditt har uansett ikke godt av å presse mange liter ekstra væske rundt om, så du kan jo spørre legen. Jeg har vanndrivende liggende til bruk ved behov. 2 dager, så er det over for denne gang, liksom!:)
Du sier du spiser lite salt. For lite?
Ikke lite salt, men ikke for mye. Akkurat passe, vil jeg tro! Jeg liker salt i maten, men ikke for mye, og jeg spiser lite typ spekemat og baconcrips o.l.
Ja, jeg vurderer å få legen til å se på dette. Det går jo i omganger, men det er såpass ofte jeg har heftige ødemer at det er bemerkelsesverdig ... I dag veier jeg omtrent fire kilo mer enn vanlig, og det har rent på i løpet av de siste dagene. Ingenting å skylde på heller, som fukt i været og denslags, som jeg gjerne er veldig følsom for.
Jeg skal til legen og fjerne sting i mårra, kanskje jeg skal ringe nå og høre om legen har litt tid til meg? Begynner å bli litt desperat, for det er ubehagelig. Kjenner det trykker i brystet og jeg føler meg direkte fæl.
Kruspersille er vanndrivende. Her er oppskrift på hvordan du kan lage et avkok.
Takk for tips! Det er vel snart en av få naturremedier jeg IKKE har prøvd. :o Jeg gir det et forsøk!
Morsomt når de sier på helsekosten at jeg skal være litt forsiktig med gullris, for det er KRAFTIG vanndrivende. Hva skjer? Ittno ... :(
Jordbær funker forsåvidt noe, men da må jeg spise MYE, og så får jeg vondt i magen. Tit for tat, liksom ...
halkatlala sa for siden:
takker. da skal jeg ta meg en paracet med en gang.
jeg har hatt vondt i hele kroppen helt siden jeg gikk i barnehagen, så alle de reuma og leddgikt prøvene er tatt for lenge siden. var også innlagt på to forskjellige sånne reuma sykehus for utredning da jeg var lita. så det er utelukket. eneste gangen jeg kan huske å ikke ha hatt vondt er når jeg har spist ketogent siste året.
men sånn vondt jeg har nå har jeg aldri hatt før, så det er noe annet enn det jeg pleide å ha før.
får vel spise opp brexidolkuren min og ta paracet i tillegg, å håpe det blir bra igjen etter noen dager :)
Tipset om kruspersille har jeg fått fra en lege på Aker sykehus. Jeg var MYE der i forkant av vektoperasjonen min, og svært overvektige mennesker får ofte mye vann i kroppen. Vi ble frarådet å bruke vanndrivende medisiner. Medisiner tømmer lett kroppen for for mye vann på en gang, da blir den dehydrert og suger til seg vann som en svamp igjen. Man starter mao. en ond sirkel.
Jeg skal prøve det! Nå er jeg ikke svært overvektig, ganske normalvektig egentlig, og jeg har spist ketogent storparten av de siste drøyt fire årene, så jeg har ikke noen "normal" grunn til å samle vann.
For min del handler nok ødemene om stoffskifteproblemer, men det irriterer vettet av meg når det skjer, og de har bare blitt verre og verre de siste par årene ... :o
Kitt sa for siden:
At reuma- prøvene var negative for mange år siden, betyr IKKE at de ikke kan gi utslag nå!!! Pluss at man i dag vet at man ikke trenger å ha utslag på prøvene for å få diagnose!
I tillegg har det kommet flere og mer nøyaktige prøver nå enn hva det var for bare 10 år siden!
Om du føler at legen tar feil, si det på en pen måte og be om henvisning videre til feks en reumatolog! ;)
vimsen85 sa for siden:
Jeg har aldri gått ut av ketose av å tygge tyggis eller spise sukkerfrie pastiller..Det er sikkert forskjell på folk, men for meg har det gått greit.
Tusen takk, Vimsen og Regret ! :) Jeg gir det et forsøk. Jeg sliter enn¨å med ketoseånden etter over fem måneder ! :hylgrine:
Regret sa for siden:
Hva gjør man med en to år gammel plugg som har slått seg helt vrang hjemme? Vi kom i krangel om han skulle få enda en yoghurt eller ikke, men jeg sto å laget middag så jeg synes ikke han skulle få noe mer før det var ferdig og da begynte han å kaste alt han fant, skriker som om døden var nær, knuser ting, slår og løper vekk. Jeg greier ikke å roe han! Ingenting av hva jeg vanligvis gjør er nok og jeg vil ikke gi etter for noe sånt.. Nå gikk det så langt at jeg nesten tok til tårene og satte han i senga si (grindseng) til jeg fikk roet meg selv. Han hyler og kaster ting enda og er helt på styr. Hva gjør jeg? Jeg har ikke hevet stemmen til han enda, men sagt bestemt hvorfor han ikke fikk en yoghurt til. Jeg vet å sette han i senga si er feil siden det kan bli sett på som noe negativt, men det var den eneste plassen han sitter trygt. Skal jeg bare vente til han roer seg? Han har akkurat kommet hjem fra barnehagen også så jeg tror han er trøtt og derfor såpass gretten.
langaard sa for siden:
Hvis du har store plager med ødem, vil nok legen skrive ut vanndrivende.
Det gjør iallefall min lege, og jeg har normalt blodtrykk:)
TrillTrall sa for siden:
Han er sikkert overtrøtt og sliten, stakkar. :) Men la ham bare rase, men snakk til ham og vis at du er der, at han ikke er alene. Han roer seg nok snart ned igjen. :)
Bønna200 sa for siden:
La ham holde på, så roer han seg nok:)
Bønna200 sa for siden:
Er det foresten greit med loff o.l når man er syk?
Det eneste jeg har fått i meg er litt rista loff og en rad Firkløver:o
Lava sa for siden:
Er du syk er alt lov! :ja: Kroppen behøver mat, nesten uansett hva det er.
God bedring :klem:
smgj sa for siden:
Nok til at du får igjen matlysten er lov. Deretter må du tilbake til DIN smale sti. ;)
BenteR sa for siden:
Dette blir vel som å banne i kirka, men jeg skjønner ikke helt den med at om man er syk, så er alt lov å spise. Er det da ikke fare for at man bare blir litt syk når man får lyst på f.eks firkløver?
Jeg lever jo lavkarbo på grunn av diabetesen, hvilket betyr at loff og firkløver og tilsvarende karbo-bomber er like utelukket om jeg er syk eller ikke, og jeg overlever jo helt greitt uten å måtte trøste meg med karbohydrater....:rolleyes:
Lava sa for siden:
Har man en tilstand som tilsier at man ikke skal spise diverse saker pga sykdom ol, så holder man seg selvsagt borte fra dem uansett om man er "syk" eller syk.
Er man så dårlig at maten stadig kommer opp og kroppen MÅ ha noe næring, spiser man det kroppen vil beholde. Og den som "leker syk" for å evt spise sjokolade, får takke seg selv for det :ja:
Yrla sa for siden:
Det stemmer jo ikke. At man ikke har apetitt kan bety at kroppen ikke orker å håndtere mat fordi den kjemper mot virus/bakterier. Vann, ja, det trenger vi, men mat hver dag er ikke nødvendig. Har jeg ikke apetitt skal jeg ikke spise sukker, men vente til apetitten kommer. Den kommer. Og ingen fare, du dør ikke uten mat en dag.Lava sa for siden:
Finnes det mini-katter, sånn som minigriser, dverg-geiter og små hunder?
Alt hva man kan lure på :p Det finnes vel mini av snart alt mulig :ja:
BenteR sa for siden:
Men det er akkurat det jeg stusser over; hvordan i all verden klarer dere å spise søtt når man sliter med å beholde maten? Klarte iallefall ikke jeg i gamle dager før lavkarbo og diabetes........ Søte saker var noe av det verste jeg kunne spise hvis jeg hadde håp om å beholde det i magen ei stund.
Lava sa for siden:
nei selvsagt dør man ikke, og man skal jo helst ikke trøkke inn på med sukker og den mest usunne maten, men om man kun orker ett par ritzkjeks, så syns jeg man kan spise det.
Det var kanskje å ta hardt i å si at "alt" er lov, men jeg regner med at de fleste skjønner forskjellen på å helle i seg sukker og evt noen tørre kjeks eller en brødskive :ja:
BenteR sa for siden:
Ja, vi mennesker har avlet frem små katter med f.eks. dvergben slik som dachsen.
Lava sa for siden:
Nå svarer jeg på alt mulig her, men skitt au! :lol:
Jeg orket/orker heller ikke noe søtt om jeg er kvalm, men ett tørt knekkebrød eller noe kjeks pleier/pleide gå bra.
Jeg er så oog si aldri syk med kvalme eller forkjølelse, så jeg er nok litt rusten i hva man behøver/ønsker. Men jeg syns det er greit å få i seg litt "tørrmat" når man føler seg klar for ett eler annet i magen.
Det skal selvsagt sies at dette er hva jeg mener, og ikke noe som er fasit, jeg prøver bare å hjelpe en sliten, syk stakkar i nøden ;) :)
Lava sa for siden:
nehei? ..En vanlig katt med korte bein?? :eek:
var ikke helt som jeg så for meg en minikatt da.. tenkte katunge jeg da, naiv som jeg er :p
Carisma sa for siden:
Hvor vondt er det å sette inn spiral, og hvor lenge er det vondt etterpå?
smgj sa for siden:
Det er nok rett og slett en av de tingene som er forskjellig..
Har hatt så ille turistdiaré at kun cola var det jeg klarte å beholde... Ikke rart - for ikke engang bakterier kan leve i cola. ;)
Nei - jeg tror at sålenge man er (mage-)syk så skal man spise litt av det man klarer. (Igjen med unntak av at om man har diabetes bør man ikke spise sukker uansett og om man har cøliaki bør man ikke gå på loff...)
Dernest - når magen klarer å beholde maten . så må man sette kursen "hjem" igjen til riktig kosthold...
Jeg har hatt "faranger" hvor kun potetgull har gått ned også... :eek: Men generelt for min del iallfall så må det være noe som man ikke trenger "hverken å tygge eller å fordøye"... De siste gangene har jeg døyvet problemet med sort te og honning til jeg var over det verste.
BenteR sa for siden:
Av og til dukker det opp minikatter hos helt normale katter.
Vår lille Muffin var 11 måneder, 1,9 kilo og så ut som en fire måneders kattunge da vi hentet ham fra DB i februar.
Han har vokst hos oss og har nå skikkelig pels og god muskelkontroll og har oppnådd hele 3,1 kilo i vekt, men han ser ut som en halvstor kattunge. De andre fire kattungene i kullet (han er født i fosterhjem for DB) er helt normale i størrelsen.
TrillTrall sa for siden:
Søk på munchin kittens i google så finner du dem.
Sanney sa for siden:
en munchkin er kattens dachs :p men uten ryggproblemene som følger dachsen. verdens minste katterase er singapura.
selv foretrekker jeg større katter som ragdoll, maine coon og norsk skogkatt :p
Det er ubehagelig i 30 sekunder, etter det har jeg ikke merket noe til dem (jeg er på min tredje nå).
langaard sa for siden:
Men ikke mini meg:D
Bønna200 sa for siden:
Jeg ser jeg har starta en diskusjon her nå...
Men jeg har kasta opp og er dårlig. Det eneste jeg får ned er loff og firkløver.
Har faktisk litt lavt blodsukker...'
Så jeg vil tro det er greit å innta for noe dager:confused:
Kitt sa for siden:
Ikke så vondt som man skulle tro! Ikke verre enn å ta celleprøve i hvert fall!
Vondt litt av og på som mens- smerter noen dager!
Snakker vi vanlig eller hormon her, forresten?
Hormonspiralen var bare bittelitt verre å sette inn, men var vondt i de 2-3 årene jeg hadde den der!:p
Carisma sa for siden:
Kan ikke ha noe med hormoner jeg, så det er kobber. :ja:
Kitt sa for siden:
Lurt! Da har du ingenting å grue for!:)
Husk truseinnlegg/bind for det blør litt med det samme!
Imp sa for siden:
Hos meg var den bare litt vond akkurat under innsettingen. Etterpå veeldig problemfri, og blødningene er mindre, blør bare noen få dager. Deilig!
Kanskje sa for siden:
Hvor mange timer sover dere om natten? Sover du nok, er du uthvilt- eller går kroppen med for lite søvn?
Jeg kan legge meg og sove 10 - 11 timer. Noen ganger 12 timer. Dette er jo veldig mye. Får jeg bare kanskje 8 timer, så går jeg og gjesper og gjesper, og kjenner meg helt utafor. Føles som om jeg går i halvsvime noen ganger.
Må legge til at jeg tar medisiner, som gjør at jeg blir trøtt .... Men de fleste reagerer på hvor mye jeg sover.
Og det er vanskelig når man er sammen med andre, å få aksept for stort søvnbehov .
jeg kan gå en tid med 9- 10 timer søvn - men så kjenner jeg at det går på helsa løs - blir irritert - gretten, søvning og irritabel ... Da MÅ jeg liksom få sove i fred uten å bli vekket eller ha klokken på .
Flere som meg :confused:
Lulla84 sa for siden:
Det med søvn er forskjellig, men legger meg rundt 11-12 tia, og står opp 7-halv 8 tia. Da er jeg utvilt :)
silje21 sa for siden:
går i perioder for min del, veldig lysbetinget, sover lite om sommer'n eller når det er lyst, men blir et sovemonster når det er mørkt lenge :/
Carisma sa for siden:
Søvn avler søvn så ved å sove mye lærer du kroppen å trenge mye søvn. Selv klarer jeg meg fint med 5-6 timer. Men jeg klarer meg med tre også. Om jeg sover mer enn 7-8 timer blir jeg sløv og trøtt.
Lulla84 sa for siden:
jeg våkner stort sett runt 9 i helgene, legger meg stort sett i 1 tiden da på kvelden/natta. Er ikke så glad i å være lenge opp når jeg ikke må :p
Kanskje sa for siden:
Rar jeg .. Kan legge meg i 23 tiden, og sove til 10 - 11 på formiddagen. Jeg fungerer ofte best på kvelden. Kan gjerne sitte oppe til 02 og holde på med forskjellig, og sove til 12 ... men døgnet blir jo veldig rart da.
Å sette inn spiral (kobber for min del også) var ganske vondt, men det gikk fort! Etterpå hadde jeg noe som virket som veldig konsentrerte menssmerter som varte i et par tre uker, blødde litt hele tiden, men nå kjenner jeg ingenting! Mensen er helt som normalt etterpå. Jeg har jo til og med eggløsninger! :eek: Og de kjenner jeg.
Lulla84 sa for siden:
Jeg hadde hormonspiral før, da det var det beste alternative for meg da. JEg kunne ikke ta p.piller, eller andre hormonpreparater, og ikke kobber spiral, pga stor infeksjonsfare. Nå har staten betalt sterilisering så fornøyd med det ,siden jeg likevell ikke kan gå gravid flere ganger.
BenteR sa for siden:
Ene guttungen min er diagnotisert med hypersomnia.
Søvneksperten han var hos i Bergen sa at noen mennesker blir halvannen meter høye mens andre blir to meter.
Noen trenger fem seks timer søvn, mens andre trenger 12-13 timer. Ingenting er unormalt, det bare viser variasjonen i oss mennesker.
For guttungens vedkommende viser målinger av hjernen at hans fysiske behov er 12-13 timer pr døgn, hvilket selvsagt kompliserer hverdagen når man i tillegg skal bruke åtte timer på jobb. Er liksom ikke mye tid igjen da.
Med å jobbe målbevisst og også bruke koffeinprodukter håper man å klare tvinge søvnbehovet ned i 10-11 timer. Lenger ned er det lite trolig han noensinne vil komme.
Og for oss friske går det selvsagt an å tøye grenser litt, f.eks. i forbindelse med travle tider og rolige helger, men det er absolutt ikke sunt å presse for langt ned. Akkurat som med en gummistrikk kan vi strekke til et visst punkt, men så smeller det.
Carisma sa for siden:
Men hva gjør man hvis man f.eks får barn om man har behov for 10t søvn??
BenteR sa for siden:
Man sover når barnet sover og bytter på hvem som tar nattestellet......
I småbarnsperiodene ble jeg en ekspert til å ta meg en time på øret når jeg fikk sjansen:D
Men siden vi hadde en kolikkbaby som skrek nonstop fra 23.00 til 08.00 prøvde vi å sove på skift. Jeg gikk likevel fra 73 kilo til 39 kilo de seks første ukene han levde, nettopp fordi jeg sov altfor lite........
I 1983 var kiropraktor noe fremmedartet og man ble omtrent sett på som en barnemishandler om man gikk dit med en baby. Heldigvis har verden gått fremover.
Rin sa for siden:
En venn av meg hadde veldig store problemer med massivt søvnbehov - sov vel 18-20 timer i døgnet, og var sykemeldt i over et år på grunn av det. Utredning hos nevrolog (søvnspesialistene, faktisk) ga ingen funn. Det som viste seg å fungere for vedkommende var å få stilt diagnose atypisk depresjon (det var ingen andre klare depresjons-tegn tilstede), og bli fulgt opp med medisinering av egnet behandler - før dette visste ikke jeg at det finnes antidepressiva-type medisin som feks skal ha spesifikk effekt mot trøtthet, så der lærte jeg noe nytt. :) Vennen min er tilbake i full vigør etter noen år under dyna.
Selv får jeg som regel ikke sove mer enn 4-5 timer i døgnet, og trenger hjelp til innsovning (melatonin-tabletter) - men disse hjelper ikke for søvnkvalitet. Henger nok sammen med ME-diagnosen min. Sover veldig lett, våkner ofte, har mye stressende drømmer. Om vinteren er det litt lettere å klare å sovne igjen når jeg først har våknet, så da hender det jeg klarer å karre til meg 8 timer, samlet sett. :cool:
Supera sa for siden:
Siden det er snakk om soving og sånt, så lurer jeg på hvor mye dere husker av drømmene deres. Jeg husker nesten aldri noe av drømmene mine. Kanskje en av 20 ganger. Og når jeg drømmer, så drømmer jeg alltid om ca det samme. Superhelt-drømmer...Enten flyr jeg som Superman, ellers så har jeg andre spesielle evner. Alle andre snakker om absurde drømmer som at bussjåføren gikk på date med mora deres og så ga han henne plastikkblomster og ei ku. Har alle slike drømmer, eller er det bare jeg som biter meg merke i dem?
Lulla84 sa for siden:
HUsker ofte mine drømmer. eller brøkdeler Og i natt drømte jeg om at huset var totalt kaos med rot overalt :lol: Men jeg husker ikke mere, og i hvilken forbindelse.
Kitt sa for siden:
Ofte husker jeg ikke noe av det jeg drømmer. Av og til drømmer jeg så levende at jeg kan slite litt med å fortelle meg selv at det kun var en drøm.
Har savnet en venninne som har bodd langt borte. Hun la inn masse bilder på FB her om dagen. Natten etter drømte jeg så mye om henne at jeg faktisk måttte ta meg sammen for å huske at jeg ikke hadde spist lunsj sammen med henne dagen før, annet enn i en drøm!:p
smgj sa for siden:
Søvn påvirkes av mye rart. Jeg regner med at du/legen din har sjekket deg ut for lavt stoffskifte under utredningen din? Sterkt søvnbehov (og lite kvalitessøvn) er ett av et lavt stoffstiftes mange ansikter.
smgj sa for siden:
Sånn anektdotisk:
Jeg var drømmeløs i årevis uten å tenke noe over det (drømte "alltid" da jeg var barn/ungdom, men engang etter at jeg "ble voksen" forsvant de uten at jeg la merke til det).
Så fikk jeg diagnosen stoffskiftesyk og medisin - og nå drømmer jeg "som bare det" igjen. Mine er ikke "helabsurde". De fleste kan spores tilbake til ting vi har snakket om, jeg har tenkt på - og så utbroderer hjernen temaet "i sterke farger". ;)
Så for min del kan det virke som at "overskudd" var vesentlig for drømmesøvnen.
TrillTrall sa for siden:
Noen ganger husker jeg masse, andre ganger husker jeg at jeg har drømt noe, men ikke hva og noen ganger husker jeg ikke om jeg har drømt engang.
Lille Gubben skravler masse i søvne og jeg lo så jeg grein ei natt da han plutselig utbrøt, høyt og tydelig og temmelig amper:"Og det sier du bare for at...! Det blir ikke aktuelt!" :lol:
Kanutten sa for siden:
Jeg pleide sove 10-12 timer. Men etter at jeg fikk pustemaska mi sover jeg nå ca 7 timer. Jeg har søvnapne, men det visste jeg ikke før jeg fikk det påvist ved oksygenmåling om natta. Jeg tok tidligere magnesium om kvelden for å bli nok trøtt og slapp slik at jeg skulle sove tungt, men ikke så lenge. Problemet mitt ble bare værre. Lungelegen fortalte meg at magnesium virker såpass avslappende på muskulaturen at respirasjonssystemet ble FOR avslappet og at jeg derfor fikk pustestans som igjen forårsaket at jeg ikke ble uthvilt uansett hvor mange timer jeg fikk på puta. Men nå går det bedre! :heia: Og magnesiumen MÅ jeg ha, så den tar jeg midt på dagen.
Lulla84 sa for siden:
Har også en mann som prater i søvne. Han er stort sett på jobb han da :p
TrillTrall sa for siden:
Lille Gubben holdt på å le seg fordervet da jeg fortalte om det lille utbruddet og mente at han måtte han drømt at han var på jobben og kjeftet. ;)
Carisma sa for siden:
Jeg har ikke greie på sopp... Men her om dagen fant jeg en hel haug end sopp som ser helt ut som kantareller, men som har pigger istedet for striper under (var det forståelig?). Noen som vet hva det er, og er de spiselige?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.