nellie sa for siden:
Jaa, sterk mat hjelper:) Prøv en ny spicy rett.
nellie sa for siden:
Jaa, sterk mat hjelper:) Prøv en ny spicy rett.
StegforSteg sa for siden:
Jeg får lage chillisuppe i morgen, jeg mangler litt ingredienser til den i dag.
Marina sa for siden:
Taco er knallgodt uten skjell :) Det ble min "redning". Og prøv å variere maten litt mer. Jeg måtte slutte å spise egg til frokost et par dager. Fant oppskrift på f.eks microknekkebrød (80g ulike frø velges etter hva du liker. 1 egg. Bland sammen, smør utover en tallerken. 2 min i micro på høy varme)
nellie sa for siden:
Okæææi. jeg skal lage pai. Deilig pai med kylling, ricotta og fresk spinat. MEN. Vanligvis skal jo paideig lages av smør, hvetemel og vann. Men er det ikke egentlig da bare til å bytte ut hvetemelet med mandelmel? Det hever vel ikke uten gjær, uansett?
Nerthus sa for siden:
Vet ikke, men venter spent på resultatet ditt! :D
nellie sa for siden:
Jeg prøvde først med 1 dl hvetemel og 2.5 dl mandelmel, siden det ikke er så ille farlig med de karbohydratene mine.. Men den ble fryktelig klissete, så adda endel hvetemel for å få det til å sånn ca bli en deig. Nå ligger den i kjøleskapet i et par timer, så får vi se hva som skjer vidre.
Tenkte jeg skulle prøve denne mikroknekkisen, men har ikke vekt. Hvor mye er 80 g frø ca?
Furine sa for siden:
Trur kanskje det ikkje held såg godt saman berre med mandelmjøl, at det smuldrar veldig. Det gjorde det i alle fall då eg prøvde å lage av kokosmjøl. Kveitemjølet binder mykje betre.
Marina sa for siden:
2 hånfuller ca :) Min var veldig seig og dekket så vidt tallerkenen (en vanlig 27cm middagstallerken). Prøv deg frem :)
Blir den så stor ja :) Kan man legge den i kjøleskape, altså dele den? Spise halve til kvelds og ha ferdig knekkebrød til frokost?
BenteR sa for siden:
Jeg lager paideig enten med havregryn istedet for hvetemel, eller grovt speltmel. Det blir nok for mye karber om man tenker ketose, men jeg spiser det greitt innenfor mine 40-50 karber pr.dag.
Når jeg bruker havregryn, så blir det smuldrepai; kjempeenkelt!
langaard sa for siden:
9ss solsikkekjerner er ca80g:)
Photobscura sa for siden:
Noen gode tips om steking av kål? Altså strimla kålhode? Har aldri stekt kål før, og vet ikke helt hvordan man går fram for et bra resultat ... :o
BenteR sa for siden:
Jeg har bare stekt kål i woken - vanligvis koker jeg kål eller bruker det rått.
Carisma sa for siden:
www.matprat.no/sunn/sunne-oppskrifter/sunne-oppskrifter-god-samvittighet/ytrefilet-med-chilikal/
Bytt eplejuice med litt eplecidereddik
Takk for tips! (Bare kjedelig at jeg kun har en stekepanne, det gjør tydeligvis ting litt vanskeligere ... :rolleyes:)
Carisma sa for siden:
Jeg har laget det mange ganger, og har kun en panne. Kjøttet holder seg jo lenge, og kålen tar ikke mange minuttene. Sleng stekt kjøtt i stekeovnen eller microen så lenge, sa holder det varmen.
nellie sa for siden:
Jeg pleier å lage alt av deiger, pizzadeiger osv av 50/50 hvetemel og fibra fullkorn. Har ikke noen karborestriksjoner så det går greit. Er jo tynn tynn bunn og masse fyll. Men ville bare prøve noe nytt:)
Nå ble det ikke noe pai i dag, for jeg rakk ikke lage den før foreldremøte i barnehagen. Da får deigen ligge i kjøleskapet til i morgen isteden:)
Anarko sa for siden:
Stek kålen, for så å la den putre i litt fløte... sukk!
Carisma sa for siden:
jeg savner kål... sukk.....
nellie sa for siden:
Har du prøvd crack slaw? Ellers er det vel bare til å steke i det smør, på middels temperatur:)
Det er sant! :)
Tålereikke! :(
Og mens jeg først er i gang: Hvor lenge kan tørre kikerter holde seg? Mener de er i en godt forseglet beholder (norgesglass). Snakker vi år, eller? :o
Kanutten sa for siden:
Ja, hvis du har lagret dem hermetisk.
Anarko sa for siden:
Å bare steke kålen i rikelig med smør er også veeeeeldig godt.
Nå vet jeg ikke om norgesglass anses som hermetisk, da.
Det var dét jeg endte opp med. Merket jeg ble innmari skeptisk til å skulle koke kålen i to dl eplecidereddik ... :_oy: Jeg eksperimenterte litt til slutt -smelta masssse smør i panne, rørte inn hvitløk, chilli og revet ingæfær og stekte kålen myk i det, og smakte til med salt og pepper. Har bare så vidt smakt, men det virker VEEELDIG lovende!
Kanutten sa for siden:
Photo da! Norgesglass er hermetisk deluxe hvis man gjør det rett. Det finnes knapt noe mer effektivt middel for hermetisering enn Norgesglass. Har brukt det i årevis jeg til både saft, syltetøy og annet.
Carisma sa for siden:
Litt eplecidereddikk... Jeg bruker omtrent en halv kork og litt vann i stedet for de 2cl eplejuice det står :) Blir veldig god litt sterksyrlig smak.
Ja, ok. Da vet jeg det! Jeg her da vel aldri saftet eller syltet noe. :p Men da bløtlegger jeg kikerter i kveld, og håper på det beste!
Ah. hahaha, ok. Skal prøve det neste gang. Men det ble sykt godt sånn jeg gjorde det også! :)
Carisma sa for siden:
I dag fikk jeg en mail fra en eiendomsmegler med ordet "sjapt" i!! ("Han skal ordne det sjapt") Burde jeg kommentere det?
(Har mest lyst til å sende mail til sjefen hans :D)
Jeg kjenner jeg får ståpels og pustevansker bare av å skrive det her....
Regret sa for siden:
Jeg så nettopp en liten reklame om et produkt som heter Powerburn og skal virke slankende fordi det inneholder grønn te og chili, men selvsagt er jeg skeptisk til ting som i det hele tatt trenger å komme på tv for å få folk til å kjøpe produktet, særlig slankemetoder. Jeg gikk allikevel inn på siden deres for å lese. Jeg prøvde å finne ut hva den inneholdt, men jeg får rett og slett kun opp grønn te og chili, og ingen måter å kontakte produsenten på. Kan det være at det fungerer? Chili og grønn te er jo kjent for å være hjelpende når man vil ned i vekt, men det må vel være noe annet også innblandet her, og hvorfor får jeg ikke tak i mer info om produktet? Har noen her prøvd det, eller noe tilsvarende?
Rin sa for siden:
Jeg må bare gjenta dette med crack slaw, for jeg har helt dilla. :p Billig supermiddag: Stek kjøttdeig med salt, pepper, litt hvitløk/chili-krydder, og 1 ss sesamolje. Når kjøttdeigen er brun, tilføy strimlet kål, så mye som du klarer å få plass til i panna. Tilsett enda 1 ss sesamolje, evt også 1 ss soyasaus, samt, avhengig av kryddertoleransen din, masse mer hvitløk, chili OG ingefær. (Jeg bruker litt store jalapeño-flak og grovt hvitløkskrydder og avskyelige mengder ingefær, selv...) Ferdig i en fei! Den magiske smaken er i sesamoljen, mm.
Supera sa for siden:
Høres ut som noe lignende Xyphedrine. Grønn te og chili kan øke forbrenning bittelitt, men ta deg heller noen kopper te og bruk chili i maten. Samme effekt uten eventuelle andre ingredienser i pillene som kan være skumle. Jeg hadde holdt meg unna pillene. Og jeg reagerer også når jeg ser at de lover vekttap.
Hvorfor føler jeg meg så oppblåst mens vekta går nedover? Jeg skal ikke ha mens eller eggløsning, jeg har drukket masse vann og ikke gjort noe annet i forhold til kosten enn å tilføre frø i kostholdet.
Takk for tips! Sesamolje har jeg dog ikke ... :o Men jeg stekte kålen i chilli, hvitløk og ingefær i går, og masssssssse smør, og det ble alldeles vidunderlig sammen med nakkekoteletter i biter med karve. :)
Cyan sa for siden:
Er det noen som kan gi meg en link til en helt enkelt månedskalender, dvs en med en firkant for hver dag, som jeg kan skrive ut på et A4 ark.
Jada, jeg vet at det enkelt kan lages i Excel og at jeg sikkert kan google meg frem til det, men jeg er lat og stressa og håper at en vennlig sjel forbarmer seg over meg :snill:
GrønnPepper sa for siden:
Oi, det er drøyt altså!
Noe av det verste jeg ser er skrivefeil i boligprospekter.
Hvis det er naturlig at du svarer tilbake på mailen ville jeg nok lagt til en sånn forsiktig ps: det heter kjapt ikke sjapt.
Cyan sa for siden:
Det kosta i grunn ikke så mye krefter å finne en selv :lol: Denne er finfin :)
vaskeklut sa for siden:
Jeg og Mannen lurer på å ha kyllingkjøttboller med parmesan i til middag. Hva skal vi ha til? Squash er utelukka.
Lava sa for siden:
Hvorfor blir gulosten hvit langs kantene om den ligger litt lenge i kjøleskapet? :p
Er det mugg og er det farlig? Kan jeg bare skjære det av og fortsette å bruke av osten?
Nerthus sa for siden:
Om det er farlig eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men jeg skjærer av et tykt lag og bruker den videre ;)
Regret sa for siden:
Jeg tar det bare vekk jeg. Tror ikke det er noe i veien med osten, men jeg vet ikke helt hva det er heller :p Osten smaker jo som før den!
Det er mugg ja.
Hvis det bare er et tynt belegg prøver jeg meg på å skjære det av, men jeg synes ofte smaken på osten endrer seg etter den har fått dette belegget, så som oftest ryker den i søppla.
Jeg prøver å være føre-var når jeg vet at en ost begynner å bli "gammel", da skjærer jeg av tykke staver og putter i matboksene til ungene, da forsvinner resten fort.
Tomatsaus og blåmkålris?
Eller surrede grønsaker med fløtesaus?
Eller salat og taziki?
Lava sa for siden:
Takk skal dere ha! Det var bare småflekker på to hjørner, så jeg bruker den opp da. Tenker jeg river den og heller fryser ned til bruk i omeletter og slikt. Hadde det vært mye på, så hadde jeg nok kastet den.
Kjøpte et slikt kilos-stykke, og det er nok derfor .. tar litt tid å bruke opp :p
Cyan sa for siden:
Vi bruker å rive den og slenge i fryseren. Også en fin måte å få brukt opp gammel ost på :)Photobscura sa for siden:
Kan man ta ut penger på spillekortet sitt hos Norsk Tipping-kommisjonærer (også på vanlige butikker) i kontanter, eller må man overføre det til sin egen konto?
Janeymaleney sa for siden:
Da er det lurt å kjøpe en osteklokke fra f.eks Tupperware. Da kommer den fuktigheten som er til overs ut,og den luften som trengs inn. Helt genialt og osten holder seg leenge. Tenk bare hvor lenge osten har ligget før du kjøper den. Den skal holde seg lenge etter dette,men når folk oppbevarer den i en fuktig plastpose er det ikke rart at den mugner. Det hadde alt annet gjort ;)
Jeg sender gjerne Tupperware ting til deg :p
Regret sa for siden:
Kan noen gi meg en kjapp liste over matvarer som har 0 karber i seg?
Jeg kommer på hvitost, bacon og kjøttdeig (generelt rent kjøtt), hva mer..? Flere kjøtttyper som har 0 kh..?
Regret sa for siden:
Du må overføre til egen konto ja, har ikke hørt om uttak i butikk.
gvm82 sa for siden:
Ei av mine beste veninner produserer ost og er i tillegg ostedommer. Ho fnyser av folk som vil kaste den pga mugg, då den egentlig berre blir bedre av å ligga litt ekstra. Skjær vekk det som er muggent + litt til, så er osten god som ny (sånn nesten).
Olive Oil sa for siden:
Ja, så sant det ikke er snakk om store summer. Ikke sikker på grensen der, men tror det er 10 000. Jeg tok ut mine 780 kroner (:cool:) i Narvesen for tre uker siden.
Regret sa for siden:
eeh tror ikke man kan ta ut inntill 10 000 i butikk altså! Da er det i såfall 1000. De trenger vekslepengene sine :p
Olive Oil sa for siden:
Tippekommisjonærer har egen kasse til slikt bruk, og en fyr som sto foran meg i køen for et par måneder siden tok ut over 6000.
Olive Oil sa for siden:
Sakset fra Norsk Tipping:
Såfremt kommisjonæren har nok kontanter tilgjengelig, kan alle premier inntil 10.000 kroner heves hos hvilken som helst kommisjonær hvis du har Spillerkort og PIN-kode med deg. Med kort og PIN-kode kan du også be om at pengene overføres til din bankkonto (dette tar 1-3 virkedager avhengig av bankens overføringsrutiner).
Nemlig! :p
silje21 sa for siden:
Stemmer dette, og det er butikken/kommisjonæren som bestemmer om de har nok kontanter til å levere ut penger eller ikke. ;)
silje21 sa for siden:
Hårspørsmål;
Kan man ha permanent i farget hår? Vil både farge håret og ha en (svak/middels) permanent, men aner ikke om de to går sammen i det hele tatt hehe
(skal evnt gjøre det hos frisør da.)
Olive Oil sa for siden:
Om det stemmer? Jeg satt da ikke å fant på det der selv. Jeeez..:rolleyes:
Egg har jo tilnærmet 0 kh (0,3 pr 100g), ellers har laks og reker 0 hk, og det samme har alt rent kjøtt så vidt jeg vet.
silje21 sa for siden:
^Hehe nei, jeg mente Dette stemmer! xD
Ikke verdens beste til å forklare meg jeg da hehe
Kitt sa for siden:
Du kan jo bare scrolle deg nedover denne siden!:)
Og denne!
Og denne!
Masse fine 0'er der! :D
Og jeg, blakk og desperat, hadde planer om å ta ut mine 95, men så dukket det opp noen andre penger, gitt!
Se der, ja! Jeg loka rundt på NT sine nettsider, og til og med kundeavtalen, men dette fant jeg ikke ... :flau:
Ja, hehe, nittifem spenn burde de jo ha slengede ..:!
Så framt det ikke er hennafarge du har i håret ditt, da knekker det av -true story! Ellers vet jeg ikke.
Regret sa for siden:
Tusen takk! Det var en sånn jeg var på utkikk etter :)
silje21 sa for siden:
Eek nei vil ikke at det skal brekke av hvertfall ^^
Får bare høre med frisøren jeg, så får jeg et defenitivt svar :D
Takktakk
Det er metaller i henna som ikke går overens med stoffene i permanent. Om det ikke er henna burde det gå bra. Men det beste er alltid å høre med en frisør, h*n kan jo også vurdere om håret ditt kan tåle det! :)
Olive Oil sa for siden:
Lette en stund jeg også. Det lå under SPILLEKORT. :)
Ååååh. Jaja, men nå fant jeg det ut til en annen gang! Takk for innsatsen. :D
Olive Oil sa for siden:
Bare hyggelig. :D
Lava sa for siden:
Ja det gjør du nok :lol:
Bønna200 sa for siden:
Jeg har både farge og permanent:) Blei grå alt som 20åring (:eek:) , så da var det bare å sette igang med farging...
Men fargen blir dårlig under permanenten, og du kan ikke farge det før en uke etterpå:p
Carisma sa for siden:
Sånn som [url]www.kalender.no?[/url]
TrillTrall sa for siden:
Jeg er så prikete på sånt og hadde garantert skrevet en mail til overordnede. :ja: Dersom jeg hadde vært på runde for å finne en megler til å selge for meg så hadde jeg sannsynligvis hoppet over vedkommende bare på grunn av denne skrivefeilen. :D
Cyan sa for siden:
Nei ikke en sånn. Men jeg fant en selv for flere timer siden, som jeg skrev her tidligere ;)Janeymaleney sa for siden:
Jepp :D hihi
ThereseA sa for siden:
Hva kan være godt å krydre kyllingen med når jeg skal skjære den opp til salat?
En god dressing intill denne salaten?
Anarko sa for siden:
Min sambo har bestilt et par flasker rom til litt over 200 kroner fra utlandet. Vi har fått melding om fortolling, og prisen ble ikke så verst til og med inkludert tolling. Men hvordan fungerer dette? Vi har en lapp som skal sendes inn, men den må sendes inn med kvittering. Så hva skjer da? Får vi rekning på tollen, og etter den er betalt rommen? Eller får vi rekning og alkoholen samtidig?
Carisma sa for siden:
Hvorfor klarer jeg ikke å gå på rein viljestyrke lenger?
Jeg har alltid klart med minimalt med søvn, og til tider alt for mange prosjekter (som 3 jobber på en gang) bare ved å overbevise meg selv om at det går.
Nå fungerer plutselig ikke dette! Jeg får tilløp til blackout og svimmelhetsanfall, og klarer ikke å holde på en tankerekke. Mer søvn er for tida ikke en option... Hvordan få tilbake viljestyrken og kontrollen over kroppen?
Denne dressingen var noe jeg raska sammen, men måtte skrive det ned for det var så perfekt til kyllingsalat:
Dressing:
Bønna200 sa for siden:
For en stund siden fant jeg noen ekle kryp i potetmelet. Jeg kastet det selvfølgelig og gikk med panikk gjennom resten av alt jeg hadde i skapet og vasket hele sulamitten.
Men så i går så fant jeg de samme krypa i johannesbrødkjernemelet mitt!
Og det glasset er jo helt tett også:confused:
Noen som veit hva dette er? Er jo så EKKELT:_oppgitt:
Kitt sa for siden:
Man tar tiden til hjelp og takker gudene for at små barn faktisk vokser seg til store, flotte mennesker til slutt!;)
Nerthus sa for siden:
Du da! Kroppen din har endelig funnet en måte og gi deg klar og tydelig beskjed om at DU må lytte til kroppen, ikke omvendt!
Mer søvn er kanskje ikke en option for DEG - men det er vel kanskje den eneste option for kroppen din??
Håper du finner litt tid til hvile innimellom, alle bekker små osv :)
:klem:
TrillTrall sa for siden:
Ved å høre på det kroppen din desperat prøver å fortelle deg! Om grunnen til at du ikke får sove er en baby (siden du er på Hexeberg med ammetillegg) så kan du kanskje ha babyen i sengen din om natten så du slipper å stå opp for å gi pupp? Om barnet er stort nok er det på tide med natteavvenning og da får pappa'n ta sin tørn.
Du kommer til å treffe veggen om du fortsetter sånn.
Carisma sa for siden:
Takk for svar, men grunnen til manglende søvn er ikke at jeg ikke kan sove, men at jeg ikke klarer. Kroppen min er så vant til at sliten betyr å gi ekstra gass, så jeg blir bare hyper når jeg blir overtrøtt. (Hadde jeg enda kunne omsatt det til effektivitet skal jeg ikke klage, men det blir bare overload og jeg får ikke gjort noe heller :rolleyes:)
Å ha han i senga tør jeg ikke, er redd for å legge meg på han. Eller at sambo legger seg på han.... Og jeg kan ikke klage, babyen er supersnill og sover masse. Men det hjelper lite at han sover fra 23 til 10 med et par matinger på 15 min i mellom, når jeg ikke legger meg før 2-3, og surrer oppe en time ved hver mating :o
Jeg vil bare at det skal funke jeg, og at jeg likevel skal klare å ta vare på han uten å besvime når jeg løfter han!
Går ikke du til akupunktør, Carisma? Kanskje høre med h*n om det er noen ubalanser du bør rette opp i, f.eks. Begynne med yoga igjen? (Finnes det ikke babyyoga?!) jeg sover alltid ekstra godt i perioder hvor jeg er flink til å ta mine daglige 15 minutter på yogamatta. :)
BenteR sa for siden:
Dere med diabetes;
har noen av dere opplevd at insulinen virker kortere og kortere?
12-timers sprøytene mine, Insulatard, begynner å virke etter fire timer og er helt ute etter 8 timer. Når de nå virker for fullt er blodsukkeret pent og pyntelig lavt på fire-tallet.
4-timers-sprøytene mine, NovoRapid, begynner å virke etter en drøy time og et kvarter, og er ute av kroppen igjen en time etterpå.
Begge sprøytene har virka normalt tidligere, men gitt meg mindre og mindre virketid de siste ukene.
Yrla sa for siden:
For å være litt slem: hvorfor skal kroppen ta hensyn til deg om du ikke tar hensyn til den og driver den som en slave/maskin? Alle trenger søvn og det må du ta gi kroppen din. Ellers tar du ikke godt vare på dg selv. Vil du bli syk?Carisma sa for siden:
Jeg har ikke blitt syk de 20 årene jeg har holdt på sånn, så det tror jeg nok går bra. Jeg har alltid ment at behov for søvn er menneskets største svakhet... Men jeg vil finne igjen fokuset mitt :o
Ang akupunktur og yoga så har jeg desverre ikke tid til det om dagen... Ond sirkel, ikke tid til ting som skjerper fokuset fordi jeg bare surrer pga dårlig fokus. :rolleyes:
Yrla sa for siden:
Er en kropps behov en svakhet, Carisma? Hvordan får du til å tro det? Forventer du at batterier skal virke uten opplading også?;)
Carisma sa for siden:
Fordi hjernen er sterke enn kroppen
Og fordi jeg veit det er mulig. Før begynte jeg på jobb fem, måtte stå opp fire. La meg ofte ikke før ett, og jeg fungerte helt greit likevel.
Nerthus sa for siden:
Kjære Carisma, selv om du har klart og ignorere kroppens signaler i 20 år betyr ikke det at det vil gå til evig tid...mennesket har en ekstrem evne til å gå over sine grenser gjentatte ganger, men tilslutt vil virkeligheten sette inn. Bare det at du sier at "behov for søvn er menneskets største svakhet" gjør at jeg blir litt bekymret. Søvn er essensielt for kroppens helse. Søvn gjør at kroppen kan behandle dagens inntrykk og opplevelser, den får anledning til å gjenoppbygge, den får tid til å hvile og ta seg igjen. Søvnmangel er faktisk en av de mest effektive torturmetoder som finnes - visste du det? Det er så effektivt fordi den som blir torturert føler at han/hun blir gal... kanskje litt slik du føler deg nå?
Min spådom er at du vil ikke finne igjen noe fokus før du begynner og spille på samme lag som kroppen din. Det vil si at den stiller opp for deg - så lenge du stiller opp for den. Det er ikke mulig og fornekte kroppens behov over lang tid uten at det får konsekvenser, jeg kjenner deg godt nok fra forumet til å vite at du er svært intelligent - og at dette forstår du.
Du har ikke fokus - tror du at det vil komme flytende på en fjøl om du bare bestemmer deg for det?
Mitt råd er at du hopper av den karusellen du sitter fast på og innvilger deg pause - før kroppen din velger å ta pause FOR deg - på et enda dårligere tidspunkt enn akkurat nå...
Be heller om sovehjelp noen dager fra en lege, og sett av LITT tid hver dag til bare Carisma. Til ro og ettertanke - slik at kroppen din kan begynne og gi tilbake det du har behov for...
Som "offer" for utbrenthet for 16 år siden, vet jeg faktisk hva jeg snakker om. Jeg var ekstremt effektiv, sov lite, og hadde tusen baller i lufta til enhver tid. Jeg hadde ALDRI tid til å sitte stille og gjøre ingenting. Jeg var utav huset kl 7 og hjemme igjen rundt 23 hver dag. Det gikk i skole og arbeid og korps på høyere nivå. Annenhver helg var det seminarer, de andre helgene jobbet jeg. Jeg gikk på skolen på morgenen og hadde ettermiddagsvakter etter på til sent på kvelden. De ettermiddagene jeg ikke jobbet - var jeg på øving i flere timer...
Helt til den dagen jeg ikke kom meg opp av senga...
Det tok meg den gangen 7 mnd og komme meg på beina, jeg måtte sette hele livet mitt på hold og konsentrere om de aller aller viktigste tingene i livet mitt, meg selv og familien min. De 3 første mnd satt jeg i sofaen virkeløs og så på tv'n - som ikke var skrudd på.... etterhvert klarte jeg å gjøre litt og litt hver dag - til jeg var tilbake. Ikke i 100 som før, men nok til at jeg følte jeg hadde et liv. Jeg ble flink til å si nei...
Jeg håper du ser at dette innlegget fra meg kommer fra hjertet mitt. Jeg kjenner deg jo ikke, jeg vet jo ikke hvem du er - men utifra dine innlegg føler jeg at jeg vet en del om deg allikevel:) Jeg sier dette fordi jeg bryr meg om deg genuint, og jeg ønsker at du skal klare og finne igjen balansen slik at du kan nyte livet slik det er ment å nytes :)
Og du, det er ikke noe som heter at du ikke har TID til å ta vare på deg selv... velg heller og ta deg tid - før tiden tar seg til rette på egen hånd :)
:klem:
Camomilla sa for siden:
Jeg synes at det å ha barn (baby) er utmattende på en helt annen måte en annet "arbeid". Barn krever mye av en følelsesmessig - slik er det bare, og sånn bør det jo være også :) Det er jo ikke uten grunn at de fleste ikke hæler barnegråt i mer enn få minutter - den er jo "designet" for å opprøre oss maksimalt og få oss til å slippe det vi har i hendene for å stilne det opprivende spetakkelet :rolleyes: Jeg vil tro at når du er mer sliten NÅ så er det fordi det er mye, mye mer krevende å ha barn enn tre jobber. På en god måte, altså :D Ikke ha for høye ambisjoner om alt du skal mestre i hverdagen - babyen, du og pappaen trenger alt fokus, og alt annet er egentlig ting som kan skyves på. Til du har overskudd igjen :)
Carisma sa for siden:
Det gjelder nok helst for de som er vant til en viss søvnrytme, og et visst antall timer pr dag.
Alle vet jo at når du får barn så oppgir du først og fremst søvnen, for endel år fremover. Sånn sett anså jeg meg selv som godt rustet... :rolleyes:
Og det er ikke hovedsaklig mangelen på søvn jeg sliter med, men det at jeg ikke klarer å hente fokus for å gjøre noe annet (og at jeg blacker ut innimellom, og er redd for å falle med babyen... :o)
Jeg trenger nok ikke noe legemiddel, jeg har ekstremt godt sovehjerte når jeg tar meg tid og lov til å sove. Kan sovne absolutt hvor som helst.
Sambo har matet innimellom for at jeg skal sove, men det gjør det egentlig bare verre, å gi kroppen litt søvn. :rolleyes:
Hehe, skyver jeg mer på husarbeidet nå så tror jeg barnevernet kommer..... :flau:
Olive Oil sa for siden:
Har du prøvd den andre langtidsvirkende som heter Lantus, og kordttids Actrapid? Begge disse virker langsommere og varer lengre. Kanskje det hadde vært en idé og bytte til dem for å se om det blir bedre?
Må legge til at jeg overhodet ikke har peiling på diabetes og lavkarbo, men min sønn har vært gjennom to runder med ketoacidose på under et år, så jeg har spurt og gravd nok på sykehuset til å vite forskjellen på de typene der.:rolleyes:
Luggetuppen sa for siden:
Tipper det er melbiller Du bør kaste alt som er oppbevart i åpen emballasje og vaske ut skapet/skuffen grundig. Selv om du ikke ser levende individer i melet så kan den ha lagt egg der.
Jeg oppbevarer forresten alle typer tørrvarer (unntatt supperposer ol. selvfølgelig) enten i tupperwarebokser eller på norgesglass når emballasjen er åpnet.
silje21 sa for siden:
Jeg har vært lavkarbo igjen i en ukes tid nå. og idag morges fikk jeg mensenblødninger, som har kommet og gått litt i styrke. Jeg går på p-sprøyta, og det jeg lurer på da, er jeg fremdeles "trygg", i henhold til å Ikke bli gravid, selv om jeg blør til og fra?
Regret sa for siden:
Jeg gikk på piller som gjorde at jeg mistet mens, og jeg hadde ikke mens på 1,5 år heller (etter fødsel), men 1 uke etter at jeg begynte på lavkarbo for første gang så blødde jeg i 2 uker. I begynnelsen så var det slik som du beskriver at det kommer og går litt, men så ble det bare mye :o
Jeg nekter å tro at det har noen effekt på psprøyta di da pillene mine fungerer supert. Du er trygg :)
Jeg har fått noe kluss igjen nå som jeg er usikker i dietten min og vingler mye fram og tilbake, så jeg har egentlig blødd i 2-3 uker igjen faktisk, men det kommer og går i styrke så det er ikke noe å møte opp på legekontoret for enda :p Merkelig hvor mye maten faktisk har å si for kroppen vår, ikke rart at noen er i mer eller mindre balanse enn andre!
Carisma sa for siden:
Også satt jeg her igjen da, og prøver å samle styrke til å gå å vaske badet :o
BenteR sa for siden:
Tusen takk for svar!
Nei, jeg har bare brukt Insulatard og NovoRapid, og de har funka helt fint frem til for noen uker siden der varigheten av dem har gått mer og mer ned.
Du sier Lantus og Actrapid, hvor lenge varer disse sprøytene, vet du det?
BenteR sa for siden:
Jeg begynte å arbeide i fabrikk som femtenåring, var fire-barnsmor der tre er ADHD barn før jeg var 25. Gikk over til å jobbe sene kvelder og netter for og kunne være der for ungene på dagtid. Sov tre-fire timer pr døgn og tenkte som du at hjernen er sterkere enn kroppen. Har alltid vært i jobb, og opptil flere jobber samtidig, med unntak av noen år da ungene var små. Da tok jeg delartium på ett år og to års høyskole over tre år.
Jobbet fullt som nattevakt i flere år (8 våkne timer hver natt i 14 dager og så 7 dager fri) + 2 ekstrajobber for å få økonomien til å gå rundt
Sitter i dag med ei helse fom er rimelig herpa og der hele hormonbalansen har gått rett vest, og legene sier disse autoimmune sykdommene lettere dukker opp når man har kjørt bånn gass i mange år og ikke sovet om natten.
Gjett om jeg skullet sovet om natta om jeg kunne skrudd tiden tilbake!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.