< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kanutten sa for siden:

:lol:

Carisma sa for siden:

Nja, flott og flott.. Eksen min var fra Lofoten, og jeg hadde egentlig aldri skjønt hva som skulle være så spesielt med denne nord-norske banninga før jeg hørte hvor mye innlevelse de legger i det :rolleyes:

langaard sa for siden:

Jeg leer ikke på et øyebryn, når jeg leser eller hører banneord, for jeg har bodd i nordland i over 20 år:D

Kanutten sa for siden:

Akkurat, jeg leer heller ikke på et eneste øyenbryn når jeg leser banning for det blir for tamt liksom. :o

langaard sa for siden:

:ja::lol:

Ignite sa for siden:

Bra at jeg som er fra Østfold klarer å trekke deg opp da... Men det har nok ikke noe med fylket å gjøre :cool:

Kanutten sa for siden:

:lol: :love: Glad i deg også!

Photobscura sa for siden:

Med det sagt så tror jeg at jeg, og det tror jeg i grunn de fleste av oss, har flere måter å uttrykke oss på etter hvor vi adresserer det vi sier/skriver. Jeg kan ikke påstå at jeg banner overvettes mye her inne, men det faller seg heller ikke alltid naturlig, enn om jeg ikke står av veien for det om det virkelig skulle føles naturlig og nødvendig. Men når jeg snakker med folk jeg kjenner så triller banneorda over en lav sko uten at jeg kan si jeg prøver særlig hardt. Og jeg må si at den som først sa at "folk som banner har dårlig ordforråd" for det første ikke kan ha tilbragt mye tid i distriktene nord for Mjøsa, og for det andre tok helt feil. ;)

Rin sa for siden:

Jeg synes det aller merkeligste er når folk skriver banneord eller annet de tydeligvis selv finner upassende - siden de deretter går og setter inn asterisker for å "sensurere" seg selv. Herlighet, hva er poenget med det? :rolleyes: Jeg kan ikke begripe hva som gjør "h*lvete" til noe annet enn "helvete" - da kunne man vel heller gått inn og redigert bort hele ekspletivet...

langaard sa for siden:

:lol:

Yrla sa for siden:

Kanskje for å illustrere at når de vil banne på ordentlig gjør de det bare inni seg eller uttaler det halvveis?

Marina sa for siden:

HVorfor så mye diskusjon i en "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar"? Det lurer jeg på :p

Kitt sa for siden:

"forhåpentlig" er nøkkelordet her!:ja:
Lava vet utmerket godt av vi skravler i vei og diskuterer alt vi får sjansen til!;)

nellie sa for siden:

Altså. Jeg kan skrive H*****, men ikke fordi at jeg er pinglete og ikke kan stå for banneordene mine, men fordi at jeg egentlig er ganske godt oppdratt og ikke vil utsette folk for min potty`e mouth. I min blogg eller min Mup, eller hvor som helst som jeg har MITT private rom, kan jeg godt skrive masseeee stygt, men andre forumposter er da ikke på MITT personlige område og da må jeg sensurere meg litt. Jeg tenker ikke gjennom alt jeg skriver, aka jeg skriver veeeeldig muntlig og da banner jeg da. Banner irl også, men er ikke akkurat noe "gammal sjømannopplegg". Regner med at folk sier til meg personlig, dersom de mener at jeg forsurer forumspråket med banneordene og evt sensurering av dem:p

Lava sa for siden:

Jepp! :ja: :lol: Kan komme mye nyttig ut av en god diskusjon.

Men, det må sies, at noe av det som snakkes om her, kanskje burde hatt egen tråd, for at flere skulle finne det. Men, etter seertallene, så leses tråden ofte! :D

Sweet Pink Kitty sa for siden:

Da er vi to! :)

halkatlala sa for siden:

jeg lurer litt på mandelmel. ser det er mange oppskrifter med mandelmel. nå har jeg også kjøpt meg en pose med dette, men det er jo så mye karbo i det at jeg kan vel ikke bruke det til noe? eller er det sånn at noen av de karbene i mandelmel kan trekkes fra?
før jeg leste bak på posen i går prøvde jeg å lage microbølge mandelbrød det var kjempegodt og tok meg 3 min å lage,

Supera sa for siden:

Hvor mange hadde du og hvordan er tykkelsen på håret ditt? Og hva slags fester? Disse metallringene skal ikke være så ille på slitasje med mindre det er for tungt i forhold til hvor mye av mitt eget hår det er festet i. Rett børste, det er sånn naturhårsbørste, ikke sant? Det står på kjøpelista. Har det ikke enda. Jeg har bare vanlig børste. De hadde bare noe som så ut som en ganske vanlig børste i salongen også. Den ville jeg ikke ha. Men jeg kjøpte et serum som gjør håret silkeglatt. Så glatt at lillesøstera syntes det var vanskelig å flette det.

Supera sa for siden:

Den personen var nok f.eks. fra bibelbeltet. Fordi her passer det ganske bra. Det er ingen kultur for det her. De som banner i dagligtalen er generelt mindre smarte personer som knapt kan andre banneord enn helvete, jævla og satan. Ikke noen fargerik banning som banningen der det er kultur for det. Jeg har aldri hørt en person over 40 fra bibelbeltet banne uten at personen er fly forbanna.

Hehe, jeg vet ikke hvor det kommer fra, men den første jeg hørte si det var fra Sørkedalen -optimisme når du bosetter deg i Nord-Østerdalen, liksom. :p

Lava sa for siden:

Husker ikke hvor mange jeg hadde, men en del. De ble satt på med en slags plastikk (?) som ble smeltet fast i håret. En slik remse med hår ble delt i to og satt på. Har nordisk hår, tynt og fint. Og ja, mener det er naturhårsbørste. Selges hos frisører hvertfall
Håper det går bra :)

Rin sa for siden:

Det kan godt stemme, men kanskje litt mindre sant for vår generasjon? Er fra Aust-Agder selv, tror vi adopterte like mye språk fra popkultur som ungdom i resten av landet - altså ikke akkurat tradisjonsrike gloser, men like fullt kultur-påvirket profanitet. :p

Naturhårbørste er uansett mest skånsomt mot håret!

Flere enn meg som har problemer med tickerfactory i dag? Det er jo bare tøys og tull på nettsidene deres ...

Supera sa for siden:

Jeg tror du har hatt kreatin da. Disse ringene jeg har skal kunne tas av uten at håret er ødelagt med mindre det er for tungt for håret. Det er bare å ta en tang og bøye ringen tilbake (nå er den presset flat) og så kommer ringen og håret av. Jeg har IKKE lyst på kort hår, så jeg må være påpasselig.

Okie sa for siden:

TickerFactory ja... har ikke kommet inn selv om jeg kan passordet. Og det over noen dager, så laget ny rett og slett. Har ikke prøvd i dag...

Cyan sa for siden:

Er det noen som vet pinnenummer og strikkefastheten på Baby Merino garnet som man får kjøpt på Nille?

Furine sa for siden:

Kvifor er alltid reklamene så mykje meir høglytte enn sjølve tv-programma?

Regret sa for siden:

for å bli hørt sikkert? sitter hardere fast i skallen vår når den bankes inn med høy lyd.. :ja:

Bønna200 sa for siden:

Så det er ikke bare meg altså? Tenkte jeg hørte feil...
Det er sikkert fordi vi ikke skal gå glipp av noe;)

langaard sa for siden:

Ja, det er skikkelig irriterende:mad:

Gerd sa for siden:

Det har jeg hørt er at fordi vi skal høre reklamen selv om vi går unna.. f.eks på kjøkkenet :ja:

Furine sa for siden:

Dei skulle hatt bank! Må alltid skru ned i reklamepausene...

Marina sa for siden:

TV har et maxvolum som de kan spille. Filmene/programmene velger å ha det noe lavere enn dette (for å kunne smelle til ved f.eks skyting eller annet), mens reklamene spiller inn på max fordi de ikke trenger det store spekteret av volum :) Klumsete fortalt, men tror det skal være rett iallefall :)

Lava sa for siden:

Jeg har ikke fra Nille, men den baby ull jeg har her har:
pinne 2,5 og 28m = 10cm
50g = ca 175 meter
dette er 100% merino ull. Håper det kan hjelpe deg.

Cyan sa for siden:

Hjertelig :) De er sikkert tilnærmet like.

StegforSteg sa for siden:

Prøver meg her å jeg.... Jeg fryser, dette er min 3 uke på lavkarbo denne gangen. Er dette normalt? Hvorfor er det sånn at noen fryser og andre svetter?

langaard sa for siden:

Det lurer jeg også på, for jeg svetter og er varm hele tiden!!:eek:

TigerTove sa for siden:

Jeg aner ikke, men ingefær er ekstremt varmende. To skiver ingefær i en kopp kokende vann for eks, eller i wok :)

Yrla sa for siden:

Dårlig blodsirkulajon pga røyking? Lav forbrenning fordi du spiser alt for lite? Tar du kost-tilskudd og spiser du variert? E vitamin og magnesium kan kanskje hjelpe deg.Magnesium avspenner blodårene og e vit får blodet ut i de små kapillærene i huden.

vaskeklut sa for siden:

Er det noen som har erfaring med svartfarging av klær? Jeg har en bukse som er begynt å bli grønn i stedet for svart som skulle blitt farga, og en grå t-skjorte som jeg vil ha svart i stedet. Noen tips og triks? Erfaringer med selve fargepulveret? Halp! (Photo?:o)

langaard sa for siden:

Legg klærne i edikkvann etter farging, så holder fargen bedre :)

Hehe, jada, jeg farger mye klær svart, så jeg vil i alle fall anbefale deg Nitor framfor noen annen tekstilfarge. Det med edikk kjenne jeg ikke til, men jeg vet at edikk er fikserende, men det følger også med fikseringsvæske i fargepakken.
Bare vær NØYE med å følge anvisningen i pakningsvedlegget, ikke farg for mye klær på én gang, så går det bra.
Nitor har forresten også en type farge som heter "back to black", som er genial for svart tøy som er falma/misfarga. Da trenger man ikke å kjøpe salt ved siden av heller. Easy peasy! Klesfarging er en av mine store gleder i livet. Hehe.

vaskeklut sa for siden:

Huh? Salt? Og, takk! I'll obey you! :cool:

Jepp! Du må ha salt når du farger klær. Du kan bruke vanlig jodfri husholdningssalt, men Nitorsaltet koster typ 17 kroner, så det er ikke så mye å spare på det. :)

Nerthus sa for siden:

Finnes det noe som heter "back to white" også? Kunne trengt det... :cool:

Supera sa for siden:

Klorin (så lenge tøyet tåler det) :geip:

Cyan sa for siden:

Det heter klorin :p

Cyan sa for siden:

Hoho, simultanskriving :D

Nerthus sa for siden:

Haha, great minds think alike ;)

Veldig usikker på å bruke klorin. Selv om jeg in the 80s hadde ekstremt stor suksess med å klore jeansene mine (ødela bare ei, eh, glemte den i bøtta...) - så ser jeg for meg at dette kan bli flekkete? Jeg har håndduker som er blitt gråe, og t-skjorter og sånt som også er gråe, jeg HAR forsøkt de såkalt fantastiske whitening-tingene de har i butikken (vanish my ass) men de fungerer faktisk ikke... må være noe jeg kan pøse inn i vaskemaskinen også blir det så hvitt at jeg må bruke solbriller? Det gjør jo det på REKLAMEN på TV? Blenda vasker her i huset blenda-grått, så det er bare oppskrytt!

vaskeklut sa for siden:

Forresten Photo, hvor får man kjøpt det pulveret? Og hvor mye koster det sånn ca? :confused:

Furine sa for siden:

Svigermor seier ho puttar klorin i vaskemaskina for å få typ kjøkkenhanddukar etc kvite og fine igjen. Altså at ho startar maskina, med pulver i såpeholdarane som vanleg, men når hovudvasken har byrja, så dreg ho ut såpedispensaren og har i ein dæsj med klorin oppi med såpa/pulveret. Men ho seier det er viktig å ikkje ha i klorinen før maskina går i gong, det funkar betre om tøyet har vore på forvask først. Om det gir meining? Eg har ikkje prøvd sjølv, men har vore inne på tanken, pga misfarga kjøkkenhanddukar.

Jada, eg er så flink til å forklare.. :rolleyes:

Supera sa for siden:

Se på plaggene. Det skal stå hvis de ikke tåler klorbleking. Ikke alltid at det står at det tåler klorbleking, men som regel hvis det ikke står at det ikke tåler det, så tåler det det.
= tåler ikke klorbleking
= tåler klorbleking

Hvis de ikke tåler klorbleking, så blir de gule av blekingen. I alle fall ble det det hos meg en gang jeg bleket noe som ikke kunne blekes som jeg regnet med at kunne blekes. Men jeg har ikke opplevd at de har blitt flekkete. Men så har jeg bare bleket tøy som tidligere var hvitt.

BenteR sa for siden:

Dere som bor eller kjent i Oslo; finnes det trikk eller buss fra jernbanestasjonen (Oslo S) til Aker sykehus, og i såfall hva står det på bussen eller trikken?
Har fått meg tid til endokrinolog der som skal sjekke det forbistrede stoffskiftet mitt som ikke vil samarbeide. Skal ikke dit før i midten av neste måned, men stresser nå i vei med å få dekket overnatting (skal ta 42 blodprøver før klokka ni om morgenen:eek:) og hvordan jeg skal komme meg dit og tilbake.
Tenker å få gubben til å kjøre to timer til nærmeste togstasjon, og så toge inn til Oslo, men planlegger enda.

langaard sa for siden:

Klora mine hvite tøysko, de ble lekkert pissgule:p

Furine sa for siden:

Sjekk trafikanten.no? Der kan du sette opp reiserute til og frå, eg gjorde det nettopp for noko anna i Oslo. Funkar fint! :)
Lykke til med endokrinologen!

Rin sa for siden:

31-bussen går i alle fall fra foran Oslo S/Byporten (rett utenfor trafikanten) til Aker Sykehus. Men, jeg ville for sikkerhets skyld ringt til avdelingen på forhånd, og spurt hvilken bussholdeplass som er nærmest der du skal - mener å huske at det er to bussholdeplasser rundt der, så hvilken som passer best er litt avhengig av akkurat hvor på sykehuset du skal. :)

Jeg har kjøpt Nitor både på Jernia, Malia og Ica.

Det er bare å ta 31-bussen (mot Tonsehagen eller Grorud) fra Jernbanetorget, altså foran Oslo S, så kommer du rett til Aker Sykehus. :)
Lykke til! :heia:

Tror forresten at bussen mot Tonsenhagen heter 31E.

Nerthus sa for siden:

Flink til å forklare du da, skjønte det jeg! Det skal jeg forsøke på neste hvit-vask. Har et kjempefint sengesett også som har blitt grått, så her må alt prøves!

Rin sa for siden:

E'en betyr vel bare ekspressbuss? Den stopper på Aker sykehus, den også - men det går like greit å ta bussen uten E. :)

Cyan sa for siden:

Jupp, den kjører E18 i stedet for å ta den kronglete ruten via Frogner. Men nok om det, skal ikke forvirre noe mer. Ta 31-bussen med eller uten E som går til Tonsenhagen eller Grorud og hopp av på Aker sykehus :)

BenteR sa for siden:

Et spørsmål til; hos endokrinologen skal det også tas blodprøver for å sjekke cøliaki.
Kosten jeg spiser i dag er ikke glutenfri, men nesten. Jeg spiser stort sett daglig CC-vafler som inneholder havremel og kruskakli, og det hender jeg bruker hvetemel i jevninger en sjelden gang.
Bør jeg øke glutenforbruket mitt (fører til oppblåst mage og kvalme) for og ha bedre sjanse til at blodprøver fanger det opp HVIS jeg har glutenallergi, eller er det nok med den lille mengden jeg fremdeles spiser?
Det er fem uker til jeg skal dit.

Haha, jeg lærer stadig noe nytt! Bare husker at det var de to bussene jeg kunne ta fra jeg selv skulle opp på hormonlabben på Aker sykehus, etter at det slo meg at jeg IKKE skulle til Lovisenberg, som jeg av en eller annen grunn hadde fått for meg, og plutselig sto i sentrum og hadde dårlig tid.

Kitt sa for siden:

Blodprøven viser bare om du har antistoffene IgA og IgG. Etter som du allerede har reaksjoner på gluten, vil du sannsynligvis ha disse antistoffene om det er cøliaki. Det er når det kommer til gastroskopien at det er VELDIG viktig at du ikke lever glutenfritt på forhånd! Ellers vil nemlig tarmtottene se helt normale ut og du vil ikke få en evnt diagnose uansett hva blodprøven viser!
Dersom du virkelig har cøliaki, vil det normalt vises veldig godt veldig fort etter gluteninntak om tarmtottene/slimhinnene er angrepet!

nellie sa for siden:

Har lånt ei bittelita paiform av mamman min.. Lurer på om det går ann å ta den i oppvaskmaskinen.. Jeg er utrolig dårlig på. Eh. Materialer:p Den er sånn grå hvertfall. Aluminium kanskje?

Carisma sa for siden:

Jeg har veldig dårlig erfaring med å etterfarge klær som har blitt falmet i vask. Etterfarginga holder maks to vask, så jeg syns ikke det var verdt prisen :rolleyes:

Blenda er bare lureri! Kun OMO som funker.

Du kan ta både 31 og 31E. 31 stopper flere steder, så om du har dårlig tid lønner det seg å ta 31E (bare sjekk at det ikke står bussterminalen på den). De går fra forsiden av Oslo S.

Og jeg har helt motsatt erfaring! ;) Faktisk opplevd at billige H&M-klær i svart bomull har mista fargen fortere enn de har gjort etter farging på egenhånd. :) Men som sagt VIKTIG å følge oppskrifta til punkt og prikke, og IKKE bruk annet enn Nitor. Jeg har prøvd det meste, og det er kun den som holder mål!

Furine sa for siden:

Kanskje prøve på noko "smått" første gongen? Hihi, kanskje gale å anbefale noko ein ikkje har prøvd sjølv, men... Svigermor jobbar på vaskeri/renseri som ordnar med vasken til restaurantar og store sjukehus etc, så eg trur ho har god peiling.

Carisma sa for siden:

Jeg visste ikke at det fantes noe annet enn Nitor til klesfarging... Og jeg følger ALLTID anvisningen. Og farget bare tre plagg. Men som sagt, to vask senere var de gråere enn før farging.

langaard sa for siden:

Og der kommer edikken inn i bildet:)

vaskeklut sa for siden:

Hvor mye eddik skal man ha i det vannet da? og hvor mye vann? tenker tre, fire plagg? en bukse og noen t-skjorter...

langaard sa for siden:

Ca 4dl eddikk pr 10l vann, la tøyet ligge en god time, kjør det på skylling i maskina m/tøymykner etterpå (fjerner edikklukta):)

Furine sa for siden:

Her nede er det veldig hardt vatn, så eg har alltid eddik i maskina saman med tøymjuknar, for å halde betre på fargane + halde røra reine. På 10 år har vi ikkje hatt eit einaste problem med kalk i røra eller maskina. bank i bordet Eddik er gull!

Supera sa for siden:

Mateddik eller eddikessens? Siden det er snakk om så mye som 4dl, så regner jeg med at det er mateddik...

Supera sa for siden:

Fryserdelen på kjøleskapet mitt (side-by-side med isbitmaskin) har et filter. Det står egentlig at man skal bytte det hver sjette måned. Men hvor søren kjøper man slikt? Jeg har aldri sett det. Googler og finner ikke noe da heller...

Carisma sa for siden:

Spørre hos forhandleren?

Supera sa for siden:

Ja, jeg har tenkt på det. Eventuelt spørre LG. Men det rare er at jeg ikke kan finne noe om det noe steder. Google-genet mitt fungerer ikke helt i dag, tror jeg. :geip: Det står heller ikke noe på LG sine sider om det som jeg kan finne. Rart.

EDIT: Nå tror jeg at jeg fant noe her. Men fortsatt forunderlig lite informasjon...

halkatlala sa for siden:

ingen som vet?

Nerthus sa for siden:

8g kh pr 100 g er vel ikke mye karbo? Bruker jo ikke så veldig mye mel i det jeg bruker mandelmel til uansett :)

halkatlala sa for siden:

men jeg fant oppskrift på 2 min brød i micron. 1 dl mandelmel,1 egg,25g smør, 1 liten dæsj salt og en ts fiberhusk. og hvis man da spiser et par sånne om dagen så blir det da en del karber ? jeg har ikke vekt som virker for tiden og vet ikke hvor mye en dl mandelmel veier, kanskje det ikke er så ille likevel? brødet er i hvertfall sabla godt og jeg har ikke falt ut av ketose, så da fortsetter jeg å spise sånn i ny og ne :)

Yrla sa for siden:

Mandler (eller andre nøtter) er så sunt at det bør innlemmes i ethvert kosthold, er min mening. Mandler er en av de type nøtter med lavest karbohydratinnhold. Verst er cashewnøtter. Jeg vet ikke hvor mange gram 1 dl mandelmel er, men du kan jo bare unngå andre karbohydratkilder unntatt grønnsaker den dagen du spiser en sånn f.eks., tenker jeg. Selv har jeg begynt å spise 30 g nøtter istedenfor kjøtt i ett måltid daglig, sammen med avokado og en stor salat. Både fordi det er sunt og fordi det lett blir for mye proteiner i kostholdet mitt.

Kitsu sa for siden:

Er det bare meg, eller oppgir de nye, grønne forpakningene til Nøttefabrikken skyhøye kh-nivåer i nøttene i forhold til de gamle?

langaard sa for siden:

Ja, mateddikk:)

Regret sa for siden:

Kan noen forklare meg forskjellen mellom straffelse og avstraffelse?

Marina sa for siden:

Jeg tror at avstraffelse er det egentlige ordet. "Straffelse" er muntlig.

Kitt sa for siden:

Er straffelse et ord?:confused:

Regret sa for siden:

Så det heter avstraffelse, kalles straffelse, men vi sier jo straff. Merkelig at det skal være så mange ord for det samme.
Mannen trodde at avstraffelse var et ord for når man gjerne går mer fysisk til verks. Slik som pryl, fysisk avstraffelse, mens bare straffelse betydde mer som når man går i fengsel. Nesten psykisk straff.. Verbalt gikk innenfor avstraffelse mente han også..

Regret sa for siden:

vel, jeg tror ikke det.. Jeg tror også at det er et 'slang' eller forkortelse, men jeg ser rundt omkring både i aviser og på nett av begge ordene brukes, så jeg lurte på om der var noen forskjell i det hele tatt..

Rin sa for siden:

Jeg tror aldri jeg har sett "straffelse" i bruk - kun avstraffelse og straff. Bokmålsordboka gir heller ikke noen treff for "straffelse", så det ordet tenker jeg bare betyr forvirret språkbruk. :cool:

Regret sa for siden:

Dere har nok helt rett :) Synes det var litt merkelig ja, og det satt ikke helt rett i munnen på meg :p

Å nei...etter 3 uker har jeg nå blitt så kvalm. Ser fettete gryter å brekker meg, får heller ikke i meg så mye mat. Hva kan dette være?

nellie sa for siden:

Det er av typen helt normalt:)

Kitt sa for siden:

En helt vanlig, normal reaksjon!:)
Jeg trodde jeg var blitt syk eller noe, men det gikk faktisk over ganske fort! Spis lavkarbo, men kutt ned på fettet, prøv gjerne oppskrifter du ikke har laget før etc.
Det går over!:klem:

Ah... men hva gjør man så? Lar det gå over av seg selv?

Takk :)

Kan nemlig ikke huske det var slik sist jeg la om, men så tror jeg at jeg har spist litt mer fett denne gangen.

Carisma sa for siden:

Og bruk masse krydder!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.