< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Julie sa for siden:

Morsomt at E7 nevnes... jeg kjøpte den for cirka tre måneder siden, og den gikk i gulvet sist uke - torsdag, faktisk, mens jeg var på jobb.

Sammenlignet med mobilen jeg hadde før den så var den stor, klumpete, og ikke minst ekkel å holde i hendene og sende meldinger med. Den er litt for firkantet til at den ligger komfortabelt i hendene - men dette er nå min mening. :p

Før E7'en hadde jeg Nokia N97 Mini, og den er, med ett ord, helt fantastisk. Jeg simpelthen elsket den mens jeg hadde den, men etter at jeg mista den første i elven (long story :p) og mistet den andre i gulvet - ja, jeg bestilte N97 Mini'en på nytt siden jeg var så fornøyd (og JA, jeg har STOR uflaks med mobiler) - bestemte jeg meg for å prøve noe nytt. Et voilà, E7'en kom i hus.

N97 Mini'en er en ganske (veldig, mtp telefonmarkedet) gammel modell, men når E7'en gikk i gulvet nå på torsdag, var det ikke snakk om å bestille den på nytt, til tross for at mamma sa at jeg ikke måtte tenke på pengene (det var hun som fikk den til å deise i gulvet). Jeg gikk med én gang på nett for å finne N97 Mini'en, og til tross for at den er så gammel så fant jeg den på nettet, til mindre (mer? Gikk plutselig helt i surr her!) enn halve prisen av E7'en (cirka 5000 mot 1800 eller noe sånt)! :heia:

Nå er den i hus (ble sendt på fredag ettermiddag, og ankom I DAG - JA, helt utrolig service!!), and I couldn't be happier. :D

Og PS: jeg sponses ikke av Nokia eller noen andre for å si dette her om N97 Mini'en, altså - det er bare en mobil som virkelig vant hjertet mitt. :love:

Bønna200 sa for siden:

Prisen var veldig hyggelig:smile:
Den høres jo bra ut ellers også. Jeg bruker min hovedsakelig til meldinger, da jeg ikke tåler strålingen ellers. Er den god til det?
Men det var da veldig til mobil-hærping;)

Jabba sa for siden:

tusen takk!!!!

Kanutten sa for siden:

assosierer man ofte seg selv og det man ER, med det forholdet man har til jobben??

Jeg likte ikke den tanken som ramlet ned i hodet mitt i går.. Jeg tenkte at "NÅ er jeg ingenting lengere..". Tidligere var jeg i allefall ei som kjempet for å yte maksimalt, vise hva jeg kunne, være til stede, punktlig, effektiv etc etc. Men nå som jeg blir videre sykemeldt er jeg liksom ingenting... :(

Hvorfor henger det i oss så himla hardt at det er JOBBEN som er det ultimate her i verden og som forteller oss hva vi ER? Hvorfor smiler jeg ikke lettet og tenker at NÅ skal jeg konsentrere meg om meg selv for å bli frisk samt være der for de andre hjemme?

Slike tanker plager meg.....Hvorfor det??

Bønna200 sa for siden:

Jeg tror man føler seg litt "unyttig" når man ikke jobber. Jeg er ufør, måtte få det i ung alder. Og jeg ville virkelig ikke på trygd! Jobba og presset kroppen helt til legen sa at nå går det ikke lenger. Rett og slett fordi jeg følte at jeg ikke gjorde nytte for meg.
Sånne tanker er veldig deprimerende:(
Jeg har heldigvis kommet over det nå:)

Rin sa for siden:

Ja, jevnt de fleste av oss gjør faktisk akkurat dette. Det er hovedårsaken til at mange ikke skjønner hvor vondt det er med avisoverskrifter og lissom-debatter om de fæle snyltende uføre etc, før de opplever å være ute av stand til å jobbe, selv. :rolleyes:

Men jo, jeg sleit veldig med akkurat dette i en periode - klarte ikke å snakke med folk av ren frykt for å bli spurt "Ja, hva har du gjort i dag, da" og måtte svare "ingenting", igjen og igjen. Rota meg frem til en psykolog som forklarte meg et og annet om kronisk sykdom og sorgprosess. :cool:

Kanutten sa for siden:

Merkelig at man skal ha slikt forhold til jobben og IKKE til familien og en selv??

Du kan kanskje svare at du har pleiet kroppen din på best mulig måte for at du skulle ha glede av den samt kanskje være tilstede å glede noen andre?

Minstepoden ble i allefall overlykkelig da han hørte om avgjørelsen min om å søke AAP. Han har rett og slett gått for lut og kaldt vann det siste året og NÅ ER det hans tur til å bli ivaretatt! :love:

Carisma sa for siden:

Det tviler jeg på Kanutten, for det tror jeg ikke du er i stand til å la noen gjøre :klem: Nå blir han enda mer ivaretatt tenker jeg vi sier!

og når det gjelder å være jobben sin.. Jeg var litt sånn før, men etter å ha vært igjennom noen oppsigelsesrunder på plasser jeg har jobbet lærte jeg å være meg selv i stedet :ja:

Kanutten sa for siden:

:love: Carisma, takk for fine ord! Nå hylgriner jeg! :hylgrine:

BenteR sa for siden:

Jeg har måtte ta meg selv hardt i nakkeskinnet og skikkelig riste meg selv, for å klare å innse at jeg ikke lenger er den som alltid fikser alt og stiller opp når arbeidsgiver ønsker det.
Å måtte godta og miste ene jobben min fordi jeg hadde vært sykemeldt ett år, var hardt. Før sommerferien fikk jeg klare signaler om at jeg mister min andre jobb, hovedjobben, og at vikaren min nå har skrevet kontrakt om å overta min jobb fast.
Selv om jeg det siste halvåret har innsett at mine dager som yrkesaktiv er historie, så er det ikke lett og godta at man "bare" er hjemme".....
Såvidt jeg skjønner skal det bestemmes på neste NAV-møte i september om jeg skal søkes over på uføretrygd, etter å ha vært syk i tre år.

Kanskje sa for siden:

Hm, en gang i måneden i 7 år.

Kanutten sa for siden:

:klem: Jeg satt å kikket litt på nettet og fant ut at det finnes faktisk mestringskurs for de som ender opp som ufør, langtidssykemeldt eller langtidsarbeidssøker. Jeg vil jo helst blir frisk da (jeg er ikke ferdig utredet og håper jo i det lengste), men hvis ikke jeg blir det tror jeg jaggu jeg skal ta et slikt kurs!

Når det gjelder NAV-møtet håper jeg det ender opp slik at får det slik du føler du mestrer! :klem:

Bønna200 sa for siden:

Blir det ikke bare å gange månedsbeløpet med antall avdrag, også trekke fra totalbeløpet? Så ser du hvor mye rentene er på og kan finne prosenten? Eller var det helt feil:confused:

Kanutten sa for siden:

Var slik jeg også tenkte. :ja: :o

60 400 kr i rente i første og 55200 kr i rente i andre forslag.

Kanskje sa for siden:

Jeg har litt sånn dysleksi når det gjelder tall, :rodme: så jeg aner ikke. Føler kanskje at jeg mangler noen tall for å få det til å gå opp? Jeg aner jo ikke hvor mye renten er. Skulle gjerne visst det, så kunne jeg fått hjelp til å regne ut månedsbeløp fra mindre kjøpesum også. Hadde håpet å få bil til max 150 000,- Og da lurer jeg jo på hva jeg må betale hver måned med renter.
Sikkert lett å finne ut, men ikke helt logisk i mitt hode:rolleyes:

Kanskje sa for siden:

Går det an å lage sånn iskaffe mocka på lavkarbo og uten lavkarbo? Har fått dilla på Tine sin i sånn sølvfarget pappkartong. (har en lavkarbopause, vet den er fy på lavkarbo)

Så, kan jeg lage noe slikt selv, og spare noen kroner?

Carisma sa for siden:

Kan du ikke bare spørre de du evt skal få lånet av da? Det er opplysninger de er pliktig å oppgi.

Kanutten sa for siden:

:klem: Som du ser av det du selv har skrevet... 180 000 gir 2800 kr i lån pr måned. Hvis du da låner 150 000 kan jeg tenke meg avdraget blir på ca 2500 kr pr måned. I 7 år vil det utgjøre ca 210 000. Dvs at du betaler 60 000 i renter disse årene, men du betaler ikke mer enn 2500 pr måned uansett.. Nå har jeg forutsatt et kontinuitetslån, dvs at du betaler det samme hver måend uansett..

Kanskje sa for siden:

Ja men jeg har ikke avtalt å kjøpe hos noen, var bare inne og kikket et sted. Og de reknet ut .. desverre synes jeg bilene de hadde var for dyre. Men det er liksom flaut å komme tilbake å få en utregning igjen, og så skal jeg ikke handle der .

Okie sa for siden:

Jeg lager alltid iskaffe selv. Kaffi pulver og melk, vanilje (essens eller ekstract eller hva en haver) og isbiter. Om du har i litt kakao vil jeg tru den burde ligne mokka ;-)

Kanskje sa for siden:

Takk for utregning folkens :-)

Ser det er dyrt med lån ! Men må man så må man

Nerthus sa for siden:

Som erfaren prolaps-med-isjias innehaver, og operert to ganger kan jeg vel bare si dette:

1. Finn en stilling som gir lite smerter og bruk denne innimellom for å hvile kroppen fra smerte-stress
  2. Hold deg i lett aktivitet, gange i ulendt terreng er best

Vet ikke om du er diagnostert med årsak til isjias, er du det sies det at det ENTEN vil gå over av seg selv over tid, eller at du etterhvert må vurdere operasjon hvis det hemmer deg i hverdagen såpass at du blir sykmeldt over lengre tid.

Når det gjelder smertestillende har jeg forsøkt "alt" - og det som faktisk fungerer best er og spise ibux samtidig med paracet :) Fortetabletter fungerte aldri på meg. Dette er kvalitetssikret ved at faren min også gikk fra forte-tabletter til ibux/paracet blanding og dermed kunne fungere på jobb (bartender, stående over lengre tid).
Sjekk maksdosene på pakningene du får kjøpt på apoteket, evt spør - jeg vil ikke anbefale dosering her selv om det er nevnt i pakningsvedlegget :)

Husk at ibux også er betennelsesdempende, og kan avhjelpe om isjiasen skyldes betent vev i ryggen feks rundt en prolaps.

Er du ikke diagnostert, KAN isjiasopplevelsen skyldes stramme rumpe-muskler, og da vil uttøyning av disse musklene kunne avhjelpe.

:)

Grolla sa for siden:

Hei hei alle fra Tromsø.
Æ har laga ei gruppe på facebook som heite Lavkarbo Tromsø. Meld dokke rinn vesst dokker har løst :)

Catwoman sa for siden:

Hvorfor må ett voksent menneske på 40 år väre nervös for å reise til NAV?
Sier til meg sjöl at jeg er jo bare tåpelig, men föler meg liten som ei mus på det kontoret........... :o

Lillemy71 sa for siden:

Jeg fikk billån fra Santander for jeg hadde ikke noe sikkerhet og det gav det billigste lånet for meg. De har en helt grei lånekalkulator der du legger inn lånebeløp og nedbetalingstid (de aller fleste banker har faktisk dette). Under terminbeløpet som blir oppgitt kan du klikke på "vis betalingsplan og betingelser" så får du frem hva som er renter og gebyrer.

Photobscura sa for siden:

Jeg er vel også per definisjon voksen, men får nesten pustebesvær av å skulle gå på Nav, og jeg har vært gjennom MAAAANGE runder over flere år. De siste par gangene har jeg hatt med meg noen som jeg føler meg trygg på. Det har gjort ting mye lettere! Tror ikke dette er aldersbetinget, altså. Er man i en litt utsatt situasjon, så er Nav kjempeskummelt! Man er jo så avhengig av dem ... :o

Anarko sa for siden:

De er litt skumle ja. Jeg pleier å tenke at jeg er skumlere, så tar jeg det som det kommer derifra. :)

Regret sa for siden:

Hvis man spiser noe og skriver det inn på diett.no for å kunne ha kontroll på karbene og at prosentene skal være riktige, men så kaster man opp like etter måltidet, skal man fortsatt regne at man har spist det man fylte inn like før allikevel? eller bør man trekke det ifra?

Kitt sa for siden:

Kaster du opp innen en halv time, kan du nok trekke fra det måltidet. Noe opptak begynner allerede i munnhulen, men det er jo ikke stort!

Huldr sa for siden:

Sminkespørsmål: Jeg var og nappet brynene mine i dag, og hudpleieren tok på litt øyenbrynsfarge i pudderform, det ble fint, og hun brukte GloMinerals, men jeg lurer på om det er bra eller om jeg skal finne noe annet. Har lest at det er bismuth i GloMinerals, men finner ikke ut av om det gjelder øyenbrynfargen også (det skulle vel ikke ha så mye i øyenbrynfarge å gjøre egentlig :p). Er det bra? Noen som har råd & tips? :)

j88 sa for siden:

Jeg har brukt den lenge, og har kun positive erfaringer med den. Husker ikke helt innholdet, men skulle ikke tro det var bixmuth i den, jeg har iallfall ikke reagert.

Huldr sa for siden:

Takk :)

Jeg fant det rette produktet og ingredienslista etter litt dyptgående googling:

Hmm ... skulle gjerne hatt en som var uten parabener, men det finnes kanskje ikke ...?

j88 sa for siden:

Jeg har prøvd å finne neo uten parabener men det er vanskelig, ikke funnet noe enda. Men jeg tenker at jeg bruker såpass lite øyenbrynsfarge, at det ikke gjør så veldig mye. Men om noen har noen gode tips som ikke innholder det, så hadde det vært kjempefint.

Huldr sa for siden:

Ja, det har du jo rett i :)

Fant den til halve prisen av det hun skulle ha på Strawberrynet for øvrig :D Har ennå ikke kjøpt noe der, så kanskje jeg skal ta et lite raid ...

Og så kjøpte jeg Exuviance prøvesett av henne. Ser ved nettsøk at det er både mineraloljer og parabener og annet snask i det, så kommer nok ikke til å fortsette utover de tre ukene det tar å bruke opp settet. Men jeg fikk nå lyst til å syrebehandle fjeset mitt litt :cool:

Spørsmålet blir da: Finnes det noe a la dette, men som IKKE har alle disse ugne ingrediensene?

j88 sa for siden:

Jeg bruker hudpleie fra declor og md formlations, og er iallfall kjempe fornøyd. Har altid slitt en del med huden, men etter jeg begynte med produkter fra de merkene har huden blitt veldig fin, jeg har også sensitiv hud som absolutt ikke tåler alt, men har aldri reagert på produkter derfra, og har prøvd flere av produktene. Jeg bestiller fra www.feelunique.com/ der de har gratis frakt og de betaler tilbake toll og moms, så er ikke noe problem å handle for over 200 kroner.

vaskeklut sa for siden:

jeg finner mange gode tips på [url]www.hildechristina.com[/url] :)

MsSparrow sa for siden:

Et lite spørsmål fra en nybegynner på bakefronten.
Jeg skal bake, men så har jeg kjøpt feil(tror jeg).
I oppskrifta står det at jeg skal bruke Semper profiber eller fiberhusk. Jeg har kjøpt Semper mix med fiber. Kan jeg bruke det?

TrillTrall sa for siden:

Jeg fikk verken sms eller mail, men da jeg logget inn på altinn var omsider skatteoppgjøret mitt kommet og da jeg logget inn i nettbanken da jeg kom hjem var 12.647,- kommet inn på konto. :lol: :heia:

Huldr sa for siden:

Ja, jeg tror ikke Exuviance er "verre" enn disse på noen måte, men de inneholder jo mye av det samme de også ... det er ikke det at huden min reagerer, men jeg synes ikke slike stoffer har noe i hudpleie å gjøre. Parabener er jo hormonhermere, så de kan skape trøbbel andre steder enn bare på huden. Og mineralolje er jo ikke hudpleiende! Jeg skjønner at det er bra produkter altså :ja:, men jeg holder meg nok unna til ting bedrer seg på den fronten :) Jeg kom faktisk over den bloggen tidligere i dag da jeg googlet på Glo Minerals. Nå fant jeg en liste hun hadde over "trygge" merker der det også fantes noen økologiske jeg ikke hadde hørt om. Takk :)

Lava sa for siden:

Takk!
Jeg har prolaps som utløser isijas-smertene. det pleier gå over, men denne gangen har det vart for lenge syns jeg. Om jeg er litt bedre og vil ut å gå, er det etter en kort spasertur fullt kjør igjen. De har ikke villet gjøre noe med prolapsen foreløpig, og jeg har ikke lyst å operere..
Dette er like mye plagsomt som vondt. Har store problemer med å kle av og på bukser, strømper ol, og å komme meg ut av sengen og snu meg i sengen om morgenen.
Kommer til å forsøke noen lettere strekkøvelser noen dager og se om det hjelper, hvis ikke blir det å besøke legen.

Nerthus sa for siden:

Jeg har veldig god erfaring med operasjon av prolaps - to ganger i samme skiva faktisk :) Smertefri når jeg våknet! Anbefaler et besøk på Martine Hansens hospital i Bærum som er spesialister på slike ting. Har hørt mye rart om operasjoner på lokale sykehus rundt i landet - disse folka er MEGET dyktige og personalet er helt fantastisk :)

Får du henvisning dit - husker ikke hvor du bor jeg nå - møter du kirurger som er meget dyktige, de har ekstremt godt opplæringsopplegg der fortalte en kirurg jeg traff, legene finnes ikke arrogante, men bryr seg om pasientene (min erfaring ihvertfall). Er det langt og reise, husk du får dekket mesteparten av reiseutgiftene og evt overnatting ved behov :) Uansett om du velger å operere eller ikke, anbefaler jeg og prate med fagfolkene på Martine Hansen, de vil uansett gi deg gode råd.

Jeg var "gangbar" ved første operasjon - dvs jeg gikk inn døra selv. Andre gang 5 år senere kom jeg i ambulanse fra et annet sykehus siden jeg ikke sto på egne bein pga enorme smerter. Uansett var jeg oppe og gikk uten smerter dagen etterpå :D

Kitt sa for siden:

Veldig glad du skryter så uhemmet av min gamle arbeidsplass!:D
Nå er det mnok litt langt for en prat for Lava, sånn 9 timer med tog eller noe sånt, men legen din kan søke deg til utredning med innleggelse, da, Lava. Leste om en som kom fra en annen del av landet som hadde fått gjort det sånn!
Nerthus har rett, skjønner du, MHH er kjent for å være best på sånt i hele landet, og det med minst/færrest komplikasjoner!

Svigermor ble operert i ryggen nå i mars. Fordi hun ventet ALTFOR lenge med å la seg operere, vil hun aldri kunne bli helt bra og hun sliter nå med opptrening fordi andre deler av kroppen hennes har vent seg til feilstillinger/bruk /stivnet etter at hun har feilbelastet kroppen i årevis pga smerter i nedre rygg/øvre lår!

Moralen er: plager det deg, ikke vent for lenge med å gjøre noe med det om det lar seg gjøre!;)

Lava sa for siden:

Hmmm ja jo, jeg skal nok snakke med legen om dette. At det er skumelt får så være, ønsker jo å ha en fin alderdom også, selv om det jo er lenge til :p
Takk til Nerthus og Kitt! :klem:

Carisma sa for siden:

Lava: hvis det er prolaps, eller nær prolaps går det ikke over med strekkøvelser :nei: Jeg gikk alt for lenge med prolaps i nakken for noen år siden, og slet med kronisk betennelse i flere år etterpå.
Har du forsøkt manuellterapeut? Det var han som endelig fikk skikk på min nakke, siden de både kan knekke og strekke. Og du har kanskje sett hvordan Kanutten priser sin terapeut? Jeg ville forsøkt det før operasjon hvertfall.

Cyan sa for siden:

Sinkmangel?:
Det var noen som nevnte tidligere her om en hjemmetest man kunne ta for å få indikasjon på om man mangler sink. Jeg har lenge syntes at det meste jeg spiser smaker så likt, og jeg tar ikke sinktilskudd, så jeg kunne tenke meg å ta denne testen. Hva heter denne testen, hvor får man tak i den og er den dyr?

smgj sa for siden:

Den heter "sinktest" eller Zinc tally og kjøpes på velassortert helsekost. Det er en væske som man tar en viss mengde av i munnen (bruk riktig mengde) og hvordan smaken oppleves er en ganske (om ikke 100%) bra indikator på sinknivået i kroppen. Les mer her: www.matoghelse.no/helse/2004/10/02/sink---oversett-medisin-mot-spiseforstyrrelser.aspx
Jeg kjøpte min på Svinesund (Nordby) for under 200 kroner. Siden den ikke skal brukes som tilskudd, kun som test så varer en flaske "evig".

Et annet tips - har du hvite flekker på neglene (utenom der hvor du vet at du har slått neglene) så er også det et tegn som kan tyde på lavt sinknivå. Lite sink er også forbundet med redusert immunforsvar.

Furine sa for siden:

Har nokon høyrt om todelt kjøleskap, altså kjøleskap oppe og og kjøleskap nede, ikkje kjøleskap og fryseskap? Eg har sett det på kjøkkenet i eit forsamlingshus vi leigde i vår, men eg hugsar ikkje kva merke det var...

kennygirl sa for siden:

Vi hadde et slikt tidligere. Det hadde en kjølig del og en sval del. Kjempekjekt! Tror det var whirlpool, men er ikke helt sikker :o

Edla sa for siden:

Mormoren og morfaren min hadde slik når jeg var liten! Elektrolux var det siden de aldri kjøpte noe annet enn det. :) Ellers kan du kanskej kjøpe to små kjøleskap og stable?

Cyan sa for siden:

Takk :)
Jeg har ikke hvite flekker på neglene, men jeg har hvite streker. Det skal kanskje være sånn :confused:

Lava sa for siden:

Ja, jeg har prøvd det, og kiropraktor og fysio, både manuell og med ultralyd og varme. Har også tatt det opp med legen før, og sagt jeg har blitt verre, men han sa at siden det "bare" var det "gamle, samme" som var verre, var det ikke vits med nye bilder.. men om jeg fikk vondt ett nytt sted, så skulle vi ta nye bilder og sånn..
Kjekk lege, men jeg må nok klage litt mer om jeg skal få undersøkt mer. Og ja, jeg er villig til både å ha det vondt, og prøve mye før en evt operasjon!

Men som Kitt nevnte, så frister det ikke å tenke på at jeg kanskje ikke skal klare meg selv i hverdagen om 30 år pga at jeg ikke blir undersøkt godt nok nå :o

Takk for innspill! :klem:

Kitt sa for siden:

Svigermor er bare såvidt 20 år eldre enn deg:p, faktisk, så se å få gjort noe med det, du, før det blir for ille til å kunne gjøres noe med eller skader andre deler av deg!:eek:

smgj sa for siden:

Streker vet jeg ingenting om. :)

Furine sa for siden:

Takk for tips, Kennygirl og Edla! :blomster:

Lava sa for siden:

Jada masa! :lol:
Skal ringe og bestille time etter helgen. Nå oppfører forten seg bra i dag, men hvordan den blir etter å traske rundt i kr.sand i mange timer .. ja det får vi se på.

Nerthus sa for siden:

Bare hyggelig - og vil minne deg om at det er fritt sykehusvalg i Norge så DU kan velge hvor du vil henvises... Reisedekningen dekker også overnatting på hotell såvidt jeg husker fra sist jeg sendte inn krav :)

Sier også etter egen erfaring at du bør lese henvisningen før legen skriver den ut. Min første henvisning sa ingenting om varighet av smerter, smertenivå, eller hva det hindret meg i å gjøre i hverdagen slik at jeg ble ikke prioritert i første omgang (og jeg hadde vært sengeliggende hjemme i over 2 mnd da på massiv blanding av smertestillende...).
Nye MR bilder kan være greit og få tatt for å se om det har utviklet seg til det verre. Det er også bare en henvisning, ta den med i hånda selv og ring rundt til de nærmeste røntgeninstitutt evt sykehuset så tar det muligens kortere tid også :)

Kitt - man må bare skryte når jeg ved TO anledninger har hatt så gode opplevelser på MHH. De mest respektfulle kirurger med litt avvikende humoristisk sans, hehe, og de skjønneste syke/hjelpepleiere som virkelig bryr seg :) I all min kontakt med helsevesenet har jeg aldri følt meg så respektert og tatt vare på ;)

Huldr sa for siden:

Mener de har det både på Shopping4net og Iherb også, men orker ikke finne linker akkurat nå ...

Er det fortsatt sånn at alle forelesninger på Blindern er åpne? Jeg skal kanskje studere neste år, men kunne gjerne tenkt meg å gå på noen aktuelle forelesninger for å få en idé om hva jeg skal velge.

Cyan sa for siden:

Takk for tips, Frøy

Jeg fant denne :)

aktivjente sa for siden:

Jeg tror det, på de største studiene altså (ikke små språkfag eller kjemikurs o.l.) Er så mange studenter at de ikke merker om det kommer inn en ekstra :p

Siste år på VGS gikk jeg innom mange ulike forelesninger. Er en flott måte å se hva som kan være interessant. En gang dukka jeg opp i en bitteliten sal og foreleseren spurte hvem jeg var. Svarte bare som sant var; ville sjekke ut litt forskjellige før jeg valgte studievei. Han synes det var helt ok :D Kos deg!!

Ah, nice. Ser det er litt forskjellig, noe på seminarrom, det virker litt uaktuelt, men mye på Sophus Bugge der jeg en gang i unge år forsøkte å begå forberedende, men endte vel opp med å drikke opp stipendet mitt på Patagonia i stedet for. :flau: Der skal det godt gjøres å "oppdage" ekstra folk.
Detta blir spennende! Begynner forelesninger på diverse språk/lingivstikk/litteraturstudier om mindre en uke eller to! :)

Jabba sa for siden:

Hva er ditt beste tips for hvitere tenner ?
Og er det noe du ABSOLUTT ikke anbefaler? Vil jo ikke at tenna skal dette ut..... :-)

Crest white. Fåes kjøpt billig på ebay (i hvert fall fikk man det for et par år siden ;)). De er forsvarlig anbefalt av en tannpleier not the least! ;) Det kan ise litt, det spørs på tannhalsene dine, men da bare lar man det gå en dag mellom blekingen og/eller korter ned tida.

Jabba sa for siden:

Da er det handlet inn! Billig da gitt...5 dollar for to pakker inkl shipping....
I love eBay!

Regret sa for siden:

Jeg har prøvd en del forskjellige blekinger og annet som hevder å bleke tennene, men jeg måtte krype til korset og innrømme at jeg og min familie ikke eier gener til perlehvite tenner. Vi er faktisk gul/grå hele gjengen uansett hva vi gjør :( Håper du er mer heldig enn meg, Jabba! :)

Kanskje sa for siden:

Noen som vet om det er vanlig praksis at en bruktbil må være ned betalt til den er 13 år? Fikk vite dette av en bilselger hvis jeg ville ha lån hos dem, gjalt 13 års regelen. Men om dette også gjelder i banken vet jeg ikke? Og hva er mest gunstig , låne i bank eller via bilselger?

Dvs at dersom bilen er 5 år, må den være nedbetalt på 8 år. Hvis den er 10 må den være nedbetalt på 3 år.

Og hvis tiden er kortere blir jo også beløpet som må betales hver måned dyrere.

Kitt sa for siden:

Neida, vi kjøpte akkurat en eldre bil, 11år, med lånet på 4 år, vi! Ikke store lånet og det blir nok betalt fortere, men ingen sa noe om 13års regel!
Lånet via bilselger er jo gjerne en annen type låneinstitusjonen enn en vanlig bank, men det er jo rentene som bestemmer hva som er gunstigst. Ofte har de andre bedre billån når det gjelder mindre lån, etter som jeg har skjønt!

Lillemy71 sa for siden:

Dette stemmer nok det er helt vanlig at bilen skal være nedbetalt innen en viss aldersgrense, pga av verdinedskrivningen.

Jeg lånte via bilforhandler (det er jo egentlig ikke bilforhandler, de bare formidler kontakt) for det ble mest gunstig, ikke minst siden jeg hadde så godt som ingen egenkapital og ingen sikkerhet. Jeg fikk lån via Santander (de driver nesten bare med billån) og har vært veldig fornøyd med det. Hva som er billigst, er vanskelig å svare på her. Du må bare gå på nettisdene til ulike banker, bruke lånekalkulator og sammenligne priser. Lånepriser kommer litt ann på hvor mye du har egenkapital om du kan stille sikkerhet/kausjonist osv osv. Det enkleste er å kontakte banken din, sjekk med bilforhandler hva de tilbyr også sjekk f.eks ulike nettbanker som Skandiabanken, GE Moneybank, Santander, osv. Det er den eneste måten og få konkret svar på

Kanskje sa for siden:

ingen egenkapital, og sikkerhet her. Må nok sjekke litt ja så jeg ikke blir lurt

Kanutten sa for siden:

Jeg har snart vært sykemeldt i ett år. Jeg skal over på AAP siden jeg fremdeles er under utredning og NAV anser meg som delvis ufør (jeg skal jobbe 30%) på ubestemt tid. For endel år tilbake tegnet sambo og jeg forsikringer og en av forsikringene sier dette:

Kan jeg be om dette for å spe på inntekten?? AAP er som sagt bare 66% av lønnen og det er ikke mye å rutte med...

Kitt sa for siden:

Jepp, AAP utløser ofte rett til slik type forsikring!:D:heia::w00t:

Jeg måtte ikke be om en gang, de maste faktisk om at jeg skulle søke på det jeg hadde krav på!!! :)

Kanutten sa for siden:

:klem: Tusen takk Kitt! Da går jeg i banken neste uke. :klem:

Nerthus sa for siden:

Jeg lurer på om det betyr at utbetalingene først starter etter at du har gått 12 mnd som ufør på en eller annen prosent (etter at sykepengeperioden er avsluttet) og deretter fortsatt vil inneha en uføreprosent... Dvs at dette ikke kan skje før du er ferdig med sykepenge-periode og har gått 12 mnd på annen støtte?

Uansett synes jeg du skal ringe de og spørre for å få det avklart :)

Har selv fått søknad om uførepensjon i hende - siden jeg har vært sykmeldt i 6 mnd - og angrer litt nå på at jeg ikke skrev en uføreforsikring for mange år siden... men men - jeg skal jo bli FRISK og FIN! ;)

Kanutten sa for siden:

Jeg oppfatter det også slik, men jeg har bare et par uker igjen til jeg skal over på AAP. Damen på NAV sa at det var ikke tvil om at jg kom til å få AAP innvilget. Jeg kan ikke settes til noen som helst annen jobb slik jeg er nå og dermed forespeilet hun meg et tidsaspekt på 4 år på AAP før andre ting kom til å skje. Hvis jeg da kan heve litt forsikringspenger er ikke hverdagen så trasig og uforutsigbar likavel.

Men bevare, jeg VIL jo tilbake i jobb! Jeg elsker jobben min og hadde aldri insistert på å jobbe 30% hvis jeg ikke hadde lyst og behov. For som jeg sa tidligere i denne tråden; jeg identifiserer meg med jobben, uten jobben er jeg ingenting, jeg trenger den!

Nerthus sa for siden:

Advarer deg mot å takke ja til lån fra selgeren - jeg tapte MYE penger på det! Jeg har konto i skandiabanken, og da jeg ble tilbudt lån i skandiabanken av selger, tenkte jeg "flotte greier"... helt til alt var i orden og bilen var kommet hjem - og jeg så at renten jeg hadde fått var høyere enn hva jeg ville fått ved og søke skandiabanken direkte om lån... til og med mitt naf-medlemsskap ga billigere lån. Dessuten får du ikke flyttet lån på bil til en annen bank/utlånsinstitusjon, noe som er dritsurt. Skandiabanken billån ble jo etterhvert også oppkjøpt av dnbnor finans - og det var helt umulig og få gjort noe med saken. Nå har jeg heldigvis bare TRE MÅNEDER igjen og betale så er fine bilen MIN! :)

Jo kortere nedbetalingstid, jo høyere mnds avdrag/renter - men TOTALT sett vil du jo betale en del mindre. Da er det litt opp til deg hva du har råd til pr mnd for å bestemme nedbetalingstid. De fleste utlånsinstitusjoner har kalkulatorer på sidene sine der du kan prøve ut litt selv og finne mndsbeløp som passer deg :)

Carisma sa for siden:

Hvilken malingsgrad bør jeg bruke på kaffe til presskanne?

Kanskje sa for siden:

Hvor er det billigst å kjøpe slik som
solkrem
aftersun
hårspray
hårskum
tannkrem
og andre slike produkter?
Europris kanskje, nille, kolonialbutikk ?

Jabba sa for siden:

Hvor lang tid pleier NSB å bruke på å tilbakebetale refusjon pga forsinkelser osv. ?
Og hvis en avbestiller fullpris billett før toget går har en da rett på å få pengene igjen ?

Kitt sa for siden:

Håper det hjalp litt!:)

Sanney sa for siden:

hvorfor får jeg plutselig vondt i øynene og hodet når jeg sitter på pc/jobber/ser tv, rett etter at jeg har vært hos optikern, men det er fremdeles 2 uker til jeg får de nye brillene mine...

vaskeklut sa for siden:

...fordi du ikke har de nye brillene? :confused:

langaard sa for siden:

Har du sjekka prisene på iherb?

Sanney sa for siden:

men jeg har jo ikke brukt briller på over 3 år, aldri hatt vondt! gikk til optikern bare fordi det var lenge siden og jeg nylig fikk problemer med å se hva klokka på jobben var..
var hos optikern på onsdag, og igår og idag har jeg vært usedvanlig sår i øya...

men det er vel fordi kroppen vet den skal få briller, den må bare vente en stund så den bestemte seg for å være irriterende..

vaskeklut sa for siden:

garantert derfor!

Flere enn meg som opplever nyeste Firefox-oppdateringa som litt underlig? Typ at man ikke kan skrive i adressefeltet og trykke enter etterpå, eller at nettsida ikke laster med mindre man beveger musepekeren?

halkatlala sa for siden:

ja, jeg opplevde det i går og trodde det var virus, men det funker som det skal igjen nå.

Det siste ga seg etter en reboot, men det er fortsatt sånn at jeg ikke bare kan trykke enter etter å ha skrevet en adresse i adressefeltet. Irri!

Camomilla sa for siden:

Er det ikke det samme som kokekaffe, tro? :)

Huldr sa for siden:

Jeg tror den skal være mellom koke- og filterkaffe et sted ...

vaskeklut sa for siden:

Jeg bruker kokekaffe, eller det som heter presskannemalt (eller noe lignende):)

Åååååaaargghhh! Nå er den sånn igjen, at jeg må bevege musepekeren for å få siden til å laste, og nå også for å skrolle! :realmad:

vaskeklut sa for siden:

har du forsøkt å se på sidene til firefox? eller å google det? det kan være at dette er en bug.

Fant ingenting om det, men jeg har postet spørsmål på nettsiden deres, så får jeg vente og se om jeg får noen kloke svar!

vaskeklut sa for siden:

Smart! Poster du her om du får svar?

Det kan jeg godt gjøre! Merker jeg klikker litt i vinkel av dette, asså.

vaskeklut sa for siden:

\o/ Det forstår jeg godt. Merkelig da, jeg har akkurat oppdatert firefox, og den er ikke slik hos meg. Kanskje fordi jeg bruker Ubuntu?:confused:

Carisma sa for siden:

Jeg har kaffekvern (Rancillio) og den har tallinstillinger. Regner med disse tallene er like på alle kverner? Så jeg lurer egentlig på hvilket tall den bør stå på :o

vimsen85 sa for siden:

Jeg tror det varierer litt. Er 1 finest eller grovest og hvor langt går den. Når jeg jobbet på kaffebutikk tror jeg det var sånn fra 1-7, men jeg tror det finnes kverner med forskjellig grovhetsgrad. Kokekaffe er den groveste, så er presskanne litt finere, men grovere enn filterkaffe. Poenget med presskanne er at det ikke må være for fint. Man kan bruke kokmalt kaffe. Tror det var ca 5,5 på vår kaffekvern.

Nerthus sa for siden:

Avinstallere firefox og installere på nytt kan jo være verdt et forsøk?

One step ahead of you! ;) Gjorde det nå nettopp, and problem solved! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.