< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Photobscura sa for siden:

Vel, her er et worst case eksempel fra virkeligheten; faren min, med en idé om å spare penger, fikk meg til å ta totten da mamma slutta å amme meg. Jeg totta med pekefingeren på nesa (altså med tommelen i høy vinkel, for virkelig å dra fortennene og nesten hele overkjeven ut av stilling) til jeg var sju åtte, faktisk, og resultatet? 13 mm overbitt, hvilket videre resulterte i tannregulering i 5 år, fra tolv til seksten, nesten hver natt med bøyle ...! Hurr. Jeg måtte sogar trekke hjørnetennene mine for å få alt på plass. Ok, med så ekstremt overbitt dekker staten 75%, men det er likevel et lite helvete å gå med disse vonde togskinnene. Mye! smerter, vondt å pusse tenna, dårlig med klinings. :p
Så dette var et lite anti-innlegg i forhold til tott.

Carisma sa for siden:

Han spiser ike hver halvtime, men han tror han vil ha mat så ofte. :) og spiser sett god og vel mett ca hver tredje time, men han tolker alt ubehag i mage området som sult. Om jeg ammer han da bare sovner han på puppen bare.

Broren min totta til han var i slutten av tenårene. Ble avslørt av at han sov med den gamle loslitte bamsen uten armer og bein fortsatt. :D men han fikk utrolig nok aldri skeive tenner da.

Kanutten sa for siden:

Alt ordnet seg i går kveld. Sambos pode kom og spurte om overnatting og da var det en flau sambo som så på meg mens han stotret frem et ja. :lol:.

Kanutten sa for siden:

Det er helt normalt at poder er ekstra sultne/krevende ved seks uker. Helsesøstera vår kalte det matøkingsperioden. Jeg følte også at poden min fikk for lite og diet ofte. Han fikk faktisk sin lille første tugge med mosa brødskive da. Han ble mett og fornøyd, jeg fikk økt melkeproduksjonen og alt ble atter fryd og gammen.

Yrla sa for siden:

Er ikke det uvanlig da? Å foretrekke flaske? Antall hull på flaska kan jo også tilpasses.Sønnen min tok det han fikk han ,uansett hvor det kom fra.

Kitt sa for siden:

Det er faktisk veldig vanlig at de ikke vil ha pupp om de først har fått flaske!
Det er lettere å få melk ut av flasken, det krever mindre jobb!
Mine tok ikke flaske før de var ganske store! Nesten året, faktisk!

Da min datter var 16 dager gammel, måtte jeg fjerne blindtarmen. Ikke noe dramatisk, men pgs narkose etc, måttte snupp være hos pappa første natten etter operasjonen(operert om kvelden) og fikk da flaske med MME av han. Han hadde brukt 2 timer:eek: på å få i henne(lille matvraket vårt) innholdet i en sånn bitteliten tåteflaske. Hvorpå bebisen ser sin far rett inn i øynene og gulper opp nesten mer enn hun hadde fått i seg!:eek:
Gjett om hun var sulten nesten morgen!:D
Viste seg at hun ikke tålte vanlig MME uansett, da, så jeg ammet mer eller mindre frivillig til hun var 20 måneder! Verdens største smokk, det var meg!:D

Carisma sa for siden:

Junior har fått flaske et par ganger (pumpet meg) fordi pappa'n er snill og vil la meg sove litt. Han bruker tydeligvis tunga for å kontollere melkestråla, for etter det har han begynt å dytte brystvorta ut og inn av munnen under ammingga. Han som hadde så bra teknikk! Men han veksler heldigvis lett mellom bryst og flaske.
Men jeg har også hørt det at de helst vil ha flaske om de får det. Ser det har kommet flasker med andre typer tuter som sskal minske problemet.

Lava sa for siden:

Hva gjør man når en far oppretter face-profil på datteren som er 7 år, uten mors samtykke?

De er ikke sammen, far har lite samvær

Carisma sa for siden:

Melder til facebook admin? det er vel ulovlig for så unge å ha profil uansett....

Lava sa for siden:

Jo men han har selvsagt ikke oppgitt alder..
Får se hva jeg finner ut

Carisma sa for siden:

Slettmeg.no kan kanskje hjelpe?

utolmodig sa for siden:

:lol: he he Bra!

Supera sa for siden:

Jeg suttet på tommelen til jeg var åtte år. Kunne ikke sove uten tommelen i kjeften og kosa i venstrehånda. Kosa var en fille som en gang var nattkjolen til moren min. Den ble slengt ned i vogga mi en morgen de hadde forsovet seg og skulle få storebror på skolen. Hun fikk den aldri tilbake, hehe. Da jeg var åtte år hadde jeg så stort overbitt at jeg kunne stikke tunga ut selv om kjeven var lukket. Tannlegen ga meg et ultimatum: enten måtte jeg slutte med tommelen, eller så måtte jeg få tannregulering. Jeg sluttet nesten tvert med tommelen og slapp tannregulering. Overbittet trakk seg fint tilbake. Har ikke noe særlig overbitt nå. Jeg klarer såvidt å presse inn en negl nå. :snill: Og høyre tommel (den jeg tuttet på) var flatere og bredere enn venstre tommel før. Wonder why. :geip:

Yrla sa for siden:

Kuult at overbittet gikk tilbake. Det har jeg hørt det ikke gjør, nemlig. Det er penere med overbitt enn underbitt. Litt sjarmerende, synes jeg. Jeg fikk også advarsel fra mamma om at hvis jeg ikke sluttet med tommel kom jeg til å få utstående tenner. Det skremte meg nok til å slutte. Da var jeg 6, tenker jeg. Men jeg ble bare verre til å bite negler da. Det sluttet jeg ikke med før langt oppi 20-årene. Og røyken flere år etter det igjen. Merkelig dette sugebehovet som så mange har.

Haha, samme her. Og jeg fikk inn tommelen uten å åpne munnen. :p
Heldig du var med at det trakk seg tilbake, da! Det var det ikke snakk om hos meg. Men på den annen side, reguleringstannlegen var helt over seg over hvor rette tenner jeg hadde, ikke så mye som en tann ute av stilling, "bare" dette gigantiske overbittet. Det var jo enda noe, og særlig etter at hjørnetennene ble trukket, så er det jo ingenting som skiller seg ut i raden av tenner.

Edla sa for siden:

Lurer på å melde meg inn på Evo jeg...Noen som trener der som er fornøyd? :D

Antoinette6 sa for siden:

Kan jeg like godt spise Bremykt som Meierismør på et ketolysekothold ? Rapsolje er vel greit, tenker jeg, - som er en av ingrediensene i Bremykt . . . ?

Yrla sa for siden:

Ja, helt iorden.

Vettel sa for siden:

Lurer på hvorfor jeg ikke spiser som jeg BURDE, men som jeg har lyst til... Og de to tingene er ikke det samme nei.

mvh opp 3 kilo i sommer

nellie sa for siden:

Jeg ville aldri ha smokk, men brukte tommelen gaaaaaaaaanske mye:p Jaggu måtte jeg ikke "brekke" fortenna utover med sånn ispinnelignende greier før jeg fikk tannregulering, fordi at de sto i feil vinkel og da innover. Tror det er ganske tilfeldig, men har sikkert av og til med tommelsutting å gjøre også

Yrla sa for siden:

Sett opp en liste over matvarer du bør spise og kryss av de du har lyst på og spis dem. Kanskje blir utvalget begrenset, men når du blir lei av noen av de kan du lage en ny liste og kanskje få lyst på noe nytt:)

Jeg gjorde det da jeg skulle bli sunn og begynne med grønnsaker. Jeg husker jeg måtte ha cottage cheese som dressing i salat( av issalat, agurk, tomat, paprika, stangselleri, løk, minimais/ kikerter.)for at den skulle være god. Å gå over til avokado istedet var kjipt i førsten men så ble jeg glad i det også fordi jeg liker det jeg er vant til.

Lava sa for siden:

Tilbake til leppepomader... :p

Jeg har nå i lengre tid prøvd de godkjente produktene, både EOS og dem fra Iherb som bla Photo anbefalte.

På dagtid klarer jeg meg nesten uten leppepomade, men om kvelden må jeg ta på, og ta på...
Og jeg kan innimellom fortsatt dra av større filler skinn fra leppene!

Har mat og drikke noe å si?

Regret sa for siden:

Lava, har du prøvd med cocosa?
Jeg prøvde det etter et tips herifra og jeg har aldri hatt så myke lepper som nå. Mannen bruker det i ansiktet i stedenfor fuktighetskrem også, og det tar alle kvisene hans og holder på fuktigheten kjempebra!
I :hearts: Cocosa!

Lava sa for siden:

Ja jeg har prøvd, det er ok men vanskelig å få med på tur når den blir varm og smelter
Har ingen prob med kviser, har kanskje èn, sånn hvert 10år og da er det en pitteliten en :p
Nesten aldri kviser i ungdommen og mine unger har heller ikke kviser :heia:

Regret sa for siden:

Da er du heldig! bank i bordet for din del
Jeg så på Clas at de hadde sånne bittesmå bokser med skrulokk som var perfekt til sånt, slik at man bare kan ha den i veska og slipper hele glasset med cocosa :p men jeg ser problemet med at den smelter ja! Jeg har ikke trengt å ta den med meg ut av huset en gang så her går det bra. Smører på kanskje 1-2 ganger i løpet av hele dagen og da er den saken grei :p

Lava sa for siden:

ja vi er heldige med fin hud, og lite rynker.. :p

Men kanskje jeg skal ha den cocosaen som "kvelds-smørning"?
Er lei av å prøve og ikke få det til... Takk for svar! :klem:

Det kan ta sin tid før det går seg til om du har hatt skikkelig tørre lepper, sår, sprekker etc, altså. I den badger-leppepomaden jeg har så er det bl.a kokos, så den har litt av de samme kvalitetene. Jeg vet at det minst tok to uker før leppene gikk seg til etter litt misbruk av vaselin (aldri bruk vaselin på kroppen, folkens! Det er döden!). Men smør fra innsiden også. Drikk nok vann! Det er essensielt.
Men angående kokosolje, så tar jeg jo et par ss av det om dagen, og da får jeg alltid litt på leppene, som jeg passer på å smøre på mens det først er der.
Ellers kan du jo prøve å smør munnen og huden rundt behørig med cocosa som et supplement før du legger deg!

Okie sa for siden:

Jeg kan signere det med kokosa. Brukte det sammen med litt sukker i dusjen også. Kjempe fin skrubb for å få bort tørt hud. Ble myk og fin etterpå. :D

Cherry sa for siden:

HVORFOR legger folk ut sånne statuser som får folk til å lure, svar eller spørre, for så å svare at det er "hemmelig", "ikke bry deg" eller "alle trenger ikke å vite det". Neivel, hvorfor legge det på statusen da? Får helt angst. Blokkerer sånne folk fra statusoppdateringene mine snart om det går an =P

Regret sa for siden:

Det er rett og slett for å få oppmerksomhet, og man mater jo oppmerksomheten ved å ikke svare skikkelig.. flere begynner å spørre etc etc.. Blir så lei av sånne at jeg gidder ikke å spørre i det hele tatt :P sånne fortjener ikke oppmerksomheten til å begynne med.

Bokhylle sa for siden:

For å vise at de er dumme og enkle individer som ikke fortjener oppmerksomhet fra oss intelligente oppegående folk :D

vaskeklut sa for siden:

hør hør! urk. sånne folk irriterer vettet av meg. jeg gir de aldri oppmerksomhet :D

Kanskje sa for siden:

Jeg synes det er bedre at man lar babyen bruke smokk, enn å sutte på tommelen.
Det er mye lettere å kvitte seg med smokkene- enn å venne av med å bruke tommelen.
Tenner former seg desverre også etter slik sutting på tommel. Ikke pent. Og tannregulering er vondt og ikke noe gøy.

Så jeg hadde sverget til smokk, og tommel = fy.

Når det gjelder bryst eller flaske, så merker nok mange at etter at barnet begynte med flaske, så ble ammingen dårligere. Det er lettere å få melk ut av flasken, og de kan få ødelagt suge teknikken sin når de skal ta brysdt.

jeg er for amming, og mener dette bør komme i første rekke. Og så er det jo så greit da, å alltid ha mat og trøst der, er bare å lette på klærne :-) Flasken er grei hvis man absolutt ikke får til å amme, eller mister melken.

Kanutten sa for siden:

Jeg opplevde at poden foretrakk flaske en periode. Jeg løste det problemet ved IKKE å pumpe meg, men ved å la poden suge på ei flaske med små få hull (han ble omtrent hysterisk). I mens hadde puppene samlet myyyye melk og da poden ble lagt til brystet trengte ikke suge engang, melkspruten stod! :p

Cherry sa for siden:

Hvorfor går gulrot ufordøyd gjennom kroppen min? Too much info? I don't care :p

Kanutten sa for siden:

Det samme med mais hos meg.. :o

Anarko sa for siden:

Tror det er sånn med mais og alle :P Men det er bare skallet som er igjen på maisen da, ikke innholdet. Ufordøyd gulrot har jeg derimot ikke hørt om :P Om du syns gulrot er godt, og det går ufordøyd gjennom så har du en fordel da, siden det har litt karber.

Regret sa for siden:

Jeg er utrolig sløv i hodet akkurat nå og det er sikkert blitt spurt om 10.000 ganger før på forumet.. men jeg spør allikevel jeg! Nå er jeg jo det man kan kalle normalvektig, men jeg mener fortsatt at jeg har en del kilo til å gå ned, kan lavkarbo hjelpe da? Jeg føler at jeg kun leser at lavkarbo kun er vektregulerende og ikke nødvendigvis slankende og da underer jeg på om det er noe vits i å holde på når vekten bare står stille..? Nå har jeg jo bare prøvd ketolyse og generell lavkarbo hvor kh var under 80g om dagen, kan det være noen andre grener som er mer effektive? Jeg sluttet ketolyse fordi vekten stabiliserte seg og kroppen ville ikke noe mer ned.. så hva nå da?

Noenkiloformye sa for siden:

Jeg lurer på hvorfor jeg føler meg sulten mens jeg er på slutten av et måltid og føler meg for mett til å spise :S
2 hele dager uten atkins bar, men jeg føler ikke at jeg har lyst på noe søtt.

Regret sa for siden:

Kanskje jeg ikke forsto spørsmålet helt riktig her, men at du er sulten mens du fortsatt spiser så er det fordi singnalet ikke har nådd hodet om at du er mett enda, og det vil komme sigende etter. Derfor kan det lønne seg å ikke spise for fort også så du ikke oppdager at du er mett før du blir stappmett! Jeg vet ikke om jeg husker det rett, men jeg mener at det tok 30 minutter for singnalet å nå hodet.
Om du startet måltidet som mett og blir sulten etterhvert så er det fordi du setter igang forbrenningen.

Yrla sa for siden:

Jeg kommer alltid til å spise ketolyse-aktig. Mange synes det er så godt for kroppen at de fortsetter hele livet. Du trenger ikke endre noe. Bare fortsett du så vil du nok gå ned litt til også.

Regret sa for siden:

Joda, men det er sånn vekt man går opp og ned uansett hvilket kosthold man har. Her tenker jeg effektiv slanking via kost, ikke bare 'vi får se det an, kanskje det skjer noe en eller annen gang, kanskje ikke'

Yrla sa for siden:

? Jeg har stabil vekt jeg. Skjønner ikke hva du mener helt riktig. Noen synes de blir for tynne på ketolysemat etterhvert og må spise litt mer karbo for å ha kroppsfett. Noen synes det er greit å være magre også, fordi det er jo ikke sykelig så lenge en spiser godt.

Noenkiloformye sa for siden:

Synes igrunn jeg har hatt en rar sultfølelse i noen dager nå. Det føles rart, for jeg føler meg ikke sulten, det føles som om magesekken burde bli fyllt opp med mer mat. Hjelper ikke å drikke heller. Jeg er jo ikke sulten liksom :confused:

Regret sa for siden:

Jeg er ikke ut etter en stabil vekt. Jeg vil ned. Det er det jeg mener, så lavkarbo fungerer ikke på meg på den måten fordi kroppen har nådd hva den mener er ideal vekten.. noe jeg er uenig i.

Cravings.
Vanligvis overser jeg dette, og venter til jeg blir skikkelig sulten. Sånn at jeg ikke kan ta feil. På lavkarbo holder man seg mett temmelig lenge, så man kan ende opp med å spise for lite også noe som ikke er bra dersom du vil ned i vekt, men dette er nok noe hver og en må finne en fin balanse for selv.

Supera sa for siden:

Flere på lavkarbo med billig-vekt som måler fett og sånt? Jeg fikk en slik vekt i gave for ca en uke siden. På min står veldig dårlig forklart hva den egentlig måler, men den sier alltid at min vannprosent er ca 32%. Noe som er veeeldig lavt i forhold til normalområdet som står på den. Det står at normalområdet skal være 47-57%. Hvordan kan vannprosenten være så lav? Jeg fikk mora mi til å teste (ca samme BMI som meg men mer epleformet) og hun fikk normal vannprosent. Jeg fikk også lillesøstera mi til å teste som har en BMI på ca 19 og hun fikk også normal vannprosent. De andre to spiser ikke ketogent, så kanskje det har noe med saken å gjøre. Men det var da forferdelig liten vannprosent? 15 prosentpoeng for lite vann i min 105 kg tunge kropp utgjør jo før søren 16 liter vann! Det skal ikke forsvinne så mye vann på ketogen kost...

Carisma sa for siden:

Hvorfor raser det på med normal- og undervektige med ønske om å gå ned til usunn vekt her inne for tida?

Lava sa for siden:

Ønsker tips for leggene.. de føles stive og "ubrukte", og jeg sitter og gjør små øvelser og strekker hele tiden. En gang hadde jeg en fotrulle, men den fikk min mor.. Ellers går jeg jo en del tur og beveger meg mye inne.
Går på hardt gulv, mur med treverk oppå. (3-5 cmtykt) og har ikke vært flink til å bruke gode sko inne, men vet ikke om det er grunnen.

Kanskje vekta di rett og slett tar utgangspunkt i en høykarbospisende kropp? ;) Det er jo ikke til å unngå at karbohydrater binder vann, ca fire gram vann pr gram karbohydrat, og da vil jo vannstanden konstant være noe høyere på et "vanlig" kosthold med pluss minus 200 gram karbohydrater om dagen? Bare en teori. ;)

Cyan sa for siden:

Jeg har en slik vekt, og jeg har i følge den ca 44% vann, og jeg spiser i høyeste grad ketogent. Hvor stor muskelmasse sier den at du har da? Ser at vannstanden min har økt med økende muskelmasse på den vekta. Men uansett syns jeg at 32% virket veldig lite.

Supera sa for siden:

Ja, man har jo litt mindre vann på lavkarbo, men ikke 16 kg mindre... :veitikke: Og vannstanden har vært slik i en uke nå. Jeg føler meg ikke dehydrert og har drukket 2-3 liter væske hver dag.

Den rapporerer muskel i prosent og det står dårlig forklart hva det inkluderer. Det er for lite til at det er fettfrimasse og det er for mye til at det bare er muskler.

Fett: 55%
Vann: 32%
Muskel: 31%
Bein: 5,2 kg

Den sier ganske nøyaktig det samme hver gang, så den varierer i alle fall ikke mye. Moren min med mer epleform som har tydelig mer fett og mindre muskler enn meg fikk 40-45% på alle tre prosentene. Det får jeg ikke til å stemme. Men så måler denne bare gjennom beina. Lillesøstera mi med BMI 19 fikk ca disse resulatene:

Fett: 22%
Vann: husker ikke, men sånn 45-50% ca
Muskel: 58% (som er langt over normalområdet)

Damn! :eek: Hun var fornøyd med resulatene sine, merkelig nok. :geip: Vi visste at hun hadde mye muskler i forhold til kroppen sin (hun har større legger enn mange menn i følge storebroren vår :lol:). Men med en slik høy muskelprosent skulle hun jo være ca kroppsbygger, men alt hun gjør av trening er å ri på hest og hun ser slank ut, ikke muskuløs. Så hun som veier halvparten av meg har altså i følge vekta mi like mye muskler som meg i kg. :confused:

Men kan det ha noe med saltbalansen å gjøre kanskje? At kroppen leder for godt eller dårlig strøm så derfor mistolker den resultatet?

Cyan sa for siden:

Mine tall ble slik ved forrige måling:

Fett: 39.6%
Muskler: 31.0%
Vann: 44.2%

Vi er omtrentlig like tunge, og på et bilde jeg så av deg i en annen post så det ut som om vi hadde ganske lik kroppsform også. Så jeg tror du trygt kan anta at den vannprosenten er helt feil. Men så rart at den kommer så langt under normalområdet på deg, men "riktig" på mora og søstra di :confused:

Jeg vet jo ikke hvor riktig den vekta mi er i henhold til prosentene (innbiller meg at fettprosenten burde være mye høyere), men den er i hvert fall stabil.

Bokhylle sa for siden:

Nå har vel ikke jeg nevnt vekten min her inne, men jeg er en av de nye som er slank og normalvektig og likevel vil ned bittelitt. Men jeg har ingen syke ideer om å bli undervektig, det eneste jeg ønsker er å miste ca 2-3 kg slik at mine gamle bukser passer som hånd i hanske igjen. Har ikke råd til å kjøpe masse nytt :)

Cyan sa for siden:

Hmmm, det eneste jeg vet angående saltbalansen min er at jeg har natriummangel, men jeg tror ikke det skal ha noe å si for resultatet ..?

Bokhylle sa for siden:

Hva slags vekt er det dere snakker om, som kan måle slikt??

Supera sa for siden:

Det var det eneste jeg kommer på. Saltet gjør jo at kroppen leder strøm bedre.

Gjorde noen tulleforsøk nå, og jeg blir ikke helt klok på vekta.

Med hælene på vekta men tåballene på gulvet og vekta viste 77 kg:
Fett: 36%
Vann: 60%
Muskler: 60%

Stående på alle fire med hendene på vekta og vekta viste 50 kg:
Fett: 16%
Vann: 60%
Muskler: 63%

Og da jeg testet med 1,5 kg klær på, så gikk fettprosenten opp, muskelprosenten ned og vannprosenten var lik.

Supera sa for siden:

Jeg har en slik en. De som mer inni dette her sier at de er langt fra like gode som skikkelig kroppsanalyse som du blant annet får på noen treningssentre. Men de gir en pekepinn.

Men googlet litt og fant denne kommentaren om slike vekter:

BMI'en min er 37. Ikke sååå langt fra 35.

Lindemor sa for siden:

Hei! 2-3 kilo tar du nok ganske greit om du bare kutter ut høykarboprodukter som brød, ris, pasta og poteter. Slik jeg ser det skal det ikke store forandringene til i kosten før du greit kvitter deg med de små kiloene der. Lykke til!

Bokhylle sa for siden:

Jammen... Hvordan kan en vekt vite hvor mye fettprosent og vannprosent du har? Den merker jo bare tyngden? Jeg skjønner ikke :confused: :p

Ja, har spist lavkarbo i ca 20 dager nå og har mistet over 2 kg. Sikkert mye vann i starten da, men likevel. Ikkeno stress det her. Men det er ikke hovedgrunnen til at jeg spiser lavkarbo :)

Cyan sa for siden:

Den måler motstand vha magnetiske (?) impulser. Derfor må man stå barføtt på slike vekter.

Supera sa for siden:

Elektriske. Den sender svak strøm gjennom kroppen og måler motstanden.

Jabba sa for siden:

Ved måling med slik vekt det snakkes om her....hva er de "ideelle" tallene ?
Hva koster en slik måling på treningssenter ?
Hva spør jeg etter hvis jeg ringer å spør ...om de har kroppssanalysemaskin ? Er det det det heter ? (det ble mange "det" gitt....ler)

Jabba sa for siden:

Hva er den beste måten å få fjernet hår fra overleppa på - PERMANENT?

Zillah sa for siden:

Takk til alle som kom med innspill om maling av kjøkkenet for ei tid sida. Tar med meg tips og råd til eg set i gang når det lir på.

Dagens fråga har kanskje ikkje noko enkelt kort svar, men eg prøver likevel. Kan gjerne svare i PM dersom de heller føler for det.

Eg lurer på når ein "kan" fortelje ungane at ein har fått ein ny kjæreste. Ungane mine er 11, 9, 6 og 4. Det blir ikkje aktuelt for dei å treffest på ei stund enda, men det er vanskeleg å hemmeleghalde tekstmeldingar/telefon/chat/gåver i posten/blomster osv.

Far deira og eg har budd frå kvarandre i eit drøyt år.

TrillTrall sa for siden:

Om de lurer på hvem du har fått blomster fra, hvem som ringer eller hva du har gjort i helgen mens de var hos pappa så kan du jo bare si at det er en god venn som heter XXX og som mamma trives godt sammen med. :) De eldste lukter nok lunta ganske raskt.

Zillah sa for siden:

På mitt treningssenter så blir det gjort InBody analyse, og det kostar 350 kroner. Da får du oversikt over kor du ligg hen i forhold til "normalområdet" for kjønn, alder, høgde. (Det finst eit kart på siten der som viser kor det tilbys kroppsanalyse, men eg ser no fort at ikkje alle er med - for vårt senter står ikkje på kartet.)

Cherry sa for siden:

Elektrolyse er den eneste garanterte permanente hårfjerningen. Men du må nok belage deg på 5-6 behandlinger minst. Aberet er at mellom hver gang må hårene være noen milimeter før du kan behandles.

Cherry sa for siden:

Sånne vekter som de har på treningssentrene som koster sånn 200 000 kroner er nok hakket mer avanserte enn weifa badevekt til 299 på elkjøp ;)

Den analyserer hvor mye vann, fett og muskler du har i kroppen gjennom strålinger.

Jabba sa for siden:

Takk! Jeg MÅ gå å få gjort noe med dette nå.....uff - ser ikke ut!

Camomilla sa for siden:

Jeg tok kroppsanalyse på Elixia, maskinen het InBody. Men jeg er helt sikker på at de skjønner hva du mener om du ber om en kroppsanalyse :) Mener å huske at det kostet 6-700 for ikke-medlemmer og 4-500 for medlemmer. Dyrt, men veldig informativt. Jeg hadde stor nytte av den, og skal tilbake for ny analyse nå som jeg har nådd målet mitt, og nærmer meg idealvekten maskinen satt for meg. Må bare få rotet meg til å bestille en time først :o

Edit: og der så jeg at du allerede hadde fått svar av Zillah - ikke meningen å gjenta henne, altså :)

Bønna200 sa for siden:

Jeg har kjøpt lavkarbobrød på sunkost. Kan jeg ta det i brødristeren?

Lillemy71 sa for siden:

Til informasjon:

Kilde: www.kjerringrad.com/haarfjerning-405.html

Vil nok anbefale laser, det er atskillig mindre smertefullt enn elektrolyse og ingen av delene er garantert permanent. Du kan lese mer om hårfjerning med laser her .

Nå har jeg ikke orket å lese gjennom alle svarene, men Supera; En sånn vekt er på grensen til litt håpløs. Du sier moren din har mer epleform enn deg, og da har hun kanskje tynnere bein også? Jeg veide meg på en sånn vekt en gang, og jeg har alltid hatt tyyyynne bein, jeg måtte le. Tror jeg hadde en fettprosent på typ 25, eller noe. No, sir, det stemmer overhodet ikke, for jeg hadde i virkeligheten på den tiden minst 40, om ikke mer. Nettopp, som du selv sier, den måler knapt nok til hofta. Signalene når ikke langt nok opp.
Og det med muskler kan jo også forklares med at dine kanskje er mer velfordelte. Jeg har jo sett bilder av deg, og du ser ganske jevnt over sterk og kompakt ut. :)
Tror egentlig ikke det er noe vits i bruke den vekta i noe sammenligningsøyemed, men kun for din egen del om skal ha noen videre nytte av den. :)

Supera sa for siden:

Ja, det var det jeg også tenkte, at den målte lavere fettprosent på henne siden fettet hennes ligger mer rundt magen mens det hos meg ligger ganske jevnt overalt. Jeg ble litt overrasket over at den påstod at jeg hadde MINDRE muskler enn normalt da. Da jeg trente karate (før husoppussingsprosjektet tok all fritid) så ble karatetreneren imponert over hvor sterk jeg var. :snill: Og da jeg gikk i 6. klasse så tok jeg alle guttene i klassen i håndbak. :snill:

Jeg legger ikke så mye i de vekt-målingene siden jeg vet at de ikke er helt til å stole på, men at den skulle måle så forferdelig lav vannprosent på meg da? :confused:

Furine sa for siden:

Etter det eg har lært, er elektrolyse det einaste som verkeleg er permanent. Men det er ikkje nok med ei behandling for ein må ta dei forskjellige "vekstsonene", kvar hårsekk har fleire. Det er ikkje behageleg, det kan vere direkte vondt til tider. Men det funkar. Vondt skal vondt fordrive...

Cherry sa for siden:

Elektrolyse er den eneste godkjente offentlige hårfjerningsbehandlinga for f.eks PCOere fordi det er den eneste dokumenterte permanente hårfjerninga. Syns ikke det gjør vondt i det hele tatt, men jeg tar bare leggene =)

Furine sa for siden:

Det er meir sensitivt i ansiktet... Ein brenn jo i hårsekken, så eg må seie eg har kjent det. Det er nærare 13 år sidan eg tok behandling, men eg kan føle kjensla av korleis det kjennest.

Lillemy71 sa for siden:

Var ikke permanent på meg i hvertfall og dt fikk jeg også opplyst om at det ikke er garantert permanent. Hårene kom tilbake noe mindre mørke og stive, men de er der. Jeg synes laser var like greit og like "permanent", men det er selvfølgelig for meg.

Cyan sa for siden:

Kan fiberHUSK og HUSK (den grønne boksen de selger på helsekost) brukes på samme måte? Altså, det jeg lurer på er om fiberHUSK egner seg bedre til baking og om denne også kan brukes til mageregulerende middel slik som HUSK, eller om det er et fett hva jeg kjøper.

Og som et tilleggsspørsmål: Dersom jeg bruker HUSK for å få skikk på magen min, er det noen karbohydrater som må tas med i regnskapet da? Dersom jeg skulle bruke hele linfrø i stedet (men det fungerer ikke så bra på meg ...) regner jeg med at de går ufordøyd gjennom og derfor ikke trenger å tas med i karboregnskapet?

grotingeling sa for siden:

Forskjellen på produktene er at den som heter fiberHUSK (gul pakke/pose) er pulverisert, mens den andre (grønn pakke) er hele psyllium frøskall.
Jeg bruker begge disse både til baking og som mageregulerende, og det går helt fint.
Men jeg tror produsenten har ment den gule til baking og den grønne til mageregulering :)

NOPE - fiberhusk er et kostfiber, og skal ikke regnes med over hode.
På fiberHUSK-pakken (gul) står det 0g karbohydrater og 85g kostfiber, mens det på HUSK-pakken (grønn) finner jeg ingen informasjon om næringsinnhold - og heller ikke på produsentens hjemmeside
Men siden begge disse produktene i bunn og grunn er samme produkt, har de sansynligvis også samme næringsinnhold.

Cyan sa for siden:

Da kjøper jeg fiberHUSK. Syns ikke den grønne HUSK-pakken egner seg så godt til matlaging :)

Men elektrolyse er vel den eneste hårfjerningsmetoden du får dekket etter konstatert pcos, hvilket vel mest handler om at det var den metoden som var tilgjengelig da det ble bestemt, og det har aldri blitt endret ... Har også hørt at folk er mer fornøyd med laser, men dette vet jeg lite om. Heldigvis ikke plaget så mye med hårvekst tross pcos.

Carisma sa for siden:

hvor lang tid tar det etter graviditet før hoftene er på plass? Litt ekkelt med denne slingringa. :rolleyes:

nellie sa for siden:

Det er nok veldig individuelt.. På noen skjer det vel aldri. Bare til å ta tiden til hjelp:)

Cyan sa for siden:

Jeg sliter fortsatt med bekkenløsningen min. Har gode perioder og dårlige perioder.

Kanskje sa for siden:

Hvorfor reklamerer apotekene med solkrem til kropp - og en til ansikt??
[color=darkorange][/color]
Er det for å få selge flere produkter? Trenger man en til ansikt, og hva er forskjellen?

Silversun sa for siden:

Det er vel ikke anbefalt å bruke produkter som er egnet for kroppen i ansiktet, man bruker jo ikke bodylotion i stedet for hudkrem? Produktene inneholder sikkert litt annerledes ingredienser, og solfaktoren er vel gjerne høyere i ansiktssolkremene?
Jeg vet ikke jeg da, bare gjetter. Det sikkert ikke så stor forskjell at det gjør noe for mennesker med normal hud, og dem med problemhud kjøper sikkert solkrem for ansiktet hos hudpleier alikevel.. :)

Regret sa for siden:

Huden i ansiktet er mye mer skjør enn den på f.eks overarmer eller mage og da er det ikke alt man kan bruke i ansiktet som er ok for kropp.. noe bedre grunn kommer jeg ikke på. Helt sikkert noen som greier å svare bedre enn meg :p

Imp sa for siden:

Det er flere merker som har krem både til kropp og ansikt i èn flaske. Jeg driter i det, jeg bruker den samme. Jeg tror vær og vind har mer å si for rynkene i ansiktet mitt enn de få dagene i året jeg bruker den solkremen...

Bokhylle sa for siden:

Mange av oss får lett fet og kvisete hud i ansiktet av vanlig solkrem. Solkrem for ansiktet er nok mye mildere, og inneholder ikke like mange ingredienser som tetter porer osv.

Så kan man jo da lure på hvorfor ikke alle solkremer er laget som solkremene for ansikt, men det er nok det at ingrediensene de bruker i solkrem for kropp er billigere, og dessuten er det nok vanskelig å lage vannfaste solkremer om man kun skal bruke "bra for ansiktet"-ingredienser - regner jeg med?

Skulle jeg brukt solkrem for kropp i ansiktet fast hadde jeg ikke blitt et pent syn til slutt :p Men så er jeg også veldig nøye med hva jeg putter i ansiktet. Bruker generelt ikke hudpleieprodukter fra apotek ettersom de etter min erfaring er ræææææva. Bruker kun merker som f.eks. Decléor og MD Formulations, samt ren mineralsminke. Sånn går det når man har slitt med dårlig hud tidligere, da blir man litt fanatisk.

Imp sa for siden:

Åh:o Jeg har motsatt erfaring, har prøvd masse kremer fra hudpleiebutikker o.l, og enten er det for fett og veldig ofte fikk jeg en prikkende fornemmelse i huden og rød hud av dem. Rett og slett oversensitiv. Sluttet til slutt å prøve nye og brukte ingenting, men huden ble så tørr i visse partier. Men så har jeg funnet min favoritt på apoteket, av merke La Roche er den. Milde produkter, til og med makeuplotionen de har er jeg utrolig fornøyd med, den er så mild og tar likevel all sminken, det har jeg ikke opplevd med andre makeupfjernere.

Men bruker solkremen til barna mine da, og den er vel mild uansett, tenker jeg da. :o

langaard sa for siden:

Helt enig! Dessuten får fin hud av maten vi spiser:D

Bokhylle sa for siden:

Hva slags merker har du prøvd? Er kremen for fet så er den for fet, uansett merke. Jeg kunne f.eks. aldri brukt en fet krem ettersom jeg har fuktfattig hud og ikke tørr (faktisk ikke det samme :p), så jeg går etter kremer med mye fuktighet og lite fett.

Lillemy71 sa for siden:

Ikke alle som får det skal jeg love deg, har aldri hatt så mye problemer med huden som etter at jeg starta lavkarbo og det har bare blitt verre og verre. Og bare sånn til info så har jeg holdt på i to år.

smgj sa for siden:

Om du bruker mye melkprodukter så kan det være årsaken...? Var iallfall det for min del.

Bokhylle sa for siden:

Jeg hadde grusom hud for noen år tilbake. Glinsende og fet og full av små og STORE kviser. Helt grusomt!

Det som ble redningen for meg var Diane p-piller sammen med strenge og gode hudpleierutiner, hvor jeg kun brukte produkter fra merkene Decléor og MD Formulations. I tillegg bruker jeg kun ren mineralsminke i ansiktet fra merket Everyday Minerals, som er veldig billig i tillegg.

Har skrevet litt om det her.

Kanskje er dette gammelt nytt for deg, ville bare tipse om det sånn i tilfelle :p

Lillemy71 sa for siden:

Gammalt og dårlig nytt, Diane p-piller skal ikke inn i min kropp, heller uren hud. Decleor og MD får jeg neller av og mineralsminke er en dødare for min hud. Har hudpleie og sminke som virker utmerket (har tross alt vært ute en vinternatt før og prøvd det meste). Før lavkarbo hadde jeg en fantastisk hud. Til og med i tenårene hadde jeg knapt nok kviser.

Jeg bruker forøvrig veldig lite melkeprodukt i kosten, har vært helt uten det i lange perioder også uten at huden viste noe tegn til å bli bedre. Det siste halvåret har jeg til og med fått urenheter på mage, rygg og armer (til og med hudpleieren min har kommentert dette), er vel bare en bivirkning av lavkarbo jeg må leve med tenker jeg. Har forøvrig sett mange andre også her på forumet som opplever at denne effekten med "mye bedre" hud uteblir i stor grad.

Yrla sa for siden:

Lilemy, tar du tilskudd av a og e vitamin? A vitamin skal hemme infeksjoner og avhjelpe hudproblemer, og e vitamin skal øke kretsløpet helt ut i huden.B6 og sink kan også være mulige mangler.

Cherry sa for siden:

Er oddsen mye større for å få svar dersom jeg bruker tusen spørsmålstegn etter spørsmålet mitt?????????????????????????????????????????????????????????????????????

(ja, det kalles ironi)

Regret sa for siden:

I teorien, så er det faktisk mye større sjangs for å få svar fordi det ser mye mer desperat ut og det vekker mye mer oppmerksomhet. Meeeen.. jeg hadde aldri i verden giddet å ta meg tid til å svare på det innlegget med mest spørsmålstegn om det sto mellom ett med mang og ett med normal mengde. Jeg hadde nok bare irritert meg og ikke orket å svare, uansett hvor viktig det var å få svar. Skriveleif-inspektøren i meg skriker og hyler så jeg nesten sprekker av aggresjon.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.