Nerthus sa for siden:
:D flinke pia!
Nerthus sa for siden:
:D flinke pia!
Carisma sa for siden:
Jeg lurer på om jeg har noen jobb å gå til etter permisjonen jeg? :eek:
www.idg.no/computerworld/article216898.ece
Camomilla sa for siden:
Oj, jobber du i HP? Virker jo som om virksomheten skal fortsette, da, men kanskje med nye eiere? Tror jeg ville tatt en telefon til sjefen din om jeg var deg :klem:
Carisma sa for siden:
Greia er at jeg jobber via et konsulentselskap som innleid hos HP. De som er ansatt direkte er nok ganske trygge i et nytt selskap, men spørsmålet er jo om de videreførere konsulentavtalene. Nå er det mange som er innleide da, så de vil evt merke det veldig om de kutter alle.
vimsen85 sa for siden:
Er det noen her som har vært på en organisert reise med et spirituelt/åndelig innhold?
Jeg skal skrive master om den reiselivsnisjen som har vokst fram som tilbyr slike typer reiser. Det er mange forskjellige reiser som tilbys. Noen er bare kurs i selvutvikling, healing, regresjon, forskjellige typer terapier og så videre på et annet sted (uten at det er spesielt tilknyttet stedet), mens andre reiser tilbyr åndelige "aktiviteter" tilknyttet stedet. Dette er for eksempel ayuvedaterapier i India, heksereiser til steder med spesiell tilknytning til hekseprosessene, kornsirkelturer og lignende. Planen er å gjøre et feltarbeid på en slik tur, men det er ikke sikkert jeg får muligheten til det (mest på grunn av økonomi).
Dersom du har vært på en sånn type tur, ville du vært interessert i å snakke med meg om det? Dine beretninger vil da bli en del av min master. Jeg ønsker å gjøre noen få dybdeintervjuer. Jeg er ikke interessert i generaliseringer av de som reiser på slike turer. Jeg er mer interessert i mine informanters motivasjon, opplevelse, eventuelle åndelige utvikling og hvordan lokaliteten var viktig for valg av reise og opplevelsen av den. Jeg er også interessert i mennesker som har lagt ut på en slik type reise på egen hånd.
Kanskje noen av dere også vet om et norskt forum hvor jeg kan komme i kontakt med informanter?
Send gjerne en PM dersom du er interessert i å snakke med meg.
P.S: jeg er ikke en kritiker. Jeg ønsker å skrive en respektfull oppgave der jeg er mest interessert i hvorfor mennesker ønsker eller føler behov for å kombinere reise og spiritualitet. Jeg er genuint interessert i mennesker og deres opplevelse og er svært nysgjerrig på alt det som tilbys.
vaskeklut sa for siden:
vimsen: jeg har ikke vært med på noe slikt, så jeg har ingen svar til deg. jeg ville bare si at masteroppgaven din høres superspennende ut og håper du får noen gode informanter!:blomster::heia:
Kanutten sa for siden:
I natt våknet jeg av at jeg hostet mye.... MYE!
Det var host med slim og jeg spyttet ut i dopapir for å sjekke statusen på slimet. :p
Slimet var gulgrønt og resten var blod. ...
Jippi!!!! :heia: Jeg tar det som et tegn på at kroppen er i ferd med å rehabilitere seg selv!!! Ble glad da jeg så det! Oooog fabulerer om å kunne begynne 100% i jobb 16 september. :ja: Ikke sant???
Nerthus sa for siden:
Jepp, 16.september it is! ;)
Kanutten sa for siden:
:ja: Da blir det wientur på meg 17 speptember!!!!
nellie sa for siden:
Finnes det etellerannet vitamin eller kosttilskudd eller hva som helst som kan bedre evnen min til å ta til meg det jeg leser av fagstoff? Før kunne jeg droppe skolen, lese igjennom stoffet 1-2 ganger kvelden før ei prøve og få toppkarakterer.. Nå er det blitt helt borte. Teflonhjerne.com. Evnen til å formulere meg har liksom også heeelt forsvunnet, både skriftlig og muntlig. Har skjedd i løpet av en 5-6 år detta altså.. Er det liksom voksenlivet og mammalivet og jobb og alt mulig som ødelegger eller hva skjer?
Kanutten sa for siden:
Det er nok livets gang! :ja:
nellie sa for siden:
Off.. Jeg tar mitt fremtidlige (forhåpentligvis) arbeid som sykepleier veldig seriøst og synes det er veldig ukult å snuble meg igjennom temaer som er såååå viktige. Det er jo, i noen tilfeller, livsviktige greier.
Nerthus sa for siden:
Hørtes kjent ut... har sett at ginko biloba er anbefalt for økt hjernekapasitet :)
nellie sa for siden:
Det kan jo ha noe med at hjernekapasiteten, som back then, ble brukt på: gutter og skole, nå blir brukt på full jobb, studier, familieliv og livet generellt..
Kanutten sa for siden:
Du som sykepleier og alle andre i omtrent samme situasjon kan overhodet ikke regne med at dere klarer huske på alt. mange ting er "private" regler..
Min private regel er at høyre hånd er alltid steril (NÅR jeg jobber er jeg ofte med på operasjoner). Min venstre bruker jeg til å åpne skrin med etc, men det er alltid høyre hånd som henter ut og legger på dekklaken de instrumenter legen trenger ved operasjoner etc. Dette at min høyre hånd alltid er steril har jeg aldri lært, men det har bare blitt slik.
nellie sa for siden:
Sånne praktiske ting er jo liksom greit, for det blir en vane. Sånn som hygiene. Sprite gulvet man går på:p Men sitter nå og leser legemiddelregning og aner ikke hvordan jeg engang skal begynne, for det er heeeeelt Gresk blitt. Enkel matte liksom. Blablabla. Skjønner ikke hva det står engang.
Kanutten sa for siden:
Skriv hva det står!! Jeg skulle så gjerne gått på skole igjen!!! :love: Er et Mol og molar du tenker på???
Photobscura sa for siden:
Si fra når du finner det! Jeg har rota bort intellektet mitt et eller annet sted på veien de siste tre årene ... :cool:
vimsen85 sa for siden:
Tusen takk Vaskeklut! :klem: Det var kjempehyggelig å høre. Jeg er litt usikker på hvor jeg skal finne informantene mine. Men håper jeg finner noen fine sjeler der ute som har lyst å hjelpe meg.
En fråga:
Jeg skal farge håret i mårra (lys blond), og på pakka står det at man ikke skal vaske håret først, bare skylle og håndkletørke det. Jeg vaska håret i dag, og hadde i denne. Noen som har noen formening om det vil påvirke farginga? Burde jeg vaske det først likevel?
Jeg har ikke farga håret med butikkfarge siden ... nittitallet eller noe.
Carisma sa for siden:
Jeg farger bare selv, og gjør som det står, bare skyller. Selv når håret er superfett og fullt av stylingting.
halkatlala sa for siden:
Ok. Jeg må innrømme at jeg er heeelt novise da jeg har mest erfaring med henna, eller kølsvart hårfarge (men det er evigheter siden), og hadde ikke en gang hørt om at det gikk an å farge håret lysere. Det sparer meg i tilfelle for både slitasje og dyre frisørpenger, så jeg har kjøpt lyseblond semipermanent farge. Høres helt absurd ut at man skal kunne farge håret lysere, men I'm going in! Hadde uansett planer om å få håret i en mer lys aske/sandblond farge. Nå er det nesten helt hvitt, men med fire fem cm vanlig blond ettervekst.
Kitt sa for siden:
En ml er 20 dråper. Pass på å alltid ha benevnelsene riktige! Dobbletsjekk svarene med det du kan om dosering eller regn deg tilbake til start!
Husk at nesten alt du gjør er å flytte tall fra den ene siden av likhetstegnet til den andre!
Bare spør om det er noe jeg kan forsøke å oppklare!
Legemiddelregning var mitt favorittfag på sykepleierskolen. Kom jo rett fra kjemi- ingeniør- studier......:p
nellie sa for siden:
Takk for det!:) Jeg ser det foran meg og ser at det er ganske grei skuring. Dose, mengde, styrke:p Men når jeg skal prøve å sette det sammen i hodet, blir det bare rør. Har ikke startet skoleåret engang, så er vel egentlig ikke noe å stresse med enda.. Har hørt at mengdetrening is the shit.
Jabba sa for siden:
Kom over en blogg på nettet her:
stopeatingmeup.blogg.no/1294682826_never_again.html
Bør man rapportere slike blogger ? Og til hvem ? Dette er jo oppskrift på katastrofe spør du meg!
nellie sa for siden:
Tror ikke det Jabba.. Det flyter av pro ana blogge der ute... Kan jo rapportere til de som driver bloggplatformen, men blir neppe gjort noe med det.
Camomilla sa for siden:
Nei og nei så trist :( Så litt på flere av innleggene, og dette er jo tragisk! Men hun vet jo at hun er syk, og er likevel så ærlig i innleggene sine. Jeg vet ikke om man bør rapportere slikt, om noen i faresonen leser er det sikkert ikke heldig. Jeg blir bare veldig, veldig glad for at jeg ikke har det slik :(
Jabba sa for siden:
Noen som vet ?
halkatlala sa for siden:
du får igjen pengene hvis du avbestiller før toget har gått. tror det er refusjonsgebyr på rundt en 50-lapp.
Noen som har positiv erfaring med ringblomstsalve i forhold til ødelagt/sprukken hud, arr, ateromer etc?
Yrla sa for siden:
Har ikke prøvd, men aloe vera gele skal hjelpe. C vitamin innvortes også, det får sår til å gro raskere.Photobscura sa for siden:
Jeg trengte ikke andre tips, altså. ;) Er veldig klar over det med c-vitamin. :) Og, nei. Aloe vera-gelé hjelper IKKE på dette. :nei:
TigerTove sa for siden:
Er det et gammelt arr? Jeg har veldig god erfaring med ringblomst på sår av alle slag, og har selv et stort arr i håndflaten (15 sting) som legen ikke skjønner hvordan jeg har fått så fint. Men det er som sagt smørt med ringblomst siden stingene ble tatt. "I følge boka" skal den være flott på sprukken, ødelagt hud også, men det har jeg ikke testa ut selv..
Ja de er gamle, eller både og. Jeg fikk, på grunn av hormontrøbbel, cyster i ansiktet for omtrent tre år siden, noen er opererte (elendig jobb), noen er brent bort (enda mer elendig jobb ... uheldig med hudlegen). Jeg skal mest sannsynlig få dem skåret vekk av plastikkirurg, men ikke fått innkallelse enda. Men huden tørker og sprekker opp og det sprenger i blant. Ikke minst ser det forj****g ut!
Har visst fått anbefalt ringblomstsalve før, men glemt det ... :o Fant en veldig anbefalt en på iherb nå, og ble gira på å prøve. Ikke minst kan det vel også være bra når jeg får operert bort det verste. Får nok ikke med alt, for huden skal jo syes sammen også ... Får nesten inntrykket av at det er rene vidunderurten. :)
MAR sa for siden:
Kunne du lagt ut link til den salven, Photo? Ble veldig interessert nå jeg! ;)
Her! :)
MAR sa for siden:
Tusentakk :)
Egwene sa for siden:
Jeg tror moren min brukte ringblomstsalve på lillebroren min når han var yngre.
Han er småallergisk mot myggestikk, og han klør alltid sår og sånt.
Så han ble smørt med det.
Og har brukt det selv av og til på munnsår og småsår.
Regret sa for siden:
I dag ble det lite karber på meg (les: 5g) og nå sitter jeg her å svimler. Jeg er ikke sulten, jeg er heller ganske mett. Det er ikke lenge siden jeg har spist og jeg har heller ikke gjort noe særlig fysisk krevende den siste timen. Men nå er jeg veldig veldig svimmel, slik at når jeg bøyer ned hodet så føles det ut som jeg skal til å besvime og må raskt sette meg opp igjen. Hva er dette? Er det realatert med matinntaket? lavt blodtrykk? Gjørra'me de'a?
smgj sa for siden:
Hvor lite karbo man tåler er individuelt. Det er mulig du skal ha litt mer for å ha det bra. ;)
Forsøk med litt karbohydrater - en plomme, eller litt bær, eller noe annet rimelig sunt som inneholder karbohydrater og se. Du trenger ikke mye for å bekrefte/avkrefte teorien.
Kitt sa for siden:
Nok vann?
Nok salter?
Lav blodprosent?
Muskelspenninger i nakken? Pga at du blir mer svimmel av å se ned, mener jeg!
Du skal ha veldig lavt blodtrykk for å merke det om du sitter rolig!
Regret sa for siden:
Mener selv jeg har drukket nok så jeg tror ikke det er det. Blodprosent aner jeg ingenting om. Ingen spenninger i nakken eller ellers som jeg vet om, men mye nerver i kroppen som er på høyspenn pga barnehagestart i morgen og mye forberedelser de siste dagene, men ser ikke helt på det som relatert, men en mulighet. Jeg er litt svimmel når jeg bare sitter rett og ned, men når jeg ser ned eller også bøyer hodet så forsvinner synet og går mot en besvimelse, og det kommer ganske fort. Men jeg er ikke kvalm som jeg bruker å være rett før jeg besvimer.
Carisma sa for siden:
Lite søvn?
Regret sa for siden:
sov temmelig lenge i dag.. må legge til at jeg var i kontakt med mugg i dag. Jeg kostet/tørket av mugg av ei gammel barnevogn og regner med at jeg pustet inn noe, kan det være relatert?
Regret sa for siden:
nei nå lurer jeg veldig på hva dette er. Jeg mister balansen når jeg står, jeg er forvirret når jeg går, jeg glemmer hva jeg driver med, angsten har begynt å øke betraktlig og dødsangstet bestemmer litt her nå og tenker at jeg ikke burde legge meg for å sove, for da våkner jeg kanskje ikke igjen og jeg vil ikke forlate sønnen min, hvertfall ikke nå og sånn. Tenker på at alle de jeg kjenner som har dødd har beskrevet noe sånt som dette samme dag som de døde. De er svært uvelle, men ikke såpass at de drar til legen (1 gjorde det også, men følte seg ikke alvorlig syk, legen fant ingenting alvorlig galt heller), de lever som normalt, helt mot kveldstid hvor de dør brått eller sovner inn. Det er 4 stk som jeg kjenner til som har beskrevet akkurat dette helt urelatert med hverandre, og derfor skremmer det litt også. Jeg har gjort dette før, trodd det var siste dagen min fordi angsten tok over når jeg var i dårlig form, jeg har til og med skrevet et brev mens det pågikk for å forklare hva jeg gikk igjennom før jeg døde slik at det ikke skulle være noen feiltagelse på obduksjonen eller det de skriver som dødsårsak. Jeg har skrevet hvem som skulle få overta sønnen min og mine ønsker for han. Jeg har dratt det ganske langt med andre ord. Så det hadde roet meg veldig dersom jeg bare visste hva det var eller funnet noe som hjalp. Har prøvd mat og drikke, luftetur, distrahering, avslapping og sånt, men ingen reaksjon, fortsatt like svimmel og det ser ut til å bli verre, men ikke sånn at jeg ønsker å dra på legevakten heller..
Carisma sa for siden:
Regret: du er 21 år og frisk, det er SVÆRT liten sjanse for at du dør av litt svimmelhet. Har du spist nok de siste dagene, altså over tid? Du pleier vel å ligge ganske lavt på inntaket om jeg husker rett?
Regret sa for siden:
Nei, av svimmelheten er nok urealistisk, men hva som forårsaker svimmelheten er noe helt annet.
Jeg ikke fulgt så veldig med på hva jeg har spist de siste 2-3 dagene og har ikke vært i ketose heller, og nå er jeg i ketose igjen, knall lilla stix. Men at jeg har spist for lite igjen er ikke usannsynlig ettersom jeg underspiser når jeg ikke følger med. Det kan gjerne gå en dag uten mat hvis jeg ikke blir påminnet å spise, men jeg har altså spist de siste dagene.
Men jeg bruker da ikke å være sånn? selv de dagene jeg ikke spiser..
Julie sa for siden:
Regret, kroppen din har sikkert fått for lite næring og reagerer på det, og det at du stresser hjelper nok heller ikke på situasjonen (selv om jeg skjønner at det er nærmest umulig å bare "ikke stresse").
Ta deg noe mat som er lett å få ned, og som er næringstett. Cottage cheese med fløte, for eksempel, eller noe rester fra en lunsj, middag e.l. Ellers kan du lage deg en omelett med noe bacon - bare spis noe, spesielt om du tror du kan ha fått i deg for lite mat i løpet av dagen (for da slipper du ihvertfall å stresse over at det er for lite mat som er årsaken)! :)
Hva med å se på en film du liker? Jeg pleier også ofte å bare ha på TV'en mens jeg spiller høy musikk, sånn at jeg "slipper" å tenke en liten stund... merkelig, men det funker. :p
Regret sa for siden:
Takk til alle som prøver å hjelpe meg her! Men jeg ser at jeg tar opp hele tråden nå :p Jeg har prøvd alt du ramser opp her, Julie, men det forsvinner ikke, så jeg skal ta sjangsen på å sove nå heller og se om det ikke bare er hodet som er mer sliten enn hva jeg aner. Hører dere ikke noe mer ifra meg igjen så vet dere hva som har skjedd haha :p
Tanken på ketose roer meg veldig, siden jeg brått kom inn i ketose igjen og har bøttevis med ketoner å avse i urinen så er det jo rart om bivirkningene ikke dukker opp. Man kan jo bli svimmel i begynnelsen av ketose også ;)
Supera sa for siden:
Jeg tenker på krystallsyken... Kan det være det?
Jeg har hatt angst, tidvis invalidiserende, like lenge som du har levd ... :o Det er slettes ikke uvanlig å ha reell dødsangst når man får panikkangst/angstanfall. Heller ikke å bli svimmel, bli desorientert etc. For min del blir angsten på sikt veldig forsterket med lite søvn og lite mat. Men sånn ellers, når angstanfallet først har fått skikkelig tak så er det egentlig, for min del i alle fall (dette er jo fryktelig individuelt) ingenting annet å gjøre enn å ta det helt med ro, konsentrere om pusten, og ty til smertestillende og angstdempende om det virkelig røyner. Men jeg VET jo ikke med sikkerhet ut fra hva du skriver her om det faktisk er dette, men det virker nærliggende, ettersom jeg vet du sliter såpass med angst, og i tillegg har en tendens til å spise lite, legg til at du har et lite barn, økonomisk stress etc, så skulle det nesten bare mangle at kropp og sinn er litt sliten ... :o
Skjønner at du ikke orker dra på legevakten, men kan du ikke få time hos fastlegen din og ta det opp? For det kan jo godt være noe fysisk som andre foreslår.
Regret sa for siden:
Tanken har slått meg, men jeg vet for liten om den til å anta noe sånt. Kanskje du kan forklare meg litt eneklt hva det er? Husker jeg fikk noe lignende som gravid.
Joda, jeg sliter med så mye rart jeg hehe så at kropp og sinn blir sliten av og til er ikke å nekte på, selv om jeg ikke føler at jeg har lov å være sliten.
Til info, så overlevde jeg natten! Men guttungen våknet og havnet i senga vår så det ble svært lite søvn på oss alle. Jeg er fortsatt svimmel, men ikke fult så ille som det var i kveld selv om jeg tuller litt enda og begynner å bli dårlig igjen. Jeg fikk ikke spist før nå og når jeg begynte å tulle med bilkjøringen så måtte jeg stoppe på nærmeste plass de solgte ferdig mat, noe som var på BK :( så da er jeg nok ute av ketose igjen, men jeg følte at det var nødvendig slik at jeg fikk meg hjem igjen like hel. Synes det er veldig skummelt når kroppen begynner å fuske mens jeg kjører bil og har et lite barn i baksetet.. Jeg forsvinner gradvis igjen nå og blir mer disorientert, fatter fortsatt ikke hvorfor dette skjer.
Kitt sa for siden:
Kom deg til legen/på legevakten!!! NÅ!!! superstreng sykepleier
Regret sa for siden:
Jammen jammen gnien pasient
Jeg føler meg fortsatt ikke så syk at jeg føler for å ta turen innom altså.. Tror det bare høres verre ut enn hva det er.
Kitt sa for siden:
Dersom du må kjøre til siden når du kjører bil(galskap å sette seg bak rattet når man er svimmel, men det er en annen sak) tilsier at du burde ha vært hos legen for lengst! enda strengere sykepleier
Du har ansvar for et barn! Kom deg til legen! NÅ! (Før jeg må bruke enda større skrift!;))
Huldr sa for siden:
Regret, så du svaret til smgj?
Hvor lite karbo man tåler er individuelt. Det er mulig du skal ha litt mer for å ha det bra. ;) Forsøk med litt karbohydrater - en plomme, eller litt bær, eller noe annet rimelig sunt som inneholder karbohydrater og se. Du trenger ikke mye for å bekrefte/avkrefte teorien.Prøv det! Jeg har fått det sånn som du beskriver når jeg har vært veldig lavt på karber i overgangen til ketose, og det er rett og slett helt grusomt, ubeskrivelig, jeg har aldri hatt det sånn i noen andre tilfeller. Spis noe med karber, hvis det er det går det over i løpet av 10-30 minutter når blodsukkeret går opp til et akseptabelt nivå. Det smoother ut overgangen til ketose, du kan være i ketose igjen senere om du vil.
Dette er et helt vanlig problem som mange opplever og jeg synes fortsatt det er så rart at det kommer så mange alternative forklaringer ... men det skyldes vel at folk som gir råd ikke har personlig erfaring med det selv. Hvis det ikke funker kan du begynne å tenke på andre ting, men spis noe med karber først!!
Huldr sa for siden:
Prøv Alternativt Nettverk og Ildsjelen :)Anarko sa for siden:
Noen som vet om en russisk sopp som surner melk? Min mor hadde det før, men husker ikke navnet på den. Noe de bruker i russland for å surne melken, og visstnok gjør de så gamle. Hehe. Men ja, noen som vet noe?
Jeg tror du tenker på kefirsopp/kefirkorn! :)
nellie sa for siden:
Hva er det med enkelte mannfolk som skal kalle hverandre for "wipped", tøffel osv osv hele tiden??
Jeg har en sånn filosofi i forholdet vårt (kjærsten og meg:p) at jeg ikke nekter han noe som helst. Har ikke satt et eneste konkret krav i hele den tiden vi har vært sammen. Han får gjøre AKKURAT som han vil. Såklart unngår han ofte å gjøre ting som han vet at jeg ikke ville sette pris på, men er det ikke sånn det er å være i et forhold da? Broren hans er sånn ekstremt på det der at jeg liksom bestemmer over han og at han er en skikkelig tøffel. Men herregud da. Jeg sitter jo ikke og forteller han hva han skal gjøre? Til og med når broren foreslår ting og samboeren min sier nei med en gang, så er det liksom MIN skyld det da. Hallo. Jeg har jo ikke hørt om det han sier nei til engang? Makan asså.
Er detta sånn gutteting? Sånn som de gjør/sier/kødder med uten å egentlig mene at partneren til kameraten/broren osv er en kontrollerende kjerring? Bare sånn blablabla liksom? Jeg kan liksom ikke skjønne at jeg bestemmer over han. Gjør det ikke bevisst hvertfall...
Broren hans er jo tøffel.com selv når han er i et forhold, men så fort han er ute av det så glemmer han totalt hva det vil si å TA HENSYN.
Regret sa for siden:
Ok jeg ser feilen her, vi har misforstått hverandre litt tror jeg. Da jeg satte meg i bilen for å kjøre så var jeg i god form, men etterhvert som jeg ble sulten så ble jeg svimmel. Så siden man ikke burde kjøre når man er svimmel, og særlig ikke med barn i bilen, så stoppet jeg og fikk i meg mat, slik at jeg kunne kjøre igjen! Da jeg kom hjem så begynte jeg å bli svimmel igjen, forsvant litt og dubbet av på sofaen, men har fortsatt ikke greid å våkne skikkelig enda så jeg drøftet det litt forsiktig med samboer om hva jeg hadde følt i går og at jeg falt om og om igjen før jeg la meg og når jeg skulle gå de 5 meterene bort til guttungens soverom for å hente han da han ikke fikk sove. Han mente jeg var utbrendt eller svært sliten, men det synes høres litt rart ut for jeg føler meg ikke mer sliten enn ellers..
Yrla sa for siden:
Jeg synes du bør gå til legen imorgen. Kanskje du har lite blod eller kalium eller noe. Be om masse blodprøver.
Carisma sa for siden:
Har IKEA sånne babyseter på handlevognene sine?
Regret sa for siden:
Jeg er ikke så glad i lege eller noe sånn sjekker på av meg, men om det fortsetter i et par dager til, så skal jeg bestille time. Sånn som det er nå, så er det bedre enn i går så kanskje det går over av seg selv :)
Anarko sa for siden:
Ja! Tusen takk :)
Kitt sa for siden:
Vel, uansett om du var svimmel da du satt dere i bilen eller ikke, er budskapet mitt det samme! Kom deg til legen!!!
Ok, det blir bedre når du spiser litt, men ikke bra. Det gjentar seg neste dag og du føler deg ikke dårlig på annen måte!
Du har lang erfaring i å være sulten/spise lite og har ikke opplevd det på denne måten før!
Ketolyse eller ikke, du bør undersøkes av en lege! Du har et barn å ta deg av! Hva om det skjer noe med deg når du er alene med han? Eller om du ikke rekker å stoppe bilen neste gang?
Få helsen din sjekket hos lege! Vis gjerne alt du har skrevet her om det er vanskelig å forklare. Forlang at det tas elektrolytter og stoffskifte(en venninne hadde det som deg, det var lavt, VELDIG lavt stoffskifte), alle blodprosentprøver som finnes, infeksjonsparametre osv.
Du er bare 21, du skal ikke ha det sånn!
Jada, jada, jeg svartmaler kanskje litt, men det har aldri skadet noen å gå til legen en gang for mye!;)
Nerthus sa for siden:
Støtter Kitt på det varmeste her, det er bare dumt og vente når du har så kraftige symptomer. Lege-motvilje eller ikke - get over it - kom deg til legen og bli FRISK igjen!!! :)
Carisma sa for siden:
Anyone?
Nerthus sa for siden:
Det vet jeg jammen meg ikke, men det ville ikke forundre meg. Hvor liten baby er det snakk om? Ring kundeservice og spør?
Rin sa for siden:
Samboern er, øh, litt matforgiftet igjen. (Han reagerer ofte på diverse mat, jeg maser om legebesøk, endeløst. :rolleyes:) Tror jeg har spurt om nesten det samme før, men er det noe som kan hjelpe når han kaster opp hele dagen? Bortsett fra salt og væske og hvile?
BenteR sa for siden:
Guttungen min fikk en skikkelig mageinfeksjon for noen år siden, og da sa legen jeg skulle koke gulrot i buljong og mose den. Han skulle prøve å få i seg 1 ts av denne mosen så ofte han klarte og skulle drikke små mengder med cola der kullsyren var ristet ut.
Ellers er jeg tilhenger av tørre kjeks, f.eks. ritz, når det er oppkast på gang
Cherry sa for siden:
Hvordan fungerer vanndrivende egentlig? Mora mi har fått sånne vanndrivende midler, og jeg skjønner ikke helt hvordan det skal hjelpe :P
Julie sa for siden:
Jeg har hatt nokså løs mage (unnskyld detaljene) siden sist uke en gang (onsdag/torsdag), samt litt sånn halvvondt i magen en stund (jeg har også mens, men det er liksom ikke den typen vondt) og litt kvalme (var litt i helgen, er borte nå), men er ikke sikker på hva det kommer av? Det virker liksom usannsynlig at det er noe matforgiftning, siden det har vart så lenge, men kan det komme av noe mat jeg har spist som jeg ikke tåler? Jeg har nemlig hatt en mistanke om at jeg ikke tåler melkeprodukter á la fløte (og rømme, kanskje) en stund, men har ikke giddet å få det sjekket siden det ikke har vært noe plagsomt... men kan det være dét? Eller kan det hende at det bare er noe bakteria av noe slag som er forbigående og som "herjer" litt?
Kan også nevnes at jeg var skikkelig tett i nesa og hadde andre lignende forkjølelsessymptom på torsdag kveld, men det var så godt som borte rundt et døgn senere.
Merkelig. :forvirret
Sakset fra nhi.no:
Høres jo litt ut som laktoseintoleranse. Kaseinintoleranse gir noen av de samme symptomene, men også i tillegg uro, nedstemthet og utslett.
Laktoseintoleranse påvises lett med en laktosebelastning. Kaseinintoleranse testes som regel fra urin.
Julie sa for siden:
Takk for kjapt svar, Photo! Regner med at begge deler er noe man får sjekket hos lege? For da skal jeg stikke innom legen en dag denne uka og få det sjekket. :)
Men sånn, av ren nysgjerrighet... kan man bli "mer" intolerant etterhvert? (Ble litt rar ordlegging, men du skjønner sikkert hva jeg mener :p)
Har nemlig aldri hatt så "sterke" symptomer før, men det kan vel kanskje også ha noe med mengden man inntar...
Mulig du må ta prøvene på et laboratorium, men da får du labark av legen, og prøvetaking på f.eks Fürst koster next to nothing!
Og for å svare på det siste spørsmålet ditt: Ja! Jeg tålte fint fløte, rømme og ost, men utvilket over tid (og kanskje på grunn av overforbruk?! :o) kaseinintoleranse. Spiser jeg for mye av særlig ost, får jeg rosacealigenden utslett, mageknip og blir rastløs i kroppen og får gjerne mareritt ...! Den gode nyheten er at det finnes stadig fler laktosefrie produkter, og man kan også ta probiozym som hjelper kroppen å bryte ned proteinene, da kroppen gjerne mangler eller produserer for lite av dette enzymet selv ved kaseinintoleranse.
Lava sa for siden:
Jeg tror at noen menn (og damer og unger også) sier at "jeg får ikke lov" for å slippe unna noe de ikke har lyst til :ja:
Datteren min gjorde det når noen ringte og ville ha henne med på noe hun ikke hadde lyst til.
Ellers er jeg troende til å mene at det er "de som er mest tøffel" som gjør slikt for å på en måte hevde seg overfor kamerater.. :rolleyes:
Lava sa for siden:
Hvor får jeg kjøpt en vår/høstjakke ?
Har sett i butikkene siden tidlig i vår, men finner ikke noe jeg liker, og nå er det bare tykke vinterjakker.
Vil ha en pen hverdagsjakke, som jeg kan bruke til jeans og litt høye hæler, uten at jeg ser ut som om jeg skal i selskap :p
Har både kort. mellomlang og lang kåpe, skinnjakke og dongerijakke (lys) men ønsker meg en litt sånn.. pen jakke liksom..:p
Har rød fløyelsjakke også, og beige halvkåpe som jeg ikke bruker.
Lei av å bruke regn/allværsjakke :rolleyes:
Kitsu sa for siden:
Er det noen som har forslag til hva som kan forårsake morgenstivhet, leddsmerter ved væromslag/kulde, usymmetriske leddsmerter, men som ikke viser seg som hovne ledd?
Jeg er lei av å føle meg som en gammel krok. syter En 26-åring skal ikke slite med å gå hjem fra jobb på en helt vanlig dag fordi leddene verker.
Kitt sa for siden:
Fibromyalgi!:p
TrillTrall sa for siden:
Jeg har ved et par anledninger sagt til datteren min (11 år nå) at hun kan bare si at hun ikke får lov av meg dersom det er noe hun ikke har lyst til å være med på, men det vil hun ikke for det er jo løgn. :) Hun er søt da. :) Hun har vel løst det ved å si at det ikke passer uten å utdype hvorfor.
Bokhylle sa for siden:
Jeg skal kanskje kjøpe en brukt jakke på Finn, den er ett år gammel. Problemet er at selger ikke har kvittering, og jeg føler meg veldig usikker på å kjøpe en relativt dyr jakke uten mulighet for å klage hvis den blir ødelagt.
Er det slik at hvis hun kjøpte med kort, så vil en bankutskrift være gyldig? Kan i så fall jeg be om screenshot av bankutskriften fra nettbanken hennes med akkurat dette aktuelle kjøpet?
Forvirrende! Jeg vil ha jakken, men jeg vil også ha garantien på den :p
Kitsu sa for siden:
Tviler på det, selv om oppstykket søvn og konsentrasjonsmangel høres kjent ut. Men et eller annet er det. Jeg liker bare ikke å gå til legen uten noe spesifikt, føler meg alltid som en hypokonder om jeg må si "Nei, er ikke noe spesifikt, ting gjør bare vondt." Mamma har gått sånn i mange år, de klarer aldri finne noe "galt", de bare propper i henne Voltaren for leddsmertene og sier at hun skal ta det med ro en stund.
Kitt sa for siden:
Poenget er jo at dersom man ikke finner noe galt, kan svaret være nettopp fibromyalgi ford i det er en utelukkelsesdiagnose. Har man feks en eneste forhøyet reumatologisk prøve, har man ikke fibromyalgi!
Det at moren din har det samme, er nok en grunn til å mistenke fm, da dette ofte er arvelig!
Be legen din ta de prøvene som trenges og evnt henvise deg til en reumatolog. Du er alt for ung til å måtte lide unødvendig uten diagnose lenge!
Kitsu sa for siden:
Får kanskje ta meg en tur da. Har fått meg ny fastlege, kanskje denne er lettere å ha med å gjøre enn den forrige.
Regret sa for siden:
Du har ikke noen mulighet til å angre kjøpet desverre når du kjøper fra en som ikke er næringsdrivende. En bankutskrift vil heller ikke være gyldig. Angrerett på tjenester
Hvor lang garanti skal denne jakken ha i utgangspunktet?
Kitt sa for siden:
Syns du skal gjøre det! Mange fastleger er litt skrudd fast i gamle ideer. Skiftet selv fastlege i fjor og kom rett fra helvete til himmelen, for å si det sånn!
Les deg opp litt om fm, ta gjerne med en utskrift og legg det hele frem som et spørsmål, men vær tydelig på at du forventer hjelp til en utredning!
Masse lykke til og bare spør om det er noe! Kan svare både som sykepleier og som erfaren fibromyalgist!;)
Jabba sa for siden:
Tviler på at en bankutskrift er gyldig. Denne viser jo bare at hun har handlet i den og den butikken for det og det beløpet - ikke at hun har handlet akkurat den jakka......
Jabba sa for siden:
Lurer på hvor jeg kian få kjøpt godteri fra deBron når de ikke har det i min lokale helsekost?
Bokhylle sa for siden:
Jeg vet ikke om du misforstod meg nå eller om jeg misforstår deg (:p), men jeg mener ikke at bankutskriften fra at jeg betaler henne skal ha noe å si. Jeg mener bankutskriften på hennes konto, fra den gangen hun kjøpte jakken fra en norsk butikk.
Jeg tror jakken skal ha 5 års garanti. Den er fra Norrøna.
Hmm, men kan de ikke via kontonr og kjøpsdatoen finne fram til kjøpet i sine datasystemer? Jeg har en gang klaget på et ullundertøysett fra G-Sport uten kvittering, kun med kjøpsdato og kontonr. Fikk nytt sett uten problemer. Men problemet er at jeg ikke vet om dette er vanlig prosedyre eller om G-Sport lot meg bytte for å blidgjøre meg, og fordi undertøysettet tross alt var ganske billig, mens denne jakken koster 5 000 kr ny.
Carisma sa for siden:
jeg tenker MS også jeg.... :eek:
De fleste kan det nå ja. Dessuten kan kopi av kontobeveggelsser være gyldig. Vi har godtatt det flere plasser jeg har jobbet. :ja:
Kitt sa for siden:
:eek: Ikke i mine tanker en gang! Lite som minner om MS i de symptomene! Syns jeg, da. Har mye erfaring med MS i tillegg til fm og det ringte absolutt ingen bjeller, nei!
Man skal likevel aldri si aldri. Lurt å få en legesjekk, så finner man i hvert fall ut hva det ikke er!;)
Carisma sa for siden:
Det var det med usymmetriske muskelsmerter som ticket min boks. Jeg er disponert for ms, og det er en av tingene jeg er velddig obs på. :o
Supera sa for siden:
Jeg har til og med fått det godtatt uten kvittering med at jeg visste kjøpsdato og navn og så fant de det i sine arkiver. Det var på Megaflis husker jeg.
Supera sa for siden:
Jeg vet ikke så mye om det, bare at man blir svimmel med en gang man rører på hodet fordi det er noen krystaller eller noe i balansebuene som har løsnet. Google it. ;)
Kitt sa for siden:
Jeg levde i 3 år med en feilaktig MS- diagnose. Vet hvordan det er. Selv i dag, mer enn 15 år etter at jeg fikk vite (ved en tilfeldighet) at det hadde vært en hjerne- og ryggmargsbetennelse, kvepper det i meg om jeg er spes klønete en dag. Jeg havnet nemlig på Riksen lammet fra hårrøttene til tærne og ustø og klossete var noen av de første symptomene. Hadde overhodet ingen smerter i det hele tatt!
Ikke før senere og da fikk jeg fm- diagnosen (som nå kanskje skal gjøres om til senskader etter nettopp hjerne- og ryggmargsbetennelsen:p)
Usymetriske muskelsmerter kan jo være hva som helst og er da ikke typisk for MS når jeg tenker meg om. Eller er min viten veldig foreldet? Er lenge siden jeg jobbet på nevrologen på Ullevål.....:o
Zillah sa for siden:
Garanti er ofte gyldig kun til original kjøper, ikkje ved evt vidaresalg. Uansett om det har gått kortare tid.
halkatlala sa for siden:
jeg har hatt krystallsyken 2 ganger og det er helt jævlig. værden går helt rundt og jeg ble liggende i senga å holde meg fast. det finnes piller som demper svimmelheten og kvalmen (stemmetil) og det finnes øvelser man kan gjøre (epleys manøver) for å bli bra igjen- hvis det er det du har.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.